Proč odrazky nestačí

S koncem babího léta se doposud dlouhé začínají čím dál tím rychleji krátit. Zase začneme jezdit na kolech po setmění a spoléhat na štěstí víc než je zdrávo. Pojďme si na krátkém videu jednoduše ukázat, proč naše nevíra v odrazky a světla je nesmysl a holý hazard.

Warm up

Stačí mi bílá odrazka vpředu a červená vzadu?
NE!

Kdy nestačí odrazky?

  • Při vyjíždění na silnici
  • Při vyjíždění z okraje silnice
  • Při odbočování vlevo

Kdy nestačí ani světlo, které zhasne, když zastavíte?

  • Při vyjíždění na silnici
  • Na křižovatce

Co s tím?

1. Mít světla! Aspoň červená blikačka vzadu a bílá vepředu. Stojí a váží málo, jsou diodové a baterie vydrží dlouho – rok minimálně.

2. Mít na kole i boční odrazky! Neprávem obvykle hned letí do koše nebo na kole nejsou vůbec už z prodejny. Nejsou dost „sportovní“. Zásadně však zvyšují bezpečnost jízdy za šera a v noci.
Nejčastější příčina srážky cyklisty s automobilem je přehlédnutí ze strany řidiče auta!

Jak vypadá cykloninja?

Cyklista bez světel a odrazek naživo:


 

Poznámka redakce: Video bylo natočeno na komunikaci dočasně uzavřené pro provoz.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Hezky kuci, akorat nevim, jak to dostat k bike ninjum …

    Chci se zeptat, vidim ze vesta je obic, ja mam pro jistotu s 3M paskama do krize, certifikovanou pro stavby.
    Co je to za blikacky? Ja mam Smart 0,5W a ty snad svitej jeste mnohem vic.
    Samozrejme ze mimo blikacek mam jeste 1W predni a zadni svetlo, 3M pasky na plastich, reflexni samolepky po celym kole, obleceni, taskach …

  2. Sorry to write in English: For the most part this is quite reasonable and sober, but be careful what you promote! Or „They“ just might make it required. Not just helmets but also those ugly reflective vests! You seriously think people are going to ride their bikes to the dance club, etc. with that stuff?

    Basic illumination is great. I used to give out blinky lights at the first couple of Cyklojizdy in Prague almost ten years ago. Perhaps something I call „Hyper-illumination“ is not: http://greenideafactory.blogspot.com/2010/09/dont-believe-hyper-illumination.html

    Save riding this autumn and winter and don’t forget to make speed limits lower inside cities!

  3. Já tedy na silnici svítím i ve dne. Podle mě nejvíc bikeninjů jsou lidé, co na to kolo sednou jen příležitostně, třeba že jedou s kamarády na výlet a pak se večer vrací domů. Většinou jim to dojde, že by to nějaké to světlo chtělo ale pak si řeknou, že na ty dvě projížďky si to kupovat přeci nebudou.

  4. Yeah, I know. Nevertheless missing even basic lights is so common sin of the early autumn that we make an exception and we are intentionally a little bit scary (additionally, there is quite visible, that the common reflective vest added to good basic lights is already more matter of subjective safety ;-) ).

    For people who want to think about these problems, I have prepared quite detailed article about Prisoner’s dilemma applied to reflective vests (to be published in some long, slow winter evening).

  5. Mech1: Zadní na přilbě byla taková nějaká „lepší“ (značku už nevím jistě, asi Smart), s trojicí diod ve tvaru „kroužek na tyčce“, horní v kroužku pod bílým sklíčkem a pak dvěma pod tím na rozptyl. Přední světlo bylo na dvě tužkové baterie, prodejní cena asi 200,- , tedy žádné dělo. Jiná věc je, že tam byla skoro egyptská tma (byli jsme za městem, na silnici uzavřené kvůli opravě mostu). Na hodně jasně osvětleném bulváru a mezi auty by se to už mohlo ztrácet.

  6. Na měšťáku mám Reelight, takže to bliká furt. Na cestovním kole mám nějaké „noname“ blikačky (ale velké, na dvě tužky každá) a jako podpůrné osvětlení můžu zapnout klasické světlo na dynamo – to zapínám jen, když potřebuju světlomet. Jestli s tím budu jezdit víc v zimě, bude to chtít dopředu něco výkonnějšího.

  7. Doporučuji samolepicí odrazky. Nic neváží, nezabírají žádný prostor. Jsou bílé, červené i žluté. Nedají se ukrást, ztratit ani zapomenout.
    Osobně kombinuji klasické odrazky, samolepicí odrazky i dobré blikačky.
    Nebojím se v noci, protože ve tmě je cokoliv co svítí, či odráží vidět dobře.
    Nejproblematičtější je soumrak, kdy už moc vidět není, ale odrazky ještě taky nejsou dost výrazné. V tuto dobu je nejdůležitější svítit.

  8. Toddicek Edelman: The main problem is that Prague isn’t nice city for cyclist if we are talking about safe cyclepaths.
    Moreover there isn’t tolerance from motorist so everywhere you have to bike with cars more lights means better safety …

    Ivoš: Ty samolepici odrazky sou spickovy. Navic das na stribrny kolo stribrny a za dne nejsou prakticky videt. A svitej vazne dobre.
    Blikam za dne taky navic jak je snizena viditelnost, beru si vestu. Jak padne soumrak poustim si navic predni a zadni svetlo.
    Jsem otec od dvou deti a tady lidi od nehody klidne ujedou, takze neni vo cem.

  9. Blikacky jsou obyc smart vyndane z kapes (tj s bateriema jaky v nich zrovna byly), v realu je vse o neco lepsi, hodne ubere fotak. Na porovnani rozdilu to ale staci.

  10. You definitely should not have the vest but you should have something ie side reflectors

  11. Blikačka, přední i zadní, má určitý úhel vyzařování, nejvíc v ose, méně do stran, velmi omezeně nahoru a dolu. Proto musí být připevněna pevně na kole v přesné poloze. Pokud si zadní blikačku někdo dá na batoh a část vyzařovacího úhlu směřuje na oblohu, skoro vidět není. Hrůza, kdo má přední čelovku na přílbě, jak hýbe hlavou, světelný kužel poskakuje a protijedoucí řidič je zmaten, protože neví, kam má cyklista namířeno (zažil jsem jako řidič auta). Také jsou k ničemu minisvětýlka, jsou vidět jen v úplné tmě a jen na pár metrů, při oslnění protijedoucím řidičem vidět nejsou. Na období šera se mi navíc osvědčila jasně oranžová samolepka, mám jí vzadu na blatníku i zepředu na vidlici.

Další z rubriky

Jedno světlo nestačí! 24

Podzim se přiblížil a dny se začaly opět citelně zkracovat. Jako každý rok přinášíme krátký..více

Jak objet zavřenou lávku na Chodově? 6

Od 1. 7. 2019 do konce prázdnin je uzavřena lávka přes D1 na trase A22..více

Deštivým jarem na kole 9

Letošní jaro přineslo pravidelné přeháňky a bouřky. Jak se s nečekanou vodou seshora i zespoda..více

První kilometry snáze s příručkou městského cyklisty 5

Teploty se již definitivně přehouply přes nulu, sdílená kola opět lemují zábradlí, cyklohashtagy na sociálních..více

Takto na kole ne! 59

Zlepšování vztahů v dopravním provozu se na Prahou na kole věnujeme dlouhodobě. Připravili jsme a..více

I vy můžete být poslem světla! 18

Ne, titulek článku není reklamou podezřelé náboženské sekty. Jedná se jen o upozornění na krátící..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru