Cyklojízda? Prostě jízda!

Markéta Fillerová

Dvakrát do roka se koná velká cyklojízda Prahou – novináři, politici, davy lidí a doprovod policie. Mezitím se jezdí pravidelné menší jízdy (občas i s tou policií). Každý účastník má své vlastní důvody, proč se takto veřejně předvádí. Ty oficiální jsou uvedeny na speciálních stránkách. A co ty osobní?

Většina lidí jízdám přikládá politický význam. Kupovidu jak příznivci, tak odpůrci. Před, během i po jízdě mávají letáky, dávají k podpisu petice a vykřikují hesla. Z těchto řad se rekrutují i ti, kteří na kole rádi jezdí, ale nechtějí se nijak politicky angažovat – a proto ze zásady cyklojízdy bojkotují. Co kdyby je přitom někdo vyfotil a oni tak byli veřejně označeni jako aktivisté. Političtí odpůrci jízd neváhají sednout do auta a celý průvod natáčet pokoutně na kameru. Umisťují fotografie na různé sociální sítě, píšou blogy a útočné články. Zvláštní radost mají z další sorty účastníků – výtržníků.

V každé skupině lidí se najdou potížisté. Lidé, kteří si chtějí vybít zlost a přemíru energie. Mají rychlá kola (auta, motorky), řídí bezohledně a klidně i pod vlivem. Na kolech se jich naštěstí moc nevyskytuje.

Nejčastějším případem jsou obyčejní, slušní lidé, kteří chtějí upozornit na pouhý fakt, že jsou zde a chtějí tu i zůstat. Jezdí na cyklojízdy proto, aby ukázali své nové kolo, poklábosili s ostatními, vyfotili si novinky a užili si pohodový průjezd městem. Většina z nich by místo současných jízd uvítala spíše aktivitu typu „spanilá jízda městem“. Jet si tak pomaloučku, polehoučku a s muzikou. Usmívat se na okolostojící, mávat dětem, rozhazovat okvětní lístky.

Každý člověk je totiž svým způsobem soutěživý a marnivý. Prahou každoročně projíždějí jízdy motocyklů, veteránů a dalších specialit. Lidé okolo cest je vítají a mohou oči nechat na krásných strojích. Proč takhle nejezdí i kola? Manžel si myslí, že je v Praze málo krásných kol. Osobně to beru jako častý omyl. Ano, je tu většina oprýskaných silniček, horáků a dalších. Každým rokem se ale objevuje stále víc a víc vyšperkovaných měšťáků, tandemů a specialit. Dát jim patřičný prostor, do pár let by jízdy vypadaly zcela jinak. A časem možná i celková městská cyklistika. Většina cyklistů (zvláště mužů) by své kolo začalo šperkovat, blýskat a hýčkat. Nebylo by to krásné?

http://www.youtube.com/watch?v=tk9hcFKZUV0&feature=colike

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. No a ti co mají hardy, celopéra a silničky vyšperkované již nyní jistě budou mít peníze na nějaké vystajlované městské kolo navíc |:) .

    Včera se mi do ruky dostala reklama pro ženy na městské elektrokolo za pouhých 39,900 a vážícího bez doplňků jen 30 kilo.
    Takovéto kolo co my 75-110 kiloví chlapci zvedneme na chodník raz dva aniž by se nám utrhl rukáv. :)
    Tak jsem přemýšlel, k čemu taková těžká mrcha bude 45-52 kilové reklamě na Poděbradku a hle, zde mám odpověď.

    Udělá to kus parády na cyklojízdě :) a před domem zavolá partnera a on už to nějak někam odvleče.

    Spíš bych si dovolil předpokládat, že spousta lidí si na to aby jednou dvakrát za rok projela na kole cyklojízdu prostě použije tu starou mrchu, kterou má doma na dojíždění na nákup a slušnější kolo má do skutečného provozu.

  2. No ve skutečnym provozu vídám spíš ty „mrchy“ (někdy i záměrně „zmrchařený“ na růžovo a pod.) zatímco slušný kola maj lidi spíš na víkend pro radost, už jen z důvodů ukradnutelnosti. Ne každej má zamykatelný parkoviště v baráku s dohledem. A na venkově, tam už ani nehovorim ..

  3. no popravdě venkovním poutačům nic jiného nezbývá, tuhle jsem četl i o ukradeném leholoke :(

    Ale my garážisti máme většinou pěkné stroje.
    Pak je ještě ULTRAkategorie těch, kteří to nenechají ani v garáži podniku, protože pražské městské kolo skunkworks bratru od 75 do 175 K tak nějak raději dají do kanclu :D

  4. No, já jsem si na svoje kolo pořídila zámek, kterej ječí už při pohybu s kolem :o)))… trochu to ztěžuje odemykání, ale za ten klid potom to stojí. A většinou kolo zaujme svým vzhledem i vrátného, a ten pak dává speciální pozor :o). A co se týče zajímavých kol po Praze a na jízdách – pomalu už nevyrážím bez foťáku a moje sbírka krásných kousků se utěšeně rozrůstá :o)

  5. Markét, nějak nechápu tohle:

    …“ Většina z nich by místo současných jízd uvítala spíše aktivitu typu „spanilá jízda městem“. Jet si tak pomaloučku, polehoučku a s muzikou. Usmívat se na okolostojící, mávat dětem, rozhazovat okvětní lístky.

    a pak:
    …Dát jim patřičný prostor, do pár let by jízdy vypadaly zcela jinak.“

    Nějak nechápu rozdíl mezi současnými jízdami a spanilými jízdami a taky potom to „dání prostoru“…

    Nemám pocit, že by cyklojízdy poslední rok a půl byly něco jinýho, než spanilý jízdy, kde má prostor kdokoliv na jakýmkoliv kole. Osobně jsem samosebou radši za lidi, co se slušně oblečou – do společnosti – než když někdo přijede zablácenej v elasťákách… ale i ti tu mají svůj prostor:)

  6. No, když se tak poptáš lidí proč jedou (nebo nejedou) cyklojízdu, tak ti momentálně odpoví, že proto, že je to politická záležitost… a já bych byla raději, kdyby se to přeměnilo na něco jiného (a nejsem sama) :o)))… Uznávám, že už nyní se jízdy pomalu přeměňují, trošku ubrat z aktivistiky by ale neuškodilo :o)… Ale je to jen a jen můj pohled na jízdy a můj názor :o))))

Další z rubriky

Výběr ze záříjové cyklokomise 7

Komise pro cyklistickou dopravu se sešla po prázdninové pauze už třetího září. Sestavu mírně obměnila..více

O cyklopruzích podruhé: k čemu jsou? 8

O potřebnosti cyklopruhů pochybují mnozí. Na potřebnost cyklopruhů na hlavních ulicích se náměstka pro dopravu..více

Výběr z květnové a červnové cyklokomise 28

Čím jsou jednání cyklokomise (poradní orgán Rady hl. m. Prahy, pozn. red.) svižnější, tím víc vám..více

Patočkova: cyklopruh na radiále s odstupem času 6

Na podzim 2017 se mediálním prostorem prohnala kauza vyznačování ochranného cyklopruhu během rekonstrukce povrchu Patočkovy..více

Bikesharing: parkování bez stanic 14

Sdílená kola Freebike již přes měsíc brázdí ulice Prahy a s nimi začalo opět probublávat..více

Snižují pruhy pro kola bezpečnost cyklistů? 4

Rádio Wave zveřejnilo článek prezentující výsledky australské studie, podle které na komunikacích s cyklopruhy předjíždějí..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru