Strašení statistikou

strasaci_tomsiddel
Některá média informují o městské cyklistice takto…
(picture by Tom Siddell).

Ministerstvo dopravy vypracovalo střednědobou studii vývoje nehodovosti cyklistů v ČR. Tiskové pokrytí této jistěže zajímavé zprávy si ovšem z celé plejády informací vybralo jedinou: 79% dopravních nehod cyklistů se odehraje v obcích: a závěr z toho vyplývající: ,,Zastavěné území cyklistům vůbec nepřeje.“ Z článku přímo srší, jaká je to hrůza, a že každý, kdo v obci sedá na tak nebezpečný předmět jako je jízdní kolo, by se nad sebou měl vážně zamyslet.

Trvalo mi jen deset minut, abych z podobných čísel (byť jen za rok 2009) získal docela jiný závěr: u nehod cyklistů jsou v obcích závažné následky nehody o třetinu méně časté, než pokud k nehodě dojde mimo obec. Jinými slovy, dopravní nehody cyklistů v obci jsou méně závažné, jízda v obci je tedy, pokud jde o následky případné dopravní nehody, méně riziková.

Zpráva prefabrikovaná ČTK a v dramatické podobě otištěná ve vybraných novinách je tak naprosto planým strašákem a pokud se kdokoliv začne tímhle výsledkem zaklínat, odkažte ho na tento článek.

Ani můj výpočet není dokonalý, protože nepřevádí počet nehod na počet ujetých kilometrů v obcích a mimo, nebo ještě lépe na počet cest vykonaných v obci a mimo obec. Existence podrobné studie nehodovosti cyklistů ale dává naději, že se tyto výpočty někde uvnitř toho statistického materiálu skrývají. Studii se pokusíme získat a s výsledky vás seznámit.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Víš proč to je ? Protože v obci jezdí děti…
    Vážně , protože 87 procent všech dopravních nehod, zaviněných dětmi na kole, je v obci.

  2. Jestli to nebude definici dopravni nehody. Kdyz si rozbiju usta o strom v lese – mimo dopravni komunikace – je to klasifikovano jako dopravni nehoda? Rekl bych ze ne. Nehlede na to, ze tyto „nehody“ asi vetsinou nejsou nikde evidovany. Z vlastni statistiky mi vyplyva, ze sportovni adrenalinova jizda po lese je mnohem nebezpecnejsi (evidobal jsem vice nehod) nez cesta na kole do prace :)

Další z rubriky

Výběr ze záříjové cyklokomise :)

Komise pro cyklistickou dopravu se sešla po prázdninové pauze už třetího září. Sestavu mírně obměnila..více

O cyklopruzích podruhé: k čemu jsou? 8

O potřebnosti cyklopruhů pochybují mnozí. Na potřebnost cyklopruhů na hlavních ulicích se náměstka pro dopravu..více

Výběr z květnové a červnové cyklokomise 28

Čím jsou jednání cyklokomise (poradní orgán Rady hl. m. Prahy, pozn. red.) svižnější, tím víc vám..více

Patočkova: cyklopruh na radiále s odstupem času 6

Na podzim 2017 se mediálním prostorem prohnala kauza vyznačování ochranného cyklopruhu během rekonstrukce povrchu Patočkovy..více

Bikesharing: parkování bez stanic 14

Sdílená kola Freebike již přes měsíc brázdí ulice Prahy a s nimi začalo opět probublávat..více

Snižují pruhy pro kola bezpečnost cyklistů? 4

Rádio Wave zveřejnilo článek prezentující výsledky australské studie, podle které na komunikacích s cyklopruhy předjíždějí..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru