V Praze dnes vyjelo sedmkrát více cyklistů než obvykle

Publikováno: 16. června. 2011, 1 min. čtení
Aktualizováno: 09. února. 2021

Kolona cyklistů na vjezdu
do Vyšehradského tunelu.
Foto Václav Kříž.

(poslední aktualizace 17.4.,1:10) Dnešní stávka ukazuje, kolik lidí může jet v Praze do práce na kole. Už do osmé hodiny ranní projelo po pražských cyklostezkách stejně lidí, jako jindy za celý den. Automatické sčítače ukazují v ranní špičce průměrně sedminásobný nárůst počtu cyklistů. Zatímco v běžný všední den projede na Podolském nábřeží mezi sedmou a devátou asi 330 cyklistů, dnes to bylo 2328. Podobný nárůst je zaznamenaný na cyklostezkách na Rohanském nábřeží a v Sulické.

Cyklisté, kteří vyrazili do města poprvé, se přitom neomezují jen na jízdu po cyklostezkách. Na Vršovické projelo ve špičce šestapůlkrát více cyklistů. Dokonce i na křižovatce Dukelských Hrdinů, která je pro cyklisty extrémně odrazující, je zaznamenán trojnásobný nárůst.

Výstupy ze sčítačů v ranní špičce

Porovnáván průměrný počet cyklistů v ranní špičce mezi 7 a 9. hodinou (získaný jako průměr ve špičce pracovního dne od 1.5.2011) s aktuálně naměřenými počty.

  • A2, Podolské nábřeží pod Vyšehradem: Průměr 330, dnes 2328, 7,1x více.
  • A2, Karlín, Rohanské nábřeží: Průměr 160, dnes 1382, 8,6x více
  • A22, Krč, Sulická: Průměr 130, dnes 859, 6,6x více
  • Vršovická u nádraží Vršovice: Průměr 59, dnes 450, 7,9x více
  • Dukelských Hrdinů před křížením s Kapitána Jaroše: Průměr 150, dnes 441, 3,0x více.

 

Aktualizováno 11:56:

Do historického centra města dnes na kolech zamířilo několik desítek tisíc Pražanů. Odhadujeme, že zjištěný počet by za běžného dne znamenal v centru 15-20% podíl cyklistické dopravy. S ohledem na omezení provozu MHD můžeme předpokládat, že na kolo dnes nasedla až třetina Pražanů směřujících do centra. V Praze dnes sedlo na kolo více obyvatel než ve Vídni a to jak v poměru, tak v absolutních číslech a podíl cyklistů v ulicích se blíží světově špičkové Kodani.

Odhad podílu cyklistické dopravy v centru

Roční průměrný podíl cyklistické dopravy v roce 2010 byl asi 1,8%, v letní sezóně podle TSK dosahuje asi 3%. Sedminásobné zvýšení počtu cyklistů v den stávky by pak odpovídalo podílu cyklistické dopravy v běžný den cca 20%. Uvážíme-li celkové snížení objemu jiné dopravy, můžeme odhadovat až 30%.

Aktualizováno 16:15:

Je pravděpodobné, že dnes projede Vyšehradským tunelem na deset tisíc cyklistů (i kdyby se sčítač zastavil pod tímto číslem, neevidují se průjezdy po silnici, kterých bývá údajně ve všední dny asi 10%, v tento den asi méně, ale také budou).

Sdružení Auto*Mat vydalo k enormnímu počtu cyklistů tiskovou zprávu rozšířující poněkud tento článek.

Aktualizováno 17:00:

Strana Zelených vydala tiskovou zprávu, ve které po magistrátu žádá, aby se více věnoval zlepšování podmínek pro cyklistickou dopravu v Praze a navrhuje urychlenou realizaci řady konkrétních opatření.

A zpravodajský článek vydalo i Nakole.cz.

Aktualizováno 21:00:

Mezi 19:30 a 21:30 nefungoval sčítač v Podolí. Odhad s pomocí interpolace chybějících dat dává čtyřiadvacetihodinový průjezd 10 650 cyklistů. Připočteme-li 5% ve vozovce, dostaneme hrubý odhad cca 11 000 cyklistů na trase A2 v Podolí.

Aktualizováno 1:11:

Stejně jako cyklistická doprava v Praze, vzrostl o řád i traffic na našem webu (ve čtvrtek 4163 návštěv) a v cyklomapě (1619 návštěv). Děkujeme za zájem a důvěru!

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Daniel Fišer 16. 6. 2011, 09:05

Dnes jsem na své pravidelné cestě do práce (park Jezerka -> metro Pankrác -> Kačerov -> nemocnice Krč -> Krčský les -> metro Chodov) napočítal 94 cyklistů; běžně do je maximálně 10. Na mnohých bylo vidět, že jedou poprvé, někteří tápali s mapou v ruce, jiní jezdili ve skupinkách...

Zajímalo by mne, pro kolik z těchto cyklistů bude zážitek z cesty obohacující a začnou do práce nebo do školy jezdit častěji.

mech1 16. 6. 2011, 09:06

... uz jsem to psal jinde, ale dovolim si kopirovat i sem:

Tolik lidi na kole, jsem takhle brzo rano v Praze na A22 a A2 jeste nezazil!
A nejenom trikutku na specialech na hory, ale i na normalnich kolech, mestskych, fixkach, kolech starych desitky let ... proste pastva pro oci.

... jen by me zajimalo ...
K CERTU!!! KDE SAKRA JSTE CELY ROK?!

újezďák 16. 6. 2011, 09:08

Otevřený/Děkovný dopis odborářským papalášům od cyklistů
Milé vedení Odborových svazků, toho času na golfu.

My pražští cyklisté( pražáčtí zbohatlíci kteří mají čas na to pravidelně jezdit na kole do práce) vám děkujeme za maximální dopravní pohodu, kterou jste nám svou dnešní akcí připravili.

Klidně stávkujte dál, počítám že už zhruba za měsíc se pozná, že značnou část z vás vlastně pražská doprava ani nepotřebuje :).

Vřelé díky

Újezďák

újezďák 16. 6. 2011, 09:11

Taky jsem sčítal, na své obvyklé cestě Újezd nad lesy Květnice, Skuštice Kralovice Uhřínevěs Chodov Brumlovka jsem napočítal 64 cyklistů + sebe :D

Začal jsem počítat v pondělí kdy jich bylo 10, v úterý 16, ve středu 18 …….
Myslím, že normální průměr na téhle trase od jara je tak do 10 lidí na kolech

Prej na modřanskou cyklostezku hlásili stupeň číslo 4 ? :D

mech1 16. 6. 2011, 09:13

Rozhodne ne v 6:30, kdy sem tam projizdel ja.

újezďák 16. 6. 2011, 09:20

Jinak dneska mě vlastně nejvíc naštval nějaký cyklista na křižovatce Sliačská, Severozápadní a Severni...¨
Ještě s jedním cyklistou jsme tam stáli na odbočení ze Severní do Sliačské a když jsme se rozjeli tak nás zprava razatně v ultranáklonu natěsno podjelo cyklohovado v bílém tričku který to mazalo z kopce ....
Normálně na přetáhnutí pumpičkou

Slávek 16. 6. 2011, 09:36

Když jsem ráno vyrazil do ztichlých ulic, měl jsem pocit, že je asi nějakej státní svátek a všichni jsou na dovolený. Teprve cestou dál do práce s mírnou zajížďkou na poštu Hostivař-Zahraďák-Krč jsem nabyl dojmu, že je dnes zřejmě Den městské cyklistiky. Navrhuji zavést do kalendáře a slavit každý rok. Pokud by to znamenalo meziroční růst počtu každodenních cyklistů o 700-1000% byl by to jistě dobrý důvod k oslavě.

vasekR 16. 6. 2011, 09:46

Cestou z Vokovic přes Bubeneč a Stromovku do Troji jsem si povšimnul značného nárůstu cyklistů (podle sčítače na Císařském ostrově dnes asi 5násobný nárůst). A tak jsem u mostu Barikádníků podnikl malý průzkum od 9.25 do 9.40 s otázkou, zda projíždějící cyklista jezdí pravidelně, nebo dnes výjimečně kvůli stávce:

Pravidelně: 11 kusů
Kvůli stávce: 13 kusů (z toho jedna koloběžka)
Jezdí jen občas, stávka ovlivnila rozhodnutí jet: 3 kusy

Statistika to sice moc obsáhlá není, ale i tak to dává za pravdu tomu, že spousta lidí by bez stávky nevyjela.
Tou dobou kolem projelo ještě dalších 19 cyklistů, kteří ale byli mimo můj dosah nebo jsem se jich kvůli nakumulování velkého počtu nestihl zeptat, z toho jeden byl cizinec a ujel dřív, než jsem přepnul do angličtiny. Takže má můj průzkumek dost velkou chybu.

Pevně věřím, že aspoň části stávkových cyklistů vůle jezdit na kole vydrží nadále.

Wojtee 16. 6. 2011, 09:50

Jo, na 5 kilometrech do práce takovejch cyklistů, jak normálně na celý Modřanský A2 :) A to i do kopce (pak že to nejde :)) přes Strahovský serpentýny, i dolů po kočičích hlavách na Pohořelci, takže žádný hezký stezky.
Nicméně zvýšenej výskyt blbů s tim holt statisticky souvisí. A jak praví klasik, kde blb, tam nebezpečno. Kdyby takhle jezdili autem, tak už je dávno po nich (nebo aspoň nemaj čim jezdit).
A fakt je, že část lidí se určitě vyděsila a vzala si dovolenou nebo nevyjela vůbec, takže úplně směroplatný to nebude. Ale kdyby aspoň každej pátej zjistil, že to kolo do práce zas taková věda není, bylo by to fajn :)

mech1 16. 6. 2011, 09:52

V to neverim. Zitra to bude v normalu ...

Vratislav Filler 16. 6. 2011, 09:53

Co mě překvapilo, jsou zprávy, že zatím nenastalo totální ucpání Prahy autama. To je velmi dobré pro lidi, co dneska vyjeli na kole do města poprvé nebo po dlouhé době.

mech1 16. 6. 2011, 10:00

To se Vrato musim priznat, to me dostalo taky. Cekal sem presny opak. Neumim si to moc vysvetlit.

Jozef Matejička 16. 6. 2011, 10:01

Navrhujem aby sa každý rok tento deň cyklistiky ako pripomienka na tento významný deň ;)

Inak som na Chodove predbiehal pána, ktorý mal na zadnom nosiči na veľkom bielom zalaminovanom papieri napísanú trasu, kade ide. Niečo ako follow-me. Mal za sebou jedného pána.

Martin 16. 6. 2011, 10:06

Tak ja nevim, ale pro koho je normalni jezdit do prace autem, tak jel i dneska a pojede i zitra, takze tim, ze par lidi po dnesku zjisti, ze jet do prace na kole je vlastne uplne v pohode a treba i rychlejsi nez mhd, tak prazkemu provozu rozhodne neulehci. Spis naopak, ke kolonam aut pribudou jeste kolony cyklistu na nabrezi a paternich trasach. Skoro jsem si dneska rikal, jestli se mi to vic nelibilo v zime, kdyz jsem za celou trasu potkal tak tri dalsi... Na druhou stranu, kdyz by lidi pribylo a skutecne zacali jezdit pravidelne, byl by to zas dobry argument, aby se mesto snazilo jeste vic. Jen si nejsem jisty, jestli tu je prostor. Ty ulice v centru ani naplavky uz moc rozsirit nejdou a vic klidovych zon se zakazem vjezdu pro auta v centru, to by asi vyvolalo revoluci :-)

újezďák 16. 6. 2011, 10:08

ADD mech1 a VF to já si to vysvětlit umím :)

1. Včera bylo na mé trase víc aut/dodávek než obvykle čili si lidi/ firmy odjezdili, navozili do foroty.

2. Obsazenost :D
Schválně jsem se díval do aut, tolik aut s 2 a více pasažéry jsem neviděl ani nepamatuju.

3. Semafory. Úplně odpadly preferenční semafory pro tramvaje, takže špunt Pavlák odpadl

4. Podstatnně ubylo nejenom aut ( dovolené) ale i autobusů

squish 16. 6. 2011, 10:09

Tak já napíšu moje dnešní zkušenosti:
Už při výlezu z baráku mě překvapil cyklista co projel přede mnou po chodníku. Pak jsem dojel na Jeremenkovu která byla totálně prázdná a nahoru jelo víc lidí na kole než aut (napočítal jsem při sjezdu deset lidí). Co mě nejvíc dostalo, že dole na semaforech stálo jen jedno auto. Nájezd na A2 byl složitější kvůli tomu provozu na ní a takhle plný Baranďák nepamatuju. Na sjezdu u myší díry se dělala menší cyklokolona. Hlubočepská potom patřila totálně lidem na kole :-)

V práci se jinak tvořila fronta na sprchu a kolárna byla totalně narvaná tak, že si lidi brali kola i do kanceláře.

Trochu mě to dojalo, myslím, že tolik cyklistů už v Praze nikdy neuvidím :-)

újezďák 16. 6. 2011, 10:30

Squiash :
slovy klasika dávám cyklistům čas do švestek, i těm kterým to teď zachutná...
Já jezdím jen do změny času, nehodlám jezdit za tmy

squish 16. 6. 2011, 10:35

Tahle fotka z Nuselaku nema chybu:

http://img.ihned.cz/attachment.php/350/32049350/aistv458E7HIJLNklcefhrxy0Tw2ARmn/cyklo.jpg

Vratislav Filler 16. 6. 2011, 10:36

Mimo článek si dovolím krátký komentář k těm výsledkům ze sčítačů: Z poměrů nárůstu v Karlíně a na Dukelských hrdinů je krásně vidět, že lidi objíždějí Kpt. Jaroše přes Karlín a jak moc velký je tahle křižovatka špunt.

újezďák 16. 6. 2011, 10:47

hm tak jak jsem četl tenhle článek tak už máme od rána oficiálně tři sražené cyklisty auty ....

http://praha.idnes.cz/na-cyklostezkach-se-tvorily-kolony-prazane-porazili-stavku-na-kolech-1k9-/praha-zpravy.aspx?c=A110616_090511_praha-zpravy_sfo

Obecně vzato se to dalo čekat, přece jenom jsem dneska viděl pár manévrů, kterých bych se na kole neodvážil.

Vratislav Filler 16. 6. 2011, 11:01

Ve Vídni se 6% modal splitem se ročně stane asi 500-600 nehod cyklistů. My tu dnes máme objem cyklistické dopravy odpovídající 10-15% modal splitu, tj. cca 2x větší, z toho drtivá většina příležitostní městští cyklisté. Praha má přibližně třetinový rozsah oddělené infrastruktury oproti Vídni a prakticky nic v centru. Přesto doufám, že nehod výrazně nepřibude.

Jenda 16. 6. 2011, 11:02

Kavčí Hory - Pankrác - Kloboučnická - Přípotoční, normálně potkám 1-2 cyklisty, dneska ke 30 i pár koloběžkařů. Překvapilo mě, že to, soudě dle kol a dresů, nebyli sváteční jezdci.

újezďák 16. 6. 2011, 11:05

Taky doufám, samozřejmě nevíme jak ty nehody proběhly, ale podle toho co jsem dneska viděl bych si troufl odhadnout, že zavinění bude 50/50 ... lidi nejenže jezdí jako když chodí ( šikmý přecházení), navíc někteří zjevně jezdí na kolech s brzdnou dráhou nekonečno....

Navíc podle kriminálních statistik je Praha překvapivě bezpečnější než Vídeň :)

Michal Vokáč 16. 6. 2011, 11:20

Tak to vám závidím vaše hromadné cyklozážitky.
Při snídani jsem sice z okna na frekventované Průběžné (P10) s uspokojením zaznamenal zvýšený pohyb cyklistů. Ale když jsem pak sedl okolo deváté na kolo, tak jsem za celou cestu do práce nepotkal ani pumpičku! A to jsem dnes jel naschvál demonstrativně po hlavních tazích (Průběžná-Vršovická-Nám.Bří Synků-Nuselská-Michelská-Kačerov) místo obvyklých "zadních dvorků", kde většinou někoho potkám (Průběžná-V Korytech-Průhonická-Na slatinách-Nad elektrárnou-Záběhlická-Na lávce-Na Chodovci-Severovýchodní-Severozápadní-Sliačská-Podle Kačerova-Na Nivách-Kačerov).

Tak snad cestou zpátky...

Michal Vokáč 16. 6. 2011, 11:23

Vlastně jsem zapomněl na jednoho sebevražedného inlajňáka v piktopruhu na Vršovické u Koh-i-nooru.

újezďák 16. 6. 2011, 11:25

Předtím jsem to nějak přehlídl .

My jsem dneska trumfli Vídeň ?

Moje otázka pak je jestli to je dobře nebo špatně ?

Když bych to měl brát z tý špatný stránky tak budu mrmlat, že přes veškeré investice ve Vídni vlastně finálně nejezdí tolik cyklistů, kolik bych čekal vzhledem k tomu ,jak často je Vídeň používána jako argument v cyklodiskusích ?

Z tý dobrý stránky pak pochválím Pražanstvo, že to konečně zkusilo.

Navíc jsem rád, že Automat netrefil soutěž doprácenakole do času stávky :)
To bych měl horší dojezdové časy domů a manželka by mě odečítala body :)))

Jenda 16. 6. 2011, 11:31

újezďák: Je možné, že trumfneme Vídeň, ale předpokládám, že ve Vídni mají MHD.

Vratislav Filler 16. 6. 2011, 11:32

Újezďák: Na počty cyklistů v ulicích zřejmě ano. Počítal jsem to jednoduše, modal split cyklo vloni 1,8%, krát 7 = 12,6% . Vídeň má celoplošně 6%, v centru 8%. Reál bude možná ještě větší, teď mi dochází, že 1,8% je celoroční, v létě je to podle TSK 3,2%, takže to máme skoro neuvěřitelných 22%. Při odečtení VHD a IAD možná i 40%, což už je Kodaň (herdek, je to vůbec možné, nemám v té úvaze nějakou chybu?)

Ladia skládací kola 16. 6. 2011, 11:33

Trasa klecany kobylisy beze zmen, 2 cyklisti jako obvykle,
ovsem autem prujezdne stejne dobry jako vzdycky, takze tu moc motivace jezdit na kole neni :-(
Co jsem nekontroloval, ale predpokladam bude dnes vyrazne lepsi bude moznost parkovani auta primo u metra :-)

Wojtee 16. 6. 2011, 11:38

VF: Je příliš optimistická (ne že by se mi to nelíbilo). Ale část lidí si prodloužila víkend a vypadla z města pryč, další část jela autem s někým pohromadě (taky fajn), kdo moh, šel třeba pěšky, takže tu zrušenou VHD a oseknutou IAD bych na to kolo tak bezvýhradně neposazoval :)

újezďák 16. 6. 2011, 11:38

VF : Prahonizace :D

Jenda : no jistěže mají, ale přece jenom že by tam měli míň cyklistů při takových skvělých cyklopodmínkách ?

Vratislav Filler 16. 6. 2011, 11:43

Wojtee - Právě ty neuskutečněné cesty ten podíl dále zvyšují (tím, že klesne celkový objem cest třeba o třetinu až polovinu). V "běžný den" ukazuje sedminásobný nárůst ze 2-3% na 15-20% (ať jsem při zemi). A ti, kdo nejeli, vlastně zvýšili relativní podíl těch, kdo jeli na kole. Takže dejme tomu 30% bych viděl jako velmi reálné.

Jiří Bernášek 16. 6. 2011, 11:50

Když už se zde ta "statistika" tak hezky rozjela - kolem jedenácté (zřejmě tedy po špičce) Smíchov - Hloubětín (přes Kampu, severní náplavka, Rohanský ostrov, Rokytka), napočítal jsem 117 cyklistů. Nemám srovnávací čísla z běžného režimu, ale v centru až do Vysočan rozhodně násobný nárůst (nad Husákovým Tichem až stupeň 3), zatímco naše "nejdražší Fajfka" dál do Hloubětína vykazovala jen obvyklý spíše rekreační provoz (počítal jsem jen kola - tam spíš v menšině mezi kočárky a bruslaři - a i z těch byla snad třetina maminek s dětmi). Ve složení cyklistů bych viděl viditelný nárůst žen a dívek (v civilu, i lehce bloudících a před rozcestím v mapě pátrajících), ale celkově stále převaha jezdců, kteří na nezkušené/nevybavené nevypadali - vyslovil bych domněnku, že se zde vynořila kategorie cyklisty víkendového, který obvykle kolo jen v neděli doveze autem někam za město či na stezku, nicméně výbavu a pár zkušeností přece jen má.

A na silnicích obrovský úbytek aut, to jsem jasně viděl všude, kde se s provozem potkávám. Taky více policistů v ulicích. První i mne překvapilo, druhé se dalo čekat.

Jenda 16. 6. 2011, 11:59

Jiří Bernášek: Jak si vysvětlujete ten úbytek (nebo alespoň nepřibývání) aut? Já jsem se ráno, než jsem vyjel, bál, že budu stát v koloně, protože kdo jel MHD, dnes pojede autem, a ono bylo volno.

Klára 16. 6. 2011, 12:00

Ahoj, priznavam, ze v Praze se na kole bojim, takze az dnesek me vyhecoval - a byl to fakt zazitek! Cyklomapa me protahla uzasnymi misty mezi Strasnicemi (Podle Trati, Pod Smetankou) a Vysocanami, a samozrejme pak "vyplivla" na superdrahou cyklostezku A26, kde to zilo inlinisty a kocarky. Kdyz odectu bloudeni, vraceni a hledani v mape, vyjde to casove asi podobne jako jindy MHD, ale jinak to srovnani nesnese. Snad se teda odhodlam casteji.

Jiří Bernášek 16. 6. 2011, 12:16

Myslím si totéž - strach ze zácpy "když každý pojede místo MHD autem", navíc tu byly řeči o blokádách či pochodu městem, takže nikdo netušil jaká bude realita... Mimoto si myslím, že kdo nemusel tak vůbec nikam nevyrazil, bez ohledu na způsob.

Vratislav Filler 16. 6. 2011, 12:19

Jenda:
Zkusím odpovědět i já, hrály v to asi roli následující faktory:
1. Hodně lidí se na to připravovalo, tj. cestu vůbec nevykonali.
2. Bylo hodně spolujízdy, pražský průměr 1,3 člověka v autě dneska rozhodně neplatil.
3. Ranní špička se rozložila do více hodin, protože hodně lidí očekávalo problémy a vyjelo dřív.
4. Pražské ulice "vypadají prázdně" už třeba při provozu na 80% kapacity (tedy toho, co se jimi procpe poskakováním ve špičce).

jonáš 16. 6. 2011, 12:23

Celkem jednoduše, všichni si vzali volno ..

Martin 16. 6. 2011, 12:26

Jenda: 1) skupina lidi odjela autem na prodlouzeby vikend uz vcera
2) skupina lidi se obavala blokad a narustu dopravy, takze radsi nevyjeli
3) ono tim, ze v ulicich neni MHD taky provozu dost ubyde, navic se zvysi prujezdnost, protoze neni cemu davat prednost, cekat az projede tram apod.
Proste to bude vic faktoru dohromady :-)

Michal Vokáč 16. 6. 2011, 13:23

Docela by mě zajímalo, zda bude výrazně více účastníků i na dnešní cyklojízdě. Žádnou propagaci jsem ale nikde neviděl, takže myslím, že většina svátečních cyklistů o akci nebude vědět a pojede rovnou domů...

Vratislav Filler 16. 6. 2011, 13:39

Tak Podolí už má přes 5000. Bude dneska 10?

újezďák 16. 6. 2011, 13:45

VF : no já přes Podolí dneska nejedu , navíc si myslím, že část lidí se po údajné ranní frontě na tunel na něj vykvajzne a pomaže po silnici :)

Lei 16. 6. 2011, 13:45

Sice příjemně prázdninové, ale zas otrava, že jsem si dneska nemohl předjet žádnou vynervovanou a zdeptanou kolonu :-)

újezďák 16. 6. 2011, 13:46

Lei : +1 bod :D

Nic nedodá větší sílu než když člověk v koloně předjede auto , ze kterého měl o kilometr dřív někdo vtipné poznámky z okna :)

Roman 16. 6. 2011, 13:55

Ahoj,
tak na me pravidelne ceste Hrdlorezy - Florenc (7km a 35min) jsem dnes vyjizdel pozdeji nez obvykle v 9:20 rano. Bezne mezi 7-8:30 rano potkam 1-2max cyklisty. Dnes rekl bych po dopravni spicce 13-15 cyklistu.

Dle vzhledu bych odhadoval taky vikendove sportovni cyklisty co zustali doma a neodjeli ven z Prahy.

Jinak jsem nadseny nase kolarna v praci z kapacitnich duvodu skoro zkolabovala a museli jsme otevrit vedlejsi prostory. Krasa:)

újezďák 16. 6. 2011, 14:35

http://zpravy.ihned.cz/cesko/c1-52101150-praha-diky-stavce-predstihla-viden-vyjelo-sedmkrat-vice-cyklistu-nez-obvykle

Gratulace Vratislavovi :D

dokonce se mi zdá, že ihned převzal i prahonakolácký styl k diskusi :D

Lei 16. 6. 2011, 14:52

Tomu říkám pohotovost, he.

Na tom, jestli děkujeme odborářům za to, co a proč primárně dělají, se tady naprosto zjevně neshodneme, ale za tenhle vedlejší důsledek asi budeme ještě dlouho vděční. Ne že by zítra jelo na kole víc lidí než včera, ale ta svým způsobem přelomová a "přechodová" zkušenost se otiskne bezpochyby.

újezďák 16. 6. 2011, 15:01

Lei : já jsem dneska všechny co me s určitostí viděli zdravil, bych je naladil na cyklokomunitní vlnu.
Byli dost mimo, ale nejlepší byla jedna paní co jsem ji potkal, anž jede z kopce na brzdách , která byla strašně udivená a říkala na moje ahoj, dobrý den, my se známe ?

Roman 16. 6. 2011, 15:35

Ano, ano. take gratuluji Vratovi.

Myslim, ze velmi dobre zvladl situaci z hlediska medialni komunikace. Casovani, aktualizace, tema a typ informaci.

Aby to nedopadlo nakonec tak, ze Vrata bude mit jednou za 7 dni svuj sloupek na prvni strane HN nebo Dnes:)))

Roman 16. 6. 2011, 15:40

A na zaver... vsimli jste si tech novych pristupu na web? To je az neskutecne...:)

újezďák 16. 6. 2011, 15:48

co sloupek .... ale třeba TV pořad :)
Místo ležerních a ekoligcké dopravě neprospěšných cyklotoulek takové každotýdení Cyklodopravy a třeba na rubriku poradna bych se těšil.

Milý Vratislave, zakoupili jsme barevný televizor z dovozu, Panasonic VT55 s úhlopříčkou 140 cm.
Rádi by jsme ho cyklodopravili až do našeho obyváku :D

Odpověď : vážená pisatelko vzhledem k tomu, že se plazma nemá moc naklopit je kolo pro dopravu ideální
a taková procházk s televizorem zavěšeným na jedné straně a s vámi v dokonalé protiváze na straně druhé by měla váš problém vyřešit :DDDDD

pS : Je to žert, je to žert a né že mě zase pověsíte na schalování moderátorem :)

Vratislav Filler 16. 6. 2011, 16:15

Nejlépe se krabice s plazmovým televizorem přepravuje s pomocí na na bok mírně nakloněného kola, na výšku, položená nejdelší hranou na šlapku ( foto nedostupné, ale mam - uvnitř tedy byla nějaká skříň z Ikey, ale krabice i váha přesně odpovídá). Pro přepravu stolů doporučuji použít tři opěrné body - sedlo a oba konce řidítek ( https://picasaweb.google.com/fillerovi/PoutStul#5265052582320929666 ), musíte ale mít městské kolo.
Na přepravu objemnějších kusů nábytku, jako jsou skříně, manželské postele či soundsystémy doporučuji bakfiet nebo christianii.

:-)

fijalka 16. 6. 2011, 16:19

Krásný, jen jak to čtu, těšim se na ňáký záběry v tv. Mám neska houmofis, tak vyrazim na kole teprva večer do centra...

újezďák 16. 6. 2011, 16:30

vf : Tak to jsem si přesně myslel :D

syslo 16. 6. 2011, 20:09

Tak pěkné to dnes bylo. Jel jsem cca v půl deváté z centra na Chodov a už při výlezu z domu jsem si všimnul, že mám dnes asi nějaké štěstí na kolegy cyklisty. Když jsem na Staroměstské viděl dosti početné skupinky odbočující všemy směry, začlo mi to docházet. Na náplavce a dál do Braníka mi přišlo, že proti mě jede celý jih Prahy. Před Vyšehradským tunelem jsem zajel na silnici a na cyklostezku jsem se vrátil až pod baranďákem. Všude zvýšený počet cyklistů, na Chodově dtto. Prostě významný den pražské cyklodopravy.
Jinak ta stávka je silně kontraproduktivní a paradoxně vládě pomůže. Měli zůstat u protestů a demonstrací a přesvědčit lidi ať ty zkompromitované zloděje už nevolí, ovšem od prava do leva. Jinak než volbami se nic změnit nedá.

újezďák 16. 6. 2011, 20:15

Tak cesta domů už nebyly takové prasečí hody, jako ranní projíždka.

Řidiči to asi chtěli dohnat, řekl bych tak 90 procent průměru oproti ránu s cca 50-60 procenty aut.....

Úsměvný moment, dojel jsem v Uhříněvsi pána, který snad přijel někde z časů zmrzlých,dlouhé cykloblečení, celoprsté rukavice a pletená čelenka, chyběl jen kulich a neopreny :D

Já bych se pod tím dneska tiše roztekl...

újezďák 16. 6. 2011, 20:51

Jedna kacířská ze dnešních zpráv ČT1 :)

Zpovídali tam turisty lapené stávkou a manželský holandský pár na kolech tam pronesl něco ve smyslu.

Nejezdí doprava, vytáhli jsme kola a je to super, auta tady jezdí pomaleji než v Amsterodamu a vůbec na nás netroubí jako u nás doma....

Nebyli to nějací agenti provokatéři ? :D

viduka 16. 6. 2011, 21:12

Dneska byl krásný den, hlavně co se městký cyklistiky týče. Konečně něco lidi donutilo zkusit to na kole aby zjistili, že to opravdu jde. Praha, resp. její obyvatelé, dneska ukázaly svůj cyklistický potenciál. Byla to i dobrá reklama, která snad zvýší zájem magistrátu o cyklodopravu. Ale zároveň mámi pár negativních postřehů:
1) V některých místech cykloinfrastruktura nezvládala nápor. O Vyšehradským tunelu jsem jen slyšel, ale sám jsem si projel Elznicovo náměstí a pokračující cyklostezku směrem do Vysočan. Zrovna v mojí přítomnosti se tam vyrojilo tolik cyklistů, že jsme se na přechodech (jak jinak se dostat na druhou stranu, že?) a navazujících chodnících jentaktak vyhnuly. Hned za přechodem stezka pokračuje podél Rokytky a ikdyž je docela široká, tak se chodci mezi obousměrnými proudy cyklistů nemohli cítit příjemně. A zde je věčný problém - udělat stezky jen a pouze pro kola nebo smíšené s chodci? A jak to případně poskládat do prostoru? atd atd..... Kdyby každý den byl cykloprovoz stejně hustý jako dnes, jistě by stávající podmínky (alespoň na tomhle konkrétním místě) nebyly udržitelný. To trochu souvisí s dalším bodem....
2) Dnes vyjela spousta víkendových rekreačních cyklistů (poznávacím znamením bylo sportovní oblečení) a vedle chodců se řítili stejnou rychlostí, na jakou jsou zvyklí když jedou sami lesem. Chtělo by to pro ně nějakou osvětu, že jízda ve městě NENÍ hlavně o rychlosti, ale že by to měl být vyvážený mix bezpečí, ohleduplnosti, rychlosti a pohodlí. Pokud mají sprintovací ambice, ať je ukáží na silnici.

Jsem velice zvědal, co všechno se ze dneška vyvine :)

Jirka 16. 6. 2011, 23:09

Moje stručné hodnocení dnešního dne: http://podhledem.blogspot.com/2011/06/jak-jsem-vyhral-stavku.html

Kulda 16. 6. 2011, 23:31

Dneska to bylo super, akorát při průjezdu staveništěm ve Střížkovské ulici (celá rozkopaná včetně chodníků) měli dělníci trochu kecy, přestože se jindy na mě vesele smějí - v nejužším místě jsem se proplétala v závěsu za paní na koloběžce následována dalším cyklistou a proti už čekali na volný průchod dva další, teprve krátce po sedmé :-)
Velikou radost jsem měla odpoledne cestou domů, když na náplavkách chodci chodili a davy turistů na parník čekali MIMO TY CYKLOPRUHY!!! Nemělo by tam tolik cyklistů jezdit častěji?
Nejsem si jistá (podle toho, co vídám v jiné dny i podle sebe), že se rekreační cyklista pozná podle sportovního oblečení - jedna cesta mi trvá 45-60 minut, v tom sportovním oblečení se cítím lépe než třeba v džínách nebo dlouhé sukni, do kterých se pak převlékám...(ale vedle chodců se neřítím).
Jsem taky zvědavá, kolik lidí, co jelo dneska poprvé, se odváží častěji.

Jiří Bernášek 17. 6. 2011, 00:16

Tak jsem se z pracovních důvodů vracel kolem 23hod. (Hloubětín-Smíchov, tentokrát po silnici), a napočítal ještě 22 cyklistů (normálně touhle dobou nejvýš 2-3). Mimochodem, osvětlených naprostá menšina, ale to mě nepřekvapuje.

Jirka 17. 6. 2011, 07:31

Kulda: souhlas s těmi náplavkami. Pokud začnou cyklisté víc jezdit, tak si na ně prostě lidé zvyknou (na silnicích i na náplavkách)

A souhlasím i poznáváním rekreačních cyklistů - do práce jezdím také sportovně. Oblečením i stylem jízdy. Sportovní oblečení spíše vypovídá o vzdálenosti a možnosti se osprchovat/převléci.

mech1 17. 6. 2011, 08:06

Kulda, Jirka: pro me to tak je ... trikutek=luftak :-)
Jezdim denne 20 jedna cesta v normal hadrech, pac oblect se do neopranu a vypadat jako ... me nikdo nedonuti :-D
Ale kazdeho volba.

Vrata: Na transport TV a dalsich delsich veci neni imho Christiana vubec vhodna. Na Bakefiet bych to radsi taky vubec nedaval.
Prijde mi lespi varianta Xtra (mam vyzkousene). Zde par ilustrativnich obrazku:
http://picasaweb.google.com/lh/photo/dKd6ZQVv3-HyxpPhinTqhg?feat=embedwebsite
http://www.flickr.com/photos/shebicycles/4664876669/sizes/l/in/set-72157620987231185/
http://i.treehugger.com/files/TH_xtracycle2_052605.jpg

újezďák 17. 6. 2011, 09:06

kulda,Jirka :
Ná náplavkách je to čirý optimismus, sedmdesát procent opruzu tam dělají turisté a ti si na nás těžko zvyknou :)

add cyklooblečení :

To je taková cykloměstská mantra... kdo jede ve sportovním, přilbě, má zapínací pedály a v práci pociťujě nutnost se osprchovat ten nám narušuje kruhy a brání rozvoji městské cyklistiky.
V mnoha obměnách a za doprovodu fotek cyklistek "Poděbradek" a usměvavých kravaťáků v obleku jedoucím na skládačce sluníčkatou ulicí jsem to viděl již mockrát.
Na záběrech pak nikdy není to jak si paní v sandálku odřela prsty o obrubník, jak se z obleku sundavá psí exkrement případně jak má slečna s proutěným košíkem šatečky přicuclé na tělo blátem, které na ní hodil kolemjdoucí vůz :)

mech1 17. 6. 2011, 09:16

... ale jo, ja mam taky jiny obleceni, nez v kterym jsem pak v praci (potim se, jen se na kolo podivam), ale neni to neoprenovej trikot.
A taky mam na kole blatniky po celem obvodu kola a nebojim se je pouzit.

To co nekteri jezdci na specialech na hory predvadej na cyklostezkach pred louzema (brzdeni smykem, objizdeni pres krovi) to mi hlava nebere.
A pak clovek vidi manika na fixce jak si vklidku projede stredem louze a jeste se tomu smeje :-)

újezďák 17. 6. 2011, 09:29

mám na svém Superioru 29ce blatníky jako "kráva" a děkuju za ně bohu, protože lepší seškrabovat hovno z blatníků než z nohou nebo ze zad ( typicky Rohanský jev).
Je fakt, že se mi "praví cyklisté" smějou ale mě je to buřt

jbohac 17. 6. 2011, 10:41

ujezďák: s náplavkama nejde o to, že by si turisti museli zvyknout. Když chumel lidí čeká na loď tak se tak nějak přirozeně rozplizne na cykloproužky. Když tamtudy projede jeden cyklista za minutu, a ještě jen každý třetí tak nějak trvá na jízdě po tom proužku a ostatní chumel radši objedou, tak tam ten chumel zustane stát. Když se cyklista bude chumlem prodírat každejch 20 vteřin, chumel se proužkům vyhne.

újezďák 17. 6. 2011, 10:54

jbohac : myslím, že jsem měl na mysli přesně to samé, asi to chtělo přečíst na co jsem reagoval :)?

Prostě pravidelným ježděním navykáme české chodce a řidiče, ale houf turistů, který za 3 dny vypadne tu zkušenost nikomu nepředá :)

Lei 17. 6. 2011, 11:50

Turisti si asi těžko zvyknou, je to verbež náhodně posbíraná ze všech koutů světa, zejména ovšem z uřvaného jihu Evropy. Coby pravidelný jezdec centrem i dlouholetý skoroobyvatel centra na ně mám obzvláštní pifku. Často je to neuvěřitelné.

Pokud si nebozí chodci na něco včera navykali, pak na to, že chodníky slouží víceméně jako cyklostezky. I když zdá se mi, že když je s mírou a slušností, nikomu to moc nevadí. Zahuštěné tahy samozřejmě budou daleko horší. Ale například trasa od Belvederu na Pohořelec, kde běžně chodí dost málo lidí, je v praxi vedená po levém chodníku - chápu, že nikdo nehodlá jezdit přes přechody sem a tam a že se nikomu nechce cpát na pár metrů doprostřed k tramvajím, i když ty lípy jsou tam půvabné.

Martin 17. 6. 2011, 23:22

Když se na turisty s dostatečným předstihem zazvoní, tak se většinou uhnou. Ono, ne každý si musí hned všimnout, že stojí na cyklopruhu, když tam mají na očích takové pojmy jako Pražský hrad, nebo Karlův most a tak... Nebo si holt přibrzdím a hlouček projedu krokem no. Ono se zase tak moc nestane. Dohnat to můžu tam, kde je volno a mám přehled...

tom 20. 6. 2011, 09:12

na sestou do prace, to znamena v pet vstat a jet. to asi moc kolaru nebylo co? zrejme me pravdu ten clovek prede mnou ze je to zalezitost movitych. to znamena na devatou do pracicky, pekne do teplycka kancl :**-**}. to je asi vse.

Vratislav Filler 20. 6. 2011, 10:04

tom: Sčítače ukazují, že cyklistická špička se časově kryje se špičkou ostatních druhů dopravy.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat