Sčítače ukázaly oblibu cyklostezek i efekt rekonstrukce křižovatky Kapitána Jaroše

Prahou na kole zpracovalo data z automatických sčítačů cyklistů na přelomu dubna a května 2012. Porovnali jsme počty průjezdů z května roku 2011 s deseti dny na přelomu dubna a května 2012.  Časové odobí zahrnovalo dny s pěkným i horším počasím.

Rekreační masakr

Pěkné počasí na prvního máje vylákalo na kola tisíce Pražanů. Sčítače zaznamenaly rekordní sváteční hodnoty, ve čtyřech rekreačních lokalitách převyšující dokonce počty průjezdů při loňské „cyklistické“ stávce veřejné dopravy. Absolutním rekordem státního svátku bylo přes 6700 průjezdů na cyklostezce mezi Modřany a Komořany, která byla nedávno na dvou místech zkapacitněna. U zoologické zahrady projelo skoro 4700 kol, na Císařském ostrově skoro 3300. Běžné víkendové počty jsou přitom asi o třetinu nižší.

Rekreační cyklostezky, na kterých se setkávají cyklisté, bruslaři a chodci, jsou už často na hranici kapacity.

Úprava křižovatky Kapitána Jaroše přilákala další cyklisty

Sčítače na nejfrekventovanějších trasách v blízkosti centra ukazují, že ve všední dny se zatím jezdí zhruba stejně jako vloni, kdy oproti roku 2010 vzrostla intenzita cyklistické dopravy skoro o polovinu. Zdá se, že se lákavost nových stezek a pruhů postavených v letech 2008-10 už vyčerpala poté, co v posledních letech kvalita sítě cyklotras stagnuje.

Výjimkou jsou tři lokality v samotném centru, z nichž nejvýraznější nárůst zaznamenal sčítač v těsné blízkosti zrekonstruované křižovatky Kapitána Jaroše – Dukelských Hrdinů. Poté, co je možné bezpečně směrem k Hlávkovu mostu, vzrostl počet zaznamenanaých průjezdů na nábřežní cyklostezce skoro na dvojnásobek.

Blízký sčítač ve vyústění třídy Dukelských hrdinů bohužel ukazoval v roce 2011 chybné hodnoty a nejde ho tak pokužít k potvrzení trendu nebo bližšímu zjištění změny chování cyklistů. Část nárůstu na nábřežním sčítači směrem k Hlávkovu mostu může být pravděpodobně vysvětlena přesunem trasy ze Štefánikova mostu na Hlávkův, i tak je ale nárůst tak velký, že odstraněním neuralgického bodu nejspíš došlo ke zvýšení počtu cest na kole v celé oblasti.

Průzkum sdružení Oživení z roku 2010 prokázal, že většina cyklistů odmítá jezdit přes nebezpečná místa. Pro cestu do práce začnou jízdní kolo používat až, když obtíže na trase zmizí.

Sčítač je vpravo na stezce za semafory.

Nuselský most a Vršovická

Zatímco na „tradičních“ vjezdech do centra (podolská cyklostezka a Rohanské nábřeží) cyklistů prakticky nepřibylo, zřetelný nárůst zaznamenaly sčítače na Vršovické a Nuselském mostě. Zvlášť ten druhý případ je velmi zajímavý, na Pankráci ani na Karlově se totiž v posledních letech neudělalo pro cyklisty vůbec nic. Jediná změna infrastruktury je opětovné otevření chodníku od ulice Na Pankráci k lávce přes Kongresovou, které můžu přiznat jistý vliv, težko ale v desítkách procent.

Ve Vršovicích vznikla cyklostezka od nádraží Vršovice do Michle, která mohla přivést na Vršovickou další cyklisty až od Spořilova, a to i přes dost mizernou kvalitu.

Do práce na kole zatím nezřetelné

Soutěž do práce na kole, která začala druhého května, nemá po prvních třech dnech zřetelný vliv na počty cyklistů. Vzhledem ke kolísání intenzit s počasím a značnému počtu výpadků dat ze sčítačů bude ale případný efekt patrný nejdříve po čtrnácti dnech.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. v anketě na titulce mi chybí možnost: „za mokra jezdím raději“ A z podobného důvodu „do práce“ za každou cenu jinak, než na kole – kvuli hodnotným cenám… ;-) (kolo mám jako symbol svobodného pohybu v Praze, za mokra ještě svobodnějšího…!!) ;-)

  2. No nevím. Můj subjektivní dojem je ten, že cyklistů přibylo, a hlavně že jsou vidět na místech, kde dříve nebyly. To si ale můžu jen namlouvat.
    Každopádně duben byl dost chladný a deštivý a u některých lidí má jejich volba dopravního prostředku určitě nějakou dynamiku, takže usuzovat jen podle několika vybraných dnů dost dobře nejde.
    Navíc se sčítači je jeden zásadní problém – téměř nejsou v provozu. Takže jestli se už začali, nebo až se začnou zkušení cyklisté přesouvat do hlavního dopravního prostoru, tak sčítače zaznamenají stagnaci nebo pokles.

    Každopádně můj závěr pro letošek je: ještě je příliš brzo na usuzování meziročních změn.

  3. Ta letošní čísla jsou průměr z cca sedmi pracovních dnů, tedy skutečně nic extra směrodatného pro vyhodnocení, zda se nárůst počtu cyklistů pohybuje v míře 5% nebo 10%. A velká část sčítačů má různé výpadky, takže to srovnání je o to složitější. Už mě to docela štve, protože je pak s tím zpracováním dat moc práce.

Další z rubriky

Nové cyklotrasy na Praze 14: A240 Kyje – Jahodnice 9

Jak jsem psal v minulém článku, nová cyklistická infrastruktura v Praze nejsou jen cyklostezky na..více

Nové cyklotrasy na Praze 14: A262 Kbelská – Hutě 9

Nová cyklistická infrastruktura v Praze, to není jen investiční výstavba cyklostezek na zelené louce, rozsáhlé..více

O cyklopruzích poprvé: kolik zaberou místa? 8

O potřebnosti cyklopruhů pochybují mnozí. Na potřebnost cyklopruhů na hlavních ulicích se náměstka pro dopravu..více

Co chystají městské části: Praha 7 3

17. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Přichází růžová sdílená elektrokola 7

13. 06. - Martin - Zprávy
Česká společnost pro sdílení jízdných kol Rekola představila 12. června 2019 dlouho očekávaná elektrokola. Ke klasickým..více

Co chystají městské části: Praha 4 43

06. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru