Nebuďme zvířata!

Předminulý týden jsem upozorňoval na to, jakým způsobem se s příchodem smutného ročního období mění chování řidičů vůči cyklistům. Nyní je čas obrátit pozornost do vlastních řad.

Z různých kanálů se mi dostává informací, že prakticky totéž, co na podzim dělají někteří řidiči cyklistům, začali provádět také někteří cyklisté chodcům. Pojďme si tedy zamést před vlastním prahem a uvědomme si, že podle jednoho pitomce, který nadělá škodu, je souzena celá skupina. Naprosto chápu, že šero, mlha a brzká tma vytváří u řady lidí tendenci páchat sebevraždu. Když už se ale tak někdy na kole chováme, neměli bychom s sebou brát ostatní, zejména pak chodce.

Račme si proto uvědomit, že:

1. Jestli se vám zdá zbytečné mít na kole světla, když jezdíte třeba jen po náplavce, hoďte svůj bicykl rovnou sami do Vltavy, než to někdo udělá místo Vás. Náplavka je v režimu pěší zóny s průjezdem cyklistů, přítomnost dvou pásků hladkých dlaždic nám tedy v žádném případě nezakládají právo vyzvonit z nich každého pěšáka a ty při uhýbání ležérnější míjet nezmenšenou rychlostí natěsno a s nadávkami do debilů.

2. V místech, kde je smíšený pohyb cyklistů a chodců, se účastníci přizpůsobují režimu početnější skupiny. Až potkáte na Kampě víc cyklistů než pěších, patrně bude to místo fungovat tak, že jím projedete plynule více než desetikilometrovou rychlostí (a starostu Lomeckého z toho odnesou). Do té doby se ale chovejte ohleduplně, je to především park a pěší zóna, teprve potom cyklistická trasa.

3. Chodník není cyklostezka, i kdyby byl šest metrů široký a skoro pustý. Chodník se od cyklostezky liší v tom, že se na něm pohyb cyklistů prostě nepředpokládá. Kdokoliv si na chodníků vynucuje od pěších uhnutí a není v případě, že chodec neuhne, připravený na místě zastavit (což při rychlosti nad 8-10 km/h fakt nejde), je hovado a měl by být ostatními jezdci předhozen čestnému tribunálu a nejméně na rok zbaven kola.

4. To do jisté míry platí i pro cyklostezky. Názor, že k vyklizení pole od pěšáků postačuje na cyklostezce pouze extra silný světlomet a zvonek, je zcela mylný. Oni vám jednou neuhnou a když jich bude víc, tak zaúřaduje dávný předchůdce U-lock justice, starý dobrý soudce lynč.

5. Když už umíte jezdit asertivně mezi auty, nedělejte to mezi chodci. Ano, zdatný cyklista je v provozu velmi obratný a často toho při jízdě aktivně využívá. Když kličkujete mezi auty, převážná část rizika zůstává na nechráněném jezdci. Mezi chodci je situace hodně odlišná. Výhoda vyšší manévrovatelnosti se rozplývá, věc se má najednou právě opačně. A srážka s pěšákem zpravidla nekončí tím, že vám začne nadávat do promáčknutého nárazníku. Agresivní jízdu si v tomhle případe snadno odnese i někdo jiný a tak za ni prostě nemůžete převzít zodpovědnost tak, jako to při okamžitém ohýbání pravidel pohybu a provozu děláte mezi auty.

Chování cyklistů k chodcům je jedním z nejdůležitějších faktorů vytvářejících veřejný obraz cyklistické dopravy, jak v očích těch, kdo nemají ve městě s kolem dostatek zkušeností, tak v očích politiků a policie. Lákavost cyklistické dopravy může snadno přebít odsudek hovadského chování jistého procenta jednotlivců, zvlášť když nepřipravenost města na cyklisty k asertivní jízdě v provozu přímo vybízí.

Ze strany policie jsme zatím svědky značné tolerance, represe se vyskytuje praktciky jen ve formě poněkud neinvenčního kasírování ve Vyšehradském tunelu. Může ale nastat chvíle, kdy policie dostane pokyn a začne sbírat všechny cyklisty, které uvidí jet pár metrů po chodníku, přejíždět přechody, projíždět jednosměrky, opatrnost neopatrnost, rozumnost nerozumnost. A takový režim nedopadne na ty, kdo se po prostorech vyhrazených pěším řítí s razancí střely z raketometu a mizí stejně rychle, jako se objevují (a ohrožují). Slepé rameno zákona zdrtí daleko spíše cyklisty opatrnější, ohleduplnější – a tedy pomalejší.

A proto dnes apeluji: Nebuďme zvířata! V nerovném boji o veřejný prostor s individuální automobilovou dopravou jsou chodci naši spojenci!

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. nadory: pokud se někdo věnuje řízení a jede rychlostí přiměřenou podmínkám, tak prostě musí mít čas reagovat i na případného neosvětleného cyklistu. Podobná věc se mi stává na kole v úseku Karlín – Povltavská, resp. ZOO – Zámky, kde se to neosvětlenými běžci, pejskaři, bruslaři, náhodnými chodci i cyklisty jen hemží. Nemyslím, že bych měl slabé světlo (Sigma Poweled Black na dálku ve tmě + Flea coby „potkávačka“), ale čas od času na mě vybafnou fakt na poslední chvíli. Naučilo mě to určité úseky jezdit prostě s očima na stopkách a holt ne třicítkou… A ne, nebudu si pořizovat výkonější světlomet jako pár pošuků, co cestou potkávám. Auto, když mě vidí, tak většinou ty dálkovky stáhne, ale u cyklisty se mi to nestalo ještě ani jednou! Jinak reflexních prvků mám na sobě víc než dost (světla, vestu, nálepky, …), přesto jsem měl už několikrát na mále (nedání přednosti, výjezd z parkovacího místa, myšky, předjíždění v místě, kde je to jen tak tak).

  2. Tomu říkám tětí do živého, takhle má vypadat debata o palčivých otázkách doby, hehe. S novým argumentem a pohledem už těžko přijít, je to tady všude po kupě.

    Sám za sebe bych snad řekl, že na úrovni hloubkové bych se podepsal pod Patrika, ovšem coby idealista realistický počítám s tím, že je nutno být dejme tomu „strategický“, a zejména pak zohlednit, že bohužel většina české společnosti tenhle dle mého správný a v mnoha ohledech i objektivně podchytitelný náhled nesdílí. Nátlakových prostředků moc nemáme, zbývá tedy víceméně diplomacie. Bohužel je otázka, na jak velký podíl těch druhých – hlavně motoristů – platí. Tušíme, jaký je poměr mezi přinejmenším neutrálně naladěnými a diskuzi přístupnými řidiče a voly, kteří z přesvědčení považují cyklistu a priori za škodnou? Nejsem si jistý, zda je nejlepší rada „vytroubí-li tě někdo nebo málem zabije, usměj se na něj a přátelsky pokyň“, asi aby se nakazil obraz cyklistiky – to je ovšem věčné dilema, zda je legitimní (případně efektivní) se zlu bránit zlem, resp. oplácet stejnou mincí. Anebo si hrát na Ghándího.

    Co se týče chodců – schvaluji nejvyšší ohleduplnost tam, kde cyklista nemá ze zákona co dělat. Ani já se jízdě po chodníku nevyhnu, ale jedu tam s patřičným vědomím, že tam za žádných okolností nemám chodce omezovat, ani zvonit se neodvažuji (jiná věc ovšem je, že si stejně myslím, že chodec, který jde okolo na širokém chodníku a vidí, že člověk jede krokem a pečlivě co nejdál, a přitom praví „debile co děláš na chodníku“, je pitomec a asi je nešťastný). Na ostatních místech, kde je to přinejmenším sporné a kde by se dala očekávat aspoň vzájemný ústupek, jsem háklivý na inertní individua, protože to bývá drzost a neohleduplnost ze strany chodců. Hlavně tedy italští turisté v centru, co jednoduše chodí v ulčikách ve špalírech a nenechají projet kolo, i když vidí, že jede proti nim, dokud nezvoníte jak na lesy. O čoklistech ani nemluvě, zajímavé je, že drtivou většinu ten jejich pes vůbec neposlouchá, popřípadě je to kontraproduktivní.

    Za šera, za tmy – světla jsou nutná a samozřejmá a taky nemám rád neosvětlené cyklisty, takoví skutečně moc hezký obrázek ostatním nedělají.

  3. jenže když srazím srnu, tak nezabiji člověka.

    vyhláška č. 341/2002 Sb. popisuje, čím a jak musí být vybaveno jízdní kolo – a světla tam jsou. Povinnost svítít upravuje §32 odst. 1 zákona č.361/2000 Sb.

    Takže neosvětlený cyklista nerespektuje zákon. Pamatuji si na případ, kdy neosvětleného cyklistu srazil autobus a viníkem byl uznán cyklista. Má pomníček u silnice.

    Takže, Ladia skládací kola, máte pravdu v tom NIKDY NEBUDE VSE co se da na silnici potkat svitit blikat a houkat, ale taky bude viníkem ten, kdo porušil zákon. Tedy i neosvětlený cyklista.

  4. Také k tomu přihodím vlastní názor.

    Pokud to jde, jezdím legálně po cyklostezce, když není po vozovce. Stejným stylem, jako bych jel autem. Chodník jen opravdu jen v nezbytné situaci (dlouho stojící kolona co nejde nijak předjet – ani z prava či z leva). Když už tam jsem, tak přednost mají samozřejmě chodci.

    Blikačky používám i ve dne.

    Náplavka je prostě takovej kočkopes. Ale dle mého názoru byť jen částečné předláždění udělalo pro cyklodopravu v Praze mamutí službu. Trochu se bojím, že pokud se ze Smetanova nábřeží udělá pěší zóna, bude sice průjezd bezpečný ale díky hustotě chodců paradoxně i obtížnější (vyzkoušeno o týdnu mobility). Co by tam pomohlo už teď, tak po stranách pikťáci, aby se dalo předjet kolony.

    Infrastruktura: často od politiků slýcháme jak Praha musí mít vnitřní a vnější okruh. Podlě mě bychom od nich měli také slyšet, že Praha musí mít hotovou základní síť cyklotras. Zatím se staví/řeší bohužel jen tam, kde to nepřekáží IAD.

  5. nedory: Světla jsou povinnou výbavou kola za snížené viditelnosti, jinak ne. A ovšem současné směřování bezpečnostní politiky, pokud jde o jízdu obci, jde na západě rozhodně jinam než stylem „všechno, co může, ať svítí a houká“, spšíe směrem „zajistit, aby to, co může zabít, nezabíjelo“.

  6. Dnes jsem si dal mezi chodci slalomek … nikde nikdo, jen 3 chodci, 2 v pravym, jeden v levym, jenze toho druhyho vpravo jsem videl az kdyz jsem predjizdel zleva toho prvniho :-D

    S 16″ na kocicich hlavach skutecne moc prima vec …

    Jinak se mi stala prvne v zivote vec neuveritelna, pred Vysehradskym tunelem (jezdim po A2 kvuli scitacum) na me 3 auta mrkala svetlama, ze tam jsou!
    Takovou solidaritu sem necekal …

  7. … chci verit tomu, ze videli slusneho osviceneho cyklistu v reflexni veste a chteli mu pomoct :-D

    Ale ja uz tam sesedam vzdy, akorat se pak neda vyhnout kocarku …

  8. Lei: jestliz je vinikem dopravni neho dy mrtvy cyklista pak to taky nemusi nic znamenat, u nekolika nehod jsem byl a jednou jsem se stal vinikem protoze moje auto bylo pojistene a toho druhyho borce ne. Ciste dle pravidel bychom byli viniky oba.
    Najdete nekde prosim nehodu, kde neni vinikem mrtvy cyklista, ale ten co ho zabil. Ridic policajt je v takovem pripade az prilis casto solidarni s ridicem prezivsim ucastnikem.

  9. Add mavani na troubici auta: nejde o dobrou povest cyklistu ale o to ze s idiotem neni debata. Vedome eskalovat nastvanych treba i 3,5t jedoucich treba 100 je nesmysl.

  10. 110. snad ani nejde o solidaritu policajtů, ale o to, že se něco jiného (než vina na straně mrtvého) většinou mnohem hůře prokazuje. Jednak kde není žalobce není soudce a potom „In dubio pro reo“ – při pochybnostech vždycky ve prospěch podezřelého, obžalovaného…

  11. Dva týdny se sem nedostanu a nestačím koukat… Ale dlužím ještě dvě odpovědi (byť se zpožděním)

    josuk @83
    na cínovecké před cedulí Praha mě tedy naměřili na 80 +22km/h
    Hmmm… pochopím, když by ses snažil udržovat tu osmdesátku a jel bys 75 – 85. Ale 102, to je víc než o čtvrtinu – evidentně to nebyl nějaký omyl, ale jel jsi tak vědomě. Takže se vlastně rozčiluješ, že jsi schválně porušil pravidla a byl při tom chycen. v tomhle případě důvod rozčilení nechápu.

    Jenda @85
    jak plánuješ rozlišit, kdy člověk nevypovídá, protože nechce udat sebe, a kdy nevypovídá, protože nechce udat rodiče
    Vím, že to rozlišit většinou nejde. Proto píšu ono okřídlené „nečestné a nesportovní“. Jestli chci být sám před sebou srab, co se vymlouvá, nebo prostě přiznat svoje činy (nikoliv nutně vinu) a nést za ně případné následky. nejde jen o nějaké pokuty, ale i o důsledky svých činů (v této debatě třeba zaviněně nabourané cizí auto nebo zlomená ruka chodce sraženého na chodníku).

    Proč se jako normální bere snažit se ze všeho vylhat (já nic, to můj příbuzný ufon z Marsu) a ne přiznat chybu (promiňte pane, kolik stála oprava?)?

  12. Štepán 113. samozřejmě že beru, že jsem porušil pravidla, ovšem jediný poučení z toho mám (a nejen já), že po celý praze mohu jezdit jako prase (kromě míst známých stabilních radarů), ovšem na výpadovce, dálnici v poli (!) v době, kdy se měří (bývá pracovní doba + pátky + neděle + večery a noci až po 20 hod) se nemohu bezpečně vyvléknout z potenciálně nebezpečné kamionové situace (což je fuk). Navíc dalo se poznat podle reakcí brzdících, že se zrovna měří, a proto ta nebezpečná situace vznikla.
    A ono je to bohužel skutečně tak, čím blbější, nebezpečnější a nečekanější přestupek v centru o to menší pravděpodobnost postihu dokonce i když je nablízku nějaký orgán, který to nečeká, nevidí, nemá důkaz, plní jiné povinnosti…

    Měli si dát více práce, měli mě okamžitě zastavit a ne si zjednodušovat práci. IMHO právě stále častěji odfláknutá práce policie vede k nárustů případů, i trestných činů, které není možné nakonec pravomocně odsoudit.

Další z rubriky

Jedno světlo nestačí! 24

Podzim se přiblížil a dny se začaly opět citelně zkracovat. Jako každý rok přinášíme krátký..více

Jak objet zavřenou lávku na Chodově? 6

Od 1. 7. 2019 do konce prázdnin je uzavřena lávka přes D1 na trase A22..více

Deštivým jarem na kole 9

Letošní jaro přineslo pravidelné přeháňky a bouřky. Jak se s nečekanou vodou seshora i zespoda..více

První kilometry snáze s příručkou městského cyklisty 5

Teploty se již definitivně přehouply přes nulu, sdílená kola opět lemují zábradlí, cyklohashtagy na sociálních..více

Takto na kole ne! 59

Zlepšování vztahů v dopravním provozu se na Prahou na kole věnujeme dlouhodobě. Připravili jsme a..více

I vy můžete být poslem světla! 18

Ne, titulek článku není reklamou podezřelé náboženské sekty. Jedná se jen o upozornění na krátící..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • LukášM: Co s cyklopruhy?

    Hýbe se tam s obrubníky a zadahuje i na cyklostezku/pás. Zdá se mi, že se tam rozšiřuje silnice, aby bylo…

  • Jan Herda: Freebike obsáhle hodnotí první sezónu v Praze.

    Alternativu bych právě viděl v tom, nemuset se přepravovat vůbec :-) Abych stál skoro pokaždé v uličce vlaku linky S1…

  • Pavel Mašek: Co s cyklopruhy?

    @článek - líbí se mi zvolený tón textu, tak by to mohlo vypadat. @LukášM -…

webdesign by 2046
↑ nahoru