Zprávy z lednové (ne)cyklokomise

Komise pro cyklistickou dopravu oficiálně neexistuje, což ale nebrání v tom, aby se scházela ;-) Tak se stalo poprvé v pondělí sedmnáctého ledna. A co je nového? Město vydalo vyhlášku, podle které je v rámci zlepšování ovzduší nezbytné podporovat cyklistickou dopravu. Na území Prahy se snad můžeme těšit na přepravu kola ve vlacích zdarma. A pud sebezáchovy na vyšších místech velí, aby se lávka v Komořanech úspěšně dokončila…

Podpora cyklistické dopravy v nové vyhlášce

Jak jsem napsal výše, komise nebyla oficiální, protože všechny komise staré Rady byly automaticky zrušeny a komise nové se mají najmenovat do 30.1. Přesto vládl na pondělním jednání mírný optimismus. K totálnímu odstřelení cyklistické dopravy, jak jsem se obával po prostudování koaliční dohody, bezpochyby nedojde, stejně jako předchozímu vedení města, i tomu dnešnímu se kolo hodí jako úspěšné PR a KCD tak bude moct pokračovat v mezích daných přidělenými prostředky.

Tento optimismus podporuje také nové nařízení (staré) Rady (Vyhláška HMP č.16/2010), potvrzující koncepci základního systému cyklistických tras na území HMP (670 km cyklistických tras na celém území města). Podle této vyhlášky je město v rámci zlepšování ovzduší povinno:

  • Zajistit finanční rámec pro dobudování systému páteřních, hlavních, doplňkových i místních cyklistických tras
  • Zajistit včasnou přípravu projektů cyklistických tras
  • Realizovat cyklotrasy v rámci výstavby a rekonstrukcí komunikací
  • Identifikovat a ošetřit místa s výrazným rizikem střetu cyklistů s automobily
  • Rozvíjet systém stojanů na kola, tj. jejich evidence, informační podpora, instalace nových stojanů a zvyšování úrovně zabezpečení stojanů stávajících
  • Rozšiřovat postupně možnost přepravy jízdních kol ve vozidlech MHD
  • Zajišťovat informační podporu využívání jízdního kola i k „ne-rekreačním“ cestám

Tato vyhláška znamená výrazné posílení pozice cyklistické dopravy v magistrátní mašinérii a fakticky tak při argumentaci nahrazuje starší nařízení Rady z roku 2003. Na tuto vyhlášku se může odvolávat i veřejnost a je velmi vhodné jí u podání směřovaných na magistrát průběžně připomínat (pokud možno přímo s odkazem na kapitolu K.2.1.14.).

Nové stavby a přestavby

Komise zatím není, peníze na výstavbu ovšem (překvapivě) ano. Na cyklo by bylo optimálních 65Mkč a dost možná se dostanou. Vtipné bylo, že cyklo nakonec dostalo peníze ještě na konci roku 2010 – přesně 21.12. přišlo sedmnáct milionů se slovy „utraťte do konce roku nebo vraťte“. Nu, povedlo se tím předplatit stavbu v Sedlci.

Cyklostezka na Vítkově se možná pomalu rozhýbe (haha, už zase slibuji, raději mi to nevěřte! ;-) ). Na Prahu 3 dorazily zprávy od občanů zprávy o tom, že jim tam někdo něco postavil. MČ tak musí odpovídat na svrchovaně nepříjemné otázky typu co to tam je a proč se tam neuklízí, zda je to zavřené, kdy se to otevře, apod. Jestli ovšem zvýšený zájem Prahy 3 pohne nutným trojnásobným převodem kompetencí k tunelu ( ČD -> SŽDC -> OMI -> TSK ), se ještě uvidí.

Lávka pod Pražským okruhem v Komořanech postoupila do další fáze vyjednávání. Majitele pozemku pod nedokončenou rampou se podařilo usmlouvat na 1,5 milionu, město nabízí polovinu. Sporný pozemek se dá také obejít, takže by majitelům zbyl proužek pozemku pod mostem a oči pro pláč, je to ovšem furiantské řešení za víc peněz než aktuálně usmlouvaná částka. Možná nulová varianta (z jedné strany přístupná technologická lávka za 120 MKč) by bezpochyby znamenala (tentokrát oprávněnější) opakování skandálu s Rokytkou a tak se jistě nějaké řešení časem najde.

Roztocká a Kamýcká Střípky ze zkratkovité výměny názorů shrnuji tak, že se tam něco děje a něco tam bude, ale je to ještě třeba upravit proti aktuálně projektovanému stavu, aby tam nevzniklo třeba 180 metrů cyklostezky bez chodců na jinak souvislých dvou kilometrech s chodci.

Na Praze 4 se pozměnilo personální osazení odboru dopravy. Je tedy na čase pokusit se vykouřit u kulatého stolu dýmku míru. Zatím ovšem vznikla Jeremenkova bez cyklopruhu, ale přes zimu to bylo v barvě, takže zbývá několik měsíců, než bude možné značení provést definitivně v plastu.

Úkol dne: Zkoordinovat koordinaci

Na podzim se vůbec nějak moc udržovalo a malovalo bez cyklo, naštěstí jen v barvičkách a před definitivní jarní úpravou v plastu je čas to dohnat. Je třeba přiznat, že do koordinace akcí TSK se cyklokomisi doposud nepodařilo proniknout, ale bude to nutné. Oddělení koordinace TSK ví jen o sedmi cykloakcích z připravovaných sto šedesáti. Bude tedy na čase zkoordinovat se s koordinační komisí TSK.

Novinkou zřejmě bude vyšší zapojení skupiny PR, která sice ještě není, ale bude fungovat. Podpora cyklistické dopravy se tak nejspíš stane součástí kmenového městského PR a skončí tak časy, kdy si KCD materiály šila málem na koleně a vydávala vlastním nákladem.

Hosana ROPIDu a ČD: Kola po Praze zdarma

Na žádost ROPIDu odhadli v ČD, kolik by jim uniklo tržeb, kdyby nechtěli platit za kolo na území Prahy. Vyšel jim asi milion ročně, což by ROPID mohl být ochotný dát (ROPID je prý v poslední době nějaký bohatý ;-) ). Výsledek: Možná od dubna budou kola na území Prahy ve vlacích ČD zdarma!

Dárek od Oživení

Cyklokomise ode mne dostala jako dárek bichli (asi 250 stran) s výsledky projektu Oživení, řešení cyklistických bariér. Výsledky mají dvě roviny, jednak hromádka pětadvaceti zadávacích karet pro centrum, jednak podklad pro vyhotovení generelu cyklistické dopravy v Praze včetně jejího „opravdového“ modelu. Podrobnosti o tomto projektu najdete mimo jiné porůznu tady.

Příště

Únorová komise bude už zřejmě oficiální a skutečná. Věřím, že vás o průběhu těchto jednání budu moct informovat i nadále.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: cyklokomise

Komentáře - uzamčeny

  1. Nestačím zírat. Na poplatek za kolo v městské železnici jsem nedávno žehral, a že by vzápětí nejenže někdo navrhl je zrušit, nýbrž dokonce se to zdálo pravděpodobným, bych si ani ve snu netroufal doufat.

    No, příjemné zprávy vždycky potěší – a mne osobně už zpravidla i překvapí.

  2. Nójó :D
    Není to tak dávno, kdy jsem pod poplašným článkem o Praze psal, že to nebude tak horký.
    Tak to jsem rád,že se potvrdilo.
    Nepoplatek za kolo by mě potěšil .
    Myslím, že na tom MHD bude lépe, protože značná část lidí si stejně kupuje lítačku a tak vlastně podporou cyklistů ušetří :D kapacitu

  3. Vůbec to působí celkem optimisticky – U Mövenpicku namalovali návaznosti na taxi-kolo-busový pruh z Vrchlického – vznikly tam cyklopiktoobrázky a představená stání na křížení s Radlickou. Možná tomu dám zjara šanci. Kolo po Praze zadarmo zaboduje, to pomůže dopravníkům i sportovcům.
    Tak držím palce, ať koordinátoři koordinují koordinaci ;)

  4. Ahoj Vráťo, můžeš prosím upřesnit, co se plánuje v Sedleci, resp. v ulicích Roztocká a Kamýcká? Stačil by i link.
    Díky.

  5. JV: Nevím jistě. Pochopil jsem, že se tam misto křižovatky staví (nebo bude stavět) kruhák a je tam potřeba ošetřit vedení povltavské trasy A1. Cyklisté budou vedeni v přidruženém prostoru.

