Sčítače sčítají!

Automatické sčítače cyklistů fungují v Praze již třetím rokem. Jejich výstupy po hodinách jsou volně ke stažení na internetu. Petr Dlouhý (který vloni inicioval modernizací zdejší cyklomapy) využil těchto dat k tomu, aby vytvořil pěkné grafy a nabídl data k další analýze. V prvním článku představíme systém městského sčítání cyklistů a podíváme se na některé výsledky.

Pražské sčítače

Automatické sčítače cyklistů jsou v Praze už na dvaceti sedmi místech, strategicky rozmístěných na hlavních cyklotrasách. Zaznamenán je cyklista, který projede nad sčítačem — je-li tedy sčítač umístěný na cyklostezce vedené podél silnice (jako je tomu třeba ba Podolském nábřeží), nezaznamená ty cyklisty, kteří jedou ve vozovce. Sčítač umí rozlišit cyklistu od chodce, chodce s kočárkem, inline bruslaře i auta.

Sčítače jsou nicméně umístěny dosti nenápadně. Na rozdíl od Kodaně, Budapešti a řady jiných měst Praha neumí cyklistům dělat PR. Sčítače tak postrádají digitální panel, který by počty projedších cyklistů informoval veřejnost. Samotnou přítomnost sčítače odhalíte jen podle dvojice řad vyfrézovaných kosočtverců s vedením napojeným k plechové bedně na nedalekém sloupu.

Data jsou ale volně k dispozici na webu provozovatele, a to agregovaná po hodinách. Můžete si tak zpětně dohledat, kde kolik projelo lidí. A statisticky to zpracovat.

První sčítače byly instalovány na konci roku 2009. V roce 2010 byly už na deseti klíčových místech a v roce 2011 se jejich počet zvýšil na 25. Následující mapka ukazuje rozmístění sčítačů a kolik kol zaznamenávají ve špičkové dny:


Poznámka: Všechna čísla v mapách a grafech jsou součtem hodnot pro oba směry. Sčítače umístěné na mapce zcela vlevo a vpravo jsou ve skutečnosti mimo rozsah mapy, v Divoké Šárce a Dubči

Dlouhodobé průměry jsou pochopitelně o něco nižší, protože jsou ovlivněny výkyvy počasí a sezónností.

První ochutnávka: špičkové hodiny

Petr Dlouhý připravil grafy z dat agregovaných po hodinách, dnech, týdnech a měsících. Z hodinových dat jsou patrné zajímavé špičkové hodinové průjezdy.


Ukázka hodinových profilů na Podolském nábřeží

Hodinové rekordy pro jednotlivé sčítače vypadají následovně (vynechali jsme dny stávky a cyklojízd):

Pomineme-li červnovou stávku, kdy po Podolském nábřeží projelo za hodinu 1250 cyklistů, zjistíme, že nejvíce frekventované jsou rekreační cyklostezky Modřanská (až 750 cyklistů/hod) a Povltavská u ZOO (téměř 600 cyklistů/hod), dopravní špička ve Vyšehradském tunelu je pod čtyřmi sty cyklistů za hodinu. Přesto to znamená, že ve špičkové ranní hodiny projede úzkým hrdlem Vyšehradského tunelu cyklista v průměru každých deset vteřin.

Červnová stávka

Stávka v červnu 2011 znamenala skutečně zněkolikanásobení počtu cyklistů v ulicích, nárůst se ale výrazně lišil místo od místa; vyšší nárůsty byly zaznamenány na ryze „dopravních“ profilech, jako je Rohanské či Podolské nábřeží a Vršovická, zdaleka nejvíce však počet cyklistů vzrostl na Střešovické ulici. Naopak, na prakticky „rekreačních“ profilech typu Divoké šárky nebo cyklostezky v Modřanech (a překvapivě i na Barrandovském mostě) počet cyklistů prakticky nevzrostl.


Stávkový den na profilu Letňany zřetelně vyčnívá z jinak velmi stabilních hodnot (kliknutím zvětšíte).

S průměrným počtem cyklistů v Divoké Šárce naopak stávka naprosto nezahýbala.

Průměrný nárůst intenzit v grafu je asi čtyřnásobný, což je méně, než kolik jsme odhadovali bezprostředně po stávce. Tehdy jsme data porovnávali s průměrem za předchozí měsíc, nyní porovnáváme vzhledem ke špičkovým dnům v rámci celého roku, a výsledek je tak pochopitelně menší (který postup je metodicky správnější, ponechávám na zvážení laskavému čtenáři).

Odhalení příště

Nejzajímavější výsledek, který lze z analýzy sčítačů získat, je samozřejmě, o kolik více cyklistů jezdilo v roce 2011 oproti roku předchozímu. Podle manuálního sčítání v roce 2010 přibylo ten rok oproti roku 2009 asi 30% cest na kole. Z dotazovacích průzkumů je známý meziroční nárůst modal splitu mezi roky 2008 a 2010 z 1,5 na 1,8%, tedy cca o 10% ročně.

Tak schválně, kolik to bylo teď? Tipujte v komentářích a nechejte se překvapit. Analýzu zveřejníme v pokračování tohoto článku.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Loni jsem jeden ze sčítačů přejel se skupinkou cca 20ti cyklistů, když jsem se večer kouknul na web, byl tam v tuto hodinu pouze jeden průjezd. Asi to peleton bralo jako autobus a nespočítalo. Jaký je minimální rozestup mezi cyklisty, aby sčítač fungoval správně? A co když jsou všechny kosočtverce aktivovány naráz, třeba dva cyklisti vedle sebe, nebo se potkají protijedoucí, nebere to jako auto?

  2. Podle grafu z Podolského nábřeží se graf rozšířil a výrazně zmohutněl a já si tipnu 40%.

  3. Hezký! Moc!
    Proč to ale neudělal (nebo jen nezveřejnil?) někdo z TSK-ÚDI? Hm – odpověď vlastně znám…

  4. ackoli jezdím dlouho, přiznávám, že o sčítače (ty kosočtverce) jsem zaregistroval až ted v roce 2012. Rozumím tomu dobře, že třeba na Nuseláku mám přejet pěkně přes prostředek kosočtverců ve svém směru? Co když přejedu uprostřed mezi nimi anebo dokonce přes protisměrné kosočverce. Nevadí to nečemu? Dík

  5. Jan Fiala: To jsou otázky spíš na provozovatele. Pokud vím, tak se vlastně ladí metodou pokus-omyl; tedy že se nastaví nějaká základní „stopa“, kterou v signálu cyklista vyvolá (dvě řady čidel za sebou jsou proto, aby se dala zjistit rychlost), až na každém konkréntím místě se ale musí doladit, aby to nebralo „duchy“ (třeba od blízko vedle projíždějících aut), nebo naopak cyklisty nevynechávalo. Myslím, že spolehlivost bude nějakých 90%. Dva cyklisty vedle sebe to nejspíš zaznamená jako jednoho.

    josuk: Není potřeba se moc trefovat, ty kosočtverce se překrývají tak, aby pobraly každý průjezd. „Protisměrné“ vyhodnotí průjezd vždy správným směrem.

Další z rubriky

Dál od kraje vozovky 37

Zákon číslo 361/2000 Sb. v paragrafu  §57 (2) přikazuje cyklistům jízdu při pravém okraji vozovky...více

Adam Scheinherr: Pokud cyklodopravě prostor nezačneme dávat, tak na kole jezdit nikdy nebudeme 70

Po celé jaro jsme vám přinášeli ankety o plánech jednotlivých městských částí v oblasti cyklistické..více

Nepovinná infrastruktura 27

Zákon přikazuje cyklistům používat zřízenou infrastrukturu. Na první pohled racionální postoj má ovšem v některých..více

Elektrokoloběžky mají v Německu zelenou 4

Od června letošního roku začalo v Německu platit nové vládní nařízení stanovující pravidla provozu lehkých..více

Co chystají městské části: Praha 19 (Kbely) 12

22. 07. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Nové cyklotrasy na Praze 14: A240 Kyje – Jahodnice 12

Jak jsem psal v minulém článku, nová cyklistická infrastruktura v Praze nejsou jen cyklostezky na..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru