Válka s letištěm

Ti z vás, kdo používali cyklotrasu A44 ze Kbel do Letňan, si nemohli nevšimnout jejího jarního uzavření. Průchod kolem plochy sportovního letiště uzavřel plot kolem stavby nové Toužimské ulice. A majitel letiště, jako by na tuhle situaci čekal, vzápětí zavřel i průjezd na objízdné trase přes vrátnici Letova. Městská část se v celé věci chová vyhýbavě a sní o projektu asfaltové stezky podél nově vystavěného plotu. Ale k čemu to? Kdyby měl majitel letiště dobrou vůli, vše by bylo v pořádku a dočasný průjezd by byl možný.

Nemám dost času na to, abych rozkrýval celé pozadí kauzy, jedno je ale jisté: Uzavírka cyklotrasy A44 je jen jednou z bitev zvolna se rozhořívající války kolem letňanského letiště. Války o to, co všechno může majitel dovolit dělat na svém pozemku, aniž by se z toho musel zodpovídat.

Jak to bylo?

Příběh letňanské letištní plochy je složitý. Původně určená k zastavění olympijským areálem, kvůli kterému k ní bylo (dnes už zbytečně) přetrasováno metro C, posléze se díky výskytu syslů stalo i evropsky významnou lokalitou (EVL) v rámci systému Natura 2000. Po dlouhá léta neoplocená plocha umožňovala průchod po cestě kolem letiště místním a od roku 2007 i cyklistům po nově vyznačené cyklotrase A44. Vzletová plocha byla oddělena tabulemi a užívání cesty nikdo nebránil.

Pak se změnil majitel letiště. Následovala jednostranná výpověď souhlasu s užíváním cesty (listopad 2009), technické znemožnění provozu golfového hřiště, které mělo dlouhodobou nájemní smlouvu (léto 2009), narušení chráněného habitatu syslů zemními pracemi za účelem provozování golfu ve vlastní režii (podzim 2009), spory s nájemci staré Aerovky. Nakonec se objevil i plot (březen 2010) a zavření branky přes Letov (17.5. 2010).


Po uzavření trasy přes letiště mají cyklisté mezi Kbely a Letňany dvě velmi špatné možnosti. Buď zčásti po úzkých ulicích se silný provozem přes staré Letňany, nebo po nečekaně frekventované nezpevněné cestě k Mladoboleslavské a dál po chodníčku podél vojenských ubytoven. Obojí je dost na nic.
 

Úřední džungle, sliby a velké zvíře

Během posledních dvou měsíců si městská část a magistrát problém přehazují jako horký brambor. Veřejnosti se dostává jen slibů, že dohoda je na spadnutí a jak skvělá cyklostezka se tam potom postaví. Snaha o okamžité zprůjezdnění trasy veškerá žádná. Cyklokomise sice vyjádřila názor, že vyznačená cyklotrasa je veřejně přístupnou účelovou komunikací, jenže stanovisko cyklokomise nezavazuje nikoho k ničemu. Na vyjádření legislativního odboru magistrátu se zatím čeká, není ale jisté, zda vůbec k něčemu bude.

Úřad MČ Prahy 18 má totiž stejný názor a dokonce může nařídit obnovení původního stavu. Jenže nekoná. Údajně proto, že samospráva jedná s majitelem na pronájmu pozemku pro postavení vyasfaltované stezky.

Že v celé věci není všechno naprosto v pořádku, jsem se přesvědčil takřka neúmyslně, stačilo si vyměnit pár mailů s majitelem letiště Milanem Mikuleckým. Věty, které mi zaslal v mailu vysvětlujícím pohled letiště, se za pár dnů objevily v Letňanských listech jako vysvětlení uzavírky ze strany radnice. Trocha googlování pak napoví, že majitel letiště nepatří mezi zrovna oblíbené osoby a ti, kdo to dávají hlasitě najevo především na webu aeronoviny.cz, pro to zřejmě mají docela pádné důvody.

Do téhle letecké války bych se ale zamotal nerad, zůstaneme raději na půdě pražských cyklotras.

Výhodná dohoda

Dovolím si předpokládat, že k dohodě mezi letištěm a radnicí Prahy 18 nakonec dojde. A jistě bude výhodná pro všechny ,,zúčastněné“ strany. Majitel letiště dostane nemalé peníze za pronájem, které by si při právní existenci stávající cesty nemohl nárokovat. Městská část nechá postavit drahou asfaltovou cyklostezku, kterou se bude moct prezentovat především před těmi voliči, kteří na kole nejezdí.

Ostrouhají jenom cyklisté, kterým se na několik let uzavřel průjezd, a kteří žádnou asfaltku nepotřebují. A magistrát, který tuhle srandu bude muset zatáhnout ze svého.

Zatím se tedy formuje skupina občanů, kteří se snaží bojovat za co nejrychlejší obnovení současného průchodu úřední cestou. Snad budou úspěšní alespoň v tom, že prokáží nárok na stávající průjezd. Jinak bude stále hrozit, že jakmile se panu Mikuleckému přestane cyklostezka na jeho pozemku líbit, použije svůj oblíbený postup: Jednostranně vypoví smlouvu a na cestu naveze panely. Určitě je má schované z předchozích úspěšných akcí proti golfu i jiným nájemcům.

Ploty, kam se podíváš

Tenhle případ ukazuje, jak malé ochrany se v Praze těší cyklistická doprava. Bohužel to není jediný případ. Před pár dny jsem projížděl po cyklotrase č. 1 z Balkánu do Hrdlořez a narazil jsem na uzávěru cesty plotem a zákazem vstupu pod pokutou. Jedná se o poslední zbytek staré cesty z Hrdlořez do Vysočan a jediný možný pěší průchod od Harfy, pokud si nechcete zajít kilometr navíc. Na místě samozřejmě žádná objížďka, žádné stavební povolení, žádný kontakt, jen ta výhrůžka na bílém papíře.

Kdybych měl s sebou nůžky na plot, tak ty bariéry prostříhám, takhle jsem to jenom obešel skrz křoví. A myslel jsem na to, že cyklokomise by nějaké pořádně velké nůžky na všechny tyhle ploty docela nutně potřebovala.

Odkazy

Letnany.cz: Diskusní fórum Prahy 18 s informacemi ze strany radnice
Prahou na kole: První článek k uzavírce
Bestgolf.cz: Podnikatel poškozený jednáním nového majitele letiště
Aeronoviny.cz: Plot kolem letiště Letňany (25.5.2010)
Aeronoviny.cz: Aktuálně o letišti Letnany (15.6.2010)

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Zdravím, chybí mi tam zmínka ve smyslu “ …a co na to syslove?“ Zkusil jste se jich zeptat a nebo nejsou k nalezeni… že by jim pan Mikulecký dal také výpověď z nájemní smlouvy a nebo s nimi zatočil jinak?

    Nechápu jednu věc. Radnice prodá pozemek a tím pádem závazky s tímto pozemkem spojené na nového majitele nepřechází? To nám jdou úředníci pěkně příkladem. Je to náhoda nebo záměr? Podívejte se po jménech radních této městské části. Třeba vás něco napadne,

    Jak to že radnice čerpala na výstavbu cyklotrasy a části určené k vycházkám dotace z EU? Pokud vím má se zde stavět i hlavní tah a hned v blízkosti. Budou se peníze získané z EU vracet? Budou je vracet ti kterým na konto přitekly a nebo zase daňoví poplatníci tohoto statu?

  2. Když člověk čte všechny články k letňanskému letišti zůstává mu rozum stát. Píše se, protestuje se a výsledek? Majitel si dovolí až tam, kam ho státní správa pustí a jak je vidět, v tomto případě je zřejmě zájem místní samosprávy a pana Mikuleckého stejný. Že je to proti zájmům občanů? To žádného pana starostu z přilehlých obcí nezajímá. Jenom doufám, že si opravdu nenecháme vše od nových pámů líbit a ve volbách jim o tom řekneme svoje mínění.

  3. Majitelem pozemku je SIT Prague, nikoli radnice. Na pozemku není žádné věcné břemeno. Takže o tom, kdo tam bude vstupovat či vjíždět nerozhoduje nějaký „zájem občanů“, samospráva, cyklisté ani starostové ale majitel.

    Pokud se to někomu nelíbí, může si tu parcelu zkusit koupit.

  4. Amoniak: Přes ten pozemek vede léta užívaná cesta. Pokud majitel pozemku někde vytvoří cestu („veřejně přístupnou účelovou komunikaci“) a nechá jí volně k užívání, nemůže jí jen tak zavřít.

  5. Žádná cesta tam nevede, nikde žádné věcné břemeno. Podívejte se na katastrální mapu.

  6. Ale já to tam znám a vím že je tam vyšlapaná cesta. To je ale právně zcela bezvýznamné.
    Už jste se podíval na katastr?

  7. Ta cesta tam byla, to nikdo nemůže popřít, že byla leta veřejně využívaná, také ne. Že byla s velkou slávou otevřená cyklistická stezka také nelze popřít. Takže opět stejná arogance (Amoniak – zástupce majitele) – já jsem majitel a budu si dělat co chci bez ohledu na předpisy i dobré mravy. Vy můžete akorát držet hubu a krok.

  8. ZD: Prosím trochu klidněji, žádná nepodložená obvinění.

    Amoniak: V katastru toho není… Ovšem tady existoval souhlas majitele (předchozího) se zřízením cyklotrasy. A existuje zde veřejný zájem na zachování průchodu – což je v urbanizované krajině věc, která by měla být nadřazená zájmům soukromým.

    Ve věci se neorientuji do detailu, ale domnívám se, že samospráva měla možnost (a povinnost) udělat výrazně víc. Zjevně ale dala přednost tomu neznepřátelit si majitele velkých pozemků.

  9. Samozřejmě nemám nic společného s majitelem. Ani s radnicí P-18. Jednání obou těchto subjektů mne … ehm … popouzí.
    Tím se ale nemění nic na skutečnosti že nejde o žádnou cestu a skutečnost že tam někdo něco vyšlapal opravdu nemění právní stav. Rozhoduje co je v katastru a nikoli že se někomu zdá ta pěšina užívaná. Zrovnatak souhlas se zřízením cyklotrasy bez zřízení věcného břemene nebo způsobu využití pozemku je v podstatě cárem papíru bez valné hodnoty.

    Veřejný zájem je termín dosti gumový a závažně omezit něčí vlastnická práva s odkazem na údajný veřejný zájem je poměrně nebezpečné. Ono je to totiž takové napůl vyvlastnění a stím bychom si už mohli dát pokoj.

  10. Amoniak: A co takhle „zachování pokojného stavu“? Bez ohledu na faktické právní uspořádání má místní samospráva právo požadovat zachování, případně obnovení pokojného stavu, tj. stavu, ve kterém to dlouhá léta bez odporu bylo.

    Mimochodem, právo průchodu krajinou je v Evropě obecně nadřazeno právu vlastnickému. A oplocení dosud neoploceného soukromého pozemku nemůže majitel provést svévolně, musí do toho zapojit samosprávu.

    Nechci se pouštět do nekonečných teoretických debat, zda zrovna toto nastavení rovnováhy mezi soukromým majetkem a společenským zájmem je správné. Podstatné je, že je takto kodifikované.

  11. Pokud tam majitel zřizuje letiště s mezinárodním provozem má zcela jasné argumenty proč tímto způsobem omezit průchod nepovolaných osob.
    Dřívější poněkud liknavý přístup k vymezení prostoru letiště a regulaci provozu osob těžko použít jako argument.
    Právo průchodu nelze nadřadit zájmu vlastníka využívat pozemek k účelu pro který je určen.
    – – –
    Nebo to řeknu jinak. Vám to fakt přijde normální prohlásit „To je hezký že tu máte pozemek a máte s ním nějaký plány – my tu ale chceme mít cyklostezku tak nám do toho nekecejte.“ ?

  12. Amoniak má pravdu jen v tom, že pozemky letiště nevlastní (a nikdy nevlastnila) radnice, v dalším už ne. Problematiku veřejných cest vedoucích přes soukromé pozemky pěkně shrnul nedávno zesnulý ombudsman JUDr. Motejl v publikaci Veřejné cesty. http://www.ochrance.cz/fileadmin/user_upload/sborniky_stanoviska/verejne_cesty.pdf. Není tu dost prostoru, tak jen bodově: Věcné břemeno je institutem soukromého práva. Bývá tedy zřízeno ve prospěch konkrétní osoby nebo konkrétní sousední nemovitosti. Mělo by také být zapsáno v katastru nemovitostí. Naproti tomu pozemní komunikace je institutem práva veřejného a měla by naplňovat veřejný zájem na dopravní obslužnosti. Většina pozemních komunikací se proto vyznačuje tím, že jsou veřejně přístupné, to znamená, že je užívá, případně může užívat, kdokoliv. Ze zákona nevyplývá, že by komunikace musela být zapsána jako komunikace v katastru nemovitostí. Podstatné je především to, zda jde o zřetelnou cestu, která je prokazatelně určena k užívání vozidly a chodci pro účely dopravy. Účelová komunikace, nemusí být nijak zpevněná. Postačí, je-li znatelná v terénu.Tento základní požadavek zákona velmi významně zpřesnila a doplnila judikatura soudů. Vyplývá z ní, že pokud jde o cestu v soukromých rukou, pak musí existovat výslovný (třeba i svědecky doložený ústní) souhlas minulého nebo současného vlastníka s užíváním této cesty pro dopravní potřebu.
    Cyklotrasa A44 v části kolem letiště nepochybně splňuje parametry „veřejně přístupné účelové komunikace“ a ÚMČ Prahy 18 má písemný souhlas ze 7.3.2007s jejím vedením od předchozího vlastníka pozemků letiště.
    Z Judikatury – Nejvyšší správní soud ČR, č. j. 5 As 20/2003-64 ze dne 27. 10. 2004: „Pokud vlastník pozemku zřídí účelovou komunikaci nebo souhlasí-li,byť i konkludentně, s jejím zřízením (aniž by šlo o komunikaci v uzavřeném prostoru nebo objektu, která slouží potřebě vlastníka nebo provozovatele uzavřeného prostoru nebo objektu), stává se tato komunikace veřejně přístupnou a vztahuje se na ni nadále obecné užívání pozemní komunikace. Soukromá práva vlastníka jsou v tomto případě omezena veřejnoprávním institutem obecného užívání pozemní komunikace. Nucené omezení vlastnického práva je možné pouze ve veřejném zájmu a na základě zákona (čl. 11 odst. 4 Listiny základních práv a svobod). Veřejnou cestou se stává pozemek věnováním, je-li však cesta věnována veřejnému (obecnému) užívání, nemůže být takové užívání soukromoprávní dispozicí vlastníka odňato.“
    Dále z judikatury – Nejvyšší soud ČR, č. j. 22 Cdo 1173/2005 ze dne 21. 2. 2006: „Byla-li účelová komunikace zřízena nepochybně za souhlasu předchozího majitele pozemku, není její existence vázána na souhlas současného majitele“.
    Nepochybně tedy existují případy, kdy soukromá práva vlastníka mohou být omezena. Současný majitel letiště kupoval pozemky s vědomím, že přes ně vede veřejná cesta. Měl by na sebe vztáhnout to, co sám na svých webových stránkách píše občanům, kteří si stěžují na hluk z letiště, cituji: „Nejvíc protestů proti jeho provozu se ozývá z řad takzvaných „novousedlíků“, tedy lidí, kteří se do jeho sousedství přistěhovali teprve nedávno a museli tedy o jeho existenci vědět.“
    Odbor dopravy MHMP v dopise ÚMČ P18 napsal: „ Pokud společnost SIT Prague, a.s. požaduje uzavření veřejně přístupné účelové komunikace, musí postupovat v souladu s platnou legislativou, tj. musí požádat příslušný silniční správní úřad o omezení přístupu na tuto komunikaci. Příslušný silniční správní úřad následně může na návrh vlastníka účelové komunikace a po projednání s příslušným orgánem Policie České republiky rozhodnout o omezení přístupu na účelovou komunikaci.“. To se pokud vím nestalo. Majitel uzavřel letiště bez předchozího projednání a samospráva Prahy 18, místo aby nechala jednat úředníky, se snaží nějak vyjít majiteli letiště vstříc. Pak ještě dávám k úvaze. Musí být oploceny celé pozemky vlastníka nebo pro bezpečný provoz letiště by stačilo oplocení jen provozních (pohybových) ploch?

  13. Tuto cykloztesku nevyužívám, chodíme si zajezdit s kamarádkama do Šárky, kde máme za rohem trošku větší letiště a taky tam mají plot, přitom by se tam po těch cestách skvěle jezdilo, všechno po rovince, labada. Ale zase v Šárce si dám pořádně do těla:)

    to Zuzaba Dobiášová: Kdyby jste měla ráda syslíky, tak by jste věděla, že mají rádi otevřené, dlouhodobě a pravidelně udržované plochy a i wiki píše, že se vyskytují hlavně na letištích a golfových hřištích. A vždyť ti lidi syslům vykáceli stromy a keře a udělají mu nádherný bydlení a i na těch fotkách to je zelenější než předtím, mně se to líbí. http://cs.wikipedia.org/wiki/Sysel

  14. Romana: Ano máte pravdu, sysel má rád otevřené a na krátko sekané plochy, ale prohlédla jste si ty fotografie dobře? V místě před hangáry Staré Aerovky býval hájek, kde sysli prokazatelně žili – viděl jsem video. Letos na jaře byly stromy a keře vykáceny a majitel letiště nechal v tom místě vybagrovat zeminu i se sysly a odvezl ji pryč. Pak navezl hlušinu, položil drenáže, přidal tuny štěrku a ten překryl geotextilií a pískem. Ještě pořád si myslíte, že se tohle bude syslům líbit?
    Jak se píše v článku, loni na podzim byl znemožněn provoz firmě Bestgolf. Důsledkem bylo, že ve východní části letiště byla tráva posekána letos poprvé až v polovině července! Poučena Wikipedií, si důsledek jistě odvodíte sama.
    Do Šárky a okolí také rád vyrážím :-)

  15. Romano, přehlédla jste v odkazu na Wilkipedii zajímavou zmínku….

    Ochrana

    Sysel je kvalifikován jako kriticky ohrožený druh (C1) a podléhá ochraně z celoevropského hlediska (dle zákona 114/1992 a vyhlášky 395/1992).

    Nejde tu jen o porušení zákonů nového majitele ohledně cyklostezky a vybudování nové cyklotrasy, zajisté na náklady současného vlastníka a ne daňových poplatníků. Jde tu i o porušení zákonů jiných….

  16. Mate nekdo blizsi informace o formujici se skupine obcanu, kteri se snazi bojovat za znovuobnoveni prujezdu letistem? Rad bych se pripojil a nejak se snazil pomoc, protoze me totalne stve diskriminace cyklo dopravy v oblasti Letnan a Kbel. Diky Zdenek

  17. Jan: Nejhorší je, že útokem na sysla je i zamýšlená stavba asfaltové stezky kolem letiště. Protože radnice peníze na stavbu stezky nemá, snaží se jí prosadit jako součást souběžně vedené nové komunikace tak, aby na jejím základě byla tato stavba zařazena do plánu OMI Magistrátu. Tato komunikace je sice zakreslena v územním plánu Prahy, ale v textové části konceptu UP, lze číst takové věty jako: „Realizací dojde k přímému záboru biotopu“ a „Navržená plocha dopravní infrastruktury – komunikace bude mít VÝZNAMNÝ NEGATIVNÍ VLIV na EVL Praha Letňany. Je třeba komunikaci podél EVL NEREALIZOVAT …,“. Viz Vyhodnocení vlivů konceptu Územního plánu hlavního města Prahy na udržitelný rozvoj území, příloha č. 3, Hodnocení NATURA 2000, (Ekola, říjen 2009, str. 48), http://uppraha.cz/vyhodnoceni-vlivu-pdf.

  18. Vratislav: Díky za perfektní odkaz. V tomto duchu jsem 12. června podával na úřad žádost, z které vybírám: „Domnívám se, že cyklotrasa A44 splňuje všechny znaky veřejně přístupné účelové komunikace. …. Žádám ÚMČ Prahy 18, resp. jeho silniční správní úřad, o neprodlenou úpravu veřejného přístupu na cyklotrasu A44 v úseku ulice Tupolevova – branka do bývalého areálu Letova po dobu stavby č. 40032, a obnovení cyklotrasy A44 v původním vedení po dokončení této stavby. Pokud má ÚMČ Prahy 18, pochybnosti o tom zda je cyklotrasa A44 v úseku mezi Letňany a Kbely veřejně přístupná účelová komunikace, nechť v souladu s § 142 správního řádu vydá deklaratorní rozhodnutí o existenci nebo neexistenci účelové komunikace.“ Dodnes jsem nedostal odpověď. Při podání žádosti jsem se stavil u vedoucího odboru dopravy abych uslyšel, že jsem jediný kdo si myslí, že by A44 měla zůstat tam kde byla. Prosím pomozte vyvinout tlak na radnici přes Otázky a odpovědi na http://www.letnany.cz/default.aspx?ido=454&path=questions&l=1 nebo pište starostovi Kabickému na letnany@letnany.cz. Uvítáme kopii na mail.lkforum(at)gmail.com

Další z rubriky

Omezení průjezdu po pěších zónách na Praze 1 začne za několik dnů 13

Po roce od zveřejnění záměru se v nejbližších dnech na Staroměstském náměstí, náměstí Republiky a..více

Cyklostezka podél Košíkovského potoka je před dokončením 8

Jedna z významných cykloakcí tohoto roku a téměř jediná ve vnitřním městě, cyklostezka podél Košíkovského..více

Prahou projela velká jarní cyklojízda 1

20. 05. - redakce - Zprávy
(s využitím tiskové zprávy Auto*Mat). V sobotu 12. května projela Prahou pravidelná velká jarní cyklojízda...více

Rok s kauzou pěších zón, rok beze změn 3

Kauza pěších zón na Praze 1 (více zde) nabrala v posledních týdnech překotné tempo, přičemz..více

Nový ochranný cyklopruh na nábřeží Kapitána Jaroše 36

Na nábřeží kapitána Jaroše vznikl v dubnu 2018 nový ochranný cyklopruh, který výrazně zpříjemňuje cestu..více

Bouře nad Náplavkou 12

Pražská cyklodílna Bajkazyl sídlící na novoměstské náplavce pod Palackého mostem vyvolala rozruch svým otevřeným dopisem,..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak budete jezdit přes pěší zóny po omezení průjezdu?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru