Proč je Praha cyklistická jen o stávce?

Čtvrtek ukázal, že když je to potřeba, dojede do pražského centra na kole pět- až sedmkrát více Pražanů, než obvykle. V absolutních číslech je to 12-15% lidí, kteří ve všední den do města jezdí. Často to byli lidé, kteří museli — ale jsou to současně lidé, kteří mohou. Tak proč nejedou dnes nebo v jiné pracovní dny?

Celá třetina obyvatel Prahy na kole po městě vyjede alespoň rekreačně, nejméně jednou za měsíc. Patnáct procent dokonce každý týden. Jaké jsou ale odstranitelné příčiny problémů, které jim brání jet do práce, každý, nebo skoro každý den?

Pomiňme nyní vlivy, které se ovlivňují dosti obtížně (i když kopcovitý terén lze řešit elektrokolem a suburbanizaci a dlouhé přepravní vzdálenosti rozumným územním plánováním). I města s podobným charakterem (Lille, Bern, koneckonců i Vídeň) mají podíl cyklistické dopravy nad 5% a nabízejí těm, kdo jízdní kolo používají, přiměřené podmínky s prostorovými nároky odpovídajícími zmíněnému podílu. Pětiprocentní podíl cyklistické dopravy je hodnota, které Praha může bez potíží dosáhnout.

Kde jsou problémy?

Průzkumy GFK z let 2008 a 2010 ukazují, že jako trvale největší problém vnímají pražští cyklisté nedostatečnou bezpečnost – více než polovina respondentů potvrdila, že po městě nejezdí pravidelně právě proto. Totéž ukazuje projekt zaměření na odstraňování bariér pro cyklisty sdružení Oživení, podle kterého lidi od jízdy po městě odrazují konkrétní problémy a překážky a to až do té míry, že trasy a průjezdy vedoucí centrem Prahy jsou pro každodenní ježdění použitelné pro méně než třetinu cyklistů.

Cyklistům ve čtvrtek takříkajíc patřilo město i za cenu toho, že policie rozumně tolerovala masivní jízdu po chodníku. To ale není normální stav. Za běžných okolností by v místech, kudy ve čtvrtek cyklisté projížděli za tiché tolerance policistů, měla existovat opatření umožňující jim dělat totéž za běžného provozu (ať už odděleně, nebo v prostoru s auty) a to jednak předvídatelně, jednak (a to především) legálně.

Konkrétní překážky, se kterými cyklisté v centru města bojují především, jsou především průjezdy s kolonami aut a obousměrně neprůjezdné jednosměrky (často řešené jízdou po chodníku). K tomu se připočítává řešení křižovatek nedávající cyklistům prostor na jejich bezpečné překonání defensivním způsobem, odstrašujícím příkladem je dlouhodobě křižovatka třídy Dukelských Hrdinů a nábřeží Kapitána Jaroše.

Centrum Prahy zkrátka postrádá kvalitní a bezpečné trasy pro cyklisty. Chybí především propojení chráněných cyklostezek končících na hranicích historického centra a odstranění nejzávažnějších překážek.

Na misce vah jsou auta

Přitom tyto problémy jsou, zvlášť v posledním roce a půl, namísto snahy o řešení, upozaďovány a obcházeny. Do roku 2010 se (takzvanou metodou „nejmenšího odporu“) podařilo postavit a vyznačit pro cyklisty snad skoro téměř vše, co nezasahuje do prostoru obsazeného nyní individuální automobilovou dopravu. Poté, co se ukázalo, že řešení problémových míst, která se nakupila mezi izolovanými úseky cyklostezek a cyklopruhů, si budou žádat úpravy dopravního režimu ovlivňující individuální automobilovou dopravu (případně nákladná stavební řešení), se rozvoj sítě cyklistické infrastruktury téměř zastavil.

Na parkování, režim křižovatek a křížení komunikací se v Praze prostě nesahá, a to i přesto, že takové úpravy jsou na ředě míst pro legální a bezpečný průjezd cyklistů v daném koridoru nezbytné. Bez zaplnění „děr“ ve stávající síti komunikací pro cyklisty se přitom nezhodnotí ani infrastruktura vybudovaná v posledních pěti letech. Ta, jak jsme měli možnost vidět včera, až na výjimky bez problémů pojme více než pětinásobek stávajících intenzit cyklistů.

Rozhodují politici

Další zásahy do pražské komunikační sítě tak již musejí být výraznější, což nejde pod fousy většině těch, kteří konkrétní podobu té které úpravy připravují a schvalují. Většinou to nejsou politici, ale dopravní odborníci, policisté a úředníci, kteří cyklistickou dopravu nechápou jako plnohodnotnou součást dopravního systému města a zčásti z nevědomosti, zčásti úmyslně (nicméně pod záminkou jiných zájmů) zamítají možné pozitivní změny pro cyklisty ve většině úprav uličního prostoru a dopravního režimu, které Praze probíhají prakticky nepřetržitě.

K tomu, aby se s konkrétními místy dalo pohnout žádoucím směrem je pak potřeba silná pozice především Komise pro cyklistickou dopravu, která v magistrátní mašinérii tak, jak je v Praze dnes nastavena, nezbytně potřebuje silnou politickou podporu z co nejvyšších míst — ideálně ze strany náměstka pro dopravu nebo samotného primátora.

Ovšem, jak vidíme z jejich reakcí, ty nepřesvědčí ani fakt, že na kole včera vyjela skoro třetina obyvatel Prahy, co jela do práce v centru. Pánové jsou tak zajetí do svých kolejí, že už snad nevidí ani to, že ti lidé jsou také jejich voliči.

Tohle je budíček!

Současný zmrazený stav se konkrétně projevuje kumulací řady problémů na úrovni cyklokomise a výstavby, a především tím, že možnosti zlepšovat podmínky pro cyklisty pomocí drobných opatření protékají Praze mezi prsty a město ztrácí čas, během kterého se mohlo měnit v prostor přívětivější k životu. Jde vlastně o mrhání časem obyvatel města.

Pro zlepšení podmínek pro cyklisty ve městě je proto naprosto nezbytné realizovat co nejdříve sadu konkrétních opatření. Prahou na kole má ve spolupráci se sdružením Auto*Mat připravený jejich návrh.

Bez toho, aby magistrát konečně začal cyklistickou dopravu opravdu soustavně a silně podporovat i z nejvyšších politických pozic, se proměny Prahy v město, které se dá používat také k něčemu jinému, než vydělávání peněz a nocování mezi úprky na chalupu či dovolenou, promění jen velmi těžko.

A ve čtvrtek to všichni viděli. V Praze jsou cyklisté, jezdí a mohou jezdit více, a zaslouží si, aby si s nimi magistrát a městské části nevytíraly jako kusem hadru.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Hm, reakce pražských papalášů je ještě o dost debilnější, než jsem čekal. Fakt.

    Věřím tomu, že to včera byla INICIACE, ale jak se v praxi projeví, a zda vůbec, těžko říct.

  2. Ono je i tom, že pražská MHD je docela rychlá, docela pohodlná, docela spolehlivá .

    Ve městech kde MHD realizuje jen 5 procent přepravního výkonu a další alternativou je auto, má cyklistika značnou přidanou hodnotu.( z diskuse na nakole.cz například Oulu – cyclocapital of Finlad:)

    Navíc si podle akcí některých kolegů uvědomuji, že né každý má kolo v Praze, má na něj v bytě místo, je ochoten ho tam zablácené strčit.
    Né každý pražák má bezpečný úložný prostor, disponuje výtahem kam se kolo vejde nebo je rambo, který je ochoten si ve staré zástavbě kolo vlekat na ramenu, né každý pražák chce mít kola dvě, jedno na chatě a jedno doma, nebo je každý týden přepravovat autem.

  3. Újezďák: Oulu je takový Hradec Králové. Srovnávej srovnatelné, třeba Vídeň. Ne každý vídeňák má bezpečný úložný prostor… (atd.)

    Jinak sorry, následující diskuse se neúčastním, prchám na chatu (rodičů).

  4. „podařilo postavit a vyznačit pro cyklisty snad skoro téměř vše, co nezasahuje do prostoru obsazeného nyní individuální automobilovou dopravu“

    To rozhodně není pravda. Ještě se toho dá udělat spousta bez toho, aby se musely omezovat auta.

    Příkladem budiž například totálně nevyužitý potenciál levobřežní náplavky a vůbec celý průjezd po levém břehu Vltavy od Barandovského mostu na Kampu. Celá trasa by šla vybudovat jen změnou dláždění, rozšíření některých chodníků a vybudování nájezdu na náplavku u Dětského ostrova.
    Stejně nevyužitý je i podjezd Mánesova mostu.

    Nebo pražská dlažba – nejde jen o to, jak moc máme dlážděných ulic, ale hlavně o to, že to dláždění je totálně příšerné.

    Opačný vjezd do jednosměrek je také často věcí alibistických technických norem a malé vůle než nutnosti rušit parkovací místa.

    Vyřešení průjezdu křižovatkami se také může obejít bez přílišného omezování aut.

    Na druhou stranu musím říct, že se letos alespoň něco udělalo – ve Zborovské vznikl cyklopruh, a ulice byla zúžena na jeden pruh a zklidněna.

  5. vf já se snažím … no spíš dva Hradce Králové :D

    Náhodou jsem na to narazil po diskusi s Hrabošem o Finsku jak to tam jde :) na webu a počítám, že tohle by se ti mohlo někdy hodit :

    http://shoploppen.dk/Velo-city_presentations/Kati%20Kiiskila.pdf

    Spíš je to názorný příklad toho, že kompaktní města v rovině mají komparativní výhodu.
    Pokud takové město nenabízí kvalitní MHD pak jsou kola jasnou odpovědí…

  6. Tak jsem dneska znovu počítal a cestou do školy (Kavčí Hory — Vršovice) jsem napočítal 3. Může to být statistická odchylka způsobená malým vzorkem, ale obvykle potkám tak 1, maximálně 2.

    Prahou se výhradně na kole pohybuji už skoro rok a, jak to tak vypadá, na rozdíl od ostatních nevidím problém ani tak v bezpečnosti, ale spíš ne vždy je možnost se v cíli osprchovat, což je problém hlavně když je to hodně do kopce. Třeba když se občas potřebuju dostat na Strahov.

  7. Vrato, diky moc za vsechny vase snahy dostat kolem stavky kola mimo marginalni postaveni, ktere v prase maji. Jak je ale videt, tak pravicovym politikum se v ten jeden den cyklisti hodili proti odborum a ted uz na nas zase muzou z vysoka. Tim rozhodne nechci snizovat, co se ve ctvrtek stalo, protoze hodne lidi ma doufam zazitek docela prijemneho jezdeni po prase na kole a s tim bude treba dal pracovat a hlavne systematicky stekat na ruznych mistech, aby se v prase jezdilo lip.Mozna by stalo za to udelat cyklojizdy politictejsi (spojit je s jasnymi pozadavky pro cyklisty) anebo hledat jiny cesty, jak (sebe)organizovat cyklisty.

  8. Ad nedostatečná bezpečnost – to můžu potvrdit. Už dlouho jsem se na kole tak nebál, jako ve čtvrtek. Vynechám jízdu po chodníku, to je nešvar sám o sobě. Ale k tomu, co jsem potkal na regulérních komunikacích:
    – přednost na cyklopřejezdu – jedu si dolu Vrbovou a pod kopcem pablb, co o přednosti na cyklistickém přejezdu nemá ani ponětí
    – čekání před přejezdem – konkrétně pozorováno na SSZ u Krčského nádraží. Místo toho, aby se cyklisti přijedší k červené řadili za sebou a nechali protisměrný pruh volný, tak se všichni nahrnuli k přejezdu přes celou jeho šířku. Padla zelená, všichni se rozjeli a uprostřed vozovky nastal problém…
    – přednost zprava – k velkému překvapení všech kolem platí i na cyklostezkách
    – vyhýbání při objíždění – princip, že u zúženého místa (rozrostlý keř, lešení, předjíždění chodci…) má přednost ten, na jehož polovině překážka není je také velkému počtu cyklistů cizí
    – jízda protisměrkou – respektive výjezd z ní. Nevím proč si protisměrkaři myslí, že každý bude počítat s tím, že z protisměru může do křižovatky někdo vyjet.

    Titul debila dne si ale získal jedinec jedoucí v protisměru (tedy v obousměrné komunikaci po levé straně) ulicí Jana Želivského od Vinohradské k Olšanské. Proč tak činil vážně nechápu. Za to se mu dostalo obdivného troubení dobře od poloviny řidičů, kteří měli tu smůlu a potkali se s ním.

    Suma sumárum: bezpečnost při jízdě na kole může být problém, ale mohou si za něj cyklisté, kteří se v provozu prostě neumí chovat.

  9. Ahoj,
    s podporou politiků cyklistům a cyklodopravě po městě to i v průběhu stávky byl a asi nadále zůstává problém.

    Na oficielní stránce magistrátu pod titulkem STÁVKA ON-LINE: PRAHA PROTESTY ZVLÁDLA viz: http://www.praha.eu/jnp/cz/home/doprava_v_praze/stavka_on_line_blokady_nebudou.html
    je zařazen sestřih tiskové konference, a z vyjádření obou HLAVNÍCH představitelů Prahy i z celkového vyznění jejich příspěvků jasně plyne, že si Pražanů na kolech buď nevšimli, nebo NECHTĚLI VEŘEJNĚ všimnout a NA KOLA V ULICÍCH POUKÁZAT.
    Primátor zmínil kola na lékařských bytech A UVEDL, ŽE LÉKAŘI JELI DO PRÁCE NA KOLECH, první náměstek BŘEZINA CYKLISTY NEZMÍNIL VŮBEC.
    Jestliže člověk který má na starosti dopravu ve čtvrtek cyklisty ignoruje, je třeba změnit myšlení, nebo jeho.

    Změnit jeho přístup lze asi obtížně, leč kde se víceméně pravidelně na patřičných místech působí, tak tam i největší ignorant časem ustoupí.

    Mimochodem, někde jsem četl výrok jednoho vysokého úředníka, že „na kole po městě jede ten, kdo nemá na auto a ujela mu poslední tramvaj…,“ nevíte kdo to byl?

    Budeme muset všichni co si tu vyléváme srdíčko alespoň jednou měsíčně napsat na Magistrát, radnici místní části nebo na TSK, a CHTÍT KONKRÉTNÍ malou ZMĚNU. Ty ouřadové začnou časem ustupovat….

  10. AD Štěpán: s těmi pravidly dopravy je skutečně problém. Málokdo si je občas osvěží, o tom že nemám jako cyklista na přejezdu pro cyklisty přednost neví občas i profíci protože jinak by prudce před přejezdem nebrzdili.
    Myslím, že VŠEM by prospělo si zákon a souvislosti jednou za tři měsíce přečíst. Dělám to už léta (nutí mě k tomu můj řidičák, o který nechci přijít) a občas si znovu uvědomuji, že mám tendenci zapomínat.
    Vráťo, co by se stalo kdyby na stránkách byl odkaz na „pravidla,“ pro ty, co nechtějí googlit…
    třeba http://www.mdcr.cz/cs/Legislativa/Legislativa/Legislativa_CR_silnicni/silnicni-doprava.htm

  11. Me by zajimalo, jakym zpusobem (a v jakem smeru) by mela byt resena cyklisticky priznive krizovatka Dukelskych Hrdinu a Kapitana Jarose. Nejak si to neumim predstavit.

  12. Ad Jirka: odkaz na plné znění je fajn, ale asi by to také chtělo sestavit (a následně udržovat aktuální) výběr pravidel relevantní pro městské cyklisty. Začít by se dalo s body výše popsanými Štěpánem. Nabídl bych se, že to udělám, ale kapacitu budu mít až koncem července…

  13. Jirka: Ideální by byl výtah zákona, pokud jde o pravidla specifická pro cyklisty. Kdyby to někdo ze stávajícího plného znění vyřezal (a doplnil o věci ze senátní novely), rád to publikuji jako článek nebo stránku. :-)

    lucierut: Místa jsou tam mraky a možností spousta, viz http://www.udrzitelnadoprava.cz/wp-content/uploads/2010/10/Zad%C3%A1vaci-karty.zip , číslo 3.
    Viděl jsem už i starší situačku obsahující:
    – doplnění přechodu pro chodce na úrovni rohu Úřadu Prahy 7 a přejezd pro cyklisty v tomto místě, který zajistí bezpečný odjezd a příjezd z cyklostezky od Hlávkova mostu do ulice Dukelských Hrdinů.
    – Integrační opatření pro různá potřebná odbočení, včetně nepřímého odbočení pro směr od Štefánikova mostu do Dukelských Hrdinů jako nepřímé s využitím toho přejezdu.
    Právě o tom něco píšu, bude brzo podrobnější článek. Na Kpt. Jaroše se připravuje rekonstrukce tramvajové trati a jestli se udělá tak, jak se připravuje, tak to bude totálně na h.

  14. Vratislav:
    Výtah můžu udělat, ale taky to nebude hned (ale asi dřív, jak koncem července). Jenom to určitě bude na víc než článek a asi to nabourá některá zdejší doporučení ;-) .

  15. Štěpán: Tisknutelné PDFko („do kapsy“) na 5-10 stran, které tu bude viset v návodech, je myslím optimální formát. Ostatně, k zodpovědnému porušování zákona je jeho znalost potřebná ;-)

  16. Ahoj Vráťo (a Štěpáne),
    dal jsem se do redukce zákona, koncem týdne (tohoto) to budeš mít k otištění…
    Vše co se týká cyklistů k 1.8.2011…
    Redakci prosím po Tobě, neumím s wordem tak dobře…

  17. Tak k tomuto tematu dnesni zazitek … Myslikova je pro me osobne dost orisek. Od Manesa nahoru je treba jet co nejvic k prave koleji a davat pozor nejen na ni a za sebe, ale i na odjivsi nebo otevrivsi se auta vpravo!

    Na krizovatce s Odboru jsem mel smulu a musel sem davat prednot jeduvsim autum po hlavni. Stojim uprostred koleji, protoze za krizovatkou se hned rapidne zprava zuzuje chodnik a pak uz me tam nikdo nepusti.

    Aut bylo dost a kdyz vznikla mezera, tak sem se rozjel, ale v ten okamzik me ZPRAVA mijel trikutek tak tesne, ze sem musel hledat rovnovahu a samo dostal predni kolo do koleji …

    … zacinam si myslet, ze auta jsou daleko mensi zlo nez trikutci, myslivsi si ze jsou na Tour-de-France …

    Osobne takovy akt sobeckosti nejsem schopen pochopit.

  18. Nebyl tu nedávno článek, co objíždění zprava obhajoval jako svaté cyklistické právo?

  19. … ovsem stojici automobilove kolony, todle je jen prasarna.

  20. mech1: Jezdím 90% jízd v trikůtku, podle pravidel, občas výjimečně na chodníku; jezdím rychle, abych autům nepřekážel, je to špatně?
    S tou stojící kolonou nemáš pravdu cituji:“§57(4) Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou při pravém okraji vozovky, může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici, pokud je vpravo od vozidel dostatek místa; přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti.“
    Ten dostatek místa a pomalost je relativní, jedou vždy pomalu když já na kole jsem rychlejší, ale pokud jsem ZVÝŠENĚ OPATRNÝ, zákon mi dovoluje jet.
    A zvýšeně opatrný a předvídavý se snažím být vždy. Jinak bych už dneska tohle nepsal.

  21. No zajeďte si někdy do číny, ať se naučíte, že kromě pravidel existuje i tolerance. Copak cyklisti, to je běžný, ale tady občas v protisměru jezděj po krajnici i auta, a když někdo potřebuje odbočit doleva,tak ti naproti co jedou přímo zpomalej a pustěj ho, aby se zbytečně neblokovala křižovatka ;-)
    Pokud si myslíte, že život tvoří striktní dodržování jednoznačných pravidel, tak jste mimo.

  22. Nazvat to, co je v Číně, tolerancí, je v podstatě nepochopení situace. V Číně jednoduše všichni kašlou na jakékoli zákonné normy, a tím nemyslím jen dopravní předpisy, ale úplně obecně – a místo toho panuje jakási permanentní improvizace a z jejích stabilnějších součástí konstituované elementární „zvykové právo“. To by v evropské společnosti prostě jednak nešlo, jednak to není zas tak funkční. Čínský provoz je zběsilý, zácpy nekonečné. Na kole se v Číně jezdilo líp před nástupem automobilismu, ale i tak, kličkování mezi chodci a pomalu jedoucí kolonou Číňanů na kolech, připomínajících figuríny, mohla za studií být zábava, ale jinak nic moc.

Další z rubriky

Co s cyklopruhy? 4

Jsou cyklopruhy bezpečné a užitečné? Měly by být standardní výbavou silnic po rekonstrukci jejich povrchu?..více

Bílá a černá, aneb územní studie v Libuši a Písnici 1

Autor komentáře pracuje ve spolku AutoMat zpracovávajícím připomínky ke zmiňovaným územním studiím, pozn. red. Institut..více

Výběr ze záříjové cyklokomise 7

Komise pro cyklistickou dopravu se sešla po prázdninové pauze už třetího září. Sestavu mírně obměnila..více

O cyklopruzích podruhé: k čemu jsou? 8

O potřebnosti cyklopruhů pochybují mnozí. Na potřebnost cyklopruhů na hlavních ulicích se náměstka pro dopravu..více

Výběr z květnové a červnové cyklokomise 28

Čím jsou jednání cyklokomise (poradní orgán Rady hl. m. Prahy, pozn. red.) svižnější, tím víc vám..více

Patočkova: cyklopruh na radiále s odstupem času 6

Na podzim 2017 se mediálním prostorem prohnala kauza vyznačování ochranného cyklopruhu během rekonstrukce povrchu Patočkovy..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru