Vysočanská radiála: rána jak od meteoritu

Publikováno: 28. listopadu. 2011, 1 min. čtení
Aktualizováno: 20. prosince. 2020

Vysočanská radiála bude dnes zprovozněna. Hloubětínu a řidičům se uleví, alespoň na pár let, než počet aut v Praze zase vzroste o 20% a stávající silnice opět přestanou stačit. Proč ale ten, kdo musí zaplakat už dnes, je člověk očekávající, že stavba pro automobily, když už situaci bezmotorové dopravy v okolí nezlepšuje, zařídí alespoň to, aby se situace ještě víc nezhoršila? Proč podél té Kbelské alespoň nenechali stávající chodník, použitelný jako příšerná, nouzová cyklostezka, ale použitelný? A proč to nepostavili s ohledem na budoucí vedení dvou cyklostezek v okolí, které teď zmíněná stavba poslala rovnou do kelu? Myslí snad stávající projektanti na chodce ještě méně, než jejich o generaci starší, socialističtí předchůdci v osmdesátých letech?

Pro auta +- OK, pro cyklisty likvidační

Právě zprovozněná etapa Vysočanské radiály je patrně jednou za staveb, která by dopravě v Praze i podle nejpřísnějších kritiků mohla více pomoci než uškodit. Jasný obchvat kotliny Hloubětína, zaneřáděné kamiony poskakujícími na dvou úrovňových křižovatkách „nákladní severojižní magistrály“, tedy Průmyslového polookruhu. Uvolnění, ke kterému dojde, by sice v jiné zemi bylo příležitostí například k zavedení nízkoemisní zóny až po Průmyslovou, ale jsme v Praze, kde je aktivní dopravní politika sprosté slovo, a tak se nedočkáme ani omezení vjezdu kamionů na dolní část Kbelské. Leč ponechme si tyto nářky na tiskovou zprávu Auto*Matu a podívejme se, co veselého připravilo prodloužení rychlostní komunikace R10 uživatelům bezmotorové dopravy.

Na východní frontě klid

Stavba je dlouhá 5,5 kilometru a kříží řadu stávajících i plánovaných cyklotras. Probereme je postupně, pěkně od východu.

Hned za přemostěním železniční trati na Všetaty, je to páteřka A44. Radiála je obě překlenuje rozmáchlým mostem a není zde problém, pokud bychom si teda moc nefoukali a nechtěli třeba obnovit mostek přes stávající železniční trať, zaniklý někdy v osmdesátých letech.

Nad Hutěmi se k radiále přimyká budoucí trasa A266, která ji, jak uvidíme, dlouho neopustí. V tomto prvním úseku východně od ulice Budovatelské po ní není v polích ani vidu ani slechu, na druhou stranu ji vedení radiály nijak neblokuje. Samotný most Budovatelské ovšem na infrastrukturu pro cyklisty zcela zapomněl, hlavně, že má dvakrát dva pruhy. Takže to máme první porušení magistrátní vyhlášky č. 16/2010 přikazující městským investorům zavádět infrastrukturu pro cyklisty.


Po tomto mostě mají vést dvě hlavní městské cyklotrasy. Všimněte si, za jakých rozhledových poměrů se tu cyklisti nahánějí do levého pruhu.

Na začátku Satalic se konečně dočkáme nějaké nové realizace. Úsek trasy A266 zde vede v plánované ose, jedná se o poctivou šotolinovou stezku, která se sem tak akorát hodí. Rekreační cyklistika plesá, zdá se, že tohle pojetí jízdy na kole realizátorům radiály konvenuje.

V ose ulice Za Černým mostem se nacházejí dva ekodukty, po kterých se dá radiála překřížit. Jedna z věcí se zde povedla a jsem rád, že mohu stavbu alespoň na tomhle místě pochválit. Zde povede místní trasa Kbely – Rajská Zahrada a současně končí i kus nové stezky A266.


Ekodukt poslouží zvířatům i lidem.

Už to začíná

V dalším úseku, kde se koridor trasy A266 přimyká k radiále a tedy by zmíněná stezka měla být součástí výstavby, můžeme ovšem na jakoukoliv infrastrukturu zapomenout. K porušení vyhlášky 16/2010 si tedy přidáme druhou čárku. Koneckonců, co jsou dva kilometry zapomenuté cyklostezky proti tomu, že se Praze konečně podařilo zase něco dostavět!

Blížíme se ke Kbelské ulici a míra kašlání na cyklisty se začíná prudce zvyšovat (zakrátko k tomu přibude i totální ojeb chodců). Nejprve se zářez tělesa komunikace tak přiblíží k plotu vojenského letiště, že ponechá k průjezdu a výstavbě cyklostezky A266 nějaké dva metry, o kterých se už ale provozovatel letiště stačil vyjádřit, že je nelze pro cyklostezku použít, protože těžká kola cyklistů by nežádoucím způsobem rušila nedaleký radar. Auta v příkopě o deset metrů dál zjevně nevadí.


Prostorově se vejde, realizace ale záleží na souhlasu letiště.

Nu což, už víme, proč stezka A266 nebyla od ulice Za Černým Mostem realizována, tudy ji prostě nemínili táhnout. Pochopme, že co si namaluje Útvar rozvoje města do Konceptu územního plánu, je totiž Odboru Městského investora šumák, on je tady větší pán, protože přes něj tečou prachy, kdežto ti všiví urbanisti by pořád jen do něčeho kecali.

Na Kbelské poděláno

To ale není zdaleka všechno. Opravdové tóčo začíná na kolotoči, jímž se radiála napojuje na Kbelskou ulici. Tuto ulici při rozšiřování v osmdesátých letech vybavili chodníkem, úzkým, ubohým, málo frekventovaným, ale byl tam, protože tohle je jediné pěší spojení z Hloubětína na náhorní plošinu Klíčova.


Ten chodníček vypadal (vypadá) takhle. Nic moc, ale lepší než to, co přijde.

Tenhle chodník nemá alternativu ve vzdálenosti více než dvou kilometrů na každou stranu. To by si měl projektant Vysočanské radiály opakovat, dokud nepochopí, co znamená, když ho v rámci přístavby mimoúrovňové křižovatky zrušil.

Pročež už je jen drobnou trapností, že v místě zrušeného chodníku měla vést také hlavní městská cyklotrasa A430. Je zbytečné poukazovat na to, že ji v rámci té stavby nevyznačili, když místo, aby postavili cyklostezku, zrušili raději celý chodník. Asi aby bylo jasné, která doprava tady má navrch.

Abych byl ale na závěr korektní, oni se pěší a cyklisti obejdou i bez chodníku nebo stezky. Pod serpentinou vznikla během stavby vyjetá vozová cesta. Ano, to je komfort pro pěší a cyklisty, realizovaný v Praze na podzim roku 2011!

(V létě 2013 již je místo zrušeného chodníku asfaltová silnice. Edit 17.12.2013)


Náhrada chodníku jako když vyšije.

Cyklistům na hlavu

Takže to by bylo. Kdyby mezi Kbelské letiště a Hloubětín dopadl meteorit, dokázal by jeho kráter pro bezmotorovou dopravu udělat možná více. Cyklistům se v rámci „podpory“ cyklistické dopravy ze strany magistrátu, bývalých radních pro dopravu i Odboru městského investora opět nakálelo na hlavu, ale ať si to vyžerem, že.

Přímo cítím tu spokojenost vyzařující ze zadavatelského týmu: „Hlavně že jsme dobrý a postavili jsme s dvouletým zpožděním tu radiálu. Na tom, jak to vypadá okolo a jestli se dodržuje ustanovení nějakého směšného plánu snižování emisí, přece nezáleží.

A nebojte se, podle toho, co se chystá na OMI a spol., půjdou věci dál pořád stejně. Takhle to bude vypadat kolem všech dalších staveb Městského okruhu, kolem všeho, co postavíme, všude! Protože dálnice a rychlostní komunikace jsou tu pro auta a nějaký bezmotorový hmyz, co by se chtěl v jejich okolí pohybovat, se může jít bodnout.

Tedy pokud se něco nezmění.


Jedinou změnou do budoucna ale asi bude, že k tomu letištnímu plotu ještě přistaví plot dálniční, aby se po plánované trase A266 opravdu projít nešlo. Asi pro jistotu, aby to někoho nenapadlo a někdy v budoucnu to nechtěl.
Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

josuk 28. 11. 2011, 20:05

ironické možná je, že pro auta tam bude zatím 50! :-D Takže možná tam přetrasovat tu A266 a pro cyklisty tam bude bezpečněji než na Modřanské, kde je 70 a kde je to užší.. ;)

jonáš 29. 11. 2011, 14:56

Nebude, sundaj to prej sotva natáhnou ploty a asfalt trochu dozraje.

Pavel 2. 12. 2011, 10:10

Jestli ona 70 na Modřanské není náhodou i proto, že cyklotrasa je v ulici Vltavanů hned vedle.

Vratislav Filler 2. 12. 2011, 10:18

Pavel: Spíš proto, že na novostavby se vztahují jiné (novější a zpravidla přísnější) normy, než na histoická dopravní stanovení.

TJ 2. 12. 2011, 22:28

Ploty chyběly u toho "ekoduktu" blíž Satalicím, celkově v rozsahu tak 20m okolo branek, dnes (pátek) už byly nainstalovány, jezdím tam denně.
Existují nějaké informace o časovém harmonogramu realizace trasy Kbely-Rajská zahrada? Ev. přesnější vedení této plánované trasy okolo vojenského letiště a napojení na systém cyklostezek ve Kbelích?
Jinak od ulice K hutím podél Kolbenovi až na křížení s Kbelskou a dále k tramvaji vede luxusně široký, chodci téměř neužívaný chodník. Neuvažují někde o jeho rozdělení na pruh pro chodce a cyklisty (např. v Plzni celkem časté řešení). Asi ne, ale už se tak blbě ptám...
Ad Kbelská: sjezd po tom "chodníku" za svodidly nic moc, asi 3x je tam vysoký obrubník (uvažoval jsem i o nočním výpadu ala "Che", ale už jezdím raději jinudy) a dole pod viaduktem je chodník až nebezpečně úzký, jezdil jsem tudy tak měsíc dolů a rozhodně nedoporučuji (nahoru po "chodníku" u Kbelské je to pak zcela hrůza). Kbelskou je nejlépe úplně vynechat a objíždět buď přes Hutě, nebo po ulici Nad Klíčovem a pak po chodníku podél přivaděče ke Kbelské od Čakovické - jsou tam sice obrubníky, ale hlavně přechody...
zimní městské cyklistice zdar TJ

Vratislav Filler 3. 12. 2011, 08:33

TJ: Mám za to, že ve Kbelích má jít jen o proznačení stávající pěšiny podél letiště, žádné velké stavební úpravy, napojení na uliční síť u šaněk. V Hutích je potřeba udělat kus cykloobousměrky, trochu potíž je s dovedením trasy k metru, stávající projekt nebral v úvahu plošné řešení (kříží se tam řada městských cyklotras, na které by to chtělo rovnou udělat odbočení). Ulice Nad Klíčovem je super tajná spojka, zvlášť od postavení Beladovy. V horní části Kbelské by to ten chodník chtělo legalizovat už teď.

Ten chodník Kolbenovy by nebyl špatný, Kolbenova vůbec i ve Vysočanech je taková neřešená, pustá, a chodníky širokánské, a málo přechody... Není to hlavní trasa, musela by to chtít městská část (tj. P-14 a P-9). Teď by třeba asi nebylo zlé ani Kolbenovu od ulice K Hutím zcyklopruhovat, čímž by se také zklidnila.

TJ 3. 12. 2011, 18:49

Díky, pokusím se zapátrat na radnici ve Kbelích, o ev. výsledek se samozřejmě podělím.
Ad Nad Klíčovem: ulice Podvinný mlýn, U vinných sklepů, Ke Klíčovu a Nad Klíčovem je docela dobrý sjezd z A26 na severovýchod Prahy, proznačení by možná bylo výhodné i pro dálkové cyklisty (přes Kbely a Ctěnice dál na Brandýs a.....), až na ten nešťastný úsek A44 u letiště v Letňanech (a i tam to jde docela dobře objet přes fabriku) lze jet velmi luxusně mimo komunikace s provozem, či po komunikacích s minimem provozu (ze Kbel/Ctěnic do Brandejsa vřele doporučuji i s většími, již samostatně jedoucími dětmi).
Ad Kolbenova: zpruhování nevyřeší průjezd křižovatky s Kbelskou, IMHO je bezpečnější ten chodník, jak píšu výše, protože plynule navazuje na světelně značené přechody, nejsou tam obrubníky, snadno lze projet zadem okolo tramvaje na A26...prostě idylka. Na pruzích se člověk bude motat v provozu a bude muset, alespoň do centra, tu Kolbenovu stejně překřížit. Navíc ve střední části (zhruba tam, co odbočuje Zálužzká) je Kolbenova docela úzká, dva cyklopruhy si tam moc neumím představit. Po chodníku skoro nikdo nechodí, šíře je dostatečná (jezdím tam na lehotříkolce).

Štěpán 7. 12. 2011, 23:18

To zrušení chodníku jsem reklamoval už při začátku stavby, kdy zmizel a místo vyježděné cesty jsme museli chodit staveništěm mezi lešením. Vkopíruju sem kus odpovědi z OD MHMP:

k bodu č. 1 - Vysočanská - Kbelská - dle projektanta podél Kbelské chodník nikdy nebyl. Je tam místo za svodidly, možná pro pochůzky techniků atd., ale nelze to považovat za chodník.
(...)
Vycházel jsem z toho co mi řekl zástupce OMI, který to zjišťoval u projektanta. Ano, u projektanta, který dělá mimoúrovňovou křižovatku.

Jako cyklistovi je pro mě horší, že pravý pruh směrem do Kbel (do kopce) je nyní jen pro odbočení na radiálu. Přejetí do levého, který pokračuje rovně je někdy o delším čekání (protože do toho kopce se moc rychle jet nedá).

Nevím, jaké má ta magistrátní vyhláška z roku 2010 přechodná ustanovení, ale prováděcí projekt Vysočanské radiály jsem viděl už v roce 2000, tedy dávno před vyhláškou (a nějakými cyklopodporami vůbec). fakt, že radiála nepočítá s cyklisty bych připsal na vrub době vzniku (vždyť také byla rozestavěná od 2004...)

Verzi s letištním radarem bych věřil - původně měla jít radiála níž (vrchní částí té zahrádkářské osady). Cyklostezka se tam ale určitě udělat dá - stačí ji spustit tak tři metry po svahu (= na lavičce, žádné extra dílo, jen pár hrábnutí bagrem navíc), aby byli projíždějící cyklisté pod radarem.

Petr 8. 12. 2011, 09:58

Který chorý mozek vymyslel to odebrání pravého pruhu směrem z Hloubětína na Prosek, to opravdu nemá obdoby. Tam, kde ani dříve většinou nebyly problémy, se nyní každý den kupí auta, jak se snaží přejet do levého pruhu z pravého, který, nevím z jakých pohnutek, udělali pouze odbočný doprava, nikoliv průběžný s odbočením vpravo na okruh a přitom jsem tam snad ani jednou za celou dobu neviděl najíždět jediné auto !!! Takže se vše cpe do levého a pravý je naprosto volný.... . Naopak sjezd z radiály ve směru na Prosek má pruhy dva. Skutečně tuto "inovaci" nechápu, ve směru opačném je to celkem dobré.

Radek 14. 12. 2011, 10:12

Mně to odebrání pruhu nepřijde tak špatné, protože původně se tvrdilo, že Vysočanská radiála bude preferovaná a na Průmyslovou bude zákaz vjezdu kamionů. Radiála je teprve ve zkušebním provozu, může se to ještě změnit.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava
Názory, Praha,

Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

11. března. 2024, 3min. čtení5