Další lávka k ničemu?

Publikováno: 29. srpna. 2011, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021
Autor: redakce

Praha dnes, jako nultou stavbu východní sekce městského okruhu (tzv. Blanky II) otevírá rekonstruovanou mimoúrovňovou křižovatku Rybníčky. V místech nové větve rychlostní komunikace stával přes železniční trať až do začátku výstavby mostek, umožňující klidné pěší a cyklistické spojení Hostivaře s Malešicemi a Strašnicemi. V poloze lávky a nového mostu byla navržena trasa městského systému A230, dalo se tedy předpokládat, že po dokončení stavby vznikne na místě lávka nová, nebo cyklostezka vedená po tělese mostu.

A jaký je výsledek? Chodce „potěší“ lávka s více než stometrovou zacházkou, cyklisty pak dvě stě metrů vedení kola, protože z chodníčku zvoucího šíře lávky podél železničního mostu na Výtoni legální cyklostezku dodatečně nikdo neudělá. Člověk je už skoro rád, že tam aspoň nejsou schody — i toho jsou přece realizátoři pražských staveb schopni.

Výsledná podoba stavby je ukázkou toho, jak v posledních měsících nefunguje „hlídací pes“ komise pro cyklistickou dopravu. Když se o začleňování cyklistických opatření nemá kdo starat, výsledky jsou nutně tristní.

Tato lávka je ale možná ještě větší hrozbou pro budoucnost. Křižovatka je přípravou na vyústění Blanky 2: Propojení tunelu Blanka a Štěrboholské radiály přes Libeň, Balabenku a Strašnice, plánované k výstavbě po roce 2016. Ignorace potřeb cyklistů na této křižovatce ukazuje, na co se můžeme těšit, koncepční práce na podobě křižovatek totiž v tichosti probíhají právě teď. Zjevně se tak na páteřních cyklotrasách A27, A2 a dalších chystá řada tunelových podchodů, několik příjemných schodišť a dokonce i nabídka adrenalinového přenášení kola přes rychlostní komunikaci tam, kde příčné spojení docela zanikne.

redakce
Redakční tým online magazínu Městem na kole

jonáš 29. 8. 2011, 18:50

No, zíral jsem na to nedavno, naštěstí jsem šel pěšky. Jeden zkušenej cyklista to tam zrovna projel, ale ty zalomený vlásenkový rampy jsou na vytočení docela náročný. Prej že přemejšlení nic nestojí ..

Igor 29. 8. 2011, 20:46

Dnes jsem tam jel, projet se to dá, pokud nikoho nepotkáte, ale chce to cvik. Stará lávka byla lepší, ale buďme rádi alespoň za tohle. Furt lepší, než tahat kolo přes trať, nebo jezdit po Rabakovské.

mech1 30. 8. 2011, 07:33

... ja nevim cemu se porad divite? Praha cyklisty proste nechce a docela se ji to dari.
Postupnymi opatrenimi, jako je tohle, se nas vsech proste zbavi a nazene nas zpet do aut a MHD ... tak jak to presne chce.

josuk 30. 8. 2011, 08:29

Rozvoj cyklistiky z tržního hlediska není žádoucí, tak to prostě je, musíme se s tím smířit. Jak by to dopadlo, kdyby nám Fábie stály před domem a vůbec se neojížděly, nebouraly... tudíž nekupovaly. To by pravděpodobně nastal kolaps hospodářství..? Farmaceutický průmysl by byl (např. jen kvuli lékům proti obezitě a tlaku) zřejmě taky v ... knihovně... ;-) Nedivím se. Včera jsem měl rozhovor s ochrankou Centra chodov - že prý se kola nesmějí dávat dovnitř ;-) - mají tam nevím kolik stovek míst pro auta a co vím jediný stojan na cca 4 kola!! :-O
IMHO tržní hospodářství je báječná věc, ale peníze nemají rozum.

újezďák 30. 8. 2011, 15:15

josuk 7:29
pardon ale ta ekonomická část je blábol

Tržní hledisko je v cyklistice úplně nekde jinde než například v autoprůmyslu
Podívej se na to za kolik se dnes prodává Fábie, kolik je v tom metráků až tun materiálů a pak se koukni na cenu lepších modelů kol.
Pokud ti nedocvakne, že marže na výrobě aut je oproti maržím na výrobu veškerého cyklomateriálu mizivá tak se fakt budu divit.
Stačí se podívat na to kolik stojí pneumatika na horáka a kolik pneumatika na Fábii

:D

Petr Dlouhý 30. 8. 2011, 16:01

mech1: Podle počtu cyklistů se jí to naštěstí nedaří. Od roku 2002 se počet cyklistů zdesetinásobil (Viz je tisková zpráva TSK) a podle dat ze sčítačů odhaduju, že jen od loňského roku přibyla další třetina až polovina cyklistů. I v ulicích je to vidět zcela jasně.

josuk 30. 8. 2011, 20:50

újezďák: :D
Prostě člověk, co dojíždí na kole ani těch cigaret cestou nestihne tolik vykouřit jako v autě nebo při čekání na MHD atd. atd. jako typický spotřebitel prostě cyklista stojí spíš za houby, a nejde tu o pořizovací ceny – i když kolo do města by mělo být IMHO z principu hlavně levný a jednoduchý.
Kvůli komu jsou asi postavený billboardy, reklamy? Kvůli někomu, kdo jezdí mimo hlavní tahy a musí se převážně plně věnovat řízení (bicyklu)? Každý den jede jinudy? Anebo představme si (teoreticky!) politicky vlivného nájemce benzínek z nejmenované části Prahy ;)… být na jeho místě slovo „cyklista“ by mě taky zlobilo.. ;) Prostě Pražané mají jezdit autem nebo MHD, mají mít Opencard a být vděční, jak nám to magistrát všechno velkoryse dotuje – po dnešní zprávě o turniketech do metra, které mají být i na výstupech !! (to budou zácpy a panika na frekventovaných stanicích) se můj dojem, že automatickým systémem neregistrovatelný Pražan na kole (kolo zatím nemá RZ) prostě vůbec nepatří, jen utvrzuje. ;)
Pokud se nakonec přecejen ukáže, že se pletu... budu moc rád! :D

Štěpán 30. 8. 2011, 20:55

josuk:
v ultrahypermegakrámu na Chodově mají někde stojany na kola? To jsem do teď netušil. Když už tam musím, tak parkuju v 2.pp garáží naproti vchodu do té jejich obchodní uličky. Krámy na dosah ruky (žádné dlouhé courání a popojíždění po travelátorech), k uzamčení plně vyhovující konstrukce ochrany nákupních vozíků (obrácená účka jako z brožurky) a když se tam párkrát vyskytla ochranka, tak s tím nikdy neměla žádný problém.

Václav Řehák 31. 8. 2011, 08:27

Štěpán: Stojan OC Chodov viz http://mapa.prahounakole.cz/misto/1537/

jonáš 31. 8. 2011, 14:14

újezďák: no předevšim mi přijde ujetý srovnávat špičkový modely kol s nějakou fábií v základní výbavě .. myslíte že na maserátku nebo poršátku je marže taky bídná? ;-)

Srovnáme-li fabii "basic" s trekem z hypermarketu, už to bude prakticky stejná cena, někde kolem stopade kaček za kilo. Šílenou marži musel mít favorit za bolševika, když za dvacet kol byla škodvka ..

újezďák 31. 8. 2011, 16:36

jOSUK dneska je fabie za v akci za 189 tisíc,. kombík za 200 čili při ceně kola 10,000 je to zhruba to samé...což je tak reálná hranice nekoupení šuntu do kterýho nasypeš dalších 10,000 za dva roky.
Spíš bych zmínil, že ani kola ani auta nebyl režim schopen produkovat v dostatečné míře... navíc kola exportoval za cenu nižší než výrobní v honbě za dolary:D

jONÁŠ
Jinak lepší kola začínají pro mě někde až tak za 50,000 :D vůbec nemluvím o nějakých ŠPIČKOVÝCH skunčích dílnách či 6 kilových kolech za 150 a víc ....

vladimir galas 3. 9. 2011, 12:19

nechapu ze srovnavate kola s fabiji kdyz tema se tyka uplne neceho jiniho prujezdu cyklisti copak muzem dnesni dobe cekat vzdyt je to jeden vetsi inteligent nez druhy tak co vlastne dnes chcem podivejte se pod mostem na nedokoncenou stezku na zbraslav ktera vede jen do poloviny mostu nemyslete se nad srovnavanim a spis se zamyslete jak to vyresit hezky den vlada galas

Lei 5. 9. 2011, 09:35

Vida, dobrá kola jsou od 50 000. A já s uznáním pozoruju na menších městech čilý cyklistický ruch všech věkových kategorií na skládačkách, muzejních hapinách, favoritech (sám dva vlastním a používám je mimo Prahu a nemůžu říct, že by se mi sypaly pod nohama, jeden bez větších oprav drží už asi patnáct let). Možná všichni jezdí na "šuntu", ale docela to funguje, a mně to připadne sympatické a daleko více v duchu "alternativní dopravy", kde přece jen ta návaznost na nekomerčnost a DIY je cítit. Cyklosnobství by asi nebyla ta nejlepší cesta...

Ale fakt, je to mimo téma.

Marek Turnovec 24. 9. 2011, 19:57

K té marži - jeden kamarád, který k tomu měl celkem blízko, mi před pár lety povídal, že výroba jedné Octávky vyjde asi na 50 tisíc. Materiál, práce. A prodávala se tehdy za 400-500 tisíc...

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava
Názory, Praha,

Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

11. března. 2024, 3min. čtení5