Rozjíždíme velký průzkum cyklistických preferencí

Na otázku, jak zvýšit počet cyklistů, kteří jezdí po pražských ulicích, neexistuje jednoznačná odpověď. Jistě velmi účinnou možností je odstranit na každé trase to, co vadí největšímu procentu cyklistů. Jenže co vadí víc? Dlažba nebo kolony? Schodiště, nebo překonání křižovatky na tři fáze zelené? Tak přesně, aby bylo možné rozhodovat, co odstranit spíš, to u nás nikdo neví.

A právě proto vznikl podrobný průzkum cyklistických preferencí. Obracíme se na vás, cyklisty časté i příležitostné s prosbou o vyplnění dosti podrobného dotazníku, ze kterého chceme zjistit, jaké typy ulic a které překážky nemáte rádi a nakolik.

Aktualizováno: Díky dobrovolné pomoci se povedlo spustit online verzi dotazníku.

Aktualizováno: Dotazování je uzavřeno, nyní vyhodnocujeme výsledky a průzkum bude pokračovat další fází: Sledováním cyklistů na klíčových křižovatkách ve dnech 16. a 23.6. Na tuto akci sháníme brigádníky (podrobnosti již brzy)

K čemu to bude dobré?

Výsledky průzkumu budou mít řadu využití. Kromě jistě zajímavého zjištění, že třeba kočičí hlavy nesnáší 99% cyklistů, je to především vstup pro běžící projekt identifikace a hodnocení míst problematických pro cyklisty, který nese název Jak odstranit bariéry cyklistické dopravy v Praze. Projekt realizuje o.s. Oživení, Prahou na kole hostuje průzkum.

Projekt má za úkol zjistit, kolik cyklistů by po konkrétních trasách jezdilo po odstranění rozličných překážek, a která kritická místa tedy nejvíce brání tomu, aby se po Praze na kole jezdilo mnohonásobně více. Výsledkem projektu bude žebříček nejproblémovějších lokalit, návrhy na jejich úpravu a návrh priorit pro Komisi pro cyklistickou dopravu.

Svůj účel — tedy rozhýbat ne příliš koncepční rozvoj cyklistické infrastruktury v Praze — ale může tento model splnit opravdu jen v případě, že budeme vědět, kde kolik z vás jezdí rádo a kde nerado, případně vůbec. A proto tento dotazník.

Kdo by měl dotazník vyplňovat?

Dotazník je určený pro všechny pravidelné i příležitostné cyklisty, kteří buďto po Praze alespoň občas jezdí, nebo jezdí na kole jinde a o jízdě po Praze uvažují. Důležité je, aby dotazníky vyplnil i dostatečný počet méně zdatných cyklistů, proto neváhejte a nabídněte jej k vyplnění členům rodiny nebo přátelům, kteří jezdí na kole rekreačně či nepravidelně. Čím víc lidí dotazník vyplní, tím důvěryhodnější budou údaje z něj získané.

Jak na to

Dotazník je v textové podobě a má necelé čtyři stránky, na kterých vyjadřujete svůj názor na rozličné městské terény (cyklostezka, klidná ulice, rušná ulice, cyklopruh) nebo překážky (schodiště, přechody, kruhové objezdy, jízda podél parkujících aut). Jeho vyplnění trvá asi dvacet minut. Může se to zdát dlouhé, ale šířka spektra terénů, po kterých se cyklista může v Praze pohybovat, to nezbytně vyžaduje.

Abychom získali co nejvíc odpovědí, nabízíme řadu způsobů, jak dotazník vyplnit. Vyberte si ten, který Vám nejvíce vyhovuje:

a) Vyplnění dotazníku online.
b) Dopsání odpovědí do dokumentu a zaslání mailem.
c) Vytištění dotazníku, oskenování vyplněného a zaslání mailem zpět
d) Vytištění dotazníku a předání na jarní cyklojízdě
e) Vyzvednutí dotazníku na jarní cyklojízdě a odevzdání na sběrném místě v centru Prahy.
f)Vytištění nebo vyzvednutí dotazníku a odeslání poštou.

a) Vyplnění dotazníku online

1. Dotazník online najdete zde. Vyplníte všechny položky a dáte odeslat.

2. Pokud jste již dotazník vyplnili a zaslali mailem, nemusíte vyplnění do online dotazníku opakovat.

3. Doporučíte vyplnění dotazníku svým přátelům, kteří alespoň příležitostně jezdí na kole na území Prahy.

b) Dopsání odpovědí a odeslání mailem

1. Stáhněte si dotazník buď ve formátu Open Office nebo Microsoft Word. Open Office je lepší, protože v něm jsou zamknuté buňky, které nemáte vyplňovat, orientace v dokumentu je tedy snazší. Dokument Microsoft Wordu je normálně otevřený k editaci.

2. Dotazník vyplníte ve Wordu nebo Writeru podle pokynů v něm uvedených.

3. Vyplněný dotazník zašlete na adresu dotazniky@prahounakole.cz. Z každého e-mailu bude přijatý jeden dotazník.

4. Doporučíte vyplnění dotazníku svým přátelům, kteří alespoň příležitostně jezdí na kole na území Prahy.

c) Vytištění dotazníku, oskenování a odeslání mailem

1. Zobrazte si dotazník ve formátu PDF.

2. Vytiskněte ho. Stačí i černobíle, obrázky jsou dostatečně čitelné.

3. Dotazník vyplníte podle pokynů v něm uvedených.

4. Vyplněný dotazník naskenujete. Volte černobílý scan a rozlišení 150-200 DPI, aby výsledné obrázky nebyly příliš velké.

5. Obrázky zašlete na adresu dotazniky@prahounakole.cz. Můžete zaslat i více vyplněných dotazníků, pokud je například dáte vyplnit i členům rodiny nebo přátelům. V tom případě ale dejte pozor, aby odesílaný mail neměl více než 15 MB, raději přílohy rozdělte do několika mailů.

6. Doporučíte vyplnění dotazníku svým přátelům, kteří alespoň příležitostně jezdí na kole na území Prahy.

d) Vytištění dotazníku a předání na jarní cyklojízdě

1. Zobrazte si dotazník ve formátu PDF.

2. Vytiskněte ho. Stačí i černobíle, obrázky jsou dostatečně čitelné.

3. Dotazník vyplníte podle pokynů v něm uvedených.

4. Ve čtvrtek 22.4. v 18 hodin dorazíte na velkou jarní cyklojízdu na náměstí Jiřího z Poděbrad. Najdete prezentaci Prahou na kole a dotazník odevzdáte. Stejně můžete učinit po cyklojízdě, kde bude mít Prahou na kole prezentaci umístěnou přímo před halou C.

5. Pokud na cyklojízdu nepojedete nebo se vám nepodaří dotazník odevzdat na místě, můžete jej nechat ve sběrných místech (viz dále).

6. Doporučíte vyplnění dotazníku svým přátelům, kteří alespoň příležitostně jezdí na kole na území Prahy.

e) Vyzvednutí dotazníku na cyklojízdě a předání na sběrném místě

1. Ve čtvrtek 22.4. v 18 hodin dorazíte na velkou jarní cyklojízdu na náměstí Jiřího z Poděbrad. Najdete prezentaci Prahou na kole a vyzvednete si tiskopis dotazníku. Stejně můžete učinit po cyklojízdě, kde bude mít Prahou na kole prezentaci umístěnou přímo před halou C.

2. Dotazník vyplníte podle pokynů v něm uvedených.

3. Vyplněný dotazník odevzdáte na některém ze sběrných míst v centru Prahy:
– Oživení, Pelléova 7. Praha 6.
– Auto*Mat, Lublaňská 16, Praha 2, nejlépe každé úterý od 17 hodin (dobrovolnické schůzky).
Pražsá DIY Cyklodílna, Truhlářská 11, úterý 27.4. od 18 hodin.
Další místa přibudou.

4. Pokud se vám předání nepovede, můžete jej oscanovat a zaslat na adresu dotazniky@prahounakole.cz, případně odeslat poštou.

5. Doporučíte vyplnění dotazníku svým přátelům, kteří alespoň příležitostně jezdí na kole na území Prahy.

e) Vytištění nebo vyzvednutí dotazníku a odeslání poštou

1. Dozatník si vyzvednete na cyklojízdě (viz výše), nebo si ho stáhnete z webu (zde) a vytisknete.

2. Dotazník vyplníte podle pokynů v něm uvedených.

3. Vyplněný dotazník zašlete poštou na adresu Oživení, Pelléova 7, 160 00 Praha 6.

4. Doporučíte vyplnění dotazníku svým přátelům, kteří alespoň příležitostně jezdí na kole na území Prahy.

Co bude dál?

Sběr dotazníků potrvá minimálně do konce dubna. Poté akci vyhodnotíme a případně uděláme druhou výzvu.
Výsledky průzkumu publikujeme a stanou se vstupem do cyklistického dopravního modelu. Po dokončení práce na modelu, někdy koncem léta, představíme žebříček cyklisticky nejproblémovějších míst v Praze a další výstupy z projektu. Věříme, že naše výsledky pak dokážou ovlivnit plánování cyklistické infrastruktury už na podzim letošního roku.

Dotazníky ke stažení

 

Zázemí projektu

Projekt Jak odstranit bariéry cyklistické dopravy v Praze zpracovává v roce 2010 občanské sdružení Oživení. Garantem projektu je Vratislav Filler, odborně na něm spolupracují znalci s Centra dopravního výzkumu, Fakulty dopravní ČVUT a Komise RHMP pro cyklistickou dopravu (KCD). Projekt zaštítil radní pro životní prostředí Petr Štěpánek a KCD. Projekt je částečně financován z grantu Ministerstva životního prostředí a z dalších veřejných zdrojů.

     

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Je to urcite moc pekna myslenka a otazky v dotazniku jsou dobre polozene, ale nebylo by lepsi udelat i online verzi dotazniku? Myslim ze by to bylo pohodlnejsi pro obe strany. A nemusi to byt hned PHP dotaznik, staci neco jako Google Forms.

  2. malá poznámka ( možná jsem to v dotazníku přehlédl).
    Pro mě je zdaleka největší překážkou a to jak technickou, tak psychologickou, okamžik kdy přímý směr je veden levým pruhem a pravý pruh je odbočovací a není řízen semaforem, tedy furt jede…
    Když tam stojí na přímém směru neurovnaná kolona s kamionem nebo velkým autobusem, každé druhé auto je nějak povyjeté do strany ( aby řidič viděl co se děje) já pomalu šněruju po jejich pravé straně a vpravo ode mě sviští auta odbočující v pravo…. to mám fakt nahnáno.
    Typickým příkladem takového místa je Českobrodská směrem do centra po nadjetí průmyslové. Navíc se tam blbě chodníčkaří, protože tam jsou snad 20 cm obrubníky.

    Tragédii je pak okamžik, kdy si člověk drží pod koly bílou lajnu a před ním se objeví díra jako kráva

    Takže dodávám další bod kdy mám nahnáno je při jízdě vpravo v okamžiku, kdy se prudce zhorší krajnice, snad nejhorší jsou vyjeté koleje před křižovatkou, kde to člověka snáší přímo pod kola aut……

  3. Újezďák: Seznam problémových situací je už nyní dost dlouhý, snažil jsem se ho maximálně zestručnit. Tuhle situaci pokrývá v dotazníku uvedené řazení do druhého pruhu (pro jistotu jsem ještě lehce upravil doprovodný text, ze kterého to nebylo naprosto jasné).

  4. Ruda: Bohužel, Google forms nenabízejí potřebnou funkcionalitu, konkrétně doprovodné ilustrace k otázkám. Předpokládáme masovou distribuci na jarní cyklojízdě, kde si budete moct vyzvednout vytištěný dotazník (a případně i hned vyplnit a odevzdat).

  5. to bylo jen takové povzdechnutí, ještě v rámci ranního nasrání, že jsem včera ani dnes nejel na kole ( vyplašen předpovědí o přívalovém dešti) ….
    No uvidíme, doma na to kouknu protože u nás nejdou poslat přílohy a tisnou se mě to nechce….

  6. To vypadá jako smysluplná akce. Malé rýpnutí: online verzi bych taky uvítal.
    Jinak v části 3 mi chybí cyklo-buso-pruh. Už jsem ho párkrát zkoušel (Vrchlického, Krč, Braník) a to je mi teda nepříjemné hodně. Autobus je veliká pixla, které se spíš bojím, a mnohý jeho řidič na kole v životě neseděl (zejména ve městě) a podle toho se k cyklistovi chová. Což by se dalo řešit nějakým školením řidičů. (Něco jako nechat každého z nich aspoň pětkrát nastoupit do autobusu s kočárkem a na vozíku.) No a kromě toho pruhy zhusta zničehonic končí, což třeba ve zmíněné Vrchlického je asi jako octnout se najednou před semaforem na I.P.Pavlova.
    V části 4 – na pravidelné cestě mám dvě schodiště a sice mě neodradí, ale dost točí, neboť jsou obě na tzv. cyklotrasách – hned vedle je žlutá cedulka. Doplnil bych také variantu „objedu (výrazně) delší cestou“.
    Celkově bych místo odpovědi „odradí mě“ volil ve všech případech „budu se snažit objet, najdu jinou trasu“.

  7. pekas :
    mě teda nejvíc v buso/taxi/cyklo pruhu vadí ten pocit falešného bezpečí…
    Na mnou zmiňované českobroské mě autobus nevadí, valnou většinu toho krpálu jedu rychleji než on, mnohem větší nebezpečí hrozí, když to nějaký jeliman nevydrží a zhruba 100 před koncem bus pruhu to tam loupne přímo přede mě z krokem jedoucí kolony…. to už se mě stalo..

  8. újezďák: To je pravda. Standardně řidiči koukají po autobusu a cyklistu snadno přehlídnou. Ať už do toho pruhu v tu chvíli vjíždějí legálně nebo nelegálně.

  9. Nikde v dotazníku jsem nenašel, že je to omezeno na Prahu, takže předpokládám, že když jezdím v jiném městě, tak to můžu taky vyplnit a odeslat.
    Je tomu tak?

  10. maso: Dotazník je omezený především na Prahu, při zpracovávání bych měl být schopen z toho poznat, zda jezdíte v Praze nebo ne. Napište mi kdyžtak poznámku do mailu.

  11. Vyplněno, odesláno :-) Ale zdá se mi, jako kdyby byla malá formální chybka v části 4. (Překážky) u bodů „Kruhový objezd“ a „odbočení vlevo z pruhu“. Tam se mluví o rušné ulici či komunikaci, a je to ještě upřesněno zmínkou o typu „C“ – což je ale nahoře v části 3. (Terén) klidná ulice s auty tak 30km/h. Mám dojem, že se zde mělo spíše jednat o typ „E“ (ulice s provozem) ?

  12. Ahoj,
    podle mého by byla dobrá jako doplňující otázka (taková váha), jestli už ten, kdo dotazník vyplňuje, měl nějakou vážnější kolizi s autem/motorkou/chodcem, pak budou zákonitě odpovědi znít jinak.
    HK

  13. uff tak pdf ani open office jsem kupodivu doma nerozchodil, až přes word , a je to poslaný.
    Je pravda, že přes office ani open office nejsem žádný expert…

    Jen jsem si dovolil tam udělat nepořádek v otázce o tramvajích, já totiž kde můžu a kde nejezdí 10 tramvají za 10 minut radši jedu mezi kolejema… nejlepší je to 2-3 m za tramvají :-D páč ta má brzdnou dráhu delší než já

  14. Tak sem to vyplnil, ale radost mit nebudes … chodnickareni mi zustalo …

  15. mech1: Naopak – pokud se prokáže, že přes 70% pražských cyklistů rádo chodníčkaří, bude to výrazný impuls pro větší podporu nízkoprahové cyklistické infrastruktury.

  16. Mno a jestli se ukaze, ze jezdim po chodnickach sam, budu se nad sebou asi muset zamyslet … ale vzhledem k tomu jak me rano malem porazili na cyklostezce se vratim do auta s ostatnimi :-D

  17. Nekdy chodnickari asi kazdy :). Mimochodem, fakt nechapu to, ze neni online verze. Protoze to co by nekdo stravil vyrobou jedne stranky na webu by se bohate vratilo v tom, co bude muset nekdo stravit pretukavanim dat do pocitace.

  18. Pomuze mi nekdo s odhadem kopce? Sekce 2 „Ochota dojizdet na kole“, otazka tri. Bavime se o delce kopce nebo o stoupani? Zminovane kopce neznam. Loni (letos jsem kolo jeste nevytahla :-( ), jsem jezdila od Slavie k Zelivskeho, park na Jezerce a od Podolske Vodarny na Prazskeho povstani. To by se melo ohodnotit jak?

  19. MaLer: O webovém formuláři jsem taky uvažoval, ale v danou chvíli se to nestíhá. Spousta dotazníků přijde také v papírové podobě, takže práce s tím bude stejně.

  20. Prevyseni na mapa_kloubouk je fajn, ale neni vsude. Dovedete nekdo odhadnout stoupani od zeleznicniho podjezdu u Slavie (210 na mape) nahoru ke krizovatce na Bohdalci (krizovatka ulic Bohdalecka a U Vrsovickeho hrbitova)? Diky.

  21. ad 5. Újezďák: „to bylo jen takové povzdechnutí, ještě v rámci ranního nasrání, že jsem včera ani dnes nejel na kole ( vyplašen předpovědí o přívalovém dešti) ….“

    Těm věštcům nedůvěřuji. Když je to nejisté, tak kouknu sem na aktuální radarová data:

    http://www.chmi.cz/meteo/rad/index.html

    Existuje i verze pro mobilní telefon. Když je ale pod 10°C tak to jistí lehká bunda ať je jak je. Slabší déšť nevadí a silný netrvá dlouho. Možností schování se je spousta…

  22. Mě ten dotazník přijde pro člověka který po Praze sice na kole občas jezdí, ale rozhodně ne do zaměstnání docela zmatený. Někdy fakt není poznat zda se otázka týká jakékoli normální jízdy nebo cesty do zaměstnání. Tak jsem ho zatím nevyplňoval. Na kole jezdím rád, ale do zaměstnání na něm nikdy jezdit nebudu. Nemám v práci sprchu a ani žádnou šatnu na převlečení. A jezdit zbytečně přes centrum, kde je spousta smradu mi nepřijde jako dobrý nápad.

  23. Petr: Všechny otázky v částech 3 a 4 dotazníku se týkají možného pravidelného dojíždění do školy nebo do práce.

Další z rubriky

Řešení podnětů Cyklisté sobě s Prahou 2 7

V březnu 2019 jsme se za Auto*Mat sešli s radním pro dopravu Prahy 2 Janem..více

Setkání Cyklisté sobě na Praze 11 7

V neděli 19. května proběhlo na Praze 11 neformální setkání zájemců o řešení cyklistické dopravy..více

Záhady signalizace u Mánesa 25

V listopadu loňského roku jsme stručně informovali o úpravě tlačítka na výjezdu z Novoměstské náplavky..více

Cyklisté sobě se probouzejí z volebního spánku 8

Stránky Cyklisté sobě fungují od roku 2013 jako shromáždiště námětů na zlepšení podmínek pro jízdu..více

Připomínky k územnímu plánu v oblasti cyklodopravy 1

Návrh nového územního plánu, takzvaného Metropolitního, prochází první fází připomínkování. Do čtvrtka 26. 7. je..více

Letní podněty Cyklisté sobě s reakcí 2

Od srpna do září jsem poslal na magistrát a městské části další várku podnětů Cyklisté..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru