Reflexe: Ještě dva zámky

Hynek Hanke

Kolo zamcene dvema U zamky Nechávám si jeden těžký bytelný U-zámek zamčený o mříž na konečné jedné z tramvajových tratí. Druhý U-zámek vozím s sebou a ještě mám jeden lankový. Tak jsem si v neděli pozdě odpoledne profičel prázdný ostrůvek, udělal oblouček do protisměru k zábradlí schodiště, a než jsem ho na celý večer opustil, pečlivě jej v sídlištní pustině přikurtoval třemi zámky. Zvednu hlavu a kdosi se na mne upřeně dívá a povídá: ,,Potřebujete ještě dva!“

,,Cože? Ještě dva?“ tvářím se zmateně a usmívám se pro případ, že by to dotyčný byl myslel jako vtip. Přijde kokusek blíž a perfektní češtinou povídá: ,,Můžu se vás na něco zeptat? Víte, já jsem z Kanady, jsem tu na návštěvě. To se tady u vás vážně takhle krade? Já jsem na vás koukal, kolik máte na tom zámků…“

Tak mu vysvětluju, že bohužel ano. Že když jsem v centru, stačí mi jeden zámek typu podkova a je to, ale tady, kde později bude tma a žádný lidi, tak raději zamknu těch zámků víc.

Povídá: ,,A sedlovku si nesundáte?“

Nikdy to už nezjistím, ale mám dojem, že chtěl udělat vtip. Jak jsem ale byl zrovna trošku tumpachovej a vůbec rychlost reakce není moje silná stránka, tak mu na to povídám: ,,Ale prosím vás, to už by byl život moc komplikovanej, kolo musí hlavně sloužit. S tím jsem prostě smířenej. Ukradne, ukradne. To se nedá nic dělat, v nejhoršim na tom domů dojedu i tak.“

To ho očividně dorazilo. Chvíli mlčíme, pak se trošku nesmyslně, vzhledem k situaci, zeptám:

,,To je v Kanadě asi jiný, co?“

Autor článku nyní samozřejmě nedokáže zreprodukovat tón, s jakým neznámý promluvil, ani nejistotu, ani nepřítomnost, s jakou následující slova pronášel, ale pamatuji si je asi následovně:

,,No, víte, hodně jiný. … Víte, já si doma taky kolo zamykám, ale to je spíš tak pro parádu.“

Považuji nyní za důležité objasnit jeden velmi rozšířený stereotyp, který se týká toho, jak si obyčejně lidé představují, že vznikají novinové články, povídky, či knihy. Představujeme si autora, jak sedí u starého dubového stolu, kouří cigaretu a jednotlivá písmenka vyťukává do vět na psacím stroji.

Principiální potíž s tímto obrázkem není v tom, že psací stroj nahradil mocnější počítač, nebo že pořádný dubový stůl se dnes stal luxusem a je třeba vystačit si s dřevotřískou. Jde o to, že takto články nevznikají, takto se články už jen přepisují. To je ta úmornější a málo zajímavá část.

Chceme-li vystihnout proces skutečného vzniku článku, kdy autor uvažuje o jeho struktuře, skládá si motivy a snaží se oprostit nosné myšlenky od nepodstatných detailů, to se málokdy děje u psacího stroje. A přesto, to je doba, kdy se článek skutečně píše, v nejrůznější čas, za nejrůznějších okolností, v hlavě autora.

Otázka zní, proč by se o takové věci vůbec měl čtenář zajímat? Domnívám se, že čtenář by se měl vždy zamýšlet nad tím, kdy, proč a za jakých okolností ten který text vznikl. Jen přímé pochopení pohnutek autora a bezprostřední komunikace s ním nám totiž dává plné pochopení toho, co a proč chtěl sdělit.

Dám vám příklad. Zajímá-li vás alespoň trošku, kdy byl vymyšlen a napsán tento článek, vězte, že ten den, co jsme se setkal s neznámým emigrantem. Bylo to však o několik hodin později, už v noci, zatímco jsem své kolo tlačil domů — obě duše prázdné.

 

 

Poznámka redakce

Možnost krádeže kola i ze stojanu nepodceňujte. Při situaci neadekvátním zamknutí nepomáhá ani sledování kamerovým systémem. Pokud někde parkujete pravidelně, zloděj si může vaše kolo vytipovat.

Nepoužívejte spirálové (lankové) zámky. Když přestřižení nůžkami trvá vteřiny, jsou jakékoliv kamery a tak dál k ničemu. Zloděj prostě přešmikne a během vteřin ujede.

Zámek typu U (podkova) se nijak okamžitě překonat nedá, musí se na něm nějakou dobu pracovat (roztáhnout, přeřezat, překonat zamykání), což už je před kamerami a na spoustě jiných veřejných míst risk.

Toto kolo bylo před několika dny ukradeno z kamerou sledovaných stojanů před Ministerstvem dopravy:

Typ kola: MTB – horské sjezdové kolo
Značka kola: GT
Model kola: Avalanche Expert
Rok výroby: 2006
Popis kola: vzduchová vidlice, hydraulická přední a zadní brzda, kompozitní brzdové kotouče, převodníky 3 a 7.
Pokud kolo někde uvidíte, informujte redakci nebo původního majitele na adrese vaclav.krumphanzl@seznam.cz .

Další informace o tom, jak v Praze zamykat kolo podle toho, na jak dlouho od něj odcházíte, najdete v našem návodu.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. To sundavani sedlovky – v Londyne jsem to videl docela casto, takze v Kanade je to mozna taky bezne. Proto asi ta poznamka…

  2. Ja sedlovku sundaval a bylo mi to malo platny. 10 let stary author reflex v cudu. A to jsem si ho nechaval prave proto, ze uz byl starsi a veril jsem, ze mi ho jen tak nikdo neukradne.
    Bohuzel v praci na nas majitel nemovitosti vymyslel, ze na parkovani kol mne a jeste jednomu kolegovi pronajme garaz za 2000 (dva disice) mesicne. Tak jsem parkoval venku u lampy a takhle to dopadlo.
    Nove kolo, byt ojete, uz mam oprene pekne v kancelari vedle stolu:-)
    Ve zminenem Londyne ma kazdy stojan (a ze jich tam je) takovou cedulku, ze se maji kola zamykat dvema zamky.

  3. V Amsterdamu je kradení kol natolik běžné, že se s tím prostě počítá. Víkendové kolo mám holt zamčené doma. Běžné kolo na cestu do práce je herka, kterou jsem někde ukradl, protože moji předchozí herku někdo ukradl mně, a tu jsem zase já sebral, když mě tehdy … atd.

  4. predstava, ze v Kanade sa bicykle nekradnu a nezamykaju je znacne naivna. skuste si nezamknut bicykel napr. v centre Toronta a uvidite, co sa s nim stane.

  5. sedlo se zajistuje prinejtovanim k ramu kouskem cyklo retezu v buzirce aby necinkal o tem ram

  6. Kamarád ještě uvolňuje lanka brzd (čelisti), aby si zloděj aspoň rozbil h…

  7. Zdravím, pořád živé téma! Asi před 14dny jsem když jsem opouštěl cyklostojan před OBI HK, jsem viděl jednu paní, jak opouští svoje docela hezké kolo zaparkované čumákem do „lamače výpletů“ a lankovým zámkem má zajištěné zadní kolo k rámu. „Takhle už mi pár kol ukradli a zamykám to teď takhle“ a řekl jsem jí a ukázal na zamčenou zadní vidlici skrz zadní kolo ke stojanu podkovou. „No jo, mně už ukradli 5 kol, ale většinou ze sklepa, takže to moc neřešim. Tohle kolo sice vypadá dobře, ale stálo mě stálo jen 3litry.“ „Tak to mě asi brzo doženete, mně už jich ukradli 7 a ne všechny vypadaly takhle dobře ;)“ Jak už zde zaznělo, někteří lidé s tím prostě počítají a berou to jako přirozenou obnovu svého vozového parku, než aby se tahali s několika těžkými podkovami a přemýšleli o parkování. Většinou zloděje řeším tak, že jezdím téměř všude sám s ne moc hezkým tandemovým kolem, na kterém se pár kilo železa ztratí a když některému kolegovi ukradnou monopost, tak ho aspoň hodím na fízlárnu a pak ještě domů, jako minulý týden Torstena po cyklojízdě ;)
    http://s788.photobucket.com/albums/yy170/cobic/2010/20100715_CJ/?action=view&current=20100715_BajkAzyl067.jpg
    Jsem ale optimista a dost si slibuju od zabudovaných vysílačů souřadnic GPS v rámu.

  8. … a proto mam rad skladacky, hezky pod stolem nebo v nakupnim kosiku :-)

  9. Slyšel jsem i tento názor, ale zatím ho nepraktikuji: Bicykl přivázat, vyndat přední kolo a vzít ho s sebou. ???

  10. Při přivazování kola ještě připomínám nutnost ověřit si pevnost objektu, ke kterému jej vážete. Nedávno jsem si přivázal uvnitř baráku kolo svojí podkovou k ocelovému zábradli, jen abych druhý den ráno našel zábradlí vyrvané ze zdi. Bez kola.

    Jediná satisfakce byla představa sociálně slabšího občana, jak se snaží pilkou na železo přeřezat 1.5cm tlustou tvrzenou ocel. Kolo mi to ale nevrátí.

  11. Jezdím na starém favoritu z r.v. 1994 a ještě stororůžové barvy. Řekněte mi kdo by si šel tohle kolo koupit do bazaru nebo na něm jezdit. To by musel být fakt člověk v ubohé situaci. A tomu bych snad to kolo i dal:)

  12. Tak já mám zatím dva zářezy.Poslední minulý týden. Oba ze sklepa. Možná by pomohlo, kdyby v bazarech důsledně vyžadovali občanku při přebírání věcí a kdyby taky policajti toto kontrolovali a rozdávali pokuty. I když v našem státě je to spíš tak, že si policajti chodí vybírat do takových bazarů kolo pro sebe a mají ho s „náležitou“ slevou když přimhouří oko nad zbožím nabízeným.
    Jinak si myslím, že nepomůže asi nic. S každým zámkem si ten ksindl poradí. Nové kolo mám doma v ložnici.

  13. Většinou používám podkovu a lampu. Nic jiného nemá potřebnou odolnost proti zlodějům. Ale ty dva zámky navíc, a uvolnit brzdičky – to jsou vynikající nápady (asi to zkusím), i když jsem spíš přemýšlel o horším kole, nebo zda vy tam nešlo zabudovat něco pro GPS vyhledávací systém…

  14. Tak ja si kolo zamykám vždy na dva zámky (takové ty ze článků asi 2 cm tlusté) a sedlovku mám zamčenou stale. Ale zjistil jsem, že je to asi málo. V pondělí jsem o takto zamčené kolo přišel a to bylo ještě za zamčemými dveřmi. Takže zámku není nikdy dost a stejně to nemusí stačit.

Další z rubriky

Výběr ze záříjové cyklokomise :)

Komise pro cyklistickou dopravu se sešla po prázdninové pauze už třetího září. Sestavu mírně obměnila..více

Evropský týden mobility v Praze 15

Jako každý rok i letos čeká Prahu v druhé polovině září Evropský týden mobility (ETM)...více

Lucemburk podruhé – Praha budoucnosti? 3

V minulém článku o cyklistické infrastruktuře v Lucemburku jsem představil dvě nejchytlavější infrastrukturní stavby: lávku..více

Co nového v Lucemburku? 10

Lucemburk je město spojené s Prahou nejen historickými kořeny (slepý král Jan Lucemburský bývá také..více

Duo cyklodílen na Štvanici :)

Na pražském ostrově Štvanice v objektu klubu Fuchs 2 se zabydlely dvě cyklodílny. Jednak projekt..více

Pozor! Žena na kole! 5

19. 08. - Markéta Fillerová - Inspirace
Přenesme se nyní v duchu do Anglie ve viktoriánské době. Cyklistika teprve začínala a pomalu..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru