Jaro na kole

Zima nás straší posledními záchvěvy, nicméně blížící se letní čas a občasné dny s teplotou na krátký rukáv naznačují, že cyklistická sezóna se blíží. Pokud jste nejezdili celoročně, je na čase oprášit v říjnu odložené kolo a chystat se na to, že Prahu opět uvidíte z cyklistického sedla. Pro nás to pak znamená lacinou resuscitaci loňského článku na toto téma, protože jaro, i když v detailech jiné, je nakonec stejně pokaždé vlastně stejné.

Na co si vzpomenout, než letos poprvé vyrazíme do města? A jak vám mohou s rozjezdem do nové sezóny pomoci materiály, které u nás najdete?

Technické záležitosti

První, co bychom měli před začátkem sezóny udělat, je zpytovat svědomí, pokud jde o stav svého kola. Jen ti nejpečlivější si nechali dát kolo do pucu hned po Vánocích, kdy se osazenstvo cykloservisů každoročně kouše nudou. Ta doba už je ovšem dávno pryč, teď budou mít servisy napilno. Je tedy na čase zajít do sklepa, omést z kola pavučiny, najít pumpičku a nářadí a vlastními silami se pustit do odstraňování škod, které na kole zanechalo loňské ježdění podzimními plískanicemi.

Je jen na vás, na co si troufnete sami a kdy už s kolem přeci jen zajdete do opravny. Před výjezdem na jarní ulice byste měli mít ale přinejmenším slušně seřízené brzdy (srovnat si „véčka“ dovede skoro každý — případně každého brácha, manžel či jiná osoba blízká). Mrkněte, zda ve světlometu nevytekly baterky, neolámaly se vám odrazky a jestli není třeba připevnit odpadávající blatník nebo nosič. Od věci není ani namazaný (a neprotažený) řetěz, dobře jdoucí přehazovačka, pláště, ze kterých neleze kord a kola vycentrovaná aspoň tak, aby vás při každém otočení nevyhazovala ze sedla. Nevyléčitelní optimisté mohou své kolo také pečlivě umýt.

Kudy vyrazit?

Je třeba přiznat, že v loňském roce Praha, pokud jde o rozvoj infrastruktury, prostě zamrzla. Cyklostezku s tunelem pod Vítkovem se nepodařilo oficiálně otevřít ani půl roku po dokončení, ale nevadí, gerila to udělala za vás, takže stezka je průjezdná. Přibyly houfy cedulí tam, kde se už předtím dalo projet. Takže nezbývá, než do nové sezóny vyrazit po starých trasách.

Stále platí, že nejpřesnější obsah trasy najdete na naší cyklomapě (která má i tištěnou podobu, k dostání v e-shopu vydavatele, u všech dobrých knihkupců, obchodníků i dobrodinců lidstva obecně).

Průjezdy centrem řeší ještě podrobněji zvolna zastarávající cyklistický slabikář centra. A kdyby vám to nestačilo, můžete si od nás nechat poradit.

Změníte svůj styl?

Ať to škarohlídi haní jak chtějí, nepopřou, kolik komunitních, soukromých či komerčních projektů se kolem kol v Praze v loňském roce rozjelo. Možnosti definovat svůj vztah k městskému prostředí prostřednictvím kola jsou tak oproti loňsku opět poněkud širší a košíky, vysoké podpatky ani lykra už nejsou jediné sterotypy, do kterých můžete s potěšením zapadnout. Třeba úmyslnou volbou méně praktického furtšlapu můžete dát jasně najevo, že stávající nepříznivé podmínky pro bicykly jsou vám fuk.

Mění se i myšlenkové paradigma. Tradiční zaklínání se Andersenem doplňuje pro tento rok v Praze jméno Gehl a do popředí témat se dostává veřejný prostor a (pěší) člověk v něm.

Jak v provozu — není nad osvěžení

Jako vždy se přes zimu poněkud snížily naše dovednosti jízdy v silném provozu. Je proto dobré vědět, že pohybu osobních aut přibylo především v oblasti kolem na podzim uvolněné Jižní Spojky (že prý dopravní indukce neexistuje, pche!). Naše zásady jízdy v provozu jsou vám i nadále k dispozici, na pravidlech se od loňska nezměnilo zatím nic a nová opatření schválená na podzim vyhláškou ministerstva dopravy, jako jsou piktokoridory, se v Praze vyskytují už od roku 2009.

Seriál Jak do města pokrývá většinu toho, co potřebujete znát (a často i ledacos navíc). Kapitola Na ulici poslouží především těm, kdo se poprvé chystají pustit do městských ulic. Vaše bezpečí rozhodně zvýší znalost triků jak se vyhnout nejčastějším nehodám. Podrobné kapitoly věnujeme zamykání kola, braní kola do MHD, jízdě za zhoršeného počasí, v cyklopruzích, ale i převážení nákladů nebo jízdě mezi tramvajemi.


Ulicí Na Pankráci? Běžně.

Deset základních kapitol seriálu jsme shrnuli do příručky, která je ke stažení a tisku ve formátu PDF. A komu by to bylo málo podrobné, může si projít techničtěji zaměřený materiál komise pro cyklistickou dopravu.

Přes tu přemíru informací, kterými se můžete nechat zahltit věřte, nebo nevěřte: Pro bezpečnou jízdu v městských ulicích stačí vědět, kdy máte přednost a dodržovat ta nejzákladnější pravidla shrnutá v našem kratičkém letáčku:

jak_prahou_na_kole_letak_spojene_540

Už jen vyrazit

Máte-li všechny tyhle přípravy za sebou, nezbývá, než se podívat z okna. Poslední sněžení nemusíme brát vážně, během několika dnů bude po všem. A celoroční cyklisté se již těší z toho, jak cyklistický provoz s teplými dny zhoustne opět natolik, že i řidiči motorových vozidel začnou brát cyklisty opět jako rovnocenné partnery ve sdíleném hlavním dopravním prostoru.

A tak, jako každý rok, přeji vám, čtenářům tohoto webu na počátku jara jediné:
Sejdeme se na ulici.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Mně tu na těch stránkách chybí – aspoň jsem si nikde nevšiml – rady, co se sklem na cestě. To teď právě řeším nejvíc, protože mě zpočátku vůbec nenapadlo, že to bude takový problém. A v zimě to asi není vidět, nebo co, popřípadě se ožralým kriplům nechce ven. Asi si člověk musí zvyknout, aby pořád nevejral po střepech a nejezdil jak na trní.

    Chybí mi zkušenost a tudíž i představa, jaké a jak velké střepy jsou duši nebezpečné, čím se třeba člověk nemusí vzrušovat, protože je to třeba moc malé, než aby to poškodilo plášť a tak. Zatím se mi zdá zázrak, že jsem ještě nepíchl.

  2. Lei: Existují „urban protected“ pláště s různou odolností proti proražení. Takže je to dost individuální. Když jsem jezdil na crossu, lepil jsem docela často. Na městském kole s 40mm plášti jsem ve městě ještě nepíchnul. Různé debaty o pláštích lze najít na diskusích na http://www.nakole.cz/diskuse (hledat „pláště“)

    Ono se to zlepší, až ty stezky po zimě projedou.

  3. Fajn, trochu se popídím. Já mám todlenc: SCHWALBE BIG APPLE 26×2.35 slick, ale je to odolné bůh suď.

    Jinak o stezky nejde, po těch prakticky nejezdím, jde o normální cesty a chodníky, a myslím, že se to nezlepší, protože jakmile to někde trochu vysbírám, hned o kus vedle se za chvíli objeví nové skelné pole. Asi si auta pořád vytloukají blinkry, ozřalci rozbíjejí lahve a popeláři recyklovaného skla taky zjevně dost sypou okolo, když ty kontejnery vyvážejí.

  4. No, nevím zda někdo má nějaký tip, trik.

    Trochu pomůže prevence – mít plášť, který je odolnější proti defektům. Měl by být správně nahuštěný a neopotřebovaný.

    Dále je nutné „jezdit jako na trní“. Když už se tomu nedá vyhnout, snažím se být co „nejlehčí“. Nebrzdím, nešlapu, obě kola rovnoměrně zatížená. Asi nejhorší jsou ostré střepy. Pokud jsou to kuličky, tak je riziko trochu nižší.

    Pokud budeš jezdit ve vyježděné koleji od aut, tak tam už sklo před tebou určitě někdo vysbíral – „vyjezdil“. Navíc je tam často asfalt hladší, sušší, čistější a rychlejší.

  5. Na sklo na ceste je jedina moznost.
    Kostatko a pryc s nim!

    Mam kamarada, ktery na vsechny vylety do prirody nosi sebou v kapse batohu zahradnicke nuzky a jak jde pres pesinku slahoun tak sahne rukou dozadu vylovi je a slahoun ustrihne a zahodi mimo cestu.

    Cykliste sobe!
    Kostatko sebou na kolo, kdyz ne porad, tak aspon vyjimecne hned zitra. Pro uklid na tom stejnem miste, ono to sklo velmi pravdepodobne pocka, nikdo jiny ho zrejme neodklidi.

    BTW Mam takovy sen na duchod, stat se udrzbarem uvozovych cest. Cechy byvaly prostupne hustou siti lesnich uvozovych cest, ty ted mizi, kolektivizace je zabila, lidi odpadem zavozili, traktory je prerostly a zacly jezdit po kraji pole a uvozove cesty zarustaji a mizi. Ale jsou krasny a kdyby je nekdo udrzoval bylo by to nadhera .-)

  6. Já píchnul průměrně každých 1000km, prostě dost často, takže jsem si letos pořídil Schwalbe Marathon Plus Tour (28×1.40), mají speciální úpravu proti defektu. Zatím jsem letos z různých důvodů skoro nejezdil, jen něco přes 500km po Praze, uvidím po pár měsících. Sklo z čelního okna aut je bezpečné, neřeže, úplně nejhorší jsou střepy z dlaždiček, tvrdé, pevné a velmi ostré okraje.

  7. Střepy jsou ještě v pohodě. Já píchnu tak jednou za rok a zrovna nedávno to bylo v cyklopruhu o vrut asi 5cm dlouhý. Zaryl se do pláště celý, takže duše se vyprázdnila okamžitě. Druhý den ležel o pár desítek metrů další podobný, sebral jsem ho a přemýšlel, jestli jde o sabotáž. Naštěstí se třetí neobjevil, tak to byla spíš náhoda.

  8. Já měl loni z jara docela pe(í)cháčka s trekem, pak jsem přesedlal na 29ku harda a ještě s BigApple traktorama a nic….
    Mě obecně dlouhodobě nejvíc derou armovací dráty, to by člověk nevěřil kde všude to kouká a většinou o to párám boky pláště.
    V poslední době jako neskutečně blbý nóvum vidím ocelový obrubník (např Brumlovka), není to vidět, je to poměrně tenký a tak hrozí průraz.

    Na obzoru je spása : Teď jsem viděl nějaký nový duše který normálně propíchneš hřebíkem a ono to neuteče. jestli z toho začnou dělat vnitřní stranu bezdušáka tak máme vystaráno….

    Add úklid : uklízím, ničím, zabezpečuju oznamuju jen vysloveně vražedný věci… typicky například železný tyčky napíchaný vedle cesty jako opory pro kytky…. na to padnout tak to jde skrz nohu nebo břicho raz dva ….
    Nebo ostnatý drát spadlý na cestu atd …

  9. Díky, to jsou pro mě všechno cenné zprávy, nemám jinak koho se na to zeptat, a tak jsem nevěděl, jestli třeba nejsem – díky tomu, že jsem na to původně vůbec nepomyslel jako na potenciální problém – přespříliš starostlivý, nebo jak často lidi píchnou a tak, jestli se tím nějak zabývají. Zjevně každý po svém.

    No, cyklostezky, koleje od aut, to se mě moc netýká – spíš různé vedlejší ulice, hluché prostory, zahrádky (tam někdo zjevně zpevňoval cestičku právě rozbitými dlaždicemi a skleněnými střepy, nebo co), kočičí hlavy od Dejvic po Celetnou. A tak.

  10. Já měl před pár lety období, že jsem lepil každý měsíc… Něco způsobil nepořádek na cestách (typu vyšlapané cestičky podle potoka [stará Rokytka] s poházeným bordelem okolo), ale kupodivu ani jednou střepy (ty spíš leží naplocho) – několikrát jsem mezi spadaným listím schytal do pláště kus zohýbaného drátu (jednou mi to provrtal tam a ještě ven, jak to blatník dorazil – to už je pech), jednou mě dostal úsek silnice kde se frézoval povrch (asi nějaká štěpina, ať už z kamínků či kovová, nevím), pamatuji i ostrý přírodní „štěrk“ na vymleté lesní cestě (na tom když z prudkého kopce zabrzdím, zadře se to do gumy hned). Částečně za to mohly asi i staré pláště – ojetý vzorek nezajistil odstup duše od povrchu, navíc ve staré gumě byly praskliny, do nichž se chytaly drobné kamínky (a další jízda je pak „zatloukla“). Co jsem přezul, nepíchl jsem už ani jednou (už asi 2 roky), spíš mě trápí prosakující duše (napumpuju, odjedu 40km v pohodě, za 2 dny přijdu a ono to ve sklepě stojí už na ráfku, přitom průraz ani díru v duši nevidět). Myslím že je problém v přílišném roztažení duše, když úplně nesouhlasí šířka pláště (ne vždy je k dostání přesný rozměr), případně nekvalitní materiál či jeho stáří už v momentě prodeje? V tom nemám úplně jasno.

  11. To s tou duší jsem měl přednedávnem, vydrželo to tak jeden dva dny, taky mi to přišlo podezřelé. V servisu mi pak řekli, že by to tak odpovídalo nějaké mikroskopické trhlině, která se ani třeba nedá najít. Jiná věc je, že nakonec se zjistilo, že je to lehce prošoupané někde kolem ventilku. Já to přitom topil ve vaně a dvacetkrát protočil, a nic. Ale taky jsem měl podezření, že ta duše už je „prošlá“.

  12. Máte někdo zkušenosti s nějakým evropským ekvivalentem „green slime“ – nějaké takové ty různé slizy, co člověk dá dovnitř pneumatiky a ony mu automaticky zalepí drobné průrazy? Dost mých webových přátel z US na green slime přísahá…

  13. Když už přejedu viditelné střepy, tak nepíchnu. Samozřejmě se snažím vyhnout, když to jde, ale nelámu to přes koleno.
    Nejčastěji jsem píchl v zimě, za vlhka a na chodnících sypaných jemnými štípanými kamínky. Tomu už se vyhýbám a radši jedu v zimě po silnici, i když je na chodníku značka pro cyklisty. Přeci jen 5 kamínků v 5-ti dnech (cca 120 km) na mě bylo moc.
    Taky se snažím jet čistou stopu, tedy vyhýbám se špinavým krajnicím. Tady je kontraproduktivní zavedení cyklopruhů, protože ty jsou obvykle špinavé.
    V terénu dávám pozor na trní. Stačí jedna trnitá větévka a defekt je téměř jistý.
    U plášťů s označením „stop puncture“ a podobně jsem nepozoroval, že by byly lepší, než jiné.
    Pokud nemáte sebou lepení, tak napínáčky nevyndávat. Dá se na tom cca 10 km dojet. Pozor, platí pouze pro napínáčky. Na trnu, střepu, či podobně nikdy nedojedete a pokus znamená většinou zničenou duši.
    Už jsem měl v plášti i 70 mm hřebík a to hlavičkou dovnitř. Jak je to možné nevím.
    Obecně beru, že jeden defekt na 1000 km v zimě a na 4000 km v létě ke kolu prostě patří. Ve městě je to samozřejmě horší.

  14. Tento víkend je v Letňanech veletrh cyklistiky FOR BIKES, to asi víte. Kdo přijede mezi 10-11h na kole, má vstupenku v ceně 100Kč zadarmo.

Další z rubriky

Jedno světlo nestačí! 24

Podzim se přiblížil a dny se začaly opět citelně zkracovat. Jako každý rok přinášíme krátký..více

Jak objet zavřenou lávku na Chodově? 6

Od 1. 7. 2019 do konce prázdnin je uzavřena lávka přes D1 na trase A22..více

Deštivým jarem na kole 9

Letošní jaro přineslo pravidelné přeháňky a bouřky. Jak se s nečekanou vodou seshora i zespoda..více

První kilometry snáze s příručkou městského cyklisty 5

Teploty se již definitivně přehouply přes nulu, sdílená kola opět lemují zábradlí, cyklohashtagy na sociálních..více

Takto na kole ne! 59

Zlepšování vztahů v dopravním provozu se na Prahou na kole věnujeme dlouhodobě. Připravili jsme a..více

I vy můžete být poslem světla! 18

Ne, titulek článku není reklamou podezřelé náboženské sekty. Jedná se jen o upozornění na krátící..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru