Zabedněnost českých politiků

Hynek Hanke

Fotka pštrosůJeden z hlavních kandidátů na pražského primátora Zdeněk Tůma (Top 09) minulý týden vzkázal v interview pro aktualne.cz, že Praha městem cyklistů nikdy nebude. Zároveň odmítá zavedení mýtného pro vjezd automobilů do centra a jako jediné možné opatření pro zklidnění dopravy uvádí změny v systému parkování. V interview se však ukázalo, že ani neví, co tím vlastně myslí.

Každý, kdo dnes má možnost cestovat po Evropě, vidí, že města, kde se ve velké míře lidé dopravují na kole, již dávno nejsou jen v Holandsku. Namátkou: Londýn, Barcelona, Miláno, Paříž, Oslo, Berlín, Vídeň… Dalších 39 evropských měst podepsalo v roce 2009 tzv. Bruselskou chartu, v níž se zavazují dosáhnout do roku 2020 podílu 15% cyklistů na dopravě. Tato města jsou například: Brusel, Atény, Mnichov, Helsinki, Tolouse, Budapešť, Krakow, Madrid a Edinburgh. Superkopcovatý hornatý Edinburgh!

Nerozumíme tomu, jak je možné, že člověk s ambicemi řídit město, vůbec neví, kam se ubírají jiná města a co se stává důležitým. Západoevropská města mezi sebou dnes soupeří, o to, které se stane nejlépe udržitelnou metropolí, které poskytne co nejlepší podmínky pro život a které bude nejpestřejší. Musíme zopakovat, že Praha se tohoto úsilí neúčastní, favorizovaný kandidát na pražského primátora nemá vůbec žádný plán, cyklodopravu viděl prý jen v Holandsku a nevěří na ní.

To je nešťastné, protože Praha se tak pomalu odsouvá na okraj zájmu. Není daleko doba, kdy lidé budou říkat: ,,Ale proč bych se kodrcal do Prahy? V Drážďanech sice tolik památek není, ale zato je tam mnohem příjemněji, lepší atmosféra.“

Problémy s klimatem, omezenost zdrojů a další výzvy, kterým lidstvo v jednadvacátém století čelí, jsou nejen překážkami, ale také příležitostmi, jak začít dělat věci jinak, lépe, kvalitněji. Města se mění a navzájem se inspirují v inovacích. Rozvíjí se nová udržitelná architektura, experimentuje se. Rozvíjí se také veřejná doprava, mnoho měst ji doplnilo o veřejné automatizované půjčovny kol. Městský prostor se přerozděluje od strojů zpět lidem. Některá města jako například Bogota, si tím i přes své značné problémy vydobyla mezinárodní relevanci. Tyto věci se v Praze nedějí a pražské politiky zjevně nezajímají. Čím si chce udržet svou relevanci v moderním světě Praha nikdo neví.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Je to o to smutnější, že sám jezdí na kole. Evidentně je potřeba mnohem více osvěty, když ani člověk, který kolo občas používá dopravně nevidí užitečnost dopravní cyklistiky.

    Ale cyklistika je, přiznejme si, okrajové téma. V tom rozhovoru mě víc zklamalo, že považuje dopravní obsluhu letiště za dostatečnou, nemá názor na hodně kontroverzní prodloužení metra A a odmítá mýto, aniž by měl v záloze jinou variantu.

    Je vidět, že se na kandidaturu nepřipravoval dlouhodobě. I když třeba dokáže příjemně překvapit. Ve srovnání se současnou radnicí už snad není možné si pohoršit v žádné oblasti.

  2. Taky mě to zklamalo ale kdyby prohlásil že zavede mýto a vyčlení velký prostor cyklistům, tak by to mohla být jeho politická smrt. Pak by třeba nemohl změnit už vůbec nic. Třeba nakonec překvapí ale na zázraky také nevěřím.

  3. Ještě jedna věc mě napadla: město bude vypadat tak, jak si jeho obyvatelé přejí. Kdyby si tu většina přála lítat vrtulníkem, našel by se politik který by stavěl všude heliporty. Pokud by většina chtěla jezdit do práce na kole, postavili by nám cyklostezky. Nevěřím, že se tu najde politik, který zaujme i roli vychovatele – začne lidi nabáda k jízdě na kole, k chůzi či použití mhd, nebo alespoň šetrného využití auta (do práce nejedu sám, ale vezmu taky někoho sebou). Ta osvěta tu chybí, většina lidí si myslí že vlastně nedělá nic špatného, nebo ji současný stav přijde normální.

  4. Opět mýtus o kopcovitém městě, které téměř vylučuje používání kol… Co třeba taková rakouská města? Například Salzburg – taktéž velké město s historickým jádrem rozložené podél řeky na kopcích, rušné ulice, kvalitní MHD – přesto tu má cyklodoprava 20% (!!!) podíl. Podobně rozšířená je cyklistika i v dalších velkých městech typu Vídeň, Linec, Wels…

    A opravdu není potřeba investovat miliardy korun do budování „cyklistického ráje“ – leckdy stačí menší úpravy, zcyklostezkovatění chodníků (vzhledem k obecné ohleduplnosti to není problém a není potřeba ani dělených stezek či dokonce separací pěších a cyklistů), sdružené přechody pro chodce a cyklisty, cyklopruhy v jednosměrkách, možnost projíždět pěšími zónami apod.
    To jsou úpravy, které lze realizovat relativně rychle a levně, a efekt by byl okamžitý (minimálně by aspoň nenutil cyklisty ignorovat nesmyslné zákazy a omezení). na druhou stranu se u takových úprav méně efektně stříhá páska před volbami…

  5. No já nevím, mě osobně podpis Bruselské charty nic neříká,ničeho negarantuje a nic to neznamená :-D
    Pamatuji si totiž , že v roce 2000 se podepsala podobná charta o tom jak EU DO ROKU 2010 předežene USA, nebo o tom, že 20 procent eudětí bude moci chodit OD ROKU 2008 do jeslí…. a nic.

    Navíc mám pocit, že Tůma to celkem řekl správně a bylo to uchopeno s „krví v očích“ A OPRAVDU NETUŠÍM PROČ BY KANDIDÁT NA PRIMÁTORA MĚL MÍT PŘIPRAVENÝ PLÁN NA CYKLODOPRAVU…. TO SE S KAŽDÝM PRIMÁTOREM BUDE MĚNIT KAŽDÝ PLÁN ????

    Add Salzburg … nemáte někdo tušení jak to tam funguje v zimě ?

  6. Možná si to beru moc k srdci, ale skutečnost, že se Praha celkově nesnaží stát se městem milejším pro život svých obyvatel (a to dokonce ani rétoricky, hubou), mě pěkně žere. To pořád „řešíme dopravní problémy“, ale ty se v Praze řeší, pokud vím, už od dvacátých let, kdy si z toho dělali poněkud drsnou srandu pánové Voskovec a Werich. (asi takhle, píšu to nepřesně zpaměti:
    – Tak co děláme?
    – Chystáme se stavět metro.
    – A bude metro?
    – Nebude.
    – A co Hitler?
    – Na toho se nechystáme.
    – A to nebude válka?
    – Bude.
    )

    Jó Salzburg… Tam jsem – taky nebyl… ;-)
    V Kodani to v zimě padá asi na 60% (stále vysoko nad celkových 15%). Zimní pokles je dobrý indikátor úspěchu/průseru, stejně jako podíl žen na kolech (Praha ~20%, normální je samozřejmě podíl odpovídající populaci).

  7. Ono by stačilo, kdyby aspoň to málo cyklo(stezek/tras) ve městě bylo pořádně vyznačeno. Nevím, jaký smysl má každou trasu číslovat a vyrábět nesmyslně komlikované cedule – v německých nebo rakouských městech, co jsem měl možnost na kole projižďet byl na každé křižovatce nebo odbočce rozcestník s cílem a počtem kilometrů – přesně vše, co člověk jedoucí městem z bodu A do bodu B potřebuje…¨
    Zrovna včera jsem si chtěl projet trasu z Vysočan na Čerňák, kterou neznám, ale když jsem se po půl hodině motání kolem Hořejšího rybníka vynořil zase pod mostem přes Poděbradskou, tak jsem to vzdal a jel radši tam, kde to znám. Značení fakt mizerné, resp. žádné, nebo jsem asi slepej :(

    V Salzburgu jsme byli akorát jeden den cestou po Tauernské stezce a orientace a průjezdnost centrem, myslím, bez problémů. Jinak Salzburg samotný (centrum a bezprostřední okolí) zas tak kopcovatý není (na Festung se asi tak často nejezdí)…

  8. Pak to takhle dopadá…“Praha – Někdejší druhý muž ODS, poslanec David Vodrážka, měl o víkendu vážnou nehodu. Na soukromém cyklistickém výletě havaroval. Podle lékařů mu zachránila život cyklistická přilba.“

  9. jan 16:54 … neměl si jí brát, plaší nám to lidi od cyklistiky:-D

  10. Vratislav : jo ženský tomu schází… jenže jenže, ani v cykloturistice nemáme žádný 51 procent žen a 49 procent mužů, v dopravně bezpečném lese potkat samotnou ženskou na dobrém kole se stále = událost dne :-D

    Jediná kategorie, kde potkávám víc žen než mužů na kole jsou báby s igelitkama nebo kýblem na řídítkách
    většinou v prostotu vesnice, tam vidím poměr 7 bab na tři dědky ….

  11. Tak tady s tebou naprosto nesouhlasim! Nejenom, ze me silne vadi jak urazlive se vyjadrujes o nasich starsich spoluobcanech, ale naopak tydle jezdci nam jsou vzorem …

    Zatimco mi si v hlavnim meste malicherne valcime, oni si jezdi vpodstate celorocne podle Kodanskeho schematu „Vezmi kolo a jdi, zadny special hadry nepotrebujes“ a tydle cyklisti v Praze chybi, i kdyz se to zacina zlepsovat.

    Moje tchynka ma v tomhle muj obdiv. Stara Liberta, jedna rychlost a nez nasnezi, tak v podkrkonosi jezdi porad a vsude …

  12. Mech 1 …
    1. možná rychleji píšeš než přemýšlíš ?:-D
    2. pardon ale pocházím z rodiny, kde bába a dědek nejsou pejorativem
    3. kde přesně v mém příspěvku vidíš, že mi cyklobáby a cyklodědci nejsou příkladem ?

  13. Nehádejte se pánove:) Mě se to taky líbí jak všichni jezdí na vesnici na kole. A nejlepší je když prší… Jednou rukou řídit, Liberta s jedním převodem do míného stoupání pomalu se šine a v druhé ruce babka drží deštní, aby jí nezmokla hlava… Prostě kdo nevidí neuvěří:) Cycle your life.

  14. Teda panove, ja jezdim na kole pravidelne (alespon jednou tydne na trh) a obcas jen kroutim hlavou. Ja vim, ze nejsem zrovna priklad sportovniho cyklisty, ale kdyby jste to videli – vetsina chlapu co jedou na kolech se na me diva jak na exota, obcas zvednou i nesouhlasne oboci a sevrou rty (i to zavrteni hlavy bylo)… to by po nich jeden hodil kosik… Obcas se na mne nekdo usmeje (ale to byva jen nekdo na ciste mestskem kole). To zensky kuraz do jizdy moc neprida. Takze ted uz jezdim jedine se sluchatkama v usich a ostatni cyklisty vnimam jen jako smouhy na pozadi…

  15. Dobre delas. Mam stejny zkusenosti na skladacce v civilnim obleceni a … svet div se … s taskama na nosici, protoze si zada nerad nicim.

    Kolikrat mi nedpovi ani na pozdrav, ale vehementne pozdravi sve „kolegy“ v exotickem sportovnim obleceni na jeste exotictejsich kolech …

  16. Markéta, to jsme se asi ještě nepotkali… například dneska jsem jedné takové cyklistce ještě před pozdravem signalizoval, že může bezpečně přejet, neb jsme křížili silnici v zatáčce….

    Na druhou stranu když proti mě jede skupina cykloturistů a já ten roztahaný peleton pozdravím třikrát tak pravidelně pozdrav neopětuje dámský chvost peletonu, koukají a …… nic

    Tožtak

  17. Obecně ale zdravím spíš už mimo Prahu, v některých částech Prahy už jen kývu hlavou, to není jako před pár lety, dneska by se člověk uhajloval, umávál a uahojoval než by dojel do centra …. a zase obecně cyklistky odpovídají nejméně :-D

  18. V létě v Praze nezdravím. Není koho. Na hlavních tazích, po kterých dopravně jezdím, holky s košíkama, na které bych se mohl usmát, nepotkám a elasťáci na drahých silničkách zase ignorují mne, úmyslně oblečeného nesportovně. Na cyklostezkách je Václavák.

    Něco jiného je to v zimě. Jo a ještě zdravím řidiče autobusové linky 383, kterou jezdím do práce na střídačku s kolem.

  19. Panove, budte k nezdravicim cyklistkam trochu schovivavi. Stalo se mi to, co si vzpominam, jenom jednou. Nez jsem pochopila, co se deje a stacila se nadechnout, byl tak daleko, ze by me neslysel, ani kdybych kricela ze vsech sil…

  20. shovívavost sama, jen nám o nesmí býti otloukáno o hlavu :-D

  21. Mozna si ten rozhovor prectete trochu poradne jeste jednou a odfiltrujte si od toho standardni novinarskou manipulaci:

    Pro Prahu je z hlediska infrastruktury blizsi model svycarsky nez dansky, tedy vcetne jineho druhu infrastruktury (prevazujici integrace), protoze definuju-li jako raj pro cyklisty napr. Kodan (modal split, infrastruktura…), tak ten v dohledne dobe opravdu ani ze Svycarskych mest typu Bern nebude, byt se tam jiz nyni jezdi radove vice nez v Praze.

    Mimochodem: ve Svycarskych mestech myto nakonec nepotrebuji, protoze to uspsne zvladli pouze prisnou politikou parkovani. Tim nerikam, ze se vsichni nasi soucasni i potencialni politici nemaji dost co ucit :-)

  22. Tomáši, nerozumím, v čem je důležité, zda je z technického hlediska Praze blíže spíše Bern či Kodaň, nicméně článek poukazuje nad tím, jak se pan Tůma k možnosti podpory cyklistiky v Praze vyjadřuje. Schopný politik by nezačal tím, že to není možné, tedy apriorním odmítnutím, ale začal by mluvit o tom, čeho on i přes obtíže docílí a kam to potom může pokračovat. Pan Tůma v interview na opakovanou otázku vůbec žádnou cestu nenavrhl. Navrhuje pouze změnu parkovacího systému, aby mohli v centru parkovat i podnikatelé a jejich zákazníci.

    Na dotaz PrahouNaKole na podporu cyklistické dopravy ve svém volebním programu jeho strana neodpověděla (tak jako žádná jiná demokratická strana bohužel). Čeští politici se o toto téma prostě téměř vůbec nezajímají. Viděno v evropském kontextu je to samozřejmě nepochopitelné.

Další z rubriky

Ochranné cyklopruhy na Mariánských hradbách 4

Nedávno dokončená několikatýdenní kompletní rekonstrukce vozovky v ulici Mariánské hradby přinesla významná zlepšení i pro..více

Skončeme závodění s auty 16

Určitě to znáte. Bezpečná jízda v hustém provozu vyžaduje manévry typu řazení mezi vozidla při..více

Co s cyklopruhy? 22

Jsou cyklopruhy bezpečné a užitečné? Měly by být standardní výbavou silnic po rekonstrukci jejich povrchu?..více

Bílá a černá, aneb územní studie v Libuši a Písnici 1

Autor komentáře pracuje ve spolku AutoMat zpracovávajícím připomínky ke zmiňovaným územním studiím, pozn. red. Institut..více

Výběr ze záříjové cyklokomise 7

Komise pro cyklistickou dopravu se sešla po prázdninové pauze už třetího září. Sestavu mírně obměnila..více

O cyklopruzích podruhé: k čemu jsou? 8

O potřebnosti cyklopruhů pochybují mnozí. Na potřebnost cyklopruhů na hlavních ulicích se náměstka pro dopravu..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • a-b-c: Když řídí autopilot

    Když to tu tak čtu budu za vyvrhela ale: Automatizace řízení není špatně. Naopak je to žádoucí stav.…

  • Tonda: Když řídí autopilot

    OK, na chodníku, který je bez pochyb chodníkem bych asi nezvonil a počkal až se udělá místo.…

  • Osamělý vlk: Když řídí autopilot

    Holt automatické chování při řízení je svině. Já jsem se naučil netlačit na pilu, ale radši počkat, on se ten…

webdesign by 2046
↑ nahoru