Kodaňská zima

Zima? Pche! V Kodani se jezdí ať je hezky nebo zima, ať je sníh a nebo plískanice. Pořád se na kole uskuteční pětina cest. Více na Copenhagenize .

Copenhagen January Cycling – Your Country from Copenhagenize on Vimeo.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Kdyby se u nás taky odklízel sníh z cyklopruhů…

    Na druhou stranu už se těšim, jak si v prvním sněhu hezky zařádim :-).

  2. Jj. tak tohle je přesně Kodaň. V noci nasněžilo – prvně odhrabali cyklopruhy a teprve pak až silnice a chodníky.

    Kolo jsem si tenkrát pořídila posledního ledna (2 dny po příjezdu) a známí v ČR si klepali na čelo. :)

  3. Já jsem před pěti lety v lednu a únoru pobýval ve švédské Uppsale a jinak než na kole jsem nejezdil, a to sněhu bylo požehnaně, myslím o dost požehnaněji než bývá v Kodani. Do práce tam tak jezdili všichni, včetně starého japonského profesoru, u kterého jsem bydlel a jehož jsem byl asistentem.

    Co si tak vzpomínám, nic moc nehrabali, jezdilo se na sněhu, kola i auta, a bylo k dobru věci. O takových hrůzách, jako solení, ani vidu ani slechu, snad na meziměstských tazích apod.

    Kolikrát jsem se už hádal s lidmi tady, že by se nemělo solit (hlavně z ekologických důvodů, ale nejen), a oni mi – po této zkušenosti – vysvětlovali, že tady je moc sněhu – na rozdíl prý třeba od Prahy, když to byli lidi mimopražští, takže to prý zrovna tam a tam bez toho nejde – a když jsem poukázal na Švédsko, tak zas tvrdili pro změnu, že moc sněhu je právě, a proto se tam, jsouce zvyklí, můžou bez solení obejít. No hovor jak…

  4. > Tag.toget: prvně odhrabali cyklopruhy a teprve pak až silnice a chodníky.

    No nevím… v Kodani jsem nikdy nebyl a netuším, jak tam funguje zimní údržba, ale podle toho videa mi přišly silnice ve stejném nebo lepším stavu, než cyklopruhy/cyklostezky.

    Líbí se mi jejich sčítač. Přímo na místě se dovědět, že na této trase jsem dnes cyklista číslo 8777 z celkových 29420 cyklistů od 15 Června 2009, dá o provozu o něco lepší informaci než když se u nás se na místě nic nepozná (a občas ne ani dodatečně, pokud to tedy vůbec funguje)

  5. Což o to, cesty pucují pěkně (co my bysme za to dali).
    Přesto tam žádné „(main) bike lanes first“ nevidim.

  6. Sorry, nenašel jsem napoprvé ten pravý článek.

    http://www.copenhagenize.com/2010/02/salt-shortage-priority-for-bicycles.html : „Because of the hard winter conditions of the past several weeks there is a shortage of road salt all over Denmark, including Copenhagen. We must therefore prioritize which roads and paths we salt.
    At the moment we are prioritising the bicycle lanes/cycle tracks as well as the main approach roads to the city, so that the police and ambulances can get in.“

    http://www.copenhagenize.com/2010/02/enter-snow-slinger-of-copenhagen.html : „As mentioned before, the bicycle infrastructure enjoys the highest priority in Copenhagen. They are salted in advance of snowfall and they are cleared first when the snow falls.“

  7. Á, tak to potom jo. Ikdyž mi solení předem (na sucho) přijde celkem zbytečný.

    To s těmi odkazy jsi mi neměl dělat… místo rozumné práce si tady celý večer čtu. Zato mám alespoň ponětí, odkud se vzalo to hrozné slovo „vehikulární“.

  8. Tak dneska můžeme porovnat. V Praze jsem za sněhu ještě nikdy nejel, no, nakonec jsem to nevzdal, prošláplá cestička zahrádkářskou kolonií v počátečním úseku, spolu s okolím nádraží Veleslavín naštěstí byla tím nejhorším, pak už to byl kros jen trochu.

    Člověk při koupi kola nepomyslí na všechno – opravdu mě nenapadlo, že těsně přiléhající blatníky můžou v zimě fungovat dost nepříjemným způsobem…

  9. Tak dneska mi to taky nedalo a osedlal jsem kolo. Jel jsem teda jenom pro chleba (cca 4 km) ale stálo to za to. Vzal jsem na test elektrokolo, s tím, že zjistím, jak se takový vehikl na sněhu pohybuje. Zkušenosti mám velké s jízdou na sněhu, ale toto byl prostě MAZEC !!! Doporučuju si to vyzkoušet všem, kdo na sněhu na normálním kole jezdí. Mám tedy náhon na přední kolo, takže potažmo 2×2, ale to je to stěžejní. v zatáčkách vás to vyveze a jízda hlubokým sněhem je bezproblémová. – teda jenom na nejslabší režim. :)

    Pak jsem na rovné silnici bez provozu testnul HIGH režim. Byl tam jak uježděný sníh, tak prašan cca 20 cm. To je potom rodeo! přední kolo se vám roztočí ve smyku do plné (max. cca 25 km/h) rychlosti a pak to pluje od pangejtu k pangejtu jak splašený býček. V tom zmatku, kdy se snažíte udržet jízdu rovně vám ani nedojde, že už jedete skoro 25 km/h a popravdě to už je na sněhu docela rychlost. :D

    takže jestli chcete někdo řádný adrenalin….

    Výhoda: případné pády bývají většinou do měkkého a bacha na auta… :)

  10. Což o to, já se nehorším, zejména ne kvůli cyklpruhům, nečekal jsem, že bude po víkendu Praha podánštění, ale přiznávám, že když vidím stav chodníků a stav silnic, nemůžu si odpustit kyselé „co byste pro ty plechovky neudělali, a chodci ať lezou kanálama“.

    Za týden nicméně očekávám sníh vyhrnutý z vozovky do různých koutů chodníků, kde často zůstane v nepřelezitelných hromadách až do oblevy či do jara. Někde vytvoří opravdu kuriózní terén pro chodce. „Auta jedou, chodci lezou“.

  11. Tonda: Já si vyzkoušela jízdu na elektrokole na náledí tuto sobotu ráno… ehm… mé koleno je stále ještě černo-fialovo-červené, podlitiny na obou nohách chytají různé odstíny zelené a i loket má hezkou barvičku :o)))… to to tak dopadá, když někdo vjede (skoro v plné rychlosti) do zledovatělé zatáčky :o))))…. kolo je naštěstí v pořádku… (více rozepsáno zde: http://vikalime.blogspot.com/2010/11/naledi.html)… přesto mám pocit, že další sobotu kolo zase vytáhnu a na trh opět pojedu…

  12. Marketa: auuu, soucítím s vámi. :-( na tvrde vymrzlé – to je vždycky zlé. Bacha taky na ty malé zrádné dlažební kostičky v centru města. Často se snimi dláždí chodníky. Nemusí být sníh, ale stačí mokro a teplota lehce nad nulou a klouže to jako led.

    Vráťa: prosím, nešlo by přidat do ankety položku „bez úprav a tunningu“ díky.

  13. Jojo, sezóna nám síše zimním cyklistům začíná! Jen aby to vydrželo. První stopa je nejkrásnější, i když jsem jich měl ráno docela hodně, neboť jsem za sebou táhnul sáně. Odpoledne už to není ono i když na některých cyklostezkách to opravdu žije! I když ne cyklisty, ale boby, sáně, běžky – kde by jinak tato nemotorová doprava byla, to opravdu nevím. Tyto stavby mají nedoceněný celoroční význam o kterém by se dalo taky dlouze psát. Dnes jsem si tam s kolem připadal spíše jako vetřelec ;) Jo a ještě jednou díky za posunutí betonů, tady je pár fotek z oblíbeného tunelu ;)

    http://s788.photobucket.com/albums/yy170/cobic/2010/20103011_VitkovskyTunel/

    Tonda: 2×2 bys tam určitě využil! Vezmeš ho na čtvrteční GC41? Jo a loni jsem u tebe viděl i sněhový řetěz, to v anketě taky chybí :)

    Markéta: Tam by bylo radost i padat. Navíc sníh rány krásně chladí…

    Vráťa: Žertovnější odpověď jsem využil, tůnit budu až možná zase trochu na vánoční jízdě ;)

  14. Momentalne jsem na stazi v Trondheimu v Norsku. Lide tu taky i pres mraz a snih zijou stale aktivne venku, behaj a jezdi na kole. I kdyz pocet cyklistu oproti letu poklesl. Silnice tu soli, chodniky nastesti spise ne. Momentalne je to ale celkem jedno, je tu uz vic jak tyden kolem -15 stupnu. V podstate vetsina chodniku a okraje silnic jsou kus ledu a s nejakym posypem to taky nikdo neprehani. Mistni lide tu velmi casto pouzivaji specielni plaste na kola s malymi kovovymi hroty. Slysel jsem, ze je pak jizda na kole bezpecnejsi nez chodit pesky, protoze to tu fakt klouze. Jinak cyklopruhy tu jsou casto spise soucast chodniku, ani nejak zvlast nejsou oznacene, lide tu jezdeni na chodnicich toleruji. Ale mesto je male a chodniky jsou logicky daleko mene zaplnene chodci.

  15. Dneska jsem si vzal na boj s kalamitou běžky (a byl to dobrý tah, ne že ne) a dost mě rozladilo, jak poctivě vzali údržbu A2 až k Přístavišti. Vymetená místy na šutr, poctivě posypaná štěrkem na šířku dvou multikár. Ono se to mete a sype, když tam nikdo nepřekáží, narozdíl od souběžné silnice. (Pro běžkaře echt radost. Holt nejsem správně multimodální ;))
    Ale je potřeba říct, že jsem od Palačáku k Přístavišti (30-40 minut?) potkal asi 3 zimní cyklisty… Velkej respekt. Jenom nevim, co si počali na tom konci…

  16. Wojtee: Nápodobně. Kolo jsem po včerejší nadílce nechal zaparkované v práci a dneska to vzal na běžkách. Strašnice a Vršovice docela šly, některé chodníky trošku vyštěrkované, ale na starších lyžích v pohodě. A vedlejší silnice jsou sjízdnější než chodníky, které jsou většinou před vietnamskými prodejnami odhrabané na čistý asfalt.

  17. „Zimní cyklistika“ je náhodou celkem fajn doprava ve městě neuklizených chodníků. největší problémy na cestě byly dva v podstatě stejné: nejdřív jak se dostat z domu (bydliště) přes sněhovou bariéru na silnici a potom jak se dostat ze silnice přes sněhovou bariéru do domu (práce). Mezi tím celkem pohoda (nepočítám předem marný pokus použít cyklotrasu pod Vítkovem, fotka pod vedlejší diskusí), i autaři jezdí relativně pomalu ;-).

    Běžkaře jsem potkal jednoho – nesl si na Vítkov lyže na rameni, asi bude na hřebeni kilometrová stopa.

  18. Vratislav Filler, 29.11.2010 v 12:53:
    Dnešek bych neporovnával, teď se to nestíhá. Počkal bych týden a pak se teprve začal horšit

    Tak už můžu? ;-) Pluh jsem potkal naposledy někdy začátkem týdne, ale to jel asi do garáže zpět k zimnímu spánku.

    Teď to nemůžu najít, ale myslím, že někde zaznělo, že se budou udržovat cyklopruhy na hlavních komunikacích. oproti loňsku příjemná změna, tím spíš, že (minimálně v Pobřežní) funguje. Cyklopruh je sice prohrnut/odklizen až po tom, co je prohrnuta cesta pro auta (cca jednodenní zpoždění), ale až na výjimky se cestářům povedlo vytvořit 3/4 šířky cyklopruhu.

    Co mě až tak nepřekvapilo, je zmizení vjezdu na cyklostezku v Budějovické za křižovatkou s Vyskočilovou (přibližně v místě první haldy sněhu). Co mě překvapilo o dost víc, je prodej stromků přímo na cyklostezce (pohled od křižovatky, od cyklostezky).

    O úklidu Žižkovsko – libeňské cyklotrasy nemá cenu mluvit (stále zasněženo), novinkou je oprava tramvajové tratě z Ohrady na Palmovku, takže krom 20-30 cm sněhu na cestě parkují náklaďáky (dnes dva) a bagry (taky dva), navíc jsou tam složené vytrhané kolejnice (osm). Suma sumárum trasa k dopravě nepoužitelná. Abychom zimu neviděli zas tak negativisticky – dají se tam stavět sněhulisti (nebo cykluláci?) :-).

  19. Hlásím, že cyklopruh v Pelléově odklizen není (ale nejsem si jist, jestli tou ulicí vůbec nějaký pluh projel).

  20. Cyklopruh ve Vršovické a V Olšinách nebyl prohrnut od začátku sněžení. Něco povolilo, jak projíždející auta nacákala sůl okolo, ale údržba žádná.

    Mimochodem, ačkoliv jsem sám od minulé středy do pondělí kolo odložil, neuplynul jediný den, abych někde cyklistu nepotkal. Bohužel, sčítače zase nefungují, z několika mých průjezdů Vršovickou byl zaznamenaný pouze jeden.

  21. Takže resumé po týdnu :-) Je vidět, že během oblevy byla promarněná příležitost vyplužit to, co povolilo, teď je to na vedlejších ulicích zase na prd.

    Štěpán, Vašek, Petr: Údržba cyklopruhů se myslím neslibovala. Mám dojem, že se povedlo prosadit proplužení některých cyklostezek, kde to jinak je o hubu, a několika cyklisty obvykle užívaných ulic (průjezd Malou Stranou přes Kampu). Cyklopruhy nee, takže skutečnost odpovídá „předpokladu“. Že je to na řadě ulic (Vršovická) blbý, je jiná věc.

    Ona obecně výhoda kola spočívající v předjíždění kolon zprava teď prostě nefunguje. Na dvojpruzích se ale dá jet prostředkem, což jsem si dneska vyzkoušel na Bohdalci (mňam).

    Cks. Libeň – Žižkov pořád ještě není oficiálně v provozu, tj. pro TSK neexistuje.

    Budějovická je srandovní. Osobně jsem po nasněžení přešel automaticky zase na vozovku (jak jsem jezdil už asi tři roky). Tohle beru tak, že cyklostezka v zimě není a myslím, že je to i dobře. Nahnat tam cyklisty na polozledovatělý chodník je horší, než nechat je na silnici.

  22. Když jsem byl mladý ještě krátce, většina majitelů dávala auto na zimu do stodoly. Voda z chladiče se vypustila (kdo měl vodní chlazení) a akumulátor (kdo měl elektrický startér) se přenesl do tepla. V zimě jezdilo jen pár bláznů. Automobilismus býval letní sport.

  23. Keď je takto krásne nasnežené, tak bicykel ostáva v pivnici a syna odveziem do školy na sánkach :)

Další z rubriky

Seminář k cyklonovele ve Sněmovně :)

Ve středu 3. 9. 2020 proběhl v Poslanecké sněmovně seminář „Aktuálně k cyklonovele,“ na kterém..více

9 důvodů, proč jet do školy na kole 18

Začíná nový školní rok a v ulicích měst se znovu objeví studenti škol, kteří se..více

Cyklostezky postavené přímo s okruhem v Plzni 4

31. 07. - Václav Kříž - Inspirace
Plzeň je rozhodně víc než krajské město. Působí spíše jako velkoměsto. Chci vypíchnout příklad infrastruktury,..více

Seminář Data a cyklodoprava: rychlý výběr 3

V úterý 16. června proběhl v pražském CAMPu seminář Data a cyklodoprava, pořádaný Nadací Partnerství...více

Městská cyklomapa 2020 9

Po dvou letech vydalo hlavní město Praha další edici své tištěné cyklomapy. Pro novou mapu..více

Příběh cyklopruhu v Divadelní ulici 28

Již zhruba v polovině května se objevil cyklopruh v Divadelní ulici na Praze 1. V..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru