Do města na kole: Tipy a triky pro jízdu po městě

V předchozích článcích nezbyl prostor na několik tipů, jak se po městě pohybovat elegantněji a s menší námahou. Je na čase to napravit. A samozřejmě také varovat: je pár věcí, které by vás v provozu neměly ani napadnout.

S auty jeďte svižně, mezi chodci pomalu

Když pojedete rychlostí blízké té, kterou jedou motorová vozidla, dost věcí vám půjde snáz. Řidiči vás před předjetím uvidí déle, předjede vás míň aut, lehce zabarete pruh. Naopak, čím větší rozdíl rychlostí, tím víc problémů. Proto jsou ulice, kde se jezdí víc než padesát, pro cyklisty tak nepříjemné.

Rychlost je ale jak dobrý sluha, tak špatný pán. Na cyklostezkách nebo cestách pro pěší se přizpůsobte rychlosti spíš těm, v jejichž společnosti se právě pohybujete.

Volte ulice, kde se jezdí

Zkušenost říká, že čím víc jezdí na ulici cyklistů, tím je to pro ně bezpečnější, protože s nimi ostatní více počítají (existuje na to i empirické pravidlo, tzv. Smeed’s law). To můžete využít ve svůj prospěch, když se budete držet cyklisty hojně frekventovaných ulic. Mimo značené cyklotrasy potkáte víc lidí na kolech nejspíš v ulicích, které máme v mapě (link) vyznačené jako doporučené.

Stoupání co nejklidnější trasou

Stoupání společně s auty je prostě nepříjemné, a pro větší rozdíl rychlostí také méně bezpečné. Máte-li na cestě pořádné převýšení, najděte si pro jeho překonání co nejklidnější trasu: vedlejšími ulicemi, parkovou cestou. Cyklista stoupající v parku šestikilometrovou rychlostí není pro ostatní ani nejmenším ohrožením. Naopak, při jízdě z kopce se můžete zapojit do provozu i na hlavní silnici.

Dávkujte tempo a dojíždějte v klidu

S jízdou proměnlivým prostředím souvisí i tato rada: Rozhodně nemusíte jet porád naplno! Jízda na plný výkon má smysl v živém provozu, ale projíždíte-li klidnou ulicí nebo parkem, proč nezvolnit? Zvlášť posledních pět minut se vyplatí vypustit a doplout k cíli cesty na půl plynu. Nebudete mít po příjezdu jazyk na vestě a trochu vychladnete.

Využijte náplavku ke zvolnění, pokud je tam hodně lidí.

Dívejte se a buďte zdvořilí

I když je to těžké, vyplácí se navazovat oční kontakt s ostatními účastníky provozu. Potvrdíte si, že se vidíte, respektujete se. A můžete být zdvořilí: pustit řidiče odbočujícího před vás, nebo chodce na přechodu, ukázat paží řidiči, ať vás předjede tam, kde s tím nemáte problém. Pouštění chodců na přechodech ale nemá smysl, máte-li v zádech auto: řidičů, kteří okamižtě pochopí, co děláte, je zatím minimum.

Nesouvisle parkující auta

Tam, kde auta parkují nesouvisle, se na krajnici schovávejte jen, jedete-li opravdu hodně pomalu. Tím, že se schováte mezi příležitostně parkující auta, si při jejich objíždění sami zbytečně komplikujete život.

Tramvajové koleje

V ulicích, kde jezdí tramvaje těsně podél parkujících aut (například Bělehradská, Jindřišská, Myslíkova), se řaďte mezi kolejnice, i když se vám poloha vpravo od kolejí zdá celkem v pohodě. Kdokoliv vám před kolo skočí nebo otevře dveře, nasměruje vás rovnou přes pravou kolej, což značně zvyšuje riziko pádu.

Jeďte skutečně středem. Je to bezpečnější.

Pragmaticky

Neúplná řešení pro cyklisty v provozu znamenají, že leckde neprojedete v souladu s předpisy. Jste-li svatí, kapitolku přeskočte, pokud potřebujete detailně ulehčit břemenu potenciálních hříchů, přečtěte si tento článek.

Nedělejte si těžkou hlavu z toho, že se vždy nechováte v souladu s pravidly. Ta pravidla netvořili pro vás. Můžete je dočasně změnit, pokud k tomu v danou chvíli přesvědčíte i své okolí. Nezapomínejte jen, že v tu chvíli na sebe berete zodpovědnost za veškeré následky. Jste-li pragmatičtí, buďte při tom dvakrát opatrní.

Pragmatické chování, které je v Praze běžné, zahrnuje ohleduplnou jízdu v úsecích s vedením kola a málo zalidněných chodnících, opatrné projíždění protisměrek a ignorování těch zákazů vjezdu, které jsou cílené na motorová vozidla. Jízda na červenou ála New York se v Praze mimo alleycaty prakticky nerealizuje.

Stoupáním parkem na Smíchově nikoho neohrozíte bez ohledu na značku.

Tohle ne!

I v rámci maximálně pragmatické jízdy je pár věcí, které by vás neměly ani napadnout:

Vjíždět rychle na přechod zpoza zaparkovaných aut. Když už jedete po chodníku (či chodníkové cyklostezce), musíte na každém přechodu zpomalit tak, abyste dali přednost čemukoliv, co pojede po přechodu. Dokonce i když je ten přechod světelný a máte zelenou, buďte velmi opatrní! Odbočující auta počítají s chodci, ne s rychleji pohybujícím se bicyklem. Riziko srážky na přechodu od odbočujícího auta je mnohem vyšší než když jedete v provozu! (3x když jedete souběžně s vozidly, 11x, když jedete proti).

Zastavovat před křižovatkou vpravo od většího auta. Jak už bylo řečeno výše: Jste-li stranou od většího auta, můžete být v jeho slepém úhlu a pak vám při jeho odbočení vpravo nepomůže ani svěcená voda. Jediné bezpečné místo v okolí náklaďáku je ZA ním (a nebo nejméně tři metry před ním).

Skákat do vozovky mezi kolonu, která se pohybuje. Oblíbili-li jste si příjezd po chodníku s vřazením do kolony někde u jejího začátku, nedělejte to, když už auta jedou. Pamatujte si: Neškodné je jen to auto, které stojí.

Hrubosti k chodcům. Kdekoliv, a zejména tam, kde pěší převažují, se zdržte jakékoliv agresivity vůči chodcům, včetně rychlé jízdy v davu, drsného vyzvánění z cesty, těsného míjení nebo dokonce najíždění. Jedinou výjimkou v tomto pravidle jsou osluchátkovaní bruslaři zabírající celou šířku cyklostezky.

Hlavně trpělivost. Nejlepší způsob, jak řešit přeplněné stezky, je postavit další.

Máte vlastní tipy a triky? Nezapomeňte se pochlubit v komentářích!

Příští díl věnujeme zamykání kola na ulici i jinde.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. „Jedinou výjimkou v tomto pravidle jsou osluchátkovaní bruslaři zabírající celou šířku cyklostezky“…
    A co vykecávající se cyklisti jedoucí vedle sebe? Ti často neuhnou ani když je úzká stezka a jedou v protisměru, takže se vidíme…
    S těmi bruslaři je to už nějaké klišé ne? Jezdím často po A2 kolem ZOO a ještě se mi nestalo, že by bruslař přede mnou neuhnul, když na něj před dojetím cinknu. Mimochodem, na bruslích se dá taky jezdit do práce, jako na kole, jen jsou k tomu v Praze ještě horší podmínky, pokud člověk není urban freestylista :-)

  2. „Pouštění chodců na přechodech ale nemá smysl, máte-li v zádech auto“ je hovadina. Zaprvé cyklista prostě ze zákona musí chodce pustit. Zadruhé cyklista neblokuje výhled – pokud je chodec u přechodu vidět z kola, je vidět i z auta. Ano, pořád ještě hodně řidičů chodce ignoruje, ale to přece není důvod dělat to taky.

  3. Teprve teď jsem narazil na tohle :
    „Nedělejte si těžkou hlavu z toho, že se vždy nechováte v souladu s pravidly. Ta pravidla netvořili pro vás. Můžete je dočasně změnit, pokud k tomu v danou chvíli přesvědčíte i své okolí“
    To by bylo povyku, kdyby se stejný text objevil třeba na webu pro motorkáře – ti se taky na chodník vejdou a když pojedou pomalu, tak přece nikomu neublíží, všechnu zodpovědnost berou na sebe a podobně.

  4. JC: Ocenil bych, kdybys popsal lepší způsob, jak ty chodce pouštět. A ano, až motorkáři přesvědčí své okolí, že pomalá jízda motocyklu po chodníku nikoho neohrožuje, ať si po něm jezdí a radí to na svých webech.

  5. Jacques: Zákon o provozu § 4 to myslím řeší docela vtipně, když za a) je každý povinen chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním NEOHROŽOVAL ŽIVOT, ZDRAVÍ nebo majetek jiných osob ani svůj VLASTNÍ…, a chování je povinen přizpůsobit zejména stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, povětrnostním podmínkám, situaci v provozu na pozemních komunikacích, svým schopnostem a svému zdravotnímu stavu,
    A TEPRVE ZA b) (!!!) řídit se pravidly provozu na pozemních komunikacích upravenými tímto zákonem, pokyny policisty…
    A ZA
    c) řídit se světelnými, případně i doprovodnými akustickými signály, dopravními značkami, dopravními zařízeními a zařízeními pro provozní informace.

    No není to dobře vymyšlený ?? ;-)

  6. po dnešním zážitku na Smetanově nábřeží jedna rada, ke kolegům cyklistům se chovejte slušně, když kolega cyklista zastaví za auty, která chtějí odbočit vlevo a část aut si najede k chodníku aby je případně objela , tak cyklista stojí protože vyhodnotí, že vpravo je minimum místa, tak ho laskavě nepředjíždějte zprava a netlačte se před něj .
    Vyžírá pak komentáře od řidičů, kteří mají dojem, že cyklisté rozjíždějící se vedle sebe k sobě patří a kecaje ucpávají silnici….
    Ps : málem sem tě dojel u tunelu, ale ty jsi do něj vlítl tak rychle, že ….

  7. VF: když ho vidím z dálky, tak si najedu víc do středu a auto za mnou stejně musí zpomalit. „Dupnout na brzdy“ na kole tak dobře nejde, takže zpomaluju až zastavím před zebrou a chodce pustím. Horší jsou ty ulice, kde před zebrou parkuje šňůra aut a do poslední chvíle není vidět, jestli se tam někdo chystá nebo ne. Už jsem takhle několikrát nechtěně projel chodci před nosem, protože jsem ho změrčil moc pozdě a už bych to neubrzdil. Třeba Janáčkovo nábřeží, tam člověk má tendenci do toho trochu šlápnout a když je večer. No jo, npeřizpůsobení jízdy… :(

  8. No, s tím bezpečným místem za náklaďákem nesouhlasím. Jednou jsem si takhle našla bezpečné místo za autobusem. Nedošlo mi, že autobus by taky mohlo napadnout couvat. Mě ten autobusák neměl šanci vidět a auto za mnou zřejmě taky přehlédl, uhnout jsme museli oba.

    Takže za auta, která nemají průhledné zadní okýnko NIKDY nelézt.

  9. JC: A praktikuješ to? Já docela ano a často se mi stává:

    1) Chodec je tak zaskočený, že ho pouštím, až ho musím doslovat přesvědčovat, aby přešel, že by pro nás oba bylo lepší, kdybych projel bez pouštění.

    2) Zastavím v cyklopruhu před přechodem na místě jako toto http://g.co/maps/vr285 a chodec vstoupí na přechod, načež ho málem sejme auto jedoucí vedle mě. On totiž i cyklista může někdy zabránit výhledu, zvlášť, když nějaké auto parkuje i na té zebře před přechodem.

    3) Souběžně se mnou jede tramvaj, takže chodec stejně nemůže přejít.

    Nemyslím, že obecné pravidlo by mělo být „chodce nepouštějte“, ale brát to nějak dogmaticky za situace, kdy ani spousta aut nepouští, nemá smysl.

  10. Václav Řehák: Chodce pouštím pravidelně ráno na Kladenské, na Kulaťáku a na Jugozáškodníků. Zatím se mi tam nestalo, že by mě stojícího před přechodem předjelo auto a ohrozilo chodce a to si nijak nekradu pruh pro sebe. Je pravda, že to jsou to všechno místa, kde auta jedou cca stejnou rychlostí jako kolo a není tam cyklopruh.

  11. Ad Epo: a co takhle cast A2 Modrany-Vyton ? denne potkavam jezdici bruslare dva az tri vedle sebe, nekteri i se sluchatky, ktery nejen ze neukazuji kdyz zataci, ale velmi casto nereaguji na zvoneni a treba v zatacce u kiosku (u Modranskyho jezu) predjizdeji lidi prave v te zatacce kde neni lautr nic videt. nebo se particka bruslaru zastavi tesne pred tim, nez A2 pada „od silnice“ pod barrandovsky most – taky paradni misto, hova** .. ale i s ostatnima „ucastnikama je potiz – maminky s detma ktery jsou na odrazedlech a maminka 20m za nim a ma to totalne na haku, pejskari s pejskama bez voditka nebo s voditkem pres cestu, lidi vychazejici ze Zlutych Lazni primo pod kola atd atd atd atd – proste a jednoduse – neexistuji nejaka vseobecne zavazna pravidla a hlavne – totalni neochota TOLERANCE … sorry za trosku delsi text ale tohle zazivam denne na tomto jmenovanem useku z/do prace … Jakub

  12. Jedinou výjimkou v tomto pravidle jsou osluchátkovaní bruslaři zabírající celou šířku cyklostezky.

    Tento odstavec snad autor ani nemyslí vážně? Nejenom bruslaři jezdí se sluchátky, ale i cyklisti. Pane Filler až potkáte na kole osluchátkovaného bruslaře zabírající celou cyklostezku a on Vás shodí z kola, tak se nedivte…
    Sám si o to říkate :-)

  13. Jakube, co Tě táhne mezi děti na odrážedlech a vůbec mezi lidi zvlášt v úseku žluté lázně jeremenkova…?? Patříš jinam, do provozu, tak bys nám tam měl pomoct— včera na mě v revoluční kousek před nám. republiky troubilo auto jedoucí jedněmi koly na tramvajovém pásu (za vyvýšeným prahem)… že jsem se asi dostatečně nepřilepil na zaparkovaný auta anebo že jsem se neplazil po chodníku..?? a hle, ona to městská policie, bez majáků a projel až do hybernský… takže i policie potřebuje ještě hodně vychovávat…P.S. seděli tam tři a natočený to nemám :-(

  14. josuk: Co by ho tam táhlo – po nábřežní komunikaci to není legální, i když pár cyklopruhů na Podolské by cyklostezce vedle rozhodně prospělo. Jenže podle současného názoru PČR to nejde.

  15. To Josuk: no me tam netahne nic (krome obdivovani bruslarek a bajkerek ;-) , ale kdyz je cyklostezka, proc bych jezdil po preplnene a nebezpecne silnici, kde je navic ve velkym useku 70kmh ? na tyhle silnici se necejtim dobre ani v aute a to jezdim autem hodne malo. jak rikam, je to o netoleranci vsech zucastnenych v provozu na A2 (a urcite i jinde) a o neschopnosti/nechtenosti resit dva velmi podstatny problemy na A2 (prujezd pumpou v Braniku a „oblibeny“ Vysehradsky tunel s bonusem buzerujicich policajtu)

  16. JC: Myslím, že pro chrty, co nezpomalují pod 30, by i ta Podolská (s piktokoridory) byla docela únosná. Taky jsem uvažoval o tom, že z Braníka by se už vyplatilo udělat pár opatření, aby se dalo jet po druhé straně. (zcyklostezkovat chodník z Braníka k Vysoké cestě, pořešit kvalitně křížení s Jeremenkovou, před vodárnou se přesmyknout ze staré Podolské k nábřeží, kus cyklochodníku a přejezd u tramvajové smyčky – a nejhorší úsek u Žlutých lázní má hned použítelný bypass, atraktivní už od Braníka. Jenže jsme na Praze 4, kde by to na 99.9% totálně zmršili.

  17. Vrato, nejsem chrt, vetsinu cesty jedu tak 20-25. Jsem zvedavej, co s provozem udela zprovozneni druhy strany u vody (Barrandovska strana), tam kde se ted dela novy asfalt od Barrandaku smer Radotin. Nejvetsi peklo na A2 jsem zazil minuly rok co byla ta stavka. Chapu ze vytahli kolo i ti co na nem jeli tak 2x v zivote, ale nepochopil jsem, kdyz jsem videl par „strelcu“ co se tim totalnim ucpanym bordelem proplejtali tak 30kmh a vic a nebrali absolutne zadny ohledy a obcas mijeli dalsi v radu milimetru … a divim se ze se tam nikdo nesmotal….

  18. Jo, ten usek A2 znam z brusli :-) Na kole jen nekam po Barrandak… Ted tam pridali nejakou stezku nekde kolem ty restauracni lodi, nepridali? Tam je nejhorsi to, ze nektery useky udelali siroky tak na rozpazeni, pritom mista tam je na dvojnasob. Uznavam ale, ze tam je frekvence bruslaru-kochacu vetsi nez u zoo – tam se jezdi vic kondicne, takze i plynule. Asi je to tim, ze tam neni tolik osvezoven a okolni zastavby. Holt Praze chybi ten Donauinsel :(

  19. ad 5: Že by písmena označující odstavce v zákoně znamenala pořadí v jakém se mají použít? Zajímavá myšlenka ;-)

    Protože jsem většinou chodec, tak chci zdůraznit ohleduplnost při jízdě po chodníku – minulý týden se mi stalo, že mě málem srazil cyklista řítící se po chodníku z kopce. Dávám pozor když přecházím, ale nečekám, že se někdo bez světel a v nevýrazném oblečení zpoza rohu přítí po chodníku (a bez zpomalení bude pokračovat i po přechodu, aniž by měl šanci se vůbec podívat za roh, jestli tam něco jede).

    Občas jedu na kole po chodníku (když se bojím po přilehlé silnici), ale beru to tak, že nesmím omezit chodce (to jsme se učili na ZŠ v dopravní výchově a zase tak dávno to není). Když je třeba, tak můžu okamžitě zabrzdit, nebo i slézt z kola a vést ho.

  20. ad 19: trochu nadsázka, asi chybí precedens, ale že pokyny policisty (za b) mají přednost před c) světelnými signály, o tom snad pochybovat nelze.. ;-)

  21. josuk: Na tohle by ti odpověděl znalec práva. Specifická právní úprava (předpis, místní úprava apod.) mívá snad zpravidla přednost před obecnou, ale nějak ne úplně vždycky.

  22. josuk 19.04.2012 – 07:10 napsal:
    ——————
    kdyby ses líp koukal po značkách, tak bys věděl, že na republiku maj vozidla IZS povolenej vjezd, takže maják používat nemusí :p

  23. 22 Ten průjezd ani tak nekadruju, vadí mi hlavně ohrožení a troubení na cyklistu v revolucni že strany těch co mají poradek v praze chranit

  24. Nevite, kterou hlavu chytrou napadlo poradat na naplavce farmarske trhy a tim totalne zabit prujezd po paterni cyklostezce? Pritom neprilis vzdalene Palackeho namesti zeje ve stejne chvili prazdnotou?

Další z rubriky

Jak objet zákazy na pěších zónách 7

Praha 1 se i přes více než roční odpor části veřejnosti, spolků i magistrátu rozhodla..více

Ukázka z knihy Městem na kole: přímé a nepřímé levé odbočení :)

Pokud jste to již nepostřehli, v těchto dnech vychází tištěné vydání našich návodů, které vydává..více

Kniha Městem na kole právě vychází 6

Kniha Městem na kole se právě nyní dostává na pulty knihkupců. Městem na kole nabízí..více

Chodník není pro cyklisty. Co s tím můžeme dělat? 48

Mnoho cyklistů jezdí v Praze alespoň někde po chodnících. Asi téměř každý z nás si..více

Bude letos vaše první městská sezóna? 31

Zima skončila, jaro je opět tady. Uvažujete-li letos o tom, že konečně vyrazíte na kole..více

Škola začíná 3

Se začátkem září se vrací velká část dětí do mateřských, základních a středních škol. A některé do..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Kde zpravidla v širším centru Prahy parkujete kolo?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru