Můj špek

Každý jezdí jak umí a drtivá většina z nás se snaží vyhýbat se problémovým místům. Jsou ale cesty, kde to prostě nejde, ať děláte, co děláte, silnému provozu nebo extrémně nepříjemnému manévru se nevyhnete. Zvlášť teď v zimě, kdy jsou vedlejší ulice a pěšiny často nesjízdné, nezbývá, než se vypravit do míst, kam by se sezónní, rekreační, nebo prostě jen nedostatečně otrlý cyklista neodvážil strčit ani špičku nosu.

V článku vám popíšu jedno místo, která mi Praha nadělila k pravidelnému průjezdu a rád se nechám trumfnout: Jezdíte ještě větší divočiny?

Spořilovský hnus

Jak v zimě ze Spořilova do Vršovic? Nejrychlejší trasa vede po Spořilovské ulici. Ta je v létě vcelku pohodová, nabízí široké a pusté chodníky, po kterých skoro nikdo nechodí a které si o cedulové zcyklostezkování přímo říkají. Ale v zimě? Chodník pokrývá deset čísel neodklizeného sněhu a našinci nezbývá, než legální průjezd nájezdem na Jižní Spojku, na který byla nedávno převedena veškerá kamionová doprava ve směru východ – západ. Ano, mám na mysli tento průjezd:

Jak je možné si povšimnout, tak jediný legální průjezd ze Spořilova na Bohdalec vede přímo přes mimoúrovňovou křižovatku s Jižní Spojkou. Cyklistům je vjezd povolen, dokonce je tam padesátka. Místo je přesto svou morfologií nefalšovanou rychlostní komunikací.

I tak byl až do loňského podzimu průjezd sice dost nechutný, ale stále ještě zvládnutelný díky řazení nabízejícímu přímý průjezd Spořilovskou v relativní pohodě, v blízkosti pravého obrubníku. To už ale není pravda, v souvislosti s otevřením jižní sekce Pražského okruhu se přemalovaly čáry — a z cyklistického horroru se stalo cyklistické peklo. Projet přes tuto křižovatku legálním způsobem na kole je nyní úkol splnitelný patrně jen pro Supermana nebo Flashe. Ti jediní jsou zřejmě schopní provést manévry, které se v obou směrech po cyklistech vyžadují.

Každá lahůdka je trochu jiná: Směrem do centra musíte překřížit dva odbočovací pruhy na rychlostní komunikaci (1) a zařadit se do pruhu levého (2). Vypečené je samozřejmě to místo (1), kdy musíte dávat pozor jak na odbočující kamiony v pravém pruhu (modrá linie), tak především na tyto kamiony předjíždějící a vpravo taktéž odbočující osobáky (zelená linie). Kamioňáci to moc neženou, jezdí tam tak padesát, takže jediné nebezpečí, které vám hrozí od nich, je, že vás nepustí a donutí vyjet na Jižní Spojku (3). Horší je, když vás pustí, odbočí vpravo (4).. a vy máte za zády hujera v osobáku z levého pruhu, který samozřejmě s cyklistou jedoucím maximálně třicet nepočítá a právě se chystá odbočit vpravo v osmdesátce.

Směrem z centra jste zase nuceni zařadit se v mírném stoupání do levého pruhu (1), projet v něm (stále mírně stoupaje) asi půl kilometru, zatímco vás zprava předjíždějí nejprve osobáky a pak náklaďáky (2), právě přes ty kamiony z Jižní spojky zařadit zase zpátky doprava (3), a pak s nimi ještě dvě stě metrů rychlostně upravenou komunikaci sdílet (4):

(poznámka: Řazení do pruhů na podkladových fotografiích už neplatí, platí to, co je namalované bílou čarou).

Tento průjezd je pro cyklistu jediný možný legální způsob, jak se může dostat ze Spořilova na Bohdalec. Přitom je zřejmé, že je to v obou směrech natolik o hubu, že nikdo nemohl ani uvažovat o tom, že by zde cyklisté v reálu jezdili. Od znalců cyklistické dopravy se mi dostalo rady, že mám jezdit směrem do centra po tramvaji a směrem z centra pro chodníku.

Je to rada moudrá, ale já se jí nedržím. Skutečnost, že ti, kdo o konkrétní podobě úpravy této křižovatky v září loňského roku rozhodli, se na řešení průjezdu cyklistů prostě vykašlali, mě pokaždé, když tím místem projíždím, vytočí natolik, že jej jedu demonstrativně přesně podle litery zákona.

A co jezdíte vy?

Máte na své časté trase podobně odporné místo? Pochlubte se! Podotýkám ale, že musí jít o manévry čistě legální, ba dokonce místí úpravou vynucené. Jízdu proti dopravním předpisům v této anketě považuji za podvádění :-)

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Ze Spořilova na Bohdalec to jde legálně také kolem Hamerského rybníka a pak po cykostezce kolem nádraží, přes nouzovou kolonii na Slatince a už jste na Bohdalci. Dolů k Edenu pak bud s auty nebo po úzkém chodníčku pod žel. mostem.

  2. Tak tohle je rubrika jen pro staré ošlehané vlky…

  3. Nejhorší je, že protože je to bezkonkurenčně nejrychlejší (rozdíl oproti zajížďce kolem rybníka -3-5 minut, oproti průjezdu po tramvaji -1 minuta a -kopeček ), a už jsem si tak nějak zvykl, tak tamtudy ve směru do centra nejspíš budu jezdit i v létě… :-/

  4. Tohle zatím nějak moc nechápu, řešit pár minut zdržení. Stačí blbě semafory, a člověk jede stejně třeba o deset minut dýl. Ale hlavně, kolik desítek minut denně člověk nějak nesmyslně prošustruje. Zas ten ošklivý zážitek, to mi připadne lepší jet okolo nějakého rybníka, než nahnat 5 minut, ale rozhodně rozumím tomu, že každý jezdí (a žije) v jiném módu.

  5. První co mě napadlo bylo vzít to po tramvaji jako bus 136. Ta minuta navíc by pro mně oproti takovému riskantnímu manévru nestála. A to už jsem párkrát jel po magistrále, takže mezi ošlehané vlky patřím.

    Mimochodem, to vedení 136 je krásná ukázka, jak se dá proklamovaná metropolitní bus linka zpomalit kvůli prefenci aut.

  6. Také tudy jezdím, a ač nejsem Superman nebo Flash, zas tak hrozně to nevidím. Asi je to tréninkem… (tudy od roku 1994, celoročně)

    Směrem do centra bych ten popis trochu poupravil: sice musíš překřížit dva pruhy, ale ne najednou. Po esíčku od sídliště (z kopce se do něj musí trochu brzdit – dá se bezpečně projet ještě v rychlosti 35 km/h)skončíš hned na čáře mezi levým a prostředním pruhem, a té se stačí držet – prostřední pruh není jen odbočovací na Jižní spojku, ale je i přímý do města. Před sjízdnou rampou pak musíš z pravého pruhu do levého a za ní zase zpátky, ale takových míst v Praze je…. Dlužno dodat, že oproti stavu před loňskou úpravou se to tady moc nezhoršilo – tehdy byl pravý připojovací pruh ukončen a v místě rozpletu prostřední byl určen pouze pro odbočení vpravo. To bylo podle mě o trochu drsnější, protože tím jeli všichni, kdežto teď se to třídí na kamiony a zbytek, a prostřední pruh není třeba přejíždět hned. (stav z léta 2010)
    Nejhorší to bylo tak před pěti lety, kdy posunuli hranice silnic pro motorová vozdla tak, že začínala už v esíčku od sídliště a končila až u sjízdné rampy, takže byla SMV propojená Spořilovská a Jižní spojka. Neskromě si myslím, že i moje protesty přispěly k tomu, že hranice SMV vrátili tak, jak je to teď a s kolem se zase dá legálně odjet ze Spořilova.

    Směrem z centra s tím také nemám problém – stačí ukázat a ještě se mi nestalo, aby další auto nezpomalilo a nepustilo mě. Auta jedoucí souběžně od Bohdalce tě vidí dlouho dopředu (v pravém pruhu navíc zpomalují před odbočením), za křižovatkou pak auta z Jižní spojky ještě nejsou rozjetá a při poslední zatáčce u ostrůvku tě hezky vidí přímo před sebou. Tohle místo se mi tedy daleko míň líbí, když jdu pěšky – u přechodu nejblíž k železničnímu mostu vůbec není vidět na auta jedoucí od Bohdalce – to je vyloženě pouze na poslech a stejně je to loterie.

    Svoje „špeky“ nějak nemám, nebo o nich nepřemýšlím – co by to mělo být? Sjezd z Barrandova vpodstatě kamkoliv (na Smíchov nebo po mostě do Modřan); případně Smíchov – Modřany (a zpět); odbočení ze Sokolské do Rumunské; z Legerovy do Anglické; Chlumecká – Náchodská; nebo mnoha hlasy proklínaná okružka Pod Chodovem – Ryšavého?
    Tak nějak nevím – pokud to není vyloženě zakázáno legislativně, tak te´d na žádné necyklistní místo přijít nedokážu.

    > Vratislav Filler
    že sis zvyknul není nejhorší, je to dobře. Nikdy nepovedou cykostezky úplně všude, a tak by se měl každý cyklista umět pohybovat v provozu. Netvrdím, že musí začínat zrovna ve Spořilovské, ale postupem času a nabýváním zkušeností z uliček nižších tříd by se měl časem dopracovat k tomu, že to pro něj nebude problém.

    > Mistr Lei
    neřeším pár minut zdržení; řeším to, abych dojel do cíle včas, pokud někomu slíbím, že tam v určitou dobu budu. pokud vím, že z Karlína do Jižního Města II mi to trvá 30 – 32 minut (samozřejmě včetně červených na semaforech, ale deset minut jsi vážně dost přehnal), tak pokud mám být na jižňáku v devět tak vím, že z Karlína musím vyjet krátce před půl devátou. Kdybych měl každé trochu složitější místo (tey ne jen tohle jedno) objíždět různýma uličkama a cestičkama, tak se mi doba potřebná na cestu prodlouží minimálně o polovinu, ne-li o víc. Mít kolo na kochání, tak je mi to možná jedno; já ho mám ale na dopravu, takže pokud k cíli vede celkem přímá (směrově i výškově) silnice se slušným povrchem a širšími pruhy, než cik – cak úzké hrbolaté uličky, volím silnici.

    > Václav Řehák
    Autobus jezdí Chodovskou po kolejích jen směrem do centra, a to až za touto křižovatkou (od připojení tramvajové tratě k vjezdu do areálu plynárny). Vratislavem zmiňovaný úsek je samostatná trať mezi tramvajovou smyčkou a vyústěním na Chodovskou, kudy nic jiného než tramvaje nejezdí (autobusy to objíždí normálně po silnici jako všichni, loni tam byl i krátký buspruh).

  7. Proč kolem toho dělám takové ksichty, je asi jasné. Projet se to dá, při troše cviku i vcelku bezpečně (= když to umíme, dovedeme rizika vyhodnotit a aktivně je odvracet) a „my kluci, co spolu jezdíme“ s tím nebudeme mít větší problém.
    Ale zkuste si tam představit starce s cestovní rychlostní 15 km/h (klasicky důchodce, co si jede nakoupit do Kauflandu), holku, co se podvědomě bojí mít auta zleva, nebo třeba dvanáctiletýho školáka.
    Jasně že každý cyklista by měl mít základní dovednosti jízdy v provozu; ale na ten level, na kterém je zvládnutelná Chodovská a spol, se z těch, kdo by jinak na kole po městě jezdit mohli, dopracuje odhadem pár procent.

  8. Tak nevím, kudy autobus má jezdit, ale předloni jezdíval do centra Na Chodovci – Spořilovská (s auty pod Jižní spojkou) – Chodovská. Minulý týden jsem jel 136 Na Chodovci – tramvajová smyčka – po kolejích bez aut pod Jižní spojkou vyustít na Chodovskou jako tramvaj a dál po kolejích.

    Je to trochu zajížďka, jedna zastávka (Spořilov) navíc a hlavně dlouhý autobus po blbém povrchu tramvajové trati nemůže jet tak rychle. Celkově mi to přijde jako zhoršení.

  9. Štěpán: Reagoval jsem dost rychle. Díky za to doplnění. Článek jsem psal v době, kdy jsem to místo měl projeté v každém směru asi třikrát (týden po zjištění, že to je v zimě nejrychlejší trasa), což samozřejmě znamenalo, že jsem ho ještě tehdy neměl dokonale zvládnuté. Pro optimální průjezd platí beze zbytku tvůj popis včetně toho, že to vážně (potom, co to člověk zvládne) není tak horké.

    Je ovšem trapné, když si i zdatný cyklista musí průjezd nějakým místem trénovat, než ho dostatečně bezpečně zvládne.

  10. Jo, od smyčky se jezdí od podzimu, právě kvůli té poslední úpravě jízdních pruhů, která už (předpokládám) neumožnila ponechat tam buspruh.

    Jinak je to celé pěkně na prd, protože bus stejně musí 300 metrů před světly u Záběhlické k zastávce a tedy zase pěkně zpátky do kolony. Celkově je to tam zralý na tu rychlou tramvaj (Želivského – Eden – Spořilov – Chodovec – Opatov – Jižní Město), co je v územním plánu.

  11. > Štěpán (Václav Ř)
    Od září 2010 jezdí oficiálně autobusy do centra ze Senohrabské do Chodovské právě po tramvajové trati (jak psal VŘ). Důvodem je vyhnutí se právě onomu poměrně nešikovnému průpletu přes stopu kamionů jedoucím v trase D1 – Spořilovská – Jižní spojka. V této souvislosti byl právě zrušen i ten krátký buspruh.

  12. Mno, já taky jezdím „dopravně“, ale prostě mě deset minut nezabije – jsou mi milejší plíce a nervová soustava. Uznávám ovšem, že trasa, která je mi nejpříjemnější, je zároveň prakticky nejkratší.

    Semafory – neřekl bych, že přeháním, na nábřeží se dá někdy čekat k pěti minutám, na druhé straně řeky možná míň, ale taky jich pár bude, to samé se může stát na Špejcharu – tak dobrá, ne deset minut, ale osm a půl…

  13. Dík za upřesnění těch autobusů – já tam jimi nejezdím, netuším ani čísla linek (natožpak kam jedou); znám je akorát „od vidění“ na ulici. Jenom si pamatuju, že do toho esíčka se dá jet rychle jen pokud v něm není vidět konec autobusu, protože ty to vždy vykružovali pomalu (proto ta utkvělá představa kudy jezdí). Taky nevím o propojení Senohrabské se smyčkou (krom chodníku na zastávku), tak mi provoz autobusů tudy přišel dost nepravděpodobný. Budu si tam muset na nějaký počkat a stopovat ho :-).

    Že na tenhle „level“ nedozraje každý cyklista je mi jasné. Ale přijde mi chyba už dopředu všechny strašit prohlášeními typu „Tudy to ani nezkoušej“. Předpokládám, že Vratislav je vlastně takový prototyp: kdysi (dávno?) hledal, kudy by tudy projel a tohle místo mu přišlo jako „fuj, tudy nikdy“. A tak jezdil oklikou. Teď, přinucen okolnostmi to zkusil a zjistil, že to jde. Dokonce přišel na to, že jsou tady jisté přednosti (povrch, niveleta…) a možná kvůli tomu opustí zajížďku. potom už to chce udělat ještě jeden krok – položit si otázku „Když jsem to tady doteď objížděl a přitom nemusím, není ještě někde jinde takováto (historicky zavedená) zbytečná objížďka?“. Pak taková místa s nově nabytými zkušenostmi znova zhodnotit.

    S tím souvisí i poslední odstavec článku – průjezd cyklistů tady nikdo neřešil. Když se po tom budeš pídit dá, tak se určitě dovíš, že proč by řešil, když tudy žádní cyklisté nejezdí. Teď pozitivně víme, že tudy jezdí dva. Až tam bude jezdit dvacet nebo dvě stě, tak možná někoho napadne, že když se z toho průpletu odstranily autobusy (nejspíš za cenu nové propojovací komunikace u smyčky), tak by se odtud měli odstranit i cyklisti (vždyť tam nakonec překáží autům…). Třeba tím, že se pro ně udělá cyklostezka (a chodník, co tam chybí) mezi Chodovskou a sídlištěm podél tramvajové tratě. Prosté nakreslení piktokoridoru na panely mezi kolejnice by asi vypadalo blbě…
    Tím chci říct, že je potřeba jezdit i takovými místy, aby tam byli cyklisti vidět normálně v provozu, nikoli jen jednou do roka na demonstraci.

  14. Pět minut na semaforu? Na kterém konkrétně?

    Maximální délka cyklu je 120 s, ale v praxi se skoro nevyskytuje. jako obecně uznávané maximum je 100 s (na to běží například koordinovaná magistrála na Praze 2 ve špičce). Když si od toho odpočtu zelenou – minimální je 5 s, tak v nejhorším případě (semafor s dlouhým cyklem a jen minimální zelenou na jednom vjezdu [taky se v praxi skoro nevyskytuje]) u něj strávím minutu a půl v případě, že přijedu těsně po naskočení červené.

    Cokoli delšího než dvě minuty je závada SSZ, kterou je potřeba hlásit.

    Jediná výjimka z výše napsaného je řízení protisměrných pohybů jedním pruhem v rámci DIO (střídavě obousměrná jízda jednou půlkou vozovky při uzavírce druhé). Tam se nastavují délky cyklů podle intenzity, kterou je potřeba zúžením procpat. Ale pokud to jde, tak by taky neměly být delší než zmiňované dvě minuty.

  15. Možná se čas tak vleče, ale spíš bych řekl, že nekecám. Příště to stopnu; je pravda, že poslední dobou se mi to nestalo, ale vzpomínám si, že to působilo opravdu divně a k vzteku. Bylo to u právnické fakulty, od hotelu na most. Třeba to skutečně byla „závada“ a už ji odstranili.

  16. Jinak jsem asi vlastně zapomněl říct, že je to semafor pro chodce, přes který to kolo vedu. Což je asi ten problém, napadá mě. Čímž se stejně situace nemění.

  17. Štěpán: Však jsem nechtěl nikoho strašit. Jen vyjádřit skutečnost, že v Praze jsou tucty míst, která mají pitomé zajížďky a kterými projede jeden pravidelný cyklista z deseti, protože 90% i z těch, kteří se na to podívají, se tam budou bát. Mimochodem, já tím místem fakt nejezdím rád a kdybych mohl měnit za klidnou cyklostezku průjezdnou bez větší námahy, než je stávající průjezd (to objížďka přes Záběhlice rozhodně nesplňuje), vyměním to hned.

    Mám taky dojem, že kdyby se dejme tomu zcyklostezkoval ten západní chodník (to si dovedu docela dobře představit, respktive někdy v roce 2006 to bylo naprosto možné řešení), tak sice my dva budeme hodně brblat, ale zato se najde dvacet nebo sto jiných, kteří budou jezdit po té cyklostezce třeba nakupovat do Kauflandu, nebo (kdyby se ten cyklochodník natáhl až na Bohdalec) fakticky dojíždět někam do Vršovic. A za to by mi to vlastně i stálo.
    Protože pak, za tři roky by se dalo začít licitovat o tom, proč nějaké přechody mají moc dlouhé čekací doby, apod. Ale nejdřív tam musí jezdit víc lidí, než my dva. ;-) .

  18. Nevim jaka mista presne na Sporilove a Vrsovicich potrebujes. Ale ja jezdim od pesi lavky pres Magistralu/D1 u Roztyl okolo Michelske pekarny a ulici Nad vinnym potokem. Casove to porovnane nemam, ale provoz zadny a jedina zdrzovacka jsou pejskari u Botice.

  19. Novou úpravu neznám, ale tohle místo jsem právě dřív jezdívával po tramvajovém tělesu a pokračoval U Plynárny do centra. Dlouho jsem tam nejezdil, a te´d jako na potvoru ,když se do okolí chytám jezdit ,se bude opravovat celá ulice u plynárny včetně bourání mostu přes botič :(

  20. Ahoj!
    To misto znam. Je to na trase meho nejrychlejsiho spojeni do centra z JM. Ev. spojeni pro zimni obdobi, kdy na mensich (ne tak udrzovanych) cestach je vyssi pravdepodobnost namraz. Uz od devadesatych let jsem hledal ruzne cesty do centra a Bohdalec byl dost casto klicovym mistem, Nejlepe se tamtudy jezdi ve spicce (stojici kolony aut) nebo naopak v nocnich hodinach (ridky provoz). Pokazde to je vsak vice ci mene adrenalinove. Cestou do centra jsem dost casto kombinoval klickovani mezi auty s prejezdy na chodnik ci tram. koleje. To podle mezer mezi jedoucimi nebo popojizdejicimi auty a evidentni „ohleduplnosti“ ridicu.

    Je-li libo alternativni pohodovou cestu, tak se nabizi pres Trojmezi a pote okolo zminovaneho Hamerskeho rybnika.

    P.

  21. Na tomhle místě se bojím od podzimu i autem, a když už tam jedu, tak 45km/h k velké nelibosti ostatních spěchačů (nehoní mě ani tchýně, ani šéf, obou jsem se zbavil).
    Kdysi, když Spořilovskou (dříve se jí říkalo Jižní Spojka) postavili, byla označena silnice pro motorová vozidla (SMV) už v nájezdu ze sídliště. Napsal jsem kvůli tomu tenkrát za bolševika stížnost, že se na mopedu nemůžu dostat ze Spořilova (neměl jsem mopeda, ale kolo, ovšem to by se mi vysmáli) a oni kupodivu označení začátek SMV posunuli až na nájezd na Jižní Spojku (dříve se jmenovala Jižní Cesta – od Barrandovského mostu) a na Spořilovské dali konec SMV před vjezdem ze Spořilova, podle mého nákresu. Ovšem před cca 5ti lety to zas vrátili a loni to opět upravili (díky Štěpáne) podle mého původního nákresu, takže při průjezdu ze Spořilova se nemusí projíždět úsekem SMV.
    Na kole jezdím radši podle Hamerského rybníka, nebo Sliačskou kolem depa metra, podle dalšího cíle.

  22. Naty: Jasně že to má objížďky. Ale jsou a) delší, b) nelegální, c) v zimě nesjízdné. Tohle je prostě nejpřímější.

    Ale v úterý to bylo cool: Dc. to poskakovalo už od toho rozpletu, takže jsem se i v 15 km/h pohodlně vešel mezi dva vpravo odbočující kamiony. Akorát mi tam pak v tam, co se dva pruhy stahují v jeden, překážel autobus (nelinkový), který mě pár metrů před tím odbočením doleva ze Spořilova naprosto zbytečně musel předjet. Jo, nevěděl…

    Myslím, že by nebyla špatná idea projet se tam na tandemu s policajtem, co v téhle části Prahy schvaluje místní úpravy… ;-)

  23. Vida, tak nejsem sam, kdo timhle mistem pravidelne projizdi (i kdyz priznavam, ze jen mimo zimu). Sice normalne radsi jezdim v plnem provozu nez abych vyuzival prazske cyklozpomalovace („cyklostezky“), ale z tohohle mista mam vzdycky strach, clovek potrebuje jet dost rychle a zaroven neustale kontrolovat situaci za sebou a spravne odhadnout rychlost ridice desitky metru za vama (obzvlaste do centra to casto byva vyrazne vice nez 50), no a taky spravne urcit, zda vas teda ridic vnima, ze hodlate prejizdet do „jeho“ pruhu (mam na sobe reflexni vestu, rukou davam znameni a presto jsem i za dne pro nektere jedince neviditelny).

  24. Špeky mám dva. V obou figuruje matfyzák bydlící na kolejích 17. listopadu.

    1. je večer a matfyzák zjistí, že má hlad. Bufet už je zavřený a tak vezme kolo a vyrazí do nejbližšího supermarketu na rohu Dělnické a Argentiské. Kudy pojede?

    2. Matfyzák jede z Karlova domů. Sjede k Vltavě a je nad Husákovým tichem. Kudy pojede?

  25. Hrabosh: Ty máš rád mosty na magistrále! :-) Hlávkův zc. jezdím asi stejně (tj. krásný průjezd rovně). A počítám, že Barikádníků po chodníku nedáváš :-)

  26. Přidal bych přejíždění na Evropské z cyklostezky na sídliště Dědina.

Další z rubriky

Co s cyklopruhy? 4

Jsou cyklopruhy bezpečné a užitečné? Měly by být standardní výbavou silnic po rekonstrukci jejich povrchu?..více

Bílá a černá, aneb územní studie v Libuši a Písnici 1

Autor komentáře pracuje ve spolku AutoMat zpracovávajícím připomínky ke zmiňovaným územním studiím, pozn. red. Institut..více

Výběr ze záříjové cyklokomise 7

Komise pro cyklistickou dopravu se sešla po prázdninové pauze už třetího září. Sestavu mírně obměnila..více

O cyklopruzích podruhé: k čemu jsou? 8

O potřebnosti cyklopruhů pochybují mnozí. Na potřebnost cyklopruhů na hlavních ulicích se náměstka pro dopravu..více

Výběr z květnové a červnové cyklokomise 28

Čím jsou jednání cyklokomise (poradní orgán Rady hl. m. Prahy, pozn. red.) svižnější, tím víc vám..více

Patočkova: cyklopruh na radiále s odstupem času 6

Na podzim 2017 se mediálním prostorem prohnala kauza vyznačování ochranného cyklopruhu během rekonstrukce povrchu Patočkovy..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru