Cyklostezka tunelem pod Vítkovem otevřena

V pondělí, na dni otevřených dveří, pět dnů před stanoveným datem dokončení, byla otevřena cyklostezka A255 tunelem bývalé železniční trati Starého spojení pod Vítkovem. Stavba cyklostezky tak symbolicky zakončila výstavbu železničního Nového Spojení a současně cyklistům nabízí jak nové atraktivní výhledy na Prahu, tak velmi zajímavá dopravní spojení.

Oprava: V pondělí se bohužel nejednalo o otevření stezky pro veřejnost, ale jen o předváděcí akci. Všem, koho jsem uvedl v omyl a měl tak při své cestě problém, se omlouvám.
(vf)

Aktualizace: Cyklostezka bude patrně oficiálně otevřena (formou předčasného užívání) v polovině září (více)

mapa
Nový úsek tunelem. (kliknutím zobrazíte mapu)

A protože nikdo z našich redaktorů slavnostní otevření nestihl, nemůžeme vám nabídnout žádné fotografie, jen radu: Jeďte se tam podívat!

Nová spojení

„Proražením“ Vítkova vzniklo zcela klidné spojení od vyústění Seifertovy zpod železničního podjezdu (tedy vlastně od Bulhara) až po křižovatku Novovysočanské s estakádou Pod Plynojemem na Krejcárku. Třetí důležutý bod, kde se stezka napojuje na uliční síť, je Tachovské náměstí.

Pomiňme teď, že samotná napojení na stezku jsou dost mizerná (na to dojde v nějakém podrobnějším článku) a podívejme se, k jakým cestám lze novou stezku využít:

1. Centrum – Žižkov

Dolní polovina stezky po Tachovské náměstí šla už delší dobu s úspěchem používat pro spojení z centra města na dolní Žižkov. Cesta začíná překonání děsivé křižovatky u Bulhara, to je ale možné hned třemi zpsůoby (s auty, po jižním chodníku, nebo objetí tramvajovým podjezdem). Pak už stačí vyjet chodníkovým esíčkem na most přes Seifertovu a začíná pohodička.

Pro cestu dál na Žižkov než na Tachovské náměstí se dá použít schodiště do Lukášovy a po pár protisměrkách mírné stoupání Žerotínovou nebo Jeseniovou. Naopak dolů není třeba se bát jet po stávající trase na Vítkov a pak na stezku spadnout rovnou od památníku.

2. Centrum – Hrdlořezy (singletrack)

Pokud se chcete dostat z centra do Hrdlořez (a pak pokračovat podél Rokytky) a nehodláte si zajíždět po stezce A26 ani šplhat hory doly po trase KČT č.1, pak máte zajímavou trasu od konce stezky na Krejcárku:

Z vyústění na Novovysočanskou pokračujete po hlavní silnici asi dvě stě metrů, než narazíte na vozovou cestu odbočující vpravo do svahu. Z ní po pár metrech odbočíte vlevo a pokračujete mezi zástavbou a lesem pod Balkánem. Tady si můžete vychutnat více než kilometrovou, jen mírně stoupající pěšinu, připomínající přirozený singletrack (včetně poněkud ,,techničtějšího“ seskoku na chodník Spojovací).

singletrack
Neoficiální pokračování stezky: Pěšina pod Balkánem.

Pěšina vás (s několika odbočkami, kde se ale budete držet víceméně rovně) vyvede v podstatě až k sedlu ulice Spojovací u zastávek Balkán. Po překřížení Spojovací můžete pokračovat ven z města po trase KČT č.1 nebo plochým údolím skrz nově postavené bytovky — tam vede krásná cesta, díky svému mírnému sklonu vhodná zvlášť pro směr do centra.

3. Palmovka – Vinohrady (- Pankrác)

I když další etapa stezky na Balabenku existujeje zatím jen v územním plánu, už tato verze stezky nabízí velmi zajímavé vnitroměstské spojení od oblasti Palmovky do jižních částí centra. Objetím historického centra tak nová stezka částečně supluje neexistující průjezd mezi náplavkami na trase A2.

Z Palmovky vystoupáte strmě parčíkem nad tramvajovou křižovatkou (vjezd od křižovatky Sokolovské a ulice Palmovka). To je první a poslední strmé stoupání. Za parčíkem začíná asfaltová silnička, která vás dovede do esíčka ulice Pod Plynojemem. Výjezd ke Krejcárku závisí na vaší nátuře, chodník je pustý, dolů je to ale lepší po silnici. U světelné křižovatky sjedete na chodniček a přes tramvajové zastávky dojedete na stezku.

Pak si vychutnáte celou stezku až k Seifertově, za chodníkovým esíčkem ale nepokračujete na most, nýbrž stoupáte nejprve po chodníku podél Seifertovy a pak Italskou (chodník ve stoupání opět pustý), Ve vrcholu stoupání můžete buďto uhnout vlevo do Riegerových sadů a po nich do VInohrad, nebo pokračovat po Italské a už poněkud více v provozu, ale stále ještě snesitelně přes Náměstí Míru, Bruselskou a Lublaňskou až na Nuselský most a na Pankrác. Krásná spojka!

4. Palmovka – Žižkov

Kratší verzí předchozí trasy je průjezd od Palmovky na Žižkov s využitím tunelu a odbočením buďto hned do Lukášovy, nebo přes Tachovské náměstí a některou z žižkovských ulic nahoru. Přes Lukášovu se dá celkem v klidu dojet dokonce i na Parukářku.

Šťastnou cestu!

A nyní mi už nezbývá, než vám popřát co nejčastější dopravní využívání téhle stezky. Zaslouží si to. A sibuji, že některý redaktorů Prahou na kolese tam zajede o víkendu podívat a celou stezku pořádně nafotí (tedy pokud už tak neučinil někdo z vás, čtenářů ;-) ).

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Na betonové rampě nad Seifrtkou u Hlavního nádraží pozor defekt a uklouznutí. Narazíte zde na sklo, exkrementy a mrtvé spermie v pláštěnkách. Tam se to již 3 roky nedaří uklidit … jako celá Praha (teda ta už 8 let, sorry). Jedná se o vzorové zakončení nové stezky. Díky Pavle.

  2. Slávek má naprostou pravdu. Ještě zhruba před dvě týdny se tam dalo projet, ale teď je to od kraje ke kraji plné střepů a ani snad nezkoušejte to projet. Jedná se přesně o 180° zatáčku na rampě. Jinak co se týká tunelu. Malé info:

    Portál od hlavního nádraží je krázně opravený a žlutě natřený. Vnitřek tunelu je úplné átrium, kde člověk docelá lapá po dechu. Když je tam konečně osvětlení uvědomíte si, jak je to obrovský tunel a ne nějaký propustek. Uvnitř tunelu je cyklostezka základní šíře s pruhy a zbytek do šířky je vysypán štěrkem.

    Všem doporučuji si projet. :)

  3. Slávek: Místo je to odporné, jedno z mála, kde kolo v Praze musím vést. Kvůli těm střepům a zátkám z lahví.
    Jinak k tunelu: je osvětlený? A dá se nějak prosmýknout k Balabence? Znám jenom spoustu strmých schodů dolů směrem k hotelu Olympik, což je víceméně nepoužitelné.

  4. Tak se otevření přeci jen stihlo do voleb ;-).

    -> Petr Kašík: tunel osvětlený je (v noci při pohledu z Krejcárku v tom temném svahu krásně září), k bBalabenmce se buď dá využít v článku popsaná trasa, nebo z cyklostezky na konci sjet na starou (a nyní opuštěnou) ulici Pod Plynojemem a pak ulicemi Na kopečku a Sokolovskou.

    Já bych jako symbolické zakončení výstavby Nového spojení považoval až okamžik, kdy bude opraveno vše, co se stavbou zničilo. Dodnes třeba nejsou obnoveny schody z Vítkova do ulice Na Špitálsku, což byla jediná rozumná (pěší) cesta zkratka z Karlína na Ohradu.

  5. Použil jsem http://www.tsk-praha.cz/web/hlaseni, a taky poprosil cyklokomisi, tak doufám, že to v dohledné době někdo uklidí (ten systém TSK nemá kolonku na „ulice zasypaná odpadky“, tak jsem to musel nahlásit jako „spadané větve“). Kdyby tam ty střepy byly řekněme v pátek, tak můžete napsat zase někdo jiný.

    Petr Kašík: K Balabence dolů jedině po schodech nebo po silniční estakádě. Holt to projektovali moc dávno.

  6. Štěpán: Hmm, „parkové úpravy“ (kam se asi počítá i obnova přerušených pěších spojení) zjevně nejsou součástí stavby. Ono i tohle už si platilo extra město a kdyby to nezaplatilo, tak se tunel zasype. Nebylo by špatné, kdyby se od té ulice Na Špitálsku dalo dostat také k východnímu ústí tunelu – aspoň by dostal nějaký dopravní význam i pro pěší. A taky by se mohl obnovit ten dávný průchod od Karlína přímo na Vítkov, třeba i s vlakovou zastávkou Karlín. Ale to by po tomhle městě chtěl člověk asi moc.

  7. jedna cyklostezka tam ještě je a možná se časem povede i ji zprujednit po veletoči z estakády dolů a pak když se jede směrem na Hlavák mezi tratěmi, tak je to krásně z kopce po nové cyklostezce, která tam stojí už nějakou tu chvíli ale konec je uzavžen dvěmy sadami schodů a betonovými zátarasy – ještě se tam něco staví. (když jsem tam byl naposledy, tak to tak bylo) ;)
    http://acw.rajce.idnes.cz/nastenka/#Snmekobrazovky.jpg

  8. -> Vratislav Filler: ta cesta byla v projektu stavby, a narozdíl od cyklostezky (která je de facto novostavbou), byla ta cesta zrušenáprávě při výstavbě (část vedla tam, kde jsou dnes východní protály tunelů) a nejde tedy o novinku, ale o opravu stavbou zničené cesty. Už z té původní vedla odbočka k východnímu portálu tunelu (asi jen pro šotouše ;-) ), a předpokládám, že z nové povede taky. Pokud nebude oficiální, tak neoficiální vyšlapaná bude určitě.

    -> Tonda: horní konec té točité rampy je bohužel trvale přehrazen zábradlím. Tedy ještě před měsícem byl

  9. -> Stepan: Jo to je, a je to asi kvuli bezpecnosti. Ale prekonat se to da. Je tam vyrez, kde se da kolo prehodit, ale je to pravda překážka.

  10. Tak jsem chtěl jízdu tunelem taky zkusit. Sice to znamenalo zajížďku asi tří kilometrů, ale co by člověk kvůli novému zážitku neobětoval, že jo.

    Nový zážitek se ale nekonal. Bylo 18:40, cesta od Tachovského náměstí probíhala podle předpokladu, až po ústí tunelu. Tam byly nainstalovány zábrany (přenosné „plůtky“ přes celou šířku cyklostezky i s přilehlou hlínou (takže se nedaly objet). Celé to hlídal jeden maník v oranžovém reflexním mundůru a zájemce o průjezd / průchod odesílal nemilosrdně zpět.

  11. Tak to už z toho mám fakt v hlavě guláš. Ze zpráv, co jsem měl, jsem si vyvodil, že ta pondělní akce znamenala současně otevření stezky.

  12. Já jsem nabyl stejného dojmu….. všichni to tam tvrdili. No dneska (27/5/2010 8:25) jsem tamtudy jel a a je tam přenosné zábradlí napříč. Nesvítí se v tunelu, ale dělník široko daleko nebyl. Tak jsem projel… Jinak asi tak… pojedu tamtudy ještě dneska na zkoušku 15:30, tak udělám foto, aby to bylo jasné.

  13. Jo, já se tam chystám odpoledne kolem páté fotit, jestli tam bude maník, tak ho vyzpovídám, co je zase tohle za blbinu.

  14. to teda koukám, že jsem měl dnes ráno kliku.
    Vzhledem k deštíku jsem zvažoval krátkou variantu s nakouknutím na tunel ( sjet tam někde z Ohrady).
    Nakonec v Hrdlořezích tak moc nepršelo a tak klasika s pomocí amortizace Rokytky :-D

    Jen tak mě napadlo, nešlo by od tunelu udělat nějaký levný most někam na Rohanský ostrov nebo přes Libeňské nádraží ? 150-200 milionů a bylo by :?D

  15. Radnice Prahy 3 zvažuje spojit visutou lávkou Vítkov a Parukářku ;-)

    Ale zcela vážně: plánované pokračování na Balabenku s přemostěním čtyřkolejky (byť třeba s využitím stávajícího jednoho pilíře) – můj odhad je, že pod padesát to půjde těžko.

  16. No sem si naivně myslel, na základě pozorování z vlaku, že to povede někde pod tramvají směrem k tomu hotelu Step nebo jak se to jmenuje pak zadem za nádražím Libeň někde k ulici u Elektry…….

  17. Tak jsem si půjčil foťák a ty uzavírací šprušlíky (a pár nemilých překvapení) nafotil ráno cestou do práce – http://www.janaruzicky1141-4.unas.cz/vitkov/ .
    Dělníci, co tam postávali, si vykládali něco o umisťování laviček. Začínám mít podezření, že místo rozumné dopravní spojnice se to změní v odpočinkové korzo všech, kterým se nechce šplhat do kopce. A že jich nebude málo :-(.

  18. Po akci primátora Potěmkina trochu oficiálnějších informací, jak by to mělo asi tak s tunelem být:
    – dokončení stavby
    – snad do konce června t.r. kolaudace právně umožňující užívání
    – vzápětí snad normální užívání
    – v rozmezí 3-10 let předání od správce a investora (SŽDC s pomocí SFDI) městu (to s tím nespěchá…).

    To, čemu se říká „cyklostezka v tunelu pod Vítkovem“, je ale především komunikace pro bezmotorovou dopravu. Tedy nejen pro cyklisty, ale i pro včetně bruslaře, děti na tříkolkách či s kačerem, chodce a důchodce, psy a další „havěť“. Takže je na všech, aby si nekazili náladu (nebo se nepozabíjeli…). Kdy na kole spěchá, ať odpoledne jezdí třeba Husitskou nebo Karlínem (jde to).
    Na rozdíl zástupců SONSu tipuji limitně nulový výskyt slepců bez doprovodu (v jednom stupni projektu totiž prosazovali dělenou stezku s hmatným pásem uprostřed a umoudřili se až při poznámce „B11 je také vhodný dopravní režim“).

    Výše uvedené podobně platí pro ex-vlečku ve Vysočanech, byť tam jsou chybně militantně cyklistické značky C8 (údajně z administrativně-dotačních důvodů) – a samozřejmě obecně i pro celý životní prostor.

    Raději vysvětlivky:
    SŽDC – Správa železniční dopravní cesty (zde revitalizované)
    SFDI – Státní fond dopravní infrastruktury
    C8 – stezka pro cyklisty
    SONS – Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých
    B11 – zákaz vjezdu motorových vozidel, normy nevyžadují žádná opatření pro nevidomé

  19. Ahoj všichni,
    aktualni report ze stezky pod Vítkovem při noční pěší cestě z hosdpody:
    Takže, v jedenáct hodin večer nikde nikdo, šířka a hlavně výška tunelu je impozantní – musím říci že celkově to na mě udělalo větší dojem než stamilionová stezka ve Vysočanech! Dle mého názoru je to prostě více luxusnější – exotičtější. Extra dlouhé to ale není, leč ze stazky je zajímavý „zadní“ pohled na Žižkov, trochu mi to tam připomíná Stínadla :-) Každopádně je to dobrá atrakce, ale pro cyklistickou dopravu to asi nebude mít využití, ledaže by to protáhli za hlavní nádraží dál a třeba v budoucnu to napojili na stezku přez Nuselský most. (Já vím je to sci-fi ale já tak rád sním :-)
    Takže doporučuji prohlídku, děkuji za pozornost loučí se reportér Squish :-)

  20. Ahoj, zdravím já teda už 4x projel cestou do/z práce…
    Akorát musím dovybavit kolo světlem…:)

  21. Tak nám tu cyklostezku zase zatarasili betonovými sloupky. Ráno jsem se na to raději vykašlal… Uvidíme jak dlouho si počkáme do oficiálního otevření…

  22. Tak, tak. Chtěl jsem to sem napsat, ale Roman mě předběhl :-) Z obou stran tunelu jsou betonové zátarasy 1,5m vysoké (u Krejcárku je jeden zátaras o něco nižší, vysoký asi došly). Kdo se nechce zaprasit při přehazování kola, ten neprojede.

  23. Byl jsem tam v neděli 13.6. jeli jsme od Tachovského náměstí. Městský policista upozorňoval na uzavření tunelu (kdy bude zprovozněno nevěděl). Tunel byl zatarasen dost vysokým zátarasem, pomáhali jsme přenést kolo cyklistovi, jedoucímu z opačného směru (tam je to prý nižší). V tunelu tma. Asi se čeká, až se Bém nebo jiný politik bude moci před volbama vyfotit u nové cyklostezky….

  24. Tak jsem projel 24.6.,stále ony nesmyslné betonové zátarasy,ale už teď je jasné ,že TO NEBUDE CYKLOSTEZKA,ALE IN-LINE STEZKA.Jo,taky je to sport,já ale narozdíl od těch mátoh jezdím na kole do práce.Stačí mi,jak to vypadá v Modřanech a kolem Ladronky,kde se kromě noci a brzkého rána prostě projet nedá.Takže sorry,ale ten asfalt jste si mohli nechat na dálnice.

  25. Stavba je dokoncena, podle nekterych informaci zprovozneni zdruzuji spory o tom, kdo bude platit osvetleni tunelu :-(

  26. Tak zatím stále nic. Zátarasy u Žižkova vysoké, u Krejcárku jeden nižší, tam jde kolo přehodit snáz. Stejný problém je u schodiště z Karlína na Krejcárek, dole zátaras lze snadno objet, nahoře je od plotu k plotu současně s posledním schodem (takže docela obtížné přehazování s nebezpečím pádu vzad). Konec června se blíží, tak držme pěsti, ať se to stihne

  27. O předčasném užívání určitě slyšeli, ale bodíky do podzimních místních voleb jsou přednější.

    Stačí si vzpomenout na ty nedávné poslanecké – v předvolebním pondělí se všude roznesly články „Bém s družinou projel tunelem a otevřel stezku“. Že je to jen mediální podraz zjistila většina cyklistů, když si ji chtěla v sobotu vyzkoušet – ale to už bylo čerstvě po volbách, takže na vykroužkování pana psychiatra pozdě.

    Místní volby budou 15. a 16. října, takže otevření tipuji tak na konec září.

    _______

    Mimochodem v tom článku je hezky popsaný princip indukční smyčky: „v chodníku je čidlo a od něj vede drát do plechové bedny“. Doteď jsem žil v domnění, že principem je elektromagnetická indukce. Asi se budu muset doučovat z novin.

  28. VF: V článku na idnes je psáno „V plánu je, že by na ni [cyklostezku tunelem] pak měla z oblasti Krejcárku navazovat cyklostezka, která povede až na Balabenku.“ Víte o tom někdo něco? Pak by celý tunel teprve dostal smysl.

  29. Pekas: Je to v územním plánu, trasa má číslo A257. Problémy jsou dva: Výkup pozemků a most přes čtyři koleje NS před Libní (možná lze využít jeden pilíř starého železničního mostu, ale i tak to celé bude odhadem za 50-80MKč)

  30. Vzhledem k tomu, že na megastezce po vlečce ČKD se starý most strhnul, aby se na jeho místě hned postavil nový, tak to s využíváním stávajících konstrukcí nevidím moc optimisticky. Navíc bys pak nemohl účtovat bourání, odvoz zbytků, jejich likvidaci, a vybudování nového…

  31. Na druhou stranu, přicházejí úsporné časy. Třeba se přijde na to, že se dá k železničnímu přemostění ze strany přivrtat lávka…

  32. U tunelu až na nové graffiti žádná změna, city bloky jsou stále na svém místě. Na cyklostezce je místy rozsypané sklo. Neměl jsem dost kuráže, abych projel bordelem rozházeným v esíčku u Seifertovy ulice. Ach jo…

Další z rubriky

Adam Scheinherr: Pokud cyklodopravě prostor nezačneme dávat, tak na kole jezdit nikdy nebudeme 70

Po celé jaro jsme vám přinášeli ankety o plánech jednotlivých městských částí v oblasti cyklistické..více

Co chystají městské části: Praha 19 (Kbely) 12

22. 07. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Co chystají městské části: Praha 7 3

17. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Přichází růžová sdílená elektrokola 7

13. 06. - Martin - Zprávy
Česká společnost pro sdílení jízdných kol Rekola představila 12. června 2019 dlouho očekávaná elektrokola. Ke klasickým..více

Co chystají městské části: Praha 4 43

06. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Co chystají městské části: Praha 2 12

03. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru