Burley Travoy

Čas od času jsem uvažoval o tom, že bych za kolo pořídil nákladní vozík; zmenšeniny vozíků za auto, které uvezou jednu basu, mě ale nijak nelákaly, rodinný Croozer nabízel prostor více než dostatečný. Jenže pak přišel veletrh For Bikes, Markétino přesvědčování, že tohle je něco jiného, a určitě to budeme potřebovat, nakonec nabídka výjimečné slevy: A Burley Travoy, vozík, který na první pohled vypadá jako zvětšená RVHP-taška, přistál doma. Nutno říct, že je to vozík, který toho umí víc, než jsem původně čekal.

Travoy je současně vozík, nákupní taška i kufr na kolečkách: a přechod mezi jednotlivými stavy trvá v případě potřeby jen několik vteřin. Stačí pootočením držadla sklopit horní tyč poutající vozík za sedlovku, a převěsit brašny.

Právě tahle univerzalita je největší sílou vozíku, podívejme se proto, jak si vozík vede v jednotlivých funkcích.


 

Vozík do města

Vozík je prezentovaný jako speciálně navržený do města, s nosností 27 kg (60 liber). Šířka vozíku je šedesát centimetrů, což přináší velmi dobrou manévrovatelnost včetně možnosti ve většině případů i nadále předjíždět zprava kolony na křižovatkách. Oproti řadě jiných vozíků jste také velmi krátcí, vozík vaše kolo prodlužuje jen o nějakých osmdesát centimetrů. To vše se v provozu samozřejmě hodí. Samotný vozík je osazený 12″ koly, které ale většinou stačí i na hrbolatém terénu. Táhne se lehce, oproti třeba i prázdnému Croozeru rozhodně nemáte pocit, že za sebou vlečete přívěs. Hmotnost prázdného vozíku je jen 4,5 kg. Závěs na sedlovce pak zajišťuje, že máte jistý pocit kontroly toho, co vozík za vámi dělá, i když někdy spíše iluzorní.


 

Jízda s Travoyem je právě tak stabilní, jak jej v tom kterém případě naložíte. Výrobce doporučuje dávat těžké věci co nejníže a je třeba dát mu za pravdu. Když jsem dal na dno tašky pětilitrový soudek s pivem a na to volně nasypal nákup a oblečení až kam to šlo, byl vozík stále vzorem stability. V okamžiku, kdy si ale dovolíte nechat například několik dvoulitrových láhví z nákupu příliš vzadu a nahoře, tešte se na jiné zážitky. Kupodivu ne v zatáčkách, tam vás podrží vlečení za sedlovku. Kritické jsou hluboké díry jen pro jedno kolo nebo situace, kdy v třicetikilometrové rychlosti „vezmete“ jen jedním kolečkem retardéru nedosahující až ke kraji. Vozík se mi podařilo dvakrát úplně převrátit, naštěstí konstrukce je dosti robustní na to, aby to vydržela. Úchyt pod sedlem, o který jsem se bál nejvíc, to přežil bez úhony.

Úchyty na vozíku umožňují sundat tašku, která je součástí základního balení, během několika sekund. Dodávaná taška slouží také jako přepravní, po sundání koleček a trojím „zlomení“ se do ní vozík i s kolečky komplet vejde. Dodávanou tašku je třeba po naložení na vozík stáhnout, aby nedřela o kolečka. Taška je také nahoře otevřená, a i když jsem naučil trik, jak jí pomocí upínacího pásku zajistit, není to optimální. Pro časté používání na nákupy nebo cesty do práce by se bezpochyby hodilo přikoupit k tomu určené brašny.

Vozík má dosti krátkou vodorovnou tyč, takže u kol s delší zadní stavbou a nosičem mohou nastat problémy. Kombinace s brašnami je možná, pokud nepřesahují profil nosiče. S dětskou sedačkou už se na sedlovku každopádně nevejdete, museli byste si vyrobit úchyt jinde.


 

Vzadu je vozík opatřený dvojicí červených odrazek. Jestliže vozík po připojení zakrývá zadní světlo (nebo jste ho museli dát pryč ze sedlovky), nastává trochu problém s připevněním blikačky na samotný vozík. Já jsem namotal „blechu“ na vodorovnou tyč v horní části, s připevněnou horní dokoupenou brašnou budete ale muset najít jiné řešení.

Ačkoliv tak vozík nepoužívám, vidím velmi silný potenciál například pro kombinaci se skládacím kolem či elegantním silničním bicyklem, který nechcete „zaneřádit“ nosičem.

Šikovná taška nejen do vlaku

Rychlé odpojení dělá z vozíku praktickou věc třeba pro cesty vlakem. Kolo dáte do hytláku a s vozíkem jako brašnou se vejdete do kteréhokoliv kupé, kde ho rozeberete a hodíte nad sedačky. To samé platí pro nákupy. S touhle „taškou“ můžete do kteréhokoliv obchodu. I v podobě RVHP tašky působí Travoy elegantně, nosnost skoro třicet kilogramů je dostačující pro většinu nákupů. Jistou slabinou je ne zrovna nejstabilnější opěrná nožička. Kolečka také nejde zabrzdit, což by se hodilo při přepravě naložené tašky veřejnou dopravou.

K vozíku lze dokoupit bohatou sadu doplňkových brašen, od dvojice nákupních tašek, přes „office bag“ až po pětašedesátilitrový batoh či padesátilitrový nepromokavý loďák.


Vozík se složí do přepravní tašky o rozměrech cca 20x50x60 centimetrů.

Po čtvrt roce používání

Vozík používáme asi čtvrt roku. Nejezdím s ním každý den, ale když je potřeba vzít něco těžšího, je to výrazně pohodlnější než složitě vyvažovat objemné brašny. Vozík je výborný při kombinaci kola a vlaku, ocenil jsem ho ale i když jsem jel na cestu bez kola. Pro cesty vlakem je to šikovný kufr na kolečkách, především proto, že s ním bez problémů projedete i po chodníku dlážděném kočičími hlavami. Pro cesty dálkovým autobusem či letadlem je potřeba vozík skládat do tašky, byla by tedy nezbytná ještě jedna brašna.

Vozík se ani přes dva pády nijak nepoškodil, jen je trochu „škrábnutý“. Věřím, že bude v naší rodině dlouhodobě vydatným pomocníkem.


„Holý“ vozík ukazuje možnosti skládání a ne úplně masivní opěrnou nožičku (vlevo). Přivěsili jsme přepravní tašku a můžeme na nákup (vpravo).

Shrnutí

Burley Travoy považuji ani ne tak za vozík za kolo, jako spíš za velmi šikovný univerzální nástroj udržitelné mobility. Univerzální výrobky mají často tu vlastnost, že ani jednu z funkcí neplní příliš dobře. To není případ tohoto vozíku, drobné nedostatky nejsou na úkor použitelnosti. Cena je nicméně na české poměry poměrně vysoká, je to dáno tím, že jde o novinku z roku 2010 a výrobek americké firmy, který na trhu nemá v tuto chvíli konkurenci; domnívám se, že právě cena bude často rozhodujícím faktorem pro pořízení nebo nepořízení tohoto vozíku, jeho užitečnost je totiž zřejmá.


K vozíku se dají dokoupit nákupní tašky nebo pětašedesátilitrový kufr. Foto Burley.

Technické specifikace:
Výrobce: Burley, USA
Hmotnost: 4,3 kg
Kola: 12,5″ plastová, nacvakávací
Rozchod kol: cca 55 cm
Nosnost: 27,3 kg (60 lb)
Cena: Kolem 9000 Kč (základ)

Klady:
– Lehkost, skladnost
– Manévrovatelnost v provozu
– Trojí funkce: vozík, nákupní taška a kufr na kolečkách

Zápory:
– Menší stabilita při nesprávném naložení
– Slabá opěrná nožička
– Absence parkovací brzdy
– Vyšší cena


Vozík po rozložení skutečně není malý.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. A nešlo by to dítě přepravovat ve stoje na na tom odstrojeném vozíku ?
    :D
    Trochu by ti připomínalo jízdu na rudlu

  2. Až si tu někdo koupí to nákladní kolo, co je k dostání u citybikes, ať to taky popíše, byl bych dost zvědavý. I když v Praze je to asi nepojízdné, se všemi těmi obrubníky a pod. Dají se v tom prý ovšem vozit děti po několika kusech :-)

  3. Lei.. no průměrná pražská rodina je spíš jednodětná:D

    ad vratislav : dneska je v Euru článek o elekotrokolech, autor se zbláznil a myslí si, že je v tom budoucnoust městské cyklistiky :D

  4. újezďák: na Euro se nedostanu, ale proč by se měl zbláznit? Klidně může mít pravdu, stačí se podívat do Číny. Ovšem jednodušší modely tam jsou v kursu o hodně levnější než tady, cca od 6 tisíc našich peněz.

  5. Újezďák: já v tom vidím velmi užitečné rozšíření možností městské cyklistiky. Ježto elektrokolo prakticky anuluje kopce, likviduje se tím nejoblíbenější pražský pseudoargument proti cyklistické dopravě. Solidní elektrokolo pořídíš i u nás za cenu slušněji vybaveného crosse nebo horáka a provedení je OK.

Další z rubriky

Specifika cykloopatření v OpenStreetMap :)

V minulém článku jsem (doufám) některé z vás navnadil na vyzkoušení si OpenStreetMap (OSM), ať pro..více

Pustíte se do OpenStreetMap? 1

Cyklomapa Prahou na kole využívá pro svou kresbu geodatabázi OpenStreetMap (OSM). Stejně je na tom i..více

Hans-Erich Dechant: Bezstanicový bikesharing je návrat o 15 let zpět 15

Bezstanicové systémy sdílení kol jsou stále populárnější a v posledních letech se masivně šíří světem,..více

Co by měl splňovat bezstanicový bikesharing? 10

Svět pohltila vlna rozvoje bezstanicových systémů sdílení kol. Zájem vzbudily především početné flotily čínských společností..více

Výluka na cyklostezce v Amsterdamu 8

21. 07. - Václav Kříž - Inspirace
Několik záběrů z běžných výluk na stezkách v Amsterdamu.

Neoficiální mistrovství světa v bike polu se bude konat v červenci v Praze :)

12. 07. - redakce - Inspirace
Přišlo léto a s ním další ročník mezinárodního turnaje v bike polu, o kterém jsme..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Cykloobousměrky by na Praze 3 byly

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru