Česká televize vysílá pořad o bezpečnosti cyklistů

strasaci_tomsiddel
Rady pro cyklisty dle ČT…
(picture by Tom Siddell).

Ve středu 7.3 vysílala ČT2 první díl třináctidílného seriálu nazvaného ,,Cyklisté a chodci“. Nerad bych to zakřikl, ale podle prvního dílu to zatím vypadá, že seriál prokáže cyklistice spíš medvědí službu. Věnovat více než polovinu dílu strašení před alkoholem za řidítky, netoleranci řidičů a nutnosti vozit přilbu je bohužel ten nejlepší způsob, jak cyklisty před jízdou na kole vystrašit tak, že bicykl raději zamknou ve sklepě a už nikdy se na něj ani nepodívají.

Pořad má podle anotace sloužit k většímu vzájemnému pochopení účastníků silničního provozu. Prozatím jsme si ale vyslechli především nekonkrétní stížnosti na netoleranci ze strany řidičů a pořádnou dávku vzbuzování obav: Přilbu si nasazujte už v obýváku, protože vám zachrání život při každém míjení auta, nesmíte si dát ani pivo, jinak se netrefíte na silnici. Speciálnímu oblečení na kolo (bez kterého zřejmě bicykl nejede) bude patrně věnován celý z některých dalších dílů seriálu; supersportovní styl odívání cyklistů přítomných na obrazovce tomu VELMI nasvědčuje. O právech cyklisty jste se nedozvěděli nic, zato o povinnostech velmi mnoho. Z několika úst zazněla stížnost na malou ohleduplnost řidičů. Ale na informaci, kolik je vlastně bezpečný boční odstup při předjíždění cyklisty, byste čekali marně. Nu, jen tak dál, cíl je zřejmě jasný: Nejbezpečnější cyklisté jsou ti, kteří v provozu nejezdí!

Přesto nechci být poslem zpráv přehnaně zlých, pořad měl i některé světlé momenty. V pořadu se mihlo pěkné městské kolo Globe Haul (pozná se podle atypického nosiče), a díky rozhovoru s profesionálním messengerem prosáklo do pořadu trochu pražské cyklistické reality: třeba to, že bez chodníků to v Praze prostě nedá ani ten mesík. Solidní rada, jak správně nastavit výšku sedla pak byla jednou z mála konkrétních a užitečných informací, jaké bych v pořadu podobného typu očekával.

Každopádně to byl teprve první díl — uvidíme, jak se tvůrci pořadu poperou s těmi dalšími: Příští se bude věnovat příčinám dopravních nehod, tak doufám, že se dozvíme alespoň něco také o tom, jak jim předcházet a nezkazit si den.

Odvysílaný díl můžete shlédnout zde. Další díl pořadu bude vysílat ČT2 ve středu 14.4 od 15:55 (a dále každý týden ve stejnou dobu, pořad se také dvakrát opakuje a bude ke shlédnutí na webu ČT).

PS: Pokud byste se o kolech chtěli něco doopravdy dozvědět, možná bude lepší tento pořad pro děti.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. tak já nevím…. bez přilby mě na kolo nikdo prostě nedostane, řidiči jsou netolaratní a ožralý cyklista v civilní černé je kamikadze….

    Navíc mě informace, že na jízdu po městě je dobré městské kolo značky Globe přijde podstatná maximálně pro Hradec Králové nebo jiné královsky rovinaté město a pro člověka s garáží plnou držáku na kola .
    Opravdu bych se chtěl vidět jak projíždím s Globe Haul například cyklokrosovou vložku mezi Kyji a Hrdlořezy:-D nebo jak plynule stoupám na Vítkov a to zcela normálně oblečen …..

    Navíc Globe Haul přijde zhruba na 24 táců a to mě u “ specializovaného kola na volnou jízdu podle řeky “ přijde docela dost. S rodinou do Klánovického lesa to nepoužije ani šílenec….

  2. uaaa to jeopravdu pekelnej porad..
    .. zacatek podadu : rozhovor s advokatem:
    povinosti cyklistu .. ten chlapek tak trochu zapomel na prava ve ?
    no snad se to zlepsi

  3. Apropos Haul. Nevíte někdo, kde ho lze v Praze či okolí vyzkoušet? Psal jsem do cyklo69, tam ho nemají a potom do Bikeshopu v Radotíně, ti se mi ani neobtěžovali odpovědět. Rád bych si ho pořídil, ale nechci kupovat zajíce v pytli.

    Jakub

  4. Jakub: Bohužel neporadím, na vlastní oči jsem ho viděl na loňském Bike Brno, ale neseděl jsem na něm. V nějaké podzimní Cykloturistice ho recenzuje Štěpánek (musel bych se podívat doma do archivu, ve které), víceméně by to kolo mělo být schopné poměrně dost vydržet (věřím, že i ten hrdlořezský cyklokros ;-) ).
    Ještě mě napadlo, že Globe je městská odnož Specialized, tak možná u někoho, kdo tady tuhle značku prodává ve velkém.

  5. Specialized „ve velkem“ maji v Cyklosportu Jesenice. Jestli tam provozuji i Globe, to nevim. Ale stoji za to jim zavolat, ja s nimi mam zkusenosti vyborne.

  6. Podávám zprávu o druhém pokračování: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/210382546500002-cykliste-a-chodci/?streamtype=WM2#souvisejici

    Druhá část má u mě 1,5* z pěti

    Začátek klasický strašák: Seriózní tvář a úvod ve stylu kolik kamarádů sejmulo auto.

    Ale parádně Polák (pražský cyklokoordinátor):
    – Největší riziko jde z chaosu na cyklostezkách
    – Cyklostezky mají především dopravní funkci
    – Kromě výbavy kola je důležitá schopnost cyklisty – předvídavost atd.
    – Drsně zamluvil nehody s auty a hustil do chodců na cks. :-)

    Lékař:
    – rukavice, nákoleníky, přilbu: nemusí se odřít
    – Dobře poznamenal, že přilbu především, pokud chtějí jezdit razantně (pak tedy dodal, že také pro případ pádu na obrubník – na to ovšem přilby nikdo neatestuje).

    Příčiny nehod:
    – Skoro vůbec nic konkrétního, jen opět oblíbená proklamace o neohleduplnosti. Z deseti nejčastějších příčin kolizí s auty se naťukly jen dvě (dveřní zóna a „uzávěr“ při předjíždění na okresce).
    – „obecně se nerespektuje, že cyklista je slabší, menší, má jiné potřeby“. Ale zase zoufale nekonkrétně!
    – Hlavně že asi 5x zopakovali, že řidiči nejsou ohleduplní. Kdy řeknou čím konkrétně?

    Plusové body:
    – kolo má jinou brzdnou dráhu než auto (ale už nezaznělo, co z toho vyplývá pro řidiče: že se nemají před cyklistu cpát, když si tento zachovává odstup)
    – Že cyklista ve městě může jet dost rychle, i rychleji než auta
    – Pěkně natočená dveřní zóna (ale bez zdůrazněné rady, která by asi byla proti předpisům, že?)
    – Dobrá připomínka, že okesky jsou někdy víc o hubu, než jedničkové silnice, kde je dost místa.

    Perličky:
    – Srandovní byla kombinace záběrů z cyklojízdy a k tomu komentáře o zraněních při závodech MTB.
    – Jooo, a nejbezpečnější jsi v autě.

    PS: Ten Haul, co tam jezdí je ta levnější verze, za třináct až patnáct podle obchodu.

Další z rubriky

Rekonstrukce lávky na Roztylské usnadní léto cyklistům na Jižním Městě 10

10. 07. - Pavel Mašek - Inspirace
Od podzimu 2018 do jara 2019 probíhala kompletní rekonstrukce lávky na trase A217 podél ulice..více

Inspirace z vídeňské periferie 5

Vídeň je městem, které stále inspiruje. V dokončení sbírky postřehů z letošní návštěvy využiji toho,..více

Inspirace z vídeňského centra 3

Vídeň je městem, které stále inspiruje – i při desáté návštěvě tam narazíte na něco,..více

Soutěž Do práce na kole startuje již podeváté 7

Spolek Auto*Mat (PNK je nezávislým projektem spolku, pozn. red.) pořádá v květnu již devátý ročník..více

KOLárna: budoucnost parkování u železničních stanic 8

Pod názvem KOLárna se skrývá nový koncept magistrátu na zřízení bezpečnějších úschoven kol při stanicích vlaku..více

Ochutnávka z For Bikes 17

Přinášíme vám krátkou ochutnávku z veletrhu For Bikes v podobě vybraných fotografií. Veletrh pokračuje v..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru