Cyklokonzervativně

Nabízíme vám volný překlad článku Toma Bowdena How to Talk About Cycling to a Conservative, který vyšel na webu Commute by bike 11. prosince 2010.

Tom Bowden jezdí na kole v Richmondu (Virginie), pracuje jako podnikový právník a je příznivcem Konzervativní strany. Současně je členem představenstva procyklistické skupiny BikeWalk Virginia. Jeho právní blog najdete na adrese http://vabizlawyers.com/author/tbowden/.

Překladu se ujal Újezďák.

Úvodní slovo překladatele

Vratislav mě, co dlouhodobého cyklo pravicového prudiče na jeho a jiných cyklo-webech, požádal o zpracování jednoho příspěvku z cykloblogu který byl na něj údajně až příliš konzervativní :-) .

Úvodem mého volného překladu článku Toma Bowdena mi dovolte zalitovat, že v Česku není žádná strana, která by se svým programem a hlavně svou politikou a chováním byť jen blížila k autorem citovaným konzervativním stranám a hnutím USA.

Zároveň se čtenářům omlouvám za všechny chyby které mým překladem vzniknou, od těch gramatických, kontextových až po ty ostatní nejasnosti vzniklé tím, že oslovuje ostatní Američany. Např. jsem, ani po konzultacích s rodilými Američany, nedokázal najít autorem míněný smysl či urážku v nazývání řidičů aut slovem cagers, tudíž vynecháno ( mám tušení, že je tam jistá spojitost mezi autem, řadící pákou a penisem ale…)

Jak diskutovat o cyklistice s konzervativcem

Tom Bowden

Možná se divíte, proč vlastně silně konzervativní volič Republikánů píše článek pro cyklistický web? Prostě protože jsem (pří)městský cyklista a sedím v představenstvu neziskové BWVA (Bike Walk Virginia).

Tohle je tedy návod cyklo-pravičáka o tom jak úspěšně hovořit o cyklistice s Republikány, Konzervativci, členy Tea-Party a dokonce i s liberály o kolech a chodcích.

Čím rozhovor s konzervativcem začít?

Kupříkladu tímto:

Co myslíte, že vede lidi k myšlence, že cyklistika není konzervativní? Jistěže je! Šetří přece energii, je silně individualistická a je to všechno jen ne nějaká ultra-módní novinka. Již po takových větách budou konzervativci vstřícnější.

Pomožte jim si uvědomit, že každý volený politik má ve svém okrsku/státu cyklisty a chodce a každý politik přece rád ukazuje jak svým voličům přináší peníze.

Jen si vzpomeňte jak se utrácí státní peníze k získání politické podpory stranám a jednotlivým politikům. Uvidíte jak se politikovi rozsvítí oči až si uvědomí, že taková cyklostezka nebo cyklo-fabrika se dají prezentovat jako něco co vytváří nová pracovní místa právě v jeho okrsku.

Možná budete překvapeni jak rychle se politici z celého spektra dokáží postavit do čela přehlídky cyklo úspěchů a jak flexibilní budou ve své nové logice :D

Klíčové body a úvodní fráze pro případ potřeby:

Cyklistika je každodenním procvičováním základní svobody – svobody pohybu.
Svoboda pohybu vychází z Ústavy Spojených států amerických.

Cyklistika je efektivní.
Řádný konzervativec miluje efektivitu! Říká se, že jízda na kole je efektivnější než ptačí let.

Cyklistická historie je oslavou podnikavosti!
Průkopníci letectví bratři Wrightové vyráběli kola! Popište více než stoletou historii firem jako Schwinn, která stála u zrodu americké cyklistiky, vzpomeňte typicky amerických objevů jako jsou horská a BMX kola nebo novodobé příběhy globálních firem začínajích ve staré stodole jako je Trek.

Thomas Eddison vlastně klidně mohl být prvním freestylerem :D

Konzervativce odrazující fráze a chování:

Každý by měl jezdit na kole! Vzdejme se aut! Žijme zeleně!
Konzervativci nesnáší, když jim ostatní lidé říkají co by měli dělat. Když se nad tím zamyslíte, tak to pravděpodobně nesnášíte taky – možná právě proto jezdíte na kole, že? Popravdě, konzervativci také rádi radí ostatním co (ne)dělat a jak žít, ale upozorněním na tento fakt jejich podporu nezískáte :D

Pokřikování, že ropné společnosti jsou zlo.
Možná že jsou, možná jsou jen neschopné. Ale co to má společného s cyklistikou?

Povšechně veškerá projevovaná averze proti autům.
S tím se nikam nedostanete. Lidi auta milují. Pokud si lidé budou myslet, že jste, byť skrytě, proti autům, budou to vnímat jako útok.

Globální oteplování, Klimatická Změna, Porušení Klimatu!
Jestli je to tak vážné, jak Al Gore tvrdí, tak by bylo proti tomu potřeba dělat víc než jezdit na kole.
Cyklistika sama o sobě přináší víc a nepotřebuje být zatahována do kontroverzních novodobých témat Globálních …………. (doplň nejpopulárnější katastrofu týdne ).

Zdržte se nadšených popisů Evropské cyklistické kultury, poukazování na Holanďany nebo Dány.
Konzervativci nejsou nijak nakloněni imitovat Evropany, minimálně ne vědomě :D

Další rady jak pozitivně zapůsobit na konzervativce:

Setkávejte se s nimi v obleku, rozhodně vás to nezabije. Říkejte si, že je to kamufláž :-), možná je uvidíte souhlasně přikyvovat už před tím, než něco řeknete.

Připomeňte jim, že cyklistika je levnější než výstavba silnic.
Čím víc cyklistů tím víc místa pro auta na současných silnicích! Víc cyklistů, méně betonu. Méně betonu, více peněz na zmenšení deficitu, víc prostoru pro snížení daní nebo víc peněz na cyklo a jiné projekty i v jejich volebním obvodu.

Zasypte je čísly, zde jsou některá , dle mě přesvědčivá:

  • Nemovitosti v blízkosti cyklostezek získávají na hodnotě o 11 procent rychleji než podobné bez cyklostezky (zdroj zde ).
  • Průzkumy říkají, že v USA cyklistický průmysl přináší 1,1 milionu pracovních míst a generuje 17,7 miliardy dolarů na daních ročně (zdroj zde).
  • Pouhá tříprocentní redukce dopravy přináší třicetiprocentní zmenšení dopravní zácpy.
  • Cyklistika zmenšuje počet srdečních onemocnění a snižuje tedy náklady na zdravotnictví.
  • Podpora cyklistů stojí 75 milionů dolarů ročně, podpora aut a dopravních systému stojí 4,4 miliardy dolarů ročně.
  • Cyklistika generuje 133 miliard dolarů ročně v ekonomických aktivitách (zdroj zde).
  • Zdravotní náklady na fyzicky neaktivní lenochy jsou 76 miliard dolarů ročně, cyklistika by mohla pomoci.
  • 176 miliard dolarů jsou zdravotní náklady úmrtí a zranění spojených s automobilismem plus k tomu 64 miliard na léčbu astmatiků, cyklistika by mohla pomoci.

Cyklistika je vlastenecká!
V posledních 30 letech Američané vyhráli vícekrát Tour než Francouzi.

Cyklistika snižuje závislost na dovozu paliv.
Jen patnáct procent spotřeby amerických aut pochází z dopravy do práce. Devadesát procent přepravních potřeb je kratších než 3,2 km. Pouhá desetiprocentní redukce těchto krátkých cest jízdou na kole nebo chozením pěšky by přinesla významné snížení potřeby dovozu paliv.

Zdůrazněte , že nenavrhujete aby každý člověk dal své auto do starého železa a začal jezdit na kole, stačí aby lidé kteří se pro to svobodně rozhodnou měli možnost jezdit bezpečně, jako všichni slušní plátci daní, které stojí za to chránit. Chránit jejich právo na život, svobodu pohybu a užívání si kratochvílí na kole.

Pokud se na to cítíte tak pronášejte chytlavé fráze jako:
Řídítka mého kola můžete vypáčit jen z mých smrtí ztuhlých prstů!
Dopřejte mi radost jezdit na kole !

Takže, to podstatné závěrem

(a tedy to co konzervativci rádi uslyší):

Cyklistika šetří peníze, životy a dělá z nás silnější individuality i národ.

Utrácet peníze za podporu cyklistiky je jako spoření v bance s velkým výnosem a malým rizikem.

Je to stejně Americké jako mámin jablečný koláč.

O co víc můžete být konzervativní?

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Pěkný článek.
    I v Praze vládne konzervativně-liberální strana a některé argumenty jsou přenositelné.
    Ovšem zamrazilo mě, když se dostalo na to, že více cyklistů znamená méně aut, menší potřebu lití betonu, menší výdaje a šetření. To ovšem naši politici, kteří parodují konzervativní politiku, nechtějí, ti obří zakázky mají rádi.
    Takže přidávám další povzdech.

  2. Sch: více cyklistů = menší daně!!!! to se tam přece hlavně píše!! A není to určený pro politiky, ale pro lidi (zde rozuměno konzervativce)!!! …. uff „menší daně“ to je kua možná ještě lepší téma do programu než „dinosauři“ :D

    Jinak díky za překlad, potěšila mě hlavně pasáž o tom co, odrazuje „konzervativce“ – mám úplně ten stejný názor (lidi auta milují – hezké..) a musel jsem tady před časem o tom s některými přít ;)

  3. 1,1 milionu pracovních míst? jen v usa? a 17,7 mld dolarů na daních?

    to bych rád viděl zdroj.

  4. díky Vratislave.

    takže klasická statistika. 60 milionů amerických cyklistů utratí ročně v průměru 750 dolarů za věci spojené s cyklistikou. a to je i jídlo, pití, doprava a dárky.

    takže jestli se rozhodnu jet do beskyd na kole. hodim kolo na střechu a jedu autem, tam přespim dvě noci v hotelu, a dám si tam jídlo a koupim si tam tričko s nápisem „slivovice“ tak jsem za benzín, opravy auta, hotel, jídlo atd utratil pět tisíc a cyklistika tak pomohla české ekonomice… no nevím.

  5. Musíš to brát jako že cyklistika je koníček. Jen si vem kolik sportovci utratí za ty svoje speciály, o oblečení a sportovní stravě ani nemluvě :)

  6. nikolaj : dík , no překladatel moc nejsem, jen jsem to přeložil jak jsem uměl :), skutečně jsem se ptal kolegy američana a několika příbuzných ze států…..

    Roman :
    Na statistiky se vy…. :) někdy se vyplatí si to převést s hausnumer na menší poměry.
    Hele 1,1 milionu lidí má práci… z 308 milionu američanů to je zhruba 0,35 procenta
    Kolik by to dělalo v českých poměrech při stejném podílu ?
    Cca 35.000 lidí.
    Umíš si představit, že česká cyklistika dá práci 35,000 lidem v Česku ?
    Já jo :)

Další z rubriky

Inspirace z vídeňské periferie 5

Vídeň je městem, které stále inspiruje. V dokončení sbírky postřehů z letošní návštěvy využiji toho,..více

Inspirace z vídeňského centra 3

Vídeň je městem, které stále inspiruje – i při desáté návštěvě tam narazíte na něco,..více

Soutěž Do práce na kole startuje již podeváté 7

Spolek Auto*Mat (PNK je nezávislým projektem spolku, pozn. red.) pořádá v květnu již devátý ročník..více

KOLárna: budoucnost parkování u železničních stanic 8

Pod názvem KOLárna se skrývá nový koncept magistrátu na zřízení bezpečnějších úschoven kol při stanicích vlaku..více

Ochutnávka z For Bikes 17

Přinášíme vám krátkou ochutnávku z veletrhu For Bikes v podobě vybraných fotografií. Veletrh pokračuje v..více

Reportáž z obhlídky městských stojanů 7

18. 03. - Pavel Mašek - Inspirace
Při čtení příspěvku o Mapathonu jsem se proklikal až na historický článek o městských stojanech..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru