Ohlednutí za rokem 2011

Publikováno: 27. prosince. 2011, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Autor: redakce

Prahou na kole má za sebou další rok – v něčem potěšující, v něčem méně. Ohlédněme se za tím, co se na kolech dělo v Praze, i co se přihodilo v zákulisí. Cyklistická kulutra se v Praze rozvíjí o to víc, čím dále zamrzá podpora cyklistické dopravy shora. Prahou na kole je tu ale stále s vámi a věříme, že se v roce 2012 dožije už páté cyklistické sezóny.

Kultura a události v Praze

Cyklistická kultura existuje bez ohledu na pochybovače. Její počátky se sice mohou zdát na pohled nicotné, každý mainsteram má ale někde svoje kořeny. Ostatně, o postupném přesunu kola do mainstreamu svědčí i řada konkrétních událostí: Ať už výstava Velocipedia v Národní technické knihovně, nebo vydání prvních dvou čísel časopisu CityBike (1/2011, 2/2011).

Významnými událostmi roku 2011 byly dvě nesmírně zdařilé velké cyklojízdy, zejména ta jarní, kdy se ve čtvrtek 28. dubna (tedy v pracovní den), vydalo pražskými ulicemi odhadem 4000 – 5000 lidí na kolech. Podzimní cyklojízdě (a ostatně i celému festivalu Zažít Město jinak) pak přálo počasí a tak se účast vyšplhala ještě výše.

Naprosto největší cyklistickou akcí roku 2011 byla ale v Praze (poněkud nechtěně) červnová stávka, která zasáhla postatnou část veřejné dopravy, a která Prahu na jeden den proměnila téměř v Kodaň. Ve čtvrtek 16. června vyrazilo na kola sedmkrát víc lidí než obvykle, tvořily se cyklistické dopravní zácpy a aktuální podíl cyklistické dopravy byl někde u třiceti procent. Stávka ukázala, že pražané jízdní kola mají a umějí je v případě potřeby použít, zlepšování podmínek pro jízdu na kole po městě se tedy není třeba obávat. V následných týdnech se počet cyklistů sice výrazně nezvýšil, stávka ale iniciovala řadu aktivit Auto*Matu.

Magistrát

První polovinu roku panovalo na magistrátě bezvládí, které se projevovalo postupným úpadkem podpory cyklistické dopravy. Investice už klesly z dřívějších (také nedostatečných) padesáti milionů na třicet v roce 2011. (Jestli se nestane nějaký zázrak, bude to v roce 2012 pouhých deset.) Restart snahy o vnitřní podporu cyklodopravy na magistrátu se po jmenování nové cyklokomise zadrhl na kauze cyklostezky Sedlec. V článcích popisujících postupně horšící se situaci zaznívaly čím dál častěji poukazy na chaos, nesystémovost a marasmus, zamořující ovšem nejen výstavbu cyklistické infrastrutkury, ale daleko spíše fungování magistrátu jako celku.

Letní rozhlasová debata odhalila nezájem tehdejšího radního Březiny o podporu cyklistické dopravy. Listopadová změna mocenského rozvržení, jakkoliv patrně pro hospodaření města příznivá, pak cyklistické dopravě přinesla překvapivě ještě méně jistoty.

infrastruktura

V průběhu roku jsme informovali o postupně vznikajících úpravách pro cyklisty. Plány byly dosti přízemní, psali jsme pak o ještě chudší realitě, té příznivé (Seifertova, na Palmovce, v Bubenči, Vítkovském tunelu, Smíchově, v Hloubětíně – ovšem gerilově) i té smutné (V Rybníčkách, v Michli, v Hloubětíně).

Přinesli jsme i několik fotografických reportáží o tom, jaké strasti čekají na cyklisty v různých částech Prahy (v Karlíně a na Rohanském ostrově a u Mánesa).

Návody

Návody, jak jezdit po městě, byly v zásadě vyčerpány v minulých letech, v roce 2011 se tak objevovaly dosti sporadicky (nebojte se policie, jak na koleje, stručný výtah ze silničního zákona). Jistou pozornost jsme věnovali jízdě na kole mimo sezónu, přičemž jsme se nebáli zatnout ani do vlastních řad. Výzva Nebuďme zvířata! vzbudila značnou odezvu a stala se nejkomentovanějším článkem roku.

Inspirace

V roce 2011 jsme se opět intenzivně věnovali přinášení myšlenek, které na českém dvorečku zakořeňují jen velice pomalu. Dali jsme českým čtenářům okusit témat jako je carsharing, či historie holandských cyklostezek. Přinesli jsme reportáž z Budapešti či Mineapolisu, i návod, jak mluvit o cyklistické dopravě s konzervativcem.

Několik let rýžování domácích a zahraničních zdrojů nám umožnilo sestavit seznam čtyřiceti webů, o které by se mohl zajímat městský cyklista. Projití archivů všech těchto webů je náplní na dlouhé zimní večery…

V trojdílném seriálu jsme představili v ČR veřejnosti prakticky neznámý princip udržitelné bezpečnosti silničního provozu.

Nevyhnuli jsme se ani náročnějším textům, například pokusu kvantifikovat potíže, které cyklistům dělají zbytečné zajížďky a převýření, či upozorněním, že právě ti lidé kteří by z jízdy na kole v Praze nejvíce těžili, prakticky nemají šanci jej použít. Delší esej pak byla věnována faktorům atraktivity cyklistické dopravy v podmínkách ČR.

Experimentem ze zcela jiného soudku je jednou týdně vycházející povídka na pokračování s tématem městské cyklistiky.

Legislativa

Prahou na kole se věnovalo i dění v oblasti legislativy. Od ledna jsme sledovali osud poněkud nešťastného cyklobalíčku, díky kterému se nakonec podařilo zajistit přejezdům pro cyklisty obdobnou ochranu jako přechodům pro chodce, a zavést oranžového „blikajícího cyklistu“. Z návrhu tehdy vypadlo povolení rychlé jízdy cyklistů mimo smíšenou cyklostezku, v rámci zjednodušení bodového systému pak prošlo „odbodování“ nedovolené jízdy ve vyhrazeném pruhu. Od července pak cyklistickým národem hýbalo téma vozíků za kolo, když se „najednou“ těsně před dovolenými ukázalo, že patnáct tisíc uživatelů vozíků s nimi nesmí na silnici. Téma ještě není uzavřeno, i když zákonodárná iniciativa už celkem slušně běží.

Cyklomapa

Cyklomapa potřebovala update jako sůl a když se Petrovi Dlouhému v dubnu 2011 podařilo rozchodit první verzi nové mapy, byl to obrovský krok kupředu. V průběhu roku jsme pak zuřivě pracovali, revidovali a vylepšovali, abychom v prosinci mohli konečně vypustit novou verzi cyklomapy, za kterou se teď rozhodně nemusíme stydět.

Vývoj ovšem zdaleka nekončí. Je potřeba zrevidovat znovu trasy, doplnit fotografie, vylepšit podklad Open Street Map a začít připravovat náročnou, nicméně nesmírně potřebnou funkci: vyhledávač tras.

V zázemí

Zázemí webu se posílilo užší spoluprací se sdružením Auto*Mat. Silnější podpora od Auto*Matu se kromě technického zajištění webu projevila také v tom, že bylo možné použít engine Zelené mapy Prahy jako základ pro letošní rychlý vývoj cyklomapy. Dlouho potřebné posílení redakce přišlo nakonec také z okruhu dobrovolníků sdružení. Tato podpora nicméně nemění nic na cíli webu, kterým je všemožná pomoc rozvoji cyklistické dopravy v Praze.

V průběhu roku se postupně odmlčel další ze zakladatelů webu, Hynek Hanke, jehož citlivé a vnímavé články (zde, zde) vždy víc než dostatečně vyvažovaly poněkud technicistní směřování jiných autorů. Plnohodnotnou náhradu za něj prozatím nemáme. Tým posílil Václav Kříž, který nyní dělá hodně redakční práce, píše vlastní reportáže z terénu a připravuje překlady zahraničních článků. Silnější jsme u cyklomapy, jejíž vývoj si žádá spolupráci několika programátorů, tým nyní tvoří Petr Dlouhý (Open Street Map specialista), Václav Řehák (Django specialista) a Petr Studený (WordPress specialista).

Poděkování šéfredaktora

Dovolte tedy, abych jménem všech, kdo na Prahou na kole v roce 2011 spolupracovali, poděkoval za vaši přízeň a zájem a popřál vám příjemné chvíle v novém roce, pokud možno do jisté míry strávené nad stránkami webu Prahou na kole.

Vratislav Filler


Roční návštěvnost webu je 102 547 návštěv, měsíční návštěvnost cyklomapy v průměru 2900.

redakce
Redakční tým online magazínu Městem na kole

Squish 27. 12. 2011, 20:25

Ještě u té infrastruktury, A1 u Lahovic dostala asfaltový povrch.

Video zde:
http://www.youtube.com/watch?v=6Iar0IK5VSs&feature=plcp&context=C3bea4e5UDOEgsToPDskLWdRbmOPl_tNAIPxikhAWW

bibi 4. 1. 2012, 20:59

Pekne si to zhrnul. Jazdím v meste pravidelne prvý rok, tak Vám ďakujem za super stránky, na ktorých som našla veľa užitočných informácií a zaujímavých článkov.

Prajem Vám krásny nový rok!

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava
Názory, Praha,

Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

11. března. 2024, 3min. čtení5