Parkéři

U problému parkování v cyklopruzích zůstaneme i v dnešním článku. Víte, že na zaparkování všech aut registrovaných v Praze by bylo třeba sto padesát Strahovských stadionů? Není se čemu divit, že parkování v cyklopruzích je v poslední době dosti obvyklé. Pro cyklisty projíždějící po Vršovické je takové objíždění v cyklopruzích odložených aut prakticky denní chleb.

Minutí auta zabírajícího celý cyklopruh není snadný manévr, znamená to včasné zařazení do hlavního proudu projíždějících vozidel. Auta parkující v cyklopruzích jsou tedy nejen otravná, ale také odrazující a ve většině případů tvoří nebezpečné překážky silničního provozu.

Typologie parkérů

Jenže co s tím? Člověk spěchá a volat policajty na auto, které může za čtvrt hodiny být za horami? Naštěstí existují i jiná řešení, pro jejich adekvátní nasazení se ale musíme trochu ponořit do typologie nedovoleně parkujících řidičů. Stupeň zavinění a odpovídající trest se totiž mohou velmi lišit.

Ti ,,hodní“…

Do této skupiny patří veškeré dodávky, zásobování, nakládky, vykládky, auta řemeslníků apod. Řidiče těchhle aut by při jejich práci nic nepotěšilo víc, než kdyby aut v Praze skutečně výrazně ubylo — a v první řadě těch stojících. Snažit se v Praze zaparkovat s dodávkou poblíž místa, kam máte zavézt cokoliv velikosti a váhy ledničky, znamená nutně porušovat zákazy parkování stejně často, jako cyklisté jezdí po chodníku.

A tak, i když jsou tahle auta obvykle velmi nepříjemnou překážkou, nejsou obvykle těmi hlavními viníky. Adekvátní reakcí je v takovém případě nejspíš slušné upozornění, vytváření konfliktní situace je zbytečné.

…horší…

Řidiči vozidel osobních si tolik pochopení nezaslouží. Osobní auto parkuje v cyklopruhu obvykle proto, že je jeho řidič líný na to hledat parkovací místo někde za rohem, když má jednání tady; případně míní uspořit poplatek za krátkodobé stání, poplatek vzniklý právě za tím účelem, aby se do města necpalo tolik aut.

Častým doprovodným jevem u řidičů takových aut je představa, že mají jakési právo v cyklopruhu parkovat, protože dotyčný je podnikatel, taxíkář, není socka, apod. Tento názor lze ovšem klinicky zhodnotit jako blud; k dotyčným je tedy třeba přistupovat jako k nemocným.

Nejrychlejší léčbou zmíněných bludů je přiměřeně tvrdé poučení, především o existenci městské policie.

…a ti ,,zlí“

Nejbezohlednější kategorií jsou škůdci, kteří zabírají místa pro dopravní obsluhu a zásobování. Rádi se maskují kartičkami s nápisem ,,Zásobování“, pokoutně získanou visačkou invalidy, případně všelijakými podvodnými papíry s povoleními či razítky. Tyhle papíry mají jediný cíl: odradit nejisté strážníky, kteří by si případný neoprávněný odtah museli zaplatit ze svého.

Za slabší verzi těchhle podvodníků můžeme považovat řidiče, kteří ,,nastavují“ řadu parkujících vozidel, především tam, kde překrývají začátky a konce cyklopruhů, zkracují řazení a rozřazování a parkováním v místě, kde už je zleva pruh užší a nahání projíždějící auta vpravo někdy vytvářejí pro cyklistu nebezpečné ,,kaňony“. Pokud tak parkují dlouhodobě, znemožňují tím dodávkám relativně málo nebezpečné zaparkování na začátku nebo konci řady.

Ať podvádějí nebo ne, jedno mají společné: oni za nic nemůžou, protože přece překážku provozu netvoří! Že kvůli nim pak dodávky zastavují v cyklopruzích? — To je přece problém těch dodávek, ne?

Na takové chytráky často policie nestačí — zde musíme vzít spravedlnost do svých rukou. A je jen na nás, jak pádně jí necháme dopadnout.

Co tedy s nimi?

Když známe rozložení zodpovědnosti za auta stojící v cyklopruzích, můžeme se seznámit s možnostmi, jak se o dotyčná vozidla, potažmo jejich řidiče postarat.

Poznámka: Následující postupy nemusíte používat jen, když auto vadí v cyklopruhu, ale také v případech nebezpečného parkování u přechodů, na chodníku apod.

,,Tiché“ upozornění

Je vhodné, pokud se chcete vyhnout osobní konfrontaci s majitelem vozu, nemáte čas na něco důslednějšího nebo necítíte potřebu volat policii, protože se jedná o porušení nevelké, případně podle vzhledu auta tušíte, že by to stejně nemělo efekt. Podle svého gusta a závažnosti situace si můžete vybrat:

1. Na místě ručně napsaný lísteček s věcným upozorněním na nevhodné parkování, vložený za stěrač:

Dovoluji si Vás upozornit, že parkujete bezohledně méně než 5 metrů od přechodu.

Výhody: Tužku a papír máte obvykle při ruce, text můžete vytvořit přesně podle situace, nedojde k poškození vozidla.
Nevýhody: Nejmenší efekt, řidič to může zahodit i nečtené.

2. Papírek A6 tvářící se jako pokutový bloček, ale s alternativním textem, strčený za stěrač:

série PNK 00001
 
Blok
 
na pokutu ………500……… kč
 
za ……nesprávné parkování
 
Poučení: Tento blok je splatný kterémukoliv procházejícímu chodci nebo projíždějícímu cyklistovi, který byl ohrožen nebo omezen Vaším parkujícím vozidlem.
 
Vydal: ……Kam policajt nemůže, s.r.o.……

Výhody: Na první pohled úřední vzhled dokumentu donutí řidiče alespoň vzít do ruky a číst, dokud nezjistí, že jde o fake.
Nevýhody: Efekt je pouze krátkodobý

3. Samolepka s konkrétním věcným textem.

Dovoluji si Vás upozornit, že svým parkováním ve vyhrazeném pruhu vytváříte nebezpečnou situaci pro projíždějící cyklisty.

Výhody: Dlouhodobější efekt, řidič musí samolepku odstranit.
Nevýhody: U samolepek není jasné, zda se už nejedná o poškození vozidla. Samolepku lze sice odstranit beze stopy na laku, nicméně za cenu nákladů na umytí, což řidič s dobrým právníkem může označit jako vymahatelnou škodu.

4. Prefabrikovaná univerzální samolepka, hovořící především svou grafikou. (vzor Řecko, Maďarsko).


 

Výhody: Jasně srozumitelné i beze slov, lze použít mezinárodní model inspirovaný ze zahraničí. Dlouhodobější efekt, řidič musí samolepku odstranit, což jej donutí na ní myslet přinejmenším dvakrát.
Nevýhody: Méně chápavý řidič nemusí ani takto jasnou symbolickou samolepku pochopit.

5. Samolepka na zadní haufnu s textem ,,parkuju jak prase!“, tak velká, aby byl text k přečtení pro řidiče auta za olepeným vozem

Výhody: Velmi dehonestující díky veřejnému působení. Může trvat delší dobu, než na ní řidič přijde — pak bude mudrovat, jak dlouho s tím jezdil.
Nevýhody: Někteří řidiči si nemusejí v mysli spojit onálepkování a konkrétní přestupek. Lze doporučit pro pozorované opakované přestupky.

6. Samolepka omezující výhled ála Moskva.

Výhody: Okamžité spojení přestupku a trestu.
Nevýhody: Můžete být přistiženi při vylepování, doporučuje se proto bakalava.

7. Vzkaz klíčem
Výhody: Trest je přísný a sociálně spravedlivý, neboť koreluje s mohovitostí majitele vozu, což pokuta od měšťáků nemusí vždy zajistit.
Nevýhody: [edit]Řidič si to vůbec nemusí spojit se špatným parkováním, spíš to bude považovat za projev závisti. Morální hazard, přestupek, při způsobené škodě nad 500,- trestný čin.
Vzhledem k uvedeným nevýhodám lze tento postup aplikovat snad jen v případě vícekrát opakovaného deliktu a po předchozím varování.[/edit]

Přímá konfrontace

8. Nalezení parkujícího v přilehlém domě a žádost o okamžité přeparkování, jinak že na něj zavoláte měšťáky.
Na to ovšem musíte mít nervy.
Výhody: Tohle nemůže nepochopit.
Nevýhody: Nemusíte řidiče najít, může vás odmítnout, vysmáte se vám, vynadat vám, pohrozit, případně mu může rupnout v bedně a může vás zastřelit.

9. Okamžité přivolání městské policie.
Výhody: Legální a oprávněný postup.
Nevýhody: Mohou vás odmítnout, případně říct, že to budou řešit až později (pokud sdělíte, že zaparkované auto tvoří překážku provozu, přijedou spíš). Řidič mezitím může odjet, případně můžete poškodit někoho, kdo není základním viníkem situace: volat měšťáky na dodávku, která v pruhu na pět minut zastavila, protože přilehlé zásobovací stání okupuje offroad nějakého jupíka, je střelba zcela mimo cíl.

Těžké případy

Existují těžké a výjimečné případy, na které běžné postupy neplatí. Auta policejní, obutá botičkou, parkující dlouhodobě nebo autovraky, je třeba řešit s policií a nenechat se odradit (přepinkávání zodpovědnosti městské a státní policie je jen jeden způsob, jak se vás mohou zbavit). Nedejte se a volejte, dokud není překážka odstraněna.

Někdy si to žádá jistou formu tažení, ale výsledky bývají dobré. Nakonec se to povede, i když to někdy trvá třeba měsíc.

A co je hlavní: Nenechte si auty parkujícími v cyklopruzích zkazit den! Pokud vaše nálada klesá pod bod mrazu, nespraví jí nic více, než velmi včasné zařazení do středu přilehlého pruhu a rozvážné objetí dvojitě parkujícího vozu s bezpečným, více než metrovým odstupem. I ten řidič za vámi pochopí, že za vola v takovém případě rozhodně nejste vy, ale ten vpravo.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Bod 7 – to myslíte vážně? I když pominu právní a morální nepřijatelnost takového jednání, tak si dotyčný po příchodu k autu pomyslí maximálně „ti lidi jsou ale čuráci,“ nikoli „asi jsem blbě zaparkoval.“

  2. Již 2x jsem s úspěchem aplikoval „nátlakovou“ metodu „pruh za pruh“ za této situace:
    – řidič je přítomen ve vozidle
    – nereaguje na slušnou prosbu
    – místo je úzké.
    Položím kolo v jízdním pruhu tak, aby nešlo objet a pokračuji ve „vyjednávání“ o odjezdu. Žádný delikvent nevydržel troubení déle než 2 minuty.

    Je fakt, že to chce dobré nervy a lépe se to provádí ve skupině (2. případ).

  3. Stání v cyklopruzích se mi také nelíbí, což o to. Jak si ale troufnete dělit řidiče na hodné, horší a zlé to mi fakt hlava nebere.
    Když si koupím kamna tak mi je buď přiveze dodávka „Kamnářství Karel Komínek“ nebo si je dovezu sám kombíkem anebo si na ně půjčím šeredné černé SUVéčko se značkou invalidy. Fakticky řeším stále stejnou věc – dopravu kamen. Podle typologie v článku si jednou zasloužím jen mírné pokárání, podruhé samolepku a potřetí aspoň obejít s klíčem. A teď mi povězte kde to má logiku.

    Podle tohohle pošahaného třídění by teď ke mně měl truhlář jezdit pokaždé firemním Tranzitem (i když veze jen plány), pak je to omluvitelné. Když přijede Fabií tak si na něj zajdeme plivnout.

    Nemůžu si pomoct – ale nevidím nejmenší rozdíl mezi tím když v cyklopruhu zastaví popelář, pekař s rohlíky nebo pojišťovák co nese smlouvu.

  4. Amoniak: „Holy: A chcete tu díru ve stázi vysvětlit tak, aby to pochopil i Kocour?“ . Já vážně nevím, jestli si už neděláte legraci.

    Když si na kamna půjčíte SUVko od kamaráda invalidy, tak tu cedulku hezky poctivě v autě schováte do přihrádky, protože ta cedulka není svázaná s autem, ale s tím, kdo v tom autě na místo přijel a kdo zase odjede. Cedulku si můžete za oknem nechat jen v tom případě, že vám bude ZTP kamarád pomáhat držet při té vykládce kamen dveře.

    Truhlář, který vám veze plány (a ne nábytek) může zaparkovat o dva rohy dál. Dodávka, která vám veze kamna, taky nebude smrdět v cyklopruhu dýl než pár minut, takže se na ní žádné klíčování vztahovat nebude.

    Popelář má někde popelnice, které musí dovalit k autu, pekař má někde krám, kam musí složit tucet přepravek.

    Pojišťovák má akorát aktovku a svůj zadek a může k vám na rozdíl od těch ostatních přijet klidně MHD, na motorce nebo na kole. To je ten rozdíl.

  5. Já zvedám stěrač. Někdy přední, někdy zadní, jak to přijde. Vyžaduje to akci řidiče a pokud parkuje špatně pravidelně, nejspíš mu časem dojde za co to je. Auto to nepoškodí a mi se uleví.

  6. No a jsme u toho. Někoho pokládáte za užitečného, jiného za darmožrouta a podle toho jim chcete přidělit práva. Proč by se měl trmácet pojišťovák se smlouvami jánevímodkud? To si ten pekař s rohlíky taky může dát svoje zboží do nůše nebo naložit na dvoukolák a nemusí kvůli tomu někde blbě zaclánět. Proč má mít ten kdo veze k někomu do krámu bednu mrkve nějaká extra práva proti tomu kdo veze k někomu jinému do kanceláře pár nápadů?

  7. Žádní užiteční nebo darmožrouti. Nosit kamna dva bloky na řemenech je technicky vzato blbost, projít se dva bloky s lejstry pod paží není problém pro nikoho, kdo netrpí agorafobií.
    A ano, i řemeslník může přijet třeba na elektrokole, když má zrovna štěstí a ke své práci potřebuje jen jednu brašnu s nářadím. To ale není (na rozdíl od pojišťováků) běžné. Až bude úředník potřebovat vozit si ke své práci po návštěvách dvousetkilové registratury, prosím, ať si tou dodávkou jezdí. Ale dokud někdo potřebuje ke své práci jen hlavu, pár lejster a notebook, tak prostě nemá nárok na to parkovat tak, aby překážel. Protože tříminutová procházka ze vzdálenosti často menší, než je nejbližší zastávka veřejné dopravy, ještě nikoho nezabila.

  8. k bodu 8. bych doplnil že hitrate agresivních jedinců mi vycházel cca 30%. Dost často je od fyzického útoku odradilo zabezpečovací zařízení primárně určené k uzamykání kola, případně chemický odpuzovač zvěře. Bylo to docela o hubu.

    V současnosti se pohybuji místy kde se špatné parkování netrpí, takže nemám k dispozici aktuální data. (Jedná se o vedlejší efekt parkovacích zón).

  9. Vrato to nema smysl, Amoniak nechce chapat ten princip … ze auto mas pouzit jen v nejkrajnejsim pripade (coz navsteva pojistovka a truhlare s papirama urcite neni).
    Pak bude Praha prazdna a bude mozno zaparkovat.

    Ostatne v nekterych zemich jezdi i truhlar s naradim na longu a ja uz sem takhle jel s krabici na naradi taky. Nic na tom neni.

  10. Mech1: Ale ne, ať si auto klidně používá, kdo chce – v rámci podmínek vytvořených městem. Ale ať si přitom nemyslí, že mu bude trpěno bezdůvodné parkování v místech, kde dělá překážku provozu, nebo k tomu vytváří podmínky zabráním místa pro krátkodobé stání.

  11. Ale já chápu princip který tu prosazujete – někdo je podle vás nějak speciálně užitečnější a může blokovat komunikace. Vždyť pekař si také může svých pět beden s rohlíky hodit na rudl a odvézt pár set metrů, proč ne? Ruce mu neupadnou.

    Já neobhajuji parkování v cyklopruhu (mimo sanitky a hasičů při zásahu). Jen mi vadí to soukromé soudcování hodní/zlí spojené s návodem k „trestání“.

  12. No tak mi vysvětlete proč mám jedno auto chápavě objet a na druhé mohu plivnout jedovatou slinu, proč pekaři a popeláři ano – ale pojišťováci a obchodníci ne.

  13. Amoniak: Už jsem vám to vysvětlil. Je rozdíl mezi rozvážkou zboží a přepravou osob. K rozvážce zboží potřebujete auto i na poslední „míli“, k přepravě osob ne.

  14. Vráťo, tyhle návody mi připadají dost hloupé a v konečném důsledku kontraproduktivní. Z papírku za stěračem nebo samolepky si bezohledný řidič nic dělat nebude, nanejvýš si pak na nějakém jiném chodci nebo cyklistovi vybije zlost. No a objetí klíčem dost jasně okomentoval Vincent Vega:
    „What’s more chickenshit than fucking with a man’s automobile? I mean, don’t fuck with another man’s vehicle. It’s just against the rules.“
    I když by si to mnozí řidiči zasloužili, tohle se prostě nedělá. Pokud je řidič na místě činu, je možné mu slušně říct, že překáží, jinak bod 9 – vyfotit, volat MP nebo VB, od toho jsou placení. Nikdo by neměl brát spravedlnost do vlastních rukou.

  15. Z diskuse s Amoniakem mi přijde, že takové návody jsou naopak velmi potřebné. Drtivá většina nesprávně nebo nebezpečně parkujících si zjevně myslí, že tím nedělají nic „against the rules“.
    Ha, a na Vincenta mám odpověď: „Well, but fucking with city is appareltny not against the rules – at least in Prague. And that pisses me off.“

  16. Kluci, kluci… hadate se tady jak ve skolce… byt holky tak si snad uz i skrabete oci a vytrhavate zbytky vlasu…. nedavno me malem sejmuly otevrene dvere dodavky na cyklostezce v Podoli… ale ridic rekl „pardon“ a navic nemel jinou moznost, jak ty potraviny do restaurace dodat (nejblizsi parkovani bylo pres krizovatku az nekde o tri bloky dal…). Samolepky rozdavam kdyz jedu s kocarkem – prevazne autum parkujicim tak, ze ohrozuji zivot muj i toho drobka v kocarku – a v obzvlaste nebezpecnych pripadech ani neberu ohled na samolepku invalidy, nebo dulezitost auta…

  17. Pokud dělají něco „against the rules“, je to především věc policie. Občan má upozornit, ale nemůže sám trestat. Viděl jsem ve Švýcarsku dost důchodců vyzbrojených digitálním foťákem, kteří užitečně trávili čas focením špatně parkujících aut a voláním policie. Která samozřejmě promptně přijela a pokutovala. Ovšem obtáhnout auto klíčem by si nikdo nedovolil. Z tohoto pohledu se mi líbí portál prestupky.oziveni.cz, ale bohužel se zdá, že moc příspěvků tam nemají. Asi je v nás ještě příliš zakořeněný odpor k „bonzování“.

  18. Nevít někdo jak je to s kamerou ? Pokud pojedu na kole a natočím někoho jak mě autem ohrozí, dá se to proti němu použít ? Někdy mě to vážně už štve co ti lidi dělají. Nedivím se tady Vráťovi že chce brát „zákon do vlastních rukou“.

  19. Squish: He, u nás soudy nepřijímají důkazy pořízené digitálními záznamovými zařízeními, protože mohou být snadno editovány. musel bys točit na osmičku, ale i tak by možná právník „poškozeného“ prohlásil, že kamera nebyla certifikována jako záznamové zařízení, nebo že tím, že jsi kameru držel jsi se nevěnoval jízdě, tím pádem jsi záznam pořídil nezákonným způsobem a nemůže být tedy jako důkaz přijat.

  20. Vratislav: Já bych si právě koupil tu kameru co se přidělává na helmu :-) Leda to video vždy uložit na youtube pod názvem jeho spz. A na dotyčného zakřičet: „najdi se na youtube“ :-) Inspiroval mě tento cyklista z Londýna: http://www.youtube.com/user/gaz545#p

  21. No teda metoda cíleného poškozování mi přijde dost hustá a nevhodná… Aby se to autistům nezalíbilo a nepoškozovali podobně lak rámů kol (za jízdy).

    Zvedání stěračů praktikuji. Nebo se pod ně dá strčit nějaký neškodný, ale ošklivý, pouliční bordel (papír, plast). Miláček bude potupen a neponičen… Otázkou je reálnost pochopení takového vzkazu, je to spíš neškodné ulevení si.

    Obecně je nejsprávnější podněcovat („prudit“) ty, kteří ze zákona mají konat. Sice je 156 často jen lampárna (kvůli parkování na žluté čáře na rampě u Mánesa jsem volal už mnohokrát…) a 158 odkazují na 156, ale telefonáty se nahrávají a asi i nějak vyhodnocují. Když jich bude více, asi to nějakou prioritu dostane.
    Btw: možná to je i příčina buzerace s „mýtným“ ve Vyšehradském tunelu. Loni na podzim za tím prý byl podnět nějaké maminky, které nějaký cyklista v tunelu ohrozil dítě (mohlo se stát, občas tam nějaké cyklohovado taky potkám).

  22. No taky mě štvou, jenže uvědomte si, že policie neřeší ani souběžné parkování dvou řad aut ( typická situace například na Korunní zhruba od vodárny po pivovar nebo co to dřív bylo)takže se nějakého jednotlivého vozu někde na cyklopruhu nezbavíme do doby než policie najde čas….
    Navíc mě poslední dobou mnohem víc bere čert když přijíždím k novým „chráněným“přechodům pro chodce ‚ typicky např v Lázních Toušeň“, kde nějaký mameluk vymyslel položit malé zaváděcí ostrůvečky ze zpomalovacíh prahů, které mě nutí se vzdálit o metr víc do středu vozovky. Navíc jsou věčně zanesené listím a prachem a řidiči nechápou proč odjíždím od krajnice…. a chodce stoujícího mezi nimi vůbec nechrání.

  23. prt: Že všechny trápí ten jediný extrémní postup z devíti možných ;-) . Zařadil jsem ho proto, aby byl seznam možností úplný, a jak vidím, tak blbě, protože třeba nad moskevskejma samolepkama, se kterou ten řidič z místa ani neodjede, se tu nepozastavil nikdo.

    Újezďák: jo, „fucking by approved design“, to je dneska v módě, viz Vyšehradský tunel.

  24. Ta samolepka mi přijde nejúčinnější. Jasný vzkaz nalepený na okně (radši ale bočním než čelním) řidičovi dojde, zároveň pak bude mít trochu práci s jeho odstraňování, výchovný efekt zaručen zejména při opakovaném odstraňování oné nálepky. Na druhou stranu mu nepoškodí auto a lepič je právně nepostižitelný (na rozdíl od verze klíč), a taky to jde dělat velmi nenápadně:-)

Další z rubriky

Výběr ze záříjové cyklokomise 7

Komise pro cyklistickou dopravu se sešla po prázdninové pauze už třetího září. Sestavu mírně obměnila..více

O cyklopruzích podruhé: k čemu jsou? 8

O potřebnosti cyklopruhů pochybují mnozí. Na potřebnost cyklopruhů na hlavních ulicích se náměstka pro dopravu..více

Výběr z květnové a červnové cyklokomise 28

Čím jsou jednání cyklokomise (poradní orgán Rady hl. m. Prahy, pozn. red.) svižnější, tím víc vám..více

Patočkova: cyklopruh na radiále s odstupem času 6

Na podzim 2017 se mediálním prostorem prohnala kauza vyznačování ochranného cyklopruhu během rekonstrukce povrchu Patočkovy..více

Bikesharing: parkování bez stanic 14

Sdílená kola Freebike již přes měsíc brázdí ulice Prahy a s nimi začalo opět probublávat..více

Snižují pruhy pro kola bezpečnost cyklistů? 4

Rádio Wave zveřejnilo článek prezentující výsledky australské studie, podle které na komunikacích s cyklopruhy předjíždějí..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru