Jižní náplavka v režimu pěší zóny

Zatímco vznik dvojice retardér na náplavce vzbudil ohnivé diskuse, málokdo si povšiml, že se skoro měsíc jezdilo po jižní náplavce zcela nelegálně od Mánesa až po Vyšehradský tunel. A možná ještě méně lidí zaregistrovalo výsledek, kterým je první pokus o cyklodopravní osvětu a fakt, že od června je náplavka jednotně v režimu pěší zóny s provozem cyklistů.

Pravidla v pěší zóně

Nový dopravní režim je tedy pěší zóna s pohybem cyklistů, rozhodně proto nebude na škodu připomenout si pravidla chování v takovém místě. Podle zákona zde chodci smějí užívat pozemní komunikaci v celé její šířce. Řidiči (včetně cyklistů) musí dbát zvýšené ohleduplnosti vůči chodcům, které nesmí ohrozit; v případě nutnosti musí zastavit vozidlo (!). Maximální rychlost je 20 km/h, ať to policie může u cyklistů řešit nebo ne. Piktogramy na rovných páscích potom nemají žádný jiný než informativní význam.

Takže milí chrti: náplavky se projíždějí na pohodu!

Exkurze po značení

Jak to ale bylo s měsícem ilegality nejvýznamnější cyklotrasy v centru Prahy?

Všechno začalo chvályhodným úmyslem sjednotit režim jižní náplavky a doplnit vjezdy osvětou upozorňující cyklisty, že se mají chovat ohleduplně. Výsledek byl ovšem trochu jiný. V květnu umístěné značení pěší zóny „zapomněly“ na piktogram jízdního kola či údaj o dopravní obsluze a trvalo skoro měsíc, než se to povedlo opravit.

Upozornit cyklisty, že mají mít ohled k chodcům, mělo být provedeno jasně srozumitelným způsobem, pokud možno pár jednoznačnými piktogramy, které pochopí i opičí mozek. Výsledek bohužel oko projíždějícího cyklisty nepřiláká, finální verze osvěty je určena pouze bystrozrakým a nepohybujícím se. Ale nechme mluvit fotografie, které nasnímal Tomáš Prousek z komise Rady HMP pro cyklistickou dopravu.

První foto ukazuje značení na vjezdu od Vyšehradského tunelu v květnu, po prvním pokusu o stanovení. Peší zóna bez cyklistů a nápis, který nepřečtete:

Je na něm napsáno:

Pohybujete se po značené cyklotrase se smíšeným provozem cyklistů a chodců. Dbejte zvýšené opatrnosti a buďte k sobě navzájem ohleduplní.

Přečte si tento nápis TDF, který právě vyletěl třicítkou z Vyšehradského tunelu?

Nepřečte, značení bylo k přijíždějícím cyklistům pro jistotu ještě otočeno bokem (foto z května).

V červnu byly značky pěší zóny doplněny o symbol cyklisty. Fotografie ukazuje stav těsně před dokončením, kdy na místě nejsou ještě všechny plechy a naopak přebývá starší značení:

Pozorný pozorovatel si povšimne, že stále chybí značení cyklostezky na chodníku směrem k Výtoni. Musí se ale hodně namáhat, protože stejně bylo z pohledu cyklisty za reklamním citylightem. Před více než rokem zmizelo vyznačení cyklostezky směrem k Vyšehradskému tunelu:

Pojďme ale dále, k Výtoni. Tady je od června dopravní značení v pořádku:

Pro hnidopichy, konec zóny je na téže značce zezadu. Jen škoda, že to musí být taková deska, pohled na limnigraf je dopravním značením poněkud zastíněn:

Na druhém vjezdu na Výtoni straně najdete plech na straně u ulice:

Pod vjezdem najdete i ceduli se známou výzvou k ohleduplnosti. I tady je zastrčená tak, aby si jí náhodou nikdo nevšiml. Při jízdě shora těžko pojedete tak blízko a tak pomalu, abyste dokázali pochopit, že varování je určeno pro vás:

Značení od Palackého náměstí opět standardně:

Zde je výstraha umístěna na vhodném místě. Text ale přečtete jen z vysokého kola, nebo s dalekohledem:

A dostáváme se k Mánesu. Začátek pěší zóny vyčnívá za zaparkovanými auty. Kdyby se sem dala výzva k slušnému chování, bylo by asi nezbytné doplnit ji o citaci zákona o provozu na pozemních komunikacích, podle kterého se smí na pěších zónách parkovat jen na vyhrazených místech. Možná, že nepostihovat parkování přímo pod cedulí uvádějící, že je to zakázáno, už by přišlo trapné alespoň některým policistům:

Ale spíš ne. Nu což i pod novým značením jsme od Vyšehradu dojeli až k Mánesu, měsíc to dokonce šlo naprosto bez cedulí, nikdo také nevymáhal dodržování nepovedené verze, nutno říct, ještě aby.

Jednou budem dál…

Pokud vás znechutila tato drobná exkurze po aspektech náplavky, které při svém tranzitu přes toto místo nestačíte postřehnout, nezoufejte. Sjednocení dopravního režimu na náplavce bylo rozumným tahem. Bolí jen realizace, jež ovšem zcela odpovídá pražskému „standardu“ ve chvíli, kdy všem úředníkům a nakonec i realizační firmě zrovna nestojí za zády vzteklý projektant. Jednou se to bude dařit lépe i bez toho — aspoň doufám.

Zatím prosím o jedno: Ať ty cedule při vjezdech náplavku přečtete nebo ne, jezděte podle nich a buďte k chodcům ohleduplní. A když je na náplavce odpoledne či večer hodně lidí, vydlábněte se na to, zastavte si na kafíčko, dejte si deset minut pauzu s pohledem na vodní hladinu a cvrkot na trase. Jakmile se náplavka stane místem zastavení i pro vás, nebudete mít důvod jezdit tam jak po dálnici.

„Dálnici“ (kde si můžete zazávodit s auty), máme o patro výš.

Edit 22.6.15:20: Upřesnil jsem některé údaje o časovém trvání nepřítomnosti značek cyklostezky u Výtoně.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Kdyz jezdim obcas odpoledne od Podoli, tak ta reklamni cedule vpravo od vjezdu na naplavku me dost stve. Kdyz tam chci najet na silnici, tak je ponekud ve vyhledu. Nechapu, kdo muze tak blbe umisteni cedule povolit.

  2. Zoufalost. A to ještě počítám, že na to padla čtvrtina letošního cyklorozpočtu. Alespoň mě těší, že A23 ve Vnislavově dopadla vzorně.

  3. Po revoluci byla naplavka cca 10 let oznacena znackou povolujici vjezd pouze kolum, takze se nezlobte, ale nejaky chvilkovy vypadek ve znaceni je oproti 10 letum ilegalniho vstupu chodcum na naplavku uplna prkotina.

  4. Ty značky jsme diskutovali nakole myslím tak před měsícem.
    Na náplavce na mě tam jeden pěšák nedávno pokřikoval, že v zóně je maximální rychlost 10km :)
    Add tunel až tam budou stát měšťáci celý den, tak se nikdo 30kou nevyřítí.
    Mimochodem můj nejvážnější inciden v tunelu byl s rekreačním běžcem, který to podle mě mazal tak 20 :) a málem mě sundal z kola které jsem vedl tak, že jsem koloběžkoval s jednou nohou v nášlapu…
    Výzvy ke kafíčkování pobavily :) 1. jedu z práce domů a kafíčko čeká tam 2. po kafíčku na náplavce by pravděpodobně někde na Rokytce, maximálně v Kyjích přišlo močeníčko :)
    3. centra Prahy mám po 20 letech práce v tomto prostoru plný zuby :D

  5. já nevím, ona se natáhne páteřní trasa městem a na většině jsou cyklisti přítěží chodcům a bruslařům.

    na náplavku dáme co nejvíc atrakcí, hospůdky, stánky, trhy, soutěže, aby tam na kole nešlo projet.

    od vyšehradu po zbraslav uděláme bruslostezku.

    takže k čemu to všechno je? jako ráno je to super, večer je to peklo, jezdím s autama radši.

    vůbec se mi nelíbí, že se na hlavních cyklotrasách pořád mění právní formy, ideálně po sto metrech, občas vůbec není legální sedět na kole, pak platí deset kilometrů v hodině, pak dvacet…

  6. Teď se asi hloupě optám, úsek výjezd z náplavky – Vyš. tunel, tedy ten chodník je teď pro cyklisty nepoužitelný když zmizela cedulka cyklotrasy, na fotce není žádná značka opravňující ke vjezdu, znamená to že od náplavky k podolskému přístavu legálně jen po silnici?
    A k pěší zóně, nějak mne nenaplňuje štěstím a obdivem, že na páteřní cyklotrase A2 bude v poměrně velké délce (předpokládám že stejné označení se objeví i na Františku, nebo tam už něco je že ano) pěší zóna, cyklotrasa samo není dálnice, ale říká zde je kolo vítáno, výsledek ovšem je, že tam sice můžu jet ale… Nevidím pro cyklisty žádnou výhodu v pěší zóně oproti stavu co byl dosud, auta tam budou smět stejně jako doposud, jediný výsledek je omezení cyklorychlosti a status kdy cyklista je tam jako host ne jako rovnoprávný člen provozu. Asi jsme na tom jako Úježďák, zkrátka používám kolo jako dopravní prostředek, občas si tam zastavím, ale většinou jedu domů za rodinou, ne na čumendu.
    No teď je asi jasné, že se předláždění již nikdy nedokončí, proč by to na pěší zóně dělali, že :o(((.

  7. Ať se nám to líbí nebo ne, na náplavku se stěhuje městský život, což je ale zase dobře. Imho je lepší, když náplavka funguje jako korzo, než když je pustá a občas po ní profrčí tdfko. Úpravu značení jsme si vykoledovali tím, že tam někteří jezdí rádoby dopravně, metodou zalehnu a nasadím razící štít.

    A nějak postrádám hlasy, že je to přece v provozu úplně v pohodě, takže klidně můžeme jezdit vrchem. Že by si to nikdo nemyslel? ;-)

    Bez legrace ovšem v tuto chvíli nelze předpokládat zlepšení. Na předláždění nejsou peníze (přesněji nejsou peníze na nic, všechny jsou v Blance).

  8. Jo korzo je dobrý, a mám to tam rád i s lidmi, ale mimo ten hladký proužek :o)), na korzo je tam místa habaděj, potíž je v tom, že chodci se podvědomě stahují jen na ten proužek, dlažba se jim asi nezamlouvá. Jak je pěkně už na ně ani nezvoním a objíždím je všechny šmahem, výsledek je že jedu víc jak polovinu trasy po té hrozné dlažbě.
    Co je TDF (totálně debilní frajer, nebo taky domu fofruju)?
    Pěkný je že jsme si to vykoledovali, už jsme se lekl že to byl návrh nějakého cykloopatření. Hm to jsme úspěšní, tolik peněz, tolik značek a retardérů, příště si vykoledujeme zákaz vjezdu do Prahy?

  9. TdF bude asi Tour de France.

    Jinak Vráťo ono se horem dá jezdit jen někdy. Pozdě večer jezdívám ZC vždy horem, ale v odpolední špičce to DC horem prostě nejde. Rašínovo nábř. jsem zkoušel několikrát, ale je to souvislá kolona aut od Výtoně po Jiráskův most. Navíc je to tak úzké, že auta neobjedeš ani zleva po kolejích (betonová zarážka http://goo.gl/maps/u3yc) a buď stojíš v koloně nebo různě najíždíš na chodník. To už i ta přelidněná náplavka je lepší.

  10. Já to taky nemyslel vážně. Jen, že se občas objevují názory, jak cyklisti nic nepotřebují, oni si přece poradí v provozu. A když se objeví zásah do využívané trasy, tak ticho po pěšině :-)

    S náplavkou to ale bude stále horší. Jednak zřejmě dál poroste její pěší využití (a k předláždění celé plochy na pochozí dlažbu nedojde ani omylem), jednak bude pořát stoupat intenzita cyklodopravy. Ono by značně pomohlo třeba, kdyby se na Praze 5 rozhoupali, vybodli se na nějaké megalomanské projekty a nechali tamní náplavku „růst“ podobným způsobem, část zátěže by se pak přesunula tam.

    Jinak pokud jde o budoucnost, tak na to, aby se přístup k cyklistům v Praze výrazně změnil, by musel být ten náš řev poněkud větší.

  11. Tady v Rostocku se koukám jezdí na kole chodník nechodnik, nikdo neřve, jezdí totiž všichni, viděl jsem na předním náboji takovou plechovou kapsicku na hůl (druhý konec chyceny na riditkach).. Jezdí se všude, i v parku a fakt žádný konflikty. Chodniky casto označené frei pro kola… Akorat semafory každý respektuje… Ono to do prahy přijde. :-) chtěl jsem hlavně napsat žádný stres, prostě občan na kole je zrejme diagnóza a nakažlivá! :-D

  12. Praha 5 to nevytrhne, tam vlastně žádnej souvislejší úsek náplavky není .. na tom kousku mezi železňákem a palačákem je „pláž“ a botel a víc se tam v podstatě nevejde. Pak jsou nějaký mariny a zdymadla, Kampa má přístup k vodě taky docela bídnej, od Strakovky už jen vysoká zeď a nic. A navíc tam nevede po nábřeží žádná použitelná doprava pro pěší.

  13. Hmm, to je jeden z důvodů, proč jsem začal z Pankráce do centra jezdit nikoli po A2, ale městem. http://mapy.cz/s/4fx9

    Zkuste to někdy taky :). Je to větší část cesty z kopce, vyhnete se Vyšehradskému tunelu, oběma přelidněným náplavkám, kočičím hlavám (moje příští kolo na ježdění po Praze bude horské), lagujícímu tlačítku u Mánesa (btw. ještě jsem nikdy neviděl nikoho jet tam se mnou normálně po silnici, většinou zmizí všichni na chodník a někam difundují), chodcům lezoucím do silnice na červenou v děravém domě, prasatům v tramvajích (nejdřív vyzvonit, pak vytlačit ze silnice a ještě začít sypat písek, aby to hezky prášilo – ano, stalo se) a vůbec je to strašně sluníčkové.

    Nejradši bych tedy cyklopruh na Magistrále, ale to asi nehrozí :).

  14. Jenda: Tak tenhle směr jezdím často, ale po magistrále, jedu po čáře mezi 1. a 2. jízdním pruhem mezi většinou stojícími auty. Je to rychlejší a bezpečnější než uvedená trasa.

  15. K tomuto je těžké hledat slušná slova. Buď se cyklistika v Praze chce, ale pak musí být kde jezdit, anebo se prostě nechce a pak si odpusťte tu šaškárnu typu Do práce na kole a megalomanské investice. K náplavce není alternativa, protože pražské ulice, kde jezdí tramvaje, zpravidla dopravními zásahy významně komplikují autům objíždění cyklistů a z cyklistů se tak stává lovná zvěř. A pokud si pod městskou cyklistikou někdo představuje turisty, kteří pomalu popojíždějí rychlostí noha nohu mine, tak takové využití neopravňuje dosavadní investice. Městská cyklistika je o dojíždění do práce a cesta do práce není vycházka.

  16. Kalimero: Já tak jezdím i mimo špičku, a to se magistrála už hýbe a mezi Muzeem a Florencem je to o hubu.

  17. Teda, teď to vyznělo blbě: Tím „tak“ jsem myslel Štěpánskou a přes Václavák, jak jsem psal prvně. Po magistrále jsem to zkusil jednou a největší problém byl u připojovacích pruhů – když tam prostě všichni jedou 70 a ostatní se mezi ně snaží vecpat, není možné jet 30.

  18. Jenda: To je slušná trasa, sám ji taky hojně používám (Jižní Město – Pankrác – centrum). Nejkratší, svižné, s minimem otravných bodů, byť (zvlášť na Pankráci) náročné na pozornost.

    Magistrálu používám jen, když opravdu hodně spěchám. Napojím se na IPP a pěkně dolů, tam to sviští. Problémové je odpojení na Bulhara, pokud jedu rovně, špatně se tam merguje. Tenhle směr se dá ale jet až do Holešovic, silnější provoz to spíš zklidňuje. Opačným směrem používám SJM pro kratší úseky, v podstatě jen Těšnov – Hlavní nádraží a po vykličkování od Václaváku pro průjezd pár stovek metrů před a za IPP, než se chodník vpravo vylidní.

    Ovšem není to komfortní a není to pro ty, kdo zatím nejezdí. Ani jedno, ta Pankrác má dost nelegalizovaných chodníků a hlavní třída stojí taky za houby.

    Jonáš: Praha 5 může mít dobrou trasu, ne sice souvislou náplavku, ale kdyby se ten kus nechal průjezdný po břehu (ano, i skrz tu „pláž“), tak to bude dobré. Myslel jsem to ale spíš tak, že pokud by se smíchovská náplavka stala podobně průchozí a živou, tak se na ní stáhne část „pobytových“ aktivit z pravého břehu.

    Milan: A o tom to je. Cyklo se v Praze „chce, dokud nevadí ničemu jinému.“ Do práce na kole dělal Auto*Mat, ne město, hlavně proto, že město na osvětu nemá (myšlení). Investice jsou přiměřené, spíš nedostatečné (každý rok méně než jedna tramvaj 15T) , problém je v tom, že nevytvářejí souvislé trasy (důvod ten první bod) a tím pádem se nevyužívá plně jejich potenciál. A ovšem, dojíždění do práce není vycházka, ale není to ani závod. Dovedete si představit, jak by to vypadalo, kdyby měli takovýhle přístup k věci řidiči? Tohle je blízké uvažování „Na magistrále chci jezdit devadesát, a že tím ničím zdraví lidem, co kolem bydlí, mě nezajímá.“

  19. Jo to sem právě myslel, že tam neni dostatečnej souvislej plac na to courání u vody, bídných 200 m mezi přístavem parníků a Admirálem, pak už je úzký a vysoký nábřeží s obcházenim mostů, přístavišť a zdymadel, nic co by lákalo si tam dát pivo, a na tramvaj až k Andělu. Průjezd tam samozřejmě je, a lepší a volnější než vpravo, já tak kdysi jezdil z Braníka do Dejvic, přes lávku na železňáku a pak už furt po tehdy prázdnym Hořejšim a Janáčkovym nábřeží na Kampu. Pokud někdo jede z Podolí na levý břeh tak doporučuju přejet co nejdřív.
    Ale pravej břeh má tý souvislý náplavky kilometr a čtvrt a další kilometr Na Františku, tak je jasný že se většina aktivit stáhne tam. Ještě by byla varianta vybourat ten Bémův přístav pro mořský jachty pod Letnou a udělat sníženou náplavku s promenádou od Strakovky až k Helmovskýmu jezu, to by byla pecka.

  20. Tohle je krásná ukázka jak to naši pražští volení zastupitelé s pražskou cyklistickou dopravou opravdu myslí. Když se omylem podařilo podél Vltavy na pravém břehu vybudovat skoro souvislou páteřní cyklostezku, tak jí dopravní úpravou vlastně zruší. Cyklisté jsou na ní od nynějška jen trpění příživníci, kterým se může kdykoliv třeba v 5 ráno měřit rychlost a pokutovat, pokud tam náhodou pojedou rychleji než 20km/h. Musí jet tak, že jim kdykoliv může vstoupit chodec do cesty i zcela nečekaně. Při střetu za to pak může cyklista. Chodec tam na cyklistu vůbec nemusí brát jakýkoliv zřetel, jen ho nesmí zcela zablokovat. Pokud tam byly namalované nějaké piktogramy a tvářilo se to jako cyklostezka (pouze tvářilo), tak touto úpravou je vše popřeno. Je přece mnohem lukrativnější pořádat na náplavce všelijaké veslelice a nad ní na nábřeží vesele jezdit auty. Na jakékoliv úpravy cyklistické pražské infrastruktury nejsou peníze, protože se dobudovává ona božská Blanka. Výmluvy o nedostatku peněz a krizi neodůvodńují toto rušení hlavní a páteřní pražské cyklostezky. Až budou nové komunální pražské volby, vzpomeňte na tyto skvělé činy našich současných volených zástupců.

  21. Jestli dobře chápu, o čem se bavíme – je to ten kus mezi Mánesem a Vyšehradským tunelem, tj. hrubě odpíchnuto v mapě cca 1400 metrů. Hardcore commuter s průměrem 25 km/h (jsou takoví?) to proletí za 3 minuty 21 vteřin. Oproti tomu člověk, kterej bude koukat, uhybat chodcům, průměr mu spadne na 10 km/h, to bude mít za 8:24. Počítám to dobře? Takže stojí za to se všeobecně oprudit kvůli pěti minutám života? S tím, že ten rozdíl u běžného cyklisty bude IMO ještě menší…
    Přiznám se, že je mi sympatičtější idea náplavky jako jedné dlouhé živé hospody, než jako cyklodálnice, kde nebude nikdo překážet.

  22. A nebyla to doteď náhodou obytná zóna? Alespoň na Františku náplavka obytnou zónou je.

    O obytné a pěší zóně mluví § 39. Rozdíly, když se vezme do úvahy další značení co tam je, jsou naprosto minimální:

    – do obytný smí jet defaultně všechno, do pěší nic co není uvedeno dole na ceduli. V tomto případě skoro žádný rozdíl, protože obytná zóna byla doplněna zákazem vjezdu motorových vozidel kromě se souhlasem provozovatele, na pěší máme povolena kola a vozidla se souhlasem provozovatele; Rozíl? Předtím tam směli koně a teď ne -> pro cyklisty zlepšení

    – v obytný si smějí hrát děti, v pěší ne ( -> pro cyklisty zlepšení )

    Kolem čeho jsou tu tedy ty nářky?

  23. Mimochodem, na žádné fotografii není vidět značení A2. Chápu-li to dobře, povedlo se Praze 2 v terénu pro méně znalé tuto trasu vymazat…

  24. 25: Faktickým zrušením dopravní cyklotrasy Vyšehradský tunel – Mánes se stalo zbytečné řešit cyklodopravu Mánes – Palachovo nám. Zákeřný tah, který někteří cyklisté jak se zdá neprohlédli a tleskají rekreační kafe – cyklistice po náplavce sem a tam.

  25. Dovolím si poznámku: pěší zóna u Vltavy je přece v zásadě úžasná věc! Mnohem lepší než nějaká cyklotrasa. Třeba i páteřní. Nebo ne? Jiná věc je proč nevyhradit pro obousměrný provoz občanů na kolech třeba červeně (ale klidně i modře nebo oranžově ;-)) vybarvený metr široký proužek, jako např. v západní části Berlína. Myslím si, že důraz na nějaké „dálnice a magistrály pro kola“ v Praze spíš některé lidi může nazlobit a odradit od kol víc, než takový to postupný plošný řešení s možností odbočit skoro kdykoli kamkoli http://imageshack.us/photo/my-images/401/dsc0049ll.jpg/ (ten červený pruh používají obousměrně, a někdy i na parkování kol http://imageshack.us/photo/my-images/225/dsc0045wz.jpg/ ) ; berlínský a německý chodníky spíš nejsou pro kola tabu http://imageshack.us/photo/my-images/198/dsc0043idn.jpg/ , což myslím ale nemá velký vliv na výhodnost kolové přepravy.
    Takže raději než cyklodálnici (pro TDF) na náplavce bych si k Vánocům přál na každý trochu širší pražský chodník barevný metr široký proužek a na každé křižovatce jejich odbočky! Aby ti občani na ta kola už sedli! :-D
    Btw: i když okamžité dosahované rychlosti na cyklochodníku jsou pro TDFka určitě směšné, překvapivě na volných úsecích jsem shledal výkonnost i starších a obézních německých občanů na kolech (po vyloučení elektrokol) překvapivě dost dobrou.. ;-)

  26. Vratislave, doopravdy už můžu jet nahoře po silnici? To by pro mě byla dobrá zpráva, přiznávám, že jsem na náplavce nějak moc nekoukal na značky a bral to tak, že tam jsem povinen jet a na silnici nahoře nesmím. Co tohle foto horního cyklochodníku na googlu http://goo.gl/maps/kv8Q , to už je taky stará záležitost?

  27. Luděk: na fotce je „stezka pro chodce a cyklisty“; podle zákona musíš použít jen „stezku pro cyklisty“ nebo „pruh pro cyklisty“; smíšenou ne.

    § 57
    (1) Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít.

  28. Pokud cyklisté i ti rychlejší začnou intenzivněji využívat ulici nad náplavkou, tak ihned vyvolají konflikt s automobiisty, kteří je na jednopruhové komunikaci s oddělením od tramvajového pruhu nebudou moci předjet. Málo kdo je tam schopen jet alespoň 40km/h. Takže jeden konflikt s chodci se spojitě přesune na druhý konflikt s řidiči aut. Opravdu toto řešení nemá chybu :D

  29. Ja na te silnici jezdim ke tricitce, takze kdyby tam byla maximalni rychlost tricet, tak bych ridice stvat nemusela, ne? :-) No dobre, delam si castecne legraci, casto jedu tricet na tricitce a stejne se najde nejaky inteligent, co me nutne musi nekde riskantne predjet, abych ho v zapeti dojela na semaforech.

    Ono spouste ridicu nedochazi, ze rozdil mezi tim, kdyz to od Vysehradu k pravnicke fakulte projedou padesatkou nebo tricitkou, jsou maximalne 3 minuty (spis min, protoze snad ani neni mozne to projet plynule padesatkou), takze ta tricitka by tam takove nestesti zase nebylo.

  30. Luděk: Od Výtoně po Mánesa se po silnici bezpochyby dá jet, je tam i kousek piktokoridoru. Od Výtoně k tunelu podle výkladu taktéž legální, i když někdy se to vykládá i jinak.

    Brahma: Je otázka, co je větší konflikt. Jestli rozdíl mezi 30 a 50 km/h nahoře (poměr rychlostí 3:5) nebo rozdíl mezi 30 a 4,5 km/h dole (poměr rychlostí 3:20). A co je víc fér? Mně vždycky přijde, že když se míchají cyklisti a chodci, pak těm chodcům na kolech někteří oplácejí to, jak se k nim chovají někteří řidiči. Dlouhodobě by se stejně mělo jezdit spíš vrchem, kvůli pohodlným odbočením na mosty, do Svobodovy, atd. Akorát to tam chce protlačit postupně slušnou integraci, no.

  31. 30 lucierut: Úplně stejně se dá argumentovat, že rozdíl mezi zalidněnou náplavkou a prázdnou je pro cyklistu taky jen pár minut. A vedení kola Vyšehradským tunelem může být kolik? 30 sekund? Tak proč to řešit?

  32. Jenda: Prijde mi, ze se lepe snasi cyklisti a auta nez cyklisti a chodci. Pri zaplnenem chodniku ci pesi zone se chodci citi cyklisty vic ohrozeni, obzvlaste kdyz tam maji deti a psy, nez jak se citi ohrozen cyklista v pomalem provozu. Jak psal Vratislav, rychlosti kola a auta jsou si bliz nez rychlost cyklisty a chodce, takze ve vysledku je omezeni motoristy cyklistou mensi nez omezeni cyklisty chodci. Pokud chce jet nekdo krokem, at klidne jede po pesi zone, ale na beznou dopravu je vhodnejsi silnice.

  33. Problém vršku vidím ne jako pomalý cyklista x rychlé auto, ráno možná, ale odpoledne a ve špičce je to směr do centra od Výtoně jeden velký štrůdl, takže problém vidím v tom, že kolona se předjet na kole nedá, jediná možnost je po tramvaji a tam je zase ten obrubník, takže ve výsledku cyklista trpně popojíždí s ostatními, čuchá smrad z výfuků a kochá se krásami Prahy. Je to úplně stejný případ jako Smetanovo nábřeží, za které se neustále bojuje aby bylo pro IAD omezeno, takže vyklidit náplavku a přesunout se s koly nahoru vnímám jako gól do vlastní branky. Každý pak řekne když jezdíte vrchem tak o co vám na SN jde? A že by se zklidnila IAD v celé délce SN – Výtoň, to je sci-fi.

  34. poměr vzájemných rychlostí je určitě v pořádku, ale průšvih je, jakmile to auto nejede 30-50, ale 70, 80…100…, pak ty následky pro cyklistu jsou strašný.. no a udržet český řidiče aut nevím nevím, přecijen usmrcených a vážně zraněných chodců cyklisty snad nebylo tolik…?
    Ono kdyby ti chodci nebyli chodci, ale taky občani na kolech, co kolo jen momentálně někde opřeli, tak by to určitě to vzájemný soužití „chodců“ a „cyklistů“i Praze muselo vypadat jinak.. tak to aspon cítím po cyklovýletu do německa.

  35. aj tlusté prsty :(
    v úseku Štikova-Betlémská 30 je docela určitě :)

  36. Jsem proti smíšenýmu provozu cyklistů a chodců a nechápu, že to Praha tvrdohlavě všude prosazuje, přesto, že to s rostoucími počty obou skupin funguje čím dál hůř. Jinde v Evropě je to vidět málokde. Jako jediný řešení vidím cyklopruhy nebo piktogramy v celý dýlce horního nábřeží nebo oddělený pruhy pro cyklisty a pěší na širších chodnících. Nechápu, proč to tak v Praze nejde udělat.

  37. ad Kuba 39:
    Nejčastějším důvodem je to, že na kvalitní oddělování není místo – podívejte se na příčný profil Rašínova nábřeží (jízdní pruhy povětšinou minimálních rozměrů), dostatečně širší chodník pro oddělení cyklistů a chodců by měl mít šířku min. 5 m (čistých, bez sloupů a stromů). Kolik takových znáte?
    Dalším nejčastějším důvodem je nepochopení úředníků a politiků (vzorově na Praze 4, ale i leckde jinde).

  38. jbohac a Vratislav: díky, na tuhle právnickou kličku už jsem dokonale zapomněl. Tím je vyřešen i můj druhý problém, jak s kolem překonat Vyšehradský tunel od jihu, aniž bych přitom neporušil zákon. Kolo vést tunelem nemůžu, mám řídítka s rohama, takže široké, sám rohy nemám, ale široký jsem taky. Dohromady to znamená, že při vedení kola se chodci v protisměru musí připlácnout na tunel, kočárky a kola v protisměru neprojdou vůbec. Takže podle §4 (a) a §53 (7) nesmím pěší tunel použít, nýbrž musím jít po pravé straně silnice. Tam se nedostanu, protože jsou mezi chodníkem a silnicí zábrany – ty se překonávat samozřejmě nesmějí, viz §54 (4). Naštěstí od jihu vede k tunelu taky jenom „cyklochodník“, tudíž ho nemusím použít, budu tedy před začátkem zábran vjíždět na silnici. Vyřešeno, díky.

  39. Už to tu bylo řečený ale řeknu to taky, uplně nechápu k čemu a o kom tenhle web je..?
    Chceme, aby kolo bylo ekologickou, smyslupnou DOPRAVOU po Praze nebo bylo použitelné jen jako rekreační nářadí pro výletníky, kteří takhle při neděli jedou od nikud nikam a po cestě si daj na náplavce kafíčko!?
    Vůbec nechápu jaké omezování chodců se na náplavce musí řešit. Pokud by se tam stávající polonepsané pravidlo prostě nastavilo jako standard tak cyklistům připadnou ty dva 30cm (!) proužky a chodci mají těch zbylých 10m(!) a hlavně by všichni měli jasno.
    Hezky si tu notujete jak se tam dá ohleduplně a přeci smysluplně jezdit ale to je teď jen a právě pro to, že jsou tam ty dva nesmyslně pololegální pruhy, které cyklisti důrazně a důsledně dodržují, takže je hojně instinktivně dodržují i chodci. Pokud by bylo „po vašem“ a chodci se po náplavce rozlili v jednolitou masu tak by jsme tam všichni vrávoraly rychlostí 3,5-5 km/h (pokud bychom chtěli, dle zákona, opravdu důsledně neohrozit) a na to mám čas opravdu jen o víkendu na výletě s rodinkou a ne cestou do práce, to pojedu radši tím autem.
    A pokud se tu oháníte cizinou, tak moje první zkušenost s cyklopruhem na chodníku v cizině byla, že mě cyklista totálně vyzvonil, když jsem se tam procházel a ohrožoval tak sebe i jeho… (jenom netušil že sem mimozemšťan z východu, který tam po revoluci dorazivší, vůbec netušil že nějaký cyklopruh vůbec je..)

  40. Patrik: Souvislá a rychlá trasa přes centrum je to, co tu chceme všichni. Ale pokud něco chceš, zkus to prosadit. Jestli se zdá být pohled PNK příliš kompromisní, nechť vznikne nějaká cyklolobby, která se do toho opravdu natvrdo pustí. Já nejsem vůbec proti, čím větší bude tlak, tím líp.

  41. PNK odvádí úctyhodnou práci, nějaká další, ve vztahu k radnicím „radikálnější“ lobby za cyklistickou DOPRAVU, jak píše Patrik, by ale nebyla od věci.

  42. Jak ty zatracený cyklisty zdecimovat? Oficiálně to nepůjde, ale použijeme postupné ničení, nenápadnou salámovou metodu a vždy musí být nějaký zástupný důvod.
    Nejvíc jich jezdí podle Vltavy od Braníka, tak budeme důsledně kontrolovat dodržování předpisů ve Vyšehradském tunelu. (Naopak na Vysočanské Cyklostezce nemají chodci co dělat, nad tím ale zavřeme obě oči).
    Zrušíme dopravní cyklotrasu po náplavce, jezdili tu příliš rychle a plašili důchodce, alespoň nebude potíž při pořádání akcí s úplným uzavřením náplavky. Ti, co budou jezdit vrchem, dlouho nevydrží s nervy, auta je tam díky podélnému hrbu nepředjedou.
    Zrušením cyklotrasy č2 od tunelu k Mánesu automaticky odpadne požadavek na její prodloužení od Mánesa k Rudolfinu.
    Zakážeme vjezd do Sekaninovy, rekreační cyklisté můžou kličkovat mezi dětmi po chodníku po stezce pro chodce a cyklisty.
    Zrušíme cyklostezku na novém Trojském mostě, pro nedostatek financí.
    A nedostanou už ani korunu, vždyť je krize, no né? Já vám dám Cyklojízdu!

  43. Kalimero: Máš naprostou pravdu, to je způsob, jak dosáhnout středu Prahy bez kol. Proto v centru jezdím v HDP čitelně podle zákona a třeba řidiči se k nám před volbami přidají a vymění některé politiky.
    Něco podobné plánuje vedení Prahy 1 na Kampě, ale to je jiná story….

  44. No tak to je super, takhle nás z Prahy vyženou úplně. Hlavně že se chlubí tím, kolik cyklostezek zvládli prosadit. Jedna část nových drahých cyklostezek je nepoužitelná (Pha4 Pankrác) a z druhé strany je naopak nenápadně ruší (a to je páteřní trasa!). Taky nemám ráda cyklostezky plné chodců, nicméně už jsem vzdala vyzvánět na ně, stejně to ignorují. Na náplavce si opravdu kafíčko nedám, jezdím z práce dvacku a na tohle nemám čas a ani chuť poté, co tam na tvrdo narvali retardéry. Stačí že pod Vyšehradem musím kolo tlačit, za chvíli ho budu muset tlačit i po náplavce, abych nevadila.
    Trasu přes Pankrác a po Nuseláku občas jezdím, nicméně na kole jezdím taky proto, abych nemusela čuchat smrady z aut a to bohužel tahle hnusná trasa nesplňuje.

  45. Ach jo, nůž do zad. To nám nemohou nechat legálně vyhrazené ani ty hloupé 30ti cm pruhy na páteřní trase???
    Ochrana chodců na nábřeží je správná, ale tohle je výsměch cyklodopravě. Jediné efektivní řešení je vyhrazený a dobře označený cyklopruh JEN pro kola a z toho plynoucí bezpečí jak pro chodce, tak kolaře, ne?

    Neustále zpomalování a zastavování kvůli nevědomým a neukázněným chodcům prodlouží cestu na kole i několikanásobně. Někdy mám kvůli tomu chuť se na kolo v Praze úplně vykašlat. Jaká slast jezdit v noci, nebo nejlépe brzy ráno, kdy jsou cyklostezky prázdné!

    Kometáře jsou dosti trefné. Taky máte pocit, že cyklista v Praze nemá na nic právo, snad jen právo nevadit chodcům a autům? Oni vůbec čeští chodci na cyklisty nejsou navyknutí a mají podvědomý pocit, že jakákoliv komunikace vyjma silnic jim celá patří. To chápu, síla zvyku, ale je čas to postupně a ohleduplně měnit. Např. zdvořilým poděkováním za uvolnění cesty a také aktivitou policie, směrem k osvětě chodců.

    Smíšené stezky jsou zlo (někde nutné), ketré obtěžuje obě strany.

  46. Vratislav Filler 47: Kdysi jsem někde viděl plány Trojského mostu, byla tam cyklostezka, oddělená od chodníku. Pak proběhla médii zpráva, že z finančních důvodů bude pouze stezka společná pro chodce a cyklisty.
    Současný stav neznám, ale „opatření pro cyklisty“ je třeba i pouhý pikťák v pravém jízdním pruhu nebo jen výstražná značka A19 Cyklisté.

  47. Cyklotrasy metropolí jsou naší obrovskou ostudou v celé EU! Vezměme např. Vídeň (je architektonicky dost podobná Praze), s cyklisty se tam počítá na úkor motoristů, ti mají kompenzace v podobě záchytných parkovišť na periferiích města a jsou směřování do MHD. V Berlíně jsou na každé hlavní ulici červené pruhy a dokonce i semafory pro kola na křižovatkách tak, aby cyklista projel bezpečně. Pokud se pruh nevejde na vozovku, je vyznačen na chodníku a je „svatý“! Jakékoli narušení (třeba jen jednou nohou) je bráno jako přestupek a pokutováno (nemluvě o oprávněných sprostých nadávkách ze strany cyklistů na neukázněné chodce). O nizozemském systému ve městech se nemá smysl vyjadřovat, tam cyklista hraje první housle a zbytek se podřizuje jednostopcům.
    Proč se tedy dohadovat o náplavce, která je dostatečně široká jak pro chodce, tak cyklisty? A proč pražští pěší (kočárky, pejskaři atd.) nemohou respektovat oněch 2x 30cm široké pásy s piktogramy na každých cca 100m?
    Naše cyklochodníky jsou ubohým kompromisem a k opatrnosti a toleranci by měli být vyzíváni zejména chodci (bloumající ze strany na stranu bez náznaku zjišťování situace kolem sebe). Asi mají pocit, že veškerá doprava je až za obrubníkem a tak nemají potřebu se rozhlížet, aby neohrozili projíždějícího cyklistu (ignorují symbol kola na modrých kruhovitých značkách). Proč by měl cyklista nést zodpovědnost za nezodpovědnost chodce?
    Stydím se před cizojazyčnými cyklisty, nechápavě kroutícími hlavami nad mapou (rébusem, který jim má pomoci „PROJET“ Prahou).
    Jsem zvědavý na reakce řidičů, ploužících se 25 km/h za cyklistou vypuzeným z náplavky! Budou se ho snažit všemožně objet, předjet snad dokonce i přejet, jen aby mohli poskakovat v rozmezí 0-50 km/h v kolonách a nemuseli se dívat na záda, sice pomalu, ale plynule jedoucího cyklisty.
    Blanka měla ulevit městu od aut, DP hl. m. Prahy na oplátku chystá škrty některých linek MHD (úspory kvůli Blance) a odnese to cyklistika (jediný rozumný zbývající dopravní prostředek). Nesmrdí tu něco???.

  48. Kamil Fiala: Naprostý souhlas. Cyklistická lobby v Praze je přes veškerou svou práci opravdu měkká a výsledek je proto zatím dost tristní. V prvé řadě je třeba dosáhnout sesazení úředníků typu paní Švábové z odboru dopravy a územního rozvoje P2 , kterou považuji za nepřítele ježdění do práce na kole.

Další z rubriky

Co za cykloinfrastrukturu již v roce 2019 v Praze vzniklo 11

19. 07. - Martin - Inspirace
V posledních měsících se o cyklistice hodně mluví a z počtu připravovaných investic se dá..více

Rekonstrukce lávky na Roztylské usnadní léto cyklistům na Jižním Městě 10

10. 07. - Pavel Mašek - Inspirace
Od podzimu 2018 do jara 2019 probíhala kompletní rekonstrukce lávky na trase A217 podél ulice..více

Co chystají městské části: Praha 7 3

17. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Přichází růžová sdílená elektrokola 7

13. 06. - Martin - Zprávy
Česká společnost pro sdílení jízdných kol Rekola představila 12. června 2019 dlouho očekávaná elektrokola. Ke klasickým..více

Co chystají městské části: Praha 4 43

06. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Co chystají městské části: Praha 2 12

03. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru