Město

Publikováno: 17. ledna. 2011, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. března. 2012
Autor: Hynek Hanke

Když jsem pracoval v Portlandu, na západním pobřeží USA, povídá mi jednou kamarád: ,,Víš, mě se ti tak líbí jak oni tady lidi to město vážně jako používaj.“ Jsou stovky různých způsobů, jak svoje město používat. Číst si na lavičce v parku, opalovat se na zídce, proběhnout se zasněženou ulicí. Jezdit po městě na kole s tím má hodně společného, těžko bude na kole po městě jezdit ten, kdo jej nemá rád.

Následující videoklipy ukazují tři způsoby použití města, které jsou zároveň krásné a naprosto šílené. Leží za hranicí všeho myslitelného. Přesto je fascinující přemýšlet o tom, jaké nejrůznější věci s městem někteří lidé dělají. Na kole, pěšky a ve vzduchu.

Edinburgh / Dany MacAskill

Kodaň / Team JiYo

New York / Phillipe Petit

Hynek Hanke
První šéfredaktor tohoto online magazínu (tehdy ještě pod názvem Prahou na kole). V redakci působil mezi lety 2008 a 2011.

Vratislav Filler 17. 1. 2011, 14:17

Pro takové lidi je Praha naprosto průchodná / průjezdná :-)

Cizinka 17. 1. 2011, 14:51

Trošku se děsím té diskuze, která po těch videích může následovat :)
Je neuvěřitekný, co ten kluk s Edinburghu umí. (a měl helmu, přátelé! :-)

S. 17. 1. 2011, 20:36

Tak já teda začnu: zahálka a nuda plodí jen kraviny...nahnal bych je do myšelinky, tahat pneumatiky...šmejdy jedny ... :o)))

Vratislav Filler 17. 1. 2011, 23:37

Jo, ale ten na laně jí neměl ;-))))

S: Taky by mohli žít šedivé a nudné životy jako 99% populace a nic takového vůbec nechtít dělat. To by byl teprve trest - ale pro nás.

Matka 18. 1. 2011, 07:45

No jo, no. Helmu má, to on asi už podlehl buržoazní propagandě strachu. Naštěstí nemá odrazky. Takže až se prokáže, že náš lítý boj proti přilbám nevedl ke zvýšení počtu cyklistů, vždy můžeme začít tvrdit, že za to může opruzující vymáhání odrazek. Ten kluk přeci bez odrazek tak krásně jezdí! Není to snad jasný důkaz? A pak můžeme tvrdit, že chtít po lidech, aby jim brzdy brzdily je nezodpovědné. A vymáhání dodržování základních předpisů je vysloveně škodlivé. Vše toto je totiž v příkrém rozporu s ideovými východisky našeho boje za lepší zítřky.
Důležité je, že kluk nežije žádný šedivý a nudný život. Naopak, vysloveně potlačuje své osobní zájmy ve prospěch společensky odpovědného chování.

Marketa 18. 1. 2011, 09:22

Matka: Kdy jste se naposledy zasmála vtipu? :o))) http://www.yehudamoon.com/index.php?date=2011-01-18

Cizinka 18. 1. 2011, 09:34

Vždycky mě nějak instinktivně přitahovali rebelující lidi, kteří nabourávají běžný představy, jak se má jezdit, s čím se má jezdit, bouří se proti striktnímu dodržování pravidel a tak.. Jeho "přínos společnosti" je přesně v tomhle - že ji prostě koření. Na demagogicé řečí typu "chtít po někom, aby mu brzdily brzdy, je nezodpovědné", není co dodat.

Matka 18. 1. 2011, 09:58

Markéto, prosím Vás, co pořád proti mně máte. Vždyť já jsem se na tom fakt dobře pobavila. Na tento web, který se věnuje výhradně cyklistické dopravě, se to vysloveně hodí.
Cizinko, mě taky. Naposledy mě pobavil onen rebelující řidič, co vytlačil tu hloupou uťápnutou bábu z dálnice. A toho druhýho, milujícího brždění, by rozhodně neměli zavírat, byla by škoda přijít o tu srandu, kdyby prudce zabrzdil před rozjetým cyklistou. Bohužel se obávám, že rebelie těch dvou Vám nebude moc sympatická. Poněváč, samozřejmě záleží na tom, KDO rebeluje.
Jinak musím říct, že ten kluk je opravdu úžasný a jsem ráda, že pro tyto nadané kluky existují bikeparky.

Wojtee 18. 1. 2011, 10:53

Jo, cykloparkourista je hodně velkej borec, o tom žádná. Jenom s tou rebélií to nebude tak horký. Taky už ho požrala velkokorporace (jezdí pro Redbull a tak je potřeba mu ty křídla přistřihnout a narazit blembák :)).
Mimochodem to vypadá, že ten Edinburgh používá úplně sám. Točili to někdy brzo ráno (podle světla asi jo) nebo mu ostatní uživatele vyhnali ze záběru (a chytejte mě za slovo, že v některých záběrech jsou)?

Jinak takových lidí fakt nemůže být moc :)

Cizinka 18. 1. 2011, 13:30

Matka: Vytlačit někoho na dálnici a skákat na kole je snad rozdíl, ne? Ale ano, pro vás a vám podobné je asi opravdu nutné nařizovat a nebo zakazovat úplně všechno, zdá se mi totiž, že vám chybí zdravý rozum... Bohužel... Nezáleží na tom KDO rebeluje, ale JAK.

Matka 18. 1. 2011, 14:57

Jejdamane, vy jste se mi rozparádila. Ale já vás varovala, že se Vám to nebude líbit.
Chtěla jsem Vám udělat radost, když jste psala, že Vás instinktivně přitahují rebelující lidé, který nabourávají zažité představy.... No, Vaši představu jsem nenabourala, tak promiňte, já už budu hodná a rozumná.

Mistr Lei 18. 1. 2011, 15:10

A nezáleží vždy zdaleka nejvíc na tom, PROČ člověk "rebeluje"?

Zajímavé blbůstky, i když tady to eskamotérství, hlavně pokud se začne brát vážně, nemám moc v lásce, připomíná mi to trochu ta obskurní videa na jůťůbu typu "zahraju na kytaru nejvíc not za minutu na světě".

Jinak slovní spojení "používat své město" na mě působí značně nelibě. Už proto, že navozuje utilitární vztah k němu - rozdíl mezi používat a prožívat je fundamentální. Ale chápu, že je to nejspíš jen formulační neobratnost, že se za tím nic hlubšího neskrývá.

Marketa 18. 1. 2011, 21:02

Cizinka: Něvěšte hlavu... diskutovat se "zasloužilou matkou" je horší, než krmit trola... logika se nepřipouští, argumenty nepřijímají... :o)... Vaši slabost pro rebely chápu... (můj osobní hrdina je Rubber duck z filmu Convoy)...

Viktor 18. 1. 2011, 21:52

Mistr Lei: Proč by mělo záležet na nějakém "proč"? To je privátní věc dotyčného. Mimo zcela mezních případů na tom nezáleží, podstatné je nakolik tím zatěžuje, obtěžuje nebo dokonce ohrožuje ostatní.
Doma na dvorku ať si dělá každý vcelku co chce, na ulici mezi ostatními jsou hranice významně užší.

Matka 19. 1. 2011, 07:59

Markéto a Cizinko, moc Vás prosím, zkuste na věc pohlížet trochu rozumně. Samozřejmě ve filmu mi může být jakýkoliv rebel sympatický. Také na tomto videu mi je ten kluk sympatický. Ale to je pouze video a ve skutečnosti natočené uměle, schválně tak, aby nedošlo ke kolizi s nikým. Když na to koukám seda u kompu, jsem v bezpečí a kochám se zručností toho kluka. Ale představte si, že byste šly se svým kočárkem po ulici, třeba s dítětem k doktorovi, nakoupit, nebo za jinou důležitou povinností. Nebo byste jely na kole s dítětem ve vozíku. A najednou by Vám někdo takový zkřížil cestu, skočil by přímo před Vás, cokoliv. Jste si opravdu jisté, že i v tom případě by Vám "rebelie"tohoto druhu byla sympatická.
V tom je celý pes zakopán. A v tom je také problém, proč, např. i ti řidiči, kteří jsou jinak k cyklistům tolerantní a odpovědni, těžko zkousávají některé věci na tomto a jiných cykloserverech. Prostě ve chvíli, když začnete tvrdit, že cyklista má právo v provozu mezi auty dodržovat pouze ty předpisy, které sám vyhodnotí jako správné, když dokonce začne tvrdit, že žádné předpisy znát nemusí, když cyklista požaduje toleranci od řidičů a nechce ani připustit, že by ji měl vyvážit protiopatřením na svojí straně, začne být Vaše "rebelie" pro ostatní nepřijatelná. A je úplně zbytečné dožadovat se pochopení a sympatií. A netvrďte mi, že to v jiných zemích funguje jinak. Funguje to stejně. Proste, nečiním to, co nechci aby mi činili druzí.
A ještě drobná otázka ke zcela osobnímu zamyšlení: Kdyky ten kluk na videu ty svoje kousky dělal na motorce, nikoliv na kole, jinak by vše zůstalo stejné,byla by Vaše reakce na shlédnutí toho videa také stejná?

Matka 19. 1. 2011, 08:16

Ještě: moc se omlouvám za překlepy a samozřejmě na konci prvního odstavce patří otazník. Také se omlouvám, za předchozí záměrné provokace, ale jinak bychom se k podstatě věci nikdy nedostali. Budiž mi omluvou, že jsou to provokace pouze na obrazovce počítače, nikoliv přímo v reálném životě.

Hynek Hanke 19. 1. 2011, 09:17

Mistr Lei: Já myslím, že ,,používat svoje město'' není neobratnost, ale že to tak skutečně bylo myšleno, a to v tomtom smyslu:

V Praze lidé ulice a náměstí používají k jiným aktivitám než dopravním málo. To je hodně dáno tím, že se necítí, jako by ty ulice byly jejich. Je to vlastně takové cizí prostředí a je potřeba se v něm jako v cizím chovat. Klidně pak třeba neuklidí před domem chodník od sněhu, protože ten přece není jejich. V Praze není normální koupit a postavit si před dům na ulici lavičku.

V Portlandu to mají úplně jinak. Lidé se cíti, že město je jejich, že se i trošku podíleli na tom jak si jej postavili (např. momentálně centrální náměstí si sami lidé sami vcelku nedávno prosadili a zároveň ze sbírky zaplatili, na tisících cihel, které jej dláždí, jsou po jednom vyrytá jména obyvatel, kteří se na tom podíleli). Proto je pro ně úplně normální a přirozené mnohem víc ty ulice využívat ke všemu možnému. Lidé v ulicích organizují spoustu aktivit, pečují o venkovní prostředí atd.

To samozřejmě souvisí s tím, jak se radnice snaží lidi do rozhodování o městě zatahovat, jak se snaží lidi s městem sbližovat (např. krásný projekt v Litvě -- Vilnius haiku), jak je skutečně nechá to město využívat (srovnej Prahu -- pouliční umělci jsou ihned vykázáni policií, když si někdo dá na chodník lavičku, naúčtují mu zábor veřejného prostranství atd.).

V Praze je bohužel většina důležitých změn ve městě lidem prostě oznámena, tak je naprosto jasné, že člověk takovéhle město nebude brát za své. Navíc v centru města téměř nikdo nebydlí a jeho vedení soustavně občanům komunikuje, že věci se dělají hlavně kvůli turistům, protože z toho máme peníze. Lidem je v ulicích neustále něco zakazováno a přikazováno (Zákaz vstupu na trávník) místo aby v nich byl pěstován cit, který je vede chovat se k němu pěkně. Nejsme v tom zdaleka jediní, ale zároveň jsou takové věci někde úplně jinak.

Matka 19. 1. 2011, 09:54

Pane Hanke, velmi zajímavá úvaha. Nechci znovu provokovat, ale jen tak pro zajímavost se zeptám:
Píšete:"Klidně pak třeba neuklidí před domem chodník od sněhu, protože ten přece není jejich."
Ptám se: Uklidil by od sněhu cyklista cyklostezku, která je určena pouze jemu? Například, Vy jste už nějakou uklidil od sněhu?
Píšete:"V Praze není normální koupit a postavit si před dům na ulici lavičku."
Ptám se: "Jáka by byla reakce cyklisty, kdyby si na cyklostezku třeba postavila židličku špantě chodící babička? Jaká by byla Vaše reakce?
Píšete:"...pouliční umělci jsou ihned vykázáni policií.."
Ptám se:"Jaká by byla reakce majitele domu, kdyby mu někdo bez dovolení na dům namaloval, co uzná za vhodné? Jaká by byla Vaše reakce?
Prosím, opět opakuji. Nemíním to jako provokaci. Jen by mě zajímaly odpovědi.

Cizinka 19. 1. 2011, 10:16

Markéta: Tak nějak jste uhodila hřebíček na hlavičku. :) Těžko se diskutuje s někým, kdo neargumentuje. Je to vyčerpávající. (teď nereaguji na poslední Matčin příspěvek, ale na ten, který byl určen mně. Poslední ještě nemám přečtený.) Na film se podívám! Ale musím přiznart, že mi dojem z cyklisty z videa trošku pokazil Wojtee :)

Cizinka 19. 1. 2011, 11:37

Matka:
Kdyby skočil přímo přede mě, asi bych mu řekla, ať do prdele dává pozor, ale ano, stále i v tomto případě je mi tato rebélie sympatická.
A na druhou otázku odpovídám: ano, kdyby byl na motorce, myslím, že by byl můj pohled jiný (tzn. na kole to beru, na motorce už ne.)

Václav Řehák 19. 1. 2011, 11:46

Matka:

"Píšete:“Klidně pak třeba neuklidí před domem chodník od sněhu, protože ten přece není jejich.“
Ptám se: Uklidil by od sněhu cyklista cyklostezku, která je určena pouze jemu? "

Na tomto serveru se organizovaly drobné zemní práce na úpravě terénu kolem slavné Vysočanské stezky (nevím jak to dopadlo) a proběhla tu informace o partyzánském odstranění betonových zátarasů na stezce pod Vítkovem (které tam jsou z nemyslných byrokratických důvodů).

Viktor 19. 1. 2011, 12:27

No, uvádět delikventy kteří poškozovali uzavření dosud neexistující stezky pod Vítkovem jako příklad péče o okolí je poněkud troufalé.

Matka 19. 1. 2011, 12:28

Cizinka: Děkuji za odpoveď. Moje reakce by byla podobná, s tím, že napoprvé bych asi nepoužila příliš hrubé nadávky. Kdyby se to opakovalo, tak už pravděpodobně ano. A také bych zcela jistě takovou situaci probírala se svými dětmi a snažila se jim vysvětlit, že takové věci nemají dělat na ulici s ohledem na ostatní, kteří je užívají. A že nejde o žádné jejich omezování, že jim třeba klidně zaplatím vstup do bikeparku nebo že to lze provozovat na místech, kde nikdo není a nikoho neohrožuji (a k té přilbě jim ještě pořídím další ochranné pomůcky).
Pane Řeháku, ta první věc (drobné zemní práce) je chválihodná a zajímalo by mě, jak to dopadlo.
Partyzánské odstraňování.....no s tím si nejsem jista. On partyzánsky odstraňuje kdekdo kdeco. Například směrovníky z cyklostezek (znám konkrétní příklad z okolí Nového Knína).
Nicméně otázka zněla: v noci napadl sníh, ráno vyjíždím na cyklostezku, uklidím ji od sněhu? Večer se vracím po cyklostezce, mám trochu času a vím, že zítra pojedu znova. Vezmu lopatu a uklidím ji?
Já sama se přiznám, že ten kousek před domem samozřejmě uklidím, chci přeci vyjít ze svého domu (čili sobecky). Když mám chvíli čas, uklidím taky před domem sousedů, kteří jsou už staří (taky sobecky, jednou budu taky stará). Cyklostezku neuklízím.

Mistr Lei 19. 1. 2011, 12:53

Hykovi Hankemu: Se vším, co říkáte, souhlasím a dobře tomu rozumím, dokonce to v zásadě stejně cítím. Takže jde vlastně jen u nuanci, kterou ovšem my, kteří se živíme filologií a jsme postiženi přemýšlením o formulacích a obsazích textů i tam, kde vlastně třeba ani o nic nejde, vnímáme příliš zjitřeně. Za to se omlouvám.

Chtěl jsem prostě jen říct, že slovo "používat" má poměrně dost zřetelně vymezený okruh konotací, které se pojí v prvé řadě s instrumentálním a utilitaristickým přístupem k věci (předmětu), v krajní poloze odcizeným "použij a zahoď". Vypadá to jako blbost, a přece myslím, že to může být dalekosáhlé důsledky pro to, jak o daných problémech uvažujeme.

Marketa 19. 1. 2011, 13:53

Matka, Viktor: A vy uklízíte silnici, když po ní chcete jet autem? Nebo spořádaně čekáte na úklidovou četu a případně nadáváte, že "silničáři zase zaspali?"... Co se týče drobného úklidu - pokud jedu po stezce a vidím na ní nepořádek (cihly, sklo, větve), tak sesednu a cestu odklidím (u větších věcí - např. spadlého stromu - volám TSK Praha).
A co se týče oné unavené babičky a jejího sedátka na cyklostezce - nejsem netolerantní a dokážu se vyhnout - ona babička by si spíš vysloužila můj obdiv za to, že se vydala za hezkého počasí na výlet a byla tak prozíravá, že si s sebou vzala i židličku (neb laviček je stále málo)... :o)...

Matka 19. 1. 2011, 14:05

Markéto, autem jezdím dost málo (a nerada) a silnici neuklízím, to říkám zcela na rovinu. Spíš tu cestu (jde-li to) odložím, nebo jedu jinak (MHD, vlak, bus).
Silničáři jistě mnohdy zaspí, ale chápu, že třeba hlavní tahy, silnice kudy jezdí MHD, okolí nemocnic, kudy jezdí sanity a jiná důležitá místa musí být uklizena přednostně. Nečekám, že hned uklidí naší zastrčenou uličku.

Petr 19. 1. 2011, 14:21

Dokud jsem bydlel na satelitu, tak jsem uklízel nejen chodník před domem, ale ano, i silnici. Teď bydlím v Praze a platím dost velké peníze domovníkovi, který to dělá za mne.

Líbí se mi ten postřeh, že se starám jen o to, co tak nějak "cítím jako svoje". Nikdy mě nenapadlo starat se o chodník před kanceláří ... prostě mi nepřijde jako můj.

Marketa 19. 1. 2011, 14:39

Matka: Děkuji, takže jste si odpověděla na otázku o tom, jestli cyklisté vezmou lopatu a jdou si odklidit cyklostezku vlastní silou. I oni (ve většině případů) zvolí jinou alternativu - MHD, vlak) a v případě nutnosti jedou po oné neodházené cestě. A většinou ani oni nenadávají, protože chápou, že cyklostezky se odklízejí až jako poslední. Ostatně - v případě nouze mohou jet i po silnici.

Matka 19. 1. 2011, 15:01

Ano, Markéto, tak to je a nikomu bych si nedovolila to vyčítat. Pan Hanke tady nadhodil úvahu o tom, jaký máme my tady u nás vztah k městu a s čím to souvisí.
To mě zaujalo, a tak jsem pouze chtěla zjistit, zda a jak bychom mohli nebo byli ochotni v té věci něco udělat. Nic víc, nic míň.

Hynek Hanke 19. 1. 2011, 23:36

Mnoho diskutujících si zjevně vůbec neuvědomuje rozdíl mezi ,,něco je moje'' a ,,něco používám''. Zajímavé.

Ne, že nebudou uklízet lidé cyklostezky, oni neuklízí právě ani ten chodník před domem, a nedělají to právě proto, že nemají pocit, že by uklízeli svoje a pro sebe. Tento pocit končí s překročením prahu domu, případně s oplocením dvorečku. V některých jiných městech je toto úplně jinak.

Myšlenkové experimenty (co by člověk dělal kdyby) jsou leckdy dost nesmyslné. Rozhodně jsem v Portlandu nikomu na lavičce před domem nevynadal, jestli padl dotaz na toto. Přišlo mi to docela fajn :)

Jestli dotaz zněl, zda si tam ty lavičky úmyslně staví lidé do cesty, tak nestaví. Takové věci jako postavit židli do dveří, aby druhý nemohl projít, prostě normální člověk u sebe doma nedělá. A jsme zase u toho...

Matka 20. 1. 2011, 07:40

Hynek Hanke:
"Takové věci jako postavit židli do dveří, aby druhý nemohl projít, prostě normální člověk u sebe doma nedělá"
Nemůžu než naprosto a bez výhrad souhlasit. Takové věci, že si někdo pořídí špuntaře a schválně postaví kolo naštorc do silnice, aby druhý nemohl projet, prostě normální člověk nedělá.
Je zvláštní, jak to u těch "lidí" naprosto jasně vidíte. U těch "nás" začnete najednou trpět slepotou.

Vratislav Filler 20. 1. 2011, 08:40

Jen pár postřehů.

VŘ: Na vyšlapanou pěšinku od cyklostezky v Hloubětíně nakonec gerila neproběhla, dřív jí upravil majitel nedaleké restaurace, aby přilákal hosty. Na spoustě míst ale najdete "nenápadně" umístěné kameny snižující vysoké obrubníky a podobně.

Viktor: Právě odstranění překážky na fyzicky existující stezce, kterou od zprovoznění dělí jen to, že se pár idiotskejch organizací nedokáže shodnout na tom, kdo tam bude zametat, považuju za zvlášť výmluvný příklad toho, že jsou tu ještě lidé, kterým město není lhostejné. Na rozdíl od těch, kteří to z úřední pozice mají v popisu práce.

Hynek: Vzpomněl jsem si na obrázek porovnávající "vzdálenost", do které člověk cítí spoluzodpovědný za ulici, kde bydlí, podle toho, jakým prostředkem se dopravuje. Kdo chodí do práce pěšky, bere za svou víc než ten, kdo dojde jen na zastávku autobusu. No a hádejte, kolik metrů od vrat skončil pocit "spoluvlastnictví" veřejného prostoru u automobilisty.

Matka: Cyklojízda je forma protestu, ne způsob regulérního používání města. Nám doma malá, když má hlad a zapomeneme na ní, taky začne křičet. Ostatně, co se doma nedělá, je třeba to, když jeden ze spolunájemníků zatarasí celý kvartýr sbírkou plechovek tak, že pak se na záchod může projít jen třicet centimetrů širokou škvírou.

Matka 20. 1. 2011, 09:40

VF: Ovšemže, postavit si židli do vchodu, aby nikdo nemohl projít taky není regulérní použití vchodu, že? Co to je? Hloupý šprajc?
Dítě Vám křičí, no to je normální. Až bude umět mluvit, přestane křičet a řekne Vám, že má hlad. Leda, že by se zašprajcovalo ono nebo Vy. Běžně se však v rodinách lidi domlouvají. Přestanou se domlouvat ve chvíli, když se vzájemně nechají vmanévrovat do role nepřátel.
Plechovky? No ano, nastavět všude plechovky, by byla sprosťárna. Proto se plechovkám přísně zakazuje jezdit po chodnících, vjíždět do pěších zón, stát na zákazu stání, a tak. Ono s botičkou na kole a pokutovým flastrem nebo odebráním řidičáku se blbě šprajcuje. A tak to je správně.

Vratislav Filler 20. 1. 2011, 09:52

Matka: Zjevně máme odlišný názor na to, kolik plechovek se dá v bytě skladovat. Až bude malá mluvit, tak si o jídlo řekne a dostane ho. Hladem jí nenecháme.

Mimochodem, na cyklojízdě jste už někdy byla? Zkuste přijet, jedna je zrovna dnes, a pochopíte, proč se při ní špuntuje.

Václav Řehák 20. 1. 2011, 10:03

"Proto se plechovkám přísně zakazuje jezdit po chodnících, vjíždět do pěších zón, stát na zákazu stání, a tak."

To je ovšem pouze teorie. Parkování na zákazu stání nebo chodníku může být trestáno pokutou (neúčinné - vzhledem k výmluvě na osobu blízkou až v devadesáti procentech případů) nebo odtahem, který je možný pouze z placeného parkoviště nebo pokud tvoří vozidlo překážku provozu - pokud mezi autem na chodníku a domem zůstane alespoň 1,5m není městskou policií považováno za překážku provozu.

V praxi tak máme systém, kdy plechovky stojí všude - na chodníku, na cyklopruhu [1], ve dvou řadách na vozovce (např. Moskevská ul.).

[1] https://mestemnakole.cz/2010/07/locked-parking/

Matka 20. 1. 2011, 10:23

VF: Cyklojízdy jsem se nikdy aktivně nezůčastnila. Tedy samozřejmě zúčastnila. Jelo nás asi dvacet, jeli jsme za sebou a s odstupy, když jsme si chtěli popovídat, zastavili jsme třeba u hospody. Nikdo necítil potřebu špuntovat, když jsme potřebovali odpočit vlevo, všichni dle potřeby odbočili a na příhodném místě jsme na sebe počkali.
Ale jednu hodně velikou "Cyklojízdu"jsem viděla jako chodec. Proč se špuntovalo jsem nepochopila a od doby, co jste mi vysvětlil, že když je cyklistů hodně (a těchto hodně bylo), chovají se k nim řidiči ohleduplněji, to nechápu už tuplem.

Matka 20. 1. 2011, 10:39

VŘ: Příklad, který jste uvedl je odsouzeníhodný. V tom nejsme nijak ve sporu. Ale nechtějte po mně, abych Vám sem nasekala 30 vobrázků, blbě jedoucích cyklistů, špatně zaparkovaných kol a jiných cyklistických prohřešků. V té chvíli už půjde o klasické dětské třískání se lopatičkami po hlavičce a kradení báboviček, zákonitě to skončí křikem.
Ani já, ani Vy to pravděpodobně nechceme. Nebo Vy to chcete?

Vratislav Filler 20. 1. 2011, 10:52

Jo, výlet s partou někde na venkově, to je ale něco jiného. Zkuste jet podle pravidel ve třiceti až padesáti lidech třeba po ulici Na Pankráci (dávám úmyslně příklad ulice, po které sám často na kole jezdím).

(...) "poté, co jste mi vysvětlil, že když je cyklistů hodně (a těchto hodně bylo), chovají se k nim řidiči ohleduplněji," (...)
Vidím, že se mi to nepodařilo :-( Otázka je, zda by má další snaha v tomto směru měla efekt odpovídající vynaloženému úsilí.

Matka 20. 1. 2011, 11:15

Výlet s partou není nic zlého ani škodlivého. Organizovaná (teda pardón neorganizovaná) jízda 50 cyklistů, je ovšem to, co propagujete - dopravní cyklistika. Fakt se nemusíte snažit mi to vysvětlit. Stačí, když si slíbíme, že já se budu snažit pochopit Vás a Vy zase mě. Je mi líto, ale já jsem cyklista, chodec i řidič a neumím se schizofrenně rozpoltit.

Václav Řehák 20. 1. 2011, 11:48

Chcete jen provokovat nebo máte tak omezené chápání?

Cyklojízda s 50 lidmi na silnicích, kde jsou normálně jen auta není dopravní cyklistika, je to demonstrace. Dopad má, zejména pokud je medializovaná a způsobí, že se občané i politici dozvědí, že je tu nějaký problém. Naopak nemá vliv např. na to, aby se řidiči při odbočování přes cyklopruhu naučili podívat do zrcátka nebo aby si někteří nepořádní cyklisté dali do pořádku osvětlení.

Pokud těch 50 lidí jezdí denně do práce svojí trasou (to je dopravní cyklistika) a potkávají se tam s těmi samými řidiči, po čase si obě skupiny na sebe zvyknou (a toto je vliv většího počtu cyklistů na bezpečnost provozu).

Chápete ten rozdíl?

Marketa 20. 1. 2011, 12:25

Matka: Co se týče špuntování při cyklojízdách:
a) cyklojízdy velké (kde jede cca tisíc cyklistů a více) se pořádají 2x do roka a jsou předem ohlášené na městské části a policii - špuntaře většinou zastupují i členové policie - je to proto, aby se řidiči nepokoušeli najet do cyklistů - stejně se o to pokaždé někdo pokusí - na těchto jízdách jsou účastníky i malé děti, které nemají tolik rychlosti a zkušenosti jako dospělí a jsou těmito řidiči nejvíce ohroženi...
b) cyklojízdy vyjímečné (cca 1-2x ročně) - jsou to většinou vzpomínkové akce (jako například dnes)... cyklistů je méně, organizace není tak oficiální a špuntaři jsou z řad cyklistů... zde se nejvíce hodí přirovnání k svatbě - pokud jede konvoj svatebčanů, tak mu většinou normální auta také dají přednost (přeci jen se konvoj musí dostat na radnici včas) - na mé svatbě mi dokonce (zcela automaticky a bez požádání) dělal takového špuntaře policejní automobil... zpoždění pro "zašpuntované" auto je v řádu max 5 min... to se přece dá přežít... (kolikrát stojím i s kolem u přechodu i 15 min, než mi někdo dá přednost a pustí mě na druhou stranu)
c) cyklojízdy malé - 1x za měsíc... to jezdí opravdu jen hrstka lidí - špuntaře netřeba, jede se zásadně dle pravidel silničního provozu....

Doufám, že jsem popsala špuntaře srozumitelně, ať mě případně kluci opraví.

Viktor 20. 1. 2011, 13:00

Popis "špuntařů" je zcela srozumitelný. Především potvrzujete že drzé a hovadské chování není mezi některými skupinami osob záležitostí pár bezohledných individuí ale obecněji akceptovaným a využívaným jevem.

Matka 20. 1. 2011, 13:16

VŘ: Nechci provokovat. Nechápu proč chce někdo demonstrovat pouze pro demonstraci samotnou, když by na ni mohl také ukázat řidičům, jak se koukat do zrcátka a cyklistům zase, jak si správně vybavit kolo.
Markéto:Malé děti, které nic nechápou, na demonstraci nepatří! Na žádnou demonstraci a nikdy! A už vůbec ne na takovou, která jim nic nepřinese. Kde jsou pouze za numero.

Vratislav Filler 20. 1. 2011, 13:54

Viktor: Vy považujete za drzé a hovadské, když někdo brání v drzém, hovadském a ještě k tomu nebezpečném chování někoho jiného. Vjet do souvislého balíku cyklistů je drzé a hovadské, bohužel existují řidiči, kteří to udělají; proto špuntaři.
Už jsem na cyklojízdách něco odšpuntoval a můžu říct, že víc než dvě třetiny řidičů vidí, chápou a nemají problém. Ostatně, malá cyklojízda obvykle netrvá víc než jeden světelný cyklus. Menšina se chová pasivně agresivně (najedou až na špuntaře, debatují, nadávají apod.) A pak je tu procento dementů, co jsou schopní cpát se mezi souvisle jedoucí cyklisty z boku nebo najet cyklojízdě na zadek, začít jí předjíždět, i když nevidí její začátek (a nevidí třeba, že cyklojízda popojíždí v koloně) a jakmile mají něco v protisměru, tlačit cyklisty, které mají zrovna po straně, do pangejtu. Kvůli těm se špuntuje, je to nezbytné bezpečností opatření.

Matka: K tomu slouží jiné akce a jiné postupy. Podívejte se třeba na materiál "Praha cyklistická - návod k použití" ( http://doprava.praha-mesto.cz/zdroj.aspx?typ=2&Id=79716&sh=-651489123 ), který se soustřeďuje i na chování řidičů k cyklistům. Podobné návody (byť zaměřené úžeji na cyklisty samotné) tvoří i dost značný počet článků na tomto serveru.

Velká cyklojízda je bezpečnostně zajištěná, pohodová projížďka, která současně demonstruje masový zájem o řešení cyklistické dopravy v Praze. Tam děti patří, vždyť je to výlet! (samozřejmě jsou jisté hranice, rodiče musí především zvážit, zda dítě trasu ujede). Malá cyklojízda je na koordinaci a jízdu náročná, samostatně jedoucí malé dítě není zcela vhodné. Ale asi víte, že děti nad 10 let nesmějí už jezdit po chodníku, z čehož zcela jasně vyplývá předpoklad zákonodárce, že desetileté děti jsou běžně schopné plnohohodnotné jízdy v provozu! (že to není tak docela pravda, je jiná pohádka). Nicméně nevidím důvod, proč by dítě, které je schopné samostatně se v provozu pohybovat, na cyklojízdě nemělo být.
A že by demonstrace dítěti nic nepřinesla? Ukáže mu, že je normální se společensky angažovat. Kromě toho se domnívám, že demonstrujeme především za své děti - my už se optimálního stavu, pokud jde podobu města (nebo cyklistickou infrastrukturu), prostě nemáme šanci dožít.

Viktor 20. 1. 2011, 15:22

Najíždět do proudu cyklistů jedoucích po hlavní (na zelenou) nebo vytlačovat cyklisty jedoucí za sebou "do pangejtu" je samozřejmě chování nejen drzé ale hlavně protizákonné. Naproti tomu nevidím nic špatného na tom rozjet se na zelenou do křižovatky přes kterou jede (na červenou) skupina cyklistů. Nebo vytlačit do strany skupinu několika vedle sebe jedoucích kol. To je pouhé využití práv které případně někomu může připomenout hrubé záplaty na hrubý pytel.
"Balík", "cyklojízda" ani "špuntař" totiž nejsou kouzelná slova která by někomu rozšiřovala práva nad rámec zákona.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Budapešť na kole
Inspirace z Evropy,

Budapešť na kole

06. března. 2024, 3min. čtení6