Povinné přilby? Váš názor nás zajímá!


Dáme to na hlavu každému?

V souvislosti s nárůstem nehodovosti cyklistů na českých silnicích začíná policie uvažovat o zavedení povinnosti cyklistů nosit přilbu a reflexní vestu.

Názor Prahou na kole je v této věci jednoznačně odmítavý. Nepopíráme sice pozitivní vliv vestiček na viditelnost cyklisty (u přileb zatím nepovažujeme pozitivní efekt na zdraví při běžných dopravních nehodách za průkazný), na druhou stranu se domníváme, že negativní vedlejší efekty by případná pozitiva silně přehlušila. Domníváme se, že přijetí takového návrhu by ve svém konečném důsledku vedlo k menšímu počtu cyklistů na méně bezpečných silnicích.

Rádi bychom se dozvěděli relevantní názor pražských cyklistů na návrh na zavedení povinnosti používat na veřejných komunikacích cyklistickou přilbu.

Na této adrese najdete dotazník se třiadvaceti otázkami specifikujícími váš názor na používání cyklistických přileb.

Dodatek: Formulář vyžaduje k odeslání funkční e-mailovou adresu, pokud se na ní nepodaří odeslat mail, píše formulář chybovou hlášku. Prosím, v případě, že se objeví tento problém, zkontrolujte e-mail, zda vám zpráva nebyla přece jen doručena. Pokud se to asi do 10 minut nestane, kontaktujte nás na adrese dotazniky@prahounakole.cz, budeme to řešit.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Je to složitý problém. Chápu, že povinné zavedení přileb by zkomplikovalo projekty typu půjčoven kol a jen dalo do rukou znuděného policisty nástroj pro větší buzeraci. Nicméně v nedávné době se dva mí velmi blízcí kamarádi zranili při pádu na kole bez přilby takovým způsobem, že by jim přilba výrazně zmírnila následky. V jednom případě to skončilo silným otřesem mozku s bezvědomím, následným několikadenním umělým spánkem a několikatýdenní hospitalizací, v druhém případě se kamarád z úrazu hlavy po dvou měsících stále ještě dostává. Přičemž k prvnímu úrazu stačilo jet z kopce v Berouně a leknout se z boční ulice vyjíždějícího auta. Oba to byli (doufám, že se poučili) chroničtí nenosiči přilby víceméně z frajeřiny a tlak kamarádů a blízkých na přesvědčení nestačil. Bohužel nestačil ani odstrašující příklad úrazu kamaráda s pravděpodobně zbytečnými následky. Osobně jsem spíš pro liberálnější variantu, kdy by se každý mohl rozhodnout sám, možná by pomohla větší osvěta, ale obávám se, že u některých lidí pomůže jen tlak zákona

  2. Tak Miisha úplně schrnula můj názor. Když jedu v klidu po cyklostezce tak přilbu bych ani nepotřeboval, ale mezi auty se s ní cítím trochu bezpečněji.

  3. Lidi nereste jeslti ma byt povinna helma nebo ne, ale jezdete s ni. A nejlip i s reflexni vestou. Zivot za to stoji a jeslti vam ne, tak ho zakoncete sami a z vlastni vule a nenicte tim zivot ridici, co vas prehledne zajede a pujde sedet. Osobne jezdim po Praze s helmou i s vestou a stejne se bezpecne rozhodne necitim, protoze vim jak lehce lze prehlednout cyklistu za volantem. Kdyz nad tim tak premejslim, uvazuju nad paterakem :-)

  4. Jsem rozhodně proti povinnosti nošení přilby ve městech anebo i mimo (na Slovensku to vedlo k absurdním situacím, kdy mají lidé jezdící pár set metrů na venkově jezdit s přilbama). To mají například chodci nosit chrániče nebo taky helmu, když jezdí řidiči aut agresivně? Jinak sám nosím vetšinou helmu. Bezpečí cyklistů nepřinesou samotné helmy, jsem proti přenášení odpovědnosti za nebezpečné silnice a neexistující cyklistickou infrastrukturu na jednotlivé cyklisty. Zajímavá srovnávací studie Německa, Holandska a USA o bezpečnosti na ulicích a veř. politikách je tady: http://policy.rutgers.edu/faculty/pucher/AJPHfromJacobsen.pdf
    „As shown by the wide range of coordinated policies in The Netherlands and Germany, the necessary techniques and programs already exist and have been proven to work extremely well. They include better facilities for walking and cycling, traffic calming of residential neighborhoods, urban design sensitive to the needs of nonmotorists, restrictions on motor vehicle use in cities, rigorous traffic education of both motorists and nonmotorists, and strict enforcement
    of traffic regulations protecting pedestrians and bicyclists.“

    Existuje nějaká taková analýza o ČR?

  5. jezdím na kole denně a nerad bych, aby mi zákon ukládal mít přilbu – to je moje zodpovědnost a osobně je mi přilba nepříjemná – bez ní se mi jede líp

  6. jen doplním, že bezpečnost si zajišťuju bezpečným stylem jízdy a vnímáním okolí. přilba jako ponárazová prevence je až sekundární, a nejvíc mi na ní v podstatě vadí, že mi pocitově omezuje vnímání

  7. A jaké že jsou ty „negativní vedlejší efekty“ povinného nošení přileb? Asi stejné, jako negativní vedleší efekty povinného používání bezpečnostních pásu v autech.

  8. JC: Prokázané zhoršení subjektivní bezpečnosti, snížení počtu cyklistů, v důsledku toho snížení i objektivní bezpečnosti těch cyklistů, kteří na silnicích zbudou.

  9. Nejde odeslat dotaznik, adresa obsahujici slovo spam je povazovana za chybu.

  10. Jak bez přilby nedám ani šláp, tak jsem proti tomu, aby to bylo zákonem nařízený.
    Na druhou stranu, nebyl bych proti, kdyby třeba zdravotní pojišťovny měly v podmínkách, že když se zrakvíš bez přilby, budeš mít nějakou spoluúčast, případně žádný plnění úrazového pojištění.
    Osobní zodpovědnost, ne stát-chůvička.

    Ještě větší problém mám s reflexní vestou. Tam mám pocit, že vestu nenosím narozdíl od přilby kvůli sobě, ale kvůli tomu, že ostatní účastníci provozu nedávají pozor. Neměli by radši oni ubrat a koukat a nenutit mně do něčeho, co je možná užitečný pro ně (tj. že nemusej dávat takovej pozor a pestřenku spíš nepřehlídnou)?
    Opět, nejsem cykloninja, odrazky a světýlka a reflexní věci na oblečení mám, ale tohle mi přijde už moc.

  11. V diskusi padly zajimave nazory, ale dovolim si upozornit na několik přehlížených věcí.

    Sociodemografie cyklistů: když se tu bavíme o cyklistech tak v tom stále podvědomě cítím mladé lidi jezdící po Praze. Ale existuje obrovské množství starších lidí na venkově a v menším městě, kteří jezdí na kole aniž by to nějak řešili. Babky na skládačkách, elegantní paničky v třeboni atd. Ty by vůbec nenapadlo o nějaké přilbě uvažovat.

    Cíl použití kola: osobně mám dva módy – jedu rychle (cesta do práce nebo výlet). K tomu patří cyklooblečení, a přilba. Nebo jedu na městském kole na jednání či jen na nákup. Mám džíny nebo někdy i oblek. jedu volně, nechci se spotit. Pak si přilbu většinou neberu. Jednak se k tou nehodí

    Jakožto liberál pak celkově tyto snahy aby mne stát předepisoval jak se chránit odmítám. Je to moje zodpovědnost a případně záležitost smluvního vztahu s pojištovnou. Stát do toho nemá co kafrat.

  12. Nejvetsi vyznam (daleko vyssi nez u cyklistu) by melo zavedeni povinneho noseni prily do schodu. Urazovost je vysoka a pocet umrti alarmujici.
    Smutna pravda je ze povinna prilba je sexy pro volice, temer zadneho z nich se osobne netyka, vsichni ji rozumi a vsem jde prece o zdavi deti a o ty silence na kolech se boji strasne.
    Jsem rozhodne PRO POUZIVANI prileb a rozhodne PROTI POVINOSTI noseni prileb.

  13. Helmu nosím jen v určitých případech, rozhodně jsem proti nařízení povinnosti nosit helmu. A taky bych byl proti vyžadování helem od pojišťoven. Z několika úrazů, které jsem kdy měl na kole i koloběžce s helmou i bez by mi helma pomohla pouze v jediném. Bylo mi cca 5 let, rozseklé čelo. Dneska by takhle malé dítě mělo povinnost helmy, tak není co řešit.

  14. Argumentovat tím, že přilba není potřeba při jízdě po klidných silnicích nebo po lesní cyklostezce, protože tam se přeci nikomu nemůže nic stát, je nesmyl. I když budete jen zastavovat a nepodaří se vám včas vyndat nohu z nášlapu, tak i tento pád v nulové rychlosti na obrubník nebo kořen může být smrtelný. O případech, kdy nechtěně třeba cinknete šlapkou o zem (opět kořen, obrubník), vlítne vám do cesty pes nebo jen větev do drátů, nemluvě. Takový pád v 20km/h už není sranda a kdo jezdí z kopce jen 20km/h? V mém okolí bylo několik případů, kdy přilba lidem zachránila život. Já přilbu nosím 100 % času, který trávím na kole. Na kolo bez ní prostě nesednu a je jedno, zda jedu 20km do práce a nebo 150km na výlet. Hazardéry bez přilby nezdravím a upřímně si o nich myslím svoje. Když chtějí takhle nesmyslně riskovat, je to jejich věc, ovšem jen do té doby, dokud nás jejich léčba na JIPCE nebude stát miliony. Takže ano, ať si každej dělá co chce, ale následky si taky ponese sám a za své.

  15. V tom dotazníku jsou zajímavé otázky ohledně objektivní bezpečnosti. V té souvislosti mě napadla ještě jedna věc. Dost často se hovoří o tom, že povinné nošení přileb způsobí zvýšení subjektivní bezpečnosti a lidé tak budou více riskovat a efekt jejich povinného nošení se tak vykompenzuje, takže objektivní bezpečnost se nakonec nezvýší. Nicméně, již se často zamlčí skutečnost, že tento efekt je jen dočasný. V okamžiku, kdy lidé přestanou nošení přilby vnímat jako novinku a něco nezvyklého, přestane tato skutečnost ovlivňovat jejich subjektivní pocit bezpečnosti a dostaví se kýžený efekt, tedy skutečné zvýšení objektivní bezpečnosti. Otázka, jakým způsobem bude ovlivněna objektivní bezpečnost by tedy měla být upřesněna na dlouhodobý či krátkodobý horizont.

  16. Pepa: Nošení a nenošení přileb má ovšem na počet zraněných a zabitých na silnicích jen druhořadý vliv. V zemích, kde je jízda na kole nejbezpečnější (Dánsko, Holandsko) jsou poměry nošení přileb kolem 3% a zdá se, že ani jeden národ ještě po pádu na hlavu nevymírá. Takže pes je zakopaný někde jinde a je velmi nebezpečné, když se budeme tvářit, jako že jakmile začnou všichni nosit povinně přilby, přestanou cyklisté na silnicích umírat.

    Objektivní bezpečnost – Je dobrá připomínka, že kompenzace rizika končí tím, že se lidé chovají stejně jako předtím. Jak to ale bude s chováním řidičů? Známý průzkum (ten britský, co se tak rád zpochybňuje) ukazuje, že řidiči předjedou cyklistu s přilbou poněkud těsněji. Nemusí se jednat o objektivní nebezpečí, ale vliv na subjektivní vnímání je tu také značný. Není třeba průzkumu k tomu, aby bylo jasné, že v okamžiku zavedení povinných přileb budou řidiči považovat cylisty za lépe chráněné a stanou se k nim ještě méně ohleduplní. Připočteme-li k tomu ještě princip safety in numbers, dostáváme se k závěru, že po zavedení povinnosti nosit přilby někteří cyklisté silnice prostě opustí. Budou to jednak ti, kteří přilbu z nějakého důvodu nosit nemíní, a dále ti, které vyžene další zhoršení chování řidičů. Výsledek tedy bude ten, že možná bude méně zranění, ale rozhodně bude méně cyklistů. To má pak opět negativní vliv na zdraví národa jako celku (obezita, etc.) a v důsledku vede k tomu, že celkové zdravotní výdaje jsou vyšší, než kdyby dotyční lidé na kole jezdili a někteří z nich si bez přilby rozbili lebku. My jsme ovšem společnost, která s hrůzou přihlíží, když se někdo rozmázne na silnici, zatímco třicet infarktů z nadváhy způsobených dlouholetým sezením v kanclu a autě nás nerozhází – asi proto, že v novinách se to (narozdíl od každého cyklistického smrťáku v ČR a málem i v přilehlých evropských státech) prostě neobjeví.

  17. V heslech:
    Na městském kole nevozím. Paradoxně od chvíle, kdy jsem četl o Londýnském politikovi, kterého za nenošení kritizovali.
    Na MB vozím.
    V cizině, či neznámém městě nosím, protože čumím všude kolem a riziko kolize je vysoké.
    V terénu si bez přilby neužiju, protože jedu opatrněji.
    Osobně mi přilba určitě pomohla při střetu s autem (pavouka na čelním skle bych holou hlavou nechtěl dát).
    Dnes větrají tak dobře, že v létě nevadí.
    V zimě drží čepici na uších.
    Ale CO JE KOMU DO TOHO, CO NOSÍM NA HLAVĚ?

    A na závěr slovo cyklisty, který projel bez přilby půl světa. „Lildský život se v západních civilizacích přeceňuje.“

  18. Vráťo, jen bych podotkl, že porovnávat s jinými státy jde jen do určité míry. Mentalita lidí je velmi odlišná i kraj od kraje, natož mezi státy.

    Tvářit se, že zavedením přileb se vyřeší bezpečnost cyklistů na silnici je nesmysl. Jenže narozdíl od úpravy křižovatek, silnic a stavby oddělených cyklotras je to jedna z věcí, kterou může pro své bezpečí, a to za minimální náklady, udělat každý z nás.

    Opět jsi použil obrat, že není třeba průzkumů k tomu, aby bylo jasné, že pokud má cyklista přilbu (nejde o to, zda z povinnosti, nebo ze svobodné vůle), bude jej motorista předjíždět agrsivněji. Předpokládejme, že to tak je. Efekt je opět pouze dočasný, tedy než se helma stane naprostou samozřejmostí.

    V tom právě vidím hlavní přínos. Pokud helma zevšední, už se nikdo nebude rozpakovat si ji vzít a o tom, zda někam pojedu na kole či ne nebude rozhotovat skutečnost, zda musím/nemusím mít přilbu. Takže i ten zmíněný negativní vliv na zdraví národa jako celku je v dlouhodobém horizontu minimální.

    Nezlob se na mě, ale mám pocit, že všechny ti bubáci, se kterými tu argumentujete, jsou v lepším případě jen velmi krátkozrací. V douhodobém horizontu, v okamžiku, kdy přilba zevšední, řidiči i cyklisté ji prestanou vnímat, tak sea bezpečnost se prokazatelně zvýší. Vše ostatní jsou jen spekulace.

    A jedna poznámka na závěr. Je mi jedno, zda přilba bude přikázána zákonecm, či ne. Moji bezpečnost to již nezvýší, protože já ji vždy nosím a stejně do města jezdím na kole velmi nerad. Nicméně každý rozumný člověk si i bez zákona spočítá, že je lepší být živý s pocuchaným účesem, než mít perfektní vlasy do rakve.

  19. Přilba je už dneska všední až dost, problém je riziko zavedení povinnosti. Protože to ke snížení atraktivity kola ve městě prostě povede.
    Ty to tak nevnímáš, protože jedeš na výlet, vezmeš přilbu z věšáku a vyrazíš. Ale když jezdím na kole po městě, tak prostě vím, že není možné tu přilbu vždycky logisticky uhlídat. Jednou někde necháš kolo zamčené a přilbu si odneseš v tašce. Nebo to kolo někomu půjčíš (bez přilby, samozřejmě) a vyzvedneš si ho druhý den někde jinde. Máš dvě kola, kvůli rozličným cestám. Máš skládačku, kterou někdy necháváš v práci, ale doma máš ještě kolo na výlety. Režim „co kolo to přilba“ nefunguje dobře, stejně to nakonec pomotáš a skončíš někde bez přilby. Někdo mi bude chtít půjčit kolo na krátkou pochůzku, nebude moct. Budu někoho chtít hodit na nosiči k metru (říká se tomu moc hezky „coupling“) – nebudu moct. Automatické půjčovny kol se mohou jít klouzat. Atd., atd…

  20. Kdyby lidé byli zodpovědní, nebyl by v tom problém. Bohužel nejsou. Znám lidi, co klidně jednou po frekventované silnici a přilbu si vezou v košíku pověšeném na řidítkách. Dokonce jsem zažil případ, kdy se takto chvoala žena v 5. měsíci těhotenství. Pak je otázka, co je menší zlo a kam až má stát zasahovat.

  21. Na otázku „co je menší zlo a kam až má stát zasahovat“ mám i odpověď: stát má zasahovat co nejméně, ideálně tedy vůbec.

    Moc se mi líbil jeden odstavec:
    … Narozdíl od úpravy křižovatek, silnic a stavby oddělených cyklotras je to (povinné nošení přilby) jedna z věcí, kterou může pro své bezpečí, a to za minimální náklady, udělat každý z nás.

    Čistě finančně: někde se uvádí, že na kole by pravidelně jezdila asi třetina lidí (tedy kdyby chtěli – Vráťa to jistě bude vědět přesněji). Popravdě netuším, kolik stojí přilba v krámě, takže jsem teď narychlo nahlídnul do prvních tří eshopů, který vypadly z Googla na dotaz „cyklopřilba eshop“. Ceny jsem potkal od šesti stovek za dětskou s beruškama po devět tisíc (ta asi i sama šlape). Medián je někde u dvoutisícové hranice. V České republice žije 10,506 miliónu lidí (link). Kdyby jich jezdila ta zmíněná třetina (v horách [Krkonoše] asi méně, zato na rovinách [Haná] prakticky všichni od tříletých prcků po devadesátileté kmety), pak stačí trocha násobení a to minimální levné opatření vyjde celkem na semd miliard.*

    Když dotáhnu do důsledku nápad „maximální bezpečí za minimální náklady, které může udělat každý z nás“ je nejezdit na kole. Ano, zákazem jízdy na kole (všem, vždy a všude) klesne nehodovost a zranění cyklistů na skutečnou nulu. navíc to nikoho nebude stát ani korunu, někteří jedinci dokonce ušetří (proč kupovat kolo, když se na něm nesmí jezdit, že?).

    Bezpečný cyklista = žádný cyklista!

    (a nás pár nepoučitelných bude pod rouškou tmy provozovat guerillacycling kdesi mezi poli, skývaje se před obránci našeho dobra…)
    _____
    *) Poznámka pro hnidopichy: nemá cenu rozlišovat mezi „lidi si to koupí z vlastní kapsy“ a „zaplatí to stát“, protože stát to zaplatí z daní, tedy opět z kapsy jednotlivých lidí.

  22. Pepa: chacha.. poznala jsem se :o)… a můžeš přidat – jezdila jsem tak i v sedmém měsíci (a cca hodinu v hale na veletrhu ještě v devátém měsíci)… a to proto, že bez přilby jedu vždy pomaleji, opatrněji a s větším respektem od projíždějících aut… Jelikož nošení přilby čas od času praktikuji, tak mohu srovnávat. Efekt je velice znát, umocní se pouze, vezmuli si ještě triko s velkým zeleným „Z“ na zádech. To potom opravdu dělají veliký oblouk. Neberu nikomu jeho radost s nošení přilby. Jen mi vadí ta povinnost. Ono se to totiž u přilby nezastaví. Co další volby? Tam přece bude muset politik zase něco slibovat, ne? Takže si vyberte, co bude povinné další rok – rukavice, brýle, chránič páteře, reflexní vesta, chrániče kolen a loktů?

  23. A ještě k těm poznámkám o účesu: kdo proboha přišel s tím, že jezdit bez přilby znamená perfektní účes?!? Ten člověk asi nemá dlouhý vlasy… Vždyť je to naopak. Od rozcuchaných vlasů ochrání jen pevné sepjení, ts…

  24. Ahoj, jak mě ochrání povinné nošení helmy od toho, aby mě nesrazilo auto?

    A jetli někdo říká, že je vysoká nehodovost cyklistů a proto by zavedl nošení přilby, tak bych na to opáčil, že nesrovnatelně větší počet nehod mají řidiči automobilů, takže bych vyhlásil povinné nošení přilby v autě – tím se přeci sníží počet zranění.

    Jinak jsem proto, aby vše zůstalo při starém. Děti povinné nošení a dospělí, ať si nošení či nenošení přilby vždy rozmyslí.

  25. Štěpán: upravil si špatně moji větu: „… Narozdíl od úpravy křižovatek, silnic a stavby oddělených cyklotras je to (povinné nošení přilby) jedna z věcí, kterou může pro své bezpečí, a to za minimální náklady, udělat každý z nás.“ Ta závorka tam nemá co dělat a pokud by tam byla, pak zní „(nošení přilby)“. Ano, já jsem si loni opravdu pořídil novou přilbu za 2000,-. Nicméně patnáct let jsem jezdil s přilbou za 450,-. Ano, tak dlouho mi vydržela. 30kč na rok za 85 % zvýšení bezpečnosti při pádu z kola mi za to stálo.

    Zákon upravuje spustu věcí týkající se silniční dopravy. I nová lékárnička v autě má své opodstatnění, i když ji většina z nás za dobu její životnosti nevyužije.

    Nejvíce mě iritují hloupé argumenty, že se zavedením přileb přijdete o „dušičky“, jako by vám na bezpečnosti lidí nezáleželo.
    Když tak o tom přemýšlím, víte kolik by přibylo cyklistů, kdyby se například povolila jízda na kole i po požití alkoholických nápojů? To by se mělo začít prosazovat, řidiči by si pak jistě na každého cyklistu dávali hlavně večer mnohem větší pozor. No a co jim to trochu ztížit a zrušit povinné osvětlení kola a odrazky? neznám příjemnější zážitek, než když se mi v noci z krajnice deset metrů před autem vyloupne střelec na neosvětleném kole.

    to Markéta: ano, poznala si se správně :). Nicméně ještě dodám, že mi tvé chování bez přilby opravdu příliš bezpečné nepřišlo. Jízda po frekventované silnici, kdy předjíždíš pět cyklistů s tím, že přeci nebudeš z kopce brzdit…

    Ten efekt je subjektivní. Řidiči si toho, zda máš či nemáš přilbu, nestačí všimnou. Takový efekt bych připsal spíš dětskému vozíku za kolem, který je vidět trochu lépe, než hlava předjížděného zkloněného cyklisty. I kdybys bez přilby jezdila opatrněji (já bych se bez ní cítil velminesvůj a chovl bych se tak), tak je to efekt dočasný. V okamžiku, kdy si na to zvykneš a otrně ti, pak se efekt sníženého subjektivního bezpečí ztrácí a jezdíš stejně, jako s přilbou.

  26. Markéta: A ještě k těm poznámkám o účesu: a zajímavé je, že většina holek v mém okolí tvrdí, že si si přilbu nevezme právě proto, že by pak měly zpláclé vlasy a zničený účes :)

  27. Já bych zavedl povinný kokos v autech a nejen v těch závodních. Chování řidičů je někdy stejné jak na trati, tak v provozu. Existují studie, že by se tak podstatně snížila jejich úmrtnost. Omezilo by se tím také používaní aut na kratší vzdálenosti, což je cíl většiny měst. No a tímpádem by se nemusela tato povinnost nesmyslně zavádět u lidí, kteří tam právě používají kolo.

  28. Helmu nosím zásadně a vždy jelikož si vážím svého zdraví. Poměrně nedávno jsem byl svědkem při jedné cyklojízdě, kdy ten dotyčný při velice pomalé jízdě (cca 10-12km/hod.) nějak škobrtnul předním kolem a ve vteřině šel přes řidítka na hlavu (samozřejmě bez helmy) a následně na záda atd… Prostě se z ničeho nic válel na zemi a nevypdal moc dobře. Byl dost otřesený a naštěstí to na sanitku nebylo ale moc nechybělo a mohl mít tu hlavu klidně v horším stavu…

    Takže asi takto… chcete jezdit bez helmy? Následně si plaťte ošetření související samozřejmě s hlavou ze svého. To by pochopitelně neplatilo u zlomenin čehokoliv co by nesouviselo s hlavou. A do 18 let by ta povinnost měla být u všech bez vyjímek, dokud jsou za ně odpovědní rodiče.

    Jiná věc je ovšem nápad povinného nošení těch reflexních vest… K tomu bych se stavěl poněkud s rezervou. Myslím že by to vypadalo pak dost „zvláštně“ kdyby byly ulice plné „žluťásků“ na kolech…

  29. 1. Anketu jsem vyplnil, žádný potvrzovací mail nepříšel. Sorry, podruhé už to dělat nebudu.

    2. Pánové, jestli chcete udělat přilbu povinnou, tak prosím nejprve zařiďte, aby se vyrávěly přilby ve všech velikostech, ne jen v těch běžných. Se svým obvodem hlavy 67cm jsem koupil tu největší, co na trhu existuje, a přesto ji mohu používat tak nejvýš jako jarmulku.

  30. Děkuji všem, kdo vyplnili dotazník. Máme zatím přes 100 dotazníků, potřebovali bychom ještě aspoň další stovku, aby se z toho daly udělat relevantní závěry. Pište prosím známým, sdílejte na Facebooku.

    Petr: (1). Ale dotazník byl odeslán ne? V tom případě je vše v pořádku. (2) Tohle by se mělo směřovat na pány, kteří povinné přilby opravdu míní navrhnout. My to rozhodně nejsme.

  31. Já s otázkou přilba nebo bez ní bojuju skoro vždy, když chci vyjet na kole jako dopravním prostředku po Praze (na výlet beru vždy, i když cesta začíná Prahou mimo „terén“) … vzhledem k bezpečnosti jsem pro přilbu, ale když chci jet do práce „jako člověk“ tak závidím Dánům, Holanďanům apod., že si můžou vzít normální oblečení a vyrazit bez přilby aniž by to někomu připadalo divné nebo jako hazard se životem …. v práci nemáme sprchu, takže když jedu tak abych se nezapotila jde to, ale se zpláclými vlasy zpod přilby už fakt nic neudělám … zdraví je důležitejší než zpláclé vlasy, ale povinnost nosit přilbu podle mě opravdu hodně snižuje atraktivitu kola jako dopravního prostředku

  32. Dexter: Chodíš pěšky bez helmy? Jezdíš autem bez helmy? Následně si plať ošetření související samozřejmě s hlavou ze svého. Víš co já znal lidí, co nepřežili v autě, protože neměli helmu? Nebo se praštili do hlavy, když šli pěšky o podezdívku plotu, schody apod. a nepřežili to? Spi si klidně s kokosem i v posteli, můžeš z ní spadnout, nikdo ti to nezakazuje.

  33. Petra: V tomhle mi opravdu HK připadá normální. S kokosem tam potkávám dospělé na kole opravdu výjimečně. Záleží na tom, zda odhodí kokos mladší generace po dovršení povinné hranice. Zatím bohužel sice kokosy odhazují, ale i s kolem a nasadají po jejich vzorech z mediálních vymývaček do aut ;(

  34. Na výlet, na delší trasu – přilba automaticky. Do města – často také – i když v elegantním kabátku a lodičkách to pasuje, jak pěst na oko. Jenže se bojím – i na těch 5-ti kilometrech, co jedu do práce. Myslím, že nošení přilby je třeba posoudit i dle silnice. Jízda 500 metrů ke kostelu a zpátky na malé vsi přilbu vyžaduje jen stěží.
    Naopak nutnost projet ráno při cestě do práce frekventovanými ulicemi – to je téměř automatika.
    S přilbou jsem jezdila i v Dánsku – jako veliká výjimka.
    Nosím reflexní pásky, ale vestu teda fakt nechci.
    Jak moc pomůže reflexní vesta v jasném slunečném dni někde na cyklostezce u vody?

  35. Jezdím do centra Prahy v karaťasech a triku i v obleku. Mám přilbu za čtyři stovky. Párkrát za měsíc. Nijak mne to neomezuje. Naopak často, když nakráčím na oficiální akci s přilbou v podpaží, otevírá to lehce konverzaci.

  36. Jak může řidič osobního auta v poledne narazit plnou rychlostí do odstaveného kamionu? Jednoduše. Jede proti slunci, tak jede chvílemi naslepo. Proti takovým mi vesta pomůže? Mám na kole zpětné zrcátko a každé předjíždějící auto si zkontroluju. Mám přilbu, osvětlení, reflexní prvky, ale hlavně koukám kolem sebe a předvídám chování ostatních. To ostaně dělám i jako řidič auta.
    Kalimero

  37. To je zajímavé, porovnávat ohledně nošení přileb kola s autem, kde má řidič kolem sebe spousty deformačních zón, pásy a airbagy. Co má kolem sebe na svou ochranu cyklista? Řekl bych, že skoro to samé, co motocyklista, takže proč nesrovánat kolo třeba s motorkou, potažmo s mopedem. No a ejhle. Na mopedu je přilba povinná a není to tak dlouho. No a neřekl bych, že byse počet lidí na mopedech nějak dramaticky snižoval, ba naopak :).

  38. to Vrata: no a ona je jistě tím reprezentativním vzorkem ;). Ten aerbag je fakt síla :). To ho člověk zapomene vypnout a vyletí mu, jak se sehne k zavázání tkaniček :)

  39. to Vráťa: zaměňuješ pojmy. Je rozdíl říci „Tacoví lidé nejsou“ a „Jejich počet se dramaticky nesnižuje“ ;)

  40. Stejně je ale nevhodné to nařizovat. Zabijou se tím automatické půjčovny kol a snižuje se tím flexibilita používání kola.
    Ostatně, Štěpán to v č. 22 vystihl přesně: Nejbezpečnější a nejlevnější by bylo jízdu na kole zakázat vůbec, počet zabitých na kole by velmi rychle poklesl blízko k nule a ti, kdo by jezdili ilegálně, by byli považováni za svého neštěstí strůjce.

  41. to Pepa: já bych zas řekla, že nepotkávám nějaký dramaticky vysoký počet lidí na mopedech (to už vidím i víc cyklistů), takže podle mě ani není jak by se mohl jejich počet dramaticky snížit ;)

  42. V canadskych Rockies pri dlouhym a hodne rychlym sjezdu do Pemberton v plny polni kde speedo ukazalo 78 km /h se nahore na zvetraly skale uvolnilo nekolik sutru, jeden balvan o velikosti auta prolit asi 100 metru prede mnou a zmizel v rece i s tou kamennou lavinou, pamatuju si ze jsem sel ostre na brzdy kdyz jeden kamen velky asi jako 2 dlazebni kostky me sestrelil z te vysky polystyrenovy braincatcher. Probral jsem se v nemocnici po tezkym otresu mozku. Muj CDN $ 120 blembak rozbity na cimprcamr me prines druhy den policajt ktery tu nehodu vysetroval . Jeho zprava ze bicycle si muzu az me propusti u nich vyzvednout me udelala radost . Verim tomu , ze nemit tenkrat na kotrbe helmu tak jste se nedozvedeli z prvni ruky ze me blembak na jednom dlouhym cyclovandru zachranil zivot .

Další z rubriky

Bikesharing: parkování bez stanic 14

Sdílená kola Freebike již přes měsíc brázdí ulice Prahy a s nimi začalo opět probublávat..více

Snižují pruhy pro kola bezpečnost cyklistů? 4

Rádio Wave zveřejnilo článek prezentující výsledky australské studie, podle které na komunikacích s cyklopruhy předjíždějí..více

Jak mne srazilo auto 53

V úterý 30. dubna mne v ulici Na Dolinách srazil řidič předjíždějícího auta. Analýzu dopravní..více

Výběr z dubnové cyklokomise 18

Průběh dubnové cyklokomise byl značně nevyvážený. Podstatné věci typu informací o průběhu přípravy investičních akcí,..více

Nedůstojný stav páteřních cyklotras 12

Nestává se mi často, že bych intenzivně využíval již dávno zřízené chráněné cyklotrasy. Počátkem loňského..více

Výběr z březnové cyklokomise 12

Březnové jednání cyklokomise mělo na pořadu dne jen několik témat, která stojí za zmínku. Už..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru