Ve městě i zprava!

Píše nám čtenář Jiří Ptáček:

Zaujal mě odkaz na článek: Brněnský zastupitel Humpolíček najížděl do protestujících cyklistů.

Po mé zkušenosti z minulého čtvrtka je to asi vlastnost blízká řadě Brňáků…..

Valil jsem si to za prací dolů ulicí Trocnovskou od křižovatky s Husitskou v odpoledním provozu. Hezky vpravo při chodníku, kostky hučely, vlevo ode mě auta, Superb a já koukám jak doleva před ním odbočuje starý Peugeot. Musí zastavit a mezi chodníkem zbývá tak 1,5m, vidím, že mezírka je pro mě dostatečná, muž v černém Superbu, který jel na mé úrovni, se rozhodl pro totéž, než mu došlo, že jeho vůz je přeci jen širší. Zamázli jsme to oba; ale nechal mi tak půl metrovou mezírku a já mohl pokračovat. Leč tušil jsem, že bude zle.

Po odbočení do Pernerovy mě dojel a spuštěným okénkem křičel, zda vím, z které strany se předjíždí. Odpověď: „ano, ve městě i zprava“ ho uvedla do stavu rozlíceného spravedlivého řidiče a s křikem:“.. zastav, zastav !“ se rozhodl mi vše vysvětlit.

Po třetím pokusu mě uzavřel svým autem ke stojící řadě a já byl nucen zastavit. Vyskočil z auta, vykřikoval abych si sundal brýle a snažil se „řádně ručně argumentovat“. Naštěstí pro oba, šli nedaleko svědci, strčil do mě a pak se sebral a odjel. Auto mělo brněnskou SPZ.

Doufám, že později po vychladnutí mu došlo, že v Praze (a nejen tam) existují cyklisté a jemu nezbývá než se smířit se skutečností, že jezdí po silnici co nejvíce vpravo, neb tak praví příslušný předpis. A on s námi prostě musí počítat.

Komentář redakce: Jsme daleci toho dělit řidiče na místní a přespolní a apriorně hodnotit jejich chování podle SPZ. Přesto zprávy z různých zdrojů ukazují, že respekt řidičů v Praze vůči cyklistům v posledních letech vzrostl. Agresivní chování popsané v tomto příspěvku je v Praze (oproti jiným městům) zjevně vzácnější.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Je fakt, že řidiči to často neví. Ani bych se nedivil, kdyby to nevěděla spousta policajtů – proto s sebou vozím vytištěnou patřičnou část zákona. Na druhou stranu (aniž bych hodnotil konkrétní příklad), někteří cyklisté zapomínají na druhou část toho ustanovení „při tom je povinen dbát zvýšené opatrnosti“.

    S tím zvyšujícím se respektem bych asi souhlasil, jen je to hodně pomalý proces.

  2. Před asi dvěma roky se mi v Litoměřicích nějaký řidič snažit průjezd pravem zablokovat a troubil na mě. Jinak jsem s tím problém neměl.

    Čeho se ale bojím nejvíc je, že se nějaký spolujezdec rozhodne, že už ho to v koloně nebaví, a prudce mi otevře dveře do cesty. Vlastně ani nevím, na čí straně je v tom případě zákon.

  3. Souhlas – v Praze nemám problém a myslím, že většina řidičů je rozumných. A navíc je nutné řidiče chápat – ono vyjet do pražského provozu je dost otrava. Když chudák musí (nemá na tramvajenku, neumí na kole nebo je jinak postižený), tak to řízení není žádná slast. Pro přespolního je to ještě horší. A tak ho rozhodí každá maličkost.

    Osobně jezdím velmi defensivně, takže jsem problém neměl. Jedině jednou na maloměstě, když si na mně posádka vytuněného vozu zkoušela zvyšovat sebevědomí. Ale to rychle skončilo neb s sebou vozím teleskopický obušek.

  4. Pokud jeli souběžně, tak z pohledu cyklisty OK, ale pak nemůže být řeč o předjížění. Pokud se tam ale cyklista nacpal a řidiče superbu „podjel zazadu zprava“, pak je to prasárna.

  5. §57 (4) Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou při pravém okraji vozovky, může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky, nebo krajnici, pokud je vpravo od vozidel dostatek místa; přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti.

  6. Cituji: Valil jsem si to za prací dolů ulicí Trocnovskou od křižovatky s Husitskou v odpoledním provozu. Hezky vpravo při chodníku, kostky hučely, vlevo ode mě auta….“
    Typycky těžce nebezpečná situace pro cyklistu i motorkáře. Auta jedou pomalu, každou chvíli stojí, každý sleduje jen světla toho před sebou. V této situaci si to valit rychle ve svém volném skoro pruhu je říkání si o průser. To už je možná bezpečnější je předjíždět zleva i s možným nebezpečím, že se to najednou rozjede a vy zůstanete uprostřed. Ale rychlé předjíždění zprava je dříve či později poukaz do špitálu.

  7. Brahma: To nevidím jako velký problém. Autům většinou trvá dost dlouho, než se rozjedou a já jako cyklista akceleruji v prvních chvílích srovnatelně rychle jako ta auta. To dává dost prostoru na to, abych byl schopen v momentě kdy se začnou rozjíždět dopředjet ještě jedno auto a zařadit se do dopravního proudu – naopak musím většinou dost brzdit.

    Nebezpečí vidím akorát v těch dveřích a také je třeba hlídat, jestli auto nebude zatáčet, případně mohou být nebezpečná dlouhá nákladní auta.

Další z rubriky

Výběr ze záříjové cyklokomise 2

Komise pro cyklistickou dopravu se sešla po prázdninové pauze už třetího září. Sestavu mírně obměnila..více

O cyklopruzích podruhé: k čemu jsou? 8

O potřebnosti cyklopruhů pochybují mnozí. Na potřebnost cyklopruhů na hlavních ulicích se náměstka pro dopravu..více

Výběr z květnové a červnové cyklokomise 28

Čím jsou jednání cyklokomise (poradní orgán Rady hl. m. Prahy, pozn. red.) svižnější, tím víc vám..více

Patočkova: cyklopruh na radiále s odstupem času 6

Na podzim 2017 se mediálním prostorem prohnala kauza vyznačování ochranného cyklopruhu během rekonstrukce povrchu Patočkovy..více

Bikesharing: parkování bez stanic 14

Sdílená kola Freebike již přes měsíc brázdí ulice Prahy a s nimi začalo opět probublávat..více

Snižují pruhy pro kola bezpečnost cyklistů? 4

Rádio Wave zveřejnilo článek prezentující výsledky australské studie, podle které na komunikacích s cyklopruhy předjíždějí..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru