Jak do města: S kolem (nejen) do vlaku

Od soboty 2.4. se opět významně rozšířily možnosti přepravy kola dopravními prostředky Pražské integrované dopravy. Zavedením přepravy kola ve vlacích PID na území hlavního města zdarma se sjednocuje dosavadní systém rozdílných cen za jízdní kolo v různých dopravních prostředcích. Vlak se tím v zásadě konečně stává pro přepravu kola po Praze atraktivním dopravním prostředkem, protože dosavadní jízdné v ceně 25,- často zvyšovalo cenu jednorázové jízdenky více než dvojnásobně.

Tato změna je dalším krokem v zpřístupňování veřejné dopravy cyklistům. Podívejme se se tedy, jaké jsou od dubna 2011 možnosti přepravy jízdního kola v dopravních prostředcích Pražské integrované dopravy.

Vlak

Přeprava kola je nyní možná zdarma ve všech vlacích na území Prahy, kde platí tarif PID a kam si kolo berete do vlaku jako spoluzavazadlo (jedná se o vlaky osobní, spěšné a část rychlíků). Netýká se úschovy během přepravy, která je i nadále za 30,-. Podle rozsahu, v jakém mohou kola jako spoluzavazadla brát, se vlaky jezdící po Praze dělí na dvě skupiny:

a) S rozšířenou přepravou spoluzavazadel (v jízdním řádu označenými symbolem kola). Zde můžete vzít kolo do prostoru k tomu vyhrazenému, symbolem kola jsou obvykle označené vybrané plošiny (každá druhá až čtvrtá).

b) V ostatních vlacích pouze na prvním nebo posledním představku soupravy v prostoru nástupních dveří. Na každý představek lze umístit nejvýš dvě jízdní kola a to jen tehdy, není-li to z technologických důvodů nebo z důvodu bezpečnosti vyloučeno.

Kde (a jak často) jezdí konkrétní druhy vlaků, ukazuje naše schéma (kliknutím na obrázek jej získáte v PDF):

Jak vidno, na řadě tratí se ve všední den dočkáte spojení vlakem, v němž rozhodně nebudete mít s kolem problém, přinejmenším dvakrát za hodinu. Pro nalezení konkrétního spojení je ale vždy vhodné podívat se na jízdní řád.

Novou úpravou tarifu se stávají výhodné situace, kdy jste potřebovali dovézt kolo jen o jednu nebo dvě zastávky (třeba z Hostivaře do Vršovic). Zvlášť výrazně se zvýhodnily také cesty s přestupem, které byly dříve s kolem prakticky nemyslitelné. Vzít s sebou kolo například v relaci Kyje – Veleslavín (sedmiminutový přestup na Masarykově nádraží) je nyní levnější o celých 50 korun.

I když se nemění přepravní podmínky, ale jen tarif, dá se předpokládat, že bicyklů ve vlacích na území Prahy přibude. Je proto důležité, aby se lidé s jízdními koly chovali k ostatním cestujícím ohleduplně. Nový režim se bude vyhodnocovat a pokud by chování pasažérů s jízdními koly bylo jiným cestujícím příliš na obtíž, může být pochopitelně zrušen.

V kombinaci s vlakem můžete samozřejmě s výhodou využít také možnost parkování kola u vybraných vlakových zastávek. Bezpečné parkování ve stáních B+R (Bike and Ride) umístěných v areálu P+R najdete ve stanicích Praha-Běchovice a Praha-Radotín. Na několika dalších zastávkách (Uhříněves, Horní Počernice a zřejmě i další) se nacházejí stojany na kolo umístěné pod přístřeškem. Pro dojíždění do Karlína lze využít také stojan automatické půjčovny Homeport před budovou Masarykova nádraží (ten svůj systém právě renovuje, v provozu bude v polovině dubna).

Metro, tramvaje, přívozy, lanovka

V metru i nadále platí, že kolo můžete vzít v metru do posledních dveří každého vozu (tedy nejen do posledního, i když tam je plošina největší). Počet kol na plošině je omezen na dvě a je vyžadována ohleduplnost vůči kočárkům a vozíčkářům, stejně jako v případě, kdy je metro zaplněno. Obecně není dovoleno používat pro přepravu kol staniční výtahy. Podrobné podmínky pro přepravu jízdních kol najdete zde.

V tramvajích je přeprava jízdních kol omezena na tzv. tramvajové výtahy. To jsou trasy stoupající z centra, kdy tramvaj slouží cyklistovi k překonání většího převýšení. Časově se přeprava jízdních kol povoluje pouze o víkendech a o svátek, a dále v pracovní dny před 6:00 ráno a po 20:00 večer. Jízdní kola (maximálně dvě) se přepravují v prostoru pro kočárky. Před nástupem a výstupem z vozidla se dává znamení řidiči, který může nástup odmítnout. Povolené trasy jsou následující:

  • Anděl –> Sídliště Řepy
  • Dejvická –> Divoká Šárka
  • Hradčanská –> Petřiny
  • Nádraží Holešovice –> Vozovna Kobylisy / Sídliště Ďáblice
  • Palmovka –> Vozovna Kobylisy / Sídliště Ďáblice
  • Nádraží Modřany –> Sídliště Modřany
  • Palmovka –> Ohrada –> Spojovací (pouze přímým spojem)
  • Smíchovské nádraží –> Sídliště Barrandov

V přívozech je přeprava kola možná bez potíží, je ale třeba dbát pokynů převozníka, zvlášť v době zvýšených přepravních nároků.

V lanovce na Petřín je přeprava kola možná ve druhém (vyznačeném) oddíle, se svolením průvodce. Lanovka je v provozu každý den od 9:00 do 23:30.

Cyklobus, cyklovlak

Díky poměrně rozsáhlým možnostem přepravy kola v běžných vlacích (například na Beroun nebo na Benešov), jezdí z Prahy jediný zvláštní cyklovlak, a to v trase z Masarykova nádraží přes Hostivice a Středokluky do Slaného. Odjezdy z Prahy jsou v 9:10 a 13:41, odjezdy ze Slaného v 11:31 a 17:32.

Cyklobus do Brd jezdí z Dobřichovic, kde navazuje na vlak od Prahy. Trasa vede přes Černolice, Řitku, Mníšek pod Brdy do Kytína. Odjezdy vlaků, na které cyklobus navazuje, z Prahy Hlavního nádraží jsou od 7:45 vždy po dvou hodinách až do 15:45.

Co potřebujeme?

Podmínky pro přepravu jízdního kola v PID se průběžně zlepšují a v současnosti jsou prakticky již na úrovni poskytující cyklistům v Praze odpovídající služby. Ani ideální podmínky pro přepravu kol v Praze rozhodně nemusejí zahrnovat možnost vzít kolo kdykoliv kamkoliv. Cílem je umožnit pohodlnou přepravu kola veřejnou dopravou tehdy, kdy je to žádoucí: tedy usnadnit cestování po městě rekreačním cyklistům a umožnit použití MHD dopravním cyklistům v nouzových nebo specifických případech (návrat z centra po více pivech, vzetí nepojízdného kola do opravy, cesta na nádraží s vozíkem a bagáží).

Z tohoto hlediska jsou již přepravní podmínky v PID v zásadě odpovídající. Největším nedostatkem se zdá být dlouhodobě nelogický plošný zákaz používání výtahů ze stanic metra (který se ovšem bez způsobování jakékoliv škody běžně porušuje). Pro pohodu uživatelů skládaček by bylo žádoucí umožnit zdarma přepravu složeného 16″ kola (nejméně do rozměrů 35 x 60 x 70 cm). Lze uvažovat o jistém rozšíření možností přepravy kol v tramvajích, případně v pečlivě vybraných autobusových linkách, i nadále by se ale nejednalo o časy ve špičkách všedního dne. Nová tramvaj T15 už mohla mít víceúčelovou plošinu, která by přepravu kol usnadnila. Návrh sice prošuměl, ale pro případné další série je možné o tomto řešení znovu uvažovat. Bylo by jistě příjemné, kdyby České dráhy rozšířily vozový park umožňující přepravu kol i na méně významné trati. A potom už by podmínky, které poskytuje veřejná doprava v Praze cyklistům mohly být považovány za ideální.

Odkazy

Návod, jak vozit kolo veřejnou dopravou na našem webu
Leták ROPIDu „Kolo v PID“ v roce 2011
Podmínky pro cestování v PID s jízdním kolem v roce 2011 na stránkách ROPIDu

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. To je výborná věc, divil jsem se, že to není už od začátku, nabízí se to. Já než jsem začal jezdit na kole (a teď jako alternativa), používa jsem/používám téměř výhradně vlak, v rámci PID – když by teď bylo hnusně nebo kdyby si člověk dal příliš piv v centru, může pohodlně domů bez 25 Kč příplatku. A vůbec, rozšiřuje to možnosti kola.

  2. Škoda, že se neuvažuje o rozšíření tramvajovýtahů aspoň od 19:00. Jaký je vývoj v tomto směru? 20:00 je opravdu dost pozdě a znám už dost lidí, kteří prostě prodlužují práci, protože čekají na osmou, aby je tramvaj vyvezla na kopec.

    Musím se přiznat, že občas lezu do tramvaje na Barrandov „už“ v 19:30, když je ta tramvaj prázdná. Řidiči jsou celkem vstřícní a ještě mě nikdo nevyhodil. V tramvaji vyznávám zásadu, že by ohleduplnost měla panovat na obou stranách. No v podstatě se snažím využívat pouze prázdné nebo poloprázdné tramvaje…

  3. :) no co znám tramvajáky a autobusáky osobně, tak když nenarazí člověk na blbce a nejde se ho provokativně zeptat, jestli s tím kolem může do tramvaje, tak je jim to šumák…. když se tam vejdou i s tím kolem. A je jedno kdy… Ohleduplnost ale především.

    Dotazy pište rovnou na ROPID. :) Mají tam hodného mluvčího.

  4. Zvláštní, že v Praze se převa kol v MHD tak omezuje, v Brně se může s kolem do MHD všude a vždycky, přeprava kola je v ceně tramvajenky a cyklisté nejezdí v MHD skoro vůbec, subjektivně jich je méně než například kočárků.

  5. jupiijou, ani jsem necekala,ze by se k tomu ceske drahy rozhoupaly. Jen se take primlouvam k tomu, aby se cyklisti snazili byt maximalne ohleduplni, zvlast ve spickach (ve vsedni dny) – prostor pro kola je stejny jako pro kocarek, akorat maminy vetsinou musi hlidat vice veci a snazit se male neumazat … (a na zaver drobna – na mape zatim nejsou vyznaceny snadne vystupy a nastupy :)) … linka S1 Liben – Bechovice uplne v poho, jinde to je asi vetsi skok)

  6. illka: Možná k tomu dodám, že se ČD nerozhoupaly jen tak samy od sebe. ROPID jim za tuto službu proplácí nevybrané jízdné.
    Jinak snadné výstupy a nástupy u železničních stanic rád doplním i do cyklomapy, neznám ale všechny stanice a zastávky natolik, abych mohl. Nebyly by nějaké tipy na mail? (redakce@prahounakole.cz)

  7. Sice je to trochu off topic, ale pozor v podjezdu tratě u nádraží Bubeneč (z Goetheho do Papírenské). V tunelu jsou nově daná svodidla chránící chodník, takže průjezd se hodně zůžil. Předtím se tam bez problémů vešel cyklista + auto v protisměru, teď už hodně natěsno.

  8. Pokud jsem dobře pochopil, s jízdním kolem zadarmo můžu jet po území Prahy jen pokud jedu na předplacené jízdné nebo s jízdenkou za 18/26kč. Nebo se dá jet i pokud mám zakoupenou jízdenku od ČD typu třeba Klánovice – Libeň? K těm výtahům v metru. Taky nechápu plošný zákaz v síti metra, ale prý to je, protože do těch starých výtahů se kola na délku nevejdou, ale vyzkoušené to nemám.

  9. TM: Aha, zajímavé omezení zjevně vyplývající z toho, že jde o slevu v tarifu PID. Takže nejméně za 18.

    Je pravda, že řada výtahů je malá. Co ale mám zkušenost, tak běžné kolo se bez zdvihání vejde do drtivé většiny z nich. Ve starší korespondenci s DPP na toto téma (poté, co jsem požadoval umožnit přepravu kol ve vybraných výtazích, které to svou velikostí bez problému umožňují) mi bylo argumentováno tím, že kola mohou výtahy v metru zašpinit.

  10. Zrovna nepřestupní lístek za 18 je do vlaku nepraktický (nedá se jet z pásma P do 0 nebo B, přestože je to všechno v Praze). SMS jízdenka ve vlaku pro jistotu neplatí vůbec, takže vlak jako neplánovaná nouzovka moc nevyhovuje :-(.

  11. TM: pokud vim, jízdenka 18Kč ve vlaku po Praze neplatí (ani SMS jízdenka), jen jízdenka 26Kč (nebo samo opencard). A jelikož já jezdim Masaryčka-Dolní Počernice, vyplatí se mi kupovat klasickou vlakovou jízdenku (tu mám za 22Kč). Takže tak. Ve vlaku S1 vyzkoušeno, rozhodčí ani nemrk. PS: jakou máte zkušenost s těma hákama na kolo v S vlacích? Mě to tam někdy skoro nejde nandat a zdá se mi kolem malej prostor na tuhle manipulaci s kolem. Tak buď to dám do vedlejšího háku nebo stojim s kolem vedle.

  12. fialka: díky, já právě nevyužívám jízdné PID pokud neplatí 18kč jízdenka tak jim na to s….u, jen jsem mohl takhle využít se projet dále za hranice prahy a cestu ukončit na okraji, takhle dále budu jezdit buďto po Praze nebo už rovnou pojedu někam dál a za kolo si normálně zaplatím.

    Výtahy: Ano špínou se ohání, ale v přepravním řádě je snad jasně uvedeno, že kolo musí být očištěno, takže tohle je fakt výmluva, to by člověk nesměl ani do té soupravy vlaku metra. Mimochodem např. ve výtahu Muzeum A je místo na kolo i cestující kolem. Ty staré výtahy na Hůrka-Zličín bych si typl, že se dveře nezavřou s kolem, které člověk nějak nezvedne a nedrží v určité poloze, ale ozkoušeno nemám. Já si kolo nosím v ruce.

  13. S jízdenkou PID za 18,- to je přesně tak, jak píše Štěpán (taky jsem měl do té doby za to, že to nejde vůbec). Vlivem „dvojjedinosti“ pásma P jí ovšem nelze použít pro spojení ze stanic Bubny. Masarykovo nádraží, Hlavní nádraží, Vršovice a Krč na jiné stanice v Praze (mezi těmito stanicemi je možné za 18 jet bez přestupu – tj. je například možné jez za 18 z Hlavního do Krče – viz schéma ). To je pitomá vlastnost současného tarifního systému, který je postavený primárně na příměstské autobusy (rozdělení vlakových pásem na P1 a P2 by asi šlo, jenže stejně je v Praze trať, kde je to od kraje Prahy na centrální stanici jen tři zastávky (231 na Lysou) a tam by to opět nepomohlo.

    Fijalka: To vlastně znamená, že na trase Masaryčka-Dolní Počernice je kolo za 4 koruny. Což bych zase neviděl jako nějak hrozný ;-) .

    TomášM: Možná jsem už zvyklý tím, že bydlím na metru, že za 18 korun se po Praze prostě nedojede nijak zvlášť daleko (limit na metru je 5 stanic). Nedivím se tedy potom, že pro vlak platí totéž. Situaci ve vlacích samozřejmě mění existence drážního tarifu, který má nejlevnější lístek za 10,- v obyčejném a za 8,- s In25.

    Udělal jsem si malou kalkulaci a vyšlo mi, že i v nejnepříznivějším případě, kdy je tarif PID opravdu nesmyslný (26,- za jednu zastávku), došlo ke snížení ceny přepravy kola nejméně o 20% (pro vlastníky InKarty, pro ostatní o 25%). Pro většinu cest bez přestupu činí rozdíl mezi cenou cesty bez kola s inKartou a cenou za cestu s kolem za PID nějakých deset korun, najdou se ale i relace, kde je levnější použití jízdenky PID za 18,- než obyčejné jízdné (speciálně pro TomášeM např. Libeň-Klánovice). V relacích z centra na okraj města je rozdíl v ceně PID a ČD In25 většinou 3 koruny ve prospěch tarifu ČD (obyčejné bývá už kolem 30,-). U cest přes celé město s přestupem je pak PID už obyčejně levnější než tarif ČD s In25.

    Co je podstatné, že touhle změnou došlo ke snížení ceny jízdy s kolem i pro uživatele jízdenek ČD, a to v nejnepříznivějším případě o 20%, většinou ale o 40-50%, a u dlouhých cest s přestupem až o 2/3.

    Číselně zde:

    Nejprve to opravdu nejméně příznivé:
    PID 26, In25 8-9, Obyč. cca 10-12, dříve s kolem 33,- (vše s In25, zlevnění25%):
    – Vršovice – Strašnice
    – Hlavní – Smíchov
    – Bubny – Dejvice
    – Mas.Na – Holešovice zastávka.
    – Krč – Braník
    PID 26, In25 10-12, Obyč. cca 13-16, dříve s kolem 36,- (zlevnění 28%):
    – MasNa – Libeň
    – MasNa – Vysočany
    – Vršovice – Hostivař

    Teď cesty na okraj Prahy:
    PID 26, In25 15, Obyč. cca 20, dříve s kolem 40,- (zlevnění 35%):
    – Krč – Zbraslav
    – Mas.Na – Sedlec
    PID 26, In25 za 17-19, Obyč. cca 24, s kolem dříve cca 43,- (zlevnění cca 40%):
    – Bubny – Ruzyně
    – Mas.Na -Ruzyně
    – Vršovice – Kolovraty
    PID 26,- In25 cca 23,- , Obyč. cca 30,- s kolem dříve cca 47,- (zlevnění cca 45%):
    – Hl.n. – Zbraslav
    – Mas.Na – Horní Počernice
    – Mas.Na – Klánovce
    – Hl.n. – Kolovraty
    – Hl.n. – Radotín
    PID 18, In25 8-9, obyč. 10-11, s kolem dříve cca 33 (zlevnění cca 45%)
    – Modřany – Komořany,
    – Uhříněves – Kolovraty
    – Čakovice – Kbely
    – Bubeneč – Sedlec
    – Veleslavín-Ruzyně
    – Stodůlky-Řepy
    – Holyně-Řeporyje
    – Velká Chuchle-Radotín
    PID 18,- In25 11,- , obyč. 14, s kolem dříve 36,- (zlevnění 50%)
    – Běchovice – Klánovice

    Ale taky (Obyč > PID v relaci za 18,-):
    PID 18, obyč 19. (In25 15, s kolem dříve 40, sleva 55%):
    – Vysočany – Horní Počernice
    – Smíchov – Radotín
    – Smíchov-Řeporyje (obyč. za 20)
    PID 18, obyč. 22 (In25 17, s kolem dříve 42, sleva 57%):
    – Strašnice-Kolovraty
    A dokonce InK=PID=18, obyč. 24, s kolem dříve 43,- , sleva 58%.
    – Libeň-Klánovice

    Nejdelší trasy bez přestupu:
    Kolovraty – Vysočany: PID 26, In25 28, obyč 37
    Radotín – Libeň: PID 26, In25 23, obyč 30

    Delší trasa s přestupem:
    – Klánovice – Ruzyně: PID 26,- In25 35,- , Obyč. 46,- s kolem dříve (s PID) 76,- , sleva 66%.

  14. Vratislav Filler: Krásné a názorné shrnutí, hned je to jasnější a zajímavější. Za sebe děkuju.

  15. fijalka, Vratislav
    Skutečně je oficiálně podporovaná možnost jet tak, že člověk platí tarif ČD (tedy levnější) a kolo tarif PID současně? Přijde mi to totiž jako nesmysl – buď oba podle ČD, nebo podle PID.
    Spíš bych věřil tomu, že fijalka potkal benevolentního (nebo novinky ještě neznalého) štíplístka a až u ČD proběhne jejeich pravidelné školení, tak s tímto dvojím metrem narazí.

    Mimochodem – v těch výpočtech je klasicky šotoušská chyba. „Z“ nemá nulovou cenu (aneb nechci slevu zadarmo) a v nejvýhodnější verzi se vyplatí až od projetí cca 1350 kč/rok.

  16. ahoj včera jsem jel z Masarykova nádr.do Praha-Klánovice a s kolel jsem byl v prostoru u dveří a průvodčí nic nenamítal.ten prostor co jsou ty háky na kola se mi zdá moc malý a jsou tam ještě sedačky tak nevím jak by se tam ostatní cestující hnuly,kdybych tam měl ještě kolo.

  17. Martin: Taktéž většinou nepoužívám ty držáky na kola a to hlavně kvuli tomu, že se v nich dle mě ničí výpleť kola. Stačí si všimnout v Regionově nebo i v Elefantech, když to s vlakem hodí do stran, tak to dobře s kolem hází. Navíc některé držáky nemají ani tu násadu (z hadice).

  18. Štěpán: ČD jízdenku ( In nebo obyč. ) a PID kolo ( 0,- ) kombinovat nelze. Vždy je to PID jízdenka (18,- nebo 26,-) a kolo za 0. Šlo o to, ukázat, jaké se změní ceny pro ty, kdo po dráze jezdí za InK ČD. Dřív bylo navíc skutečně výhodnější, když člověk jel s kolem jenom vlakem, koupit často i obyčejné (+25 za kolo), teď už to po Praze neplatí, jednotlivá jízdenka PID + kolo za 0,- je vždy výhodnější.

  19. ČD jizdenku a kolo ne? Takže musim mit koupenej MHD listek za 26? To mě neničte:)
    Dík za názor na háky, nezdaj se mi, nebudu je používat.

  20. fijalka: Za koliks to měla? :-)
    Nejhorší je, že ještě předloni mi lístek za 26,- přišel jako vražda, ale už jsem si zvykl. V roce 2003 byl tiket na jednu cestu ve Vídni za €1,50 , vloni za €1,80. Ale oni měli tehdy (2003) také celodenní za €4,50 (dnes za 5), týdenní za nějakých €12 a Achttagekarte (8 jednodenních jízdenek, které na sebe nemusejí navazovat) za €20 – nepřítomnost jiných krátkodobých tarifů než „ždímeme turisty“ a „trest za to, že nemám OpenCard“ mi v Praze upřímně leze krkem.

  21. CD listej mam za 22. Uz sem teda od posledniho komentare podnikla dve jizdy a pani v kase CD potvrdila vas vsech znicujici slova, ze jen s mhd jizdenkou:) a rikala ze sou asi pruvodci tolerantni a prodala mi CD jizdenku. Neska rano ve vlaku sem si pruvodcimu porucila (i s kolem) jizdenku na hlavak a prodal mi zas klasiku CD jizdenku za 22. (vražda: ja sem si este na 26 nezvykla:))

  22. Fijalka: Pozor, průvodčí ani pokladní ČD neprodávají lístky PID (narozdíl třeba od IDS Jihomoravského kraje). Lístek za 26 je potřeba koupit předem a označit ve žluté bedýnce na nástupišti (na Hlavním v každém podchodu před prvním peronem).

Další z rubriky

Jedno světlo nestačí! 24

Podzim se přiblížil a dny se začaly opět citelně zkracovat. Jako každý rok přinášíme krátký..více

Jak objet zavřenou lávku na Chodově? 6

Od 1. 7. 2019 do konce prázdnin je uzavřena lávka přes D1 na trase A22..více

Deštivým jarem na kole 9

Letošní jaro přineslo pravidelné přeháňky a bouřky. Jak se s nečekanou vodou seshora i zespoda..více

První kilometry snáze s příručkou městského cyklisty 5

Teploty se již definitivně přehouply přes nulu, sdílená kola opět lemují zábradlí, cyklohashtagy na sociálních..více

Takto na kole ne! 59

Zlepšování vztahů v dopravním provozu se na Prahou na kole věnujeme dlouhodobě. Připravili jsme a..více

I vy můžete být poslem světla! 18

Ne, titulek článku není reklamou podezřelé náboženské sekty. Jedná se jen o upozornění na krátící..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru