O hledání sprchy

Jezdím na kole. Jezdím na kole rád. Nemám moc času a tak jezdím na kole do práce a z práce. Skrz Prahu. Vnitřní Prahu, skrz nejcentrovatější centrum. Dovedlo mne to k následující úvaze:
Jezdit v provozu je samozřejmě těžké, někdy nepříjemné, někdy nebezpečné, ale nejčastěji je to v pohodě, jinak bych to nedělal. Začátečník se vyděsí, pak se naučí v provozu pohybovat, šidit, vyhýbat se problémovým místům a nakonec jezdí rád a v pohodě.

Kvalita koncového bodu

Člověk bude dojíždět, pokud cesta má ten správný konec. Tj. pokud má kde kolo bezpečně uložit, pokud má kde se zase zcivilizovat, kam uložit propocené svršky a usušit je na zpáteční cestu. A to závisí zpravidla na jeho zaměstnavateli. Nakonec tím nejmocnějším činitelem při rozhodování, zda jezdit nebo ne, je věc s kolem na první pohled nesouvisející, a sice sprcha. A skříňka a samozřejmě stojan na kolo pod střechou a pod dozorem.

Jak najít sprchu?

Po změně zaměstnání jsem nastoupil do jednoho z pražských kancelářských komplexů do tzv. Open Space (= mám krásnou, slunnou, prostornou kancelář… a sdílím ji s cca 208 mými kolegy). Skříňka – ale kdeže by se vzala, pár jich máme, ale zkuste sdílet prostor na mokré svršky s kabátem kolegy. Sprcha – nikdo o ní neslyšel. Tak jsem hledal. Na intranetu, prohlížel plány podlaží, ptal se vrátných a vyptával se kolegů. A nakonec našel: nejdřív dole v garážích, tam mají sprchu securiťáci, ale ve stejné místnosti je centrála vzduchotechniky a tak nám obyčejným smrtelníkům je přístup zapovězen.
Ovšem při prohlídce garáží jsem narazil na stojan pro cca 10 kol a kola v něm. Uvažoval jsem o zanechání vizitky s prosbou o radu na nějakém z těch kol. Nedošlo na to, protože pak mi kolegové na obědě práskli člověka, co prý v létě na kole do práce jezdil. Stačilo se ho zeptat a sprcha byla na světě. O patro výš za nenápadnými dveřmi cestou na toalety. V intranetových plánech nezakreslená. Obešel jsem podobné místo i na zbylých pěti podlažích a našel dalších pět sprch. Ovšem jejich nalezení od data nástupu do nového zaměstnání mi celkem trvalo cca dva měsíce.

Jezdím!

Tak jsem začal jezdit, v tašce mám oblečení do kanceláře, kalhoty, košili a spodní prádlo, boty nechávám pod pracovním stolem. Cyklověci a ručník hodím uschnout na parapet za okno nebo na výdechy klimačky a navečer jedu v těch samých usušených zpáteční cestu. Mám to cca 12 km tam a 12 km zpět.

Co z toho vyvodit?

Nevzdat se, postupně se ptát a ptát dalších a dalších lidí, po pracovní schůzce, na obědě… A zkoušet kdejaké dveře, kam vedou a co je za nimi. Někde sprcha bude, jde o to ji najít.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Pěkné :-) U nás žádná sprcha neni, o to víc funny je, že v přízemí sídlí Koryna a má je tam vystavené. Říkal jsem si zda bych jim každý den dělal reklamu a v jedné se vždy sprchoval :-)

  2. u nás se po bouřlivé diskusi byla sprcha dána do požadavků rady zaměstnanců.
    Zaměstnavatel pak „zrušil“ jeden z invalidních záchodů, jsou na každém patře a do rohu jednoho z nich nám firma za víkend dokázala vmontovat malý sprchový kout a boiler.
    V podstatě je to pořád invalidní záchod jen má ještě sprchu….

    Takže moje rada je, kde jsou odboráři tam by měla být i sprcha, stojany na kola a sušák… já si věšel prádlo i v garážích na kolo tak, že jsem protáhl skrz nohavicu, rukáv lankový zámek :-D

  3. Ano, sprcha je pro mé kolegy, co dojíždějí do práce více než 20km na kole důležitá. I oni ji našli. Pokud si chtějí kolo uložit pod střechu, tak musí sice do sklepa, ale mají to v suchu. Já se přiznám, že těchto výhod nevyužívám neboť to mám jen 5km, více bych se asi zapotil, než bych došel na zastávku ;) A moje kolo se alespoň před podnikem na dešti umyje či netrpí tolik teplotními rozdíly – v zimě furt na mraze ;)

  4. Koukam ze nase tri sprchy, susarna na veci a cyklogaraz je vyslovene nadstandardni vybaveni ;-)

    Ale clanek dobry. I v nasi firme byly zacatky slozite. Nastesti ale ne neresitelne.

  5. ještě jedna primitivní metoda
    U nás před sprchou chodil jeden kolega do sprchy do nedalekého fitka, které firma platila pro naše kolegyně, v podstatě tam dojel,připoutal kolo, dal sprchu převlékl se a odešel… :-D
    Jediná nevýhoda, že si tahal věci na převlečení na zádech

  6. Mam to do prace 12,5km. V praci sprcha (mame spesl mistnost, drzime 24/7/365 sluzby – IT), spoceny veci davam vysusit do servrovny vedle my kancelare :) Klimatizace se tam o to stara velmi dobre. Takze ja si nemuzu nastesti stezovat….

  7. Jezdim na kole do divadla..sprchy máme a když jsme nedávno začali jednat s majitelem pozemku před divadlem o instalaci stojanů, tak řekli: ,,Dejte to tam co nejdřív, at nám tam neparkujou auta !

  8. Jezdím na kole do práce přes Prahu, 15..20km podle trasy, sprchy mám, ale ještě jsem je nepoužil, protože jezdím a oblékám se tak, abych se nezpotil.

  9. 1. nezvdat se“ (určitě ano!)“
    2. když už se podaří něco pro „zaměstnance s kolem“ vězte, že to přiláká další (u nás ve firmě z původního počtu 0 jsme se dostali na letních 13, z toho celoroční 3…a to nás je celkem 30 v letech od 25 do 65), mrkněte na http://www.cyklokonference.cz/download/ na prezentaci Jitky Vrtalové z NaKole.cz
    3. nemusím zrovna jet do práce nadoraz (už tři roky sprchu v práci nepoužívám, jelikož jezdím i po jednáních, tak mě to prostě přinutilo jezdit v pohodě – časová prodleva je vždy jen do 5-ti minut). Přesedlal jsem postupně z MTB na stařečka z 2. světový a teď na skládačku.
    4. sprcha není dogma, ale příjemný komfort … hlavně mít kde zaparkovat!
    5. pozn.: zaměstnanci dokonce už do práce i běhají a jezdí na bruslích … pro ty je sprcha potřebnější, takže netvoříme zbytečné ranní fronty před sprchou :)
    PS. sídlíme v Modřanech a většina jede resp. běží až 15 km.
    Nejlepší příběhy zkrátka píše život sám. Teorie soudruhů inženýrů budou brzy stejně k smíchu jako dojíždějící dinosauří politika.
    Pomozte tím, že přemluvíte svého šéfa, ať zařídí parkování (je to za pakatel) a hlavně….JEZDIT, JEZDIT, JEZDIT A BÝT V ULICÍCH VIDĚT!!! :o)

  10. V naší tříčlenné firmičce jezdí přesně 66,6% lidí:-) Zbytek je zapřisáhlý audista (>100 kroků se přeci jezdí autem, no ne?). Sprchu máme a musím říct, že bez ní bych si ranních 20km se závěrečným stoupáním Vltava-Petřín jen těžko dával. Donedávna jsem naopak neřešil parkování. Ale co mi ukradli před kanceláří kolo, lobbuju i za věšák na kola. Čili nakonec je obojí důležité.

  11. Já jsem to řešil takto (Strašnice-Kačerov, 7 km):
    Parkování: v garáži, vyhrazené pro služební auto (to parkuje doma na ulici před domem :-)
    Sprchování: neřeším (sprcha není) – do práce jedu pomalu, v práci mám pro jistotu náhradní oblečení.

    Jediný problém je baťoh s notebookem, pod kterým se potím. Zatím se mi nepodařilo vyřešit vyhovují zavěšení na kolo (treka).

  12. Ja to kupodivu resil naopak, nejdriv jsem si koupil Dahona :-) Se svou paranojou bych kolo venku nenechal, takze jsem nejdriv resil kolo a mam ho v kanclu pod stolem, kdyz prsi v igelitu.

    Protoze se spotim, jen kdyz se na kolo podivam a i tak to mam 20km se zaverecnym finisem na uroven Jiznaku, tak jsem pri rekonstrukci WC rval dost nahlas o zachovani sprchy. Nastesti jsem nebyl sam.

    Denne si vozim obleceni srolovane sebou. Nemam trikot a susim si je na susaku v kancelari.
    Bagl jsem vydrzel mesic, pak prisli na radu pokrocile technologie v podobe blatniku, nosice a brasen … uz me nebolej zada :-)

  13. Hele, nemáte nějakej trik pro kravaťáky, jak převážet sako, kalhoty, vyžehlenou košili a kravatu? Google mi najde nějaké odkazy pro „garment bag commuting“ (plus minus dva výrobci), ale odkazy vesměs vedou na americké dealery; a za prvé je to natolik drahé, že naslepo bez vyzkoušení to prostě nekoupím; a za druhé, jsou to vesměs systémy k montáži na zadní nosič, což já ovšem nemám, já bych potřeboval spíš něco na záda.

    Zatím to řeším tak, že si montérky nechávám v kanceláři a po cestě na sobotní rodinný nákup se tam stavím autem a prohodím špinavou košili za čistou, ale rád bych našel nějaký flexibilnější postup.

  14. Michal IV … osobně to nemám, ale nejflexibilnější, a stále nosný, je nosič ze staré dětské sedačky, jediný co je navíc je držák na na rámu….
    Už sem to párkrát viděl, očeše se z toho opěradlo nad výškou opěrek rukou, dodá se gumicuk a už se jede :-D.

  15. Osobne mam brompton c-bag tasku se specialnim na miru usitym karimatkou ztuzenym pouzdrem na notebook uvnitr (usili mi ji kdysi ve firme kamarada). To pouzdro pouzivam i s beznymi taskami a batohy uz nekolik let a jsem vrcholne spokojeny. Je odolnejsi nez bezne dostupna neoprenova pouzdra a pouzitim bezneho batohu muzu comp brat nenapadne a anonymne kamkoliv, horske chaty nevyjimaje.

    Na bezny nosic bezneho kola mam na prodejne (velorama.cz) podobnou vec navic s vodotesnou brasnou od ortlieb je to jejich briefcase bag. Nejezdil jsem s tim zatim, ale verim tomu.

    Dobra zprava je, ze od letoska i levne dahony maji navarky na klickfix batohy.

  16. KRAVATACKEJ TRIK
    Osobne jsem jezdil dva roky s kalhotami a kosili v aktovce tam staci sikovne slozit kosili a zalozit ji dovnitr slozenych kalhot, celek opatrne zasunout do aktovky.
    Naucit se zabalit sako je horsi, nastesti jsem to nikdy nedelal :-)
    Zkus tohle: http://www.onebag.com/pack.html
    Ale i spatne zabaleny sako vcas vyveseny na raminko v kanclu bude nejpozdeji zitra v pohode :-)

  17. Doslovně souhlasím s autorovým druhým odstavcem.

    Já už jsem budovu zaměstnavatele prohledal a sprchu našel. Teď jsem ve fázi řešení dalšího levelu, to jest jak k ní od šéfa ostrahy objektu získat klíč (ano, zní to trochu absurdně, ale i toto se může stát).

  18. u nás sa sprcha objavila keď som sa začala pýtať. dovtedy bolo ticho po plešine. práve sa ju zajtra chystám skúsiť. najprv ju ale treba upratať. predpokladám že keď to spravím, veľa kolegov si na ňu znenazdajky spomenie :)

    základ ale je, že sprcha JE

  19. Ahoj.
    Sako jde celkem dobře složit. Obrátit naruby(ochrana proti zamazání), ramena-sedla zaklesnout dosebe(nyní je podélně napůl přeložené), a pak na pul nebo na třetiny přeložit podle toho kam to chceš složit. Jak zmíněno výše, batoh už nevozím. mám jednu boční brašnu – do ní se vejde aktovka s NT, sako pak dávám nahoru na pod klip nosiče.

  20. Dneska jsem se dozvěděl, že nám neudělají jednu sprchu ale rovnou čtyři (pro cca 120 lidí). Takoví luxus jsem nečekal :-)

Další z rubriky

Inspirace z vídeňské periferie 5

Vídeň je městem, které stále inspiruje. V dokončení sbírky postřehů z letošní návštěvy využiji toho,..více

Inspirace z vídeňského centra 3

Vídeň je městem, které stále inspiruje – i při desáté návštěvě tam narazíte na něco,..více

Soutěž Do práce na kole startuje již podeváté 7

Spolek Auto*Mat (PNK je nezávislým projektem spolku, pozn. red.) pořádá v květnu již devátý ročník..více

KOLárna: budoucnost parkování u železničních stanic 8

Pod názvem KOLárna se skrývá nový koncept magistrátu na zřízení bezpečnějších úschoven kol při stanicích vlaku..více

Ochutnávka z For Bikes 17

Přinášíme vám krátkou ochutnávku z veletrhu For Bikes v podobě vybraných fotografií. Veletrh pokračuje v..více

Reportáž z obhlídky městských stojanů 7

18. 03. - Pavel Mašek - Inspirace
Při čtení příspěvku o Mapathonu jsem se proklikal až na historický článek o městských stojanech..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru