Vozíky za kolo prošly do dalšího kola

Dětské vozíky prošly ve středu 8.2. třetím čtením v Poslanecké sněmovně. Další bitva žabomyší války tedy dopadla ve prospěch rozumu, jakkoliv velmi těsně.

Ze 161 přítomných poslanců hlasovalo pro 85 (proti bylo 56). Hlasování se dokonce takzvaně zpochybňovalo, aby stihli doběhnout do sálu poslanci ČSSD, kteří byli v drtivé většině proti. Poslanecký návrh Václava Cempírka a Jany Kaslové ale nakonec prošel, a to i včetně pozměňovacího návrhu zvyšujícího povolenou šířku vozíku na 90 centimetrů. V návrhu zůstala poněkud nepraktická vlaječka 30 x 30 cm (vozíky se zpravidla dodávají s trojúhelníkovou vlaječkou 30 x 15 cm) a méně užívané širší vozíky mohly zůstat opomenuty, i tak je to ale důležitý pokrok.

Zdaleka ale není vyhráno. Další kolo hlasování se bude konat na půdě Senátu, kde má většinu právě vozíkům (nebo poslaneckým návrhům TOP09?) nenakloněná ČSSD.

Citujeme některé aktéry:

Václav Cempírek (TOP09), jeden z navrhovatelů:

Ve Sněmovně tak nakonec zvítězil zdravý rozum. Nemůžeme totiž rodičům určovat něco, co je čistě na jejich rozhodnutí. Jde o jejich možnosti a jejich zodpovědnost.

Jana Kaslová (TOP 09), navrhovatelka:

Mám opravdu radost, že náš návrh zákona ve Sněmovně prošel. Jsem přesvědčená, že cyklovozíky jsou bezpečnou alternativou pro přepravu dětí na kole ve městě a jsem ráda, že teď mají rodiče možnost svobodně a zodpovědně se rozhodnout, jestli tuto možnost využijí nebo ne. Věřím, že budou v Praze přibývat cyklostezky a bezpečné cesty pro cyklisty a jejich děti, tak jak je to běžné třeba ve Vídni, Holandsku nebo Skandinávii.

Pavel Pafko, letitý přednosta III. chirurgické kliniky 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze:

Jsem přesvědčen, že v přívěsném vozíku je jízda pro dítě bezpečnější, než když jede samostatně na kole nebo když jede v sedačce.

Tomáš Cach, dopravní urbanista a člen pracovní skupiny pro procyklistické legislativní změny na Ministerstvu dopravy:

Jestli ale bude nutné pro všechny legislativní věci podobné nasazení času a energie, tak nás možná východní Evropa brzy definitivně předežene.

Jak kdo hlasoval?

Zdroj zde

33. schůze, 160. hlasování, 8. 2. 2012, 12:51
Novela z. o provozu na pozemních komunikacích
NÁVRH BYL PŘIJAT
PŘÍTOMNO=161	JE TŘEBA=81
 [A] ANO=85 	 [N] NE=56 	 [0] NEPŘIHLÁŠEN, [M] OMLUVEN 	 [Z] ZDRŽEL SE

ČSSD

M	Pavel Antonín	0	Jan Babor
N	Vlasta Bohdalová	N	Robin Böhnisch
N	František Bublan	N	Karel Černý
N	Richard Dolejš	N	Milada Emmerová
N	Jaroslav Foldyna	N	Jan Hamáček
M	Michal Hašek	N	Pavel Holík
N	Petr Hulinský	Z	Stanislav Huml
N	Jan Chvojka	N	Vítězslav Jandák
N	Václav Klučka	N	Jiří Koskuba
0	Jaroslav Krákora	N	Jiří Krátký
N	Stanislav Křeček	N	Jan Látka
0	Vladimíra Lesenská	0	Alfréd Michalík
N	Václav Neubauer	N	František Novosad
M	Josef Novotný ml.	N	Ivan Ohlídal
N	Hana Orgoníková	N	Jiří Petrů
N	Pavel Ploc	M	David Rath
0	Adam Rykala	N	Antonín Seďa
N	Roman Sklenák	0	Ladislav Skopal
N	Josef Smýkal	N	Bohuslav Sobotka
0	Miroslava Strnadlová	0	Miroslav Svoboda
N	Ladislav Šincl	0	Josef Tancoš
N	Jeroným Tejc	A	Milan Urban
N	Dana Váhalová	N	Miroslav Váňa
N	Roman Váňa	N	Jaroslav Vandas
N	Ladislav Velebný	N	Václav Votava
N	Lubomír Zaorálek	N	Cyril Zapletal
N	Jiří Zemánek	Z	Václav Zemek
ODS

A	Walter Bartoš	A	Václav Baštýř
M	Jan Bauer	A	Pavel Bém
A	Marek Benda	A	Petr Bendl
A	Zdeněk Boháč	Z	Jan Bureš
A	Jan Čechlovský	0	Jana Černochová
A	František Dědič	A	Pavel Drobil
0	Radim Fiala	A	Dana Filipi
A	Jana Fischerová	N	Jan Florián
A	Ivan Fuksa	A	Zdeňka Horníková
M	Tomáš Chalupa	A	Miroslav Jeník
A	Radim Jirout	A	Lenka Kohoutová
0	Jaroslav Krupka	A	Jan Kubata
A	Jaroslav Martinů	A	Václav Mencl
0	Petr Nečas	N	Miroslava Němcová
A	Vít Němeček	A	Jan Pajer
A	Jiří Papež	Z	Jaroslav Plachý
0	Jiří Pospíšil	A	Aleš Rádl
A	Ivana Řápková	A	František Sivera
A	Pavel Staněk	A	Zbyněk Stanjura
A	Pavel Suchánek	A	Pavel Svoboda
A	Igor Svoják	A	David Šeich
0	Marek Šnajdr	0	Boris Šťastný
A	Jiří Šulc	0	Petr Tluchoř
A	Tomáš Úlehla	N	Jan Vidím
A	Vladislav Vilímec	0	David Vodrážka
Z	Ivana Weberová	Z	Jaroslava Wenigerová

TOP09-S

A	Jiří Besser	A	Zdeněk Bezecný
Z	Ludmila Bubeníková	A	Václav Cempírek
A	Josef Cogan	A	Jaromír Drábek
A	Jaroslav Eček	A	Jan Farský
A	Petr Gazdík	A	Martin Gregora
A	Alena Hanáková	A	Leoš Heger
A	Václav Horáček	A	Jan Husák
M	Jitka Chalánková	A	Rudolf Chlad
N	Michal Janek	A	Luděk Jeništa
A	Ladislav Jirků	0	Miroslav Kalousek
M	Jana Kaslová	A	Daniel Korte
N	Rom Kostřica	A	Patricie Kotalíková
A	Václav Kubata	A	Helena Langšádlová
A	František Laudát	A	Jaroslav Lobkowicz
A	Pavol Lukša	A	Jiří Oliva
N	Vlasta Parkanová	N	Gabriela Pecková
N	Stanislav Polčák	A	Anna Putnová
A	Aleš Roztočil	M	Jaroslava Schejbalová
M	Karel Schwarzenberg	A	Jiří Skalický
A	Jan Smutný	A	Bořivoj Šarapatka
A	Renáta Witoszová
KSČM

A	Vojtěch Adam	A	Zuzka Bebarová-Rujbrová
N	Petr Braný	A	Alexander Černý
Z	Jiří Dolejš	Z	Vojtěch Filip
Z	Miroslav Grebeníček	N	Stanislav Grospič
Z	Milada Halíková	A	Pavel Hojda
Z	Gabriela Hubáčková	0	Jan Klán
A	Kateřina Konečná	A	Vladimír Koníček
Z	Pavel Kováčik	Z	Ivana Levá
Z	Soňa Marková	Z	Květa Matušovská
A	Marie Nedvědová	Z	Josef Nekl
A	Miroslav Opálka	Z	Marie Rusová
N	Marta Semelová	N	Josef Šenfeld
A	Karel Šidlo	A	Miloslava Vostrá

VV

M	Lenka Andrýsová	N	Michal Babák
0	Vít Bárta	Z	Josef Dobeš
N	Jana Drastichová	N	Otto Chaloupka
A	Radek John	A	David Kádner
N	Kateřina Klasnová	A	Dagmar Navrátilová
N	Josef Novotný st.	0	Viktor Paggio
M	Karolína Peake	A	Miroslav Petráň
A	Jiří Rusnok	A	Petr Skokan
M	Jana Suchá	A	Jiří Štětina
A	Milan Šťovíček	N	Martin Vacek
A	Radim Vysloužil

Nezařazení

A	Michal Doktor	Z	Kristýna Kočí
0	Jiří Paroubek	0	Jaroslav Škárka
0	Jiří Šlégr

Edit 9.2.13:00: Doplnili jsme vyjádření Jany Kaslové.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. No tak sláva, civilizace je zachráněna….
    No a přiložený lustrační seznam ukazuje zajímavé věci.

    Levice jde proti cyklistům :)
    Top 09 je, ve srovnání s ODS, silně anticyklistická :)
    Některá Vévéčka asi nedostala obálky :)
    Nezařazení se Nepřihlásili :)

  2. Újezďák: hmmm, civilizace bude zachráněna, až někdo sociálně demokratickým senátorům vysvětlí, že tohle není politická zálěžitost.

  3. ad budoucí hlasování senátu aneb co bude když bude…

    Senát může novelu odsouhlasit vrátit nebo vrátit s pozměňovacím návrhem.
    O vráceném zákonu hlasuje sněmovna znovu. V případě vráceného zákona bez senátních doplňků je návrh zákona přijat, schválí-li jej Sněmovna nadpoloviční většinou všech poslanců (101 hlasů).
    Vrátí-li senát zákon s doplňky hlasuje sněmovna nejprve o doplněném zákoně. Neschválí-li Sněmovna návrh zákona ve znění schváleném Senátem, hlasuje znovu o návrhu zákona ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu. Návrh zákona je přijat, schválí-li jej Sněmovna nadpoloviční většinou všech poslanců (101 hlasů).
    Věřme, že při vrácení zákona Senátem je otázka cti koalice aby senát přehlasovala a poslala zákon presidentovi.

    A nebo se včas postarejme, aby to rada starších a moudrých, jak se občas senát označuje, odsouhlasila bez problémů. Já bych navrhoval raději tento způsob. Tak koho přesvědčíme jako prvního, Škromacha? :-)

  4. újezďák – levice jde proti cyklistům:
    Je třeba vidět všechny souvislosti; Vláda pozměňovací návrh poslance Cempírka podpořila, ale v usnesení a odůvodnění napsala, že je třeba dbát na bezpečnost dětí ve vozících. A protože to nikdo z vlády nedoplnil, chytla se toho iniciativně levice a posl. Petrů vytvořil onen pozměňovací návrh (že mluvil z duše militantním motoristům je taky jasné). Je nyní třeba lobovat…

  5. Nechtěl jsem to úplně politizovat, ale těší mě, že největší podporu dostala kola z pravé strany spektra a popravdě když si vzpomenu na cyklonaděje vkládané v TOP09 viz Tůma jezdil do práce na kole, tudíž TOP09 je nadějí cyklistiky a hle, oni mají víc NE než cyklozlá a autošpatná ODS :)
    O komunistech darmo mluvit …

  6. jiří : přemýším, že Škromachy a Jandáky by mohl přemluvit takový názorný pivní cyklovozík naložený štěňátky karakteristických tvarů a obsahu :)

  7. Vratislav: tak se proboha nesnažte jim vnutit, že to JE politická záležitost.
    Jiří: chybí Vám v tom rozboru, že senát se může rozhodnout, že se tím nebude zabývat.
    Jiří: Poslanec Petrů svůj postoj avizoval hned v prvním čtení, je skutečně potřeba vidět věci v souvislostech.

    Já sice nejsem militantní motorista, ale tak trochu posl. Petrů chápu. On je z Valtic.
    Jednou jsem se účastnila takové organizované cyklo-víno akce právě ve Valticích.
    Byl krásný letní den, stavělo se tak cca po 5Km a organizovaně se ochutnávalo vínečko. A byli tam i cyklisté s vozíky a s dětmi. Při ochutnávkách se nijak moc nerozpakovali. Ani to dítě ve vozíku pro ně nebyl argument.
    Né každý, kdo vidí věci jinak, musí být hned militantní motorista. Nesnažte se za každou cenu vyhledávat a označovat nepřítele.

  8. Matka: Jéžíšmarja, já tak vnucuju poslancům, že vozíky jsou politická záležitost. Kde, proboha, jak, čím? Tím, že jsem převzal informaci o tom, jak kdo hlasoval, a že v senátu má většinu strana, která hlasovala nejvíce proti? A že je to částečně proto, že si do toho dotyční sami vnášejí politické animozity?

    A co má společného to, že někteří rodiče nejsou dost zopovědní, s tím, že by se kvůli tomu měly zakázat vozíky všem? Tak zakažme i auta proto, že nekteří řidiči jezdí pod vlivem, a bude to vyřešené komplet!

  9. Matka: Ano, to že se tím nemusí Senát zabývat jsem opomněl. Ale on to ležet nenechá, bohužel.

    Já chápu věci v souvislostech. Asi i v širších, než mnozí poslanci. Proto jsem všem osloveným poslancům psal to, co si myslím, tedy že pokud zakážou ty „státní silnice“ = I.a II. třída, tak nemohu jet na Šumavě do oblasti Jezerní slatě, nemohu projet příčně Orlické hory atd. Tedy nemohu jet v mnoha místech naší krásné vlasti.

    A jestli mě na problému dětský vozík za kolem něco rozčiluje, tak je to stupidní papouškování NEKOMPETENTNÍHO prohlášení někoho do médií, vzájemné kopírování chybných článků mezi médii a vytvoření hysterie kolem vozíků. V podstatě všechna média do dneška šíří poplašnou zprávu a uvádí občany v omyl.
    V současném zákoně je totiž v §48, odst.(5) V jiném přípojném vozidle, než které je určeno pro přepravu osob, je přeprava osob, s výjimkou případů podle § 51, zakázána. => vozík je určen pro dopravu osob, rozuměj dětí, tak je mohu za kolem vézt ve vozíku, neboť v §58 odst. (6) Za jízdní kolo se smí připojit přívěsný vozík, který není širší než 800 mm, má na zádi dvě červené odrazky netrojúhelníkového tvaru umístěné co nejblíže k bočním obrysům vozíku a je spojen s jízdním kolem pevným spojovacím zařízením. Zakrývá-li přívěsný vozík nebo jeho náklad za snížené viditelnosti zadní obrysové červené světlo jízdního kola, musí být přívěsný vozík opatřen vlevo na zádi červeným neoslňujícím světlem.

    A tohle mě vždy vytočí, to že je v zákoně vozík povolen, ale všichni jsou přesvědčováni o opaku.

  10. Stran alkoholu je to jasný, za volant, řídítka, opratě i madla vozíků nepatří; i když i já jsem pro toleranci do 0,2promile.

  11. Chystám se v té věci oslovit svého senátora (Jaromíra Štětinu). Ideální by bylo, kdyby se tím senát vůbec nezabýval.

  12. Vratislav:
    Říkala jsem snad, že by se měly vozíky zakázat všem?
    Uvedla jsem osobní zkušenost.
    Vy mi na to odpovídáte stylem „Ale Pepíček dostal taky pětku“

  13. Zákaz dětských vozíků na komunikaícch 2 třídy by se týkal všech dětských vozíků s posádkou. Nebo snad někdo by po těch silnicích s vozíkem mohl?

  14. Vratislave, tak už naposled.
    V mém příspěvku nebylo ani slovo o zákazu. Prosím nenuťte mi ten postoj.
    Psala jsem, že toho poslance svým způsobem chápu. Přesně jsem napsala:“tak trochu posl. Petrů chápu“.
    A vy ma mě hned se zákazem.
    Říkám znovu, kdo hledá nepřítele, ten ho zaručeně najde.
    Zkuste zachovat poker face a bedlivě naslouchat, co oponent říká, abyste pak mohl přesně argumentovat.

  15. Matka: Jenže už ten jeho původní argument je prostě mimoběžný. Jak věcně argumentovat proti něčemu, co prostě už samo o sobě logiku nemá?

  16. Jak mám argumentovat proti iracionalitě?

    Věcná argumentace už proběhla, například ze strany národního cyklokoordinátora. Byl jsem také na semináři k vozíkům na půdě sněmovny a to bych doporučil každému, kdo si chce vychutnat racionalitu některých poslanců z první ruky.

    Pokud některému poslanci například vadí, že rodiče s vozíky na vinařských stezkách pijí, a chce to nějak řešit, pak ale zákaz vozíků plošně na všech silnicích 1. a 2. třídy je krome toho, že je to pitomost, také věc, která daný problém stejně nevyřeší. Řešením může být důslednější represe (side efekt na vinařskou cykloturistiku ponechme nyní stranou) nebo dostavba sítě cyklostezek v regionu tak, aby se vinařřtí cykloturisté s auty setkávali co nejméně. Pokud má třeba někdo špatné zkušenosti s tím, že cyklisté s vozíky jezdí jak čuňata po přeplněných stezkách Lednického zámeckého arreálu, opět, celoplošný zákaz vozíků na silnicích vyšších tříd není věc, která s tím má cokoliv společného. Pokud si to někdo spojuje a argumentuje tím, tak přitom musí udělat několik myšlenkových veletočů. A jestliže někdo uvažuje tím způsobem, že se kvůli řešení místního problému nerozpakuje zavést plošnou restrikci s daleko širšími následky, tak takový člověk u mne nemá co dělat na poslanecké židli.

  17. Ten zákaz vozíkov na cestách 1. triedy je ale dobrý nápad! Ja by som hlasoval za.

  18. Jozef: Proč zákaz vozíků na silnicích (třeba i jen 1. třídy) NENÍ dobrý nápad, viz web cyklostrategie, zde:
    http://cyklostrategie.cz/file/cyklolegislativa-projednani-legislativnich-zmen-detske-privesne-voziky-za-jizdni-kolo/

    Stručně:
    – Mnoho lokalit nemá jiné použitelné spojení s okolním světem či krajinou.
    – Modernizované silnice I. třídy mají lepší parametry než silnice nižší třídy (široká vozovka a rozšířená krajnice, přehlednější komunikace)
    – Mnoho úseků silnic nižších tříd má větší intenzitu dopravy než silnice I. třídy
    – Mnoho cyklotras vede v současnosti po silnicích I. třídy (zpravidla jen malé několikasetmetrové úseky tam, kde neexistuje jiné propojení) – značná část
    cyklistické sítě se tak stane pro některé uživatele nepoužitelná
    – Jak cyklista pozná, na jakou komunikaci vyjíždí? Bylo by nutné označit všechny křižovatky novými značkami.

  19. dovolím si škodolibou poznámku, že i tady je krásně vidět jak naše demokracie funguje – hlasuje se více méně podle pokynu.. :-D Jak znám, některé poslance, dalo by se jistě s úspěchem pochybovat, že vědí o čem opravdu hlasují.. :-D

    Jinak doporučuji text 463/0 přečíst např. zde: http://www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=73704 – je klidně možné, že dvě děti (do deseti let) ve vozíku, je to co některým vadí..

    Skutečně spíš preferuju zákazy cyklistů a chodců na místech, kde je to pro ně nebezpečné. A to by ale přímo vynucovalo postavit pro ně jiné cesty. A jak má být vozík široký a jaký praporek…?? Proč takové blbosti řešit v zákoně?? To pak můžeme taky mít zákon na stěhování nábytku po chodníku, po stezce, vyjmenovat v zákoně židle a stoly a co pak v praxi se skříněmi a poličkami, které v zákoně nejsou..
    Upřímně jsem proti dalšímu zaplevelování právního (ne)řádu. Co není zakázáno, má být s použitím zdravého rozumu povoleno!

Další z rubriky

Cyklisté sobě se probouzejí z volebního spánku 8

Stránky Cyklisté sobě fungují od roku 2013 jako shromáždiště námětů na zlepšení podmínek pro jízdu..více

Připomínky k územnímu plánu v oblasti cyklodopravy 1

Návrh nového územního plánu, takzvaného Metropolitního, prochází první fází připomínkování. Do čtvrtka 26. 7. je..více

Letní podněty Cyklisté sobě s reakcí 2

Od srpna do září jsem poslal na magistrát a městské části další várku podnětů Cyklisté..více

O cykloobousměrkách na Praze 3 z pohledu Cyklisté sobě 25

Od jara tohoto roku zpracovávám podněty Cyklisté sobě a vybrané případy projednávám s magistrátem a..více

Podněty Cyklisté sobě pro městské části Praha 4 – 6 18

Databáze Cyklisté sobě obsahuje na území Prahy téměř tisíc podnětů na zlepšení podmínek pro jízdu..více

Jezděme v pohodě! 3

Doprava v Praze sice není žádným rušným Londýnem, přesto se ale občas nepříjemné momenty vyskytnou. Ráno..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jaký je nejčastější typ dlažby na vašich cestách po Praze?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru