Vytvořit město přátelské k jízdním kolům…

Z Current.com přes Copenhagenize vám přinášíme krátký film na téma nových cyklistických superdálnic stavěných v Kodani. Do současných tropů tak přinášíme trochu kodaňské zimy; A pokud budete dobře poslouchat, dozvíte se, že v zimním období ,,klesá“ podíl cyklistické dopravy na slabých osmnáct procent.

Zkrácený překlad:

Potřebujeme cyklistické superdálnice.

Kodaň je známá jako město zaslíbené cyklistice, s 37% podílem cyklistické dopravy v létě a 18% v zimě. Infrastruktura v Kodani zahrnuje vyhrazené pruhy, speciální signalizaci a další opatření. Město posouvá řešení cyklistické dopravy na další úroveň.

Na kole jezdí v Kodani všichni, všechny věkové kategorie a společenské vrstvy. ,,Proč kupovat auto, když ho nepotřebujete?“ říká matka dvou dětí na nákladním kole. Názor právníka je, že se na kole se dostane do práce nejrychleji a nic ho to nestojí.

Velmi důležité je, aby infrastruktura pro cyklisty byla dostupná a snadno použitelná. V principu je to jednoduché: Město staví v zásadě prostou infrastrukturu všude, kam je zapotřebí, na nelezení cesty tak nepotřebujete žádnou mapu, ale prostě jedete tam, kam potřebujete.

Kodaň ale není jen kompaktní městské centrum; město je obklopeno třetím nejrozsáhlejším urban sprawlem v Evropě. Proto je zapotřebí budovat vysoce kvalitní a rychlé spojnice městského centra s předměstími.

Potíže jsou s křižovatkami, ty je třeba navrhovat tak jako v případě ukázky, jde zelená začíná pro cyklisty o několik vteřin dříve, než pro auta, cyklisté tak mohou bezpečně projet křižovatkou jako první. Důležitou prioritou je kvalitnější celoroční údržba všech stezek a pruhů.

Město jde udělat ještě přívětivější pro cyklisty instalací zařízení jako jsou kompresory, lávky pro cyklisty, počítadla cyklistů s displejem, zábradlí a opěrky pro nohy, stojany pro cyklisty.

Na cyklisty nejzatíženější ulici projede denně třicet tisíc cyklistů. Na takto zatížené ulici město spouští v ranních hodinách zelenou vlnu pro cyklisty jedoucí rychlostí 20 km/h. Ta zajišťuje, že cyklista jedoucí dvacítkou dostane na další křižovatce vždy zelenou. Takhle projedete úplně napříč celým centrem.

Městská politika je zajistit lidem dobré podmínky, aby mohli být více v ulicích. Město, které má hodně lidí v přímém kontaktu s ulicemi, ať jdou pěšky, nebo jedou na kole, je ke svým obyvatelům současně mnohem přátelštější.

Kodaň je na této cestě daleko. V současnosti se realizuje systém patnácti průjezdních tras, které budou vybaveny zmíněnými technickými zařízeními. Další zlepšení, které se testuje, je systém slučování cyklistů do malých pelotonů (cyklistických ,,autobusů“), které by si díky autodetekci světelnou signalizací mohly nastavovat zelenou vlnu samy.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Myslím si že malo jezdíte na kole, PANOVÉ nabo nejste optimisti. Dík

  2. Sebemrskačství to sledovat.

    Jen dvě věci mám pocit, že je to tam o hodně víc rovina a popravdě po zkušenostech na některých NAŠICH „cyklokvztekuách“ si prostě nedovedu představit český cyklodav kodaňských parametrů bez tradičního mlácení některých exeplářů pumpičkou
    :-DDD

  3. Mně se docela líbí ten velký digitální sčítač. Člověk si každý den řekne „není nás málo“. A řidiči budou koukat, až bude celosezónní součet šestimístný.

    U nás jsem optimista. Teď, když je pěkně, stačí chvíli postát téměř na jakémkoliv místě v Praze, a je vidět, že se jezdí. Například dneska za horkého počasí na nepravděpodobném místě v kopci pod Strahovem 5 cyklistů za necelou čtvrthodinu. Kdo by to před pár lety řekl? Jen tak dál.

  4. Když už tady onen film pitváme, tak si neodpustím poznámku, že ty úsměvy všech zúčastněných na závěr byly jak z oranžového plakátu sociální demokracie. A na újezďáka bych návázal slovy, že ač jsem dokument sledoval pozorně, nikde jsem neviděl bruslaře venčícího psíka, který nadšeně skáče pod kola projíždějících cyklistů. Tuhle radost v Dánsku nemají? :-)

  5. Pess: Řekl bych, že v Dánsku mají dost kvalitního veřejného prostoru na to, aby bruslaři s pejsky nemuseli jezdit po dopravně využívaných cyklostezkách. Kromě toho, to, co mají v Kodani v centru, jsou spíš brutálně široké (2m) jednosměrné cyklopruhy.

    Jinak sčítání z minulých dvou týdnů ukazuje docela věci, těšte se na článeček ;-)

  6. Ty krizovatky jsou dobry napad. Bydlim ted ve Vidni a infrastruktura je tady taky prakticky vsude, ale krizovatky jsou opruz: pri odboceni vlevo musi cyklista cekat s chodcema 2x na zelou (rovne a pak vlevo) a diky zeleny vlne pro auta stoji na kazdym bloku (v centru kazdych 100 metru) – coz dost zpomaluje prumernou rychlost. Dost lidi to resi tak, ze jezdi na cervenou…

  7. Ad Vratislav: Halt Dánsko je poněkud jiný level…

    Jak to dopadlo u Národního minulou středu, bylo tam zas těch 600 jak týden předtím? Subjektivně mi přišlo, že projelo méně cyklistů, ale když jsem si to doma počítal, tak to bylo přibližně stejně (za mé směry).

    V jiné diskusi jste nakousl změny na Výtoni – prozraďte prosím, co je tam v plánu. Jsem napjat…

  8. Vratislav:
    Připojuji se k Peß a taky prosím o info ohledně změn na Výtoni, prosím prosím :-)

  9. Ad Výtoň: No, naivně jsem si (až do úterka) myslel, že se tam plánují nějaké změny k lepšímu. Ale ten projekt spočívá údajně jen v ocedulování stávajícího chodníku značkou „cyklisto veď kolo“ a jinak nic. Zásah do křižovatek nula. Takže slabota, lepší to nechat, jak to je :-(

    Ad sčítání: Ten druhý týden byl někde dokonce i o malinko silnější.

  10. Vratislav: tak to je tragédie, místo aby se to místo zprůjezdnilo tak se naopak zneprůjezdní oblíbenou značkou cysklisto sesedni z kola. Ach jo.

  11. …a ještě se to započítá do nákladů na cyklostezky ;-)

Další z rubriky

Inspirace z vídeňské periferie 5

Vídeň je městem, které stále inspiruje. V dokončení sbírky postřehů z letošní návštěvy využiji toho,..více

Inspirace z vídeňského centra 3

Vídeň je městem, které stále inspiruje – i při desáté návštěvě tam narazíte na něco,..více

Soutěž Do práce na kole startuje již podeváté 7

Spolek Auto*Mat (PNK je nezávislým projektem spolku, pozn. red.) pořádá v květnu již devátý ročník..více

KOLárna: budoucnost parkování u železničních stanic 8

Pod názvem KOLárna se skrývá nový koncept magistrátu na zřízení bezpečnějších úschoven kol při stanicích vlaku..více

Ochutnávka z For Bikes 17

Přinášíme vám krátkou ochutnávku z veletrhu For Bikes v podobě vybraných fotografií. Veletrh pokračuje v..více

Reportáž z obhlídky městských stojanů 7

18. 03. - Pavel Mašek - Inspirace
Při čtení příspěvku o Mapathonu jsem se proklikal až na historický článek o městských stojanech..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru