Do města na kole: Deset hlavních zásad

Chcete začít jezdit do práce na kole, ale nejste si jistí, že to zvládnete? Nemějte starost, tisíce Pražanů tak činí a vědí jak na to.

Tímto článkem začínáme nový seriál návodů pro jízdu ve městě určených pro začátečníky. Ode dneška bude každou středu vycházet jeden díl. A na co se můžete těšit? Budeme psát o vybavení rekreačního či horského kola pro město, o jízdě na cyklostezkách, přineseme návod, jak začít jezdit v provozu a jak se naučit jezdit v něm bezpečně. Postaráme se o zamykání vašho kola na ulici a zbavíme vás problémů, které by vás jinak mohly zaskočit. Sledujte náš nový seriál: „Do města na kole“!

V prvním článku shrneme deset jednoduchých zásad, které by vám mohly s jízdou po městě na kole nejvíce pomoci. Drtivá většina lidí, co dnes jezdí po Praze na kole, začala prostě tím, že to zkusila. Byli i tací, kteří to po pár dnech zabalili; často jen proto, že na ně vyskočil nečekaný problém, se kterým si v tu chvíli nevěděli rady. Naše zásady vám umožní začít jezdit na kole do práce v pohodě a s veselou myslí.


 

1. Jděte do toho s dobrou náladou

Pozitivní přístup k věci je základ. Nebudete přece jezdit na kole proto, abyste se u toho vztekali, ale abyste si to užívali! Jistěže si na počátku budete muset zvyknout na pár věcí (především na auta), budete muset překonat nějaké ty překážky. Ale odměna je sladká! Hledejte pozitiva, užívejte si hezké úseky na trase, usmívejte se na ostatní cyklisty. A myslete na to, jak „v pohodě“ byste byli při stání na jedné noze v metru nebo poskakování v koloně na magistrále. Jízdou na kole prospíváte sobě i svému okolí.

2. Zeptejte se zkušenějších

Nejlepší rada je od lidí, kterým věříte. Jestli někdo z kolegů na kole jezdí, může vás zasvětit nejen do tajů podnikového parkování, ale také poskytnout neocenitelné rady pokud jde o volbu trasy či jízdu v provozu. Stejně tak poradí přátelé. V téhle zemi jezdí na kole třetina národa; a každý desátý Pražan sedne na kolo na území hlavního města alespoň jednou týdně. To by v tom byl čert, abyste nikoho neznali. A když je to tak, potom nezbývá, než abyste se o radu obrátili na nás. Rádi pomůžeme.

3. Najděte si příjemnou trasu

Budete-li na své cestě kopírovat obvyklé ulice, kterými jedete autem nebo tramvají, zpravidla si cestu moc neužijete. Zpočátku raději volte trasu co nejklidnějšími ulicemi, třeba za cenu zajížděk. Až se otrkáte, najdete si sami mez provozu, který ještě snesete.

Jestli máte štěstí, vede vaším směrem cyklostezka nabo trasa městského systému (číslovaná A1-A599). Ovšem systém cyklotras je hotový jen asi ze třetiny a především v centru je opatření pro cyklisty velmi poskrovnu. Pokud potřebujete do centra podél Vltavy, držte se náplavek, co nejdál to jde. Ale ani v oblastech, kde pro cyklisty na pohled nic není, nemusíte zahazovat flintu do žita. Na našem webu najdete jedenáct podrobně popsaných, základních tras centrem. Naše cyklomapa našla ulice vhodné pro jízdu na kole i v tom nejhustším centru. A kdybyste byli docela ztraceni, prostě nám napište o trasu.

Máte-li to do práce dál než deset kilometrů nebo víc než sto metrů do kopce, važte svou trasu dvakrát. I na extrémní trasy jsou vhodná řešení. Můžete kombinovat skládačku a veřejnou dopravu, zkusit elektrokolo nebo třeba koloběžku. Všechno jde.


 

4. Nastudujte si základy jízdy v provozu

Ono to vážně není složité. Základních zásad není mnoho. Jakmile víte, kde máte přednost a kde ne, jak daleko od kraje jet v cyklopruhu nebo podél parkujících aut, jak správně ukázat a že vás řidiči nesní, když v potřebném případě zaberete pruh, bude pro vás průjezd všude mimo ty nejhlavnější ulice hračkou. Základní pravidla najdete na obrázku níže, podrobný, padesátistránkový manuál zde.

jak_prahou_na_kole_letak_spojene_540

5. Dovybavte si kolo

Částečná změna v užívání vašeho kola je vlastně skvělým důvodem, proč se předem odměnit koupí doplňků, které současně potěší i zvýší vaši bezpečnost i komfort jízdy. Určitě pořiďte zvonek, uvítáte ho zejména na rušné cyklostezce. Snese-li to vaše kolo i ego, tak neváhejte doplnit pořádné blatníky — vysychající vozovka, louže či blátivé pěšinky vám pak budou šumák. I když jsou na jaře dny dlouhé, neopomeňte sadu světel; nikdy nevíte, dokdy se v práci zasekáte. A chcete-li se opravdu motivovat, proč si nenechat od svých blízkých darovat nějaké elegantní cycle chic oblečení, výraznou bundu nebo rovnou celé kolo? (jaké – o tom budeme také psát).

6. Parkování je řešitelné

Zpravidla nejtěžší oříšek nemusíte často louskat, spousta budov už má stojany někde v garážích. Pak potřebujete akorát solidní zámek. Zeptejte se kolegů, kde parkují kolo. Zeptejte se správce budovy, často vám to dovolí na dvoře, ve výklenku. V prostorách, které nejsou veřejně přístupné, stačí jeden zámek v ceně desetiny kola. Působíte-li ve „zhoubné“ budově bez možnosti kolo uložit, pořád ještě to někdy můžete řešit skládačkou strčenou v práci pod stůl; pak ji nepotřebujete ani zamykat. Nemáte-li ale jinou šanci, než parkovat kolo pravidelně na ulici, u lampy, plotu či veřejného stojanu, je spolehlivým řešením nechat kolo v co nejvíc odstrašujícím stavu a zamykat jej dvojicí kvalitních, těžkých zámků (ten těžší nemusíte vozit, stačí ho nechávat zamčený právě k tomu plotu).

7. Logistika není neřešitelný hlavolam

Jak vozit převlečení, notebook, boty a nezbláznit se z toho? Nosič a dvacetilitrová kabela k zavěšení ze strany, aby se dala rychle odepnout, je zpravidla nejpraktičtější řešení. Kdo nosič nerad, použije brašnu přes rameno, existují dokonce i speciální městské vozíky. Ani v jiných případech ale nemusíte zoufat. Převlečení a přezutí si můžete přivést najednou na více dnů předem ve větším zavazadle; a třeba ani ne na kole.


 

8. Procvičte se o víkendu

Máte-li strach, jestli trefíte, jak zvládnete náročná místa, nebo netušíte, jak dlouho vám cesta potrvá, vyzkoušejte si ji nejprve o víkendu. Provoz je v Praze o víkendu o třetinu slabší. Snížení provozu o pouhá 3% znamená poloviční zácpy, takže budete mít pocit, že je Praha prakticky prázdná. Budete si moct všechna potenciální problémová místa prohlédnout víc v klidu. A můžete i zabloudit, tentokrát na vás píchačky nečekají. Ve všední den pak už budete trasu znát.

9. Učte se se z vlastních chyb

Dostanete-li se do nepříjemné situace, pokuste se ji vydýchat a později s klidem vyhodnotit – ať sami nebo se zkušenějšími kolegy či známými. Učinil jiný účastník provozu něco nečekaného? Zamyslete se nad tím, proč. Vybrali jste si pro průjezd špatné místo? Zkuste to příště trochu jinudy. Přehlédli vás za šera? Zkontrolujte svou viditelnost. Každý problém má řešení. Když si je s chladnou hlavou rozeberete, vyzískáte z nich pro sebe maximum a vaše dovednosti jízdy v provozu se budou postupně zlepšovat.

10. Nemusíte jezdit, když nechcete

Mnoho dobře míněných předsevzetí na cestu na kole končí deštivým dnem. Proto, když nemáte ráno za špatného počasí chuť, rozhodně se nemusíte přemáhat. Zítra je přece taky den. Když se rozprší odpoledne, počkejte půl hodiny, nebo nechte kolo přes noc v práci (je-li to možné). Když s kolem ve městě začínáte, nemáte přece důvod si věci komplikovat víc, než je zdrávo.

Bonusová rada: motivujte se navzájem

A jestli potřebujete pro ježdění do práce další motivaci, přihlašte sebe a své kolegy do květnové kampaně Do práce na kole 2012. Registrace budou spuštěny začátkem dubna.

Přejeme příjemnou cestu!


 

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další z rubriky

Deštivým jarem na kole 7

Letošní jaro přineslo pravidelné přeháňky a bouřky. Jak se s nečekanou vodou seshora i zespoda..více

První kilometry snáze s příručkou městského cyklisty 5

Teploty se již definitivně přehouply přes nulu, sdílená kola opět lemují zábradlí, cyklohashtagy na sociálních..více

Takto na kole ne! 59

Zlepšování vztahů v dopravním provozu se na Prahou na kole věnujeme dlouhodobě. Připravili jsme a..více

I vy můžete být poslem světla! 17

Ne, titulek článku není reklamou podezřelé náboženské sekty. Jedná se jen o upozornění na krátící..více

Jak objet zákazy na pěších zónách 7

Praha 1 se i přes více než roční odpor části veřejnosti, spolků i magistrátu rozhodla..více

Ukázka z knihy Městem na kole: přímé a nepřímé levé odbočení :)

Pokud jste to již nepostřehli, v těchto dnech vychází tištěné vydání našich návodů, které vydává..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru