Letošní lodě na vodě: Za objížďku dvojka

Publikováno: 05. května. 2011, 1 min. čtení
Aktualizováno: 29. července. 2015
Autor: redakce

V ohlasech se vracíme k již téměř tradiční uzavírce náplavky výstavou Lodě na vodě. Akce byla po dva poslední roky (2009, 2010) příležitostí ke zděšení a vzteku cyklistů, kterým byl na zhruba týden zkomplikován průjezd jedním z nejdůležitějších směrů v centru města (denní intenzity cca 1300 cyklistů).

Letošní realizace měla sice nějaké pihy na kráse, rozhodně to ale dopadlo lépe než vloni, kdy objízdná trasa vedla přes frekventované zastávky na Výtoni, nebo předloni, kdy nebyla objížďka vyznačena vůbec. Vzhledem k tomu, že poměrně dlouho nebylo jisté konání akce a lobbystický potenciál cyklokoordinátora se v dubnu limitně blížil nule, to dopadlo vlastně skoro výborně.

Začněme e-mailem od čtenářky Evy, který nám, po náplavce denně nejezdícím, připomněl, že se zmíněná akce opět koná:

Včera jsem si kolem 13h trochu zvedla svůj i tak vysoký krevní tlak průjezdem na náplavce….

Zda se, že se tam rozjíždí již každoroční akce Lodě na vodě, začala výstavba velkých stanu a to přímo ve vydlážděném pruhu směr centrum. Dle vývěsného stanovení by měla akce trvat 13-17.4, ale na přiloženy situaci ke stanovení ani na místě jsem teda nedohledala objízdnou trasu pro cyklo v průběhu přípravy ani samotné běžící akce.

Ještě se pánové stavící stany rozčilovali. “ Co tam furt jezděj ty zas…, cyklisti!!!“

Na akci tedy bylo vydáno stanovení dočasné úpravy, které mělo zajistit vedení trasy A2 v době konání výstavy:


Výřez ze stanovení (foto Eva Špelinová).

Při instalaci výstavy, která zabrala asi tři dny, ale objížďka ještě vyznačená nebyla (píše Tomáš P.):

11.4. (v pondělí — pozn. red. ) jsem kolem poledne na Výtoni vystoupil z přívozu a odjížděl do centra. V neuzavřeném prostoru naprosto bez asistence stál kolmo na nábřeží naložený vysokozdvižný vozík s lyžinami ve 3 metrech (na úrovni 1. patra obrstanu). Nikde nikdo, žádné pásky či oplocení, za zadkem málo místa po hraně u vody (asi bych se vešel). Propálil jsem to tedy pod lyžinami.

Pozdě odpoledne tam šaškovali s jeřábem a lodí, ale už tam měli policajta (PČR), který laskavě a asertivně chodce i cyklisty posílal na horní chodník. Dal jsem se s ním do řeči, jak to mají ošetřené v protisměru (když lidi vyženou na vozovku) a nezbylo mu nic, než krčit rameny s odkazem na kolegu z druhé strany.

Byly tam také dvě holky, které se hlásily k organizátorům. I s těmi jsem si vcelku přátelsky popovídal o kvalitě zajištění stavby a objízdných trasách. Jedna z nich (ta od kola) se pak rozpovídala, jak tam v neděli cyklisti jezdili jak šílený okolo těch stavějících se stanů. Tak jsem jí naznačil, že by si měli stavbu tak nějak víc řešit (označit, upozornit, uzavřít dřív) – možná by to pak cyklisti i líp brali. Nemluvě o tom, že když si je loni tak nas*ali, tak se moc nemůžou divit… Na druhou stranu, blbci se najdou ve všech skupinách obyvatel.

Policajta ale zaujala informace o autech, která po náplavce (zejména ráno) podjíždějí kolony na nábřeží. Říkal, že děkuje za tip ;o)

Z tramvaje jsem pak v týdnu sledoval, jak funguje objízdná trasa a přišlo mi, že to docela šlo. O víkendu jsem tamtudy nejel.

Zajištění náplavky v průběhu samotné víkendové realizace výstavy už bylo v pořádku.


První část náplavky byla průjezdná koridorem za instalací (tato a všechny následující fotografie: Tomáš Cach).

Markéta píše:

Tak tedy kráký popis jízdy během soboty 16.4. dopoledne. Přijela jsem směrem od Podolí. Zprvu to vypadalo děsivě, skoro celá náplavka byla oplocená. Ze zadní části plotu byl však vymezen prostor pro objížďku. Těžkosti mi dělaly akorát dva kabely od elektřiny. Byly sice vedeny pod příčnými prahy – na dláždění ale i tak dost nepříjemné. Po náplavce šlo jet až k prvnímu výjezdu nahoru na nábřeží. Tam už byla objížďka značena na chodníku. Kličkování mezi lidmi docela šlo. Náplavka byla zabrána až skoro k bývalému Bajkazylu. Tam už byl uvolněný sjezd dolů k řece a šlo pokračovat po normální trase.

Zaujalo mne jen několik cyklistů s nálepkami Auto*Mat na kolech – evidentně byli překvapeni nekonáním Farmářských trhů. Tím jsem teda byla zaskočena i já – jela jsem původně na trh. Pro cestu zpátky jsem volila raději silnici. Provoz v sobotu dopoledne nebyl silný – rozhodně byl slabší než na chodníku.

Celkově dobrý dojem – nikdo se na mne neutrhoval, cesta byla poměrně volná, dobře značená.


Objížďka kolem střední části výstavy byla vedená po dočasně zcyklostezkovaném nábřežním chodníku.

Dopravní odborníci pak hodnotí situaci rezervovaně, ale víceméně kladně. Tomáš C.:

Shodou okolností jsem se ten den rozhodl podívat na farmářské trhy a po kratším váhání jsam zvolil ty na náplavce, takže lodě na vodě mě tam trochu nemile překvapily (zapomněl jsem jejich termín).

Takže před přesunem do Karlína jsem to celé překontroloval. Dosud nejlepší realizace, což neznamená, že tam nebylo mnoho chaotického značení a ne zcela dořešených míst, upozornění v širším okolí (pro přijíždějící cyklisty i motoristy) jsem žádná nenašel.

V průběhu přípravy i likvidace jsem tam projížděl jen jednou a bylo to poněkud chaotické a bez označení…


Průvodním jevem akce bylo ovšem také zaplnění náplavky parkujícími auty vystavovatelů a pořadatelů.

Shodujeme se s hodnocením, které stručně poslal Slávek:

Docela to ustáli, krom bourání a stavění. Značky pro objížďku osazovala firma až po instalaci několika stanů do cesty… (automaticky už jsem jel vrchem). Takže kdybych známkoval , tak za 2, s přhlédnutím ke škraloupu z loňska, teda 2- , aby se snažili i příště.

To si můžeme přát do příštího roku: Vyznačení objížďky už při stavbě (ve všední dny je na náplavce větší provoz cyklistů než o víkendu), trasování bylo přiměřené situaci a asi jej nelze příliš vylepšit.

Ovšemže optimální by bylo zvážit, zda je pro konání takovéto akce (vyžadující mimo jiné překvapivě značný počet „služebních“ parkovacích míst) zdejší náplavka tím nevhodnějším místem.


Zazvonil zvonec a úzkému místu je konec. Pak ovšem ještě následuje průjezd parkovištěm, ve které se v rámci této akce změnil zbytek náplavky až k výjezdu u Vyšehradského tunelu.
redakce
Redakční tým online magazínu Městem na kole

Petr Dlouhý 5. 5. 2011, 17:16

Docela to šlo, akorát když jsme tam jeli večer, tak sestra málem nabourala do toho drátěného plotu, který nebyl moc vidět.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat