Jarní bezohlednost

Když po čtyřech měsících dlouhé zimy vysvitne konečně sluníčko, pak každý, kdo si chce ten první opravdu teplý víkend pořádně vychutnat, vyrazí v Praze ven. S kočárkem, na bruslích, na kole. Bohužel, Praha nemá dost míst splňujících požadavek na oddychovou procházku prostou hluku a výfukových plynů a tak se skoro všichni sluníčka a pohybu chtiví pražané sejdou na těch pár kilometrech povltavské cyklostezky A2, ať na severu nebo na jihu města. A nastává peklo.

Osobně jsem tam nebyl, jen jsem to slyšel na cyklokomisi: Cyklostezka jeden Václavák, přívoz je zrovna v nepřehledné zatáčce, kde se to nejvíc štosuje a výletníci všeho druhu se perou o místo. Ti méně trpěliví se cpou bezohledně dopředu, převozník je na ten dav sám, zpacifikovat je nemůže. Na prezentované pěstní souboje nebo bicykly naházené do Vltavy možná nedošlo, ale daleko k tomu nebylo.

V této chvíli by jistě mohl nastat čas hořekovat nad obecným úpadkem mravů a rozhořčeně se tázat, proč tam městská část u vědomí toho, že většina občanů se v sobotu a v neděli bude vyskytovat právě zde, neposlala alespoň jednoho policajta. Má to ale nějaký smysl?

Vždyť je to pochopitelné. Po mnoha měsících je konečně hezky, Praha je údajně čistá a zelená, dává do cyklostezek stamiliony, tak proč jezdit pryč? Jenže namísto procházky či projížďky po tichém břehu Vltavy se člověk dostane do bezmotorové verze každodenní dopravní zácpy v Legerce. Dá rozum, že se mnozí cyklisté pak začnou chovat k chodcům stejně bezohledně, jako se řada řidičů chová na silnici k chodcům a cyklistům. Právo silnějšího, ten nepsaný zákon džungle stavem společnosti denně vpisovaný do našich myslí, pak vítězí.

Večer po nezdařeném výletě nastává čas stížností. Máslo na hlavě mají zástupci všech druhů bezmotorové dopravy, nejsou to ale cyklisté co profrčeli davem jak nůž máslem, kteří v této věci stížné maily píšou.

I když se tenhle nářek opakuje s každým jarem a po pár týdnech se situace uklidní, vyplývá z ní docela nepříjemný závěr: Když je nás moc, jako cyklisté chodci a inlinisté se na stezkách snášíme jen velmi obtížně. Pokud pominu inlinisty, jejichž společenský status mne upřímně řečeno netrápí, nejvíce se zhoršuje pověst cyklistů. Stále více lidí začíná na cyklisty nahlížet jako na namyšlené bezohledné bastardy, co v provozu kašlou na předpisy a na stezce na základní pravidla lidské slušnosti. Stížnosti na bezohledné cyklisty tento názor přenášejí výš a stále více těch, kdo rozhodují, začíná váhat: Proč takovým lidem ve městě něco stavět? Vždyť jich bude jenom víc — a s tím víc problémů.

Je to podnět na zamyšlení především pro ty, na které už neplatí běžný apel na slušnost, zdvořilost a ohleduplnost, pro ty, kdo se na cyklostezkách chovají obdobně jako jistý pán na dálnici. Jestliže v tom budou pokračovat, může celá věc skončit tak, že se přívozy pro cyklisty zavřou a v Praze nevznikne už ani kilometr nové cyklostezky.

Nechtěl bych ale končit tak pesimisticky. Od těch prvních jarních víkendů už si na teplé počasí všichni zvykli, zjistili, že oproti minulému roku zase tolik nových stezek nepřibylo a Podolí i Zámky jsou pořád přecpané jako loni. Tak proč se tam cpát, když to není nutné?

Město se pak ze situace poučí správným směrem a do dvou let vybuduje souběžnou trasu na levém břehu, aby se hustota uživatelů snížila. Jen nesmí udělat tu ,,chybu“, aby stezku A2 udělala v centru souvislou — vždyť to by najednou bylo možné jet i přes centrum a dovedete si představit, co by možnost dojet po segregované stezce z Jižňáku až k ZOO udělala se sobotními intenzitami ve Vyšehradském tunelu?

Na závěr přece jen uvedu stručný návod na chování, které vám zajistí, že si i na přecpané cyklostezce nezkazíte náladu.

Chodci: Když jdete ve skupince, držte se víc u pravého kraje a nechávejte místo na předjetí. Vyhnete se tak riziku konfliktu a nutnosti přeskupovat se každých deset vteřin.

Inlinisté: Nevypínejte svůj mozek se zapnutím přehrávače. Do míst, kam nevidíte, vjíždějte opatrně. Buďte připraveni na to, že vás cyklisté prostě budou předjíždět a přes svou hudbu je nemusíte slyšet. Konečně, cyklostezka není tréninkový ovál.

Cyklisté: Počítejte s tím, že na přeplněné cyklostezce plynule prostě nepojedete. Cyklostezka s chodci je daleko víc korzo než chrtí závodiště. Spěcháte-li, zvažte zda přece jen nezapadnete do provozu nebo na souběžnou ulici.
Když před sebou na stezce máte neprostupnou skupinku, zvoňte zdvořile už z větší vzdálenosti, aby měli čas uvolnit vám místo. A nemíjejte je třicítkou! Poděkování pak nikoho nezabilo, v oprávněném případě do něj můžete vložit patřičný stupeň ironie.
Na inlinisty se sluchátky se zvoní buď brutálně nebo vůbec.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Dobrý článek, ale na stránky XMana se bohužel nedostane. Troufnu si tvrdit, že „konzumenti“ tohoto webu patří do té slušnější poloviny…
    Jinak by mě zajímalo, kde se vzala charakteristika, že co inlinista, to mp3 v uších. Potkávám jich docela dost a jestli jsem viděl jednoho… jinak bych ještě k tomuto odstavci dodal „Cyklisté, buďte připraveni, že vás někteří inlinisté budou předjíždět“. Někteří cyklisté to nesou nelibě a snaží se závodit :-)))
    Co mě taky, coby inlinistu na cyklistech štve, když jedou dva kecalové proti mně (ať už v tréninku nebo na pohodu) vedle sebe a za boha neuhnou, byť vidí, že to bude „na výdech“. Když takhle jedu jako cyklista, tak se vždycky v takové situaci na chvíli zařadím dozadu a je to…
    Jinak za letošek mám zatím na kole cca 500 km a na bruslích něco přes 100, takže jsem spíš cyklista ;-)

  2. Je to jen logický důsledek nedostatku segregovaných cyklostezek a míst k relaxaci. Kdyby měl každý podobnou stezku ve své čtvrti, nemusel by jezdit do Podolí.

    A taky by dost pomohlo vytvořit cyklopruh na silnici a legalizovat parkování u Žlutých lázní přeměnou uspořádání 2 autopruhy na autopruh + cyklopruh + parkovací pruh. Tím by se pospíchající cyklista nemusel motat mezi bruslaři. Další opatření co mě napadá je víc propagovat mezi pěšími a pejskaři nově vytvořený chodníček přímo u řeky, i když jen v krátkém úseku.

  3. Chtělo by to vymyslet speciální značky či psaná pravidla pro pražské cyklostezky, především „bruslení vedle sebe zakázáno“. Pejsky bych na cyklostezky při vší toleranci vůbec nepouštěl, jejich nevyzpytatelné chování je nebezpečné pro všechny.

  4. Je fakt, ze kdyz jsme s kamaradama pred deseti lety na A2 zacali jezdit, tak tam nikdo skoro nebyl. Tenkrat to tusim nebylo ani oznaceno jako cyklostezka. Posledni dobou je to pri trochu lepsim pocasi vazne neprujezdne. Na A1 od Zbraslavi je to ale jine kafe, tam tolik lidi nejezdi.

  5. Je fakt, že pejskaři, bruslaři jsou někdy síla… ale popravdě největší šoky mě stejně dělají kolegové cyklisti.

    Ruku na srdce je nutný smažit na průměrku i takových místech jako je ohrada podél rokytky po sjezdu lanového mostu přes ocelářskou ?
    Nebo nepřehledný úsek od Hlávkova mostu po podél Štvanice, Hiltonu pod železniční most ? Nebo přes stavidlo Rokytky ?

  6. Zdravím,
    souhlas s článkem. Pěkné, byť částečné, řešení problému u Žlutých lázní jsem si vyzkoušel minulou sobotu (na kole s připojeným vozíkem): kvůli maratonu byl pro auta uzavřen dvojpruh směrem z centra od Podolské až po Branickou (Výtoň – Podolská uzavřeno zcela).
    Výsledek:
    – auta se v so/ne v pohodě vejdou obousměrně v pruhu do centra, žádné dopravní potíže jsem nepozoroval.
    – jejich smrad a hluk se odsunul za tram trať dál od stezky, což výrazně zlepšilo pocity z jízdy.
    – kapacita nábřeží pro cyklisty/inlinisty/chodce se ztrojnásobila. Kdyby se vymyslel a vyznačil vhodný režim (např. cyklisti a inlinisti jen po silnici (jeden pruh z centra, druhý do centra) a chodci po stezce, tak by to bylo dokonalé.

    Proč by toto nešlo od května do října každou sobotu 9 – 21 a neděli 9 – 17?
    Blbá otázka, když DO MHMP je banda dinosaurů a „Čistá a zelená“ Praha jsou jen PR kecy…

  7. Co se týče zácpy mi přijde nejhorší úsek kolem žlutých lázní. Kdyby byl vchod blíž zastávce tramvaje nemuseli by se tam tolik střetávat chodci a rychleji jedoucí cyklisté a bruslaři.
    Václav Řehák: Ten chodníček u vodárny je pěkně hloupý, končí přímo pod mostem obrovskou dírou a člověk musí jít nahoru přes jakési parkoviště.

  8. Jezdim po A2 kazdy den do/z prace (Modrany-Londynska). Rano je to celkem OK, po pul pate vetsinou peklo. Maminky s kocarkama beru, chodce min, protoze chodi vetsinou ve skupinkach vedle sebe. Inlinisti – kapitola sama pro sebe, spunty do usi, dva vedle sebe a myslej si ze je stezka jejich a neberou ohled na nikoho. Dalsi co je spatne vyreseny je vychod/vchod ze Zlutych lazni. Stejne jako nechapu jak nekdo vleze na prechod, ikdyz ma zelenou a stejne se nepodiva, tak nechapu jak nekdo vyleze z lazni na chodnik/stezku a naferovku si to nahrne doprostred. A nejlepe s ditetem za ruku nebo jeste lepe s pejskem bez voditka. Nebo kdyz se znicehonic z lazni vyhrne tak 8 pubertaku, postavi se doprostred a zacnou si prohlizet na mobilu fotky … Nerikam ze vsichni cyklisti jsou svaty, to ani napad, to ze na stezce obcas jedou zbytecne rychle, neukazujou rukou pri zataceni a tak, ale nejvetsi „pakaz“ na ty stezce jsou asi ty inlinisti.

  9. Ja osobne som na A2 medzi Barrandovskym mostom a centrom uplne rezignoval koncom minuleho leta. Jazda po paralelnej ceste je plynulejsia, rychlejsia a bezpecnejsia. A taktiez nie je nutne zosadat pod skalou (na druhu stranu, kto to naozaj robi, ze?).

  10. Epo: Well, ta sluchátka v uších jsou u bruslařů takové klišé (asi jako opilej cyklista bez přilby), tady jsem trochu naletěl.

    VŘ, MichalV, s: Jo, optimální režim Podolské… Souběžné cyklopruhy na Podolské bych uvítal i já, jenže za současné legislativně-policejní konstelace se to v KCD nikdo raději ani nepokusí navrhnout. Na víkendové uzavírání nábřežní strany Podolského nábřeží a Modřanské jsem myslel už dávno, ještě by to chtělo nějakého politika, co si to dá do programu. Když to jde v Bogotě… Ale ono bude hůř, až se jednou zlepší spojení centrem, tak intenzity ještě narostou a to bude teprve maso.

  11. VF:
    To je přesně ono. Kdo seje cesty – sklízí dopravu :D Dopravní indukce tam kde jí potřebujeme :).

  12. VF: No tak v Bogotě zavřou pro auta na jeden pracovní den v roce celý sedmimilionový město, to bych neřešil :) Ale i třeba v Paříži na léto úplně uzavřou komunikaci na břehu Seiny. V Praze na podolském nábřeží se jedná vpodstatě jen o to zůžit silnici, jejíž kapacita stejně v tu dobu není využita… To je nesrovnatelné…

    Mimochodem v Paříži jezdí ,,cyklojízdy“ inlinistů. Jezdí jednou týdně po běžných komunikacích v centru města a účastní se jich stovky až tisíce lidí.

  13. Pěkně napsaný článek a jelikož jsem kolař, inlinista, chodec i pejskař, tak neznám jiné řešení, než být k sobě ohleduplní. Stezky jsou už někdy stejně přecpané jako silnice.
    Kdo nechápe, ať zkusí všechny verze jako já a možná dospěje k stejnému názoru.
    „Buďme na sebe hodní“!

  14. VF: shodou okolností jsem se jel včera z práce projet po vysočanské A26 a první inlinista v uších sluchátka :p
    HH: jo, podobná akce se děje i ve Vídní (první pátek v měsíci, nebo tak nějak večerní jízda).
    Jakub: předsudky… když vyměním kolo za brusle, rázem jsou největší pakáž cyklisti a jejich myšky. Bruslař to tak snadno nezadupne, víme…?!
    Karlic: souhlas, tohle můžu podepsat!

  15. Zdravím, jezdím Řeporyje-Hloubětín, vyzkoušel jsem snad už všechny varianty cykolstezek v této trase. Pokud ale člověk jede na čas, nemá smysl jezdit mimo silnici. Cyklotezky podle Rokytky,nábřeží i A2 jsou spíš jako promenády. Stejně tak z Butovic na Luka. I když jsou někde oddělené pruhy pro kola i chodce, vždycky jsem musel ve „svém“ pruhu na brzdy. Nejčastěji důchodce vlevo, pes na tenkém černém vodítku vpravo. Dlaždice na nábřeží – nepoužitelné, kdyby tam byli 4 lidi, půjdou jen po nich. Cyklopruhy – parkoviště se zapnutými varovkami nebo smetiště. Toť moje zkušenosti.

  16. >Dlaždice na nábřeží – nepoužitelné, kdyby tam byli 4 lidi, půjdou jen po nich.

    To je ale naprosto pochopitelné a nelze jim to mít za zlé. Za zlé lze mít politikům a magistrátu, že většina plochy krásného nábřeží je velmi špatně schůdná a vyloženě nevhodná pro maminky s kočárky, staré lidi atd. a že jediné dva existujcí tenké pásy jsou zcela nesmyslně označeny výhradně piktogramem jízdního kola…

    Problém často není v bezohlednosti, ale v tom, že kvalitních veřejných míst je ve městě tak málo, že jsou beznadějně přecpaná…

  17. &lt …jediné dva existující tenké pásy jsou zcela nesmyslně označeny výhradně piktogramem jízdního kola…

    Kdyby byly vyznačeny tím „normálním“ piktogramem jízdního kola (V 14), který znají i cyklisté nečtoucí tento web, dokonce i necyklisté (včetně návštěvníků Prahy ze zbytku republiky i zahraničí), tak by jim možná došlo, k čemu že je ta plocha určená.
    Obrázek přejeté užovky je možná „designově plně reflektující moderní trendy estetického pojetí veřejného prostoru“*, ale co je to platné, když neplní svou základní funkci.
    ___________
    *) doplňte píár kůl kecy podle vlastního nevkusu

  18. Při vyznačování průjezdu náplavkou byl stanoven požadavek, že piktogram nesmí být normovaný, právě proto, aby nezakládal jakoukoliv povinnost :-(
    Jinak ten „blesk s kolečkama“ se používá snad ve Fr., není to tak, že by tyhle věci byly normované celoevropsky stejně.

  19. Toto je velice trefný článek! Jižní A2 to je opravdu hrůza, inlinisty naprosto nesnáším jak se roztahují :-) Nepozorné chodce, kteří neví po které straně jdou a pejskaře taky :-) Jinak já jezdím všude možně, nejen po stezkách, hlavně tedy po chodníkách.. Každému člověku vždycky poděkuji, když mi udělá cestu, a občas taky udělám nějakej ten kiks, třeba minule když jsem udělal před autem myšku, kde nebyl ani přechod, nebo když slyším jak se někdo leknul, to se pak cítím opravdu provinile .-) …… Chtělo by to více cyklostezek…

  20. Je pravda, že cyklostezka od Výtoně po Most Závodu míru je přetížená.Sám jí tak 2x měsíčně využívám. Problém vidím spíš v chodcích a to jen těch co chodí vlevo v protisměru. Nevím jestli to dělaj schválně a nebo jsou hloupý,ale pokud vyloženě něco neobchází tak maj jít snad v pravo pak se nemůžou divit, když jako cyklista na jejich počínání něco utrousím, navíc pokud se nemýlím tak chodcům udělali krásný chodník kolem řeky, který není tak hojně využíván jak sleduju. Jedná se o cyklostezku v podolí o které píšu. Mimochodem já jezdím po cyklostezce 15-20 víc jen když to je cyklostezka prázdná a méně naopak když projíždím místem kde je velký provoz (v letní dny mezi zastávkou Dvorce a vchodem do Žlutých Lázní například).Závěrem bych dodal,že teda pro cyklopruh na pozemní komunikaci moc nejsem, když vidím jak řidiči převážně nákladních aut tím rádi jezdí viz třeba Tupolevova ulice.

Další z rubriky

Výběr ze záříjové cyklokomise :)

Komise pro cyklistickou dopravu se sešla po prázdninové pauze už třetího září. Sestavu mírně obměnila..více

O cyklopruzích podruhé: k čemu jsou? 8

O potřebnosti cyklopruhů pochybují mnozí. Na potřebnost cyklopruhů na hlavních ulicích se náměstka pro dopravu..více

Výběr z květnové a červnové cyklokomise 28

Čím jsou jednání cyklokomise (poradní orgán Rady hl. m. Prahy, pozn. red.) svižnější, tím víc vám..více

Patočkova: cyklopruh na radiále s odstupem času 6

Na podzim 2017 se mediálním prostorem prohnala kauza vyznačování ochranného cyklopruhu během rekonstrukce povrchu Patočkovy..více

Bikesharing: parkování bez stanic 14

Sdílená kola Freebike již přes měsíc brázdí ulice Prahy a s nimi začalo opět probublávat..více

Snižují pruhy pro kola bezpečnost cyklistů? 4

Rádio Wave zveřejnilo článek prezentující výsledky australské studie, podle které na komunikacích s cyklopruhy předjíždějí..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru