Jak zvládnout koleje

Jiří Ptáček nám poslal šikovný návod, jak se zbavit psychických i fyzických starostí s přejížděním tramvajových kolejí. Zásadní trik je dostatečně široký plášť, se kterým koleje přejedete jako nic. A jak je to možné? Mezera ve žlábkové kolejnici zřídkakdy přesahuje 45 milimetrů…

 

V diskuzích se objevuje spousta názorů na jízdu po kolejích a hlavně jejich přejíždění. Kdysi, jezdíce na galuskovém kole, měl jsem z kolejí respekt též. Přibyla léta a zkušenosti, horské kolo a já s překvapením zjistil, že čím větší balón = rozuměj pneumatika, tím lépe. Koleje mě neděsí, tam kde to jde, jedu většinou (s částečným rozporem s předpisy) po kolejích a nepřekážím ani autům a při troše pozornosti ani tramvajím. Tramvaje pouštím a často mi slouží jako pluh v ucpaném centru.

A fígl?
Velké pláště = balony. Musí být ovšem nahuštěné. A protože jsem líný, používám pláště s průběžným nebo skoro průběžným vzorkem. Technické zdůvodnění ukazují přiložené obrázky:

 

Důležitý je rozměr C2 a ten se pohybuje od 35 do 45 mm.

Proto mnou doporučený nejužší rozměr pláště je 1.9“. Raději 2,0-2,2“, které mají šíři od 50mm výš. Potom se kolej chová jen jako trochu širší mezera mezi kostkami a při klidném držení řídítek nemám nejmenší problém. Trochu to zamele a jedu dál.


Plášť šířky 45mm, pro nezájem o tramvajové koleje minimální rozumná šířka.

Redaktor Vratislav Filler souhlasí. Správná technika křížení tramvajových kolejí na kole s úzkými plášti (tj. odlehčování předního kola a křížení nejméně pod 30° úhlem), je sice také velmi účinná, za nepříznivých okolností (za deště či na složité tramvajové křižovatce), si ale křížení kolejí žádá příliš mnoho opatrnosti, jež může být na úkor bezpečné jízdy v provozu a riziko pádu zcela nevylučuje. Široké pláště s menším vzorkem (například Big Apple), jsou pro město typu Prahy praktické i proto, že usnadní překonávání dlažby a klasických kočičích hlav.

Výhodou bezproblémové jízdy po kolejích je, že se vám tímto otevírá volný průjezd místy, která byste jinak museli velmi pracně objíždět. Jízda za tramvají je v centru spolehlivý a vcelku velmi bezpečný způsob; ve starším návodu se jí věnujeme podrobněji.

Nezapomeňte ale, že když někde narazíte na koleje železniční, tak ty mají škvíru širší. Nejméně třicetistupňový úhel křížení tam proto rozhodně radíme dodržet.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Musim se priznat, ze mam Big Apple 2.00 a koleje mijim tam i zpet. Mam kola dost nahustena, ale i tak mi je kolej dokaze „vzit“ i kdyz z nich bez problemu vyjedu.

    Co mi ale dela problem, a to vcelklu s jakymkoli plastem, je mokra kolej. Ta me, pri vsi opatrnosti, nekolikrat strestala.

    Priste skusim 2.15, jestli se mi tam vlezou, protoze ten plast proste miluju :-)
    Pravda, v bahne je trochu klouzavejsi, ale zas se tolik nepropada na nacucane mlatove ceste …

  2. Připadá mi, že „šetříte opatrnost“ tím, že nabádáte k tomu, aby člověk jezdil s pravítkem, úhloměrem a tlakoměrem…

    a) opatrností se šetřit nemá
    b) radit lidem kolik přesně milimetrů maj mít jejich pláště mi připadá asi tak zpřístupňující městsou cyklistiku jako nabádání k nošení helmy…

    c)mám spíš zkušenost, že se na kolejích vysekali lidé, kteří jezdí s širokými plášti a mají proto představu, že vše přejedou a nic se jim nemůže stát… v praxi pak koukají všude okolo jen ne kudy jedou. a prásk

    — jezdíc na silničních dvacítkách, max 23 v zimě mohu říct, že si dávám o to většího majzla kudy jedu a pocit, že prorazim všude mě fakt nedostihl. Zároveň ale neberu koleje jako bezpečnostní problém, ale jako přirozenou součást škály povrchů, po kterých se dá jezdit…

  3. Tak někdy to kolej trochu „vezme“ i když jedete na 205/60 R16 ;-) rozhodně bych byl na ty milimetrový tolerance hodně opatrnej a nízko nahuštěná guma se tam narve o to pevněji.

  4. Od podzimu jsem jezdil na třípalcových drapácích a stejně jsem musel pořád dávat pozor na koleje. Teda až do minulého týdne, když mi kolo ukradli od dopravní značky na Pavláku.

  5. Hodne bych si rozmyslel kvuli par kolejim jezdit na sirokych plastich. Nevidim v tom zadnou vyhodu, na koleje bych stejne musel davat bacha a na zbylych 25ti km denni cesty se nemusim trapit s „traktory“.

  6. Aby bylo jasno: Ty gumy jsem si nekoupil kvůli městu, ale abych si zajezdil v terénu. Jenom tím dokládám, že sebeširší pneumatiky na kolejích nepomůžou.

  7. Vitek: … ja si uplne nemyslim, ze clanek desi lidi od koleji. Ja ho beru tak, ze upozornuje na neco, co se na prvni pohled zda nenapadne, ale pritom dokaze strestat.

    Siroke plaste jsou pak jen doporuceni, co muze pomoct, ale neni samospasitelny. Ostatne jako vsechny „dobre rady“ z jinych diskusi, jak „otunit“ kolo.

    pekas: Ne kazdej tlustej plast je traktorovej … zminovany Big Apple ma vzorek minimalni, ale jizdni vlastnosti, na me 20km trase jednim smerem, jsou proste neocenitelne :-)

  8. pekas, mech1: Měl jsem příležitost vyzkoušet ty BigApply a projet se na kolech, která „řeší“ město tímhle způsobem ( = velké pláště s minivzorkem a absence odpružené vidlice). Jezdí se s tím trochu jinak (řekl bych „tankovitěji“), ale rozhodně to není nějaké trápení, když se nasadí maximálka, tak to prostě jede, kolo akorát není tak „živé“. Na trasy, kde je víc než pár stovek metrů kolejí a dlažby bych už o tom uvažoval.

    Jinak já teď jezdím na krosových pláštích cca 3 cm (nikdy jsem je neměřil) a koleje musím dost řešit (nejlepší jsou ty, co ještě lezou z dlažby ven). Čímž ale neříkám, že bych se jim vyhýbal…

  9. Kuba Turek: Ony ty drapáky se na kolejích chovají právě dost jinak, než když jsou ty pláště s menším vzorkem. Vysoký vzorek se do koleje „zakousne“, kdežto hladší po té díře překlouzá. Takže recept zněl „široký A hladký plášť“.

    Na mokrých kolejích to samosebou klouže všechno, ale to i jinde.

  10. Vrato ja mam jinou zkusenost … ale ja mam 20″ kola …

    Na BAckach mam 4.500 km a „tankovitost“ nepozoruju. Zacinal jsem podhustenejma, tam byl znat velky valivy odpor.
    Pak jsem upgradoval na odpruzenou vidlici a ThudBuster a ted je mam nahustene nahodne (skoro 60PSI).

    I tak jdou ve velky dire krasne mekce, je to citit.
    Na stranu druhou pri 30 km/h uz nekladou takovej odpor.

    Jak rikam jedinej neduh je blato. Kdyz jedu pres polnacku kde je louze pres celou sirku traktor cesty, musim zpomalit a davat pozor, abych v blate neklouz.
    Na stranu druhou pri vetsi rychlosti uz pak nestihaj blatniky, takze je to jedno :-)

  11. Osobně jezdím na pláštích šířky 1.95 (vzorek „traktor tvořící souvislou středovou linku“), hustím spíš víc, a jsem s tím spokojený, na silnici to jde (i dlouhé štreky), v terénu taky (a že v Praze těch pěšinových spojek porůznu je!), a s těmi kolejemi – párkrát jsem se už při různém kličkování dostal vyloženě podélně na žlábek, a nikdy nebyl problém, i jsem z toho celkem v klidu vyjel ven. Zvlášť jsem to ocenil tady (délka úseku asi 9km). Jen při „třicetistupňovém“ křížení mokré (!) koleje se mi jednou povedlo nepatrně zatáčet či přibrzdit (detaily už si nevzpomenu), a bok hrubého vzorku se mi chytil za hranu žlábku a rozjel se ve směru koleje, to byl můj jediný pád s odřeninou.

  12. Tak Vrato to beru zpet. S 28″ zkusenost nemam a diky Tern potazmo Bike Friday asi mit ani nebudu :-D
    Ale na Xtra chci davat BA 2.35 tak uvidim a kdyztak poreferuju …

  13. Upřímně. Za ty léta jsem pochopil, že rozměr a vzorek můžou být jaký chtějí, když máte blbou směs gumy na pláštích. Schwalbe a Continental dělají velmi dobré směsi, zvlášť když si člověk připlatí. Čínská Kenda bude vždy klouzat. Jediné pláště na kterých jsem nezaznamenal koleje jsou snad jenom 2,3″ big apple. jezdím na dvojkových a je pravda, že si radši nadjedu na větší úhel. Ono jde o psychyku až v první řadě. když někdo z těch kolejí není vystresovaný, tak nestuhne, když mu to kolo trošku podjede, ale vklidu ho přizvedne, srovná to a jede dál.

    Co teď, ale v zimě při té strašné rozježděnině, nebo jak to říct slušně, -> to je mazec…. nejsou vidět a jak kloužou :D

  14. Inspirovan diskusi tady jsem si to dnes zkusil … jak jsem psal BA 20×2.00 nahustene na temer 50PSI …

    … nepropad jsem se do zlabku, byt sem citil ze me po stranach drzi, vyjet nebyl zas takovej problem, az na to, ze jsem cilene jel hodne pomalu a cekal sem to :-)

  15. Ve meste jsem si nabil trikrat z toho dvakrat na mokrejch kolejicha a bylo jedno ze mam tlusty nebo tenky plaste. Prvni pri pribrzdeni pri odbocovani od mostu legii doleva pres koleje do zborovske. A podruhe o kus dal pri prejizdeni koleji na ujezde smerem ze smichova na malou stranu. Vzdy mi klouzlo kolo doprava po koleji pode me a v obou pripadech jsem si natah koleni vazy v koleni.
    Treti pripad byl kuriozni a podobny prte slo o kabel nebo hadici o prumeru cca 10cm lezici sikmo pres chodnik na cernem moste a u rajske zahrady, ktery jsem jednoduse nevidel a dal ho na rychlosti naprimo. zase mi ujelo kolo stranou a sel jsem k zemi.
    Takze se drzim zasady Technique beats technology anytime. Cesky prevedeno nauc se poradne pouzivat to co mas! Doporucuju zeptat se stryce googla co si mysli o horskych kolech ve frazi mountain bikes who needs them? http://www.xo-1.org/2007/09/mountain-bikes-who-needs-them.html

  16. 700/35C a kolejím se vyhýbám seč můžu (a většinou můžu) :)
    Jedeinej kontaktní zážitek mám z Hlubočep, kde jsem odbočoval přes koleje do Křížový a jednou se zkombinovala kolej, blbej úhel a ještě k tomu mokrej betonovej panel (ten hladkej beton zamokra jede jak mejdlo). Takže mě předjelo zadní kolo :) Nikde nikdo, zaplaťpámbu. Ale vidět zvenku bych se chtěl…

  17. Já nemám problém ani na hodně malých a poměrně úzkých pláštích 16“ x 1a3/8.
    Samozřejmě nevjíždím do kolejí pod téměř nulovým úhlem, jedu třeba souběžně a pak udělám rychlou myšku a pokračuji po druhé straně koleje.
    Kde je málo místa a hrozilo by mi vytlačení do koleje, tak jedu prostředkem kolejí. Tam mám dostatek místa na jakýkoliv manévr.
    Hlídám si pouze přední kolo. Pokud by zadní kolo „uvízlo, či sklouzlo“, tak to ustojím.
    U pádů obecně bych řekl, že jsou hodně v hlavě. Spadnu, protože se bojím, že to neustojím. Pokud si věřím, tak pád nehrozí. Blbé je, když si přestanu věřit uprostřed manévru. Pak obvykle lehnu :-)

  18. Přesně jak říká Wojtee za nebezpečnější než mokrou kolej pokládám mokrý kolejový panel… některé série jsou od výrobce udělané hladce lesklé a ty kloužou jako prase… právě při doporučovaném vlnivém 30 a více stupňovém nájezdu do tělesa pak při nasměrování hrozí naprosto nečekané podsmeknutí a ……

Další z rubriky

Jedno světlo nestačí! 4

Podzim se přiblížil a dny se začaly opět citelně zkracovat. Jako každý rok přinášíme krátký..více

Jak objet zavřenou lávku na Chodově? 6

Od 1. 7. 2019 do konce prázdnin je uzavřena lávka přes D1 na trase A22..více

Deštivým jarem na kole 9

Letošní jaro přineslo pravidelné přeháňky a bouřky. Jak se s nečekanou vodou seshora i zespoda..více

První kilometry snáze s příručkou městského cyklisty 5

Teploty se již definitivně přehouply přes nulu, sdílená kola opět lemují zábradlí, cyklohashtagy na sociálních..více

Takto na kole ne! 59

Zlepšování vztahů v dopravním provozu se na Prahou na kole věnujeme dlouhodobě. Připravili jsme a..více

I vy můžete být poslem světla! 18

Ne, titulek článku není reklamou podezřelé náboženské sekty. Jedná se jen o upozornění na krátící..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru