Nová koncepce pražské dopravy

V poslední době se poněkud vyhrocuje doposud idylický vztah účastníků dopravy v Praze. Cyklisté se již nespokojují s tichým porušováním předpisů ve svém oblíbeném ,,stealth modu“ (ujel jsem z dohledu, tedy jsem nic neudělal). Žádají po motoristech jakousi ,,absolutní odpovědnost“ netuše, že dvoutunová hmota auta je důvodem pro to, aby si dávali větší pozor a ne pro to, aby byli jakkoliv zvýhodňováni. Řidiči jsou zase perzekvováni padesátkou na dálnicích, které jim za totality vyprojektovali prozíraví komunističtí plánovači. Chodecká minorita pak omračuje přímo nehorázným požadavkem průchodnosti města i pro chodce s kočárkem, nebo (nedej bože) dokonce pro invalidu na vozíčku.

Na všechny tyto skupiny pak shora plijí tu dopravní odborníci modře-veřejní (svoboda znamená možnost volně si dojet autem kamkoliv), oranžoví (cyklostezka za 150 milionů? Kdyby bylo město oranžové, tak se to NIKDY nepostaví!) i zelení (Když podpoříte chodce a cyklisty, nebudeme vám kecat do aut). Moudrá pražská radnice se rozhodla v této věci rázně zakročit a ještě před ukončením svých jednání připravila sérii rázných opatření, která učiní zadost steskům od všech nespokojenců.

První krok: Zrovnoprávnění účastníků provozu

Studie, kterou si magistrát nechal zpracovat od Liberálního institutu, ukazuje, že zásadním problémem pražské dopravy je pozitivní diskriminace některých účastníků dopravy (rafinovaně ukrytá pod pseudonymem preference). To ovšem ve svobodné a demokratické společnosti naprosto nelze tolerovat.

Původní ve studii navrhovaný postup (zajistit autům, cyklistům, metru i chodcům právo pohybovat se po městě shodnou rychlostí 26,43 km/h) ztroskotal na nesouhlasu řidičů IAD, kteří dokonce pohrozili stávkou. Proto se od 1.5. zavádí sada opatření, která mají zajistit rovná práva řidičů, chodců, cestujících MHD a cyklistů náhradním způsobem. Z materiálu, který má Prahou na kole k dispozici, vybíráme jen několik příkladů:

Zrovnoprávnění MHD a IAD:
Pro vlaky metra se ve všech stanicích stanoví povinné čekací doby závislé na délce kolon na souběžné radiální komunikaci.

Zrovnoprávnění IAD a pěší dopravy:
Na světelné křižovatce I.P.Pravlova bude od 1.5. svítit zelená pro automobily normovaných 5 vteřin stejně, jako je tomu na zelené pro chodce.

Zrovnoprávnění IAD a cyklo:
Jízda po Smetanově nábřeží bude nadále dovolena jen řidičům, kteří prokáží nadprůměrné jízdní dovednosti. Každý řidič, který bude chtít projet centrem, musí nejprve absolvovat jízdu zručnosti (zkušební polygony budou umístěny na Palachově a Jiráskově náměstí). Řidiči musejí být schopni zastavit z rychlosti 40 km/h pravým předním kolem na čtverci 50×50 cm, projet mezi betonovými sloupky vzdálenými od sebe 150 cm a vynést své auto po dvou segmentech schodiště s celkovým převýšením 7 metrů. Řidič, který v kterékoliv části testu selže, bude navrácen zpět.

Teprve instalací těchto opatření se zajistí rovnoprávnost všech účastníků dopravy v Praze. Vzhledem k tomu, že tato opatření patrně sníží průjezdnost Prahy o 74% , nejedná se v žádném případě o řešení konečné.

Definitivní řešení: helikoptérizace!

Tím může být plán, který nám představil vedoucí magistrátního odboru megalomanských projektů, PlDr Dominik Malý (pro neznalé, titul PlDr znamená PLzeňský Doktor). Princip projektu OpenHellTM je prostý: Na hranicích Prahy by řidiči vjeli do speciálních boxů (tzv. parkoviště Park and Fly), kde by si je převzaly automatizované helikoptéry speciálně upravené pro přepravu motorových vozidel. Ty by je uchopily a přenesly na jejich cílová parkoviště v centru města.

Jedná se o unikátní civilní aplikaci doposud utajované vojenské technologie:


(foto armáda SSSR)

Po městě by po vlastní jezdila jen zbytková doprava, platící drastické mýto za průjezd po povrchu.

Výhody helikoptérizace pražské dopravy jsou zřejmé:

1. Řidiči se už nebudou muset proplétat přeplněnými ulicemi. Využitím celého vzdušného prostoru nad Prahou pro dopravu se zajistí daleko větší propustnost celého města bez potřeby budovat drahou dálniční infrastrukturu.

2. Instalace helikoptérového systému bude v dějinách Prahy největší veřejnou zakázkou, která konečně nastartuje skomírající ekonomický růst. Projekt proto podporuje i prezident ČR Václav Klaus. Správa pražského hradu v předstihu objednala sedm vlastních helikoptér a plánuje adaptaci třetího hradního nádvoří na heliport.

3. Vzhledem k tomu, že všichni budou létat helikoptérami, nebude třeba nadále draze udržovat pražské ulice. Město ostatně počítá s jejich částečným prodejem (viz dále).

4. Náklady, předběžně odhadované na 666 miliard Kč budou uhrazeny prodejem 70% výměry uličního prostoru developerům. Radnice slibuje, že odhad nákladů na realizaci projektu bude překročen maximálně o hodnotu tzv Pražského koeficientu P (cena veřejné stavby v Praze = cena veřejné stavby kdekoliv jinde * P), který se nedávnou instalací drastických protikorupčních opatření podařilo snížit z 15,2 na 14,9.

5. Aby helikoptéry neobtěžovaly obyvatele Prahy přílišným hlukem, budou se únosné hygienické limity nově měřit nikoliv na omítce, nýbrž ve sklepeních budov. Jako zdravotně nezávadné hodnoty se stanoví 105dB ve dne a 90dB v noci.

6. Ekologičtí aktivisté a všichni kritici projektu OpenHellTM budou odsunuti do přírodní rezervace Boubín, aby nemohli remcat. Tím se zajistí všeobecně kladné přijetí projektu všemi (deseti zbývajícími) pražany.

Projekt OpenHellTM má již za sebou studii proveditelnosti. Tato studie, provedená konzultační firmou I2Brother-Brother2me konstatuje, že nebylo možné zhodnotit, zda projekt bude stát uvedenou částku, nebo zda naplní předpokládané cíle; nicméně konstatuje její proveditelnost za této i jakékoliv jiné politické konstelace.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. nó… dobrý jen ten snímek americké helikoptéry s popiskou armáda SSSR to trochu kazí :-D

  2. Újezďáku, tobě zjevně nedochází, že teprve společnými silami těchto dvou velmocí lze vyřešit dopravní problém Prahy!

  3. jo jo jo … to máme za to, pražáci zapražený :o)

Další z rubriky

Co s cyklopruhy? 6

Jsou cyklopruhy bezpečné a užitečné? Měly by být standardní výbavou silnic po rekonstrukci jejich povrchu?..více

Bílá a černá, aneb územní studie v Libuši a Písnici 1

Autor komentáře pracuje ve spolku AutoMat zpracovávajícím připomínky ke zmiňovaným územním studiím, pozn. red. Institut..více

Státní vlajka na kole 4

U příležitosti blížícího se státního svátku přinášíme doplnění k naší standardní cyklistické etiketě na základě..více

Cykloobousměrkový zázrak v Petrovicích 11

07. 10. - Martin - Inspirace
Na přelomu let 2016 a 2017 došlo v malé čtvrti na jihovýchodě Prahy k něčemu,..více

Deset let s Šeříkovou ulicí 4

Od vzniku stránek Prahou na kole v roce 2008 jsme Šeříkovou ulici komentovali snad třicetkrát...více

Výběr ze záříjové cyklokomise 7

Komise pro cyklistickou dopravu se sešla po prázdninové pauze už třetího září. Sestavu mírně obměnila..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • LukášM: Co s cyklopruhy?

    Hýbe se tam s obrubníky a zadahuje i na cyklostezku/pás. Zdá se mi, že se tam rozšiřuje silnice, aby bylo…

  • Jan Herda: Freebike obsáhle hodnotí první sezónu v Praze.

    Alternativu bych právě viděl v tom, nemuset se přepravovat vůbec :-) Abych stál skoro pokaždé v uličce vlaku linky S1…

  • Pavel Mašek: Co s cyklopruhy?

    @článek - líbí se mi zvolený tón textu, tak by to mohlo vypadat. @LukášM -…

webdesign by 2046
↑ nahoru