Locked parking

,,Tak Ivánek je prej v chládku, jo?“
,,Ále, v poho. Jonáš ho z toho vyseká.“
,,Hele, a co ta jeho plečka? Slyšel sem, že stojí vobutá někde ve Vrškách.“
,,Jo, přímo na Vršovický, na tom štráfu pro cyklouny.“
,,A že mu jí nevodtáhnou, aby se prones?“
,,Kdepak. Jonáš jim pohrozil, že lift by byla manipulace s důkazama a tak jí tam nechaj stát.“
,,Tak to je dobrý, že to nasere akorát ty cyklozmrdy.“

Fiktivní rozhovor nám osvětluje situaci kolem černé Fabie 5A5 8113, která stála po několik týdnů v cyklistickém pruhu v ulici Vršovické. Zajištěná botičkou městské policie na příkaz policie státní a neodstranitelná bez příkazu vyšetřovatele trestného činu. Zdá se vám to absurdní? Nikoliv, jsme v Praze.

Zajištěné vozidlo

Čas:     12.7.2010, cca 11:30
Místo:   Praha 10 – Vršovická (za podjezdem železniční trati)
Situace: Černá Škoda Fabia odstavena ve vyhrazeném jízdním pruhu pro cyklisty. Podle stop po čištění komunikace (s objetím překážky) a čistoty čelního skla zde vozidlo již nějakou dobu stojí.
Cyklopruh v tomto směru využívá přes 100 cyklistů za den.

Vozidlo má na levém předním kole „botičku“, ale není nijak více označeno.

Svědek volá na 156 a žádá nápravu (odstraněním překážky). Operátor sdělil, že tam pošle hlídku a vyslovuje domněnku, že botička je MP.

 

Čas:     13.7.2010, cca 9:00
Místo:   Stejné
Situace: Nezměněna.

Svědek volá na 156 a ptá se po osudu problému. Po přepojení na obvod je mu sděleno, že botička byla nasazena na žádost PČR.
Na 158 je mu sděleno, že stání ve vyhrazeném pruhu není správně a že prověří důvod blokování vozidla.

Později se svědek dozvídá, že že auto bylo zajištěno jako předmět související s trestnou činností a jeho odtah může povolit pouze někdo od soudu.

 

Čas:     15.7.2010

Prahou na kole je o věci informováno. Svědek slibuje se věcí zabývat, PNK tak situaci pouze monitoruje.

 

Čas:     25.7.2010

Další svědek informuje o stojícím autě a pořizuje jeho fotodokumentaci. Potvrzuje, že auto v místě stojí nejméně od konce června.

 

Čas:     27.7.2010,
Místo:   Stejné
Situace: Vozidlo odstraněno

Končeně… Trvalo to „jen“ asi měsíc.

Nepřekáželo nám?

Tento příběh je velmi poučný, neboť se na něm ukazuje mnoho o úředním přístupu k cyklistickým pruhům, něco málo o pozici veřejných orgánů v rámci trestního řízení, trošku o tom, že je důležité si stěžovat a bohužel také poměrně dost o tom, že pokud nám něco vadí, musíme se ozvat, protože problém jinak sám nezmizí.

Začalo to tím, že první policista si nebyl jistý oprávněností odtahu, a tak jej raději nenařídil (víte, že neoprávněné odtahy si policie platí sama, zatímco oprávněné se vymáhají po majiteli?).

Tím bylo ,,oficiálně“ dáno, že auto nepřekáží a může tam zůstat, jak dlouho bude zapotřebí. Vzhledem k tomu, že majitel vozu byl zadržen, to mohlo být na velmi dlouho.

Auto v cyklopruhu tedy vesele překáželo, nikdo se ale moc neobtěžoval s tím něco dělat. Dá se předpokládat, že většinu projíždějících cyklistů, kteří na autě stojícím v cyklopruhu uviděli botičku, napadlo něco nepěkného o měšťácích a věc dál neřešili.

Když tam to auto stálo asi čtrnáct dní, začal jeden člověk auto s policií řešit. Mimo jiné se dozvěděl spoustu zajímavých věcí o tom, jak to funguje mezi městskou a státní policií, potažmo státním zastupitelstvím.

A po dalších čtrnácti dnech, světe div se, auto konečně z cyklopruhu zmizelo. Mohlo tam stát zhruba tak měsíc a je dost možné, že bez opakované stížnosti prvního ze svědků by tam to auto stálo ještě teď.

Co z toho vyplývá?

1. Auto, které stojí v v cyklopruhu, v pravotočivé zatáčce, v níž se běžně jezdí 70, není dle některých policistů překážkou provozu a může tam zůstat jak dlouho chce.

2. Dokud si nikdo nestěžuje opravdu pořádně, problém se neřeší. Nicméně, smysl to má, hovory na 156 i 158 jsou nahrávány, evidovány; když ohlásíte problém a tento trvá i druhý den, můžete se na předchozí hovor odkázat.

3. (obecně):
Pokud nám něco vadí, a přecházíme to mlčením, tak se nedivme, že se věci budou spíš zhoršovat než zlepšovat.

Mimochodem v Karlíně byl uzavřený kus A2, a snad poprvé byla objízdná komunikace nejen vyznačena, ale dokonce postavena! (viz zde). Takže tak zlé to zase není.

Co byste dělali s autem překážejícím delší dobu v cyklopruhu nebo na stezce?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Před zhruba 14ti dny kousek za tím vozem stala skupinka policistu (PCR), tak jsem se dotazoval na odtah a vysvětloval proč tam vadi a ze tam nemá co dělat, řekli mi ze jakmile tam je boticka je to věc mestaku; následující den potakm městaky, tak se ptám jich, ti mě odkazují na PCR. Teď jsem rad ze byl někdo úspěšnější a děkuji.

  2. Asi bych tam auto nechala, nenapadlo by mě, že policie, když nasadí botičku, auto dál neřeší.. Odteď je začnu v případě potřeby prudit.

  3. Podobnou situaci jsem kdysi s kamarády vyřešil odhoupáním auta doprostřed vozovky. Ráno tam už nebylo.

Další z rubriky

Co chystají městské části: Praha 19 (Kbely) 2

22. 07. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

O cyklopruzích podruhé: k čemu jsou? 8

O potřebnosti cyklopruhů pochybují mnozí. Na potřebnost cyklopruhů na hlavních ulicích se náměstka pro dopravu..více

Co chystají městské části: Praha 7 3

17. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Přichází růžová sdílená elektrokola 7

13. 06. - Martin - Zprávy
Česká společnost pro sdílení jízdných kol Rekola představila 12. června 2019 dlouho očekávaná elektrokola. Ke klasickým..více

Výběr z květnové a červnové cyklokomise 28

Čím jsou jednání cyklokomise (poradní orgán Rady hl. m. Prahy, pozn. red.) svižnější, tím víc vám..více

Co chystají městské části: Praha 4 43

06. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru