Do města na kole: První šlápnutí v provozu

Autům se v Praze vyhneme jen obtížně. Naštěstí to není vždycky potřeba. Rušným ulicím se dokážeme vyhnout a slabý provoz je zvládnutelný snáz, než byste předpokládali. Po zvládnutí pár základních zásad budete moct jezdit po klidnějších ulicích, stejně jako kdejaký Dán. V zemích, kde to s podporou cyklodopravy myslí vážně, byste žádné další lekce ani nepotřebovali…

Do zvládnutelného provozu

Základní pravidlo, které bezpochyby sami dodržíte, je: jezdím jen po takových silnicích a v takovém provozu, na jaké si troufnu. Podrobný návod, jak poznat snadnou komunikaci, máme ve starším článku. Pro začátek naprosto stačí vyhnout se:

  • komunikacím s více pruhy v jednom směru
  • řazení do druhého pruhu
  • předjíždění kolon zprava.

Dokud se auta nepohybují příliš rychle, máte před nimi na kole v provozu řadu výhod. Dokážete daleko lépe manévrovat a skoro všude se protáhnete. Auta v zácpě jsou (až na riziko náhlého otevření dveří) zcela neškodná.

Pro bezpečnou jízdu v slabším městském provozu proto stačí zvládnout pár jednoduchých úkonů.

Buďte viditelní a jeďte předvídatelně

Ostatní lidé v provozu ocení, když jste vidět a chováte se předvídatelně.Pokud se budete chovat spíše jako další auto, než abyste se bázlivě schovávali u kraje vozovky, vaše chování je pro většinu řidičů čitelnější a tudíž oboustraně bezpečnější.

Nelepte se na kraj

Jakkoliv platí, že máme na kole jezdit vpravo, rozhodně to neznamená, že se máme lepit na obrubník nebo na parkující auta. Základem je nechat si rezervu alespoň tři čtvrtě metru od kraje, ať už kvůli kanálům a nepořádku u kraje vozovky, kvůli možnému nenadálému otevření dveří zaparkovaného auta, či k vyhnutí se autu, které vás objíždí moc těsně. Zpoza zaparkovaných aut může rovněž někdo vyjít.

Je prokázané, že čím dále jedete od okraje, tím větší je vzdálenost, ve které jste předjížděni ostatními.

Ukazujte váš směr

Když všichni ví, že budete odbočovat, dají vám na to víc času a prostoru. Cyklista má sice povinnost ukazovat jen před křižovatkou, praxe však praví, že „čím víc, tím líp“. Pokud jste v komplikované situaci, je přesto důležitější pevně držet řidítka a bezpečně ovládat své kolo.

Ohlížejte se při odbočování vlevo

Bez ohlédnutí se při odbočování vlevo prostě neobejdete. Překvapivě se snáze ohlíží při vyšší rychlosti. Zvládnete-li se ohlédnout jen na okamžik, naučte se to dělat dvakrát za sebou.Pokud se vám ohlížet nechce, vše vyřeší zpětné zrcátko.

Zabrání pruhu

Ačkoliv se má na kole jezdit při pravém okraji vozovky, ne vždy to tak je bezpečné. V úzké jednosměrce obložené z obou stran parkujícími auty, při jízdě podél ostrůvku tramvajové zastávky, na kruhovém objezdu, zkrátka všude, kde by vás řidiči předjížděli s minimálním odstupem, se vyplatí posunout se více vlevo a zabrat na tu chvíli celý pruh.

Technicky je to snadné: ohlédnete se, ukážete vlevo (velmi důležité pro čitelnost vašeho záměru!) a posunute se od kraje tak, aby vás auto nemohlo předjet. (Je-li pruh tak široký, že vás pak auta chtějí předjíždět zprava, zeptejte se sami sebe, co jste to proboha provedli, a vraťte se zpátky.)

V živějším provozu vyžaduje zabrání pruhu vyčkat na větší mezeru mezi vozidly. Ohlížejte se, ukazujte, místo v koloně si tím nakonec vyjednáte.

Zabrání pruhu rozhodně nezkoušejte tam, kde auta jezdí rychleji než padesátkou a dvakrát si jej rozmyslete, když ulice stoupá a vy se plazíte sotva desetikilometrovou rychlostí. Zabrání pruhu cyklistou, který jede třikrát pomaleji než auta, nebývá dobrý nápad. Alternativou zde může být v nejhorším i ten chodník.

Přímé odbočení vlevo

Přímé odbočení vlevo v provozu můžete považovat za jakousi závěrečnou zkoušku prvního stupně cyklistických dovedností. Postup je následující:

1. Ohlédnete se,

2. ukážete,

3. zaberete pruh (stále ukazujete),

4. Dáte přednost protijedoucím vozidlům (můžete i zastavit při levém okraji svého pruhu),

5. odbočíte.

Na křižovatkách s více pruhy se nerozpakujte odbočovací pruh zabrat. Vždycky se ale držte zásady, že je-li na vás křižovatka moc velká, bude lepší odbočit nepřímo.

Nepřímé odbočení vlevo

Tento poslední trik vám umožní projet i místa, kde byste se báli snad i v tanku, zejména velké světelné křižovatky a podobné lahůdky, jejichž projektanti i uživatelé chápou bicykl jako něco, co se na daném místě nikdy neobjeví.

Princip nepřímého odbočení je jednoduchý a zřejmě ho už podvědomě používáte: V místě, kde potřebujete odbočit vlevo, na vhodném místě zastavíte a pak překřížíte oba směry ve chvíli, kdy nic nejede, nebo kdy má volno právě kolmý směr. Jediné, na co je potřeba dát pozor, je vhodné místo pro zastavení. Nemůžete překážet projíždějícím autům. Někdy se vyplatí sesednout na chodníku a použít rovnou přechod pro chodce. Na následující fotce je místo, kde lze bezpečně vyčkat na příležitost k nepřímému odbočení, na křižovatce na Nábřeží Kapitána Jaroše.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Jednoduchá pomůcka pro vzdálenost od krajnice je jet tak aby vám, při pohledu vpravo ,vaše pravá ruka na řidítkách zhruba zakrývala konec pro vás bezpečně sjízdného terénu, ne tedy příkop, obrubník nebo prostor kde se opakují kanály.

    Doporučitelné je i malé zrcátko, pro hrubý přehled co se děje za vámi….

    Velký pozor při jízdech za vlhka na panelech, kolejích a pěšíćh zónách, kde jsou kostky ošlapané do hladka a kluzké jako mýdlo….

    Raději širší než užší gumy , singlspeedky a silničky jsou sice cool ale pražská dlažba je pražská dlažba a na některých místech by jste na ní postavili kolo jako do stojanu

    Děkovat, děkovat děkovat, valná většina řidičů celkem spolupracuje a uznalé poděkování rukou udělá víc pro cyklistiku než vztyčené prostředníčky a hrozící ruce.

    Někdy je lepší na chvíli ustoupit a nechat kolonu, která se za váma udělala projet, přijdete o minutu svého času a nepojedete s autobusem nebo neurotickou paničkou za zády.

    Přemýšlet za roh, nástupem na kolo jste se stali nepřáteli chodců a dostanete to od nich sežrat, na vás se jim dobře řve a chtějí od vás víc ohledů než od aut.

  2. se vším souhlasím, jenom s tím pohledem na pravou ruku, nevím jestli to neplatí jenom pro ty, co jezdí v pokorném předklonu.. :-P s vlaštovkama jsou ruce skoro podél těla a dolů (na zem, na řetěz, na komponenty) se městský cyklista nemá proč dívat .. ;-)
    a pak taky ti chodci: když není člověk podivně oblečen jako ninja a nemíjí je moc rychle, nesetkal jsem se že by někdo řval.. naopak jsou vstřícní, pokud mají čas a šanci reagovat..
    A jinak to všecko pravda!

  3. Při odbočování vlevo se mi stává, že zastavím vedle auta a tak musím trochu couvnout, abych řidiči nebránil ve výhledu. Pro plynulé překonání křižovatky je pak důležité si před zastavením podřadit, pak má kolo snad i lepší akceleraci než kdejaké auto a křižovatku opustíte plynule s ostatními auty.

  4. normální horské kolo .. nemám žádný nízký posaz , na silniče rozhodně nemyslím polohu v beranech :)

    No mě nějvíc štvě když pokřikují na mě za jiné cyklisty, ve smyslu já blb přibrzdím a někde se pomalu sunu a a někdo to kolem prosviští a šokovaný chodec se vylévá na mě……

    Taky pozor na přechodech, chodci cyklisty automaticky zařadí mezi pomalé a vesele vstupují přímo před vás, ještě větší pozor na chodkyně :)

  5. Na prvním obrázku cyklistka ukazuje odbočení vlevo, její ruka však splývá s okolními vodorovnými liniemi, takže je dost nezřetelná a přehlédnutelná, zvlášť v šeru a z větší vzdálenosti. Doporučuji výrazně kývat rukou v této poloze nahoru a dolů (mávat), upoutá to pozornost i řidiče s mobilním telefonem u ucha.
    Okoukal jsem to kdysi ve Švýcarsku a s úspěchem to používám.

  6. mozna nectu pozorne, ale posledni obrazek odbocovani v levo me ponekud mate svejma fialovejma sipkama. prvni sipku z leva beru, ale druhou a treti bych bral spis jako vyhledavani narazniku kolemjedoucich aut ;)

    …jinak zajimave si precist veci ktery obecne neresim, resp. po svym.

  7. 2046: Představ si, že třeba jedeš Husitskou dolů a potřebuješ odbočit doleva (tady: http://g.co/maps/xe73p). Protože ale proti tobě jede proud aut a ty při čekání nechceš blokovat kolonu za sebou, vezmeš to do té slepé vpravo, kde v klidu počkáš, až se mezi auty vyskytne skulina, ve které tu Hustiskou překřížíš. Musíš si samozřejmě na to čekání vybrat nějakou klidnou ulici, což může klidně být i oklikou podle té třetí šipky.

  8. …ceee oni vomylem. Nejak krizit silnici abych nekomu neco uvolnil, to je stejna pakarna, jako tady pisete o tom ze se nema jezdit blizko u okraje.
    Jsem stejnej ucastnik dopravniho provozu jako kdokoli jinej, jedno kolik mam pod sebou kol. .. alespon tohle mi rikala pani policistka.

    takze nevim proc bych mel klickovat jak zajic po silnici, kdyz si muzu normalne pockat a svoji prezenci tak dat najevo ze existuju a ze cekam…. trosku mi to pripomina chovani lidi kdy kolem nich clovek jede na kole… idelani je kdyz jsou pri smyslech a nesnazej se uskakovat do strany, pak clovek nevi co s tim..napodobne v tomhle pripade.

  9. To máš samozřejmě pravdu. Já bych tak taky nejel, maximálně bych se nasunul hodně doleva, aby mě ta kolona za mnou mohla objet zprava. Ale tyhle rady jsou opatrnější lidi, kterým by standardní manévr (modrá šipka) připadal nebezpečný nebo nepříjemný. Tohle je legální opatrnější varianta. Samozřejmě se ale musí provést tak, aby ostatní chápali co děláš.

  10. Druhá fialová šipka – nepřímé odbočení vlevo, používá se např. ve Španělsku i pro auta na hlavních silnicích v extravilánu, aby čekající auto netrčelo veprostřed. I u nás to kdysi bylo zakotveno v dopravní vyhlášce.

  11. no kolem a kolem, taky moc nejezdim tak ze by lidi vedeli co chci zrovna delat… :)

  12. Ještě jedna drobná rada vyvolaná dnešním počasím.
    http://www.yr.no
    je výborný meteo web, který podle mé osobní zkušenosti umožňuje „proklouznout“ i špatným počasím, dnes mi tedy ráno nasimuloval, že odpoledne neproklouznu, takže nastala jízda MHD…
    Trefuje se cca 30 minutovým rozptylem i do místní situace,.,,,,, skutečně se podle něj dá naplánovat průjezd „suchým kolem “ :)

  13. Mne se pro odbočování vlevo a vůbec osvědčily reflexní pásky. Které člověka dobře zviditelňují.
    Při zabírání pruhu se mi osvědčilo zvednout levou ruku z řídítek jako při odbočování, ale loket ohnout nahoru. Řidič tak tuší, že se bude dít něco ne úplně standartního.

  14. Pozn. k počasí: proklouznout „suchým“ kolem je bezva, ale městský cyklista nemusí! Včera jsem vyrazil schválně do deště (a nic silného to přece nebylo), abych si užil prázdnou cestu přes podolí a braník. ;-)

    Jinak horská kola jsou výborná věc, taky ho používám, ale naposledy to bylo při výletu na Voseckou boudu. Podle mě ta nestandardnost zadní části – chybění odrazek,blatníků, nestandardní blikačky – prostě do města mezi ostatní účastníky provozu vhodná nejsou. Navíc některé jedince horský kolo svádí k nečekaným formám městského pohybu jako skákání na obrubníky, jízda přes oddělující terénní pásy apod.

    Ovšem také jsem včera registroval borce na moderní elektroskládačce v zelené rybářské pláštěnce a bez světel (!) – pod těmi tmavými viadukty dole v sulické ulici – to bych se nedivil, kdyby na něj někdo i řval.. Takže hodně cyklistů v Praze je fajn, ale kdyby to byli vychovaní městští cyklisté bylo by to ještě fajnovější.. :-)

    Btw: nic proti meziměstským cyklistům a újezďákovi zvlášť! ;-)

  15. josuk : ninja rider ?
    Mám na kole blatníky vzadu i vpředu, málokdo má rád psí pozdrav rozprskaný na zádech :)
    Blikačku mám vepředu i vzadu,určitě standartní a BLIKÁM FURT :), v případě šerodojezdů, plaváků a podobně mám i záložní v baglu :) která mě bliká na částečně na boku v síťové kapse, v úplné nouzi zapnu i lentilkuv přilbě…

  16. josuk, jinak dost často vidím lidi krosit na silničkách, možná jsou to cyklokrosky….
    Podle mě to není o tom jaké máš kolo, ale horské ti dává pohodu a bezpečnost i na místech kde se skládačka stává trenažerem na jízdu na býčkovi :) . prostě výtluky, koleje, dlažba ve vodičkově či panelové cestičky u nás nic neznamenají ….

  17. újezďák: rozumím Ti, na horském jsem v Praze jezdil a z něčeho jiného jsem taky měl obavu. A dodnes nevím, proč jsem loni Amsterdama kupoval.. jenomže on mi změnil život (a to tahle klišé nemám rád), jenže co jsem mohl dříve dvakrát týdně do práce na kole, můžu třeba každý den a v civilu, klidně v obleku, toho lze vyřídit mnohem víc..
    Jinak minulý týden jsem spěchal na Malou Stranu, auto jsem nechával u Ženských domovů a s Bromíkem jsem prosvištěl až na Malostranskou a pak přes Staré Město zpátky .. neříkám, že dlažba je super, ale jde to. Normálně to jde.. ale samozřejmě nejedu 30 ale sotva polovic.. ;-) stále proti autu, MHD a pěšky citelná časová úspora!

  18. Myslim si, ze horske kolo je do velmi tvrde Prahy idealni. V prirode totiz byva hlina takze si gule maji kdy odpocinout…

    Ja jsem za ty masivni rafky a plaste urcite rad.

  19. btw: cyklisté na horských zatím nemají respekt ostatních často jen proto, že: vypadají v Praze jako strašidla, nerespektují ostatní, porušují pravidla, nesvítí, závodí po rovině a z kopce přitom 90% z nich do kopce předjedu i na 20kg ocelovém amsterdamu.. :-D

  20. ad: 13 Rostislav Adam – pokrčená paže v lokti – POZOR,
    v zákoně o dopravě je stanoveno v §30 odst.(3)…Paží ohnutou v lokti nahoru se dává znamení o změně směru jízdy na opačnou stranu.
    Platí to i u auta, kterému nejdou blinkry…

  21. Hm, asi zas další opatření, které jaksi nepočítá s provozem cyklistů, protože když člověk jede na kole, dává znamení o změně směru tou rukou, která je na straně, kam odbočuje. Myslím ale, že tohle stejně většina řidičů nezná.

  22. no tak jsem si konečně všiml, kde jsem si „NASTAVIL“ info do mailu o nových komentářích :) a zastavil jsem to… snad…inu pc amatér…

    Josuk : no nevím, podle mě cyklisté na horských kolech jako strašidla nevypadají, i když když jsem nedávno projel za bahna kolem Uhříněvsi, tak by se s tím dalo souhlasit…

    S tím řícením , nedělil bych to podle typu kol, jám mám zas třeba dojem, že skládačkáři mají e větší tendence se motat mezi auty zleva zprava podle nálady a stylový mladí jezdci(kyně) na nových městských kolech se mi zdají nevyježdění v provozu, tedy neznají přednost zprava, některé značky jsou jim asi záhadou a na stopce zastaví, jen když jim zvoní mobil a o zastavení na červenou asi ještě neslyšeli..

    Velký nešvar je pak telefonování za jízdy, v úterý jsem potkal tatínka s dětma na cyklostezce, dítě v sedačce, druhé samostatně a on za jízdy telefonoval…. na zabití…

  23. ad Rostislav Adam: Ano, ukazuje se rukou tam kam chceš odbočit. Ale jsou okamžiky, kdy to z nějakého důvodu nelze, dřív třeba na „kozím dechu“ v kopci jsi nemohl pustit plyn nebo u auta nešel blinkr… Dnes to nikdo nepoužívá, ale jsou tací, co to znají, proto bacha, abys tímhle někoho za sebou nespletl.

  24. OK, vlastně to, nedělám s loktem v pravém úhlu, a obvykle to používám při vjezdu do úzkého místa, kde žádná ulice, kam odbočit, není.

  25. Zvednutí paže ohnuté v lokti se v některých zemích (např. v Dánsku) bere jako signál pro upozornění, že cyklista zastaví – je to velmi užitečný signál.
    Jak koukám na http://en.wikipedia.org/wiki/Hand_signals , píšou tam, že se má správně použít zvednutá natažená ruka (v praxi se ale používá i pokrčená).
    Signál s tímto významem by se měl zavést i u nás (i když se dá místo toho často použít ukázání odbočení vpravo jako to dělají zastavující auta blinkrem).

    ad 21 – Znají to teoreticky všichni, protože to musí vědět, aby získali řidičák ;-)
    Ale předpisy se rychle zapomínají – např. i to, že vyšší platnost než semafor má policitsta řídící dopravu a co znamenají jeho signály.

  26. Jo, taky mám pocit, že spousta lidí(včetně mne) předpisy začne zapomínat ve chvíli, kdy získají řidičák.
    Je fakt, že by se měly uchytit nějaké další signály krom toho, odbočuji doprava/doleva. Ten můj, improvizovaný signál, pochází z toho, že jsem musel na Vltavské dát jasně najevo, že jedu k nádraží a ne dolů, tak jsem tehdy začal nejprve s rukou jasně nataženou vlevo. Ale později jsem si uvědomil, že míst, kdy pouze nechci, aby mne auta předjížděla je víc. A nějak furt dávat levou rukou nataženou, že jen zabírám pruh, zvlášť když někdy to mate, se mi opravdu nechtělo.

Další z rubriky

I vy můžete být poslem světla! 17

Ne, titulek článku není reklamou podezřelé náboženské sekty. Jedná se jen o upozornění na krátící..více

Jak objet zákazy na pěších zónách 7

Praha 1 se i přes více než roční odpor části veřejnosti, spolků i magistrátu rozhodla..více

Ukázka z knihy Městem na kole: přímé a nepřímé levé odbočení :)

Pokud jste to již nepostřehli, v těchto dnech vychází tištěné vydání našich návodů, které vydává..více

Kniha Městem na kole právě vychází 6

Kniha Městem na kole se právě nyní dostává na pulty knihkupců. Městem na kole nabízí..více

Chodník není pro cyklisty. Co s tím můžeme dělat? 48

Mnoho cyklistů jezdí v Praze alespoň někde po chodnících. Asi téměř každý z nás si..více

Bude letos vaše první městská sezóna? 31

Zima skončila, jaro je opět tady. Uvažujete-li letos o tom, že konečně vyrazíte na kole..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jaký je nejčastější typ dlažby na vašich cestách po Praze?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Pavel Mašek: Muzejní oáza

    Zatím jsem se v prostoru mezi novou a starou budovou NM pohyboval pěšmo a pro pěšího je to určitě plus.…

  • Pavel Mašek: Zenklova podrobně: dá se vyjet, ale páteřka to není

    Když jsem tam projížděl poprvé, jel jsem z kopce, tak jsem měl smůlu, že za deště. Pěkně mi to klouzalo,…

  • Pavel Mašek: Na kole vedle sebe

    Já celý život podporuji jízdu dvou cyklistů vedle sebe, jsou i silnice dostatečně široké, kde můžou jet vedle sebe tři…

webdesign by 2046
↑ nahoru