Jak bude po volbách?

I když se člověk chce vyhýbat přímo politickým tématům a volby tento týden nejsou magistrátní, politika v posledních dnech prosakuje úplně do všeho. To, jak se zamíchá figurkami na politické šachovnici bude mít nakonec zásadní vliv i na tak zanedbatelnou drobnost, jako je způsob podpory cyklistické dopravy v Praze. A i když jsme pro našeho primátora často neměli dobré slovo, alespoň vágní podpora cyklistiky realizovaná ustanovením nepříliš mocné cyklokomise se mu musí nechat.

Primátor je dvojka na pražské kandidátce ODS, takže už za týden s velkou pravděpodobností povýší do parlamentu – a ve městě vstanou ,,noví bojovníci“. Mnozí z nich jsou celí žhaví, aby cyklistům ,,mimo lesy“ co nejdřív zakroutili krkem. Čest výjimkám, ale mizivé chápání jízdního kola jako městského dopravního prostředku je u gardy připravující se na podzimní převzetí moci v Praze víceméně standardem. (příkladem za všechny budiž autofilní Jaroslav Škárka z VV)

Nikdy bych nevěřil, jak moc je pozice současné komise pro cyklistickou dopravu svázaná s pozicí primátora. Jak se primátorova hvězda zvolna chýlí k západu, pozice KCD v rámci celého magistrátu odpovídajícím způsobem slábne. Po parlamentních volbách se tak můžeme obávat, že stávající zamrzlý stav výstavby neskončí zrovna urychlenou realizací. Je až smutné pozorovat, jak projekty, kterým se po třech letech konečně podařilo získat stavební povolení, visí ve vzduchu pro nedostatek financí s velkým rizikem pozdějšího zaříznutí.

Po volbách do pražského zastupitelstva bude rozložení sil na radnici velmi odlišné od současnosti. V nových stranách se objeví noví lidé, s novými nápady. V přístupu ke všem tématům je bude spojovat jediné: nezbytná potřeba dělat věci alespoň navenek jinak než současný magistrát. Jakkoliv to patrně bude v řadě oblastí přínosem, zrovna u cyklistické dopravy se zlepšení dočkáme jen velmi těžko.

Komisi pro cyklistickou dopravu lze vytýkat jistou nekoncepčnost, neúspěch projektů, které by vyžadovaly větší úpravy uličního profilu nebo omezení parkování, či téměř úplné fiasko při prosazování protisměrek. Z pravidelného sledování jednání komise ale vím, že za současné legislativy, přístupu některých úředníků mimo KCD a především při dané minimální pravomoci celé komise jak vůči magistrátu, tak vůči městským částem, by bylo jen velmi obtížné dokázat víc.

Kolem cyklokomise se prakticky samovolně vytvořila skupina vynikajících odborníků, s viděním města jako místa, které musí fungovat pro všechny jeho obyvatele a účastníky dopravy. Značení cyklopruhů v cyklistiky netknutém prostředí bez mezifáze chodníkových cyklostezek se někomu může zdát jako příliš ambiciózní. V situaci, kdy Praha potřebuje dohnat třicetileté zpoždění za západní Evropou, je to ale postup velmi oprávněný. Ostatně, konkrétní podoba realizace není tak podstatná, jako základní myšlenka, říkající, že cyklisté do městského prostředí patří a podoba ulic s nimi musí počítat.

Proto by kdokoliv, kdo se na podzim objeví na magistrátu v pozici muže, jenž rozdává karty, neměl s vaničkou magistrátních splašků vylít také jedno vcelku podařené dítě, které se nazývá Komise Rady města pro cyklistickou dopravu.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: cyklokomise

Komentáře - uzamčeny

  1. Smutné čtení. Snad se nenaplní pesimistická verze. Počty cyklistů stále rostou a donekonečna je ignorovat nelze.

    A pro ty co se chtějí i v parlamentních volbách rozhodnout podle přístupu k cyklistice, malý tip: http://cykliste.cz/index.php

  2. Ten Škára je fakt na hlavu, podle něj v MHD jezdí jen lidi v montérkách co se na vás tisknou :-)

  3. Vždyť se stačí podívat na stezce kolem Vltavy „KDE ZAČÍNÁ RATHOVO“ :-(

    A když si přepočítám“ ňákou takovou zbytečnou cyklo,cyklo cyklocestu pro cyklikstí “ na třicetikorunky a štastné úsměvy obyčejných lidí…..

  4. Ujezdak: Rozumim tomu dobre, ze se Prazak rozciluje, ze Stredocesky kraj nema priority nastavene tak, aby to Prazakovi vyhovovalo?

  5. Ad Petr : vidím co vidím, navíc kdykoliv přijedu do středočeského kraje odkudkoliv na kole tak už při pohledu na ceduli středočeský kraj vás vítá atomaticky hodím jedno oko na silnici…..

    Nevím proč bych se měl rozčilovat , navíc to tady je Rathovo mám přímo od Středočechů :-D .

    Schválně se projeď směrem od ZOO směrem na Klecánky

  6. No je fakt, že středočeské silnice jsou strašlivé – jenže už léta, tam asi ať bude Pavel nebo Šavel, tak to bude pořád stejný.

  7. Do středních Čech ovšem patří i Nymburk/Poděbrady nebo cyklostezky mezi Poděbrady a Kolínem…

    Je samozřejmě smutné, že z Prahy do Kralup neexistuje běžně sjízdná cyklostezka kolem Vltavy, taky bych se po ní rád projel. Ale přiznejme si, že to by byla cyklostezka rekreační, nikoliv dopravní. V samotném údolí Vltavy tolik lidí nežije a to údolí tam je místy hodně zaříznuté, takže výjezd k vesnicím nad údolím nespadá do režimu „dojiždění do práce“. (A je navíc otázka, zda to do Kralup není lepší přes Horoměřice.)

    A ano, taky mě štve, že cyklotrasa z Prahy na Plzeň začne vypadat k světu, hned jak se přejede do plzeňského kraje.

    Ale StČ si prostě stanovil priority jinak – je potřeba se postarat o StČ občany a o jejich transport do StČ středisek, nikoliv umožňovat pražákům pohodlný rekreační průjezd.

    S tím, zda je Rath mužský orgán a případně který, s tím to nemá nic společného.

  8. Petr: Má Stč. nějaký generel rozvoje cyklistické dopravy? Dálkové trasy? Nebo je to tvrzení „stanovil priority“ eufemismem pro „cyklisté ho nezajímají, rozvoj infrastruktury nechává na nadaci Partnerství“?

  9. Petr :
    1. opakuji dostal jsem informace od středočechů
    dojíždějících do prahy shodou okolností z prostoru sever-severovýchod od Prahy.

    2. navíc pokud se budeme bavit o režimu dojíždění do práce v Praze, tak pardon zde debata končí, to není placka od Boleslavi, přes Nymburk k Poděbradům a Kolínu. V Praze při dojíždění do práce máme režim sportovnější ať chceme nebo nechceme.

    3. Navíc i středočeši pracují značným dílem v Praze.

    Takže když pak člověk přijede podél Vltavy na Rathovo přímo z Prahy tak se holt diví ať už je „pražák“ nebo „středočech“ :-D

  10. Minulou neděli jsem jel Praha-Ústí/n/L a měl jsem tu pochybnou čest vidět tu slavnou cyklotrasu v celé její nádheře. Odporná je už v Praze u Zámků (a za to Rath nemůže, za to může Bém, ne?) a to až po Brnky (to už je Rathovo). Úseky přes Řež jsem se vyhnul, přes Klecany a Vodochody to do Máslovic docela odsýpá, když člověk překousne to stoupání. Trasování cyklotrasy za Lužcem nad Vltavou je pochybné, namísto málo frekventované silničky vede divočinou. Mezi Mělníkem a Račicemi člověk buď musí po frekventované silnici nebo po druhém břehu nezpevněně. V Roudnici je nábřežní kus, který si svým povrchem nezadá s tím pražským kolem Draháně (a to taky nejde za Rathem, ale za Emmerovou nebo tak někým, že?). Mezi Roudnicí a Litoměřicemi to nejdříve jde, ale pak následují polní cesty a pak dlouhé kilometry, kde je na výběr rozkopaná lesní cesta nebo frekventovaná silnice II.třídy. A slavná cyklostezka v Sebuzíně je asfaltovaná něčím tak hrbolatým, že se mi ještě stýskalo po té náplavce u Draháně.

    Co jsem slyšel, tak úsek Ústí-Děčín taky za nic nestojí a teprve od Děčína k hranicím to začíná být rozumné ježdění.

    Chápu, že Rath je ztělesněním všeho zla a je zvykem mu vyčíst i špatné počasí, ale zrovna u téhle trasy fakt nevím, čemu by pomohlo dodělat kus od Husince do Máslovic. Trasa jako celek zůstává schizofrenní (je to tedy trek s off-road úseky nebo mezinárodní páteř pro dálkovou jízdu nebo přivaděč pro dojíždějící, je to pro silniční kola nebo horská kola, je to pro rodiny s dětmi nebo pro silniční adrenaliňáky?).

  11. Hranice Prahy a SČ kraje je v Zámcích dost složitá – Vltavu přetíná u ústí Čimického potoka a na sever až k ústí Drahanského potoka běží po pravém břehu (ne středem řeky). V tomto cca 500 m dlouhém úseku je však Praha až cca 10 m východně od břehu (asi tedy po hraně vyvýšené křovinatější části?). Cyklisticky ideální stopa podél vody (před pár lety v Zámcích nově vyasfaltovaná) je tedy podle všeho ve Středních Čechách – a Praze chybí asi tak 20 metrů okolo brodu.

    Docela dobře to je vidět třeba tady:
    http://maps.google.cz/maps?f=q&source=s_q&hl=cs&geocode=&q=V+Z%C3%A1mc%C3%ADch,+Praha-Praha+8&sll=49.930008,15.369873&sspn=5.092638,14.227295&brcurrent=5,0,0&ie=UTF8&hq=&hnear=V+Z%C3%A1mc%C3%ADch,+181+00+Praha+8&ll=50.145818,14.40299&spn=0.009901,0.027788&t=h&z=16

  12. Abych jen tak mimochodem doplnil ten popis Vltavské/Labské trasy z č.10 (Petr) – skutečně dál za Děčín pokračuje kvalitní trasa (nádherný zánovní asfalt cyklostezky či klidné místní komunikace), a to souvisle nejméně do centra Drážďan – dál jsem nejel (jen člověk potřebuje pár euro-drobných na asi 2 přívozy). Provoz je ale zas na stezce pro nás nevídaně silný, u Drážďan byl už trochu problém s předjížděním. Jiný kraj – jiný mrav, a i na tom českém úseku u Dolního Žlebu to očividně šlo (pár let předtím tamtéž mizerná rozbitá cesta…)

    Ale abych tolik neodbočoval – slabá kvalita dálkové trasy není důvodem, proč lámat hůl nad tím kouskem u hranic Prahy, protože ten navíc slouží i jako trasa příměstská (a rozhodně i pro dojíždění rovinatější než okolní silnice, i když se z údolí někde nakonec vylézt musí), a je dírou mezi dvěma asfaltovými úseky.

  13. Nejsymboličtější přechod z Prahy do Středočeského kraje je ale rozhodně u Sobína – http://jdem.cz/gr5f9
    (ovšem zůstává otázkou, k čemu pak taková stezka je, když StČ s její výstavbou na svém území nepočítá…)

Další z rubriky

Praha 3 odmítla magistrátem navržené cykloobousměrky 3

Zástupkyně starostky Prahy 3 Lucie Vítkovská (ODS) upozornila na svém facebookovém profilu na rozhodnutí Rady..více

Konec městského bikesharingu v Praze, nebo jeho nový začátek? :)

Soutěž na městský bikesharing skončila na jaře neslavně: tendr byl zrušen Úřadem pro ochranu hospodářské..více

Nové stezky kolem Uhříněvsi 1

Jednou z větších investičních akcí, které měly v roce 2015 připravené městské části, byly cyklostezky..více

Průjezd holešovickou betonárkou: spojení podél vody 16

Dnes v 11 hodin dopoledne se slavnostně otevírá zrekonstruovaný průjezd skrz pozemky společnosti Skanska mezi Trojským..více

Nové cykloboxy na Praze 10 2

U stanice metra Strašnická a u radnice MČ Praha 10 se objevily nové veřejné cykloboxy určené..více

Nové cyklopruhy na Florenci 2

V rámci obnovy světelné signalizace (SSZ) na křižovatce ulic Sokolovská a Ke Štvanici přibyly u..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouhá bývá vaše obvyklá trasa na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru