Sto dní cyklokomise: potvrzení magistrátního kroku zpět

Poněkud těžkopádný rozjezd, řešení starých i nových problémů, tvrdý spor o cyklostezku v Sedlci, neshoda na náplni činnosti komise a konečné přijetí nového rozložení sil. Tak se dají shrnout první tři měsíce nové cyklokomise. Praha v podpoře cyklistické dopravy za poslední rok udělala nenápadně obrovský krok zpět a možná přichází čas oprášit deset let zapomenuté postupy. Nebo pomůže demonstrace síly v podobě zářijové cyklojízdy?

Nová pozice KCD: právně čistá bezzubost

Předchozí cyklokomise fungovala nesystémově tak dlouho, až začala být považována za předstupeň budoucího magistrátního oddělení pro cyklistickou dopravu. Zdálo se být logické, že to, co se dělá v rámci KCD, zčásti dobrovolně, zčásti za peníze rozpočtové (vydupané z ničeho), neinvestiční prostředky TSK (vyjednané vnitřním lobingem), primátora i neziskových organizací, přejde s novou radnicí do oddělení, které bude konečně systémově dělat vše od výstavby cyklostezek, přes zavádění integračních opatření do všech staveb TSK, až po zadávání propagačních kampaní, map a infopanelů. S výkonným statutem a akceschopností cyklokomise už začaly počítat i závazné městské vyhlášky, například koncepce cyklistické dopravy, nebo krajský plán snižování emisí, které KCD přidělily konkrétní úkoly, jež komise Rady víceméně nemá řešit.

Situace se nicméně nevyvíjela tímto směrem. Představa nového vedení KCD byla zřejmá: KCD je poradním orgánem Rady a není tak oprávněna podnikat žádné jiné kroky, než radit Radě a předkládat jí materiály. Tým vzniklý kolem předchozí KCD, byl zatím už paralyzován půlroční neexistencí komise, a zoufale čekal na záštitu, nezbytnou pro pokračování důležitých částí agendy, především implementace integračních opatření do rekonstrukcí TSK. Vynechání řešení cyklistické dopravy z rekonstrukcí se od podzimu 2010 stalo víceméně normou, na řadě míst byly už rekonstrukce po zimě provedeny v plastu. Na těchto místech nebude možné vyznačit v dalších letech cyklopruhy prostě proto, že by to znamenalo nehospodárné přemalování celého uličního profilu. Promarněna tak byla už řada příležitostí a silná pozice KCD by v této a ředě dalších věcí byla žádoucí víc než kdykoliv předtím.

Šikovný tah radního Březiny

Realita je ale tristní a je až komické zjistit, že tomu tak není proto, že by snad cyklistickou dopravu v Praze někdo chtěl úmyslně zničit. Současná situace je „jen“ výsledkem šikovného personálního tahu radního Březiny, který instalací opoziční zastupitelky do pozice předsedkyně komise zabil jednou ranou hned tři mouchy: Stranická příslušnost předsedkyně znamená, že se výstupy nijak zvlášť žádané komise v případě potřeby nebude nikdo zabývat, potenciálně nebezpečná kritička magistrátních praktik v oblasti zadávání městských zakázek byla nasměrována do velkým kšeftům neškodné oblasti a současně se podařilo neutralizovat cyklokoordinátora Pavla Poláka, který je spojen se jménem předchozího primátora a tedy pro novou ODS nepohodlný.

Nějaká soustavná podpora cyklistické dopravy je pak nejvyšším představitelům města volná, v tomhle volebním období vsadilo město v oblasti ekologické dopravy na elektromobilitu (což opět zabíjí spoustu much, například není důvod měnit dopravní strategii podmiňující zklidňování centra dostavbou Blanky 2).

Situace jak v roce 2003

Situace v institucioníální podpoře cyklodopravy se tak opět dostává někam na úroveň roku 2003, kdy se na prvních jednáních pracovní skupiny hádali Dan Mourek a Hrabosh se Šteinerem a Burgermeisterem a kdy trvalo tři roky, než se podařilo nastartovat alespoň trochu dělné prostředí. I tak bylo ale cyklo v magistrátním soukolí spíše než dobře umístěným kolečkem jen trochou písku do soukolí vrženého — a na výsledcích je to vidět i přes maximální snahu těch, kdo cyklo na magistrátu a v jeho okolí v letech 2005-2010 dělali.

Cyklodoprava stále nemá své místo

Dnes platí o to víc, že cyklodoprava potřebuje v mechanismu magistrátních úřadů být umístěna tak, aby bylo možné pracovat s připravovanými stavbami koncepčně od začátku. Jde o to, aby práce cyklokoordinátora nespočívala jen ve hře na schovávanou s projekty a hašení malérů, když se přijde na to, že se na páteřní nebo hlavní celoměstské trase zase něco dělá bez cykloinfrastruktury. V institucích, které by měly Praze napomáhat v přiměřeném a vyváženém rozvoji, panuje nyní zcela úmyslně vytvořená roztříštěnost. „Problémové“ odborné instituce (jako byl Úřad hlavního architekta a Ústav dopravního inženýrství) byly pro jistotu v rámci reorganizací zrušeny. Skutečně koncepční práci, která by nebyla ovlivněna politickými zadáními, lze tak dělat jen s velkými obtížemi.

Možná podoba orgánu, kde by se sbíhaly všechny cyklodopravní nitky, není podstatná. Prakticky nezáleží na tom, zda to bude oddělení pro cyklodopravu v rámci úřadu hlavního městského architekta nebo v rámci TSK, silná komise pro cyklistiskou dopravu, nebo jeden úředník na odboru dopravy s patřičnými pravomocemi. To, co se děje dnes, je v zásadě vnitromagistrátní gerila a to je špatně.

Co teď?

Cyklokomise má za sebou sto dní a otázka je, co bude dál. Chystá se návrh do Rady HMP, který by umožnil alespoň dopracování strategie rozvoje cyklistické dopravy do roku 2020 tak, aby se mohla začít reálně a kontrolovatelně naplňovat. Zatím ale není jisté, bude-li vůbec podán — a i kdyby, je velmi nepravděpodobné, že bude na Radě schválen.

Půjdou-li věci tak, jak se nyní zdají rozjíždět, máme před sebou tři roky, během kterých se můžeme s nějakým pokrokem rozloučit. Co tedy s tím? Lidé, kteří se v cyklokomisi sešli proto, aby svou činností co nejvíce napomohli zlepšení podmínek pro cyklistickou dopravu v Praze, si napůl zoufají, napůl chystají oprášit dávno překonané postupy z roku 2003. Vágní politická podpora ze strany primátora Béma byla nahrazena politickým nezájmem ze strany radního pro dopravu Březiny.

Potřebujeme „budapešťskou“ demonstraci síly?

Přesto je zde jeden rozdíl, který dává naději. V roce 2003 byl podíl cyklistické dopravy v Praze několik desetin procenta, dnes jezdí na kole zhruba pětkrát víc lidí. Pohled na cyklistickou dopravu se za těch osm let velmi výrazně posunul. Říká se, že z cyklodopravy se stává politicky zajímavé téma, vykoná-li se na kole 5% cest, tak daleko Praha ještě rozhodně není. Věci v Budapešti se pohnuly až poté, co na cyklojízdu přišly desítky tisíc lidí. Nicméně volby na městských částech často v chaotické politické soutěži rozhoduje rozdíl několika set hlasů a politici jsou si toho vědomi.

Třeba se tak demonstrací síly, která rozhodne, zda bude jízda na kole v následujících třech letech pro rozhodující politiky na magistrátě i městských částech věcí, kterou se nemusejí zabývat, stane podzimní cyklojízda.

Autor je členem komise pro cyklistickou dopravu Rady hlavního města Prahy

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: cyklokomise

Komentáře - uzamčeny

  1. Vlastně je smutné už to, že nějaká cyklokomise vůbec musí existovat. Je na magistrátu snad nějaká autokomise nebo pěšokomise? Ne, protože autodoprava a (někdy) pěší doprava se řeší tak nějak automaticky – je nepředstavitelné, že by nějaká stavba neřešila dopravu autem. Zatímco pohled cyklistické dopravy (a někdy i pěší) úředníka sám o sobě nenapadne – o každý kus cyklopruhu musí cyklokomise a jiní bojovat. Takže když se politici chlubí veřejnosti, co všechno pro cyklodopravu dělají, tak je to přesně naopak – chlubí se právě tím, co dokazuje, že nic nedělají.

  2. DD: Ano, cyklo má být standardní součástí přípravy. Ale aby to fungovalo, je potřeba patčiřný člověk za to zodpovědný (a schopný vetovat věci, co jsou špatně), podobně jako to má třeba světelná signalizace. Pracovní skupina pro pěší dopravu pak existuje, ale schází se dost zřídka, stejně jako skupina BESIP.

  3. díky za zprávu.

    Jenom poznámečku na okraj. Myslím to obecně – aby to nedopadlo, jako obvykle, když se zavádí nové věci, že se nakoupí draze hardware, software, dělá se školení lidí a oni to pak stejně nechtěj používat a z vysoka na to … jak mohou. Tzn. aby nebyly (čistě teoreticky ;)) draze postavené cyklocesty v Praze bez cyklistů – a mohlo by se to stát (teoreticky) kdyby se prudce zvýšila kultura cestování MHD a razantně dále rozšířila skupina, těch co jezdí zadarmo či velmi levně (mimochodem – mám pocit, že za MHD doopravdy platí jen cizinci a občasní cestující…??!!)
    Ale k věci, prostě aby to s koly v Praze nedopadlo špatně, aby se co nejdřív zvedla ta procenta cest na kolech – tak sám za sebe se budu snažit o reklamu cyklistice aspoň takhle:
    1. jezdit na kole ohleduplně ke slabším a pomalejším
    2. pokud možno s kolem ostatní obtěžovat co nejméně
    3. jezdit střízlivý
    4. čistý, slušně oblečený ;)

  4. josuk: podle mě to není o tom, mít všude cyklostezky ale mít vyřešené základní cyklistické koridory. Tak jako se neustále omílá že musí být dostaven vnější a vnitřní okruh pro auta, tak bychom měli mít i základní trasy pro kola. Nic více či méně podle mě potřeba není.
    Pak už to jen vylepšovat (veřejná půjčovna kol, atd.)

  5. josuk … no ono to není moc populární říkat, že MHD a cyklistika jsou dvě konkurenční skupiny které si za určitých podmínek a u nás zejména dle sezóny sosají modal share :)
    Ono je populární tvrdit, že automobilisté přesedají na kola :D , neznám moc takových.

    Až na výjimky mi přijde Pražská MHD kulturní až dost :

    K tvému bodovéme programu bych dodal bod číslo 5

    5. jezdit :)

  6. josuk: „kdyby se prudce zvýšila kultura cestování MHD“

    Tomu zatím nic nenasvědčuje.

    Ale upřímně řečeno si myslím, že lidí jako já, kteří jezdí na kole, protože nejsou spokojeni s plody Dopravního podniku, je minimum. (ono vůbec ryze dopravních cyklistů je málo, stačí se podívat, kolik jich jezdí za špatného počasí)

    „mám pocit, že za MHD doopravdy platí jen cizinci a občasní cestující…??!!“

    Kolem mě má openkrad s DP-kuponem každý druhý.

    újezďák: „Až na výjimky mi přijde Pražská MHD kulturní až dost“

    Někdo holt rád nechá doma předměty vyloučené z přepravy, dojde kilometr na zastávku, nechá se natočit z osmi směrů, zdetekovat obličej a začlenit do sociální sítě, nechá se zmlátit revizorem, poslušně nebude během přepravy pít a pak se nechá zaseknout kvůli stávce, a někdo jiný radši jede na kole.

  7. Újezďák: Automobilisté přesedlají do MHD. Nejdřív jim tam ovšem musejí uvolnit místo ti, kdo z MHD přesedlají na kolo. Takže věta, že lidi přesedlají z IAD na kolo vlastně platí, akorát nevysednou a neosedlají ty samí lidi :-)

  8. Josuk: Rozhodně bych se nebál toho, že dojde k výstavbě zbytečných cyklostezek (myšleno tak, že vzniknou na zbytečných místech). Cílový stav sítě tvoří ucelený systém páteřních a hlavních tras, který je navržený docela promyšleně. Daleko spíš hrozí, že po intervenci všeumělů z městských částí vzniknou cyklostezky sice na vhodných místech, ale přesto prakticky nepoužitelné. A potom budou tito chytráci tvrdit, že o ty jízdu na kole není u nich zájem, když přece postavili tu krásu a kde nic tu nic.

  9. To zní jako: „Založme guerillacycling a pomozme si sami.“ :) No ostatně už se to tak trošičku rozjíždí. viz Vysočany, tunel Vítkov, … :)

  10. jendo pardon, ale mě přijde tvoje argumentace zábavná ….

    1. nikdo snad nečeká, že MHD bude mít zastávky všude navíc do kilometru, kilometru a půl je pěšky doprava v centru prakticky stejně rychlá jako na kole :)
    2. kolik lidí potřebuje tahat „předměty vyloučené z dopravy “
    3. kolik lidí během přepravy potřebuje pít ?
    4. kolik a jakých lidí asi zmlátí revizoři, není ono to skóre zmlácených spíš obráceně ?

    5. stávku jsem si užil :)

  11. Vratislav mhmhm takhle jsem o tom nepřemýšlel,
    mám spíš obavu, že tam vznikne hluchý prostor, během kterého MHD stihnou naředit :(

  12. Újezďák: Myslím, že v centru platí pro MHD víceméně totéž jako pro cyklo, tj. že jakýkoliv vzniklý prostor bude okamžitě zaplněn :-) V okrajových částech může být něco takového použito jako argument, tady je ale dlouhodobá strategie ROPIDu mít služby VHD co nejkonkurenceschopnější. Mám za to, že daleko větší efekt na počty spojů bude mít to, jestli magoš zvládne dlouhodobě přisypávat tu (letos už) desetimiliardovou roční kompenzaci (dotace už nemáme, oficiálně, hehm). Jakmile nebudou prachy, spoje pojdou bez ohledu na to, jestli je cyklisti o 5-10% vyprázdnili.

  13. Vratislav add zbytečné cyklostezky :
    tak bohužel o jedné, úplně nové vím, úplně jsem se lekl když jsem tam náhodou přijel protože mě oblíbenou cestu ucpali popeláři..
    Ulice Na líše a ulice Při trati ústí do parčíku ( třetí strana ulice pod Kačerovem)
    No hele luxus, místo původní cca 2 metru široké cesty parčíkem je širší podlem tak 3 metry , krásný slepecký pruh z rudé dlažby a hlavně je na něm pěší/cykloslepeckopěší křižovatka s přechodem přímo v lini ulice Při trati .
    Pokusím se to vyfotit až pojedu domů.
    Jinak to samozřejmě ústí na chodník a je tam okolo spousta nových značek

  14. josuk, Vráťa:
    Máš pravdu, je třeba jezdit a jezdit, kdo na to má tak ve společném dopravním prostoru. Bez cyklistů v ulicích si radní budou myslet, že jejich názory jsou většinové. A staří latiníci říkali „Slova hýbají, příklady táhnou“; jezdím po Praze soustavně od r. 1999 a zatím (klepu) jen s jednou vážnější nehodou.

    V souvislosti s mým trvalým preferováním kola mi němečtí přátelé položili dotaz, zda se nejedná o životu nebezpečnou činnost – viz reference televize ARD – korespondenta Danko Handricks:
    http://www.tagesschau.de/videoblog/boehmische_doerfer/videoblogpragfahrrad100.html
    Ujistil jsem je, že až tak ne, a poskytl jim odkazy na weby…

  15. Újezďák: Předpokládám, že myslíš tohle místo: http://mapa.prahounakole.cz/?zoom=16&lat=50.04621&lon=14.46713&layers=B000TTTTTTTT . Znám, nachází se přímo na mé pravidelné trase z práce. Považuju ji za celkem smysluplnou — tedy umístěním. Ta stezka legalizuje jediné nelegální místo na trase Ohradní – Spořilov. Po tom chodníku dlouhodobě jezdím, pamatuju si ty betonové dlaždice a ne zrovna příjemnou dvoumetrovou šířku. Rozhodně jsem rád, že tam je teď legální stezka. Provedení ovšem není dobré, mohla to být v celém úseku smíšená stezka a především měla ústit do ulice Podle Kačerova normální křižovatkou a ne zakončením stezky před chodníkem podél ulice a následně vysokou obrubou na přechod. To je naprosto debilní. Ještě že je o deset metrů dál ten snížený obrubník do zastávkového zálivu ;-) , nelegální průchod se tedy zkrátil ze sto padesáti metrů na deset, což je sice pruda, ale pro cyklisty dodržující předpisy už aspoň pruda snesitelná.

    Ještě dodám, proč si myslím, že nestačilo ošetřit dvěma značkami přímé prodloužení ulice Na Líše. Bylo by to sice fajn a easy, ale tahle spojka ústí do ul. Podle Kačerova ve vnitřním oblouku s dost mizernými rozhledovými poměry, což jsem zjistil, když jsem tamtudy teď v létě pravidelně objížděl to staveniště.

  16. Ahoj, šlo by o té nové cyklostezce napsat článek abychom se s ní seznámili ? :)
    Děkuju

  17. Squish: Ono je to součástí proznačení delší cyklotrasy, až k Vršovické ulici (také cca kilometr nových stezek podél Botiče), ještě to ale není všechno definitivně hotové. V mapě už je zakreslený nový stav. Nafotím a napíšu, jak bude po ETM.

  18. Mě ten průjezd tím parkem ve své podstatě jen nebavil, nelegálností jsem tam nijak netrpěl :)
    Nnavíc si myslím že to stejně bude věčně ucpaný z ulice Na líše zaparkovanými auty.
    Jinak ta křižovatka s přechodem je udělaná uprostřed parku :(
    Podle mě tam mnohem logičtější a cyklopříjemnější by bylo to protáhnout ulicí v Mezipolí :) se značkou cykloobousměrka ….

  19. Újezďák: Hm, že tobě to nevadí, to není měřítko :-) Já tam taky jezdil a bylo to použitelné. Ale 1) nelegální, 2) nekomfortní to stejně bylo. I tak mám ale za to, že je to lepší než nic. Jinak ad cykloobousměrka: Jsi na Praze 4, tohle opatření (bez vodorovného červeného pruhu, který se tam tuším nevejde) sem dorazí až tak v roce 2015. Já si to ještě pojedu nafotit, protože mám zprávy, že v tom nově proznačeném úseku trasy je hovadin celá řada, například nulová cykloopatření na Michelské, po které je kus téhle akce trasován.

  20. No mně tam vadí (patrně je to součást týhle akce „u Botiče“) mj nemožnost legálně se k tomu Botiči dostat z ul. Sportovní kolem Bohemky, což je jediná rozumná trasa v téhle oblasti z kopečka Vršovic-Vinohrad. Už jsem to sem někam nedavno psal. Průjezd Na Líše jsem si užil hned co byl čerstvě udělanej a ještě zasypanej písečkem na povrchu, chybí tam ten sjezd z obrubníku (dolu jsem to skočil, cestou zpátky jsem si všim toho nájezdu u zastávky). Jinak mi přijde skrz ten hornomichelskej kopeček celkem optimální.

  21. Jo, to nenapojení na Sportovní je bída. Podle informací, které mám, jde vlastně realizaci stařičkého projektu trasy A23 (s kořeny snad až někdy do roku 2003, čemuž provedení na řadě míst odpovídá). Spojka Sportovní nahoru na Vinohrady je v městském systému cyklotras až od revize v roce 2010.

  22. Já to bral za příjemnější už jen kvůli tomu že Mezipolní je průjezd zakázán a ústí do ulice Pod Kačerovem celkem přehledně a hlavně bez kontaktu s chodci.
    Popravdě ten úsek parčíkem jsem přestal jezdit, protože tam odpoledne kmitá na můj vkus moc dětí a lidí.

  23. #10 újezďák

    1. Tak třeba do školy to mám s použitím MHD pěšky buď 1300 m + 8 minut MHD nebo 600 m + 15 minut MHD.

    2. Třeba já.

    3. Třeba já.

    4. Třeba ty, kteří si na veřejném prostoru fotí, jak někoho mlátí? (pravda, za focení mě nezmlátil, ale slovně byl hrubý dost)

    Je obráceně. A…?

    5. Já taky. Pokud bych ale neměl kolo, asi by mě to dost naštvalo.

    K tématu, několik postřehů z Prahy:

    * Podél Botiče u Gymnázia Přípotoční dali nový povrch a pomocí deseti dopravních značek vyrobili cyklostezku, na kterou se ale nedá z většiny směrů legálně najet (každé ráno tak udělám hned dva přestupky).

    * Na A2 přibylo další Cyklisto, spadni z kola – u ústí Jeremenkovy před východem z hotelu je stezka ukončena a hned zase spuštěna. Pokud dobře počítám, je jich na tomto 2500m úseku už 6 (od severu – tunel, vodárna, 2 přechody, Jeremenkova a pumpa).

    * Dále na jih, pod Barranďákem, je „desítka“. Ehm.

  24. Jenda: u zastávky Přístaviště přibylo ještě jedno mobilní ukončení stezky. Takže sedm:)

  25. Jenda :
    no pokud vím tak zmlácenejch a napadenejch revizorů je dost.
    Povšechně je asi mlátí ti co jezdí a neplatí ….
    A VŮBEC NIC TO NEŘÍKÁ O KVALITĚ MHD.

    Já to mám na nejbližší zastávku MHD 600 metrů a na druhou , nádraží 1500 metrů A VŮBEC NIC TO NEŘÍKÁ O KVALITĚ MHD :)
    Prostě to dojdu nebo jedu do práce na kole rovnou a mám to za stejný čas jako MHD
    Já bych autobusovou linku nebo vlak v naší čtvrti a natož přímo u baráku ani nechtěl.

    Kolik lidí sebou potřebuje tahat věci vyloučené z přepravy. Máš na mysli hořlaviny, výbušniny, tělesa těžší a delší než …. A co to říká o kvalitě mhd ? VŮBEC NIC :)

    Mě víc než značky cyklisto sesedni z kola irituje když z použitelné cesty udělají asfaltodrom pro bruslaře a když ho bruslaři pravidelně v odpolední špičce zadžemují tak, že městský cyklista zhnuseně jede raději po přilehlé 4 proudové komunikaci.

  26. újezďák:

    Pokud jsou v MHD zmlácení *cestující* a pokud to má člověk průměrně na zastávku 5 km (záměrně přeháním), podle mě to o kvalitě a použitelnosti MHD svědčí dost.

    Vyloučenou látkou myslím konkrétně kolo (poté, co mě s ním vyhodili z lanovky, protože už tam prý bylo moc narváno), elektrokolo (zakázáno úplně) a leptací roztok na plošné spoje (FeCl3+HCl). Ale pod ten odstavec SPP se dá zařadit úplně všechno, protože onemocnění lidí a zvířat může skutečně způsobit skoro všechno:

    „nebezpečné látky a předměty, které mohou způsobit výbuch, oheň, poškození vozidla,
    úraz, otravu, popálení a onemocnění lidí a zvířat“

    Cyklisto, spadni z kola mi nevadilo, dokud za to občas nezačali ve Vyšehradském tunelu vybírat.

  27. #25;24Jenda, Squish: U zastávky přístaviště jsou ty značky dočasné. myslel jsem, že je tam zapomněla SKANSKA z doby opravy trati. Ale budují vedle zastávky nový billboard a tak je to běžné opatření stavebního povolení. V době, kdy se nestaví by značky měly být bočně (tedy neukazovat), nebo zakryté… ale každý na to ……

  28. Jenda :
    Hele já se klidně vsadím, že po Praze je za rok víc zmlácených řidičů aut nebo cyklistů :)

    Pak by mě zajímalo jak chceš dostat MHD do vilkových čtvrtí a co by ti na to řeklo „obdarované obyvatelstvo“
    Kdo chce bydlet vedle zastávky MHD ať si tam vymění byt, bydlel jsem vedle zastávky tramvaje a není to žádná výhra…

    Ad lanovka promiň, ale to je směšný případ extrémně minoritní části pražské MHD, která často není schopna pojmout ani normální cestujicí natož cestující s kočárkem nebo kolem. Navíc nechápu proč by měl zdravý cyklista jezdit lanovkou ?
    Obecně by mě zajímalo kdo by chtěl vzpírat elektrokolo do MHD a hlavně proč by se elektrokolo mělo chtít a smět přepravovat MHD ?
    Ohledně kyselin neváhám tvrdit, že si děláš prču, tebe vážně napadlo tahat do MHD „leptadlo“ ?

  29. O žádném zmláceném cyklistovi nevím :). Na jednoho vytáhli pistoli, když někomu bouchal na auto, nikoli namířil mobil.

    Když ve vilkových čtvrtích MHD dostupná nebude, tak jí holt lidé nebudou chtít jezdit a já ji nebudu považovat za použitelnou. V čem je problém?

    Lanovkou jsem chtěl jet, protože bylo asi 30 °C a já se neměl na kopci kde umýt.

    Elektrokolo by se mělo chtít vozit MHD ze stejného důvodu jako obyčejné kolo. Zas takový rozdíl mezi tím není, obzvláště po poslední regulaci (omezení výkonu a zákaz používání motorku k akceleraci).

    Napadlo, ale pak jsem si přečetl přepravní řád a pochopitelně jsem to odvezl na kole. Pointa ale byla v tom, že podle toho gumového ustanovení si do autobusu nesmíš vzít ani lepidlo, například.

    (btw. do FeCl3 běžně strkám prsty a nic se mi neděje :)

  30. No matně vzpomínám, čimpak jsem to asi vozil před třicíti lety. Nebo peroxid technický 30% nebo NaOh v peckách, nemluvě o tom že se běžně prodávala komcentrovaná chlorovodíkovka v každý drogerii .. čim bych to vozil, tramvajkou a pak busem na kopec ;-)

  31. já jsem pro zákaz elektrokol :)
    Nebo tady dopadneme jako v holandsku, kde teď většinu prasáren a bouraček kol mají na svědomí právě elektrocyklisti a řeší jak je regulovat.

    Ostatně už i u nás v újezdě elektrocyklista srazil cyklistu z kola. Prostě byl rychlejší a měl tudíž přednost..

Další z rubriky

Praha 3 odmítla magistrátem navržené cykloobousměrky 3

Zástupkyně starostky Prahy 3 Lucie Vítkovská (ODS) upozornila na svém facebookovém profilu na rozhodnutí Rady..více

Konec městského bikesharingu v Praze, nebo jeho nový začátek? :)

Soutěž na městský bikesharing skončila na jaře neslavně: tendr byl zrušen Úřadem pro ochranu hospodářské..více

Nové stezky kolem Uhříněvsi 1

Jednou z větších investičních akcí, které měly v roce 2015 připravené městské části, byly cyklostezky..více

Průjezd holešovickou betonárkou: spojení podél vody 16

Dnes v 11 hodin dopoledne se slavnostně otevírá zrekonstruovaný průjezd skrz pozemky společnosti Skanska mezi Trojským..více

Nové cykloboxy na Praze 10 2

U stanice metra Strašnická a u radnice MČ Praha 10 se objevily nové veřejné cykloboxy určené..více

Nové cyklopruhy na Florenci 2

V rámci obnovy světelné signalizace (SSZ) na křižovatce ulic Sokolovská a Ke Štvanici přibyly u..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouhá bývá vaše obvyklá trasa na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru