Do města na kole: Když je počasí na draka

Touto zvláštní lekcí mířím především na ty z vás, kdo se zapojili do akce Do práce na kole začínající právě dnes. Chcete-li jezdit po městě pravidelně, žádá si to několik opatření právě pro případ deště. Naštěstí je Praha místem, kde neprší nijak zvlášť často (rozhodně ne tak často, jako například v Nizozemsku). Obyvatelé skandinávských zemí mají ostatně přísloví, že špatné počasí neexistuje: existuje jen neodpovídající vybavení. S našimi triky se tak naučíte vyrovnat se s prakticky jakýmkoliv počasím.

Blatníky

I když mě prokleje většina silničářů, festkařů a milovníků jednoduchosti, blatníky se skutečně musí začít. Louže na silnici a především mokrá vozovka přetrvávají na ulici podstatně déle, než déšť, který je způsobil. Obzvlášť přední kolo má smysl řádně zabalit – čím delším blatníkem, tím lépe. Platí, že čím širší plášť, tím více vody na nohavicích. Úzké silniční pláště skutečně skoro necákají, zvlášť při pomalejší jízdě.

Když máte blatníky, můžete vyrazit hned, jak přeháňka skončí.

Pozor na věci

V tom, co je důležité při dešti chránit, před oblečením rozhodně předřazujeme obsah brašen. I když cyklistické brašny voděodolnost zpravidla zajišťují, ty své rozhodně ještě prověřte. Slabým místem bývají namáhané švy (hlavně ty spodní) a zapínání. Do města zpravidla nepotřebujete stoprocentní vodotěsnost třídy „Ortlieb“, ale standardem jsou zakryté nebo voděodolné horní zipy. Kabely s velkým krytem přes zapínání odrazí déšť lépe, než tašky s volným zapínáním určené spíš pro nákupy. Konečně, právě do solidní brašny si můžete dát nejlépe suché převlečení nebo boty.

Nesmírně nápomocným doplňkem je nepromokavý kryt sedla, když kolo za deště parkujete na ulici. Minimálně postačí menší igelitka, kterou vozíte zastrčenou do sedla, nebo koupací čepice či igeliťák se zatahovací šňůrkou. Existují ale i speciání kryty, které uspokojí každého estéta. U nás jsou příšerně drahé, ale při návštěvě zahraničních měst je můžete v rámci reklamních akcí dostat zdarma, nebo je dokonce po příchodu najít natažené na sedle svého kola.

Prší různě

Lehčí přeháňky vás mohou nechat naprosto klidnými. Buď uschnete ještě cestou, nebo stejně příliš nepromoknete. Také slabý, i když vytrvalejší déšť nebývá pro většinu běžného oblečení problém. Hustý, vytrvalý déšť při teplotách pod patnáct stupňů je už zlý, ale na takové počasí narazíte v sezóně i při každodenní cestě párkrát za rok. Potom platí, že prochladnout je horší než promoknout a i promoknutí se dá na kole výrazně omezit, aniž byste se museli odívat do kožených kombinéz.

Tohle za chvilku přejde...

Co na sebe

Cyklistické a sportovní obchody nabízejí rozmanitý výběr cyklopláštěnek. Jednorázový „kondom“ může být nouzovým řešením pro chvíle, kdy se zapomenete chránit jinak a pokud ho máte kam dát (a nezapomínáte na něj), nijak vás nezatíží. Pro běžné ježdění na kratší vzdálenosti (a menšími rychlostmi) se hodí pláštěnka typu pončo, co nejdelší, aby zakryla exponované horní strany stehen a kolena. Speciální cyklistické pláštěnky se napínají přes ruce až na řidítka, fungují ale dobře jen při opravdu pomalé jízdě.

Cyklistické pončo a jiná protidešťová výbava v akci (a taky Xtracycle).

Skuteční každodenní praktici si zpravidla našli vlastní řešení, které se bez pláštěnky obejde. Nepromokavá větrovka a kalhoty na převlečení nesníží požitek z jízdy. Saka mívají často tu překvapivou vlastnost, že na nich opršení prostě není vidět, dokud vám tedy nekape ze šosů. Existují (a už i v Praze se dají koupit) i speciální modely pro městské cyklisty. Místo deštníku poslouží klobouk. Ani plstěný jarník obvykle neproprší dřív než za půl hodiny, což pro cestu do práce zpravidla stačí.

Na nohy se dají sehnat nepromokavé kalhoty či návleky, v silném dešti stejně není ochrana stoprocentní. Je-li zrovna teplo, můžete se prostě na ochranu vykašlat a vzít si sandály a plátěné kraťasy s tím, že sice promoknou, ale zase brzy uschnou.

A konečně, nic nepotěší tak, jako v práci uschované suché oblečení na převlek, a horký čaj, kafe nebo čokoláda po příjezdu.

Jízdní styl

Za deště a na mokré vozovce musíte trochu uzpůsobit styl své jízdy. Máte-li ráfkové brzdy, pak po namočení ráfků počítejte s výrazně horším brzdným účinkem. Brzdy se dají držet „v pohotovosti“ občasným jemným „pumpováním“, kterým je osušíte. Když ale potřebujete prudce zabrzdit, výsledek stejně nebude stoprocentní.

Obecně není dobré projíždět louže. Mohou být hlubší, než čekáte, a před pocákáním nohou pak neochrání ani blatník se zástěrkou. Na jejich dně se také shromažďuje více sajrajtu, který se až příliš snadno přenese na spodek vašeho kola. V neposlední řadě mohou louže, zvlášť ve vedlejších ulicích, ukrývat překvapení typu střepů či vypadlé kostky. Stav pražských komunikací vás tak za mokra posune na bezpečný metr od kraje jaksi samovolně.

Zvláštní pozor si dejte na tramvajové koleje. Za mokra si na nich dovolte jen desetinu toho, co za sucha. Záleží také na směsi, z jaké máte plášť předního kola. Některé (zejména značkové) pláště drží překvapivě dobře, jiné na kovu kloužou jak na namydlené podlaze (nechvalně proslulé byly v tomto směru výrobky značky Kenda). Tramvajové koleje proto přejíždějte zásadně bez zatáčení, i za cenu zpomalení nebo nadjetí si do levé části pruhu. Za mokra bývá podobně zrádné také napadané listí a hladké dřevo.

Na tomhle snímku klouže úplně všechno.

Změňte trasu

Mokré počasí může ovlivnit i vaší trasu: Za deště (a to i když hojně pršelo třeba před několika hodinami) se nevyplatí používat cesty s nezpevněným povrchem: jindy pevné a příjemné cesty se mohou proměnit v bezedné bažiny. V mnoha případech se dá kritický úsek objet za cenu zajížďky. Pokud je takových úseků povícero a silně vás obtěžují, najděte si pro případ mokra alternativní trasu po asfaltu. Přece jen — mokré oblečení uschne; bláto samo od sebe nezmizí ani z oblečení ani z kola.

Zvolte jiný čas

Ráno se vám to podařit nemusí, ale při cestě z práce můžete často bez problému půl hodinky či hodinku počkat, než déšť ustane. Dobrými rádci jsou v tomto meteorologické radary( http://radar.bourky.cz/ ), ze kterých se zakrátko naučíte dobře odhadovat, za jak dlouho právě zuřící bouřka přejde. Konečně, když už od rána prší nad všechny přijatelné meze, můžete si cestu zkrátit metrem nebo protentokrát vynechat.

A po období dešťů…

se trochu podívejte na svoje kolo. Jestli jste jezdili po rozbahněných cestách, tak stojí za to kolo zespoda umýt. Kápněte do řetězu olej, který se nejspíš vymyl, a zkontrolujte, zda jste ještě spokojení s chováním brzd (když už to neděláte jindy).

Tak šťastnou cestu, a těch deštivých dní v květnu co nejméně! :-)

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. pěkné shrnutí informací. :-) (pozn. milovníci jednoduchosti bez blatníků vůbec nemají proč klít, naopak, nedá se za nimi ani okolo nich v mokru v městě jezdit… na kole)

  2. přidal bych dvě rady : add koleje, velmi často pekelně kloužou i panely kolejiště ne jenom samotné koleje, řekl bych, že kloužou víc než dlažební kostky na Příkopech a to je co říci takže bacha i na ošlapané pěší zóny za mokra.

    V barťohu mám pro případ deště několik drobností, malý ubrousek na brejle z Lidla , starou cykločepičku pod přilbu , kterou ale navléknu přes přilbu, cyklobundopláštěnku která pustí ven pot ( specialized , nosím ji i na chladné ráno a nebyla tak drahá a zmačká se doslova do hrsti a nepustí vodu za límec ani do rukávů:) a neopreny na boty,.
    Vše to jsou objemově malé záležitosti které udrží hlavu a botu suchou.. zbytek je kůže a když není pod 10 stupňů tak se to dá vydržet

  3. Loni jsem jel asi 65 km v prudkem lijaku a bez blatniku. Mel jsem na sobe obyc plastenku ale ta se pri jizde zveda az k pasu a nohy jsou venku. Krome trupu jsem byl promocen az pod kuzi. Pred plicni katastrofou mne nakonec ochranilo Merino tricko. Diky bohu za sikovne ovce.

  4. tak jsem si to dneska při dojezdu první etapy doprácenakole užil v praxi…. ale při pohledu na radar v 17,00 jsem si věci v baťohu přebalil do pytle na smetí :)

  5. Ad klobouk, já teda nevím, ale mě se s kloboukem jezdit nedaří. Ani pláštěnka mi většinou na hlavě nevydrží a utahovat ji provázkem, to zase nic neslyším a skoro nevidím do stran.
    Takže vlastně nevím co dát na hlavu za deště a prostě moknu.
    Díky za popis pončové pláštěnky, chtěl jsem si jí koupit, ale zdá se, že to nemá až tak velký efekt.

  6. Blatník je dobrý nejen kvůli mokru, bez předního blatníku lítá písek a smetí i po jízdě na suchém asfaltu nejen do bot, ale i do obličeje.
    Proti dešti a chladu trvale vozím delší goretexovou bundu, kapuce jde přetáhnout přes přilbu.
    Na nohy se dají nouzově použít igelitky s gumičkou.
    V brašničce doporučuju do igelitu zvlášť zabalit toaletní papír, mokrý je fakt k ničemu, lopuchový list jako náhražka není zrovna příjemný.

  7. Ráno Rohanský ostrov, u betonárky klička doleva a šup pod nějakou terasu u hlavní, tam 5-7 minut plaváku, natažení neoprenů, čepičky na přilbu a bundy, odjezd za mírného děště… za pár minut u Palackého jsem to zase všechno sundal, jen neopreny až u Jeremnkovi, protože cyklostezka je plná louží…..Jeremenkova sluníčko do ksichtu zjevně apríl ješt nezjistil, že už je máj….. :)

Další z rubriky

Jak objet zákazy na pěších zónách 7

Praha 1 se i přes více než roční odpor části veřejnosti, spolků i magistrátu rozhodla..více

Ukázka z knihy Městem na kole: přímé a nepřímé levé odbočení :)

Pokud jste to již nepostřehli, v těchto dnech vychází tištěné vydání našich návodů, které vydává..více

Kniha Městem na kole právě vychází 6

Kniha Městem na kole se právě nyní dostává na pulty knihkupců. Městem na kole nabízí..více

Chodník není pro cyklisty. Co s tím můžeme dělat? 48

Mnoho cyklistů jezdí v Praze alespoň někde po chodnících. Asi téměř každý z nás si..více

Bude letos vaše první městská sezóna? 31

Zima skončila, jaro je opět tady. Uvažujete-li letos o tom, že konečně vyrazíte na kole..více

Škola začíná 3

Se začátkem září se vrací velká část dětí do mateřských, základních a středních škol. A některé do..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Kde zpravidla v širším centru Prahy parkujete kolo?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • újezďák: Moje láska: Kickstand Comics

    Martin Š : Potvrzuji totéž celoročně za San Diego, LA a Fresno , zimní Vegas, nebo podzimní-zimní-jarní…

  • Martin Š.: Moje láska: Kickstand Comics

    Ty gify jsou neskutečně výstižný... ale moc nesouhlasím že městská cyklistika je v USA stejně rozvinutá jak ta naše –…

  • újezďák: Moje láska: Kickstand Comics

    Mus, známý obrázek, výsledek nedávného krachu jednoho z mnoha čínských městských sharovacích systémů.... Tam je spíš otázkou kolik ve skutečnosti…

webdesign by 2046
↑ nahoru