Městské elektrokolo Edison III

Publikováno: 09. dubna. 2010, 1 min. čtení
Aktualizováno: 24. září. 2014
Autor: redakce

Podrobné recenze na jízdní kola nejsou na našich stránkách zrovna obvyklé. V tomto případě se ale jedná o výjimku. Díky spolupráci se serverem nakole.cz máme možnost publikovat recenzi zajímavého městského elektrokola ve stejný den, jako je tomu na zmíněném webu, kde o elektrokolech vychází postupně celý seriál.

Edison III je totiž městský švihák s plnou parádou, které společnost Citybikes postavila na základě zpětné vazby od svých zákazníků. Kolo jsme dva týdny poháněli na cestách po Praze a celkově na něm najezdili 280 km.

Citybike na první pohled

Edison III je klasické městské kolo. Mezi jeho charakteristiky patří rám s nízkým nástupem, pohodlným, vzpřímeným posezem, tradicionalisticky zkroucená řidítka a kompletní osazení, které je typické pro městská kola. MyCity Edison má navíc 250W příšlap, který se do konstrukce kola podařilo integrovat takřka jako by byl už od počátku jeho součástí.


Městské elektrokolo Citybikes MyCity Edison III (Všechny fotografie v článku: NaKole.cz)

Edison není žádný střízlík. Kolo je samo o sobě dost velké a dlouhé, díky čemuž elektrické komponenty nenarušují jeho přirozené proporce. Mohutná rámová trubka naznačuje, že tohle kolo vydrží všechny trable městského provozu.

Když si představíte klasické městské kolo, možná se u vás objeví obavy ze značné hmotnosti, vycházející z kombinace už tak dost těžkého bicyklu a elektropohonu. Výrobci se nicméně podařilo nepřesáhnout hmotnost 26 kg a díky slušným možnostem uchopení není manipulace s kolem o mnoho náročnější.

Do terénu s elektromotorem

Podívejme se ale, jak Edison funguje. Motor najdete v předním náboji, baterie se pak zasouvá do zadního nosiče, kde ji lze zajistit zámkem. Přímo na baterii je ještě umístěný vypínač, bez kterého motor nespustíte. Ostatní ovládání je na řídítkách u levé ruky, kde najdete zapínací tlačítko, přepínač režimů a osvětlení. Tlačítka jsou dobře ovladatelná s výjimkou jízdy po extrémně nerovné dlažbě.

nakole_654-mycity-edison-ridici-panel-detail K řízení pohonu používá kolo systému PAS (obecně se označuje také jako pedelec), který reaguje zhruba po jednom otočení klik. Příšlap je možný ve třech stupních, mezi kterými jezdec může přepínat. Režimy se navzájem velmi dobře doplňují. Asi nejpoužitelnější je prostřední stupeň, do kterého systém po zapnutí automaticky přejde. I když se v něm kolo při rozjezdech chová poněkud rozvážně, do kopců táhne nekompromisně. Jak se ukázalo, výdrž 10Ah baterie je v tomto režimu velmi slušná, baterii zcela nevyprázdnil ani náš obvyklý testovací výlet s finálním dvousetmetrovým stoupáním.

Třetí, nejsilnější stupeň nabízí maximální sílu a zrychlení až do limitu daného omezovačem. Zapnout ho má smysl, kdykoliv potřebujete na křižovatkách rychleji akcelerovat. Dlouhodobější provoz třetího stupně vám zajistí vydatnou pomoc i na hranici pětadvacetikilometrové rychlosti, současně ale výrazně rychleji ubírá energii v bateriích. Pro strmější stoupání, kdy rychlost klesá pod 15 km/h, nemá smysl trojku zapínat – střední nastavení pomáhá dost vydatně a jen byste si brzy vypotřebovali baterii.

Nejslabší režim má ideální použití na smíšených cyklostezkách, kde vám jeho decentní dopomoc zajistí, že se příliš nerozjedete a nebudete se tak k ostatním chovat bezohledně. Jakmile se ale objeví stoupání, je třeba přepnout na dvojku.

Konečně, pokud jste zvyklí na městská kola a cesta zrovna nestoupá, můžete klidně příšlap vypnout. Na rovině se kolo chová jako každý těžší městský kousek, který sice kupředu zrovna nevystřeluje, nicméně udržet jej v plynulém chodu už není náročné.

Baterie a dojezd

nakole_654-mycity-edison-baterie Výdrž baterie je velmi slušná. Na třicetikilometrové testovací trase si Edison vedl zdatně. Baterie dodávala dostatek energie až do posledních metrů cílového stoupání. Baterie zcela nevyprázdnilo ani celodenní pojíždění po městě (skoro 40 km). Malá a překvapivě lehká dobíječka není vybavena větráčkem, takže funguje naprosto tiše. Přitom jsme nezaznamenali žádné přehřívání.

Nosič obklopující baterii umožňuje přicvaknout běžné druhy brašen, i když baterie v některých částech přiléhá k mřížím nosiče dost těsně. Baterie lze vyjmout lehce, přitom v kolejničkách drží spolehlivě i za jízdy po dlažbě nebo rozbitých okreskách. Dobíjecí konektor je pohodlně přístupný, i když baterie zůstane v nosiči.

Osazení – postaveno pro Prahu

MyCity Edison byl postaven s ohledem na každodenní realitu pražských ulic. Komfort jízdy je velice slušný. Sedmistupňová přehazovačka v náboji jde zlehka, takřka nemusíte přestávat šlapat (stačí na okamžik odlehčit za záběru). Nehrozí tedy výpadek motoru, což oceníte především při jízdě do kopce.

Odpružená přední vidlice se postupně pěkně rozhýbala. Není sice určena pro terén, pražská dlažba ale velmi zdatně konkuruje jízdě po kořenech stromů. V tomto prostředí tlumení velmi dobře obstálo a otřesy odlehčilo. Široké a pohodlné sedlo má navíc odpruženou sedlovku a jezdec samotný tak má značné jízdní pohodlí.

Poněkud hůře je na tom zadní stavba včetně baterie, trpící otřesy na pražských nerovnostech. Kolo je nicméně dostatečně robustní. Během našich dost brutálních testů, ze kterých jiná kola odcházela s menšími či většími šrámy, došlo u Edisona jen ke zcela bezvýznamnému uvolnění šroubu stojánku.

nakole_654-mycity-edison-prevodovka Brzdy (přední véčka a zadní bubnová) plně vyhovují, poněkud netypické je jejich reverzní osazení (přední brzda vpravo).

Šikovné je centrální ovládání světel tlačítkem pod předním panelem, pro rozsvícení tedy není nutné žádné sklánění se ke světlometu, nebo dokonce zastavování kola. Zadní červené světlo bude svítit, jakmile jej zapnete. Přední, sedmiLEDkový světlomet, se rozsvěcí jen za snížené viditelnosti. Zde by bylo vhodné učinit detekční diodu trošku citlivější. Za mírně snížené viditelnosti, kdy by se už z bezpečnostních důvodů hodilo svítit, světlomet totiž nesepne.

Manipulace se stojícím kolem je poměrně snadná, když se naučíte chytat jej za uchycení nosiče k rámu. Blatníky, ačkoliv jsou plastové, držely a fungovaly velmi spolehlivě.

Celkové hodnocení

Z celkového pohledu je Edison III velmi dobře vyladěným elektrickým městským kolem. Řada šikovně navržených detailů usnadňuje jeho denní používání, kolo přitom nemá výrazné slabé stránky.

Svojí povahou jde o robustní, rozvážné kolo se slušnou výdrží. MyCity Edison III je elektrokolo na každodenní použití.

Plusy:

  • Kompletně osazené městské kolo.
  • Výdrž baterie na střední režim.
  • Snadná manipulace a nabíjení baterie.
  • Pohodlná jízda (dobré odpružení).

Mínusy:

  • Senzor předního světla má sníženou citlivost na šero – rozsvěcí se až ve tmě.

Technická specifikace

Název: Elektrokolo Citybikes MyCity Edison III
Baterie: LiIon 360 Wh (36V, 10Ah)
Výkon motoru: 250 W
Doba nabíjení: 4 hodiny
Rám: hliník 6061
Hmotnost: 25 kg
Řazení: 7 rychlostí, Shimano Nexus Inter 7
Brzdy: Přední V-Brake, zadní Roller Brake Shimano
Velikost kol: 28″
Cena: 28 500 Kč
Cena zahrnuje: Odpružená přední vidlice, odpružená podsedlovka, kryt řetězu, diodová světla se senzorickým spínáním, zvonek, stojánek, nosič, kryt zadního kola
Nadstandardní vybavení
(lze přikoupit):
Postranní tašky, košík, sedlové brašny
Další informace: www.citybikes.cz

Galerie

[nggallery id=22]

redakce
Redakční tým online magazínu Městem na kole

mech1 16. 4. 2010, 11:39

Myslim si ze jsem jezdil tohle kolo na Forbikes docela vydatne a nekolikrat a musim rict, ze z vystvanych kol mi prislo uplne nejlepsi, prave diky moznosti regulace prislapu.

jonas 17. 4. 2010, 12:23

Stroj je to důstojnej, ale nic pro lidi v domě bez garáže a bez výtahu :-)
Akorát si nejsem jistej tim umístěním baterie nad zadnim kolem, musí to posouvat těžiště jak jízda s plnýma brašnama a huntovat už beztak víc zatížený zadní kolo. Umístění v rámu resp. hned za sedlovkou mi přijde pro vyvážení lepší.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat