Velká cyklojízda a Zažít město jinak

Publikováno: 23. září. 2012, 1 min. čtení
Publikováno: 23. září. 2012, 1 min. čtení

…Stejně jste tam nejspíš byli. Velká cyklojízda vyjela v sobotu v deset hodin z Václavského náměstí. Podle odhadu policie se ulicemi Prahy projelo na čtyři tisíce cyklistů. Ranní deštík a mraky mohly řadu lidí odradit, ale jakmile Vít Masare z Auto*matu cyklojízdu odstartoval, mraky se protrhly a na plochu Václavského náměstí dopadly sluneční paprsky.

Cykojízdy se zúčastnili zástupci velvyslanectví Nizozemska, Dánska a Velké Britínie a radní Aleksandra Udženija. Cyklojízda byla dobře zajištěná tak, aby minimálně omezovala pěší a veřejnou dopravu. Tramvaje byly ve spolupráci s organizátory pouštěny dispečery dopravního podniku na většině křížení. Na exponovaných místech špuntaři přerušovali cyklojízdu, aby mohli projít chodci. Policejní doprovod byl výtečně uspořádaný a nikde tak nedošlo k problému, který by stál za zaznamenání.

Cyklojízda tentokrát poněkud atypicky nejela přes Nuselský most, ale byla vedena severně, do Karlína, kde projela nově dopravně zklidněnou čtvrtí. Zhruba po hodině jízdy se cyklojízda vrátila na Václavské náměstí. Cyklojízdu zakončilo společné zdvidání kol, které se už zvolna stává tradicí. Její účastníci se pak rozjeli do některé z více než dvaceti zón pouliční slavnosti Zažít město jinak.

Start z Václaváku do zklidněného Karlína ...

... a Rohanským nábřežím na Těšnov.

Na zóně

Osobně jsem byl v zóně v Bořivojově ulici, kde máme kancelář. Vytáhli jsme odtamtud dva gauče a připravili pohodlné posezení přímo na ulici. V knihovničce Auto*matu bylo možno nahlédnout do dopravních materiálů, našich i magistrátních studií. Největší pozornost vyvolávala útlá magistrátní brožura „Zlaté cyklostezky – mýty a skutečnost,“ vyčíslující stavební náklady na cyklostavby v Praze. Kdo ale chtěl, mohl se poučit třeba o koncepci cyklodopravy v Praze. V rámci watchdogové agendy iniciativy Auto*Mat jsme prezentovali návrh na pěší zónu na Smetanově nábřeží a sebrali další podpisy pod patřičnou petici.

Zábor Bořivojovy ulice byl poměrně dlouhý, zóna tak měla dvě centra: první u nás + Bicyklu, druhá u cykloshopu Headquartes. Mezi nimi byly vytažené ven především místní podniky, ve středu ulice vznikla dočasná bowlingová dráha. Bylo tak možné korzovat po ulici zbavené bariér jinak oddělující chodníky a vozovku. Několik aut na ulici zůstalo, nikomu to ale příliš nevadilo (snad s výjimkou Bicyklu, kde jim nějaký džíp zůstal strašit přímo před vchodem — tak použili jeho stupačky jako improvizovaný bar). Teprve po odklizení aut se bohužel ukázalo, v jak zoufalém stavu ulice je: jak pokud jde o technický stav vozovky a chodníků, tak pokud jde o čistotu. Zanedbaný stav běžných ulic naprosto jasně ukazuje, kam nejdou městské investice.

Zónu jsem si párkrát prošel (tudíž jsem nebyl na stánku 100% času, jestli mne tam někdo hledal a nepočkal). Během odpoledne se postupně zastavilo dost známých a díky tomu, že Bořivojka nepatřila mezi nejobsazenější zóny, všechno probíhalo v naprosté pohodě.

Navečer se do zóny postupně stáhla podstatná část týmu Auto*Matu, po osmé hodině jsme zvolna začali balit a v deset už byla ulice opět neobsazená. Auta se mohla vrátit.

A jak jste si užili velkou cyklojízdu a festival vy?

Pohodová a dlouhá zóna.

Vize Smetanova nábřeží.

Galerie celého festivalu Zažít město jinak a cyklojízdy.

Fotografie, připomínky, či reakce na Velkou podzimní cyklojízdu či Zažít město jinak směřujte na mail
zmj@auto-mat.cz .

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Luděk 23. 9. 2012, 13:24

Na cyklojízdě jsem nebyl, zašli jsme s klukama na vláčky v Braníku (den železnice, takže parní i jiné mašinky, to my rádi). Ale při procházce zpátky z Hlaváku na Floru jsme náhodou prošli i Bořivojkou, aspoň jsem mohl zkouknout, kdo v téhle oblasti bydlí, jací sousedé se tam potkávají. Zajímavé, všichni byli mladí (řekl bych přímo alternativní), mnoho z nich mluvilo cizí řečí. Naši sousedé o pár bloků dál vypadají jinak, to teda jo. Pro kluky byla mnohem zajímavější nehoda tramvaje v Jičínské a pak historická tramvaj, co tam později projížděla. Holt nejsme cílová skupina téhlete akce, určitě si ji ostatní užili více.

Rostislav Adam 23. 9. 2012, 21:42

Jen drobnost, cyklojízda byla podzimní, nikoliv jarní.

újezďák 23. 9. 2012, 22:19

tam je napsáno janí :)

Vratislav Filler 23. 9. 2012, 22:24

Opraveno (divím se, že jsem nenapsal "ranní," když jsem to ráno psal).

Luděk: Sousedé koukali z oken, protože bylo v té ulici jednou za rok na co koukat. Jiné zóny (zvlášť třeba Břevnov) jsou na tom ještě líp.

mczk 24. 9. 2012, 11:09

Cyklojízda byla parádní. Přiznám se, že bylo pro mne velmi zajímavé si projet ulice , kam se osobně s kolem „normálně“ nedostanu. Vnímám to jako pozitivní happening a podporu cyklodopravy v Praze.
V rámci festivalu Zažít město jinak jsem navštívil Libeň, Žižkov, Letnou a Dejvice. Všude mě nadchla parádní atmosféra, labužnické zážitky a perfektní hudební a street art vystoupení. Můj díky všem, kteří se na tom podíleli.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat