Vancouverské jednání ECF očima novináře

Publikováno: 16. července. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 09. února. 2021
Publikováno: 16. července. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 09. února. 2021

Střet americké a evropské cyklistické kultury vtipně popisuje korespondent magazínu The Tyee a městský cyklista Luke Brocki, který se jako jeden z mála místních novinárů zúčastnil konference Evropské cyklistické federace (ECF) VeloCity Global ve Vancouveru. Na tématech povinných přileb, kooperace veřejné a cyklistické dopravy či možností pro jízdu dětí po městě poukazuje na pozici Vancouveru, který v rámci amerického kontinentu patří mezi „top“ cyklistická města, ve srovnání s evropským způsobem uvažování je ale dost jinde. Přináším výtah z jeho tří komentářů. Kdo vládnete angličtinou, stojí za to, když si je přečtete celé.

  1. I Bragged about Vancouver Cycling and Global Experts Laughed
  2. I Get Schooled by Bicycle Capitalists
  3. Let the Children Pedal!

Pro začátek je třeba informovat, že Vancouver má zhruba 600 000 obyvatel (2,3 milionu včetně aglomerace), podíl cyklistické dopravy je v něm 5% (3,7% podle sčítání z roku 2006, plán na 7% v roce 2020), a použitelnost bikeshare Bixi plánovaného na příští rok bude pravděpodobně narážet na stejný problém jako třeba v Melbourne, tedy zemské nařízení nosit na kole přilbu.

Debata o helmách je zástupný problém

V prvním komentáři Luke popisuje, jak „dostal“, když otevřel témata cyklistických přileb.

Pohled ECF na přilby je zřejmý: Povinné přilby nefungují, funguje safety in numbers, čím více cyklistů v ulicích, tím je to bezpečnější.

„Přilby jsou výmluva, která vás vyčerpává. Dokud se budete bavit o nich, město se může vyhýbat výstavbě cykloopatření,“ komentuje situaci ve Vnacouveru Gil Penalosa, ředitel kanadské organizace 8-80 Cities.

Nebohý reportér poukázal, že město má cyklistům nakloněného starostu a dostal pěknou čočku: Má-li Vancouver čerstvě zvoleného starostu a cíl zvýšit podíl cyklodopravy ze stávajících 5% na pouhých 7% v roce 2020, je to zoufale málo. Prý „cyklistům nakloněný“ starosta? Proč se Vancouver srovnává s městy jako Dallas a ne s městy jako Portland nebo Kodaň? Ta má ve městě 37% modal split a cíl dosáhnout 50% na cestách do práce v roce 2015. Chicago buduje systém 160 km cyklostezek během čtyřletého volebního období. Starosta Paříže změnil město za dva roky a dokončil to Vélibem, kvůli ktérému také neváhal odstranit 7000 parkovacích míst. Jihokorejský Changwon chce do roku 2020 podíl cyklodopravy zvýšit o 10%. A pak je tu ještě Sevilla, která se dostala z nuly na víc než šest procent. Takhle to totiž doopravdy vypadá, když je politická vůle.

Poptávka po jízdě na kole je ovšem pouze latentní, podle místního průzkumu by na kole jezdilo 40% obyvatel Vancouveru (nepřipomíná vám to něco?). A latentní poptávka, to není nic pro politiky, komentuje Luke.

„Ovšemže je to politický risk, snažit se vyhovět lidem, kteří na kole ještě nejezdí. Ale starostové by si měli uvědomit, zda jsou na svém místě kvůli znovuzvolení, nebo kvůli tomu, aby udělali něco pro své město,“ dráždí Lukeho Penalosa. Na první den to stačilo.

Kolo jako opora veřejné dopravy

Druhý komentář přináší na stůl téma veřejné dopravy. Sezení s představiteli dopravních podniků odhalilo, co vidí na jízdním kole „oškliví kapitalisté.“

Železniční společnosti vědí, že zákazník si dnes žádá spojení ode dveří ke dvěřím, ne od zastávky k zastávce. A právě tady má kolo velký prostor. Nakreslete kolem zastávky vlaku nebo metra kruh, kam dojdete pěšky do deseti minut. A teď kruh, kam do deseti minut dojedete na kole. Už je jasné, proč je cyklistická návaznost pro provozovatele železniční dopravy tak zajímavá?

„Zpoza volantu lidi do veřejné dopravy dostanete těžko, z kola bez problémů“, dodává Wieth-Knudsen, ředitel kodaňského S-bahnu. Z ekonomického hlediska se jim to vyplácí, investice každé koruny do infrastruktury pro cyklisty se vrací na zvýšených tržbách dvojnásob.

Cyklistická infrastruktura napojená na stanice železnice a metra nezvyšuje jen podíl cyklistické dopravy. Má také pozitivní vliv na podíl dopravy veřejné. „Když nabídneme dobrou veřejnou dopravu, lidi si nemusí pořizovat auto,“ tvrdí ředitel montrealského dopravního podniku, Michel Labrecque: „Na kole můžou jezdit od jara do podzimu, ale v zimě se stanou mými zákazníky i oni.“

„Copak to ale není drahé?“ zeptá se Luke.

„Ve srovnání s čím?“ odpovědí kapitalisté. „Jedna stanice metra nás stojí 250 milionů (kanadských) dolarů,“ kontruje Labrecque. Cyklistická opatření, to je proti tomu jen pár dopravních značek a trocha barvy.

A co děti, budou mít kde jezdit?

Ve třetím a závěrečném komentáři se odhaluje důležité tajemství. „V Kodani nejsou ,cyklisté.‘ Prostě jsou to obyvatelé Kodaně, kteří se dopravují na tak obyčejné věci, jako je kolo,“ vysvětluje Niels Tørsløv (jehož měl nedávno Auto*Mat to potěšení pozvat do Prahy, a s nímž si redaktor Prahou na kole díky tomu mohl krátce neformálně popovídat).

Což musí být pěkné, pomyslí si Luke, protože když řeknete „cyklista“ ve Vancouveru, většinová audience si představí horské cyklisty ve směšných cyklooblečkách. Jezdit na kole do práce? Trochu nestravitelná představa pro vancouverské měštěníny — stejně jako to, že by snad kvůli cyklistům mohl v ulicích ubýt prostor autům.

A právě to jde jedině přes pozitivní sdělení. „Je velmi smutné, když rodiče nepouštějí děti hrát si ven, protože si myslí, že to pro ně není bezpečné,“ poznamená Tørsløv a pak už je všechno jasné.

Nemá smysl podporovat jízdu na kole samu o sobě. Má smysl ji podporovat, protože to znamená čistší města, méně dopravních zácp, méně hluku, bezpečnější ulice. A není to jen věc bezpečnosti. Jízdní kolo snižuje rozdíly mezi chudými a bohatými, je to jediný individuální dopravní prostředek dopstupný dětem a mládeži. „Když jsou si podle Ústavy všichni lidé rovni ve svých právech, proč mají větší přístup k individuální mobilitě jen ti, kdo mohou jezdit autem?“ ptá se řečnicky Penalosa.

Stojí tedy výsledek za to?

Jedním z výstupů z letošní konference ECF je Vancouverská charta: prohlášení pripomínající, že jízda na kole pomáhá na celém světě zajistit práva a potřeby dětí daných Úmluvou o právech dítěte. Podpisem Vancouverské charty projeví jednotlivci a organizace podporu myšlence, že děti mají právo jezdit na kole.

Jak ovšem ke konci článku poznamenává Luke, není to ovšem nic, s čím by se dalo jít k soudu.

Závěr editora

Pokusil jsem se představit vám atmosféru konference ECF pohledem novináře a cyklisty z města podobného Praze (pokud jde o kola) víc, než je Praha podobná Kodani. Věřím, že jsem tím dosáhl podobného mixu informování, poučení a pobavení, jaký se povedlo nastavit Luke Brockimu. Věřím také, že se díky pohledu z měst bojujících na podobné frontě, byť na druhém konci světa, můžeme dozvědět něco také o městě, kde žijeme my.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

2046 16. 7. 2012, 10:35

Navazuju na:
"Pohled ECF na přilby je zřejmý: Povinné přilby nefungují, funguje safety in numbers, čím více cyklistů v ulicích, tím je to bezpečnější."

Zajimalo by me jestli se nekdy delal v cechach nejaka studie, jestli nekdy nekomu z normalnich cyklistu helma k necemu byla?
Chapou ze kdyz clovek spadne, nebo ho nekdo porazi, ze kdyz ma helmu ze mu to muze pomoct, ale proc tedy nejsou povinne i chranice zad a kolen a....

Prijde mi trosku absurdni si myslet ze kdyz vas nekdo porazi ze hlava bude to co ujde k uhone.
Prave proto by me zajimaly statisky typu urazu v pripade nehod cyklistu.. myslim ze bychom dosli k zaveru ze helma neni zrovna ten nejzadanejsi chranic tela.

Osobne jezdim bez helmy, a kdyz jsem se nekde rozsekal, ..co je tak jednou rocne, tak me vzdycky zachranil od rozmlaceni muj plastovy batoh (mimochodem vyrabeny z materialu na helmy). Vetsinou totiz letim prez riditka a dopadam na zada...
Myslim ze prerusena micha je vetsi problem nez narazena hlava, a ze mi helma nepomuze od toho abych si nezlomil vaz.

..tazke mi to nakrasne prijde, ze to bylo "schvalane" protoze se zrovna nekomu zablesklo ze maj helmy dobrej trzni potencial a ze je to jen zasterka opravdovych problemu v doprave.

Ona takova mala vec do 500kc .. to zaplati kazdej kdyz jim dlohoudobe budem cpat do hlavy ze jim to zachrani zivot... ted sem sel kolem obchodu s kolama a prvni co sem videl ve dverich nebyly kola, ale stena plna helem.. tak sem si rikal jestli ten kram nahodou nemeni zamereni na zdravotni pomucky.

Zaverem, by me opravdu zajimalo jestli je helma opravdu tak zasadni ochrana tela, ze by mela mit vysadu nad chranicema jinych casti tela..

Vratislav Filler 16. 7. 2012, 10:39

2046: Asi takhle: http://www.cyclehelmets.org/1131.html .

2046 16. 7. 2012, 10:52

zajimave, ted ctu ten puvodni odkaz https://docs.google.com/file/d/0BxrqD5hJ9efAaUNnMy1uRUNieUk/edit?pli=1
kde se uvadi:

The risk for pedestrians to sustain head injuries in traffic is one and a half times higher than that of cyclists19. Yet the idea of pedestrians wearing a helmet is ‐ thankfully – from a social point of view ridiculous.
(zajimave je ze se v pripade bezpeci je tak dulezity socialni dopad, tedy jak budem vypadat : )
a

Head injuries are an important type of injury among cyclists, but not dominant20. In 2009 more than three out of five injuries of cyclists were of other body parts.

omlouvam ze za odboceni od problematiky clanku a diky za odkazy na zajimave informace.

2046

Kuba Turek 16. 7. 2012, 10:52

Neznám detailně žádné studie, ale mým dětem v cyklosedačkách helmy několikrát zachránily kůži (v terénu s nimi ošklivě spadla moje žena přes řídítka, do boku ze srázu, jednou jí vyletěly z nosítka přes hlavu, několikrát jí upadlo kolo i se sedačkou na asfalt) . Vždy byl zásek pouze na helmě a nikdy se jim nic nestalo. Moje žena nedávno letěla přes řídítka na cyklostezce a já jí ještě zezadu přejel a ona se klepla čelem přímo na ostrý šutr, odnesla to jenom helma a rozbité zuby. Já jsem několikrát letěl v terénu přes řídítka a helma potom měla škrábance místo mé hlavy. Nepočítám rány od větví. Můj kamarád na silničním kole letěl přes dveře, které mu otevřel řidič, a o pár měsíců později přes auto, které nedalo blinkr, v obou případech na Vinohradské v Praze, v obou případech měl prasklou helmu, ale jinak se mu nic nestalo. Atd... Ty řeči o nepotřebnosti helmy jsou úplně stejné, jako si pamatuji, když se zaváděly povinné pásy v autě.

Václav Řehák 16. 7. 2012, 11:10

Debata o helmách je složitější téma, kolem kterého panuje spousta pověr: třeba to, že mu helma při nárazu praskla - ano, helma konstruovaná tak, aby praskla i při poměrně malém nárazu. Naopak není nijak testovaná (a tudíž ani konstruovaná) na běžné nehody typu pád hlavou na hranu obrubníku.

Debata není o nepotřebnosti helmy. Důležitější je, zda je její přínos tak zásadní a nezpochybnitelný, abychom její nošení nařizovali, vždy a všem, bez ohledu na jejich názor.

Společnost je stále více hysterická kvůli bezpečnosti a spousta lidí není schopná nad tím racionálně uvažovat. Kamarádka už dává dítěti helmu i na doma (http://ona.idnes.cz/detska-helmicka-na-doma-moda-ktera-muze-ublizit-fl3-/deti.aspx?c=A120228_102214_deti_job) a já se jen děsím, kdy se to zavede jako povinnost.

Kuba Turek 16. 7. 2012, 11:22

V tomto ohledu naprostý souhlas.

jonáš 16. 7. 2012, 11:24

Jistěžě pády na hlavu nejsou nejčastějšim případem úrazů. Ale až budete mít nějakýho kámoše rok a půl na JIPce ve "vegetativnim stavu" po pádu z kola bez helmy /a svině statistika, zrovna hlavou na obrubník. když to má bejt řídkej případ/ tak si zlehčování helem sakramentsky rozmyslíte.
Jak je to s těma chodcema nevim, žádnou kasuistiku se zraněnim na hlavě z okolí nepamatuju .. nejvejš když sleduje mobila či navigaci, napálí vlastní pílí do kandelábru. Ale furt to neni účinek gravitace (plus rychlosti) z půldruhýho metru.

cobic 16. 7. 2012, 12:45

Ano, povinné přilby pro všechny motoristy by také zachránily spoustu životů:
http://www.democraticunderground.com/1002836472

josuk 16. 7. 2012, 13:45

Helmy tu máte pěkně probrány, jen bych poznamenal, že je možná „trochu“ rozdíl v posezu na kole. V předklonu jede člověk prakticky hlavou napřed.. tam je nějaký nárazník na hlavu asi vhodný… i když přes řídítka jsem letěl jednou, v jedné ruce láhev koly, posez byl tedy více vzpřímený a dopad byl nevím jak, ale na hlavu určitě ne.. aspon tedy doufám ;-) Ve vzpřímeném posezu (hlava prakticky nad úrovní zadního kola) hrozí spíš polámání hnátů při jejich zapletení do konstrukce kola než úder do hlavy. Ale je pravda, a jsou o tom videa, že pokud je náraz rychlý, cyklista letí a naráží hlavou. Ovšem zrovna tak na hlavou naráží na auto i chodec a dokonce může chodec sám upadnout a utrpět vážné poranění hlavy… takže helmy bych nezakazoval, ale opravdu raději se „pojďme bavit v první řadě o infrastruktuře“. :-)

Klíma 16. 7. 2012, 13:51

Tak helma je povinná jen do 18 let, pak je to na každým jak se cítí necítí náchylný na úraz. Ono i když je hlava zraněná v menšině případů, vetšinou to má o dost větší následky, zlomená ruka nebo noha je lapálie ale pořád lepší než pořádný otřes mozku v lepším případě. A i když helma praskne pořád je tam vrstva která účinek nárazu alespoň trochu ztlumila, zkrátka taková deformační zóna. Takže já zavedení helem chápu a myslím že to vítá i 9 z 10 doktorů ze záchranky.

Václav Řehák 16. 7. 2012, 14:33

"a myslím že to vítá i 9 z 10 doktorů ze záchranky"

Stejně jako by uvítala, aby se na kolech obecně jezdilo míň, to by těch úrazů ještě víc ubylo... (úmyslně přeháním, ale něco na tom bude - kamarád záchranář brojí proti cyklopruhům, protože jsou přece evidentně nebezpečné). Každý posuzuje realitu hlavně skrze své osobní zkušenosti, které ale nemusí korespondovat s celkovou realitou.

Bohužel kolem helem panuje podobná hysterie jako kolem dětských vozíků - nařídit/zakázat, víme přece líp než rodiče nebo samotný jezdec, co je pro něj nejlepší. Kdo má jiný názor, je hazardér.

Vratislav Filler 16. 7. 2012, 17:14

Vašku, ty vážně znáš osobně někoho, kdo opravdu používá tu batolecí helmu? Pro kristovy rány, to už je vážně nechutná hysterie.

Jinak pro maminky, které se obávají, že se příliš obávají o své děti, doporučuji knížku Free Range Kids od Lenore Skenazy, "nejhorší americké matky" (kteréžto přízvisko se jí dostalo za to, že nechala svého devítiletého syna jet samotného metrem a napsala o tom sloupek). Viz http://freerangekids.wordpress.com/ .

DD 16. 7. 2012, 22:30

Ehm, normálně jsou mi překlepy fuk, ale v prvním slově nadpisu, to je trochu moc :-)

Václav Řehák 16. 7. 2012, 23:34

DD: Díky, opraveno, i když i tak to vypadá hrozně :)
VF: Jo, znám a dokonce si s ní v mnoha jiných věcech rozumím a tohle mě dost překvapilo. Mimochodem, večer jsem zjistil, že zrovna o tom píšou v dnešním Respektu.

JacquesClouseau 17. 7. 2012, 01:00

"Povinné přilby nefungují" Tohle je výkřik buď zcela vytržený z kontextu nebo je jeho autor mimo. Oni totiž povinné přilby nemají (kupodivu) fungovat tak, že najednou začne víc lidí jezdit na kole. Vzhledem k tomu, že zdravotnictví je postavené na principu pojištění, tak má stát právo regulovat aktivity, kde míra rizika přesáhnou únosnou mez (většinou stanovenou finančně). U přileb nespočívá riziko v tom, že si jeden konkrétní člověk rozbije hlavu. Pokud se s "safety in numbers" sníží pravděpodobnost bouračky, u které přilba pomůže, o 50%, ale počet cyklistů ve městě stoupne desetinásobně, pak se počet úrazů zvýší pětinásobně.

josuk 17. 7. 2012, 08:03

JC: domnívám se, že debata na začátku byla o něčem jiném. Přilby nefungují = povinné přilby, kriminalizace jejich nepoužití, odrazuje lidi od cestování na kole tudíž klesá safety in numbers. (která je určitě mnohem významnější, než jestli si někdo rozbije šišku...k tomu navíc ani nemusí jezdit na kole)

Václav Řehák 17. 7. 2012, 08:44

JC: Problém je v tom, že
1) tím stát řeší důsledek a ne příčinu (proč se ty nehody vůbec stávají)
2) ty tvoje výpočty se v řadě případů nepodařilo statisticky potvrdit. Viz cyclehelmets.org

As early as 1988 Rodgers studied 8 million cases of injury or death to cyclists in the USA over 15 years - the largest survey of its kind ever undertaken. He concluded that there was no evidence that hard shell helmets had reduced head injury or fatality rates. Indeed, he found that helmeted riders were more likely to be killed.

An analysis of cyclist and pedestrian fatalities in Canada from 1985 to 2003 showed that trends for both modes were similar and the number of deaths fell in both cases. However, although cycle helmet use had grown from virtually zero to 50% over the period, there was no detectable impact on cyclist fatalities compared with pedestrians.

Nebo důsledek povinných přileb v Austrálii:
Although cycle use fell on average by about 30%, head injuries fell by only 13%, so the risk of head injury per cyclist would appear to have increased.

Samozřejmě očekávám, že tady újezďák přinese přesně opačné závěry a netvrdím, že každá z těch studií je bezchybná. Jen mi připadá, že nejasností je dost na to, abychom rozhodování nechali na každém jednotlivci, zvlášť když má stát dost velké rezervy v infrastruktuře i vynucování dodržování pravidel (u cyklistů i motoristů).

Wojtee 17. 7. 2012, 09:49

Abych citoval "Debata o helmách je zástupný problém" :D A jak se tu zase rozjíždí.
Jinak bez helmy nejezdím a jsem zásadně proti, aby stát zákonem nařizoval dospělým svéprávným lidem její povinné používání. Stát tu je od něčeho jiného.
Statistika je fajn, každý si najde ten svůj vzorek a sestaví si z něho výsledek, který se mu hodí :)

Brahma 17. 7. 2012, 13:55

Pojďme nechat přilby přilbami, u nás je to stejně pro dospělé svobodná volba. Víc mne zajímá výrok: „Zpoza volantu lidi do veřejné dopravy dostanete těžko, z kola bez problémů“. Z toho usuzuji, že naopak z hromadné dopravy dostanete lidi na kolo snadno, ale z auta nikoliv. Takže posílením cyklistické infrastruktury se zejména přelijí lidé mezi hromadnou dopravou a koly. Tudíž ke kýženému zeslabení individuální automobilové dopravy ve městech tak snadno nedojde.

Vratislav Filler 17. 7. 2012, 14:28

Brahma: Pozor, tím se rozhodně nemyslí přesuny mezi způsobem dopravy na "celou" cestu. Je tím zcela zřetelně míněno, že kombinace B+R je pro Sbahnu zajímavější než P+R. Lidi, kterým umožníte dojet na kole k nejbližšímu nádraží (rozumějme tak do 3 km), pojedou klidně dál vlakem, ale když už sednou do auta, tak v něm budou raději sedět až do cíle své cesty v centru, jen velmi neradi jej opustí například na P+R na konečné metra.

V Praze a okolí jsou ale myslím hluboce pod svým potenciálem OBA tyto koncepty.

Kýžené zeslabení individuální dopravy se dá při nabídce alternativ (výše zmíněných P+R, B+R, zkvalitněním Sbahnu, přestupů, dotažením tarifní integrace, obnovou zrušených tramvají v centru a řadou dalších) pak dosáhnout celkem snadno nezvyšováním kapacity pro IAD (tj. cokoliv kde vznikne pro autíčka, musí být jinde kompenzováno odpovídajícím zklidněním, aby to nevedlo k moc velké indukci) a postupnou regulací na území města (parkování, mýto, nízkoemisní zóny, atd.).

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Tchaj–pej na kole
Inspirace ze světa,

Tchaj–pej na kole

01. prosince. 2023, 6min. čtení