Do soutěže o nejlepší cykloopatření pro Prahu přišlo přes padesát návrhů

Do neděle měli účastníci kampaně Do práce na kole možnost posílat své návrhy do soutěže o nejlepší cykloopatření pro Prahu. Třiadvacet navrhovatelů poslalo celkem dvaapadesát návrhů, od drobností typu lišt pro kola na obtížném schodišti po návrh na plošné odstranění dlažby v cyklisty pojížděných pásech dlážděných ulic centra Prahy. O tom, které návrhy budou oceněny (a půjde-li vše dobře, také realizovány), rozhodne v nejbližších dnech porota složená ze zástupců hlavního města Prahy, sdružení Auto*Mat i cyklistické veřejnosti.

Prahou na kole vám nabízí možnost prohlédnout si (alespoň ve zkrácené verzi) všechny návrhy vztahující se ke konkrétním místům ve speciální vrstvě naší cyklomapy:

Které návrhy se vám líbí? Které považujete za nejpřínosnější? Na tuto porotu se nevztahují soudní pravidla, prostor k diskusi je tedy zcela otevřený.

Garantem soutěže je předsedkyně komise Rady hlavního města Prahy pro cyklistickou dopravu, JUDr. Monika Krobová-Hášová. Členy poroty jsou:
Ing. Arch. Tomáš Cach, Komise pro cyklistickou dopravu,
Ing. Vratislav Filler, Ph.D, Auto*Mat,
Ing. Václav Juppa, Komise pro cyklistickou dopravu,
Josef Nosek, náměstek primátora hl. města Prahy pro dopravu,
MUDr. Zdeněk Schwarz, ředitel pražské záchranné služby, senátor za Prahu 1, cyklista.

Co navrhovatelé chtějí?

(doplněno 23.5.)

Po zpracování návrhů se ukazuje, že nejčastější požadavky jsou na dovolení průjezdu cyklistů po určitých konkrétních chodnících (často pustých, parkových) a zřízení konkrétních cykloobousměrek. Zcyklostezkování stávajících chodníků v různé podobě obsahuje 12 návrhů. Jedná se o povolení jízdy cyklistů po lávkách či zpravidla nepříliš frekventovaných chodnících, v některých případech koridorové průjezdy parky.

Cykloobousměrky v různé podobě obsahuje 11 návrhů. Jedná se o opatření, které by patrně nejvíce přispělo ke snížení nežádoucí a rozmáhající se jízdy po chodníku. Zásobník na cykloobousměrky na HMP přitom stále obsahuje desítky nevyřešených položek z let 2007-10. Vůči cykloobousměrkám panuje obrovský a nesmyslný odpor ze strany Policie ČR.

Větší počet návrhů je také na různé větší stavby (cyklostezky, rampy, rozšíření mostů, apod.). Pět návrhů se zabývá světelnými signalizacemi. Návrhy jednak požadují komfortnější či bezpečnější nastavení signalizace, jednak navrhují zřízení nových signalizací nebo semaforů umožňujících bezpečný průjezd cyklistů křižovatkami.

Čtyři návrhy požadují úpravy povrchu, především odstraňování špatně sjízdné dlažby. Zde je plošný návrh na zřízení asfalotvých pásů v části vozovky pojížděné cyklisty.

Stejný počet návrhl řeší stojany a hlídané parkování. Plošné rozmístění stojanů není příliš žádáno, stávající cyklisté parkují kola, jak mohou. Navrhovatelé ale žádají vyšší kvalitu zajištění kol alespoň na vybraných místech v centru Prahy.

Cyklopruhy v sobě různé podobě zahrnují čtyři návrhy. Obecně se požaduje nějaké řešení pro cyklisty nebo souvislé řešení cyklopruhů (Vršovická).

Drobné stavební úpravy (lišty na schodištích, snížené obruby, apod.) požadují tři návrhy. Jsou to opatření laciná a snadno realizovatelná. Další návrhy doporučují dílčí změny dopravního značení, propagační kampaň („na chodník nepatřím“) či rozšíření přepravy kol ve veřejné dopravě. Dále se objevil návrh zkvalitnit mobiliář při hlavních městských cyklostezkách, zajistit schůdnost chodníků a cyklostezek v zimě uválcováním, zavedení tolerance vůči alkoholu, či instalace výtahu pro cyklisty na Letnou.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. bohuzel jsem se k tomu minuly tyden nedostal, abych si misto vyfotil a o vikendu se mi to uplne vykourilo z hlavy :(
    Skoda, ze tu Povltavskou nezminil nekdo jiny. Jinak, co se tyce prechodu na nabr. Edvarda Benese – mam obavu, ze snizeny obrubnik a nove vymalovana zebra je to, co by zarucilo hladky prejezd :( Hlavne by to chtelo vystraznou znacku (se zlutym ramem) v te zatacce od Holesovic / Letenskeho tunelu, aby ridici vedeli, ze je pred Strakovkou ceka prechod a pak nejlip takova ta hodne viditelna uprava s lampami a zvyraznenou zebrou – radikalni reseni zvyzeny prejezd. Semafor tam asi tezko chtit, to by hrozilo obcasnou kolonou primo pred sidlem vlady :) Vetsinou tam jezdim z Letne a pokracuju na Kampu, takze to resim tak, ze si pockam „na diru“ zleva a pak rovnou do pruhu na Malostranske namesti a pres krizovatku smer Kampa. Je to rychlejsi nez cekat, nez me pusti z obou stran…

    No, ale vzhledem k tomu, ze mi v utery ukradli kolo primo ze zamcene klece z hlidanych garazi v praci, tak na to dlabu. Asi si koupim kolobezku, nebo budu jezdit na bruslich :(

  2. Přimlouvám se tedy za co nejvíc chytrých řešení a co nejjednotnější koncepci. A nemusí to být vždycky jen semafory, které když je slabší provoz a dlouhý interval přímo cyklistu vybízí k nerespektování. Cyklistovi bych umožnil, ale to je asi utopie, i jízdu po tramvajovém pásu a na tramvajové signály, např. Karlovo náměstí. A potom bych si přál co nejvíc zjednodušovat různá místa, dát cyklistovi připojovací i odbočovací pruhy a možnost plynulé integrace do a z autoprovozu (např. oba konce stezky Sekaninova anebo odbočení z Nuselské do Adamovské na stezku – tam se musí prudce brzdit, přestože za zády se může být i autobus).
    No a v extravilánu, v polích, co nejvíc stezek vedle silnice na poli – typicky ty Kateřinky – Újezd – Průhonice, Jesenice Jirčany apod.

  3. Epo: To místo je jediné, na kterém z kola pravidelně sesedám. Hlavně by pomohlo, kdyby v té zatáčce bylo zakázáno předjíždění po kolejích – nejlépe nějakou fyzickou zábranou. Již jsem to hlásil na chodcisobe, ale na magistrátu si s měsíčními lhůtami na vyřízení podnětů zřejmě těžkou hlavu nedělají.

  4. Mě by zase zajímalo, jestli by šlo nějak globálně prosadit, aby se na příčných prazích vynechávala nějaká mezera pro cyklisty.

  5. Taky by me zajimalo, ktery „kandidat ved“ vymyslel ty retardery pri vjezdu na Kampu. Protoze na tech kocicich hlavach do uzke ulicky, kde se furt nekdo mota se asi bezne jezdi 70… ty stare aspon mely diry, ale ty nove, to je fakt radost. Bylo pekne sledovat, jak ze zacatku vzdycky jeden dil guerillove zmizel a na druhy den tam hned namontovali novy. Posledni dobou se zdalo, ze guerilla to nakonec vzdala… :(

  6. Rampy na schodech pod kyvadlem: +1. Nebo ty schody zcela srovnat. Stejne nechapu k cemu tam jsou nebo kdy byly. Textove upozorneni nestaci. Bylo by vhodnejsi tam namalovat vystrazny vykricnik nebo neco podobneho. Z vlastni zkusenosti vim, ze tamtudy jezdi pomerne dost cizincu na tezko a tem je cesky napis k nicemu.
    Pozadavek na zoubousmerneni Parizsky mi prijde zbytecny. Legalne se da Maiselovou.
    Mam pocit, ze retardery na kampe jsou cilene prave na cyklisty. Tam, kde predtim koncily kousek od chodniku jsou natazene az k obrubniku. Pro auto zadna zmena ale kolo jiz nema na vyber. Fakt sila.

  7. Epo: byl to určitě velmi vzdělaný člověk. Taky jsem kroutil hlavou. Že by ty kostky nezpomalovaly dostatečně, že? Snad retardér neodradí lidi od cesty na kole, ale odradí je jen před jízdou skrz Kampu. Osobně mám při jízdě přes Kampu pocitově rozhodně víc překážek, než při jízdě po Smetanově nábřeží. Ale musíme pro jízdu na kole vytvářet takové podmínky, aby mohl jezdit (téměř) kdokoliv a to téměř odkudkoliv kamkoliv.

    Hezké by bylo i upravit přednosti na Rohanském ostrově. Silnější pouští slabšího. Náklaďák cyklistu u betonárky.

  8. Wanted: V Maiselově jsou kostky a je to dál. Souhlasím ale, že kdyby to bylo jen kvůli cyklistům, tak je spousta mnohem důležitějších míst. Na druhou stranu je ta ulice zabitá pro tisíce turistů a dalších návštěvníků kvůli stovce parkujících aut.

    Václav Kříž: Dneska třeba bylo na Smetanově nábřeží tolik cyklistů, že to skoro vypadalo jak nějaké shromáždění. Jestli jich tam přibude ještě trochu, tak se z toho stane přívětivé místo i bez nějakých opatření.

  9. VK: pres Smetanovo nabrezi jsem parkrat zkousel jet (z centra ven), ale to pojizdeni v kolone (klickovani mezi auty nemam rad), hluk a smrad mi tam vadi. Mozna je to tim, ze jsem tam jel vzdycky az odpoledne a ze rano je to lepsi a jede to. Tak ci onak, ta Kampa mi stale vychazi i pres ty prekazky a prejezdy po mostech jako pohodovejsi…
    Betonarka me stvala ze zacatku taky…
    Btw. neni v planu nejaka rekonstrukce Badeniho? Kolem se furt neco prekopava, pojednou kvuli tram na M. Horakove, podruhe, kvuli Blance, ale tahle ulice s temi rozbitymi kocicimi hlavami furt tak nejak unika – minule jsem odkoukal, ze je lepsi hned, jak zkonci cyklopruh z Malostranske, prejet na pravy chodnik, kde neni ani zivacka, dojet az k Izraelcum a tam zpet na krizovatku a na svetla… tam by se siklo bud ten chodnik prepulit a povolit vjezd kolum, nebo nejaky pikokoridor, kdyz by se delal novy povrch.

  10. Epo: na Smetaňáku drze předjíždím a doufám, že se brzy dočkám doby, kdy to díky pěší zóně nebude nutné :-). O rekonstrukci Badeniho nemám žádné zprávy. Ale nedivil bych se, kdyby takhle ještě celé roky vydržela. Přesně to ukazuje na to, že desítky miliard se dá prolít pod povrchem ale desítky milionů na opravy na povrchu nezbudou.

  11. Smetanovo nábřeží směr k ND: ráno (8:30 – 9:30) to taky moc nejede, občas jsou jsou i dvě kolony už od zastávky tramvaje Karlovy Lázně, to pak jedu po chodníku, když je jen jedna, tak se dá jet po tramvaji celkem pohodlně až k divadlu a pak se vmáčknout mezi pruhy na semaforu a stoupnout si kolonu, ale ideální to není, hlavně když už levá kolona má zelenou, to je pak lepší jet po tramvaji pořád dál.
    Teď mne napadla úprava Povltavské – odstranění toho pruhu pro slepce na chodníku směr Troja, asi už to někdo zmínil. Dost to klouže a už jsme tam jednou bral zábradlí při vyhýbání, taky to značení u matfyzu, kde se stezka dělí je dost nezřetelné, myslím že většina lidí co se jen jedou projet to vůbec nepostřehne a jedou pak v protisměru po chodníku a někteří ještě dost bezohledně, kdyby tam alespoň nebyl ten bílý ďubkovaný pruh, bylo by to bezpečnější, o opravě chodníku nemluvě.

  12. Ach, myslel jsme samozřejmě když má pravá kolona zelenou :o))

  13. K te Povltavske: Nevite, jak moc nevidomi ty pruhy vyuzivaji? Na nekterych mistech maji urcite smysl, ale na chodniku ohranicenem z obou stran si tim nejsem jista, zda to neni zbytecna uprava. A kdyz uz tam je, rikala jsem si, proc je tak divne uprostred a neni treba u kraje.

  14. lucierut: to by asi bylo potreba zeptat se nekde na SONS (nebo jak se ta organizace, co nevidomim pomaha, jmenuje). Mozna tam nekde nekdo bydli, kdo to vyuziva, i kdyz pravda, moc mist na bydleni v okoli neni, takze to spis zavani nejakou „malou domu“. Ze neni u kraje bych pochopil. Bliz k silnici jsou lampy, takze tam by se chudak slepec asi prerazil a u zabradli k vode by se zas furt holi zachytaval o ten klandr. Prostredek ho vede vicemene bezpecne, pomineme-li, ze je tam de-facto obousmerna paterni cyklostezka… Cele to reseni je tam ale nestastne :(

  15. VR: pravda, uz se to tu resilo. Typicky priklad toho, jak je „cesta do pekel dlazdena dobrymi umysly“…

  16. Koukal jsem na ten starší příspěvek, a je to jak jsme si myslel, nevidomý má jít mezi pásem a zábradlím u řeky, pás je jen jako vodič nebo výstraha, ale zrovna v Povltavské je to tuplovaná blbost, neboť v prostoru pro cyklisty jsou umístěné lampy a to tak, že ten pás je těsně míjí, naopak v prostotu pro chodce je chodník nekvalitní s boulemi a hlavně v místě už mimo svodidla naproti matfyzu celkem hustý křoví, jež zasahuje až za bílý pás. Bohužel už rok s nadějí pozoruji jeho degradaci, ale bohužel je kupodivu udělán celkem kvalitně a ne a ne se odloupnout a zmizet. Jediné co mne napadá je to udělat celé znovu, spojit chodník s pásem pro cyklisty co je na silnici, znovu oddělit normálním nízkým svodidlem, lampy hodit za zábradlí až na druhý kraj k řece a rozdělit nový chodník na pomyslné dvě půlky hmatným pásem z červených ďubkovaných dlaždic, jako je to ve směru k Rokytce, což už je přestavba za miliony :o((, ale vzhledem k provozu co tam panuje odpoledne by se to vyplatilo.

  17. Klima: to premisteni lamp jsem si o par prispevku vys ani netroufnul navrhnout :-)

  18. Epo: no kdyby se ty pruhy spojily, tak by i mohly zůstat uprostřed jako dělící bariera, ale přijde mi to celkem nebezpečné. V Kobylisích pod Ďáblickým hájem jsou taky lampy v cyklostezce, tady na kraji a jsou obmalované žlutě a na nich jsou ty výstražné pruhy, takže mi přijde lepší je hodit za zábradlí, ale třeba to nejde kvůli údržbě a tak. Ale ono se nic dít nebude a pak najednou tam bude Blanka II, jak už někde byly zveřejněné ty varinaty Povltavské a bude vymalováno.

Další z rubriky

Adam Scheinherr: Pokud cyklodopravě prostor nezačneme dávat, tak na kole jezdit nikdy nebudeme 70

Po celé jaro jsme vám přinášeli ankety o plánech jednotlivých městských částí v oblasti cyklistické..více

Ohlédnutí za jarem s cyklistickými mapathony 7

Letos na jaře proběhly další tři cyklistické mapathony. Nutno podotknout, že účast postupně slibně rostla...více

Co chystají městské části: Praha 19 (Kbely) 12

22. 07. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Hospodaření Prahou na kole v roce 2018 1

Již několikátým rokem představujeme podrobně naše hospodaření z loňského roku. Chceme o hospodaření našeho webu..více

Řešení podnětů Cyklisté sobě s Prahou 2 7

V březnu 2019 jsme se za Auto*Mat sešli s radním pro dopravu Prahy 2 Janem..více

Setkání Cyklisté sobě na Praze 11 7

V neděli 19. května proběhlo na Praze 11 neformální setkání zájemců o řešení cyklistické dopravy..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru