Průjezd Palmovkou konečně zlegalizován

Václav Kříž

Na křižovatce Palmovka na Praze 8 se ve dne setkává devět tramvajových linek z šesti směrů (z Kobylis, Vysočan, Hloubětína, Žižkova, Karlína a Holešovic). Jedná se o jeden z nejvýznamnějších pražských uzlů veřejné dopravy. Automobilová doprava je vedena jinudy, takže se tramvaje nezdržují a provoz na křižovatce odsýpá. Občas se mezi tramvaje a chodce připlétal cyklista. Po celých dvacet let od vybudování stanice metra Palmovka se však z jeho strany jednalo o přestupek.

Nová situace

Náprava nevyhovujícího stavu byla provedena letos v červenci a spočívala v pouhé výměně dopravních značek. Ti, kdo místem dlouhodobě jezdí, chápou, že žádné stavební úpravy prostě nebyly zapotřebí. Zákazy vjezdu všech vozidel byly nahrazeny zákazy vjezdu motorových vozidel. Jednosměrky byly doplněny o dovolený průjezd kol v protisměru. A nakonec na označení pěší zóny přišlo jízdní kolo také.


Nové možnosti průjezdu, červená – po tramvajových kolejích , modrá – po pěší zóně.

Průjezd na kole je nově povolen:

  1. všemi plochami pěších zón (některé plochy ale nejsou značené jako pěší zóny, jedná se i nadále o obyčejné chodníky)
  2. po kolejích křižovatkou a ulicí na Žertvách
  3. ulicemi Zenklova a U Balabenky (dříve z části obousměrné jen pro MHD)
  4. přes přejezd kolejí v ulici Na Žertvách Vacínovou ulicí

Přetrvávající zákazy vjezdu pro jízdní kola:

  1. Tramvajovou spojkou mezi dolní a horní křižovatkou lze projet jen směrem dolů, nahoru s k Sokolovské ulici není průjezd povolen (jízda na kole v tomto směru stejně není rozumná kvůli kolizi s tramvajovou zastávkou a následným výjezdem do křižovatky na vypnuté tramvajové signály – čočky) Edit 2.7. 2013: tohle již neplatí, na kole už můžete
  2. Výjezd z pěší zóny do Sokolovské ulice není umožněn, vjezd ano. Krajní dva metry pěší zóny jsou poněkud nelogicky značené jako jednosměrka, patrně proto, aby bylo zabráněno vjezdu cyklistů do Sokolovské ulice z neočekávaného místa

První dva metry pěší zóny jsou jednosměrné. Vyjet odsud na Sokolovskou vlastně nemůžeme (můžeme ale vést kolo na přechod).

Jezdíme

Jedeme z Holešovic na Balabenku. Přijedeme po rozpadajícím se Libeňském mostě (pozor na výmoly) ke křižovatce. V protisměru je tramvajová zastávka. Musíme zůstat na kolejích. Přiléhající plocha pro chodce po pravé straně totiž není pěší zóna ale stezka pro chodce. Dáme pozor na koleje a vjedeme do ulice na Žertvách. Zde si můžeme vybrat, zda budeme pokračovat po tramvajových kolejích či po pěší zóně. V případě volby pěší zóny myslíme na chodce. Dobíhají či vyskakují z tramvaje a tiché kolo nečekají, vždyť to znáte. Ulici na Žertvách opustíme buď po dalším bloku Vacínovou ulicí, která nás dovede na Sokolovskou, nebo elegantním esíčkem pokračujeme ulicí Na žertvách až k velké křižovatce a na Balabenku se připojíme průjezdem pod Čuprovou.  Pří zpáteční cestě odbočíme podle toho, jak nás trápí kolona v Sokolovské. Buďto opět do Čuprovy, nebo po kolejích do ulice U Balabenky. Po kolejích se pak držíme až na Libeňský most.

V jiném případě jsme přijeli od Invalidovny Sokolovskou ulicí a potřebujeme na sever do Zenklovy. Nenechali jsme se ve stoupání na Sokolovské v úzkém pruhu nebezpečně předjíždět. Na horní tramvajové křižovatce odbočíme doleva. Můžeme si vybrat jízdu po pěší zóně či po tramvajových kolejích. (Přijeli-li jsme zkratkou přes park pod Koulí od Krejcárku, je vhodnější jet ulicí Palmovka o blok vedle). Přes dolní křižovatku pokračujeme rovně.

Edit 2.7. 2013:  i tady je už zákaz vjezdu všech motorových vozidel.

V opačném směru od Elsnicova náměstí nás potěší letos v dubnu zrekonstruovaná tramvajová trať. Dříve zde byly panely a drncalo to, teď hladký asfalt. Po tramvajových kolejích dojedeme jen do křižovatky. Dále pokračujeme nalevo po pěší zóně. Poslední dva metry pěší zóny, jsou ale označeny jako jednosměrka. To je viditelně největší nedodělek nového stavu. Logické pochopení místa praví projet i poslední dva metry, dát přednost v jízdě a pokračovat po Sokolovské ulici. Pokud jedete k Invalidovně, je alternativou zabočit dříve z tramvajových kolejí doprava a po chodnících přes tramvajovou zastávku a park dojet k Sokolovské ulici. Dokonce následně nemusíte seskakovat z obrubníku, po chvíli je zde vjezd do parkoviště P+R.

Respektujeme tramvaje

Nezapomeňte, že i přes cyklisticky přátelskou úpravu značek v okolí křižovatky místo stále patří především tramvajím, kterých tu denně projede přes 2000 spojů. Na dolní křižovatce je mezi řidiči tramvají zvykem dávat přednost tomu, který má zpoždění. Dokud se tudy na kole projíždělo nepovoleně, platilo nepsané pravidlo, že tramvaje mají přednost. Nyní tu podle obecné úpravy provozu platí přednost zprava. Tímto vyzývám k přidržení se slušné zvyklosti pouštět tramvaje v jakémkoliv směru. Na rozdíl od cyklisty jedou podle jízdního řádu a vezou nemálo lidí.


Když tramvaji nedopřejí přednost značky, dopřejme jí my.

Co čeká Palmovku?

Zmíním zajímavost. Území západně od tramvajové spojky mezi oběma křižovatkami je dnes nevyužitý a zarostlý brownfield. V jižní části bývalo nádraží Praha – Libeň dolní, které bylo zrušeno spolu s tratí na Těšnov. Spolu s výstavou metra na konci osmdesátých let se Palmovka velmi změnila (ulicí na Žertvách dříve jezdil vlak). V zanedbaném prostoru se ještě dochovala budova nádraží. Rád si nechávám zdát o tom, že jednou z ní bude restaurace a klubovna uprostřed nového parku. Severně od nádraží má vyrůst místo parkoviště P+R nová radnice nebo spíše sporný obecní supermarket Prahy 8 za více než miliardu. Velké podzemní garáže jsou dle nesmyslně nastavených pražských obecních technických požadavků (OTP) nutné, i přesto, že místo je dokonale obslouženo MHD. Schválně se nechme překvapit, zda budou před budovou stojany na kola.

A dál…

Další jednoduše odstranitelná bariéra padla. Děkujeme za změnu značení těm, kteří se o ni zasloužili. Zatím byla podpora cyklistické dopravy ze strany městské části (slabě řečeno) velmi rezervovaná. Doufejme, že tato vlaštovka bude v rámci Prahy 8 příkladem pro úpravu dalších míst. Namátkou například jednosměrný konec Davídkovy ulice na Bulovce s nutností objezdu přes dálniční křižovatku (znalci klesají dvě stě metrů po chodníku). Katastrofální stav Zenklovy ulice v lokalitě U Kříže kvůli hrozící značně necitlivé stavbě Blanky II či chybějící přejezd pro cyklisty na Elsnicově náměstí.

Prozatím ale buďme potěšeni z tohoto nově legalizovaného průjezdu a věřme, že jiné dlouhodobě používané cyklistické průjezdy nebudou zlegalizovány po pěti letech (jako tomu bylo na Andělu na Praze 5) ani po dvaceti letech jako tady, ale přeci jen o něco dříve.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře - uzamčeny

  1. „Ulicí na Žertvách lze jet od Palmovky v tramvajovém kolejišti jen po ulici Vacínovu, poté lze pokračovat jen pěší zónou nebo se posunout o několik metrů vpravo na zde začínající vozovku ulice Na Žertvách.“

    1) Asi tam mělo být „vlevo“, ne?

    2) nepochopil jsem, proč tam tenhle zákaz vjezdu všech vozidel ponechali. Evidentně se s jízdou cyklistů dál do ulice U Balabenky a tudy nahoru na Sokolovskou počítá, protože v ulici U Balabenky také přibyly cyklo dodatkové tabulky (pro auta je ulice jednosměrná směrem dolů).
    V opačném směru cyklisté po kolejích také smějí. Najet v místě toho zákazu doprava na pěší zónu (jen širší chodník) a po pár desítkách metrů zase zpět je pakárna (dost chodců, drncající dlaždice), a přijde mi to celé jen jako nedopatření.

    Jinak klobouk dolů, až na pár drobností je to dokonalé. Jestli to takhle půjde dál, tak cestou do práce brzy nebudu muset udělat ani jeden přestupek ;-)

  2. Tak proto v předchozím článku palebná příprava na jízdu po kolejích :)
    Dobrá zpráva, každopádně. I když tohle moje trasa nebyla (jezdil jsem spodem, podél Rokytky, když jsem měl trasu Vysočany – Dejvice) ;)

  3. skvělý. průjezd Palmovkou určitě někdy jako pravověrnej pravobřežní dopravní cyklista využiju.

  4. ad 2) z mého komentáře č. 1:

    I tento zákaz vjezdu všech vozidel byl (asi dnes nebo včera) nahrazen zákazem vjezdu mogtorových vozidel. Ještě se večer kouknu, jestli nějak nedoupravili i ten výjezd do Sokolovské.

Další z rubriky

Oprava cyklostezky na Rohanském ostrově bude dokončena v květnu 2019 7

V srpnu jsme informovali o začínající rekonstrukci cyklostezky na páteřní cyklotrase A2 na Rohanském ostrově...více

Praha spustila první veřejný sčítací totem 25

Praha v pondělí 17. září slavnostně spustila první veřejný sčítací totem. Totem je umístěn na..více

Hájek – Netluky: Byla potřebná stezka předražená? 8

V poli mezi Hájkem a Netluky v městské části Praha 22 vzniklo 400 metrů bezmotorové..více

Klíčov: ochranné cyklopruhy k předělání 12

V ulici Ke Klíčovu na hlavní cyklotrase A267 byly mezi ulicemi Vysočanská a Nad Klíčovem..více

Fotografie: Omezení jízdy na kole v centru Prahy 12

Přinášíme fotogalerii dokumentující aktuální stav dopravního značení omezujících jízdu na kole v pěších zónách v..více

Nové značení trasy A2 na Praze 2 22

Od roku 2016 se připravuje souvislé proznačení páteřní cyklotrasy A2 v celé své délce, tedy..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jaký je nejčastější typ dlažby na vašich cestách po Praze?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Standa: Cyklostezka mezi Újezdem nad lesy a Kolodějemi byla otevřena

    https://www.youtube.com/watch?v=eamMQtcTxW8 Dnes i TSK vydalo video z cyklostezky, moc nechápu průběh a konečné dílo v porovnání…

  • Hary: Na kole vedle sebe

    Proč je zakázaná jízda dvou cyklistů vedle sebe, to před časem vysvětloval pan "všechno vím, všechno znám" Machovec z Global…

  • Pavel: Muzejní oáza

    Legislativní neukotvenost tohoto prostoru je jeho největším problémem. Stezka pro cyklisty má podle mého někde začínat, někudy vést a někde…

webdesign by 2046
↑ nahoru