  6. Tou již předplacenou stavbou je cyklostezkový by-pass. Ve směru z centra začne před zastávkou Roztocká busů 340+350 (ta olezlá čekárna a slalom mezi svodidly a zastávkovým sloupkem) a relativně plynule sklesá na sedleckou cyklostezku. Zeleň byla prořezána již v zimě 2010, pak došly peníze… Naštěstí Ježíšek pomohl, takže se tato stavebně složitější (opěrné zdi, konzoly) věc pohne. Tak se snad podaří napravit problémy zábradlí a dopravního značení ještě před dokončením…

    Kruhák v křižovatce Roztocká x Kamýcká je věc složitější, smutnější a pozdější. Ale přímo by-pass neovlivňuje.

    Ortofoto lokality:
    http://www.mapy.cz/#mm=TtTcFP@x=133025648@y=136093744@z=16

  7. …volné využívání pražského Eska s kolem by byl pro cyklodopravu obrovský pokrok a otevření neuvěřitelných možností!!
    Případně i nějaká „legitka“ pro kolo by byla řešením..
    Tak dotoho, díky moc!!

  8. Ahoj, no doufam ze se Komoranska lavka pohne, a hlavne, ze se domysli napojeni na Komoransky strane, protoze ted to absolutne nejde a netusim, kam to chteji zaustit … mrknete do odkazu, foceno na konci rijna. Jakub

  9. Ahoj,
    prosím Tě Vráťo, to kolo grátis jako v metru jen na P+O nebo v působnosti ROPIDu?
    Díky J.

  10. Škoda, že nic nevzniklo při překládání silnice mezi Sedlcí a Roztokami (od toho železničního přejezdu, který zrušili. Stále je tam prostor, i když se bojím, že už tam nic nevznikne.

    Bohužel to je na území Středočeského kraje (stejně jako dost špatně sjízdná prašná cesta na druhé straně řeky, kde by byla nějaká úprava ještě užitečnější).

  11. Petře,
    jediný prostor který jde využít bez křížení trati Praha – Roztoky je mezi přeložkou a břehem. Je tam polňačka ale obtížně sjízdná. Mě osobně víc vadí ten kousek mezi Sedlcem a bývalým přejezdem. Jenže tam je úprava tak finančně náročná (a ten kus je Prahy) že máme smůlu. Taky jezdím z Roztok.

  12. Jirka: já tamtudy zas tak často nejezdím, jel jsem tam v poslední době dvakrát, nebo třikrát.

    V tom úseku té přeložky je to škoda, protože se tam začalo kopat, a byla šance něco změnit.

    Ten úsek k bývalému přejezdu je to opravdu nepříjemný, a opravdu by byla nějaká rozsáhlejší úprava dost drahá. Na druhou stranu, alespoň něco by tam ale udělat šlo – díval jsem se na Google, a není tam ani značka „pozor cyklisté“, ani snížená rychlost (jen zákaz předjíždění).

    Obě strany (respektive alespoň jedna z nich) řeky jsou kromě místní dopravy také velice důležité, protože tudy vede (měla by vést) cyklotrasa 2 (Praha-Drážďany), což je možná nejdůležitější mezinárodní cyklotrasa v Česku (na které se minulý rok postavilo několik dlouhých úseků).
    Ještě horší je úsek mezi Řeží a Kralupami (na pravé straně řeky), který je docela mezinárodní ostudou – je tam uzoučká pěší stezička ve výšce pěti metrů nad řekou bez jakéhokoliv zábradlí. Od Kralup není pro jistotu cyklotrasa 2 značená vůbec, takže tam není žádné upozornění ani objížďka. Myslím, že hodně Němců s brašnami/dětmi/speciálními koly musí být hodně překvapeno.

  13. Tak jsem to projel na Google ještě jednou, a v tom nejužším místě je třicítka. Kdyby se tam ty rychlosti dodržovaly, tak by to víceméně stačilo.

  14. Jirka: Jestli se nepletu, od dostavby přeložky v Roztokách už je nepoužitelná i ta polňačka blíže k řece: alespoň na jednom místě je přerušená odvodňovacím korytem od silnice bez přemostění. Škoda, že není využitá stará silnice (Riegrova), stačila by myší díra na místě bývalého přejezdu, ale toho se asi nedožijeme.
    Petr: Úsek od Sedleckého přívozu k bývalému přejezdu není tak kritický. Je to opravdu dost úzké a nepřehledné, takže i auta tam jedou opatrně a zatím jsem tam neměl problém. Cyklostezka by se musela vyvést na pylonech nad řeku.
    Pravý břeh taky není ideální pro pravidelné dojíždění, přívoz v Klecánkách má příliš dlouhé intervaly a nelze tam použít žádnou průkazku.
    Mimochodem, ve čtvrtek ráno, jak byla ledovka, stála auta ze Sedlece až do Roztok, byl to slastný pocit jich tam asi stovku najednou předjet. :-)

  15. Nerad vám kazím optimistickou náladu, ale nedá mi to… co vidím v prvních třech bodech z toho vypíchnutého seznamu? Nejsou tam ani cyklostezky, ani cyklo+pěšo stezky, ani cyklopruhy, ani cyklokoridory. Jenom cyklotrasy, což jak víme, jsou pouze žluté plechové cedulky na jinak normálních komunikacích. Na to se snad „finanční rámec“ (= pár desítek tisíc, maximálně stovka) najde. Tedy našla by se, pokud by to dělal soukromník; v reálu to bude zakázka magistrátu, takže pozinkovaný plech se bude platit jako zlatý a práce jakoby to šroubovala parta právníků. Odhadem to budou jednotky milionů, ale ani to by neměl být problém.
    Ale zajímá někoho, co tím ve skutečnosti získáme? Nebylo by mnohem účelnější místo cedulkových cyklotras budovat raději síť cyklostezek/cyklopruhů (/ přinejhorším cyklokoridorů)?

    Potom by to ještě chtělo uvést do praxe. Pokud jste někdo neviděl úřední výstup k problematice cyklistické dopravy v praxi povolování výstavby, tak tady mám jeden čerstvý exemplář (sejmutý obrázek). O projektu asi tolik – bude tam část místního úřadu, jiné instituce, zdravotnictví, nějaké obchody… prostě takové „lepší místní centrum“, které je podle vedlejšího článku s citací programu proti smradu „obvyklým cílem cest“. A teď to podstatné – co nám úřad přikázal udělat pro cyklisty?
    Nic. Vůbec nic.
    Tedy alibisticky „doporučil uvážit napojení…“ a „žádal uvážit počet stojanů…“, ale to je všechno.
    Asi to úředníky překvapí, ale úvahy o cyklistické dopravě nás napadly taky, bez nich, dávno před vydáním toho papíru. Dokonce jsme je zpracovali do formy, kdy se dají nějak hodnotit. Investor se pak zachoval tak, jak mu velí zdravý rozum: první byla otázka „co to bude stát“, druhá pak „co tím získám“. Stát to bude vždycky víc, než nedělat nic (už jen použití červené dlažby místo šedivé je dražší, přestože jinak to jsou stejné kusy), a místo zisku to bude generovat jen náklady na další údržbu (stojanů, značení…).
    Výsledkem je, že se něco navrhne, pouvažuje, a pro cyklisty se neudělá nic. Kdyby v tom vyjádření bylo napsáno „požadujeme provést 20 stání pro cyklisty“, tak by ta stání prostě vznikla, a město by to nestálo ani halíř. Stejným způsobem („požadujeme provést…“) se do projektu dostala spousta jiných věcí, některé i v tomto vyjádření (celé má čtyři strany, cyklistická doprava zabírá právě tento jeden nasnímaný odstavec).

    Celé to nařízení proti smradu nic nepřikazuje, nic nezakazuje, nedodržení nijak netrestá. Pouze oficiálně vyhlašuje politický program – a jako všechny politické pindy, je samo o sobě k ničemu.

  16. Štěpán: Jistěže, není to zavazující. Ale takhle stejně státní správa u nás nefunguje.

    Podle mě je tenhle dokument prostě potvrzení současého stavu, kdy se jede v tempu 50-100 mil. Kč ročně podle toho, jestli se na nějakou stavbu vygrantuje z EU. A to je (ve srovnání s obavami ze znění koaliční dohody) v zásadě pozitivum.

    Cedulování už je v širším centru ze hry, není co cedulovat, když se současně neřeší aspoň dopravní značení. V samotném materiálu se píše, že předpokládané náklady na dostavbu sítě jsou 1,1 miliardy. To by byly hodně drahé cedule.

    Stavebníci skutečně nemají k cyklo žádnou povinnost (na rozdíl třeba od povinného počtu parkovacích stání). Z tohohle hlediska je materiál měkký, protože neukládá povinnosti nikomu jinému, než orgánům města. Počítám ale, že na takové nařízení by se musel vydat jiný typ dokumentu.

  17. Kola ve vlaku zdarma: prověřuje se pouze varianta na území Prahy (tedy přesně pásma P+0+B). Středočeši řeší jiné problémy (např. po zdražení hned omezování autobusových linek).

    Celá vyhláška proti smradu je samozřejmě jen balík papíru nejspíš zpracovaný a přijatý pro splnění nějaké směrnice EU (nic proti ní). Ale na druhou stranu se dá použít pro vymáhání vhodných cílů.

  18. Ahoj,
    Jenom dotaz k těm drahám… takže co bude spadat do integrace, tak tím budu moct jet i s kolem, nebo se to bude nelogicky řešit pásmy? – tzn. jsem na území Prahy, hele Spěšnák z hlaváku na smícháč – šup tam s kolem a je mi jedno jestli je v integraci nebo ne.

    Ono vůbec je s podivem, že se ROPID s ČD domluvili :D Ale ono ČD teď jde celkem do sebe.

  19. Kola ve vlacich zdarma zni dobre (zvlast, kdyz to stoji tak relativne smesnou castku). Predpokladam, ze to bude platit na vsechny vlaky stejne jako litacka/jizdenka (tj. vse (kam muzou jit kola) krome vetsiny rychliku).

    Tonda: V P+0+B jsou snad vsechny trate plne integrovane.

  20. to jkjk:
    V praze se to na tratě neřeší. Existuje spousta spojů vyšší kategorie typu R, EX, IC,EC a SC pominu, protože ty budou díky své prioritě stavět pouze na hlavním nádraží. Spousta vlaků je ale vedeno skrze město tangenciálně. Je tedy běžné, že když cestujete rychlíkem, tak ten nestaví pouze na Hlavním nádraží, ale třeba začíná ve Vršovicích, pak zastaví na hlavním a ještě třeba v Libni. Všechny tyto stanice sice spadají do pásma P – Praha , ale jízdné PID vám na ní neuznají a ještě vám přifaří přirážku za koupi jízdenky ve vlaku. Jsou vyjímky, kdy rychlíky spadají do integrace, např směr Kladno.
    Nejde o tratě, ale o spoje.

    Ono ale jak je napsáno v článku – zatím se prověřuje možnost. :D Ono totiž toto není žádná novinka. O tom se už uvažovalo dost dlouho, ale dráhy o tom nechtěly ani slyšet, protože by jim utíkali peníze a navíc…. jestli znáte železničáře…. ono není nad předpisy. :D a pokud po celé ČR se za kola platí, tak proč by měly být v Praze zadarmo :). ( ano budou to mít dotované, ale…)

  21. No pochybuji, že by ročně lidé jen po Praze s kolem projezdili vlakem milion Kč. Když jedete ven z Prahy vlakem, tak platíte za kolo stejně, ať to počítáte z hl.n. nebo až z Radotína/Sedlce/Kolovrat, takže tam to nebude mít vliv. A lidí, co jezdí vlakem s kolem jen v rámci Prahy asi moc nebude.

Další z rubriky

Od neděle si můžete půjčit ofo na Praze 7 6

Od neděle 15. října lze na Praze 7 narazit na žlutá kola čínské společnosti ofo...více

Čtyřka, sedmička (a další městské části) instalují cyklistické stojany :)

Městská část Praha 7 za uplynulý rok instalovala přes sto nových cyklostojanů. Jak informuje Praha..více

ofo vyšle v říjnu 300 kol na Prahu 7 1

ofo, jedna z prudce expandujících asijských bikesharingových služeb, vstupuje do Prahy. V pátek 22. září 2017 ji..více

Praha 3 odmítla magistrátem navržené cykloobousměrky 49

Zástupkyně starostky Prahy 3 Lucie Vítkovská (ODS) upozornila na svém facebookovém profilu na rozhodnutí Rady..více

Konec městského bikesharingu v Praze, nebo jeho nový začátek? :)

Soutěž na městský bikesharing skončila na jaře neslavně: tendr byl zrušen Úřadem pro ochranu hospodářské..více

Nové stezky kolem Uhříněvsi 1

Jednou z větších investičních akcí, které měly v roce 2015 připravené městské části, byly cyklostezky..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Cykloobousměrky by na Praze 3 byly

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru