Zlegalizujte průjezd Vyšehradským tunelem

Cyklista, který by chtěl jezdit po Praze současně legálně, bezpečně a přitom efektivně, to má velmi těžké. Bez jistých korekcí stávajících pravidel není šance. Cyklisté to samozřejmě chápou a v drtivé většině jezdí tak, že při jízdě na hranici předpisů svému okolí nijak nevadí [link]. Vědí to i dopravní policisté, kteří po většinu roku neškodné prohřešky městských cyklistů přehlížejí.

Občas se ale cosi přihodí: Dojde k nehodě, přijde stížnost na ohrožení, nebo pokyn z vyšších míst. Křehká symbióza lidí používajících kolo a pouličních strážců zákona je pak na nějakou dobu narušena. Tak je tomu nyní u Vyšehradského tunelu, kde hlídka městských strážníků nemilosrdně vybírala pokuty za nevedení kola při překonávání úzkého místa.

Vyšehradský tunel

Vyšehradským tunelem projede denně 1800 cyklistů, ve špičce jsou to čtyři za minutu. Projíždějí. Úsek je dlouhý, do zatáčky a přesto v něm kolo vede málokdo. Všichni totiž vědí, že když kolo povedou, už se v tunelu s protijedoucím cyklistou nebo chodcem prostě nevyhnou. A když proti nim pojede někdo bezohledný (což se bohužel nestává zrovna výjimečně), srazí se s ním tím spíš.

Je pravda, že řada cyklistů tunelem projíždí rutinně dost rychle a někteří by za uši dostat potřebovali. Jenže současné značení policistům umožňuje sebrat kohokoliv bez rozlišení toho, zda jel rychle nebo pomalu; ten pomalý se navíc dá snáze zastavit.

Jaký tedy mělo policejní hlídkování u tunelu efekt? Kromě pokuty pár nešťastníkům, mezi nimiž možná byl i někdo, kdo tunelem jezdí jako čuně, především zasetí strachu do cyklistů, kteří tunelem projížděli.

Dovede si ale vůbec někdo představit, jak by to vypadalo, kdyby všichni cyklisté v tom tunelu kolo vedli? Ty kolony sesedajících v ranní špičce, kteří opatrně prostrkávají kolo zúženým místem a pokud uprostřed tunelu potkají někoho s kolem v protisměru, dohadují se, kdo z toho tunelu bude couvat ven?

Dodržování pokynu na dopravní značce je za daných okolností nereálné, nebezpečné a dokonce směšné. Přesto jsou policisté ochotní k tunelu přijít a rozumné chování stíhat.

Podezření

Jízda na kole je teď v Praze na pomezí toho, kdy se z činnosti průkopnické, takřka aktivistické, pomalu stává mainstream se všemi důsledky: Na kole už nemíní jezdit jen ti, kteří považují jízdu autem po Praze za zločin a současně na protest proti magistrátu zahodili OpenCard. Nyní přichází čas pro ty, kterým je prostě jízda na kole příjemná, je pro ně výhodná a nebo prostě módní.

Tím, že policie (byť sporadicky) sleduje a pokutuje drobné přestupky, bez kterých se po městě prostě nikam nedostanete, staví cyklisty do pozice černého pasažéra, který si ovšem nemá šanci koupit lístek. Takový tlak může být pro mnoho lidí, kteří se právě nyní rozhodují, zda jezdit či ne, zdrcující natolik, že se jízdy na kole po městě raději vzdají.

Co ale s tunelem?

Na místě samotném se bohužel problém vyřešit nedá. Můžete kolo demonstrativně vodit před zraky policistů. Můžete je zkusit přesvědčit, aby si to vedení kola tunelem vyzkoušeli sami. Můžete gerilově vyměnit dodatkovou tabulku za povolení průjezdu cyklistů. Můžete jet po silnici. Nic z toho ale není řešení.

Přitom by stačilo malinko: Změnit dopravní režim chodníčku na pěší zónu s povoleným průjezdem cyklistů, Tak by chodcům zůstala přednost a cyklisté nemuseli slézat z kola.

Tomáš Prousek z Komise pro cyklistickou dopravu už podobnou věc několikrát navrhoval. Jeho návrh zatím (jako řada jiných) zřejmě utonul v hlubinách úřední mašinérie, nebo byl odmítnut jako neopodstatněný.

Jediné, co (opět) zbývá, je tedy opět pozvednout hlas. Místo, kde se přestupku automaticky dopouští tři čtvrtiny projíždějících, si žádá, aby se o něm mluvilo pořádně nahlas. Proto ti z vás, kdo v posledních dnech dostali za průjezd neopodstatněnou ťafku, nestěžujte si na přístup městské policie. Daleko účinnější bude, když navrhnete dopravnímu odboru na MČ Praha 2 změnu dopravního režimu na průjezdnou pěší zónu. Návody na neodstřelitelný dopis a tažení jsou vám k dispozici. A zatím, než se pustíte do boje s úřední mašinérií, můžete se přidat k našemu malému prohlášení na konci článku.

Nepřestaneme

Sporadická přítomnost policie u tunelu není důvod k tomu, abychom jím přestali jezdit tak, jak je to bezpečné a praktické. Člen cyklokomise Tomáš Prousek veřejně prohlašuje, že on ve Vyšehradském tunelu z kola sesedat nebude (jedině, když tam bude zametat střepy). A já se k jeho prohlášení přidávám. Ve Vyšehradském tunelu sesedat nemíním. Budu jím i nadále ohleduplně projíždět, vést kolo mě v něm ale ani nenapadne.

A kdo se chcete k tomuto našemu prohlášení přidat, učiňte tak v komentáři pod článkem.

Anketa

Jak budete jezdit Vyšehradským tunelem když víte, že u něj může hlídat policie?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...

Odkazy

Jak na město II: Připravte se na tažení
Jak do města XIV: Na hraně zákona.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Naprosto souhlasím.

    To místo je sice nebezpečné při rychlém průjezdu, ale řešením vedení kola opravdu není a nemůže být, když se tam dva cyklisté prostě nevyhnou. A navíc – na bruslaře se žádné omezení v tunelu nevztahuje, takže je klidně možné, že člověka vedoucího kolo srazí rozjetý inlinista…
    Spíš by tam měla být výstražná značka ve smyslu „pozor, zúžení, projíždějte velmi pomalu“ a výrazné vodorovné značení.

    Mimochodem, těch značek „cyklisto sesedni z kola“ je v Praze celkem dost a v naprosté většině nemají opodstatnění. Extrémem je třeba chatová osada v Radotíně na A1, kudy mohou projíždět auta, ale cyklisté by měli kolo vést (samozřejmě to nedělá nikdo, i když i tam se párkrát hlídka MP objevila).

  2. Vždy (naposled dnes) jsem tunelem projížděl a projíždět budu dál. Minulý týden jsem měšťáky minul o fous. Projel jsem směrem na Výtoň a hoši už si to štrádovali k tunelu. Opodál měli zaparkovaného služebního Roomstera. Takže rada: pokud se s nikým nechcete dohadovat a za zatáčkou vidíte zaparkovaný auto měšťáků, tak sesedněte. Lze to ale vyřešit ještě elegantněji – a k téhle variantě se přikláním já: projet a ujet! :-)

  3. V ankete mi chýba možnosť „Pojedu po silnici, jako vždycky“ :)

  4. Pěší zóna v tunelu? Vzhledem k celkem výraznému provozu tramvají a aut je to dost odvážný požadavek. Ikdyž vyloučím všechna auta (kudy by to objížděla?), tak představa společný provoz tramvají a chodců v úzkém tunelu do oblouku zavání průserem. Já se tedy nedivím, že ten požadavek neprošel.

    Gerilové odstranění dodatkové tabulky o vedení kola průjezdu nepomůže. Je umístěná pod značkou Stezka pro chodce (C7a), která jasně vylučuje jiné užití než pěší (vyhl. 30/2001, §10, odst. 1i: „„Stezka pro chodce“ (č. C 7a) přikazuje chodcům užít v daném směru takto označeného pruhu nebo stezky; jiným
    účastníkům provozu na pozemních komunikacích, než pro které je tento pruh nebo stezka určena, je jejich užívání
    zakázáno; značka ukončuje platnost značek č. C 8a, č. C 9a a č. C 10a“). Ta dodatková tabulka je tedy úplně navíc, tedy de iure závadou dopravního značení. Jejím (gerilovým) odstraněním se celá věc může leda tak vyjasnit.

    Děkuji „s“ za možmost „Pojedu po silnici, jako vždycky“ (kdyby chyběla, napsal bych si o ní já ;-) ). praktikuji to tam tak už mnoho let, a zatím zcela bez problému. Chodník jsem zkusil nedávno v rámci jednoho experimentu, a teda nic moc. Vážně není lepší těch pár desítek metrů vzít normálně po silnici (a třeba gerilově odšroubovat jeden díl svodidla)?

  5. tunelem projíždím i když vím, že tam policajti jsou. vždycky mi to cyklisté řeknou. nikdy mě ale nezastavili. asi proto, že jsem jel pomalu a vždy (i když tam nejsou) sundavám nohu ze šlapky.

    jak tu už zaznělo, tlačit kolo je šílenství. já se to prostě bojím udělat. jednoduše proto, že tam jezdím roky skoro denně a vím, že mnozí cyklisté – přiznejme si to – tam vjíždí jako hovada a ohrožují mě, i když se tam na kole plazím při zdi. tlačit kolo tak myslim, že bych nedopadl dobře. protože jezdím často pozdě večer, potkal jsem i v tunelu ožralé cyklisty.

    řešení – buď tam napsat ceduli, že se žádají v tunelu dochází k nehodám a zraněním a klidně jejich soupis. třeba to ty hazardéry trkne.
    další věcí jsou retárdéry, který by prostě cyklistům nedovolily tam vjet na plný šlapky.

    (jinak text je asi reakce na včerejší akci městských, mě teda nezastavili, ale zajímalo by mě zda zastaveným cyklistům bez světel v ten podvečer řekli, že by bylo záhodno nějaké mít (byl jsem tam asi v půl desáté))

  6. Zacnu sesedat v okamziku, az tam bude i cedule: Bruslari, zuj brusle!

  7. Štěpán: A, nenapsal jsem to úplně zřetelně, myslel jsem osazení dodatkové tabulky s povoleným průjezdem cyklistů po chodníčku, místo té současné blbiny „cyklisto, veď kolo“. Trošku jsem upravil text, aby to bylo jasnější.

    Jo, můžete někdo popsat, jak přesně jezdíte s auty do centra? Pro některé, kdo si netroufají, by to mohla být užitečná rada.

    Marketa: Nojo, jenže bruslař je ze zákona chodec.
    A všichni víme… ;-)

  8. Vyměněním dodatkové tabulky by sis nepomohl – opět závada dopravního značení. tentokrát ale jiného rázu – nejde požít takovou kombinaci značek, která ve výsledku znamená značku jinou. V případě stezky (pouze) pro chodce a dodatkové tabulky s umožněním průjezdu cyklistů tak vlastně nahrazuješ značku smíšené stezky pro chodce a cyklisty (cyklochodník, C9a). Takový režim by byl teoreticky přijatelný ( „…(1m) „Stezka pro chodce a cyklisty“ (č. C 9a), která přikazuje chodcům a cyklistům užít v daném směru takto označeného společného pruhu nebo stezky; chodci a cyklisté se nesmějí navzájem ohrozit; značka ukončuje platnost značek č. C7a, č. C 8a a č. C 10a“). Za povšimnutí stojí povinnost neohrozit, ale už ne neomezit (takže šest důchodkyň stojících a klebetících přes celý chodník je v pořádku a jiný chodec nebo cyklista nemá žádnou šanci si vymoct průchod nebo průjezd – proto je to dopravně špatně). jestli se nepletu, tyto značky jsou před i za tunelem, takže by stačilo (gerilově) odstranit ty pěší stezky. Ale tohle místo mi v současném stavebním stavu přijde vážně neprůjezdné a jak nemám rád policajty ve všech formách, tak tady jim (nerad) musím dát za pravdu.

    S autem do centra nejezdim – na to nemám náladu ;-) a nepotřebuju se zbytečně rozčilovat (zácpy, parkování…). Jinak po silnici zcela běžně – o jakou trasu by byl zájem?

  9. 5. Štěpán – Pěší zóna byla samozřejmě myšlena jen mimo vozovku (ta je zde fyzicky oddělena citybloky nebo svodidly). Je to jen jakási česky legislativně možná náhrada v německy mluvících zemích běžného režimu „stezka pro chodce s povoleným vjezdem jízdních kol“ vyznačená kombinací ekvivalentu české C7 a E13 „kolo povoleno“. Princip nadřazení chodce – chápavý pochopí, debilovi bude jedno cokoli…

    K jízdě ve vozovce (a po tramvajovém tělese): osobně s ní obecně vůbec nemám problém. Ale abych při cestě do centra sjížděl u porodnice z cyklostezky do vozovky a za tunelem to zas křížem prostřeloval na náplavku? Při cestě typu Podolí – Albertov to blbé není, ale při cestě do centra dost.

  10. Podle mě by tam stačila cedule „cyklisto jeď pomalu a ohleduplně“.
    Jinak se přiznám že víc nebezpečný mi přijde přechod u benzínky v Podolí. V tunelu jsem žádný problém nikdy nezaznamenal kdežto tam hodněkrát.

  11. Vratislav: Před Vyšehradským tunelem se řadím do provozu asi tak… v Modřanech nebo Braníku – záleží na tom, odkud jedu. Jinými slovy:…- Podolská – Podolské nábřeží – Rašínovo nábřeží – … pořád pravým jízdním pruhem.
    Kdybych používal cyklochodník po Podolském nábřeží, tak bych do provozu asi vjel na SSZ u loděnice.

    TP: pěší zóna jen na (úzkém) chodníku? Osobně doufám, že nikdy nenastane doba, kdy se budou muset chodníky označovat jako pěší zóny.

    Ten „princip nadřazení chodce“ je tady dokonce slabší, než na cyklochodníku (C9a). I tady nesmí řidič chodce ohrozit (361/200, §39, odst. 5), ale chodci musí umožnit vozidlům jízdu (odst.7).

    squish: … cedule „cyklisto jeď pomalu a ohleduplně“ …
    Nedávno jsem v Běchovicích u úřadu viděl kombinaci značky Jiné nebezpečí (A22) s dodatkovou tabulkou a nápisem „chodci“. Tam má smysl, je u normální vozovky; tady je podle mne zbytečná, její význam plní ta společná cyklopěší značka C9a.

  12. 13. Štěpán – on je právě problém nalézt kompromis mezi legalistativně možným, s úřady projednatelným a obyčejným lidem pochopitelným.
    I přes urputně zákonný výklad však reálné chování v pěších zónách s povoleným vjezdem kol ukazuje, že tam fungují pro chodce lepší podmínky než na C9 stezkách… Obyčejný uživatel vidí „pěší zóna“ a pod tím nějaké doplňky – a tak je nejdůležitější to „pěší“ paragraf-neparagraf (a podle mne to tak je funkčně správně).

    Tunel je místo blbé a dost lidí trápí dlouho. Chodníková předpolí byla v roce 2008 rozšířena (výrazně se tím zplešily rozhledové poměry) a úsek s vedením kola zkrácen (byly samozřejmě projednávány legalizační možnosti – ale neúspěšně). Ale jen čekat na stavební megařešení novou náplavkou asi není to pravé…

  13. A co třeba udělat sjezd před tunelem směrem z centra do provozu a za tunelem zpátky na cyklostezku. cyklisti jedoucí z centra by sjeli do provozu a ty do centra by jeli po chodníčku. Chodci by to měli jako teďka jen s cedulí bacha kola v protisměru. :) ( hmmm dobrá utopie :D )

  14. Mě ještě napadlo kvůli těm, co tam vlítnou jak blázni: Zpomalení retardérou (Roman, 6) se mi nelíbí, retardéry nemám rád a borci se přes to naučí skákat, takže by nakonec do tunelu lítali vzduchem. Ale nějaké pěkně prudivá zábradlíčková šikana pár metrů před tunelem umožňující průjezd Vmax=10km/h, by od věci možná nebyla. Akorát by se tamtudy musel procpat i bakfiets, což ty možnosti dost omezuje, ale třeba to je technicky realizovatelné.

  15. Do tunelu jsem nikdy nebrzdil a dělat to nebudu. Prostě před tunelem jen zvolním tempo, ale rozhodně nejedu pomalu.
    Když někoho potkám, tak se buď vyhnu, nebo zbrzdím na jeho rychlost.

  16. Vratislav Filler: Retardér i šikana jsou pěkné blbosti. Nedovedu si představit, jak na tak úzkém chodníku projíždím šikanu na lehokole.
    Kdyby tam dali ceduli v smyslu: Nebezpečné místo, max 10 km/h, tak bych ji respektoval.
    Někteří píší, že rychlí jezdci jsou v tunelu nebezpeční. Podle mě jsou v tunelu nejnebezpečnější chodci zabírající 2/3 šířky (ať už na to prostě mají proporce, nebo protože jsou prostředkem)

  17. spokojne a pokojne tunelom prebicyklujem a pánom s úsmevom na tvári zaželám príjemný deň :)

  18. myslím, že jediné systémové řešení v budoucnosti je vést lávku kolem skály. Vím, že by to bylo drahé a památkáři budou šílet, ale je to nejvytíženější cyklotrasa ve městě…. do té doby (tedy asi pěkně dlouho:) nezbývá než vzájemná tolerance

  19. snilard: Na kole, stejně jako v autě, se jezdí na dohled a kam nevidím, tam se neženu. Půjde tam někdo s kočárkem, pojede cyklista s vozíkem, s tříkolkou širokou metr. Nebo prostě dva chodci vedle sebe, protože můžou – a s tím se prostě musí počítat. Ten, kdo s tím nepočítá, je nebezpečný, to je princip absolutní zodpovědnosti, tentokrát aplikovaný na cyklistu. Kromě toho, takové těsné minutí za tmy v součtové rychlosti nad 20 km/h vážně není nic moc.

    Na tom nic nezmění to, že ty a 99% lidí tam jezdí slušně. Zbývající 1% prasat se nějak eliminovat musí. Když tam bude cedule „Jeďte opatrně, max. rychlost 10 km/h“ a policajti tam budou měřit tak často, aby ty, kdo tam jedou rychle, vychytali, tak prosím. Jinak jsem za fyzickou zábranu, která tu rychlou jízdu prostě neumožní, i když prosmýknutí s lehokolem nebo 2,5 metru dlouhým nákladním kolem bude možné.

  20. pochy: Na to už dokonce existuje i projekt a památkáři by neměli výhrady. Vzhledem k mizerné statice skály, která se zvolna sune do Vltavy, to ale je projekt na „sanaci Vyšehradské skály prodloužením náplavky“. Cyklostezka na tom bude doprovodný jev.

  21. Vratislav Filler: Vzhledem k tomu, že nemám tachometr, tak nevím, jak rychle tam jezdím. Ale 20 km/h to asi nebude. Snažím se jet, tak abych kdyžtak dokázal včas zabrzdit.
    Nejvíc mi vadí vjezdy, kam ledaskdo vjede dost z boku a je vidět až na poslední chvíli. Myslím, že jakési umělé prodloužení tunelu, kde by bylo vidět i za něj by neuškodilo.

  22. Ono to ale už víc prodloužit než takto:
    http://doprava.praha-mesto.cz/%28p4k5tf3pqur0fzyglxay3ma4%29/default.aspx?id=78817&ido=7693&sh=1970123352
    nejde. Nebo aspoň se to nepodařilo tehdy projednat.

    Za slabšího a zkušenějšího provozu (třeba i v pracovní den ráno) se dá do těch max. 20 km/h, ale musí se nadjíždět ve vjezdech (tzn. z centra vlevo od sloupu, do centra podél svodidel přes díru) kvůli výhledu a být ve střehu. Navíc před výjezdy zvoním (právě kvůli těm, co vstupují či vjíždí zpoza rohu) po vzoru balkánského troubení v nepřehledných místech :o)

    Maximální rychlost je pro kola obecně nevymahatelná, protože ji nemá cyklista oficiálně čím měřit. Takže ze strany policií lze řešit pouze nepřiměřenou rychlost (což by šlo testovat vhazováním figurín do cesty ;o).

  23. ano tahle jednokolejka na obrázku mě vždy pobaví taky :-D

    Osobně se do těch vyšehradskejch končin většinou dostanu nahoře, ale když už musím jet spodem, tak tam rozhodně nikdy nesesedám.
    Vždycky spomalím tak aby to odpovídalo a abych neublížil ani sobě ani nikomu jinýmu.

  24. Kdyz mam hodne casu, vedu. Kdyz mam min casu, velmi pomalu jedu. Kdyz nemam zadny cas, jedu s tramvaji.
    Smerem z centra z naplavky na vozovku a rovnou hup mezi kolejnice, aby me tam vsichni videli jeste pred tunelem.
    Smerem z Podoli podle situace. Jede-li nekde na dohled za mnou tramvaj, jdu taky mezi koleje, jinak staci pri prave strane po boku od koleji, protoze je tam dost mista.
    Horsi je to pak spis dal smerem k Vytoni a Palacaku, kde je prah mezi vozovkou a kolejema. Tam kde zacina, se obcas nekdo snazi mezi nej a me vmackout. To resim preventivne tim, ze jedu prostredkem.

  25. Myslím, že v Děčíně jsem dnes zahlédl značku „Stezka pro chodce“ s dodatkovou tabulkou s piktogramem kola a textem „Vjezd povolen“.
    Za minulé dva týdny jsem toto mockrát viděl v Německu, tedy značku „Stezka pro chodce“ s dodatkovou tabulkou s piktogramem kola a textem „frei“.
    A pro sebe jako cyklistu to překládám takto: „Je to pro chodce, na smíšenou stezku tu prostor není, ale přesto tě cyklisto nevyháníme. Chovej se přiměřeně této situaci.“
    Toto by přesně pasovalo k Vyšehradské skále i na spoustu dalších míst.

  26. Zajímal by mě váš názor na značku cyklisto sesedni z kola obecně. Nenapadá mě žádné rozumné použití této značky, většinou se dává před úzké mosty nebo tunely, ale nic to neřeší. Sníží se tím jednoznačně propustnost daného místa, ale zvýšení bezpečnosti je diskutabilní. Pokud člověk zpomalí a je ohleduplný k ostatním, tak projet takové místo není o nic nebezpečnější než kolo tlačit. Já osobně bych na taková místa dal značku něco jako jeď pomalu a ohleduplně. Celkově si myslím, že jakékoli nařízení nebo zákon, které nutí cyklistu tlačit kolo je špatné, vždyť na kole se dá jet i rychlostí chůze, tak proč sesedat z kola? Jedinou výjimkou jsou místa, kde je skutečně halva na hlavě, ale na takových místech se stejně jezdit nedá a každý normální člověk to pochopí.

  27. Michal: Dopravní odborníci bezpochyby vysvětlí přesněji, ale podle mne jediný důvod je, že nevedení kola je na rozdíl od bezohledné jízdy stíhatelné jako přestupek.

    A naprosto souhlasím, jakékoliv opatření, které na cyklistech cyklistům vynucuje vedení kola (příkaz, přechod přerušující stezku, schody s lištou) výrazně snižuje atraktivitu jakékoliv trasy (a nebo alespoň míru dodržování zákonů u cyklistů).

  28. Já jsem hlavně měl za to, že největší nebezpečí hrozilo když tam člověk najížděl. Teď když vjezd do tunelu rozšířili je tam docela dobře vidět. Uvnitř tunelu už takové nebezpečí nehrozí, clověk samozřejmě musí jet pomalu. Podle mě ta značka vážně ztratila smysl.

    Další věc je ta, že tam neslejzám tak trochu natruc. Neřeknu ani slovo kdyby to bylo jediné špatné místo na A2. Až zacelí díru v centru, dodělají předláždění náplavek, zabezpečí výjezd z benzínky, vyřeší ty dva přechody v Podolí, tak v tom tunelu to kolo třeba i ponesu :o) Je to prostě moje demonstrace: „vy kašlete na nás, ja kašlu na vaše hloupé značky“

  29. Jak tak čtu zdejší příspěvky tak musím konstatovat, že to zrovna s tolerancí k druhým řada z diskutujících nepřehání.
    Třeba squish. Představme si řidiče auta který prohlásí: okruh stále není, silnice rozmlácené, značení nevalné – ale malovat obrázky pro pumpičkáře, na to vás užije. Kašlu na nějaké cyklopruhy, jedu tam kde je lepší asfalt.
    Berete ten názor? I když Vás přitom mine v pěticentimetrové vzdálenosti?

  30. Tunelem projizdim kazdej den, vzdy zpomalim, podradim a pri vjezdu projistotu zazvonim. Jedu pomalu a opatrne, vyhnu se s kolarem i s lidma, kdyz tam potkam kocarek tak budto zastavim nebo jedu jeste pomaleji a opatrneji. Jednou nas s kolegou stavili policajti, kecu meli dost (zatim maji bohuzel pravdu) a na nase reci ze se tam dva cyklisti vedouci kolo nevyhnou, nemeli odpoved. A ne, po silnici kde me v tunelu muzou zvejknout auta plus tramvaj, diky nechci.
    Podobnej pripad v jednosmerce ktera je na hrane Belehradsky smer podchody pod magistralou. Policajti pred nami zastavili uprostred silnice s piskotem brzd jak z akcniho filmu, vybehli jak certici z krabicky a zacali rvat a vyvadet co tam v ty jednosmerce delame a ze bude boj. To ze jsme jeli velmi pomalu, opatrne a u kraje kde na obou stranach parkujou auta, to uz je nezajimalo ….

  31. Jakube, to já taky jel tuhle po dálnici v odstavným v protisměru a taky na mně ty paka vylízaný naběhly. Že se to nesmí a jánevímco. Přitom odstavnej byl volnej, auto se vešlo, nikomu jsem nevadil. A takhle jsem najel asi o tři kiláky míň …

    Melu totální kraviny, co? Ano, máte pravdu.

    Tak se zkuste chovat normálně – dodržujte pravidla.

  32. Amoniak: OK, váš názor beru. Ale právě že město na cyklisty kašle. Jak si jinak vysvětlit že třeba uzavřou A2 a dělaj si tam akci ? Kdyby vám na týden zavřeli D1 asi by jste si taky říkal jestli jim nehráblo.
    Navíc nikde nepíšu že tam jdu rychle, jedu tam rychlostí jako bych to kolo vedl. Není to jen lenost z toho kola sesednout ale hlavně se tam taky vyhnout.

  33. -> Squishi, město opravdu na cyklisty kašle. Uzavření trasy jen proto že se ten prostor zrovna někomu hodí je prasárna. Ovšem z hlediska dopravního je to záležitost zcela bagatelní, nesrovnatelná s uzavřením jakékoli jiné komunikace (o dálnici nemluvě). Těch pár cyklistů projede po nábřeží, ani to idět nebude.
    -> V.F., jde o úpravu provozu srovnatelnou spíše s průjezdem obytnou zónou. Tak se snažte chovat aspoň na pár metrech slušně.

    – – –
    Na kole stávím během roku určitě víc času než v plechovce. Potěší mne když se někde dočkáme úpravy která cestu na kole zpříjemní. Ale štve mne když se někteří militantní cyklisté tváří jako kdyby šlo o významný způsob dopravy.
    (Mám pocit že poměr cyklistické / automobilové dopravy je asi tak jako fotovoltaiky / jaderné energetiky. Hezká hračka.)

  34. Amoniak: Zkusím to znova a lépe. Problém té příkazové značky v tunelu je, že se snaží eliminovat bezohlednost jisté části cyklistů technicky nesmyslným příkazem. Když tam kolo povedete, nevyhnete se s protijdoucícm chodcem natož s protivedoucím cyklistou.

    Kolo je významný druh dopravy všude, kde se na něm jezdí do práce nebo do školy.

  35. Amoniak: nikde jsem nenapsal že se tam chováme neslušně. Jedu pomalu a když je tam nějaký problém, tak klidně i zastavím či sesednu. Například minulá čtvrteční cyklojízda ukázala, jak bez problémů může cca padesát lidí tímto úsekem projet. A nikomu nepřišlo že by se mělo sesedat, proč taky, když nikoho neohrožuji. Navíc na bruslaře se to nezvrahuje, značka „bruslaři sundej si brusle“ by byla ještě víc absurdní.

  36. Pokud kolo vedu vyhnu se samozřejmě o něco lépe než když jedu. A stačí mi na to stejný nebo menší prostor.

    Neříkáte že se chováte neslušně. Vy se tak prostě chováte. Věřte nebo ne – existují lidé pro které je porušování předpisů projevem „neslušnosti“.

    (Tím neříkám že bych si neměl zašátrat ve svědomí ;-) co se slušnosti a neslušnosti týče.)


    Bruslař je jen chodec a neexistuje zákonný předpis který by umožňoval nařídit typ obuvi.

  37. Amoniak: Pojďte mi k tomu tunelu ukázat, jak být při vedení kola užší než za jízdy ;-)

    Jo, porušování předpisů je neslušné, pokud jsou ty předpisy samy o sobě slušné. V opačném případě je slušné pokusit se je změnit a poté, co zjistíte, že to nedokážete, je jejich porušování pro slušného člověka naprosto v pořádku (eh, ale moje svědomí taky není zcela čisté i pokud jde o některé slušné předpisy ;-) )
    Zaštiťování se neslušnými předpisy je sama o sobě neslušnost.
    Samozřejmě v tom tunelu není problém nějaký neslušný předpis sám o sobě, ale neslušná místní úprava odpovídající předpisům, které s něčím takovým nepočítají.

    Pokud jde o bruslaře, je to přesně tak, ze zákona je bruslař (zatím) chodec.

  38. Napadlo mě podobné řešení, jako se používá na některých opuštěnějších přechodech pro chodce. Jeden z problémů tunelu je, že do něj není vidět. Co tedy na jeho práh přidělat pár LEDek, které svítí zeleně, když je chodník v tunelu prázdný, a červeně, pokud je plný nebo je někdo z druhé strany blízko. Indikativní značení, nikoliv příkazové. Nejen že mi to umožní lépe přizpůsobit rychlost. Ono mi to dokonce s tříkolkou nebo širokým vozíkem umožní, abych do tunelu nelezl, pokud není prázdný a já vím, že se nevejdu.

  39. Připojuji se k prohlášení a kolegovi z cyklokomise: POJEDU POMALU, JAKO VŽDY!
    Slávek Syrový,
    člen cyklokomise RHMP

  40. 1. Bruslař je podle platné legislativy chodec.
    2. Bruslař, kdy snoží a upaží, zabere stále jen tolik místa, co chodec.
    3. Bruslaři jsou samozřejmě též slušní i neslušní – stejně jako cyklisti, stejně jako řidiči, stejně jako chodci.
    4. Bruslaři mohou být současně cyklisty, stejně jako cyklisté mohou být zároveň řidiči; všichni zmínění stráví velkou část svého života i jako chodci.

    Tolik k vaší averzi k bruslařům :-)

    Ad signalizace – není špatný nápad, ale to už by asi byl lepší semafor. I když nedělám si iluze, kolik jinak „slušných“ lidí by tama stejně jezdilo na červenou. Přece jedu do práce = spěchám, jsem v tréninku = spěchám…

    Když tudy jedu (v těch místech častěji jako bruslař než cyklista), jedu pomalu.

  41. Amoniak: rikam, ze ty policajti vybehli jak certici z krabicky. Jako kdybychom tam vrazdili nevinatka nebo tak,proste horor. Ano, byli v pravu a ne, nechovali se normalne. To, ze je policie, a hlavne mestska, snuzka „negramotnych“ hovad, ktera se hlavne vyziva v buzerovani a vybirani pokut za spatny parkovani, to vi asi kazdej. Na moji ceste do prace porusuju predpisy dvakrat: jednou ten vysehradskej tunel a podruhy cesta silnici Apolinarska > podchody pod magistralou > Koubkova az ke krizovatce s Belehradskou. Je to do kopce a jednosmerny (vetsinou). VZDY jedu pomalu, u kraje a davam si sakra pozor. To ze stejnou jednosmerkou jezdej nahoru k porodnici auta a i magori na masinach VELMI rychle, ze u porodnice vam klidne do cesty otevrou dvere od auta, to ze vam zenska vyjizdejici z porodnice srazi kolegu na dlazky s malou destrukci kolegy a totalni destrukci kola, to je asi v poradku (ano, vse se opravdu stalo). Ale dobre, ja jedu jednosmerkou a tim jsem nejvetsi „zvire“.

  42. Myslím, že vhodné a logické je jezdit na kole v těchto místech pomalu. Sám značky cyklisto veď kolo porušuji, ovšem snažím se o respekt k chodcům. Byl jsem na návštěvě v Londýně. Viděl jsem tam vodní kanál lemovaný půldruhého metru úzkou náplavkou. A co tam bylo za značku: Chodci mají přednost, ohleduplná jízda na kole dovolena. Ve vyspělé společnosti to může fungovat.

  43. Jezdím tam pomalu (často s přívěsným vozíkem) a před vjezdem zvoním. Když potkám něco/někoho širšího, většinou zastavím, neslézám, opřu se o stěnu nebo o cityblok a po minutí pokračuji v jízdě. Tak budu postupovat i nadále i za přítomnosti MP. Howgh.

  44. Ad Martin: Semafor je nesmysl, dva (pomalu a ohleduplně) jedoucí cyklisté nemají problém se minout. Petrův nápad s LEDkami považuji za téměř geniální, dost výrazně by situaci projíždějícím i procházejícím usnadnil. Je to jasný: bliká červená? Tak vím, že v tunelu někdo je a tudíž dávám extra pozor (pokud jsem příliš široký, tak před tunelem počkám)…

  45. Ještě k tomu dodržování pravidel, dnes jsem potak dva městské cajty na kole jak si v klidu jedou po chodníku. Neměli by oni dodržovat ty pravidla ze všech nejvíc, když chtěj pokutovat ostatní bikery ? Očividně asi ne :-)

  46. … a dnes rano opet, ale prijde mi, ze sou tam az po 8:00, protoze vcrera jsem jel pred 8mou a nepotkal jsem je.

  47. byli tam uz v utery, jel jsem pomalu, pokutou jen pohrozili, ale ocividne nemeli v umyslu ji ode mne inkasovat. a to si vyslechli si vsechny me namitky a ujisteni, ze z kola nesesednu ani priste.

  48. Jak tak čtu, je jasné, že to místo je třeba nějak zabezpečit. Nevím kolik stojí město 2 strážníci po dobu jednoho měsíce, ale napadlo mě, kdyby se celý tunel lépe osvětlil třeba úsponými LED světly, byl by průjezd o něco bezpečnější a případný chodec by z té tmy byl vidět o něco dříve. Přidat ještě nějaké blikající LED světlo na zem s detekcí pohybu v tunelu by taky pomohlo. Podobně jak je to na některých přechodech. Pokud někde něco výstražně bliká, nepoženu se tam jak blázen a když jsem chodec, budu očekávat nebezpečí!

  49. No chtělo by tam něco udělat. Ale v Praze se věci řeší tak že se tam prdne značka „cyklisto veď kolo“ a nic víc se řešit nemusí :-)

  50. Stačily by dva jednoduché malé semafory, kde by se střídala zelená po minutě pro jednu a druhou stranu. To nemůže být tak složité ani drahé…
    Lepší osvětlení nebo dokonce detektory pohybu by střetu stejně nezabránily, semafory ano (jet na červenou do tunelu, kam není vidět, by asi nikdo neriskoval).

  51. mimochodem, pro priste mne zajima: jake jsou pravomoci mestske policie, kdyz odmitnu zaplatit pokutu?

  52. simon: muzou to poslat do spravniho rizeni, coz znamena nekdy vyssi pokutu + naklady rizeni 1000,- kdyz prohrajete.

    Ja osobne bych prost „cyklisto sesdni z kola“ nahradil znackou omezujici rychlost, treba na 5 km/h.

  53. … nejvtipnejsi je, ze to cele resime kvuli tem, co tam jezdej jak na tour-de-france. Me se kolikrat stalo, ze jsem si pribrzdil a tesne predemnou tam jeste vjel jeden az dva zavodnici …
    A naoapak pri vyjizdeni, protoze tunelem jedu ohleduplne, se zacnou okolo me valit zleva zprava kudy to jde …

    Bodejd ne, jsou to desny sprotovci a v praci je ceka pivo.
    A vite jak chutna takovy prechlazeny pivo?

  54. Na dotaz u městské policie jsem se dozvěděl následující:

    Kontroly v lokalitě Vyšehradského tunelu, Rašínovo nábřeží Praha 2, zaměřené na nerespektování dopravní značky C7a, stezka pro chodce, s dodatkovou tabulkou E 12 (text: cyklisto veď kolo), probíhají na základě opakovaných stížností občanů, chodců, kteří se cítí ohroženi cyklisty, projíždějící tímto problematickým úsekem.
    Na pravidelných schůzkách Městské policie pro Prahu 2 a Úřadu městské části Prahy 2 je tento požadavek opakovaně předkládán ze strany samosprávy a je požadovaná častá kontrola této lokality.

  55. Je to zajímavé jak dlouhý článek a dlouhá diskuse se vytvoří na obhajobu jedné cyklistické bezohlednosti. Chápu že nikoho netěší táhnout kolo rychlostí 5 km/hod když se dá jet.
    Jen by bylo fajn podívat se kolik se tady v diskusích najde požadavků na automobilisty co by měli jezdit pomalu a ještě pomaleji, co by jim nemělo vadit zúžení pruhů a snížení jejich počtu.
    Co to vzít obráceně – nikdo nikoho nenutí jezdit na kole nebo jezdit zrovna Vyšehradským tunelem. Pokud se vám nechce na této primárně chodecké komunikaci dodržovat pravidla jeďte jinudy nebo nechte kolo doma a jeďte tramvají. Nebo i tam máte problémy s dodržováním pravidel?

    (Výmluvy na šířku kola jsou vysloveně trapné. To fakt nikdo neumí vést kolo?)

  56. Amoniak: Řešit problém několika bezohledných jednotlivců plošným postihem je v ČR zjevně tak běžná věc, že už se nad tím ani nepozastavujete a přijde vám to v pořádku. Mně ne.

    A vysvětlení s vedením kola je technicky platné. Myslím, že někde výš jsem vás vyzýval, ať mi předvedete, jak to kolo tunelem povedete, abyste byl stejně široký, jako za jízdy, že se na to rád zajdu podívat. Ta nabídka stále platí: co třeba dneska v osm večer?

  57. Netřeba jezdit pod Vyšehrad. Jsem si zcela jist že vedu-li kolo po zadním vyhnu se lépe než při jakékoli jízdě. A přechod z normálního vedení do svislého je záležitost tak dvou vteřin.
    Plošný postih? Postiženi jsou všichni co nevedou, nikoli úplně všichni cyklisté!

  58. Umíte vést na zadním kolo s blatníkem a zástěrkou? Se světlem přesahujícím zadní kolo? Elektrokolo vážící 30 kilo, jste-li padesátikilová subtilní dívka? Kolo s vozíkem? Longtail? Nákladní kolo? Tříkolku? Městské kolo?

    Postih je plošný, protože postihuje jiné chování, než jaké by postihovat měl.

  59. Je to roztomilé.
    V sousední diskusi(„Parkéři“) obhajujete zákon který má Vám vytvořit „životní prostor“ a jen sebe pokládáte za kompetentního k poskytnutí výjimek a úlev.

    V této diskusi jde o ochranu „životního prostoru“ pro chodce. A zase jste to jen Vy kdo může rozhodnout o dodržování či nedodržování předpisu, nikoli chodci.

    Buď tedy mohou o chování ve vymezeném prostoru rozhodovat především ti, pro které je primárně určen. Pak respektujte chodce kteří mají námitky proti jedoucím cyklistům v tunelu.
    Nebo má každý právo rozhodnout si o oprávnění porušit zákaz – pak ale neberte automobilistům právo říci kdy je zábor cyklopruhu parkujícím autem oprávněný.

    Anebo prostě dodržujte pravidla a nehledejte hloupé výmluvy pro vlastní nekázeň když Vám stejné chování tolik vadí u druhých.

  60. Nejlepšího výsledku by se IMHO dosáhlo, pokud by se zrušila značka cyklisto, sesedni z kola, která je nesmyslná a nikdo ji nerespektuje a lze si jen obtížně představit, jak by její respektování šlo vynutit (občasnou hlídkou MP asi těžko), a nahradila by se tabulkou s příjemně formulovanou prosbou o opatrnost a vzájemný respekt mezi chodci a cyklisty.

  61. Ale samozřejmě. Vy máte své zcela subjektivní vnímání co je důležité a co ne. Jen mi připadlo směšné jak v jedné diskusi obtěžující porušování předpisů obhajujete a ve stejnou chvíli jiné podobné porušování kritizujete.
    Je to takové … nekonzistentní.
    (Leda snad že byste byl toho názoru že cyklisté mají vždycky pravdu a ostatní ať drží hubu. Pak by Váš projev dával smysl.)

  62. Amoniak: Trochu jste mě rozesmál s tím vedením kola po zadním. No možná byste tam byl dobrá atrakce pro projíždějící motoristy a tramvaje :-)) Nicméně se občas taky stávám chodcem a skrz ten tunel procházím. A cyklista jedoucí rychlostí 5km/h mě vážně nijak nevadí ani nehrožuje. Právě proto by tam stačila značka s omezením rychlosti. Řešit všechno slejzáním z kola je nesmysl.

  63. Amoniak: Zkuste tu nekonzistenci upřesnit. Ve „Vyšehradské“ diskusi obhajuji porušování předpisů neobtěžující, v diskusi cyklopruhové mám výhrady k porušování přepisů obtěžujícímu až ohrožujícímu.
    Pokud jde o porušování předpisů z jakékoliv strany, tak proti takovému porušování jakýchkoliv pravidel, které nepůsobí žádné škody nebo dokonce vytvářejí hodnoty, neřeknu ani popel.

  64. (squish) S kolem na zadním jsem se nevnucoval – nebyl jsem to já kdo tvrdil že tunel je tak uzoučký že se tam nedá kolo normálně vést a musí se na něm jet kvůli úspoře pár cenťáků. Tak jsem jen nabídl alternativu jak těch zoufale potřebných pár centimetrů v okamžiku setkání s chodcem ušetřit ;-)


    (V.Filler) No já to zase s tím ohrožováním vidím jinak. Chodec který se cítí ohrožený cyklistou jedoucím v omezeném prostoru nemůže proti tomu nic dělat, musí situaci strpět. Cyklista který není ochoten běžným způsobem objet překážku v cyklopruhu naopak reagovat může – například sesedne a překážku obejde.
    Svůj subjektivní pohled na věc ale nechci nikomu vnucovat a raději zastávám názor abychom zvláště ty předpisy které upravují vzájemné vztahy různých skupin lidí striktně dodržovali.

  65. Amoniak: On ten Vyšehradský tunel je cyklisticky specifické místo, co vím, tak nejužžší v Praze, možná podobné místo je cyklostezka na Nuseláku. 2 cyklisti se vyhnou tak tak. I těch pár centimetrů opravdu hraje roli.
    Dle mého jsou 2 možnosti řešení:
    1. cyklisté z centra společně s tramvajemi, odstranění bariér, případně úplné zavření pro IAD.
    2. Umělé boule před vstupem, vjezdem do tunelu, případně i vevnitř(i když tohle by asi způsobilo víc problémů než užitku), a detekce pohybu v tunelu pro objemnější kola.

    K tomu druhému. „Cyklista který není ochoten běžným způsobem objet překážku v cyklopruhu naopak reagovat může – například sesedne a překážku obejde.“ Ono záleží případ od případu. Někde může sesednou, ale v případě, že vpravo od cyklopruhu jsou parkovací stání tak nemá jinou možnost než objet překážku normálním pruhem v provozu.
    „… zvláště ty předpisy které upravují vzájemné vztahy různých skupin lidí striktně dodržovali.“ Bylo by to hezké. Ale je třeba, aby ty předpisy odpovídaly zdravému rozumu.

  66. Rostislav: Nuselák je myslím o trochu širší, s protijedoucími cyklisty i s chodci se tam vyhýbám v pohodě. Taky jsou tam desetinové intenzity (aspoň u cyklistů, u pěších nevím).

  67. Vratislav Filler: Taky jsem měl ten pocit. Na Nuseláku se vůbec moc lidí nepohybuje. Ale kdyby tam dali značku vyžadující vedení kola, tak si nejsem jistý, jak by se tam 2 cyklisti vyhli, minimálně jeden by musel před kolo. Bohužel přes obě místa jezdím spíš výjimečně, takže spíš odhaduju.

  68. Rostislav: Nuselák jezdím pravidelně, jestli by se tam vyhli dva cyklisté vedoucí kolo, je ale těžko odhadnout. Spíš ne.

  69. Hlavně na Nuseláku vidíš každého na dvěstě metrů a ty chodníky jsou tam dva. Ale zase je tam blbě slyšet, když dojedeš chodce. Pod Vyšehradem je opačný problém, řekl bych.

  70. Mno ja se musim priznat, ze tady sem castecne na strana Amoniaka … dovilim si citaci z jende rozhlasove hry: „Pan Fileas Fog nebyl ani trochu vyveden z miry, ze ho policista zatyka. Samozrejme, pan Fog je anglican a pro kazdeho anglicana je zakon posvatny!“
    Jinymi slovy jak muzu chtit, aby me zakon ochranil az budu potrebovat, kdyz ho jindy porusuju (to, ze policiste dorazili 45min pote, co zena volala ze se na ulici ohrozujou nozem 4 lide a je tam 2 lete dite, pominu).

    Rozesmala me rada s kolem na zadnim :-D To je slusna blbost.
    Kdyz pominu blatniky, zasteku, svetlo … tak porad vidim jak mi seskoci brasny nebo kytka pro zenu co mam na prednim nosici v krabici.
    A kdyz tam pojedu longem, tak kdyz pominu ze to je konstrukcne nemozny, tak bych na riditka na zadnim kole ani nedosah … ale zas by to byla dobra smrtici zbran.

    Ja vidim problem v technickem reseni jak se tu psalo. Sesednu a nevyhnu se. Ale okoukal sem reseni kolobezky … zustanu nasednutej jednou nohou na pedalu, tim se vyhnu a jedu pomalu.

    Problem jsou jezdci tour-de-france, kteri dokazou ze zadu tlacit a jak vyjedu ven, jedou zleva zprava absolutne bezohledne.

    Pro me reseni se samaforem uplne idealni! Nemam navic problem pred sebou nechat projit maminku s kocarkem atd.

  71. Semafor nic nevyřeší, když je na jedné straně zelená, chodec se rozejde do tunelu, přifrčí cyklista tour de france, vidí že je zelená, vjede do tunelu a na chodce narazí stejně. A pěkně zezadu. Takže by to mohlo být ještě nebezpečnější.

  72. Kdyz sem zazinal jezdit, strasne sem se bal aut a tak sem v ankete, jak mam osvetlene kolo, odpovedel – Vanocni stromecek apod.

    To mi zustalo a jeste sem to doplnil reflexnima prvkama na kole a sobe a za snizene viditelnosti, zelenou vestou s 3M pasky.

    Paradoxne mi pozdeji doslo, ze vetsinu z toho sice pro auta uziju, ale srazku a mozna zivot mi zachranili prave pred TDFkama (tour-de-france).

  73. Keců milión. Ale prosté konstatování: pravidla mi sice úplně nevyhovují ale budu je dodržovat (když už pro nic jiného tak protože si přeju aby i jiní dodržovali pravidla tam kde to potřebuju já) a nějak se s tím srovnám, to tu stále nezaznělo.
    Soudruzi, musím konstatovat že i ta banda na d-fensovi je podstatně tolerantnější a chápavější než zdejší návštěvníci.

  74. Amoniak: Myslím, že to v praze cyklisticky moc neznáte. Já jsem člověk, který by rád pravidla dodržoval, jenže kdybych třeba 100% dodržoval pravidlo, že cyklista musí jet vpravo, tak bych velmi brzo skončil někde v nemocnici. Typický případ je na nábřeží Edwarda Beneše, respektive Kapitána Jaroše(oba podjezdy pod mosty). Cyklista, který jede zezhora, z mostu, musí jet víc vlevo, protože kdyby jel dle předpisů, tak bude pravděpodobně sražen jedním z aut, které tu běžně nedávají přednost, i když podle předpisů musí. A při troše snahy se najde víc takovýhle specifických míst, které vyžadují specifický průjezd na, či za hranou zákona.
    Samozřejmě člověk by měl jet s ohledem na ostatní.

  75. Jo, jasně. Všichni musí dodržovat předpisy ale cyklisté mají svá špecifiká. Přesně tohle jsem měl na mysli :-(

  76. Amoniak: Jediné zákony, které musejí dodržovat všichni, jsou zákny fyzykální. Já žiju v zemi, kde mám na to, abych znění zákonů ovlivnil, minimální vliv (v jaké žijete vy?). Cyklisti nejsou nátlaková skupina s miliardovými finančními zdroji a vlastní ochrankou jako ČEZ, aby si mohla zadávat parlamentu úpravy zákonů podle své chuti. Takže mám dvě možnosti: buďto stáhnu uši a jako „poslušný občan“ budu držet hubu a krok, nebo se na nesmyslné zákony přiměřeným způsobem vykašlu.

    A cyklisté mají svá špecifiká, což jako cyklista samozřejmě víte. „Same roads, same rules“ je pohádka, která bude platit, až pro žádného cyklistu nebude problém odbočit ze Sokolské vlevo do Rumunské.

  77. Dotaz pro Amoniaka: prosím Vás, kudy se běžně s kolem v Praze pohybujete?

    Možná to osvětlí míru nepochopení problematického vztahu k pravidlům, který zde ostatní popisují.
    Když jsme u dodržování pravidel, mám v Praze pocit, že asi nikdo nezná (nebo jen porušuje?) § 22 odst. 3) Řidič nesmí vjet do křižovatky, nedovoluje-li mu situace pokračovat v jízdě v křižovatce a za křižovatkou, takže by byl nucen zastavit vozidlo v křižovatce. To neplatí, pokud řidič zastavuje vozidlo v křižovatce za účelem plnění povinností podle § 5 odst. 1 písm. h) nebo při odbočení vlevo podle § 21 odst. 5.
    Protože zablokované křižovatky těmi, co z nich „nestihli“ odjet jsou velmi běžné. A většinou to tedy cyklisté nejsou…

  78. Amoniak: Zkusím zformulovat svůj pohled na věc. Neočekávám, že s ním budeš souhlasit, ale snad aspoň pochopíš, jak se o tom dá uvažovat.

    Život obsahuje mnoho rizik a potenciálních konfliktů, které je nutno řešit, resp. předcházet jim, aby společnost (ve smyslu masa lidí žijících v oblasti) byla schopna produktivně fungovat a netrávit čas vendetami a obranou před nimi. Pravidlo (zákon, předpis, vyhláška) je ritualizace způsobu, jak nějakému z těch nebezpečí předejít nebo jak je řešit.

    Jeden z možných přístupů k pravidlu je jeho naprosté dodržení. Pravidlo říká, že se dělá tohle, tak se prostě dělá tohle a nejede přes to vlak. Mně osobně takovéto dodržení pravidla nevyhovuje, připadá mi jako náboženská víra a představím si vždy, jak si ortodoxní žid nestříhá pejzy, protože jedno pravidlo přikazuje nesekat obilí na kraji pole, tedy věc, která roste, na kraji věci, kde běžně roste … a tedy ani vlasy na kraji hlavy. Neříkám, že je špatné pravidla takhle doslova dodržovat. Nekritizuji to. Nepovažuji dodržovače za podřadné. Nevysmívám se jim (až na výjimky). Ale já takhle prostě žít nemohu.

    Další z možných přístupů k pravidlu je poznat, jaká je ta fundamentální situace, které pravidlo předchází, a co nejlépe se chovat tak, abych té situaci předcházel. Ono „co nejlépe“ může, ale nutně nemusí obnášet dodržení pravidla; musím si být samozřejmě vědom, že porušení pravidla samo o sobě přináší něco nového „špatného“.

    Pravidlo, abych nejezdil do křižovatky na červenou nebo dal přednost zprava, dodržuji bezvýhradně. Je to nejlepší způsob, jak zamezit srážce. Pravidlo, abych dodržoval stotřicet na dálnici, dodržuji zhruba. Pro moji bezpečnost je důležité, abych jel rychlostí, na kterou je komunikace projektovaná; ale také je důležité, abych jel podobnou rychlostí jako auta okolo, a tím snižoval počet kolizních interakcí.

    Pravidlo, abych neparkoval na cyklopruhu, dodržuji pro dlouhodobé parkování vždy a pro zastavení většinou. Pro krátkodobé zastavení na nevyhnutelnou dobu (doslova na vyložení těžkého nákladu nebo na nastoupení ZTP osoby), není-li jiná možnost, cítím morální oprávnění, ale samořejmě vím, že nutím cyklistu, aby se náhle musel zařadit do pruhu aut jedoucích výrazně rychleji.

    Pravidlo, abych před vyšehradským tunelem sesedl, nedodržuji. „Neohrozit chodce a protijdoucí“ mnohem lépe splním tak, že pojedu tempem chůze, nežli vedením tříkolky – rád ti budu demonstrovat, že při jejím vedení prostě *jsem* širší. Tenhle můj postoj neznamená až tak docela „pro mě pravidla neplatí“, to znamená „respektuji cíl, kterého má být dosaženo, ale to pravidlo k němu nevede“.

    Mimochodem, proč se řeší jen cyklisti a inlajnisti v tom tunelu? Vždyť tam se ani nevyhne kočárek-pro-dvojčata protijdoucím chodcům! (Moje sestra vám to příležitostně ráda demonstruje. A třeba i povypráví, kolik nadávek od chodců si tam vyslechne … třeba o nezodpovědných kačenách, co si pořídí dvojčata a pak s nimi otravují slušné lidi. Eh.) Jakou značkou to chcete řešit? „Zákaz vjezdu pro dvojčata“? „Chodče, vyhýbej se do vozovky!“? „Nenadávejte kočárkům“? Nebo jak?

  79. Jen drobna poznamka, Amoniak necte co se tu pise:

    Amoniak Srpen 10th, 2010 v 21:54
    „Keců milión. Ale prosté konstatování: pravidla mi sice úplně nevyhovují ale budu je dodržovat (když už pro nic jiného tak protože si přeju aby i jiní dodržovali pravidla tam kde to potřebuju já) a nějak se s tím srovnám, to tu stále nezaznělo.“

    mech1 Srpen 9th, 2010 v 13:38
    „Mno ja se musim priznat, ze tady sem castecne na strana Amoniaka … dovilim si citaci z jende rozhlasove hry: „Pan Fileas Fog nebyl ani trochu vyveden z miry, ze ho policista zatyka. Samozrejme, pan Fog je anglican a pro kazdeho anglicana je zakon posvatny!“
    Jinymi slovy jak muzu chtit, aby me zakon ochranil az budu potrebovat, kdyz ho jindy porusuju (to, ze policiste dorazili 45min pote, co zena volala ze se na ulici ohrozujou nozem 4 lide a je tam 2 lete dite, pominu).“

  80. > Vratislav Filler @ 11.8.2010, 08:47
    „Same roads, same rules“ je pohádka, která bude platit, až pro žádného cyklistu nebude problém odbočit ze Sokolské vlevo do Rumunské.

    „Same roads, same rules“ praktikuju už od roku 1986, kdy kolaření po Praze ještě nebyla taková móda, jako dnes a první „procyklistické prvky“ (dělená pěšo-kolí stezka Stromovkou) byly vyloženě sci-fi. Ani tehdy, ani dnes s tím nemám problém.
    Odbočení Sokolská -> Rumunská je celkem v pohodě (jen přes dva pruhy, to má každá širší ulice), daleko horší je následný úsek přímo Rumunskou přes křižovatku s Bělehradskou. Tam nějaký dobrák tvořil „procyklistické opatření“ tak dokonale, že mě nutí použít pravý jízdní pruh, který však za křižovatkou neexistuje. Naštěstí se mu provedení od stolu (kdyby tu křižovatku viděl, tak by to se zdravým rozumem udělat nemohl) nepovedlo, takže vytvořil jen závadu dopravního značení a já tak mohu dál používat stejná pravidla, jako všichni ostatní (auta, povozy…).

  81. Štěpán: To, že nejzdatnější cyklisté podle téhle zásady jezdí, neznamená, že tak dovede jezdit každý. Pro ty, kdo jezdí vehikulárně, dneska Praha samozřejmě neznamená větší problém. Já taky, když potřebuju, jedu po magistrále od IPP až na Vltavskou.

    Jenže tu máme zhruba 30% Pražanů, kteří by na kole po městě jezdit mohli, ale za daných podmínek jim to přijde nebezpečné.

  82. „Vehikulárně“? Co to proboha je? Ani ve slovníku cizích slov nic rozumného není – http://www.slovnik-cizich-slov.cz/?q=vehikul .

    Metoda „Same roads, same rules“ mi přijde bezpečná právě proto, že jsi pro všechny okolo předvídatelný. Všichni kolem ví, jak se odbočuje vlevo, kam se postavit, komu dát přednost a od koho jí případně dostat. Podle toho se sami řídí a očekávají to i od ostatních, kolaře nevyjímaje.
    Shodou okolností jsem včera z pozice čekajícího na zelenou viděl jednoho cyklistu, jak se snaží o nepřímé levé odbočení na Harfě (ve směru Českomoravská -> Freyova). O co asi půjde mi (jako „znalému“ cyklistovi) došlo, když přejel přes křižovatku přímo a na jejím konci najednou zastavil. Neměl šanci vidět jinou část SSZ, než přechod přes Poděbradskou, a podle toho to dopadlo. Ve chvíli, kdy se rozhodl přejet Poděbradskou napříč, už měl za sebou auto odbočující z ulice K Žižkovu do Poděbradské. Jeho řidič ten cyklistův manévr přes ulici našíř evidentně nečekal a kolaře zachránily jen dobré brzdy auta (které ho už normálně chtělo předjet zleva). Po přejezdu Poděbradské se kolař zase zaseknul na rohu a čekal na vhodnou chvíli, kdy se zapojit do provozu na Freyově. Jak se mu to nakonec povedlo netuším, protože to už jsem byl pryč. Přitom z Českomoravské do Freyovy je samostatný odbočovací pruh se samostatnou nekolizní fází v SSZ. Podle mě daleko bezpečnější, než předvedené „bezpečné“ nepřímé odbočení.

  83. Vehikulárně je novo(pa)tvar – něco jako cyklopiktokoridor ;-)) . Třeba se to vžije a třeba taky ne ;-)

    Předvídatelnost je jasná výhoda metody „same rules“, sám taky už nepřímo prakticky neodbočuju (bývaly ale časy…). Jenže 2/3 stávajících a 95% potenciálních cyklistů to zařazení do druhého nebo třetího pruhu prostě nedají a raději budou projíždět křižovatku nadvakrát, protože se na té velké ploše mezi auty prostě bojí.

    Ta historka o nepovedeném nepřímém odbočení je dobrá – ukazuje, že i nepřímé odbočování se musí umět (tj. například zařadit se na stopčáru, nebo aspoň před ní a ne někam do boku). Potíž je samozřejmě v tom, že ta křižovatka není na nepřímé odbočení upravená: chybí namalovaný „chlívek“ pro cyklisty před přechodem a světla nevisí na špagátech uprostřed křižovatky, aby na ně cyklista viděl (takto viděno např. ve Vídni).

  84. Tak jsem dneska zase zíral. Na A2 v Troji, na místě kde staví ten nový trojský most je objížďka. Je to OK, dostatečné široké, na zemi štěrk. Ale opět značka „Cyklisto, sesedni z kola“ z každé strany. Proč proboha, místa tam je víc jak na klasické cyklostezkce. What the hell ?

  85. Squish: Místa je dost, ale je dobré zpomalit, obehnali to neprůhledným plotem, takže není vidět za roh. Osvědčuje se mi teď v obou směrech nejezdit spodní větev A2, ale střihnout to horem (nad tenisovými kurty). Je tam i lepší asfalt.

  86. > Vratislav
    Nepřímé levé odbočení se ale nyní s předvídatelností celkem vylučuje. Naprostá většina řidičů vůbec netuší, že něco takového existuje a tak na to ani nejsou zvyklí nějak reagovat. Kolař zastavivší v křižovatce je pro ně překážkou, která se nehne (proč nejede? Asi píchnul | spadl mu řetěz | vletěla mu moucha do oka…). Takže je potřeba ho objet a při tom dávat přednosti kolem… slušně zaděláno na adrenalinovku. Druhým prvkem je kolař osobně. Píšeš, že „i nepřímé odbočování se musí umět“. Souhlasím, ale kde se to má naučit? Tady jsem našel osvětovou kapitolu s obrázkem na stránce „Jak do města II: Na ulici“. Magistrát má na své stránce „Základní termíny cyklistické infrastruktury“ jen chabý slovní popis s poznámkou, že se to provozuje hlavně na SSZ. tady to asi četl ten nedělní vysočanský kolař. Nevím, jak dnes funguje dopravní výchova ve škole, ale Zlatá Zebra je už asi minulostí. Navíc je potřeba učit spíš ty chimérické potenciální cyklisty, kteří vyjedou akorát dvakrát ročně na blokádu magistrály. Tam ale názornou ukázku (ideálně s výkladem proč a jak) neuvidí. Nebo mám jen nedostatečné informace a někde se po vzoru autoškoly provozuje „kološkola“, nebo alespoň kondiční jízdy pro kolaře s malou sebedůvěrou?

  87. Ad reakce: Nepřímé levé odbočení na světlech spočívající v přesunu na první zelenou vpravo před čekající auta a pak na další zelenou přejetí křižovatkou napříč, nepotřebuje od řidičů vůbec žádnou předvídavost, protože od nich nepředpokládá vůbec žádnou reakci – cokoliv cyklista při tomhle manévru dělá, dělá buď mimo akční rádius projíždějících aut, nebo jako normální vozidlo přesně podle pravidel.
    Nepřímé levé odbočení mimo světelnou křižovatku opět nepředpokládá od řidičů žádnou reakci, protože cyklista zastaví, dá přednost a vyjíždí ve chvíli, kdy tam žádné auto není.
    Takže nevidím důvod, proč by řidiči měli potřebovat vědět cokoliv o tom, že cyklisté nepřímo odbočují.

    Cyklista zastavivší v křižovatce může být považován za neobvyklý element, na který si každý spíš dá pozor. Už se mi taky párkrát stalo, že jsem se v křižovatce ocitl nějakým řízením osudu na místě, kde bych v tu chvíli nejraději nebyl.

    Pokud jde o osvětu: Jestli ti v článku „Jak do města II“ (který je z principu dosti povšechný a nemůže se tedy věnovat podrobně všem detailům) chybí zmínka o tom, že nepřímo odbočující se musí v křižovatce postavit tak, aby stál před auty čekajícími na zelenou v jeho směru a současně viděl na svoje signály, tak to tam přihoď do komentáře, věci to určitě poslouží víc, než nářky nad tím, že to cyklisté nedovedou.
    Že za rok a půl na Prahou na kole nevznikl speciální článek o nepřímém odbočování je jen z toho důvodu, že nikdo z kmenových autorů neměl na jeho napsání čas. Koncept ovšem existuje a jak vidím, je to téma, kterému stojí za to se věnovat. Pokud máš zájem, napiš mi na redakční mail teze a rád ti článek na toto téma vydám (pokud ovšem nebude obsahovat jen výklad o tom, jak je nepřímé odbočení k ničemu ;-) ).

    Dopravní výchova na školách pokud vím funguje metodou „dobrým cyklistou k dobrému řidiči“, tedy nic, co by bylo užitečné pro jízdu v silném provozu. O komerční kološkole poskytující kondiční jízdy nebo kurzy „Vehicular cycling“ podle Forestera (ani žádné jiné) v Praze nevím. Kdybych byl ale náhodou nezaměstnaný, tak se těmi kondicemi zkusím přiživovat sám, mezeru na trhu jasně vnímám. Akorát bych to neučil podle Forestera, ale podle Bluejaye.

  88. Provozovat na křižovatce se SSZ cokoliv, s čím ta křižovatka nepočítá (ať už otáčení, nepřímé odbočení nebo jiné kulišárny) se omezeně dalo v době, kdy měly křižovatky pevné cykly a člověk ten daný cyklus znal (nebo měl alespoň odpozorované, jak jdou zelené po sobě). Dnes, kdy si řadič umí fáze nejen prodlužovat a zkracovat, ale i vynechávat, zařazovat nebo měnit pořadí je to z mého pohledu dost hazard. Leda by bylo SSZ na nepřímé odbočení vlevo již připraveno, ale o žádném takovém nevím.
    I s tím předjetím před čekající auta může být dost problém s výhledem na signalizaci. Občas je to problém i ze správného směru, když stojíš v předsunutém stání (ukázkově na Pobřežní). Světel uprostřed křižovatky moc není a asi poslední semafor v Praze se světly za křižovatkou zrušili letos v létě.

    Nepřímé odbočení na neřízené křižovatce jsem si zkusil ve Vršovicích (V Olšinách × V Předpolí). Celkem čtyřikrát: první dva pokusy nic moc, nějak se mi nedařilo správně najet do toho vyznačeného chlívku, takže jsem pak startoval do zvýšeného tramvajového pásu. Třetí pokus už celkem ušel (asi tréninkem). Čtvrtý se naopak vůbec nezdařil – když jsem odbočoval z hlavní, abych se zařadil do chlívku, tak z vedlejší zrovna přijíždělo nějaké auto. Odbočovací chlívek obsadilo při svém dávání přednosti do křižovatky a já měl po ptákách.

    Líbí se mi, že „nepředpokládáš žádnou reakci“. Ale právě tyto nepředpokládané/nepředvídané reakce jsou ty nejhorší. Já si sice na silnici dovolím dost, ale dobrovolně předjet před nastartované auto chce asi víc odvahy, než kolik mám ve výbavě.

    Pokud jde o osvětu, tak to do komentářů napsat můžu (teď jsem teda našel nějakou verzi bez komentářů, ale ta druhá je určitě má). Původně jsem ale myslel opravdu nějakou živou ukázku s výkladem (třeba: kdo se neodvážíte na levé odbočení a chcete to vidět [s komentářem], na něco ze zeptat… tak sraz na „výklad s cvičením“ je ve čtvrtek v sedm na Kubáni). Případně okomentované ilustrační video. Otázka je, jestli by o to byl vůbec zájem a pak najít „učitele“. Já se svým stylem bych asi mohl jen přicmrndávat, nebo vést až „mírně pokročilé“ (nebo kamikaze :-) ).

  89. Squish: sesedací značka na A2 už není. Taky to dá rozum, když na velké upozorňovací ceduli je nápis „Pozor, průjezd stavbou“ a ne „Pozor, průchod stavbou“.
    (čtyřikrát M8x60 přece cyklistu nezastaví)

  90. Che Guerilla: Super, rozum zvítězil, jak vůbec někoho mohlo napadnout to tam dát :-)

Další z rubriky

Sdílená elektrokola opět v Praze. Přiváží je dvě firmy najednou: Bolt a Lime 11

Naposledy v Praze fungovaly elektrokola Freebike česko-britské firmy Homeport. Firma po jedné sezóně ale z..více

Národní obousměrně a cykloobousměrka Na Perštýně 6

Národní třída mezi Jungmannovou a Spálenou je od 28. září 2020 obousměrná – jak pro..více

Cyklostezka Cholupice – Dolní Břežany byla z většiny dokončena 11

V těchto dnech byla z většiny dokončena cyklostezka spojující Cholupice (Praha 12) a Dolní Břežany..více

Nákladní kola budou mít v Praze vlastní mikrodepo 32

Praha připravuje vlastní mikrodepo pro městskou logistiku realizovanou na nákladních kolech. Ve středu 23. září..více

Bude povolena pomalá jízda Vyšehradským tunelem? 27

Vyšehradský tunel vedoucí po nábřeží patří mezi slabší místa pravobřežní páteřní cyklotrasy A2. Stezka totiž..více

Dopravní uzel Evropská – Gymnasijní: doplnění cykloopatření 12

Letos v červnu byla dokončena souvislá údržba vozovky Evropské třídy. U té příležitosti zde byly..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru