Kačerov – Spořilov: cyklostezkový anachronismus

Zcyklostezkované chodníky v pražském provedení ve mně zpravidla vytvářejí dojem zvýšeného nebezpečí. Je taková i nově upravená cyklostezka vedoucí klíčovým sedlem mezi Kunratickým potokem a Botičem? V tomto článku se pokusím odpovědět především na to, zda má smysl provedení stezky v dané podobě. Její podrobný popis včetně řady fotografií přinášíme ve zvláštním článku.

Realizovaný úsek cyklotrasy A41. Kliknutím otevřete v mapě (stezka je zatím zakreslená jen z části, ale jsou vloženy fotografie).

Chodníková stezka

Nově proznačená cyklotrasa z Kačerova na sídliště Spořilov je dlouhá dva kilometry a více než 1600 metrů z ní tvoří zcyklostezkovaný chodník podél ulic vedoucích od Kačerova směrem ke Spořilovské.

Stezka vznikala podle letitého projektu a na Praze 4. Tudíž jsme se nemohli nadít ničeho jiného i přes to, že souběžné ulice jsou dvoupruhové, velmi široké, prakticky bez parkujících aut a projede po nich slabých 6-9000 aut denně (zdroj tabulka intenzit TSK v roce 2011). To vše si přímo říkalo o cyklopruhy. Pro srovnání, Budějovická či Jeremenkova ulice, kde v nedávné době vzniklo pro cyklisty „praktické nic“, mají denní průjezd asi dvojnásobný, stejně jako Vršovická nebo Záběhlická ulice, kde vznikly cyklopruhy. Pokud je mi známo, pokus o přehodnocení zde ještě byl. Projekt byl ale už schválen a navíc všichni víme, jaký je přístup Prahy 4 k integračním opatřením.

Řešení stezky je tedy poněkud zastaralé. Šest z devíti křížení stezky s komunikacemi má přejezd pro cyklisty. Projektant počet křížení minimalizoval, průměrný odstup dávání předností je kousek pod 200 metry (minimum pro pohodlnou stezku).

Stezka nemá oddělené jednotlivé směry vodorovnou přerušovanou čarou, což považuji za docela významný nedostatek. Naopak příliš mnoho se zdá být svislých značek, cyklostezka je ukončována před každým přejezdem, plechů je všude až příliš. Nejvíce megalomansky pak působí přesunutí zastávky u depa Kačerov z pod mostu Jižní Spojky. Pod mostem tam vznikl šestimetrový chodník a nevyužita zde zůstala šance na asi dvě stě metrů stezky pouze pro cyklisty.

Chyběl nám Jarošov? Máme ho mít, pro jistotu i s šikanou. 8 z 10 značek začátků a konců cyklostezky je zde trochu nadbytečných.

Stezka má velmi špatný kontakt s protější stranou silnice. Přímo z cyklostezky se nedostanete do celkem patnácti ulic na druhé straně dvoupruhu.

Pokračovat přímo do ulice V Zápolí z cyklostezky raději nezkoušejte.

Divné je i provedení přesmyku u Trenčínské. Volá na všechny strany, že by mohl být vyřešený hned několika lepšími způsoby. Na Roztylském náměstí je stezka přerušena světelnou křižovatkou. Přechod je „pojištěný“ příkazem k vedení kola. Je tu aspoň stavební příprava na světelnou signalizaci, která se do rozpočtu nevešla.

Sliačskou ulici musíte překřížit těsně před Trenčínskou. Když chcete jet směrem na Roztyly, hupsněte tu do vozovky.

Značky, bez kterých se v Praze neobejde žádná "pořádná" cyklostezka. Vlevo od přechodu si všimněte snížených obrub. Časem zde může vzniknout přejezd.

Funguje to tedy?

Bude to možná znít trochu překvapivě, ale nějak ano. Jakkoliv má stezka řadu míst velmi nedomyšlených, aspoň se téměř nekoná otravování cyklistů infrastrukturou, známé například z loňské realizace A23 v Nuslích. S dětmi, vozíkem, a podobně budete mít pocit bezpečí celkem slušný, nepřekročíte-li tedy výrazně dvacetikilometrovu rychlost. To, že nízkoprahová infrastruktura vznikla právě na tak důležitém místě, je v pořádku. Jestli jste kačerovským sedlem dřív nejezdívali a teprve chráněná stezka vám to umožní, nebudete mít ani pocit, že jste o něco přišli.

Přesto by v daném úseku byly vhodnější cyklopruhy, a to z řady dobrých důvodů. Bylo by to levnější, v tak slabém provozu nemá oddělená cyklostezka smysl ani pro méně zkušené cyklisty, jízda v hlavním dopravním prostoru by byla plynulejší a pohodlnější. Řešení je neuvěřitelně bezohledné vůči chodcům. Nepochybuji o tom, že zde poštve místní proti cyklistům. Doufám jen, že právě to nebyl úmysl městské části.

Kdyby tato stezka vznikla v roce 2006, bezvýhradně ji pochválím. Dneska je ale spíš anachronismem, vzniklým v důsledku trvání na principech, které jsou už dávno překonané.

5000 aut za den. Skutečně jsme tu měli chodníkovou stezku zapotřebí?

Podrobnosti o jednotlivých problémech na cyklostezce najdete zde.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: A41 Kačerovská

Komentáře - uzamčeny

  1. Tak to je pěkné – zrovna minulý týden jsem se tamtudy jel projet, konkrétně přes „Kačerovské sedlo“ asi vůbec poprvé. A právě jsem byl překvapen, že tam vůbec nějaká cyklostezka je – netušil jsem o ní – a navíc už od pohledu mi připadala nějaká nová a bylo mi divné, že jsem o ní zatím nikde nečetl – no a dneska jsou tu hned dva články. :-)

    Ano, některé věci jsou tam nedomyšlené. Říkal jsem si třeba, jak je fajn, jak jsou skoro všude cyklopřejezdy – a bum – asi na jednom nebo dvou místech najednou obyčejné přechody, ještě s provokativní značkou „Cyklistko konvertuj v chodce“.

    Že tam není dělící čára mi až tak nevadilo, přišlo mi, že provoz byl velmi mírný (tzn. nepotkal jsem snad jediného cyklistu). Možná v jinou denní dobu to bude jiné – nebo až lidé tuto trasu objeví…

  2. Zaujalo mě také, jak je v jednom místě udělán „bypass“ autobusové zastávky – tzn. trasa nevede v prostoru zastávky, ale hezky jí objíždí zprava. To se mi velmi líbí – ale samozřejmě chápu, že na něco takového není všude dost místa (třeba na Podolském nábřeží :-).

    Mimochodem – k čemu je to, že je mapa rozklikávací, když se mi po rozkliknutí objeví obrázek, který je úplně stejně veliký…

  3. Marek: na Podolském nábřeží naštěstí začali předělávat ty zastávkové boudy na peron vedle kolejí. Hurá.

  4. Malá pikatnost, když jsem kritizoval předchozí , cca 3/4 roku hotový, úsek parčíkem od ulice Na líše k Podle Kačerova a říkal, že logisticky je pro cyklisty mnohem lepší vedlejší „polojednosměrka“Mezipolí, tak mám dojem, že se tamní úprava dočkala v debatě spíš pochval, přitom je tam značek na 50 metrech včetně barevného rozlyšení, brzdného asfaltu toli, že to jako v Disneylandu :)

    Párkrát jsem tu novou část zkusil no je fakt, že už 2x jsem tam měl malý problém.
    1. cyklista který zasněn jel totál v protisměru na mostě a zjevil se mi vedle křoví… to byla těsná minela.
    2. chodec, který se rozhodl, že si prohlédne autobusovou zastávku zezadu nebo co… prostě najednou rychle obešel zábradlí a … no taky těsná minela.

    Obecně vzat v podjezdu po jižní spojkou to není tak úplně špatné při spojení s malým cyklokrosem křovím nahoru dp Severní XI. :), za blbé viditelnosti nebo za ostrého sluncet tam cyklisti na silnici nejsou moc vidět a odsun jedné MHD zastávky z podmostí to tam docela zpřehlednil.
    Teď tam byl pár dní semafor a tak cyklostezka měla docela využití :)

  5. Újezďák: S pikantností nesouhlasím, viz diskuse k tehdejšímu článku :-)

    A ano, tvoje postřehy přesně potvrzují, proč je tam vážně potřeba nějaké vodorovné značení. Když tam není půlící čára, tak to k řezání zatáček velmi svádí, když tam nejsou čáry oddělující „koridor“ pro cyklisty od chodníkové části, tak tam pěší ze zastávky polezou.

    Jinak do Severní XI jezdím od přejezdu v provozu, protože hned po pár metrech odbočuju do Severozápadní IV nach Boční I a Chodovec.

  6. asi mám špatnou paměť tedy… jo ty čáry tam chybí, většinou jezdím z Mezipolí rovnou směr podjezd po silnici, ale teď kvůli tomu semaforu co tam byl ( asfaltování) se nový cyklochodník hodil.
    To přeasfaltován části Sliačské í je super, protože tam byly vymačkaný vlny od autobusů… hlavně ve sjezdu jsem tam za poslední dva roky viděl pěkných pár překvapených cyklistů….. .

    Vlastně ani nevím proč jezdím Severní XI… přijde mi asi lepší směrem dolů že neřeším přednosti jako v uličkách vedle a směrem nahoru, že ten kopec vyšlapu prakticky v jednom tahu až do jihozápadní IV , nikde žádná dlažba a pak pěkně po vrstevnici do prostoru Lešanská Turkova….

  7. To je vidět, jak to každý máme jinak. Já si ten kopec raději rozkouskuju a ztraceným spádům se vyýbám jak čert kříži…

  8. Teda jezdím tímhle místem prakticky denně do práce, ale některých věcí jsem si stejně nevšiml dříve než tady v článku. Třeba že na ulici Podle Kačerova se cyklostezka napojuje z ulice Na Nivách.
    Celou novou cyklostezku jsem si jednou ze zájmu projel, ale zkonstatoval jsem, že mi cestu nulehčuje ani nezrychluje, takže dál jezdím po silnici. Na Záhonech, Podle Kačerova, Sliačská až pod jižní spojku, tam mi to bez většího úsilí metelí 30-35km/h, auta mě ani moc nedojíždí, takže nevidím důvod, proč přibržďovat, abych se dostal na stezku a pak dávat pozor na chodce a tak.
    Mimochodem zrovna ten bypass kolem zastávky V Zápolí svádí lidi čekající na autobus, aby čekali právě v něm. Ono je to tam dál od silnice, takový zašitý zákoutí. Alespoň jeden člobrdík tam stojí celkem pravidelně. Mám to i vyfocené.
    V čem mi cyklostezka teda nepomáhá je odbočení ze Sliačské do Severní XI a hned nato do Severozápadní IV. To jezdím stejně jako Vratislav… ty, zajímalo by mě, jak tu křižovatku jezdíš. Já šlapu Sliačskou ke křižovatce, co mi síly stačí, za mnou se štosujou auta, ukazuju pravou rukou, jedu prakticky středem silnice, ještě v křižovatce ukazuju levou, ale stejně musím mít oči i vzadu, protože se každou chvíli najde nějakej rychlík, kterej má potřebu mě hned na výjezdu z křižovatky předjet vlevo. Zatím mě tam nikdo nesejmul…
    Společně s Újezďákem mám radost z nového asfaltu v podjezdu. Ještě mohli přeasfaltovat i ty kostky na mostě přes trať:-)

  9. Ajglík: No, já tam zpravidla jezdím dost pozdě, takže provoz už je slabší. Před odbočením vpravo do Severní XI jedu vpravo. Vozidla pokračující po hlavní vlevo mě v klidu předjedou a nezdržuju je. Ale NEukazuju vůbec nikam, abych řidiče za sebou držel v nejistotě, kam pojedu. Tím si kohokoliv odbočujícího vpravo nepustím vedle sebe. Kdybych ukazoval vpravo, předjížděla by mě i vozidla vpravo odbočující, což už se mi stalo asi před rokem, kdy mě tam takhle „skřípli“ popeláři. Jakmile při odbočování přejedu čáru, nekompromisně ukážu vlevo, ohlédnu se a přesouvám se do levé části pruhu. Funguje to i na auta, která odbočují vpravo přímo za mnou, protože než přijdou na to, jestli ze Sliačské odbočuju nebo ne, už jsem přímo před řidičem a ukazuju doleva.

  10. tak už asi vím, proč neodbočuju vlevo ale šlapu nahoru, asi mi to podvědomě nepřišlo jako dobrý manévr, protože je to prakticky v prostoru křižovatky……

    Ty kostky na mostě jsou jedny z mála pražských, které mi vůbec nevadí… akorát tam zase jedouc stále po hlavní stejně ukazuju vlevo, protože auta tam mají tendenci předjet a odbočit vpravo směr V zápolí,…….

  11. Vratislav Filler: Tomu říkám vyšší cyklistická… Proti pravidlu „snažím se být co nejvíce předvídatelný“ nechat ostatní chvíli v nejistotě, aby neudělali ukvapené rozhodnutí, v zájmu vlastní bezpečnosti. Ale vypadá to rozumně a funkčně.

  12. Jenže kvůli tomu, že je potřeba dělat takovéhle věci, se budou lidi, co se bojí v provozu na kolo ještě dlouho těžko přesvědčovat :-( .

  13. újezďák: „jedouc stále po hlavní stejně ukazuju vlevo“ – a děláš dobře, hlavní nehlavní, na křižovatce měníš směr jízdy, takže znamení o změně směru jízdy tam podle silničních pravidel dávat musíš (jo, hodně řidičů to nedělá, to je pravda).

  14. Já jsem taky jezdil do centra Severozápadní IV, opačně jsem ale odbočoval vlevo až nahoře do Hlavní. Teď používám Severozápadní VI, ústí do Severní XI zhruba v půlce mezi Sliačskou a Hlavní (dál Jižní XV … až na Jižní Město), takže je tam dostatečná vzdálenost od větších křižovatek.
    Odbočovat v provozu doleva do Severozápadní IV mě příjde dost nebezpečné, nikdy jsem to nezkoušel, a to nemám problém odbočit doleva na magistrále, tam je ovšem přesouvání mezi pruhy doleva pro ostatní čitelné.

Další z rubriky

Budoucí pražské cyklostojany 2

Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) v úterý vyhlásil výsledky designérské soutěže na..více

Cyklopruh na „radiále“? 39

Zřízení ochranného cyklopruhu na Patočkově ulici, které probíhá v těchto dnech, vzbudilo řádný rozruch. Praha..více

Od neděle si můžete půjčit ofo na Praze 7 6

Od neděle 15. října lze na Praze 7 narazit na žlutá kola čínské společnosti ofo...více

Komentář ke „kauze“ cykloobousměrky Radomská 7

Server Blesk.cz pochybovačně informoval ve svém článku o „pětimetrovém cyklopruhu“, který je součástí cykloobousměrky v Radomské..více

Čtyřka, sedmička (a další městské části) instalují cyklistické stojany :)

Městská část Praha 7 za uplynulý rok instalovala přes sto nových cyklostojanů. Jak informuje Praha..více

ofo vyšle v říjnu 300 kol na Prahu 7 1

ofo, jedna z prudce expandujících asijských bikesharingových služeb, vstupuje do Prahy. V pátek 22. září 2017 ji..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Cykloobousměrky by na Praze 3 byly

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru